Mazda CX-60

Na de pre-productie auto's is de uiteindelijke versie nu uitgebreid getest:

https://www.youtube.com/watch?v=26lmybzSjYs

Thomas roemt het exterieur, het hoogwaardige interieur met fatsoenlijke knoppen en ergonomie. Hoewel de auto wel is verbeterd ivm eerdere versies is de auto nog altijd erg stevig geveerd. Je bent volgens hem wel weer meer één met de auto maar het unieke Mazda-gevoel krijgt hij er niet bij. Anderzijds is het ook een grotere en meer premiumgerichte auto dus hoeft dat ook niet maar dan hadden ze hem comfortabeler moeten maken. Geluidsniveau binnenin was hij wel erg over te spreken. Net als de kracht van de plug-in maar niet die rare duw die je krijgt als de benzinemotor bij gaat werken. Vanaf 14:30. Hoort gewoon echt niet en is niks premium aan. Beenruimte achterin is gewoon schandalig voor zo'n auto.

Ik vorige week de mail dat ie onderweg is naar Europa. Super, zeker nadat ik de herziene review in de Italiaanse Top Gear heb gelezen (8/10) en een erg enthousiaste test van de definitieve CX 60 van Automoto op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1HMfY653N_0.
De presentator noemt de eigenwijze CX 60 in één adem met de Giulia QV en vindt het een echte aanrader.
Belooft dus heel veel! Nog twee-drie weken en dan kan ik het zelf uitproberen.

Afgelopen zaterdag mocht ik mijn CX-60 ophalen! Onverwacht veel eerder geleverd dan verwacht. Exclusive met alle pakketten, behalve panoramadak, Machine Grey. Trekhaak wordt nageleverd. Foto's en review volgen snel.

30137.webp

30135.webp

30131.webp

30128.webp

Hoogwaardig, snel en met een goede zitpositie, maar met een aandrijflijn die verfijning mist en gezien de buitenmaten erg krappe achterbank.

Rijtest: https://www.autozine.nl/mazda/cx-60/autotest

Ik vind de vormgeving nog steeds niet geslaagd. Bedaagd en onevenwichtig. Ik denk dat de auto beter uit de verf komt met zescilindermotoren, maar vraag me af of daar veel vraag naar bestaat in Nederland.

AutoBild is ook gemengd enthousiast. Aandrijving en onderstel zullen echt flink verbeterd moeten worden. Voor de beperkte beenruimte achterin is het helaas al te laat voor.

Even kort buiten bij de dealer bekeken.

w5jI3hS.jpg

Ik ben geen fan van meegespoten randen (dat je het wit terugziet in de binnenkant van de wielkast vind ik enorm storend, is overigens bij andere merken ook zo) en ook niet van zwarte velgen dus daar moest ik even doorheen kijken. De neus vond ik erg indrukwekkend en ook knap hoe zulke 'rare' koplampen toch kloppen met het ontwerp. Ik kon de auto niet in z'n geheel goed zien vanwege de auto ernaast en hek aan de andere kant dus ook niet de gehele verhoudingen van de auto.

Het viel me wel op dat de auto minder groot overkwam dan ik dacht. O.a. door de schuine achterkant die irl meer opvalt dan op de foto. Ik vond het best een indrukwekkende auto, duidelijk meer auto dan de CX-5. Voor een echt goed oordeel moet ik 'm in het verkeer zien rijden.

Zag er vanmiddag ook eentje rijden in zilvergrijs. Vind hem niet lekker op het netvlies liggen door de rare proporties. Achterkant oogt zwaar en helt teveel naar achteren.

https://www.youtube.com/watch?v=O4WEwLrAe6k

De Jaguar wint. Roy vind de CX-60 dan wel weer ruim. Ja hij heeft voldoende beenruimte maar een een Karoq ofzo is volgens mij ruimer. Ook benoemd hij de schok niet heel erg. Wel vind hij ook dat de CX-60 geen typische Mazda is qua lichtvoetigheid. Dat de motor niet zo snel aanvoelt is voor het eerst dat ik dat hoor.

