Auto, 3 zonen, zware caravan, (was 10-15K) > nu ca. 25K

Ik zou zeker ook de Renault Espace overwegen,prima allrounder met fijne motoren.
Verder heb je ook nog de Audi A6 Avant en zijn er wat Amerikanen als de Jeep Cherokee
en de Chrysler/Lancia Voyager.

Leeft hij nog? Ja hij leeft nog. Had even wat afleiding maar wil door.
Die MTM is echt een nekkende factor. De regel is B-rijbewijs is max 3500 opgeteld van beide MTM's: auto + caravan.
Caravan is 1350 MTM (dat viel weer mee, hoewel ik vermoed dat hij stiekem zwaarder is). Dat betekent een MTM van 2150kg.

Al die Ford S-Max-jes hebben een MTM van 2400kg dus dat is echt kansloos.
V70's zitten net 30-50kg te zwaar. Zou eventueel MTM van caravan nog iets kunnen verlagen.

Qua motoren ga ik bij VAG uit dat 2014+ weer betrouwbaarder is en bij PSA de e-THP 165PK's (i.t.t. de beruchte THP's/VTI's). Aannames maar je moet iets.

En dan nog de vrouw meenemen. Daarom presenteer ik u: De auto 2022 pitch:

https://docs.google.com/presentation/d/1PcrLcWTy-RoR_0twfHHN4FTo9eOODSh-Wyffu00Sve4/edit?usp=sharing

Voorkeur/short-shortlist
V70 2e gen facelift en mogelijk 3e gen
C4GP
508SW
5008

Minder
Renault GS mwoh en hoewel ik wel gecharmeerd ben van die Superb is zij dat niet. Ieeek Skoda.

Nog wat toe te voegen of uitzoeken maar? Zie de presentatie.

edit: een VW Touran 1.4 TSI van 2015+ komt ook binnen bereik... hmmm. Als ik dan toch die latere TSI motoren aandurf. Maar ja wel heel suf vierkant hok.
ook nog optie... https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-touran-1-4-150-pk-tsi-comfortline-carplay-camera-navi-benzine-blauw-b1027562-2b05-4f5c-b05d-bd29833c46a3

Mooi bestandje!
Ik kom nog een Superb hatchback tegen die jullie wel zou passen. Ietsjes boven budget, maar lekker luxe en de trekhaak zit er al bij.
<https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m1833176803-skoda-superb-1-4-tsi-act-ambition-business-xenon-navi-trek>

Budget is inmiddels al opgerekt. Als het echt een topkoop is kan richting 18/19K ook nog.
Die specs van die Superb die je geeft zijn echt uitstekend in alles. Maar met ons gezin is max pakruimte nodig. Hoe fraai ook, hatchback nono.

Jazzper zei:
een VW Touran 1.4 TSI van 2015+ komt ook binnen bereik... hmmm. Als ik dan toch die latere TSI motoren aandurf. Maar ja wel heel suf vierkant hok.
Ik heb ook zo'n Touran gehad. Dat vierkante heeft enorme voordelen:
- goed zicht rondom, dus erg makkelijk achteruit in te parkeren
- ruimte, veel praktische ruimte!
- desondanks niet zo''n lange lel als een V70
Had ook een Toyota Verso (géén fijne caravantrekker), stuk ronder (en luxer), maar daardoor weer onhandiger.
Succes met je presentatie...

Een Octavia 1.4 TSI mag ook 1500kg trekken, ook wel interessant: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m1831039987-skoda-octavia-combi-1-4-tsi-greentech-ambition-150pk-nav>

Zo'n Superb hatchback is overigens ook echt ruim, ik vraag me af of je echt ruimte mist tov een combi.

