Omdat we nu toch lekker bezig zijn zou ik gelijk het vervolg op gisteren plaatsen
Nadat dus bleek dat ik benzine kreeg bij het omdraaien van de contactsleutel was het zaak om de ECU te laten denken dat de automaat in ‘P’ stond zodat ik ook een vonk kreeg. Zoals gezegd, in ‘D’ start de motor niet.
Omdat de kabelboom van de automaat een grote stekker huisvest die was verbonden aan de computer van de automaatbak, maar de automaatbak weg is, moesten we hier wat mee doen. Via allerlei documentatie en internet ben ik erachter gekomen dat de stekker ‘gehackt’ kan worden. Op onderstaande foto is te zien hoe simpel dit eigenlijk in zijn werk gaat.
Door een draadje tussen de twee juiste contacten te steken denkt de ECU dat de auto in ‘P’ staat.
We hebben nu dus brandstof en als het goed is een vonk. In principe zou de auto dus nu moeten starten.
Voordat ik dit kon proberen moest er echter nog het één en ander worden afgebouwd in de motorruimte.
Zoals bijvoorbeeld een aantal sensoren zoals deze… Welke de nieuwe is en welke de oude laat zich niet raden
De injectorrail met de injectoren geïnstalleerd en mooi afgewerkt.
Omdat de auto eerst 1000 a 1500 kilometer moet inrijden in verband met de nieuwe motor en bak heb ik de oorspronkelijke injectoren er weer in gedaan. Als ik nu de nieuwe, grotere injectoren zou installeren heeft de ECU geen idee wat ‘ie moet doen en bestaat de kans op te rijk of te arm lopen. Omdat ik wel de grotere turbo heb geïnstalleerd kies ik voor veilig. Op het moment dat ik nu ga rijden en oplet dat ik geen turbodruk opbouw is er niks aan de hand
Nou, dan de stekker van zojuist. Niet alleen om te kunnen starten, maar ook om achteruitrijverlichting te hebben moeten er bepaalde kabels worden doorverbonden. Ook de achteruitrijverlichting werd eerder geregeld door de computer op de automaatbak.
Nadat ik goed had gekeken om welke kabels in de stekker het ging kwam het spannende moment…
De stekker eraf knippen… ai. Dit was wel even een momentje. Maar voor het goede doel!
Ik had ondertussen de juiste kabels inclusief stekkers gekocht die gesoldeerd moeten worden aan de kabeluiteinden die overblijven na het verwijderen van de automaatbakstekker.
En dan ziet dat er als volgt uit:
Voordat ik het één en ander aan elkaar gesoldeerd had heb ik natuurlijk eerst gekeken of de juiste kabels aan elkaar zaten en dit was het geval. Achteruitrijverlichting werkte op het moment dat ik de versnellingspook in de achteruit zette. Dit was een mooie meevaller. Nadat dit gecheckt was heb ik alles mooi voorzien van krimpkous en netjes verwerkt in de bestaande kabelboom. De overige kabels heb ik zo ver als noodzakelijk afgeknipt en geïsoleerd. Die zijn niet meer nodig.
Overigens heb ik ook een trucje uit moeten halen met het signaal van de snelheidsmeter. Die kwam voorheen ook uit de versnellingsbak, maar mijn handbak heeft deze sensor niet. Dit heb ik moeten oplossen door de kabels aan de kabels van het ABS-signaal te solderen. Van dit proces heb ik helaas geen foto’s. Gewoonweg vergeten te maken omdat ik zo in mijn werk opging
Wat mij verder nog restte was de hele motorruimte mooi afbouwen zodat het luchtfilter, de luchtmassameter en alle intercoolerslangen op de juiste plek zaten voor het voor het eerst starten van de motor. Dat ziet er dan zo uit:
Tevens is de originele veerpootbrug weer geïnstalleerd. Is het geen plaatje zo? Ik ben in ieder geval verliefd

Voor de ‘mooi’ heb ik in de toekomst nog een nieuw luchtfilterhuis nodig. Maar dat is bijzaak voor nu.
Tja, en dan dat moment. Het moment van de waarheid. Alles was nu in principe gereed om de auto te starten. Voor dit moment kwamen buren, mijn vrouw en mijn zoontje naar buiten. Toch leuk om te merken ook hoe zoiets dan leeft in de buurt. Men ziet natuurlijk hele zomeravonden dat er gesleuteld wordt en is dan ook wel benieuwd naar het resultaat. Of is het ramptoerisme?
Tja, en mijn zoontje was iets ouder dan één toen de Volvo stil is komen te staan en hij is nu drie. Hij kent niet anders dan dat de Volvo stilstaat, en vaak op kriksteunen, dus dit wilde hij wel graag zien. Hij heeft inmiddels een aantal speelgoedautootjes van Volvo en is er helemaal weg van.
Toen iedereen in positie stond nam ik plaats in de auto en draaide de sleutel om… Na een slag of 4 á 5 van de startmotor sloeg de motor aan! Wauw. Ik bestefde op dat moment eigenlijk pas dat dit is waar ik al die tijd zoveel energie, tijd en geld in had gestoken. Meer dan eens ten koste van gezellige zomeravonden samen… Maar vooral de blijde reactie van mijn zoontje: ‘Eindelijk rijden met de Volvo! Jippieee… Hij doet het! Haha!’ was goud waard