Het is mooi dat Mazda veel ambitie heeft en het anders wil doen maar ik denk dat er best wat mensen zijn die de bestelling zullen annuleren na een proefrit (was nl. al eerder te bestellen dat hebben er vrij veel gedaan). Ook op de homepage zijn de reacties verdeeld van mensen die er eentje hebben proefgereden. Hij moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben ivm andere plug-ins van dit formaat en evt ontwerp.

Als je een bestelling annuleert omdat Roy de auto niet lekker vindt rijden dan sta je niet zo sterk in je schoenen. Dat betekent niet dat je, nu je uitgebreid kan testrijden (mijn aankoop was een leap of faith), je de Mazda niet mag laten staan voor een andere auto hoor. Vind ik allemaal prima en daar slaap ik geen nachtje minder om. Nou vind ik Roy over het algemeen best goede reviews schrijven maar uit eigen ervaring met de CX-60 (en ik begreep dat ook Tolletje1974, die inmiddels nog meer rijervaring heeft als ik, op diezelfde lijn zit) oordeel ik dat hij er dit keer toch naast zit. Allereerst kan je als je het kenteken checkt zien dat het om een pre-productiemodel gaat. Daarvan was al llllaaannnggggggg bekend dat Mazda, rekening houdend met de feedback van o.a. autojournalisten, nog een aantal zaken zou fijnslijpen. Het ging daarbij om de aandrijflijn en de software van de 8 traps automaat, de instelling van het stuur, het onderstel, en nog wat dingetjes. Ik ben nu pas drie dagen onderweg met de Mazda en merk dat de automaat (ben ik geen liefhebber) zijn werk bijna foutloos doet, het stuur precies stuurt en noch te slap en noch te zwaar is afgesteld, en het onderstel eerder aan de comfortabele dan de harde kant is. Het verbruik is ook prima. Zijn er dan geen grotere auto's, zuiniger auto's, sportievere auto's, comfortabeler auto's, sjiekere auto's, goedkopere auto's, enz, enz. Natuurlijk wel, maar bij mij voldoet de CX60 aan alle eisen, gegeven mijn maximale budget, die ik aan de opvolger van mijn WRX STI stelde. Andere eisen, een andere keuze. Maar in dit geval geen andere keuze omdat Roy een pre-productiemodel van de CX-60 vergelijkt met een gefacelifte E-Pace. Maar als je dat niet irriteert koop dan vooral geen CX-60.

Als je een bestelling annuleert omdat Roy de auto niet lekker vindt rijden dan sta je niet zo sterk in je schoenen.

Dat zei ik ook nergens. Er zijn mensen die hem blind hebben besteld en pas later mee konden proefrijden. Daar zullen best mensen bij zijn die hem annuleren.

Allereerst kan je als je het kenteken checkt zien dat het om een pre-productiemodel gaat.

Dat is dan ontzettend dom van de importeur aangezien er al niet pre-productiemodellen staan in NL. De importeur doet wel vaker raar, laat vaak geen cameraploeg toe bij persintroducties waardoor de Nederlandse pers vaak gaat wachten tot ie in Nederland is (heeft AW zelf tegen mij verteld).

Daarnaast zijn er al vele tests te lezen en te zien en bijna allemaal zijn niet superpositief over de auto vanwege onderstel en aandrijving. Autojournalisten zijn dan ook vaak kritischer dan kopers met hele andere referentiekaders. Niets ten nadele van jouw Subaru maar dat is duidelijk een oudere auto en flink sportiever, dan is voor jou een CX-60 natuurlijk beter en comfortabeler.

