Mazda CX-60

EclecticBlue zei:
Barri zei:
EclecticBlue zei:
Barri zei:
Wat nu wat saai en inspiratieloos lijkt, heeft juist een goede houdbaarheid.

En waar komt die 'wijsheid' vandaan?
Kijk over een paar jaar, of over een paar maanden, nog maar een keer.
Je zegt het zelf al; kijk over een paar jaar nog maar een keer :cool:.

Ik zie nu al wel dat het ouderwets is, maar bij sommigen heeft dat wat tijd nodig;)
Jij snapt niet helemaal wat ouderwets is, dan zal je wel leren als je ooit volwassen wordt.

Report Suggests RWD Mazda6 Replacement Is Dead – At Least In Europe
As the reports and rumors about the arrival of a new RWD Mazda6 with an inline-six engine were beginning to heat up, the brand’s people are apparently dampening the excitement in Europe.

We’ve known that there’s a small hole in the Mazda lineup since the 6 was discontinued after the 2021 model year. Still, the upswing in SUV popularity isn’t slowing down and Mazda knows that all too well. It’s that fact which has led to the news that an all-new Mazda6 is probably on the back burner if not dead altogether.

Speaking to Autocar in a story that appeared in their latest issue, Mazda Europe’s engineering and development lead, Joachim Kunz played down the introduction of new RWD sedan or coupe, for that matter. “It would be very nice… to have the FR concept and six-cylinder engine for a Mazda 6 successor or a large sports coupe… we would love to have it, but at this point in time, it’s most important to sell SUVs,” said Kunz. “The SUV trend is continuing, and even more for Mazda. It’s what’s selling best”.

Nevertheless, we shouldn’t rush to interpret that statement as the vehicle being is actually dead in the water worldwide. https://www.carscoops.com/2022/03/report-suggests-rwd-mazda6-replacement-is-dead-at-least-in-europe/

:cry: Geen nieuwe Mazda6 op basis van dit nieuwe platform.

MCW 84 zei:
1-E72-F5-A6-8-BBF-4270-93-F7-B97-AD8-C0-C462.png

26736-C50-959-B-48-F5-A6-BC-37-EEFC12-F859.png

F67-D6-F2-A-D4-B3-4-B30-91-C1-5-EC82199-EA54.png

652-B1-A59-FF9-F-4397-9-D4-F-A4-EA6361-E577.png

E0-ECB69-F-EA76-4-C76-A089-5-F2-F463031-FD.jpg

3662-CF80-3-D6-D-4123-9-F1-B-FCB9-A078182-D.png

Meer foto's: http://worldscoop.forumpro.fr/t13435p75-2022-mazda-cx-60

Mooie en hoogwaardigere evolutie van het CX-9 interieur.

Ik laat de foto’s nog maar eens zien. Inderdaad een mooi gedetailleerd interieur!

Dit vind ik een pak minder boeiend:
Wqf4Xju.jpg

Maar 'ontwerptechnisch' ziet het er allemaal prima uit :T. Liever dit dan een (fake) Samsungbreedbeeld-TV voor mijn neus.

Voor de geïnteresseerden:
‘Het’ stof ga je hopelijk niet aantreffen in een nieuwe wagen: dan mag er gepoetst worden,
‘De’ stof wordt gebruikt als stoel- en portierbekleding

MCW 84 zei:
:cry: Geen nieuwe Mazda6 op basis van dit nieuwe platform.
Had ik niet verwacht van Mazda. Gaan ze juist op de 'klassieke' toer met van die fraaie aandrijflijnen, gaan ze hét model bij uitstek om die een podium te geven niet maken. Maar ja, een BMW 3- of 5-serie beater bouwen, daar hebben al grotere namen zich op stukgebeten...