Tsja, als je op deze manier het budget maar steeds op blijft krikken komen er natuurlijk weer hele andere mogelijkheden binnen bereik ;)

Voor het budget van die overjarige suffe vierkante Touran heb je dan ook opeens het nieuwe model Opel Insignia uit 2017/2018 met alle toeters en bellen erop en eraan, als het je ( gedeeltelijk ) om modern ging ( want die is er pas vanaf 2017, moderner lukt waarschijnlijk niet voor dat budget )

Opel Insignia 1.5 Turbo - 165 pk - Innovation - 2017 - 97.165 km - Euro 18.930

Meest luxe uitvoering met trekhaak, LED-Matrix, Digi-dash en alle andere mogelijke verwennerijen.

Trekgewicht van die Insignia valt me tegen. Deze Talisman mag 1850kg trekken en valt qua GVW nét binnen de grens. Mooie auto overigens. Zijn ook wel goedkoper te vinden.
<https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m1839802644-renault-talisman-tce-150pk-intens-bose-led-r-link2-1ste-eig>

Het budget schuift wel steeds wat op. Een goedkopere auto kan ook, zoals deze Mondeo: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ford/m1840361223-ford-mondeo-wagon-2-0-ecoboost-titanium-1600kg-trekgewicht>
Sommigen zeggen dat de Powershift automaat niet zo goed is, maar je kan altijd iets achter de hand houden om dat eventueel te laten reviseren mocht het nodig zijn.

Barri zei:
Trekgewicht van die Insignia valt me tegen. Deze Talisman mag 1850kg trekken en valt qua GVW nét binnen de grens. Mooie auto overigens. Zijn ook wel goedkoper te vinden.
<https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m1839802644-renault-talisman-tce-150pk-intens-bose-led-r-link2-1ste-eig>

Als ik de regels van gewichten goed begrijp veel te zwaar/teveel/extra rijbewijs nodig?

Massa rijklaar 1569 kg
Massa ledig voertuig 1469 kg
Technische max. massa voertuig 2144 kg
Toegestane max. massa voertuig 2144 kg
Maximum massa samenstel 3644 kg ( meer dan 3.500 kg )
Aanhangwagen geremd 1850 kg

En/of :
Toegestane max. massa voertuig 2144 kg + caravan van 1.350 = 3494 kg

die laatste. 6kg over. Royaal haha.
Ik denk dat die 3644 is als je BE hebt dat je er niet een trekkertrek betonblok achter hangt of even denkt een DAF drietonner los te trekken uit de modder.

Die Talisman is wel echt het voorbeeld van veel waar voor je geld zoals al die fransozen. Met waar bedoel ik moderne gimmicks.
Als je hem least is het prima, maar prive wel hogere kans op kosten hoewel al mijn fransen in het verleden erg meevielen.

De kans op hoge kosten bij een Renault Talisman is denk ik niet groot, de auto staat volgens de ANWB bekend als zeer betrouwbare auto waar niet een vaker voorkomende storing van bekend is.

Ik heb zelf 9 jaar lang de voorganger gehad, en geen enkele elektrische storing of dure reparatie gehad. Het meest spannend waren 2 achterveren, maar die kosten heel weinig. De onderhoudskosten lagen net als bij mijn huidige Renault die ik nu 2 jaar heb, en probleemloos is zeer laag.

Succes met kiezen.

Het nadeel van de meest auto's die aangeraden worden is het feit dat ze geen 3 volwaardige zitplaatsen hebben op de achterbank en met 3 pubers is dat niet handig.

Total Loss zei:
Barri zei:

Als ik de regels van gewichten goed begrijp veel te zwaar/teveel/extra rijbewijs nodig?

Massa rijklaar 1569 kg
Massa ledig voertuig 1469 kg
Technische max. massa voertuig 2144 kg
Toegestane max. massa voertuig 2144 kg
Maximum massa samenstel 3644 kg ( meer dan 3.500 kg )
Aanhangwagen geremd 1850 kg

En/of :
Toegestane max. massa voertuig 2144 kg + caravan van 1.350 = 3494 kg
De eerste, het gaat om maximaal toegestaan gewicht, niet om werkelijk. Zelfs als is de aanhanger en auto leeg mag de combinatie niet.

