Youngtimer 7 zitplaatsen, Peugot 307SW?

Gert

Net ingestapt
Beste allemaal,

Recent heb ik in een ander draadje onze dilemma's met betrekking tot het wijzigen van onze twee dagelijkse auto's voorgelegd.
Inmiddels zijn we wat verder, en daarbij richten we ons nu op het vervangen van de Dacia Sandero uit 2010 door een 7 zitter. Ons gezin bestaat in het najaar uit 2 volwassenen, 3 kinderen, maar óók een au pair. Nu rijden we naar verwachting weinig met meer dan 5, maar het komt wel meerdere keren per jaar voor.
Ik ben ondernemer, we geven weinig om de nieuwste snufjes, en daarmee lijkt een youngtimer goed bij ons te passen. Vooral omdat we veel privé km gaan rijden, naar verwachting 20-25k km per jaar.

Ik ben op zoek naar modellen die ik zéker niet moet vergeten, maar de Peugot 307SW 1.6 Benzine lijkt alles te hebben wat we zoeken:
- 7 zitplaatsen, modulair/flexibel in te delen
- Ruimte
- Relatief eenvoudig
- Trekgewicht
- Relatief zuinig, en relatief laag in MRB.
- Veel aanbod, veel van gemaakt, en (dus?) goede verkrijgbaarheid onderdelen nieuw en 2e hands.
- Haynes manual beschikbaar :)

Andere 7-zitters zijn vaak erg zwaar, en zijn daardoor duurder in MRB en verbruik.

Inmiddels heb ik me wat ingelezen over deze modellen, en ik zoek specifieke zaken waar ik op moet letten bij de aankoop. Zo heb ik gelezen dat de fase 1 nogal wat elektronische kuren kende, en dat je beter naar de fase 2 kunt kijken (uiterlijke kenmerken aparte mistlampen, en gescheiden airco). Ook de automaat schijnt minder betrouwbaar te zijn dan je mag hopen.

Ik ben geen ervaren autokoper, ik zie er altijd zelfs nogal tegenop. Op diverse sites staat veel aanbod, maar de meest geziene kilometerstanden liggen tussen de 200-250k km. In hoeverre zijn dat kilometerstanden waar je bij deze auto op moet afhaken? Of, is dat niets schrikbarends als het uitgevoerde onderhoud volgens de voorschriften is uitgevoerd? Is er iets te zeggen over hoeveel kilometer je een dergelijke auto kunt rijden voordat ze wel écht op zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en/of suggesties om andere auto's zéker in overweging te nemen.

Bij voorbaat dank!
 
Een 308 is een potentiele 7-zittet, als in “er kunnen 7 stoelen in”.
Maar ik heb het in de praktijk nog nooit gezien. En hij lijkt me vrij krap.

Je moet dus eigenlijk 3 volwassenen en 3 kinderen kwijt. Dan ben ik bang dat je toch echt voor een slag groter zult moeten kijken.

Zolang het nog kan (ze beginnen op leeftijd te geraken): Mitsubishi Grandis.
 
Rembrandt zei:
Een 308 is een potentiele 7-zittet, als in “er kunnen 7 stoelen in”.
Maar ik heb het in de praktijk nog nooit gezien. En hij lijkt me vrij krap.

Je moet dus eigenlijk 3 volwassenen en 3 kinderen kwijt. Dan ben ik bang dat je toch echt voor een slag groter zult moeten kijken.

Zolang het nog kan (ze beginnen op leeftijd te geraken): Mitsubishi Grandis.

Een 308 is, voor zover ik weet, pas beschikbaar gekomen eind 2007, en daarmee zijn ze nu nog net geen youngtimer.
Het idee van een station waar optioneel 2 extra stoelen in kunnen spreekt me erg aan, plus het feit dat je de stoelen van de 2e rij er separaat uit kunt halen, neer kunt klappen, kunt verplaatsen etc. In de praktijk rijden we zelden met 3 volwassenen en (nu 2) kinderen. Onze kinderen zijn nog jong, dus die kunnen voorlopig nog makkelijk op stoelen in de kofferbak, in de gevallen dat we extra stoelen nodig hebben.