Daarnaast zijn er al vele tests te lezen en te zien en bijna allemaal zijn niet superpositief over de auto vanwege onderstel en aandrijving. Autojournalisten zijn dan ook vaak kritischer dan kopers met hele andere referentiekaders. Niets ten nadele van jouw Subaru maar dat is duidelijk een oudere auto en flink sportiever, dan is voor jou een CX-60 natuurlijk beter en comfortabeler.

Het tweede is zeker waar, maar als ik een vergelijking maak dan is dat met de vele auto's die ik ieder week huur, en die gaan van boodschappenautootjes tot BMWs (geen Xen, helaas), MBs en Volvo's, meestal met handbak omdat ik daar uitdrukkelijk om vraag, en zeker niet met de Subaru, een auto die op zichzelf staat (net als een M2, S2000, Type R, 911, enz). Voor mij komt vwb het comfort van mijn Citroen C5 Tourer met de fameuze veerbollen in de sportstand het dichtste bij de CX-60 in de buurt. Daarnaast heb ik, en dat is misschien niet helemaal eerlijk, eerder affiniteit met de Italiaanse journalist in de clip en met de testers van Top Gear. De Italiaan is lyrisch en Top Gear geeft een 8/10. Gooi de AD, AW, Autobild, enz reviews daarom gewoon maar in mijn pet, wat ze verder ook van de Mazda vinden... Probeer 'm eens en koop dan een X3 3.0e, misschien is dat de dikke, zware hoge SUV die wel als een sportauto rijdt. Ik ga de X3 zeker eens uit nieuwsgierigheid proberen, ook al zijn de Xen van BMW zeker geen style iconen meer.

Wat mij opvalt bij wat het journalistengilde in de diverse landen op papier zet en in videos vertelt, is dat men eigenlijk niet zo goed weet waar de CX-60 mee te vergelijken is. Is het een dure Santa Fe/Sorrento concurrent of een goedkopere X3/GLC/Stelvio/XC60/Q3/E-pace?

Als je de eerste route volgt, dan is de Mazda fantastisch gemotoriseerd, premium afgewerkt met een prima wegligging, met als minpunt dat de prijs dan wat aan de hoge kant is. Een volgestopte Santa Fe is behoorlijk groter maar lang niet zo snel en kost 4-5k minder.

Kies je voor de tweede soort vergelijking, dan komt de Mazda tekort op verfijning van het onderstel en aandrijflijn. Ja, dank je de koekoek: een gelijk aangeklede X3 25e /XC60 T6 kost tegen de 80K, da's 15K meer!

Plat gezegd: er is geen direct vergelijkingsmateriaal.

Tegenover de premiumconcurrentie schiet de auto dan kennelijk nog wat tekort. De Toyota RAV4/Suzuki Across PHEV lijkt me prima vergelijkingsmateriaal. Het exterieur is een kwestie van smaak: een CX-60 oogt rustiger, maar vind de RAV4 evenwichtiger. Het interieur van de CX-60 vind ik wel mooier, al vind ik een 3/CX-30-interieur veel mooier. De prestaties zijn vergelijkbaar, maar de aandrijflijn van de RAV4 PHEV/Across krijgt veel lof en lijkt verfijnder. De Santa Fe/Sorento presteren iets minder, maar lijken me ook concurrenten.

Ik persoonlijk heb geen vergelijkingsmateriaal en dus moet ik het hebben van wat ik lees of zie op youtube. Ik kijk dan een beetje naar de reputatie van de bladen en naast AW, zit ik vaak op het spoor van bijvoorbeeld Top Gear. Ik kwam ook de volgende recentie tegen op EVO een blad voor supercars dus de journalisten die daar testen zijn toch wel wat gewend qua verfijning en wat zie ik:

EVO RATING
Plus Good powertrain calibration; balanced and nuanced chassis
Minus Can we please have a rear-drive saloon or estate on this architecture with a pure-IC motor?

https://www.evo.co.uk/mazda/cx-60-phev

Ik ben, zoals ik al schreef, juist erg te spreken over de rijeigenschappen (en ik heb er net als Tolletje1974 zelf in mogen rijden) van de CX-60 en ik heb toch al heel wat (top)auto's versleten, maar die niet te vergelijken waren met deze automatiche hybride SUV en waar ik nooit echt verliefd op was maar en die er als er nieuwe eisen aan de auto kwamen gelijk weer uit gingen (bv S2000 bij gezinsuitbreiding).