De website van Mazda.nl is nu wat uitgebreider: https://prijzen.mazda.nl/mazda-cx-60/cover?xd_co_f=NWQ0ZTM2M2QtYmYxMS00YzBlLTg1NmQtMzkzNjFiN2Q0NjUw&_ga=2.178839590.304579364.1647935885-1511627850.1632050480&_gac=1.19437258.1647199611.Cj0KCQiAybaRBhDtARIsAIEG3kng1kuLypjzkm4I4WU6j0RNyivbvW11Wwe1_-WsnbeYA9V5fADiZLgaAmsiEALw_wcB

Prime
YKfVkkO.png

Exclusive
FGDaglT.png

qkTTUIG.png

fZBgHja.png

Prime
WM6mLn1.png

Exclusive
gPyerWq.png

Jammer van die achterlijke nepuitlaten maar vind 'm in Exclusive eigenlijk wel mooi. Duidelijk herkenbaar (had van mij wel vernieuwender gemogen) als Mazda maar met mooiere verhoudingen dan de CX-5. Raar dat ie geen chromen omlijstingen heeft, bij alle andere Mazda's hebben dat altijd standaard. En duidelijk niet premium; niet kunnen kiezen voor de lichte bekleding op andere uitvoeringen (wel zwart leer optioneel op de Exclusive)

PL tarieven vanaf 649 de maand. Gezien de cataloguswaarde niet heel gek, maar ook geen prijsbreker. Mocht je het meer aansprekende front willen (vanaf de Homura) en meer dan 10000 km per jaar rijden zal je gierend over de 700 gaan. Persoonlijk vind ik dat hem niet helemaal waard.

Een DS 7 Crossback in luxe Louvre-uitvoering kost bij LeasePlan 785 euro. Een luxe XC40, Q5 oid kost zelfs meer dan een luxe CX-60. Een Sorento en Santa Fe hebben ook ongeveer die prijzen. Alle genoemde modellen uiteraard plug-ins. Een luxe Kuga, 3008 ofzo is goedkoper maar is ook een andere klasse.

MCW 84 zei:
Een DS 7 Crossback in luxe Louvre-uitvoering kost bij LeasePlan 785 euro. Een luxe XC40, Q5 oid kost zelfs meer dan een luxe CX-60. Een Sorento en Santa Fe hebben ook ongeveer die prijzen. Alle genoemde modellen uiteraard plug-ins. Een luxe Kuga, 3008 ofzo is goedkoper maar is ook een andere klasse.

Je haalt een goed punt aan, er is in deze klasse niet zoveel vergelijkingsmateriaal. Er is natuurlijk helemaal niemand die een DS7 gaat PL'en voor het genoemde bedrag, en een XC40 is van binnen inderdaad wel wat kaler en kariger (eigenlijk meer c segment). Een Q5 of zelfs een Q3 Sportback is inderdaad al snel duurder.

Misschien heeft Mazda wel een mooi tussensegment ontdekt waar relatief weinig concurrentie zit! Het punt wat ik maakte slaat uiteindelijk toch wat meer op het merkimago van Mazda; hoeveel mensen hebben daadwerkelijke maandbedragen (>700) over voor een non-Audi/BMW/Mercedes/JLR? Vaak is het toch zien en gezien worden, en gaat dat helemaal lukken met deze CX-60? Dat vraag ik me nog wat af, zowel van binnen als buiten oogt het nog wat grofstoffelijk Amerikaans. Of dat terecht is is natuurlijk een tweede, ik ben heel benieuwd hoe hij er in real life bijstaat, wie weet denk ik er dan anders over.

Ja dat vraag ik mij ook wel af. Ik zie wel een verandering binnen Mazda de afgelopen jaren; zie vaak luxe uitvoeringen van Mazda's en Soul Red wordt ook veel verkocht terwijl bij andere 'normale' merken je dat niet snel ziet. En natuurlijk hun hoogwaardige interieurs. RWD en grotere motoren zouden een logische volgende stap zijn maar wellicht ook niet handig al je kijkt naar de verandering naar elektrificatie. Gelukkig hebben ze voor NL de plug-in voor een relatief scherpe prijs.

Denk dat ze bv in NA beter gaan concurreren met Acura en Infiniti.

Ik ben vooral benieuwd wat ze met de volgende generatie Mazda3 doen.