Ik ga de Grandis zeker even onderzoeken, dankjewel! Op het eerste gezicht is hij wel aan de zware en onzuinige auto, maar dat zal ik ook even door mijn "youngtimer calculatie excel" halen.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
Je zoekt dus een 6-zitter (2 + 3 + 1 = 6)
Honda FR-V
Fiat Multipla
Dacia Logan MCV

Dank voor je reactie. In de basis zoeken we een station voor de "kern" van het gezin (2 volwassenen en 3 kinderen). Héél af en toe hebben we de au-pair mee, bijvoorbeeld als we haar een lift geven, meenemen naar een museum of het strand. En, als we bijvoorbeeld op vakantie gaan brengt iemand ons vaak weg met de auto, en dan is er ook een extra volwassene.

Voor wat betreft je voorstellen. 6 zitplaatsen is inderdaad nóg praktischer, maar dat komt weinig voor. In bestelbussenland zie je het wél, maar dat krijg ik er thuis niet door. De FR-V vind ik qua kofferbak erg klein. Toevallig heeft mijn collega er een, en heb ik er een paar weken geleden grondig naar gekeken.
De multipla, je moet er van houden. Ik vind hem super praktisch, maar dat is een van de weinig auto's die mijn vriendin afschiet. Mijn moeder heeft een Logan MCV, maar dan het nieuwere model. Die heeft 5 zitplaatsen. Dat het oudere model meer zitplaatsen heeft wist ik niet, maar dat model ziet er wel erg spartaans uit, en als ik het goed begrepen heb, is hij qua afwerking/opties ook dito geleverd. De 307SW wil ik gerust niet ophemelen, maar ik zie dat wél als een vooruitgang op onze 12 jaar oude Sandero.

Groeten,
 
Een Fiat Doblo is een busje, maar wel als zevenzits geleverd. Anders wellicht een Volkswagen Touran of Opel Zafira? Volgens mij is de tweede generatie van de Toyota Corolla Verso (vanaf 2005) ook als zevenzitter geleverd. Als benzine zijn dat ook zeer degelijke auto's.
Maar bedenk je bij zulke auto's wel: als je je naar het vliegveld laat brengen voor vakantie, moet je naast die persoon achterin nog voor vijf man vakantiebagage kwijt. Dat wordt in dit segment wel een uitdaging.
 
Misschien een algemene tip, gezien het lijkt alsof de rekenmachine de boventoon heeft. Met een youngtimer heb je een 15 jaar of oudere auto, daar komt onderhoud bij kijken. Reken jezelf niet rijk, maar reken ruim. Die paar tientjes wegenbelasting per maand wegen niet op tegen een garage rekening van €1000,-.

Er zijn zoveel factoren die meewegen op deze leeftijd. Onderhoudshistorie, hoe is er met de auto omgegaan, schadeverleden, etc. Beter om een goede auto te kopen in de praktijk, dan de beste auto op papier (kmstand, bouwjaar, opties).

Mazda 5 / corolla verso zijn ook wel goede alternatieven. Grandis inderdaad ook.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda-5-executive-1-8-6-persoons-cruise-control-benzine-zwart-ecde0b5f-93f0-4269-9b84-d076f9ec4d5b?sort=power&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=18&search_id=1mkocatckw1&source=listpage_search-results
 
Gert zei:
Een 308 is, voor zover ik weet, pas beschikbaar gekomen eind 2007, en daarmee zijn ze nu nog net geen youngtimer.
Het idee van een station waar optioneel 2 extra stoelen in kunnen spreekt me erg aan, plus het feit dat je de stoelen van de 2e rij er separaat uit kunt halen, neer kunt klappen, kunt verplaatsen etc.