Mijn vraag aan Tolletje1974 is nu: waar baseer je je op als je schrijft dat "de Mazda tekort komt op verfijning van het onderstel en aandrijflijn". Want die 15K heb ik er, bij wijze van spreken, ook nog wel voor over gehad als je me ervan kan overtuigen dat er een significant verschil was met de X3). Leg dat even uit en dan geloof ik je graag.

Verder hoop ik dat we er samen heel veel fijne en veilige kms mee af gaan leggen met de CX-60!

GioSUBARUWRXSTI zei:
Mijn vraag aan Tolletje1974 is nu: waar baseer je je op als je schrijft dat "de Mazda tekort komt op verfijning van het onderstel en aandrijflijn". Want die 15K heb ik er, bij wijze van spreken, ook nog wel voor over gehad als je me ervan kan overtuigen dat er een significant verschil was met de X3). Leg dat even uit en dan geloof ik je graag.

Ik heb onlangs gereden in een X1 25e. Dat is echt wel andere koek qua aandrijflijn en onderstel. Natuurlijk niet zo krachtig als de CX-60, maar het samenspel tussen electromotor en de ICE is veel soepeler. Daarnaast kon de X1 veel beter omgaan met het in verhouding hoge gewicht van de auto. Als ik met CX-60 een verkeersdrempel over ga, klapt de achterkant enigszins in. Niet storend, maar de BMW weet dat een stuk beter op te vangen. Daarnaast is het bochtgedrag van de X1 heerlijk voorspelbaar, terwijl ik de CX-60 wat zoekend vind in lange bochten. Nogmaals, niet storend, maar ik merk het wel.

En dat is ook precies wat je leest en hoort in diverse tests. De verfijning mist wat (maar dat betekent niet dat de auto niet goed is natuurlijk).

Leuk dat jullie blijkbaar andere testen lezen dan ik. Lees ik te selectief?

Met dat ''verfijning missen'' kan ik voorlopig nog niet vooruit; ook de bochten die ik tot nu toe genomen heb waren strak en precies, maar een klein beetje minder messcherp dan bij de Subaru. Maar ik moet eerst meer KMs maken om hier echt iets zinniges over te zeggen.

Met de reactie van de achteras op een vluchtheuvel wel, want die heeft de vederlichte Mazda 2 van mijn vrouw precies eender. Mij stoort het ook niet echt, maar misschien zouden veel kwetsbaardere, onderhoudsgevoelige luchtgeveerde veerpoten hier op termijn een goede oplossing voor vormen. Heeft Mazda nu bewust niet voor gekozen, maar waarom precies is me niet duidelijk.

Ik rijd nu ook sinds 13 september een CX-60 Homura. In het begin was het even wennen omdat Mazda een ander concept heeft dan de meeste plug-in hybrides. Bij de meeste zit de benzinemotor via een automatische transmissie op de voorwielen en de elektromotor direct op de achterwielen. Deze worden apart aangestuurd en alleen als beide actief zijn is er sprake van AWD. Bij Mazda zitten zowel de benzine als elektromotor voor de automatische transmissie en er dus permanente vierwielaandrijving is. Dit zorgt voor een ander gedrag, ook als je puur elektrisch rijdt schakelt de auto. Ik moest hier even aan wennen maar heb nu geen problemen met de aandrijflijn.
Wel vind ik persoonlijk de mazda te hard afgesteld. Ik heb geen enkel probleem met sportieve auto’s (meerdere bmw’s gehad), maar zoals de meeste reviewers aangeven voel je bij hogere snelheid de grotere hobbels en gaten in de weg zeer sterk (klagende passagiers). Misschien dat dit mede komt door de 20 inch wielen maar ik wil de dealer wel gaan vragen of er een andere instelling van de schokdempers mogelijk is.
Voor de rest ben ik zeer tevreden met de auto. Ergonomisch zit hij heel goed in elkaar. Kan snel en eenvoudig alles bedienen (via de knop) en heb een goed overzicht ook al is het een grote en hoge auto.