Zag het concept van de KIA EV9 voorbij komen… net een auto uit een tekenfilm.
Ook Hyundai en Nissan geven zich over aan die rare geknikte ontwerpen.
Dan toch veel liever de CX-60 ook al toont hij wat conservatief. In ieder geval een echte auto, waarschijnlijk met BMW rijkwaliteiten of zelfs beter met de combi RWD/AWD.

7639268.jpg

7639239.jpg

7639238.jpg

85 foto's: https://www.auto.cz/galerie/novinky/131834/prvni-svezeni-mazdou-cx-60-vzhuru-do-premie?foto=multi

https://www.youtube.com/watch?v=JOL2Gb-eDW8

Autogefuhl is erg positief over het interieur, ergonomisch erg fijn. Brede middenconsole is wel nadelig voor rechterbeen. Achterdeuren gaan 90 graden open, beenruimte achterin is beter dan in CX-5 maar nog altijd niet bijzonder ruim. Typisch Mazda helaas.. Ze zijn positief over de motor; erg krachtig. Ook de nieuwe automaat bevalt ze goed. Sportief/stevig geveerd maar ze vinden wel de CX-5 meer natuurlijk dynamisch rijden. Je zit duidelijk iets hoger en uiteraard meer gewicht. Ze vinden de auto in sommige gevallen erg Mazda (sportief rijgevoel) maar ook weer "cruising SUV-like", een wat vreemde combi. Ze geven de voorkeur aan de CX-5.

Heb je al eens wat lijnen over de neus van deze mazda getekend om te kijken of die een beetje op elkaar zijn afgestemd? ;)

Al met al zijn er kapitalen uitgegeven aan een nieuw achterwielaangedreven platform en zes-in-lijn-motoren, want very premiumblabla. Het resultaat: in Europa zal bijna iedereen voor de PHEV kiezen, de wegligging is minder in balans dan bij de in de basis voorwielaangedreven CX-5 en het uiterlijk mede door die achterwielaandrijving nogal mislukt. Iets als een Hyundai Santa Fe is dan misschien op detailniveau smaakgevoelig, maar die heeft wel geslaagde proporties en is zo te horen ruimer. Het is dan misschien een prima auto met een redelijk concurrerende prijs, maar per saldo overheerst bij mij de teleurstelling.

Vind het wel een chique auto op film. Duidelijk herkenbaar als Mazda maar echt heel enthousiast word ik er nog steeds niet van. Wel fraaiere proporties dan een Santa Fe, juist door de RWD. Interieur is fraai en vrij hoogwaardig maar ik zie (afgezien van scherm achter het stuur) niet echt wat nieuws of nog hoogwaardiger dan dat we al hebben gezien bij Mazda. Ook niet als je bv in de kofferbak kijkt. Gelukkig is de prijs concurrerend dus klopt het plaatje verder wel. De auto zal vast beter tot zijn recht komen als 6-in-lijn maar zal hier idd de Plug-in vooral worden gekozen. Ze hadden beter deze juist comfortabeler moeten maken zodat het een duidelijk verschil is met de CX-5. Nu is het vooral een stuk sterkere variant.

Op beweegbeeld duidelijk een veel overtuigender auto dan op de foto's! (y) Hij oogt ook echt een stuk breder en forser dan de CX-5, met name van achter. Ben wel benieuwd naar -live- foto's waar ze allebei op staan.

Rutger DC zei:
en het uiterlijk mede door die achterwielaandrijving nogal mislukt.
Dat is denk ik nogal tegen de mening van de doelgroep in. Door de RWD heeft de auto duidelijk minder overhang voor en meer ruimte tussen voorruitstijl en voorwielas, ergo optisch een langere neus. Ik denk dat dat de auto de proporties geeft die mensen zoeken in dit segment. Ik zou dat in ieder geval wel.

Het zou best zo kunnen zijn dat sommigen in de doelgroep dergelijke proporties of achterwielaandrijving associëren met premium, of dergelijke proporties mooier vinden omdat grotere BMW en Mercedes SUV's ook lange neuzen hebben, al vraag ik me af of het nu ook veel extra kopers oplevert. Een Mazda heeft immers geen premiumstatus.