308 was een tikfout. Ik bedoelde 307.
Maar voor beiden geldt hetzelfde: er kunnen 7 stoelen in, maar probeer maar eens een 7-zits te vinden. Vaak staat er 7 in de advertentie, maar blijken er toch echt maar 5 stoelen in te zitten. Ik ben in mijn zoektocht nog nooit een echte 7-zitter tegengekomen.
En nu nog losse extra stoelen vinden voor in een “jongtimer” 307 lijkt me dan ook nog een aardige opgave.

Als de kinderen klein zijn, hebben ze nog van die grote kinderstoelen nodig. Probeer dat maar eens op de derde rij van een 307 te zetten…….en de kinderen erin te krijgen.:rolleyes:

Ik heb uiteindelijk geen ervaring met specifiek de 307 als 7-zitter, maar het lijkt me niet heel praktisch, al klinkt het concept goed.
 
S J 1001 zei:
Misschien een algemene tip, gezien het lijkt alsof de rekenmachine de boventoon heeft. Met een youngtimer heb je een 15 jaar of oudere auto, daar komt onderhoud bij kijken. Reken jezelf niet rijk, maar reken ruim. Die paar tientjes wegenbelasting per maand wegen niet op tegen een garage rekening van €1000,-.

(..)

Het idee van de Youngtimer regeling is toch juist dat de auto zakelijk betaald wordt en daar dan privé een (relatief) kleine bijdrage inzake de bijtelling voor afgedragen wordt?
Als de onderneming de lasten en imago van een ouder wagentje kan dragen.. is het goed toch?


Qua 7 zitter en veel beschikbaar.. dan denk ik aan de Opel Zafira. Of er nog een beetje fris exemplaar te vinden is??

Alternatief (indien vindbaar) is misschien de Kia Carens?

m1cyijwb30cz_600.jpg


https://www.autoweek.nl/auto/44688/kia-carens-20-cvvt-x-pect/
 
Durashift zei:
Alternatief (indien vindbaar) is misschien de Kia Carens?

m1cyijwb30cz_600.jpg


https://www.autoweek.nl/auto/44688/kia-carens-20-cvvt-x-pect/

De Carens is al getipt https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6050822,6050822#msg-6050822 als je op bouwjaar 2006 zoekt dan is het grote gros nog het model 2002-2006 die altijd een 5 zitter is. de 7 zitter die ik toen tipte is helaas verkocht https://www.autowereld.nl/kia/carens/2-0-cvvt-x-ecutive-7p-trekhaak-35650771/details.html
 
Een Peugeot 307 SW Phase 2 is denk ik geen slecht idee, een Frans alternatief is de Renault Grand Scenic 2, neem de faceliftuitvoering vanaf september 2006, die zijn elektrisch een stuk beter. De Toyota Corolla Verso is ook een goed alternatief.
 
S J 1001 zei:
Misschien een algemene tip, gezien het lijkt alsof de rekenmachine de boventoon heeft. Met een youngtimer heb je een 15 jaar of oudere auto, daar komt onderhoud bij kijken. Reken jezelf niet rijk, maar reken ruim. Die paar tientjes wegenbelasting per maand wegen niet op tegen een garage rekening van €1000,-.

Er zijn zoveel factoren die meewegen op deze leeftijd. Onderhoudshistorie, hoe is er met de auto omgegaan, schadeverleden, etc. Beter om een goede auto te kopen in de praktijk, dan de beste auto op papier (kmstand, bouwjaar, opties).

Die hoge kosten zijn meer van toepassing bij de ondernemers die de bekende volvo xc90/ mb m-klasse/BMW x5 als youngtimer willen. Wat ts zoekt is meer oppassen dat de auto gewoon af is, omdat ze de laatste jaren met spuug en kit en tyraps bijelkaar is gehouden. De zogenaamde klokje rond verhalen de auto groeit met zijn baas mee, en als er dan iemand anders achter het stuur gaat zitten zich dood schrikt.
 
