BMW 320i 2012 motor geluid

A

Anoniem

Guest
Beste Forum,

Ik heb inmiddels al meerdere(stuk of 4) BMW 320i uit 2012 bezichtigd. Het is natuurlijk een prachtige auto en het interieur loopt naar mijn mening jaren voor dan dat van de andere Duitse bolides.
Bij elke bezichtiging hoor ik een soort geratel bij de motor. Bij de een lijkt het de ketting te zijn en bij de ander weer iets anders. Het lijkt mij toch dat het geen toeval kan zijn dat bij elke bezichtiging de auto een vreemd klinkend geluid maakt.
Heeft er iemand ervaring met dit specifieke model 320i uit 2012? Klopt het dat de motor een geratel achtig geluid maakt?

PS. Bij een bezichtiging werd mij verteld dat het geluid door de BMW dealer werd bekeken. De conclusie was dat dit type nou eenmaal een harder klinkende motor heeft.

10 jaar oud, zit je wat aan de onderkant van de markt? Zijn het auto's met garantie?

V0RQ zei:
10 jaar oud, zit je wat aan de onderkant van de markt? Zijn het auto's met garantie?

10 jaar vind ik niet heel oud voor een auto met 134k km. Daarnaast heb ik gehoord en gelezen dat het de beruchte injectoren van dit type motor (N20) kunnen zijn. De BMW dealer
claimt dat het de wastegate is van de turbo.
De vraag is bedoeld om meer geruststelling te krijgen over het geluid dat het niks ernstigs is.

Dat zal je dan van eigenaren moeten krijgen die dat geluid al jaren horen. Ik heb een zo'n ding 7 jaar geleden een paar weken gereden. Mij is toen niks opgevallen.

Deze motoren hebben vaak last van een opgerekte distributieketting, en problemen met de vanos, ook hebben ze regelmatig last van een hoog olieverbruik
Dit zijn hele dure reparaties.

Ik zou die auto's dus zeker niet kopen. Een motor hoort gewoon soepel te lopen, zonder rare bijgeluiden.

Kies en exemplaar die mooi loopt, en laat een aankoopkeuring doen.

Moet het een 3 serie of iets Duits zijn ? De 1.6 en 2.0 motoren uit deze bouwjaren van BMW zijn van vrij matige kwaliteit.

ak2 zei:
Deze motoren hebben vaak last van een opgerekte distributieketting, en problemen met de vanos, ook hebben ze regelmatig last van een hoog olieverbruik

Ik zou die auto's dus zeker niet kopen. Een motor hoort gewoon soepel te lopen, zonder rare bijgeluiden.

Moet het een 3 serie of iets Duits zijn ? De 1.6 en 2.0 motoren uit deze bouwjaren van BMW zijn van vrij matige kwaliteit.

Het hoeft niet perse een 3 serie te zijn, maar is naar mijn mening wel een van de (zo niet de mooiste) auto die ik kan vinden in zijn prijsklasse en overige filters. Zowel interieur als exterieur. Maarjah toch koop je inderdaad een soepel lopende motor, zonder rare bijgeluiden.
Iemand misschien nog tips voor een leuke sedan? Benzine, automaat, sedan, tot 15000, tot 180000?

Wat ik in je andere topic ook al schreef: De eerste bouwjaren van F30 320i hadden gewoon veel problemen, de ketting als grootste zorg want duur om te vervangen en een vitaal onderdeel. Zelfs wanneer je nu een 2012 of 2013 320i zou vinden zonder gekke geluiden is de kans groot dat dit probleem gewoon alsnog later om de hoek komt kijken. De BMW 4-cilinder benzinemotoren van ~2003 tot pak 'm beet 2015 hebben gewoon stuk voor stuk hun problemen en als je aan de onderkant van de markt gaat shoppen dan kun je rekenen op extra onkosten. Een 6-cilinder is echt niet zoveel duurder bij een normale rijstijl en bespaart je mogelijk een hoop ellende.

Mijn advies: budget ophogen voor minimaal een 2015 320i of genoegen nemen met een E90/E91 met minimaal 6 cilinders.

Ben het helemaal eens met Zadelsnuiver. Stond voor de zelfde keuze maar dan voor een 5 serie gekocht bij 10jr oud nu 17jr oud. Maar wat ben ik blij dat ik een 6-cylinder heb gepakt. Gaat om een BMW E61 525DA. Gekocht bij 140k nu 305k. Werkelijk een juweeltje van een motor. Blok nog niet open geweest, nul problemen met ketting of injectoren. Dan neem ik het meerverbruik wel voor lief.

Ketting en injectoren vervangen zijn gewoon dure reparaties 🤑 Wat je toch veelal bij de 4 cylinders hoort, heb het zelden gelezen bij de 6 cylinders wil niet zeggen dat het daar nooit voorkomt, maar de kans is gewoon vele malen kleiner. En het rijdt natuurlijk ook zoveel beter.

Succes met de keuze.

Abdullah 2872233 zei:
ak2 zei:

Het hoeft niet perse een 3 serie te zijn, maar is naar mijn mening wel een van de (zo niet de mooiste) auto die ik kan vinden in zijn prijsklasse en overige filters. Zowel interieur als exterieur. Maarjah toch koop je inderdaad een soepel lopende motor, zonder rare bijgeluiden.
Iemand misschien nog tips voor een leuke sedan? Benzine, automaat, sedan, tot 15000, tot 180000?

Een Renault Talisman, en Kia Optima voldoen hier goed aan, benzine, automaat en sedan. Zeker in een luxe uitvoering doet een Renault Talisman zeker niet voor een BMW 3 onder in gebruikte materialen en afwerking. (een BMW 320 uit 2012 en een Renault Talisman uit 2017 hebben we in de familie)

Toevallig heb ik vorige week mijn F30 320i ingeruild. De dealer merkte ook al op dat er een ratelend geluid op zat en dat de distributieketting misschien vervangen moest worden. Kosten waren ongeveer 2000 euro, dus dat zou eraf van de inruilwaarde. Uiteindelijk een andere dealer die hier geen probleem van maakte en zei dat hij het geluid vaker had gehoord.

Terug
Bovenaan