Betrouwbare stationwagon op LPG gezocht

Marc 5179997

Net ingestapt
Hoi allemaal,

M'n 2007 1.6 Renault Megane GrandTour op LPG (310k km's) begint langzamerhand steeds duurder in onderhoud te worden.
Vorig jaar getwijfeld om de koppeling te vervangen. Gezien de huidige occasion prijzen toch gedaan met het plan er nog een jaartje of 4-5 mee te kunnen rijden.
Sindsdien alweer diverse kleine reparaties achter de rug, en een paar in de planning staan om morgen te laten fixen.

Vanmorgen werd ik bij het stoplicht vanachter aangereden. De trekhaak heeft de grootste tik opgevangen, maar de achterklep sluit ook niet meer, dus schade aan bodemplaat is aannemelijk.

In het verleden had ik regelmatig tijd (en zin) om zelf één en ander aan de auto te repareren, maar dat gaat nu niet meer.
Vanwege een financiële meevaller is er nu wel budget voor een andere auto, maar normaliter moet er op de centjes gelet worden. Dus lage TCO zoals het tegenwoordig heet is belangrijk.

Dus een lichte betrouwbare station op lpg waar makkelijk een fiets achter in past heeft de voorkeur. Voldoende ruimte voor 2 kids van 8 en 10, en bagageruimte voor vakanties.

Uiterlijk boeit me niet zoveel, en behalve airco en elektrische ramen heb ik niet veel behoefte aan poespas.

Zat zelf al te denken aan een Dacia Logan, maar weet niet hoe het met de betrouwbaarheid zit. Ik sta open voor suggesties

Hangt mede af van de taxatie van de schade denk ik....misschien het geld daarvan in onderhoud steken...
Los van de schade zou ik zelf met deze kilometerstand gewoon doorrijden, wat je in een `nieuwe`investeert zal je maar heel moeilijk terugverdienen.
Op Tweakers.net zit een dame met een Megane automaat met iets van 530000 km, en die heeft er inderdaad nogal wat aan laten verspijkeren, maar motorisch niet veel, grootste kostenpost was de automaat die uiteindelijk vervangen moest worden
Een Dacia Logan , ouder model dan , is gewoon de Renault techniek van 10 jaar terug en staat te boek als behoorlijk betrouwbaar.

Mitsubishi Lancer Wagon's werden nog wel op LPG verkocht vanaf nieuw. De 1.6 als de 2.0 liter konden daar goed tegen kennelijk. Zullen nu wel flinke km standen hebben.. Rijden stukken strakker en meer solide als een Dacia, dwz in goeie staat....

Kees 9379262 zei:
Hangt mede af van de taxatie van de schade denk ik....misschien het geld daarvan in onderhoud steken...
Los van de schade zou ik zelf met deze kilometerstand gewoon doorrijden, wat je in een `nieuwe`investeert zal je maar heel moeilijk terugverdienen.
Op Tweakers.net zit een dame met een Megane automaat met iets van 530000 km, en die heeft er inderdaad nogal wat aan laten verspijkeren, maar motorisch niet veel, grootste kostenpost was de automaat die uiteindelijk vervangen moest worden
Een Dacia Logan , ouder model dan , is gewoon de Renault techniek van 10 jaar terug en staat te boek als behoorlijk betrouwbaar.
Da's Josefien:)

Bedankt voor de reacties,

Budget staat niet vast, ik kan 20K+ uitgeven als het echt nodig is, maar hoe minder hoe liever.

Iets recentere Méganes kom ik zelden op LPG tegen, vaak met een downsize motor die er niet op lpg waren.

Lancer wagons een aantal jaren geleden als eens naar gekeken. Vind het leuke auto's maar zijn van dezelfde leeftijd als m'n huidie auto. Koop liever iets recenters.

De aandrijflijn van de Megane ben ik zelf ook niet zo bang voor. Lopen er genoeg met 400K KM's op de teller, maar de rest van de auto is wel flink aan het aftakelen.
Bestuurdersraam gaat momenteel alleen dicht bij afsluiten auto, sleutelkaarten zijn weer alle drie lam, bekleding bestuurdersstoel is weer kapot, wisserarm achteruit moet vervangen, brandstofpomp binnenkort waarschijnlijk ook, stopcontact trekhaak moet nagekeken worden, panorama raam fluit een beetje, en de schokbrekers zouden misschien ook wel een keer vervangen mogen worden.
Al met al geen grote dingen, maar wel een heel lijstje.

Ben er nog niet uit, maar met 1:13 op LPG en een laag eingen gewicht is het verder wel goedkoop kilometers maken.

Er zijn best goede opties.

De 1.6 16V en 2.0 16V met turbo van Renault , die o.a. in de Megane 3, Laguna 3, Scenic 3 en Dacia Sandero MCV zit, lopen erg goed op lpg.