Bij de rijbewijs-check kijk je inderdaad naar de theoretische, maximale gewichten. Heb je eenmaal je BE dan hoef je eigenlijk alleen nog maar te kijken of de echte kilo's niet te hoog zijn voor de auto (en of je de aanhanger niet hebt overbeladen natuurlijk).

Ik bedacht me wel dat het gaat om het maximale gewicht van de aanhanger die er werkelijk achter hangt, niet die er maximaal achter mag. In dat geval toch optie twee aangezien de aanhanger maximaal 1350 kg is.

Vervelend he, dat je dan meedenkt en zo'n aankooptopic geen update krijgt ;)
nou, die is er wel. Ik combineer dit uitzoekwerkje met 101 andere prive en werkdingen, maar we zijn weer wat verder.

De absolute shortlist is nu:
- Citroen C4 GP 1.6 e-THP 165PK vanaf circa 2015. Die heb je in de range 16-23K met fatsoenlijke km's
- Skoda Superb combi v3 1.4 TSI ACT 150PK of evt de 1.8 TSI. Net iets duurder maar in de range 18-25K is er veel moois.

De C4GP heeft een enkele keer carplay (zeker de latere modellen) en/maar is verder vaak dik aangekleed en niet te wild bereden.
De Superb oogt niet alleen vet maar komt vaak ook met mooie speeltjes. Veelal ook ex-lease en net aangeboden.

Bij beiden ga ik er vanuit dat het bij deze series al stukken minder problemen zijn dan hun oudere evenknie (de 1.6 VTI en 1.6 THP 155PK van PSA en de befaamde 1.4 TSI motoren van 2007-2012). Het zal vast niet heilig zijn ineens maar stuk minder erg. De C4 GP in deze generatie staat als betrouwbaar te boek i.t.t. de 1e generatie. Bij Skoda zit ik in deze prijsklasse voornamelijk met handbakken, maar dat vind ik niet erg. Sterker nog verhoogt de betrouwbaarheid t.o.v. de DSG 6 en 7 opties.

Ik wil heel graag carplay want dat verlengt de actualiteit van de auto veel langer. Achteraf inbouwen is niet altijd een sinecure begrijp ik. Waar ik niet achter kom is de Superb v3 standaard met Smartlink (en dus Carplay) kwam of dat dat toen al een optie was. Advertenties zijn vaak niet helemaal duidelijk.

edit: V70 en S-max hebben te hoge MTM en vallen af. 508SW en 5008 nog lang in de running geweest maar lees te veel wisselende verhalen. En ook opvallend; ik zie zelden 508SW's op de weg! Allemaal geexporteerd of op de sloop?

Jazzper zei:
Frits79 zei:
Die is 4 dagen geleden al voorgesteld, maar mag met 1.4 maar 1400 kilo trekken en volgens mij wil je de 1.8 niet hebben.

Ik noemde hem nota bene zelf al in de OP ;)

Die 1.4tjes kunnen 1600kg, zoals deze https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m1826916119-skoda-superb-combi-1-4-tsi-act-150pk-ambition-bns-trekhaak

klopt , maar stond die video nog niet online https://www.autoblog.nl/nieuws/skoda-superb-occasion-aankoopadvies-2015-heden-3337736

Ik rijd zelf een Skoda Kodiaq, 7 zitter, 150PK met 7DSG en 1800 kg trekgewicht voor een caravan met max belasting van 1700 kg.
Prima reisauto. O ja, wij hebben 5 kinderen..... 2 x 13 jaar, 2 x 17 jaar en 1 x 19 jaar....

MGR2 zei:
Ik rijd zelf een Skoda Kodiaq, 7 zitter, 150PK met 7DSG en 1800 kg trekgewicht voor een caravan met max belasting van 1700 kg.
Prima reisauto. O ja, wij hebben 5 kinderen..... 2 x 13 jaar, 2 x 17 jaar en 1 x 19 jaar....
Dan neem ik aan dat je E achter B hebt, anders ga je ruim over de limiet van je rijbewijs heen. Topic starter heeft dat niet, dus deze valt af.