Ik vind dat de BMW X1 optisch ook enorm knapte nadat de auto in de basis voorwielaandrijving kreeg, die lange neus van de eerste generatie leverde ongelukkige proporties op.

Rutger DC zei:
Ik vind dat de BMW X1 optisch ook enorm knapte nadat de auto in de basis voorwielaandrijving kreeg, die lange neus van de eerste generatie leverde ongelukkige proporties op.
De eerste BMW X1 was gewoon een beetje een rare auto, dat lag niet aan de achterwielaandrijving.

Ja klopt [[size=x-small]net als de CX-60 wat mij betreft[/size]] en voor mij geldt ook dat het type aandrijving niet bepaalt of een auto mooi of niet mooi is. Als de ontwerpverhoudingen maar kloppen. Een iets kleinere Stelvio of F-Pace vind ik wel mooi. Maar goed, we gaan het niet eens worden en dat is prima. :D

Ik vind het een wat vreemde auto. Dit is wat je krijgt als je een Stelvio met ene CX-5 kruist .Schuin van opzij oogt ie wat iel. Het achterwiel staat te ver naar binnen en de wielkast lijkt niet genoeg gevuld de Stelvio heeft het een beetje bij de goedkopere uitvoeringen met standaard velgen. De CX-60 heeft niet genoeg ‘stance’ wat mij betreft. De Mazda CX-5 oogt ook te smal. Terwijl een CX-30 wel lekker op zijn wielen staat, en de nieuwe CX-50 ook. Die vind ik qua exterieur veel beter geslaagd.

Wel een prachtig interieur in het wit met leer en stof. Jammer dat de cognac kleurige interieur hier niet leverbaar wordt. In het zwart is het veel minder fraai en onderscheidend.

Prijs en specificaties zijn veelbelovend maar ik vrees dat het geen succesnummer gaat worden. Ik denk dat er meer markt voor de CX-5 met plug-in zou zijn. De volgende CX-5 zal die vast krijgen.

Rutger DC zei:
en voor mij geldt ook dat het type aandrijving niet bepaalt of een auto mooi of niet mooi is.
Nou....

Rutger DC zei:
en het uiterlijk mede door die achterwielaandrijving nogal mislukt
Dus kennelijk wel een beetje hè ;)

Maar het staat of valt een beetje met de vooroverhang denk ik. De CX-5 heeft daar best veel van, maar dat geldt voor de meeste auto's, omdat de meeste auto's voorwielaangedreven zijn. Misschien dat relatief veel vooroverhang de nieuwe norm is geworden daardoor, en "we" auto's met weinig vooroverhang gek zijn gaan vinden? Qua proporties is dat volgens mij het voornaamste verschil tussen de CX-5 en CX-60.

Misschien dat relatief veel vooroverhang de nieuwe norm is geworden daardoor, en "we" auto's met weinig vooroverhang gek zijn gaan vinden? Qua proporties is dat volgens mij het voornaamste verschil tussen de CX-5 en CX-60.

Yep en juist door die verschillen zou ik eerder de CX-60 nemen dan een CX-5. Die vind ik ook wel chique ogen van voren en achteren maar verder gewoon een std ANWB SUV-vorm.

33QhLIK.png

hBbSTlP.png

Het wordt tijd dat we duidelijke foto's van de Exclusive zien, die oogt een stuk beter door de andere voorbumper en 'gewoon' zwarte wielkastranden. Ik vind de korte voorhang wel geslaagd maar de stompe neus wat minder. En door het ontwerp van de duurdere versies krijg je een soort 'vierkante' neus als je recht van voren kijkt. Net als de nieuwe 7 Serie. Dat oogt imo te massief.

Ieder z'n mening verder natuurlijk. De één houdt meer van Daewoo-Chevrolet bv :T

DeeTwee zei:
Dus kennelijk wel een beetje hè ;)

Nou nee, in mijn eerdere bericht had ik gewoon niet goed geformuleerd wat ik wilde zeggen. Er zijn genoeg mooie, achterwielaangedreven SUV's.