Of kijk naar de Dacia Sandero, Dacia Jogger en Renault Clio V met 1.0 Bifuel motor, dat zijn ook erg goede keuzes op lpg.

Zoals je ziet zijn het niet allemaal station wagons.

Dacia maakt betrouwbare auto's, en zijn voordelig te rijden.

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/155225301/Android?s=4-4-0-0-1-2&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=df-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=03ce3cef8a2dfe4a621063fc5c50804cd4f4631eee4d646b4b50dc571682fd9bfc281afe07870348fde1647d847bcc90bf81947abe32102bd8b559d65295762a

Lijkt me een speld in een hooiberg dit, zijn amper nog recente auto's te vinden op LPG en al helemaal geen stationwagens.
Kwam zo snel welgeteld 10 auto's tegen die "voldeden" ( vanaf 2010, tot 20k, op LPG en stationwagen )
Feit is dat er amper nog op LPG gereden wordt. Dan zou je een benzine auto kunnen kopen en daar gas in laten bouwen maar hoe weet je welke recente motoren het goed doen op gas, niemand is je nog voor geweest. Zo te zien heb je bij Dacia nog de meeste kans om iets te vinden.

^^^ je zou naar CNG auto's kunnen kijken. Natuurlijk, niet geheel vergelijkbaar maar sommige motoren uit de VAG groep zullen het op LPG wel net zo goed doen als op CNG, lijkt mij.

Je kan altijd even met LPG inbouwers praten / je idee voorleggen.

Aangezien je nu goede ervaringen hebt met de Renault zou ik inderdaad ook weer bij Renault/ Dacia gaan winkelen, ak2 noemde ze al.

Je kan ook enkele merkforums afspeuren, soms zitten daar ook goede ervaringen tussen van motoren waarvan je het nier verwacht.

Een Toyota Avensis wellicht, als het gewicht van 1345 kg nog als acceptabel wordt gezien.
Valt in dezelfde gewichtsklasse als eerder genoemde Octavia.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/toyota/m1851093150-toyota-avensis-wagon-1-8-vvti-lpg-clima-lmv-elektr-pak-apk-3

Je geeft aan dat je voldoende ruimte wil voor je kinderen van 8 en 10. De vraag is dan hoe lang je met de auto denkt te gaan doen. Twee uit de kluiten gewassen pubers van 13 en 15 nemen behoorlijk veel meer ruimte in dan kinderen van 8 en 10, dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien.

Bedankt voor de reacties en suggesties allemaal. Vrijdag komt de verzekeringsexpert langs en weet ik meer.
Bedacht me gister dat de distributieriem dit jaar in principe ook nog een keer gedaan moet worden. Weer een puntje tegen de Mégane.

Zal eens kijken wat de praktijk verbruikscijfers zijn van een Auros en/of Prius +/wagon. Zwager rijdt een hybride Auris Station en haalt zo'n beetje 1:20/22. Prius zal nog wat zuiniger zijn neem ik aan.
Heb wel het idee dat de achterbank eerder krapper dan ruimer is tov m'n Mégane.

Marc 5179997 zei:
Zal eens kijken wat de praktijk verbruikscijfers zijn van een Auros en/of Prius +/wagon. Zwager rijdt een hybride Auris Station en haalt zo'n beetje 1:20/22. Prius zal nog wat zuiniger zijn neem ik aan.

Ik heb zelf een Prius+ als leaseauto gehad en het verbruik was ongeveer 1 op 17. Ik heb nu zelf privé een Prius III uit 2009 en die rijdt ongeveer 1 op 20. Zowel de Prius+ als de Prius zijn zeer ruime auto's voor de passagiers, veel ruimer dan de Auris. Daarbij heeft de Prius+ ook heel veel bagageruimte als je de achterste rij stoelen niet gebruikt. Voordeel van de Toyota hybride's vind ik is dat de techniek erg robuust is. Heb met mijn Prius III nu net de drie ton gepasseerd en alleen een airco-condensor en remklauw vervangen, that's it.

Overigens zou de Jogger op LPG ook een goede optie zijn. Ik ben wel benieuwd naar de stoelen. Heb een tijdje een Sandero als tweede auto gehad. Prima auto, maar niet heel comfortabele stoelen. Ik weet niet of ik daar hele lange afstanden mee kan rijden en nog fris uit stappen.

Bedankt voor de praktijk info. Binnenkort maar eens een Prius(+) en Jogger en eventuele andere kandidaten in het echt gaan aanschouwen.
Schade expert is langsgeweest. De Mégane wordt gerepareerd zodat we voorlopig gewoon kunnen rijden. Hoef ik niet op stel en sprong iets te kopen.

Terug
Bovenaan