Hij leeft nog! Een reis van een maand en nog wat privezaken aan vertraging.

Proefgereden in een 2019 Superb III combi 1.5 ACT aut. Wat een fijne ruime wagen zeg!
Nu in heel NL gekeken naar aanbod en handvol kandidaten over.

Echter nu tipte iemand mij een Mercedes C-klasse van rond 2017/2018. Ik dacht eerst kan vast niet, maarrrrr
Het ligt erg dicht tegen elkaar zo'n S205 en een Superb III. Bizar dicht bij elkaar.
Gewichten, maten, maximaal toelaatbare massa, allemaal close.
Superb III iets meer beenruimte achterin (bizar veel overigens in praktijk) en meer liters laadruimte.
S205 iets meer power. Ook duurder in onderhoud gok ik. En voor zelfde euro moet je nét wat oudere kiezen maar scheelt weinig.

Hoe kan een Duitse taxi soms zelfs goedkoper zijn dan de Tsjech? Wat zie ik over het hoofd.

Kwam nog wel deze tegen:
https://carsa2z.nl/veel-voorkomende-problemen-met-mercedes-w205/
https://www.autoreview.nl/tweedehands/aankooptips/id/31029/aankooptips-mercedes-c-klasse-w205s205-occasion-uitvoeringen-problemen-prijzen

Je zoekt een ruime auto vanwege 3 opgroeiende kinderen, als ik de deskundigen mag geloven is een C-klasse dan totaal niet geschikt, is wat ruimte betreft 1 van de krappere in het D-segment terwijl de Superb de aller ruimste is. Dus eigenlijk zijn deze auto's totaal niet te vergelijken wanneer veel ruimte de belangrijkste reden voor een andere en grotere auto is. Andere erg ruime D-segmenter, eerder vergelijkbaar met de Superb, is de Opel Insignia.

De Skoda Superb is erg ruim, ook auto's als de Opel Insignia, Renault Talisman en Ford Mondeo bieden heel veel ruimte.

In de familie hebben we ook een Mercedes C, de ruimte achterin en kofferruimte is veel kleiner. De achterwielaandrijving kost door het cardanas ook relatief veel ruimte. Veel C segment auto's zijn ruimer.

EVV zei:
MGR2 zei:
Dan neem ik aan dat je E achter B hebt, anders ga je ruim over de limiet van je rijbewijs heen. Topic starter heeft dat niet, dus deze valt af.

E achter B is ook in een paar uurtjes te halen. ben je gelijk van dit soort belemmeringen af.

Koe bij de horens gevat en vanochtend bij een pre facelift 2018 C-klasse 200 Aut SPORT EDITION AMG wezen kijken. Exact even duur als de Superb die ik op het oog heb. Zelfs iets minder km. Slechts een jaar ouder. Hoe kan het denk je dan.

Enfin, goed dat ik ben wezen kijken. Op looks, premium gevoel etc is het natuurlijk helemaal top. Maar de ruimte... Wat een krappe bedoening. Achterin met die cardanas inderdaad en ook de kofferbak. Superb is ook segmentje hoger dus helemaal eerlijk is niet maar een 308 of Focus en ook Golf hebben tenminste nog enigszins ruimte voor dat segment.

Dus helaas, die route gaat over. Door met de Superbs.

Jazzper zei:
Koe bij de horens gevat en vanochtend bij een pre facelift 2018 C-klasse 200 Aut SPORT EDITION AMG wezen kijken. Exact even duur als de Superb die ik op het oog heb. Zelfs iets minder km. Slechts een jaar ouder. Hoe kan het denk je dan.

Enfin, goed dat ik ben wezen kijken. Op looks, premium gevoel etc is het natuurlijk helemaal top. Maar de ruimte... Wat een krappe bedoening. Achterin met die cardanas inderdaad en ook de kofferbak. Superb is ook segmentje hoger dus helemaal eerlijk is niet maar een 308 of Focus en ook Golf hebben tenminste nog enigszins ruimte voor dat segment.