Niet doen!
De Peugeot 307,ook pase 2,zijn gewoon matige tot slechte auto's.
Kijk anders het fimpje van "Mr Frank Visser doet uitspraak'' afl 10
Alle andere hierboven genoemde alternatieven zijn veel beter.
 
Citroën C4 Grand Picasso zou ik ook meenemen in de overweging als ik jou was.
 
Bij de Youngtimer regeling kijk je naar oude auto's van 15 jaar oud, in mijn ogen is het heel belangrijk hoe er met de auto is om gegaan, en de staat van onderhoud.
Dat is nog veel belangrijker nog dan merk en model.
Kijk dus welk model je aanstaat. Wel handig is dat je de zwakke plekken/ aandachtspunten van een model en motoren kent. Dan kun je de beste keus maken.
 
En de peugeot 407?, deze heb ik ook ooit in 7pers gezien, met zo'n opklap bankje.

Mijn keuze zou overigens een Volvo V70 zijn..

Of de Honda Stream
 
ak2 zei:
Bij de Youngtimer regeling kijk je naar oude auto's van 15 jaar oud, in mijn ogen is het heel belangrijk hoe er met de auto is om gegaan, en de staat van onderhoud.
Dat is nog veel belangrijker nog dan merk en model.
Kijk dus welk model je aanstaat. Wel handig is dat je de zwakke plekken/ aandachtspunten van een model en motoren kent. Dan kun je de beste keus maken.

Idd dit. Overigens heb ik net nog 4000 euro stukgeslagen op een een 17 jaar oude Japanner. Idd een youngtimer voor sommigen, maar voor mij als particulier een auto die ik altijd al wou bezitten.. Vanuit liefhebberij voor dit model wordt alles opgeknapt. Het zegt ook wel wat over de Honda CL9 Accord, want ding had na 13 jaar nog nooit fatsoenlijk onderhoud gehad naast olie verversen en wat remblokjes. Van ABS pomp, tot remmerij rondom, alle ophangingsrubbers voorkant, Radiator, airco condensor, xenon ballast; alles wordt vervangen. Defecte parkeersensoren, defect bijrijdersraam. Het MOET gemaakt worden, daarna wellicht leuke dingen voor het onderstel en een klein ECU tuninkje bij de specialist!
 
Durashift zei:
S J 1001 zei:
Misschien een algemene tip, gezien het lijkt alsof de rekenmachine de boventoon heeft. Met een youngtimer heb je een 15 jaar of oudere auto, daar komt onderhoud bij kijken. Reken jezelf niet rijk, maar reken ruim. Die paar tientjes wegenbelasting per maand wegen niet op tegen een garage rekening van €1000,-.

(..)

Het idee van de Youngtimer regeling is toch juist dat de auto zakelijk betaald wordt en daar dan privé een (relatief) kleine bijdrage inzake de bijtelling voor afgedragen wordt?
Als de onderneming de lasten en imago van een ouder wagentje kan dragen.. is het goed toch?

Klopt, ik bedoel meer te zeggen dat je met een 15 jaar of oudere auto onderhoud gaat hebben (wil je hem goed/veilig houden). De kans op groot onderhoud is een stuk kleiner met een auto die <5 jaar oud is.

Auto encyclopedie zei:
S J 1001 zei:
Misschien een algemene tip, gezien het lijkt alsof de rekenmachine de boventoon heeft. Met een youngtimer heb je een 15 jaar of oudere auto, daar komt onderhoud bij kijken. Reken jezelf niet rijk, maar reken ruim. Die paar tientjes wegenbelasting per maand wegen niet op tegen een garage rekening van €1000,-.

Er zijn zoveel factoren die meewegen op deze leeftijd. Onderhoudshistorie, hoe is er met de auto omgegaan, schadeverleden, etc. Beter om een goede auto te kopen in de praktijk, dan de beste auto op papier (kmstand, bouwjaar, opties).