.
Uiteraard had ik voortijd de startmotor een seconde of 30 alvast wat olie rond laten pompen door het hele circuit zodat de turbo en nokkenas niet droog zouden lopen. Desondanks tikte de klepstoters iets langer dan een minuut, maar al gauw verdween dit en liep de motor heerlijk rustig, zo’n 900 toeren per minuut.
Na een minuut of tien stationair te hebben gedraaid heb ik de motor weer afgezet. De meters stonden keurig waar ze zouden moeten staan… hoewel, de benzinemeter…
Diezelfde middag heb ik even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de auto op de oprit te wassen. Ik was nu in staat om de auto voor- en achteruit te rijden, dus kon ik mooi met de waterslang in de weer zonder dat moeder de vrouw zich zorgen hoefde te maken over de ruiten van het huis.
Daarnaast was dit ook het moment om te testen of de koppeling en versnellingsbak naar behoren functioneerde. Dit ging allemaal in één keer goed. Dat wil zeggen, ik kon de auto zonder problemen in de eerste- en achteruitversnelling zetten. Daarnaast kon ik voor het eerst de koppeling met 6-sinterplaat in combinatie met de lichte krukas voelen. Ik moet zeggen, alle horrorverhalen over stug, geen slip in de koppeling, afslaan, etc. kunnen de prullenbak in. De koppeling is prima te bedienen en de auto is in beweging te krijgen op alleen de koppeling zonder dat de auto afslaat. Daarnaast komt de auto ook gewoon soepel van zijn plek zonder gestoot of gebok. Super!
Ziet er best ‘naakt’ uit, zo zonder de plastic overzetdorpels. Maar wel weer een verdiende wasbeurt gehad!
Nou goed. Nu had ik dus een werkende Volvo 850 T-5R met 0 kilometer op de motor en bak maar de remmen hebben al die tijd in weer en wind gestaan. Hier moest dus ook hoognodig wat aan gebeuren!
De toestand na een periode van niet gebruiken (ja ik weet dat de veerpoten ook lelijk zijn, dit komt echt wel goed in de toekomst

).
Oude schijven eraf, de nieuwe ligt al klaar. Uiteraard ook gelijk de remblokken meenemen. Geen overbodige luxe zo blijkt….
Smoelt een stuk beter zo, en is ook een stuk veiliger! Ik heb gekozen voor de goedkoopste schijven en blokken die er te krijgen zijn voor nu (Brembo) omdat ik in de toekomst voor een veel serieuzere rem set-up wil gaan, om ook fatsoenlijk op een circuit te kunnen rijden zonder de boel na één rondje te oververhitten. Voor tijdens het inrijden en de eerste paar duizend kilometer op de openbare weg voldoet dit natuurlijk prima.
Inmiddels had ik een afspraak gemaakt voor de APK en kon ik voor het eerst voelen hoe de auto reed op de openbare weg. Met een ééndagskenteken van het RDW onderweg gegaan naar het keuringsstation. Ik ben lekker vroeg weggereden om een paar mooie plaatjes te kunnen schieten bij zonsopkomst
Maar eerst een goede slok benzine erin, de tank was nagenoeg leeg.
Ik was even vergeten dat dit helemaal geen grappige aangelegenheid is met 2,21 euro per liter (E5). Maar ja, dat hebben we er maar voor over.
Voor de foto’s had ik mijn kartonnen kentekenplaat er even afgehaald. Wauw, wat heb ik dit gemist. De auto gebruiken waar die voor bedoeld is, en voor het eerst met handbak!
Qua wegligging is het écht een heel verschil, en dat terwijl de schokdempers en veren nog de oude zijn. Wat de nieuwe PU-bussen van Powerflex een verschil maken t.o.v. 27 jaar oude droge rubberen bussen… ik herkende de auto haast niet terug. Daarnaast geeft het schakelen met de hand deze auto natuurlijk de beleving die bij een ‘sportieve stationwagon’ hoort. Al met al zo’n 30 kilometer gereden op de eerste rit voordat ik bij de garage aankwam. 30 zeer aangename kilometers mag ik wel zeggen. Stiekem was ik best trots dat ik dit heb gefixt op de oprit in de buitenlucht, zonder technische achtergrond. Zo zie je maar weer wat er mogelijk is als je excuses de deur uit gooit.
En daar liet ik hem dan achter… in afwachting van het oordeel van de keurmeester…
Hoe dit afloopt vertel ik in een volgend bericht...