Ik zou zeker ook eens de huidige generatie Insignias gaan bekijken.

We zijn weer verder.
Het aanbod nieuwe Superbs met mijn filtering erover is echt 1 per week.
Nu kwam een kennis met een 2018 Passat variant 1.4 ACT voorrijden en toch goed gekeken. Ik vind de Superb spannender van de buitenkant. Toch maar eens vergelijken.
Ruimte in de Superb lijkt veeeeeeeel groter, maar als ik de droge cijfers vergelijk is dat nog maar veel groter (zie je hoe er minder e's in veel staan? ;)).

Opvallender echter dat als je ze vergelijkt en jaartallen, motor, km's, etc gelijk zet niet alleen het aanbod van Passats ruimer is maar ze ook goedkoper zijn. Hoe dan? Wat mis ik?

Superb zijn schaarser dan de Passat, dat verklaart het verschil wel denk ik.
Veel nieuwkopers van een Superb werden in de showroom verleid door de Octavia omdat die ook best ruim is, maar ook goedkoper.
Die paar Superb die er dan zijn, zijn tweedehands toch wel erg gewild.

De Skoda Superb heeft een aanzienlijk langere wielbasis 284,1 cm om 278,6 bij de VW Passat, is langer en breder. Hierdoor biedt de Superb gewoon meer ruimte dan de VW Passat. De Skoda is gewoon bijzonder ruim.

Dat de Skoda Superb duurder is dan de VW Passat heeft denk ik 2 oorzaken. De Skoda is schaarser, er is dus relatief meer vraag naar, en in alle onderzoeken scoort de Superb hoger op betrouwbaarheid dan de VW Passat. Ook al gebruiken ze veel de zelfde techniek

Niet dat de VW Passat klein is, dit is ook gewoon een hele ruime auto.
Ik zou me niet focussen op een auto, de Renault Talisman en Opel Insignia zijn immers ook hele ruime auto's, die veel auto voor het geld bieden. De Talisman en Insignia B scoren in veel onderzoeken hoger op betrouwbaarheid dan de VW Passat.

Succes.

ak2 zei:
e Skoda is schaarser, er is dus relatief meer vraag naar, en in alle onderzoeken scoort de Superb hoger op betrouwbaarheid dan de VW Passat. Ook al gebruiken ze veel de zelfde techniek
Dat is wel apart, want ik denk dat álle techniek zo ongeveer gedeeld wordt, afhankelijk van het bouwjaar misschien wat generatie verschillen van de diverse onderdelen, maar VAG is VAG.

Mijn vrouw heeft 2 jaar een Superb gehad en ik heb nu 1,5 jaar een Passat. Niet helemaal vergelijkbaar qua uitrusting en bouwjaar dus, maar ik durf wel te zeggen dat de Passat in het algemeen de fijnere auto is. Stiller, beter afgewerkt (matjes, kofferbak etc) en wat verfijnder. De Skoda is wel een klap ruimer, al zit die ruimte vooral in de beenruimte op de achterbank. In mijn ervaring is de Passat ook een veel fijnere caravantrekker (we hebben een flinke Knaus, 550FSK), veel stabieler en zakt beladen minder ver door. Maar goed, dat hangt natuurlijk ook af van et onderstel, gewicht, bandenmaat van het specifieke model. Met drie grote kinderen zou ik voor de Skoda kiezen met minimaal 18" wielen en hulpveren. Zijn ze de komende jaren nog geen 2 meter per stuk, dan een Passat.

Goeie info W212!

einde middag een 2018 Passat variant 1.4 ACT 150PK Comfortline business gereden. Had veel mee qua parameters. Goeie kandidaat.
Merkte wel dat Passat echt nog wel slagje kleiner is dat de Superb III tegenhanger. En zoals iemand hierboven zijn: dit gaat om ruim vs ruimmm. Beiden zijn gewoon ruime autos. Qua afwerking vond ik verschil zo met een proefrit niet opvallend. De jongens zijn 8, 11, 13 en de oudste twee schieten wel de lucht in maar het is nog niet 14, 17, 19 zeg maar.