Kijk ajb nog een keer naar het Mazda Jaguar AW filmpje van Roy "KIJK EVEN HOE GOED IE DIE DREMPEL PAKT" Kleijwegt op 13.18. Zelfde bonkende geluid en sprong van mijn stoel in zowel onze CX 60 als 2. Ik blijf er de komende weken op letten...

2023-mazda-cx-60-euro-spec-106-1662077648.jpg

2023-mazda-cx-60-euro-spec-102-1662077645.jpg

2023-mazda-cx-60-euro-spec-104-1662077646.jpg

2023-mazda-cx-60-euro-spec-105-1662077648.jpg

2023-mazda-cx-60-euro-spec-108-1662077646.jpg

2023-mazda-cx-60-euro-spec-107-1662077648.jpg

2023-mazda-cx-60-euro-spec-109-1662077649.jpg

Ik denk eigenlijk dat ik de oudere en grotere CX-9 nog altijd mooier vind.

JDPA_2021%20Mazda%20CX-9%20Signature%20White%20Front%20View.jpg

JDPA_2021%20Mazda%20CX-9%20Signature%20White%20Rear%20View.jpg

Overigens heeft de CX-60 de NCAP test gehaald met 5 sterren: https://www.euroncap.com/nl/results/mazda/cx-60/46610

https://www.youtube.com/watch?v=CypiNxJHHXo

Ik krijg mijn CX 60 Homura in November , ik heb deze blind besteld in Juni en in Augustus een proefrit mogen maken in een CX 60 uit de voorproductie met Duits kenteken .
Ik vond deze wel aangenaam rijden en niet veel gemerkt van het stugge , wel vond ik het sturen iets zwaarder dan normaal en een bijgeluid vanuit de elektromotor .
Ondertussen redelijk wat reviews en testen gelezen waar de auto niet heel erg goed uit kwam waarna ik me af vroeg of ik wel de goede keuze gemaakt heb en toch niet had moeten gaan voor een van de premium merken . Ik kom uit een prima rijdende CX 5 en heb erg zitten twijfelen om er weer een aan te schaffen maar men wil ook wel eens wat anders en de CX 60 vind ik nog steeds een hele mooie verschijning en zeker n de kleur Platinum Quartz met panorama dak zoals ik deze heb besteld .
Nu aftellen tot de auto binnen is

Maak je echt geen zorgen en laat de meeste reviews voor wat ze zijn. Het is een fantastische auto met heel veel kwaliteitsvolle kenmerken en wat kleine pijnpuntjes (een rumoerige schuif- en kantelde, in een schitterend panoramadak; blikkerig geluid dicht'gooien' achterdeuren, enz) waarmee ik over een paar weken mijn review ga updaten.

Overigens, ik ben deze week begonnen met het huren van auto's met automaten om te kijken hoe een 'verfijnde' automaat dan wel zou moeten aanvoelen. Op Zaventem standen wel een drietal X3en maar ik wilde de hybride X3. Ik heb me dus tevredengesteld met een Aygo (ja, ik weet het, onvergelijkbaar: klein, licht, geen hybride, andere type automaat, enz). Daar waar de automaat van de CX60 me lineair lijkt te versnellen en te vertragen, gaat de automaat van de Aygo schokkenderwijs naar boven en naar beneden. Het motortje huilt of het een lieve lust is. Wat de lichte Toyota wel beter doet dan de CX60 (en de Mazda 2) is het nemen van de korte, hoge verkeersdrempels. De achterkant blijft beter in balans. Maar ik heb ondertussen wel gemerkt dat als ik een 2-3 kilometertjes zachter rijdt er niets aan de hand is.