Die hoge kosten zijn meer van toepassing bij de ondernemers die de bekende volvo xc90/ mb m-klasse/BMW x5 als youngtimer willen. Wat ts zoekt is meer oppassen dat de auto gewoon af is, omdat ze de laatste jaren met spuug en kit en tyraps bijelkaar is gehouden. De zogenaamde klokje rond verhalen de auto groeit met zijn baas mee, en als er dan iemand anders achter het stuur gaat zitten zich dood schrikt.

Desalniettemin heb je risico op meer onderhoud dan met een jongere auto.

Honda Stream is een goede tip trouwens, volgens mij wel praktisch onvindbaar met een wat lagere kmstand.

Wat is het budget eigenlijk?
 
Vergeet ook niet de BTW bij prive gebruik van 1.5 of 2.7% over de catalogus waarde. Dit is naast de bijtelling over de waarde in het economisch verkeer. Deze moetje na het eerste jaar aantonen met een taxatie. Deze kost ook geld en tijd. Vaak gaat je accountant er nog even induiken a €100 per uur.

Al met al maakt het financieel, onder aan de streep weinig uit met prive rijden. En dan rij je in een oude bak met je kinderen achterin op gepropt.
 
Aras zei:
Vergeet ook niet de BTW bij prive gebruik van 1.5 of 2.7% over de catalogus waarde. Dit is naast de bijtelling over de waarde in het economisch verkeer. Deze moetje na het eerste jaar aantonen met een taxatie. Deze kost ook geld en tijd. Vaak gaat je accountant er nog even induiken a €100 per uur.

Al met al maakt het financieel, onder aan de streep weinig uit met prive rijden. En dan rij je in een oude bak met je kinderen achterin op gepropt.

Het forfait voor btw privégebruik gaat ALTIJD over de cataloguswaarde. Ook bij youngtimers.
Alternatief is kijken obv werkelijk privé kilometers versus totaal aantal kilometers voor de correctie.
De bijtelling gaat bij youndtimers over de dagwaarde. Die is vaak makkelijk in te schatten, gewoon even vergelijkbare auto's kijken op autotrack en printscreentje opslaan.

Is echt allemaal niet zo moeilijk. Als belastingadviseur heb ik meerdere klanten die yougtimer rijden. Ikzelf ook. Aan de kostenkant ga je meestal niet veel besparen op kosten tov nieuw, aan de bijtellingskant wel. Dat kan dan weer interessant zijn ivm kinderopvangtoeslag. Omdat je dan een lager belastbaar inkomen hebt.

Echt goed alles doorrekenen loont de moeite.
 
Aras zei:
Vergeet ook niet de BTW bij prive gebruik van 1.5 of 2.7% over de catalogus waarde. Dit is naast de bijtelling over de waarde in het economisch verkeer. Deze moetje na het eerste jaar aantonen met een taxatie. Deze kost ook geld en tijd. Vaak gaat je accountant er nog even induiken a €100 per uur.

Al met al maakt het financieel, onder aan de streep weinig uit met prive rijden. En dan rij je in een oude bak met je kinderen achterin op gepropt.

Ik rij al 6 jaar youngtimer en wat je schrijft is gewoon onzin. De bijtelling van 35% over een waarde van zeg 3000- euro is dus iets meer dan 1000- euro. Daar staat tegenover dat je alle onderhoud, wegenbelasting, benzine, verzekering en de aanschaf (over vijf jaar) kunt aftrekken van de IB. Voor 1000- euro per jaar rijd je lang geen auto. dus financieel is het al snel aantrekkelijk. Idem voor de BTW, de opbrengsten zijn hoger dan de kosten. Taxatie hoeft ook helemaal niet, hooguit een redelijke schatting, ofwel de goedkoopste op Marktplaats is ook wel goed.

Wat ik TS wel wil meegeven: je staat vaker in de garage dan met een auto die 7 of 8 jaar oud is en de helft heeft gereden. Een youngtimer met een gezin als enige auto, is niet heel ideaal, kan ik je wederom uit ervaring vertellen.
 
Terug
Bovenaan