Ik ga vanavond nog per C4GP, Passat, Superb de top3 naast elkaar zetten en dan knopen doorhakken. Momenteel is de top3 op volgorde qua sentiment:
1. passat variant 1.4 ACT of 1.5 ACT indien betaalbaar
2. superb combi 1.4 ACT of 1.5 ACT indien betaalbaar
3. C4 GP 165 1.6 e-THP

Jazzper zei:

Ik heb net mijn C-klasse weg gedaan. Hoewel niet dé reden maar ruim was hij zeker niet. Met jonge kinderen prima maar met 3 personen door de hoge middentunnel gewoon geen aanrader. En de kofferbak is ook gewoon krap. Ik wilde als opvolger wel een iets ruimere auto

SKoda heeft hier ook de revue gepasseerd maar persoonlijk knapte ik wel af op goedkope details. (voor een topmodel). Sommige dingen zien er top uit maar het lijkt er net op alsof moederconcern VW heeft gezegd dat ze hem niet te mooi mochten maken en op sommige plekken goedkope materialen hebben gebruikt. Bijvoorbeeld het stuur, tellerklokken en materiaalkeuze voor zaken niet niet gelijk in het zicht liggen.

zo zien bijvoorbeeld de tellerklokken er uit. (Superb in luxe uitvoering) Prima voor een auto van 20 jaar geleden, maar voor een moderne auto en het top model ben knap ik er gewoon erg op af.
skoda_superb_estate_4_4_sportline_10.jpg

Je kijkt daar wel dagelijks naar. En zo zijn er wel meer erg goedkope details. Terwijl de multimedia gewoon prima werkt en goed uit ziet. Het is natuurlijk net wat je belangrijk vind. Kan mij voorstellen dat een ander daar totaal niet mee zit, zeker als een auto een echte rationele keuze is.

Dat mijn collega met zijn Skoda Kodiaq ook al de nodige DSG problemen heeft en ik nogal sceptisch ben over de TSI motoren van de eerste jaren van de Superb is hij van de shortlist verdwenen. Als sportline of L&K nog steeds wel een fraaie auto. om te zien (y)

Uiteindelijk is het hier een Opel Insignia Sports tourer geworden uit 2018. Eigenlijk heel vergelijkbaar met de Skoda qua ruimte, rijden maar qua afwerking en moderne snufjes nog net iets beter/moderner voor mijn gevoel. Insignia mag wel iets van 'slechts' 1400 kg trekken dacht ik.

Met jou eisen zijn er eigenlijk heel erg veel keuzes.

Dat is inderdaad wel een erg kaal dashboard, dan is het van een Insignia toch een stuk fraaier:
OIP.zLiktldM4i2g6MhYZD807wHaE8

(Dit is wel de luxe versie)

Dat is inderdaad wel een erg kaal dashboard, dan is het van een Insignia toch een stuk fraaier:

Inderdaad, zag dat na de facelift de Superb ook op allerlei vlakken is gemoderniseerd (waaronder de tellerklokken) maar die viel voor mij buiten budget. De tellerklokken was overigens slechts een voorbeeld, zo zijn er wel meer goedkope details die je niet verwacht in een topmodel (ook al is het een skoda) , zeker omdat sommige andere zaken wel gewoon dik voor elkaar zijn. dat icm DSG en TSI, het schijnt beter te zijn in de bouwjaren maar als ik dan mijn collega zie die al weer problemen heeft met zijn DSG in de kodiaq dan schept dat geen vertrouwen.

Klaar! Dank voor het meedenken. Het heeft zeker geholpen!

Uitslag: 2018 Passat variant 1.4 ACT 150PK Comfortline business met executive plus pakket voor 24K met 79K op de teller en in de kleur zwart. Gekocht bij een merkdealer (niet VAG). Nu wachten tot hij wordt opgeleverd (hoe lang kan het duren..)

Terug
Bovenaan