Vast veel succes en ik hoop dat we ervaringen uit kunnen wisselen, want we zijn natuurlijk wel een beetje proefkonijnen.

Dank voor je reactie en natuurlijk beleefd een ieder de proefrit anders. Dat het schuifdak rumoerig is heb ik bij de proefrit gemerkt maar dat zijn de meeste schuifdaken en idd. een prachtig dak . Wel vind ik het een beetje veel geld om proefkonijn te zijn. We gaan het wel meemaken .
Zodra ik de auto heb deel ik mijn ervaring.

Ik heb een Mazda CX60 exclusief line besteld die als het goed gaat in februari 2023 afgeleverd wordt. Ik heb deze auto gekozen om de volgende redenen vind het gewoon een mooie wagen zowel van buiten als van binnen, de reputatie van het merk Mazda heb twee serie 6 en een 626 gereden nooit een probleem mee gehad, en het trekgewicht dat is bij andere merken toch een stuk lager en het moest een PHEV worden om het overschot van de zonnen panelen te gebruiken. Voordat ik de auto bestelde eerst een proefrit gemaakt en dat beviel goed van een schokkende automaat heb ik niks gemerkt. Wat wel opviel was het best wel stugge onderstel maar de auto weegt dan ook 2 Ton en met een caravan van 5 meter aan de trekhaak is dat alleen maar een voordeel en ik verwacht dat dit een uitstekende combinatie is. Waar ik wel erg benieuwd naar ben is het rijden met de caravan als de accu leeg is en dan vooral naar het verbruik. Met de BMW is dat ongeveer 1 op 9 denk niet dat ik dat ga halen met de CX60 gezien het gewicht van de combinatie. we gaan het zien nu nog vier maanden wachten duurt best lang heb de auto in augustus besteld afwachten maar.

eFMOpeu.jpg

WKrjtdD.jpg

Ik ben niet zo van zwarte details maar icm het fraaie rood best te pruimen. Ik vind het toch wel een indrukwekkende en stoere auto en zo groot vind ik hem eigenlijk niet ogen. Wellicht is de CX-80 nog wat fraaier door net iets betere verhoudingen (lees: langere achterportieren).

Ow, er bestaat een nog grotere dus.

Ik zag van de week een donkerblauwe staan in Ede. Inderdaad, oogt niet eens zo groot eigenlijk. De neuspartij blijf ik bijzonder vinden, qua verhouding. Achterzijde is inwisselbaar met een CX-5(0), naar mijn mening.

Afgelopen zondag een heel mooie kleur op een andere Mazda gespot, CX-5 of CX-3 was dat, denk ik. Kleur moeilijk te omschrijven, was een zachte tint (ik neig naar beige) maar sprong er wel tussenuit.

Platinum Quartz. Op onderstaande foto's niet zo bijzonder maar ik zag het ook laatst op een Mazda3 en viel idd wel op.

16095991

16095993

5izWuYU.png

uT4Cy9X.png

https://www.autowereld.nl/mazda/3/3-2-0-186-pk-aut-luxury-i-activsense-rood-leer-36976024/foto.html#foto-566910392

^^ Ja, dat zal 'm zijn. Komt op de (studio) foto's niet zo sprankelend uit, op die CX-60 zie je het al wel een beetje.
Is een kleur die je vanuit de (fysieke) showroom (ver)koopt, niet de digitale, lijkt mij.

Platinum Quartz moet je inderdaad in het echt zien, ik heb mijn CX 60 ook in deze kleur besteld . Eerst wilde ik deze in zilvergrijs bestellen maar op aanraden van de dealer toch gekozen voor deze mooie beige kleur daar deze kleur in de showroom stond op een CX 30 heb ik deze live kunnen bewonderen . In combinatie met de zwarte accenten van de Homura en het panoramadak leek mij dit een juiste kleur alhoewel smaken natuurlijk verschillen .

Ben Volvo XC60 T5 Inscription rijder, een geweldige SUV! Heb toch de stap gewaagd en een CX60 Homura besteld, reden mooie SUV ziet er degelijk uit en daarmee ben ik ook nog eens deels milieubewust mee bezig. Prijs/ kwaliteit is gewoon prima zeker tov de Volvo. Ervaring zal leren of ik een goede keuze heb gemaakt.

Autogefuhl heeft de 6-in-lijn met RWD getest:

https://www.youtube.com/watch?v=E7n75rDzq1s

Hij is nog altijd erg te spreken over het interieur. De plug-in kreeg aardig wat kritiek maar met RWD en 6-in-lijn is de auto stukken beter (want; lichter). Hij is niet zo scherp en uitgebalanceerd als een BMW maar die zijn dan ook een stuk duurder. Voor zijn prijs vind hij de auto fijn rijden en is het verbruik ook best prima.

De CX-60 heeft een aantrekkelijker interieur en meer bagegeruimte. De aandrijving van de BMW is stukken beter, beenruimte achterin en de stoelen voorin beter en op details is de auto nog hoogwaardiger. De hogere prijs betaalt zich duidelijk terug. Ik ben benieuwd wanneer ze met een flinke update komen van de CX-60 want de auto stelt op diverse vlakken teleur.

De CX-60 heeft een aantrekkelijker interieur en meer bagegeruimte. De aandrijving van de BMW is stukken beter, beenruimte achterin en de stoelen voorin beter en op details is de auto nog hoogwaardiger. De hogere prijs betaalt zich duidelijk terug. Ik ben benieuwd wanneer ze met een flinke update komen van de CX-60 want de auto stelt op diverse vlakken teleur.
Wat de jounalisten er van vinden is totaal niet relevant, de kopers zijn over het algemeen tevreden en dat telt.

Praat niet zo achterlijk. Ik benoem alleen wat in die dubbeltest (en veel andere testen) gezegd wordt. En zo kan je over elke rijtest wel zeggen dat dat niet boeit omdat de koper bepaald. Zoek eens op wat een dooddoener is..

Nou de negatieve reviews zijn aardig aan het stijgen over de CX60 , steeds meer eigenaren zijn steeds minder positief over hun Mazda CX60 met uitschieters ertussen waarvan je gillend de showroom uitrent! meerdere reviews waar je de tranen van in de ogen schieten. Lees en je schrikt ervan. Er zitten ook positieve reviews tussen maar dat lijkt meer een lot uit de loterij. Ik vind het om te janken ondanks dat ik het een mooie wagen vindt.

Niet voor niets dat de CX-80 nog even op zich laat wachten denk ik. Hopelijk zijn ze druk bezig met het verbeteren van deze auto.

mazda-cx60-modeljaar-2025-foto6-1600x1067.jpg

ouhkdt9qactkjz_1200.jpg

pl6pjdi7q8pkpf_1200.jpg

mazda-cx60-modeljaar-2025-foto7-1600x1068.jpg

mazda-cx60-modeljaar-2025-foto1-1600x1068.jpg

Bij deze modeljaarupdate wordt de Mazda CX-60 altijd uitgerust met verbeterde, zachtere achterveren en stevigere schokdempers. Daarbij zijn de stabiliteitssystemen opnieuw afgesteld en is de stabilisatorstang verwijderd. Eenzelfde truc is bij de Mazda CX-80 uitgehaald, al is ook die SUV wat comfort betreft niet op niveau van de concurrentie. Ook het samenspel tussen versnellingsbak, elektromotor en de viercilinder blijkt veelal niet schokloos. De Japanners geven aan dat de aandrijflijn tevens verfijnd is

Het interieur van de Homura-uitvoering van de Mazda CX-60 is vanaf 2025 ook iets anders. Zo zijn de stoelen voorzien van nappaleer, is de hemel bekleed met zwarte afwerking en zijn de interieurpanelen aangekleed met matzwart metaal.

Een belangrijkere wijziging bij de 2025 CX-60 vinden we in de prijslijst. De plug-in hybride, zoals de auto enkel in Nederland leverbaar is, is iets goedkoper geworden. De instapper had een prijskaartje van 55.640 euro en kost nu 55.190 euro.

__

Zojuist weer wat reviews gelezen, ook van mensen die al bepaalde updates hebben gehad. Nog altijd niet op niveau helaas. CX-80 heeft de updates al en werd door de pers al een stuk positiever ontvangen maar nog altijd niet top. Las in een persbericht ook dat ze o.a minder winst hebben door de problemen van de CX-60 en ze veel consumenten tegemoet moeten komen.

Ik denk dat er ergens in het ontwerp van de auto een weeffout zit. Dat je niet helemaal oplost met andere veren, software updates en geluidsisolatie in de deuren. Wel heel jammer want mooie auto, goede specs.

Zijn die problemen er ook bij de CX-70/CX-90?
Anders zou ik zeggen: pleur die "Europese" versie eruit en ga global met de 70/90.
Misschien makkelijk gezegd, maar dit doet geen goed voor de reputatie van Mazda. En die 70/90 is nog mooier ook. :cool:

Updates in Japan. Vaak ook uiteindelijk voor Europa (niet altijd):

Mazda announced on December 9th that it would begin accepting pre-orders for its improved crossover SUV "CX-60" on the same day. The product improvements include improved handling stability and ride comfort, as well as a review of the model lineup. Prices range from 3,267,000 yen to 6,462,500 yen, and sales are scheduled to begin on February 21, 2025 (the CX-60 PHEV model is scheduled to go on sale in mid-March 2025).

In the product improvement of the CX-60, the suspension settings were revised, mainly focusing on changing the springs and dampers, to improve the handling stability and ride comfort. The control of the electric power steering and AWD was optimized. Measures were taken to reduce various noises and vibrations while driving, improving quietness.

XD SP
The "XD SP" is a new grade that is equipped with 20-inch aluminum wheels and has a black exterior to enhance its sportiness. Changes from the base grade "XD S Package" include a honeycomb-type front grille (piano black), signature wing black chrome, side signature garnish black chrome with technology badge (INLINE6), door mirror gloss black, and aluminum wheels XD SP-exclusive 20-inch wheels (black metallic paint). In NL zou dit dus een sportieve versie zijn op basis van basisversie die dus de wielkastranden níet in kleur heeft. Iets wat ik veel beter vind staan maar zelden zie omdat gros voor de topversies gaan. Ach ja, we weten denk ik wel wat ik vind van zwarte accenten en wielen...
07_o.jpg

01_o.jpg

02_o.jpg

09_o.jpg

XD-HYBRID Trekker
The "XD-HYBRID Trekker" is a special edition vehicle equipped with items that add color to a more active lifestyle. As a change from the base grade "XD-HYBRID Exclusive Sports", the special edition vehicle is available in a limited color "Zircon Sand Metallic" that blends in with nature. A panoramic sunroof is now standard equipment, and a partition net is installed to prevent luggage from entering the second row or front seats in the event of sudden braking or an accident.
08_o.jpg

04_o.jpg

05_o.jpg

10_o.jpg

Uitgebreide test met de verbeterde CX-60. Het onderstel was niet goed afgesteld en door diverse aanpassingen rijdt het zoals ie hoort te rijden. Je voelt iig geen verschil meer tussen de 6-cilinder en de 4-cilinder plug-in. De plug-in voel je nog wel als de motor bijspringt. Opvallend hoe vaak je de CX-60 zit in de dikste uitvoeringen trouwens.

Terug
Bovenaan