Ik heb ook het idee dat Mazda het type aandrijving geforceerd heeft geprobeerd te benadrukken, zoals Mazda eerder al bij bijvoorbeeld de 6 met matig succes de schijn van achterwielaandrijving/motoren in lengterichting heeft proberen aan te brengen in het ontwerp.

Ben het eens met MBdoubleyou dat de Mazda iel oogt, er zit ook heel weinig diepte in de zijkant ofzo. Ik ben ook benieuwd hoe de CX-70 eruit gaat zien, dat wordt volgens mij een soort wide-body-versie van de CX-60 speciaal voor Noord-Amerika. Wellicht lossen de designmanco's in dat ontwerp een beetje op.

MCW 84 zei:
Ieder z'n mening verder natuurlijk. De één houdt meer van Daewoo-Chevrolet bv :T

O, gaan we dat pad bewandelen.

Rutger DC zei:
Ik heb ook het idee dat Mazda het type aandrijving geforceerd heeft geprobeerd te benadrukken, zoals Mazda eerder al bij bijvoorbeeld de 6 met matig succes de schijn van achterwielaandrijving/motoren in lengterichting heeft proberen aan te brengen in het ontwerp.
Hebben ze dat bij de huidige 6 proberen te doen? Is mij nooit opgevallen.

Ik vind het een dappere keuze van Mazda naar RWD te gaan, ik betwijfel wel of dat nou gaat helpen aan groots succes. Wat ik erover lees is dat de engineers dit wilden om meer onderscheid te maken tav concurrerende merken. Het is wellicht een wat magere onderbouwing zo'n technisch (en financieel) verregaande keuze. Maakt het merk niet minder leuk/interessant, dat wel. Dat ze dat dan aan de buitenkant wat benadrukken lijkt me niet onlogisch, al denk ik dat de positie van de vooras nu ook gewoon niet anders had gekund.

Dat autogefühl zegt dat ze de CX-5 leuker vinden rijden verbaast me op zich niet heel erg. Waar de aandrijving ook precies zit, auto's rijden op zich zelden beter naarmate ze groter en zwaarder worden.

De Mazda6 staat nou niet bekend als een mislukking qua design. Dat het niet verkoopt is weer een andere zaak. De CX-3 vind Rutger ook als een van de weinige een niet geslaagde auto door zijn verhoudingen. Denk dat Mazda hem gewoon niet aanspreekt :)

Frits79 zei:
MCW 84 zei:
In Japan kunnen ze het interieur nog in een andere smaak krijgen:
9nbPLga.jpg
Dat is een smaakvol interieur, de witte is ook mooi maar besmettelijk.
Wel te hopen dat de kunststoffen verbeterd zijn.
Ik heb ooit een MZ6 met licht interieur gehad. Dat was na 3 jaar volkomen vergeeld. Geen gezicht, zo cheapo.
Met die bruine heb je daar geen last van natuurlijk ;)

https://www.youtube.com/watch?v=4ct_BQ6qO5c

AB is erg positief. Beenruimte achterin is voor zijn 1m85 ook keurig. Ze vinden alleen het onderstel ook te stug.

Geen mooie auto. Zo te zien een design dat al een paar jaar op de plank lag. Helaas niks vernieuwends aan deze auto.

Als de X3 en de GLC de auto's zijn die Mazda in het vizier had om zijn CX 60 te bouwen dan blijkt uit AW car base dat Mazda op bijna alle fronten de beste van de drie is:

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=99453&id2=105635&id3=99929

Maar goed, ik heb hem inmiddels al besteld (september 2022) en hoop dat ie zo lekker rijdt als de andere Mazda's die ik in mijn bezit heb gehad en heb...

Afgelopen donderdag bij de introductie van de CX 60 geweest in Grave. Stond 1 exemplaar, Rhodium White in Homura uitvoering. Wij zijn daardoor nog van kleur en uitvoering veranderd. Hadden een exclusive line besteld ( in Crystal Red) omdat ik bang was dat de zwarte velgen beetje teveel tegen zouden vallen. Op de Homura zitten namelijk standaard zwarte velgen op de exclusive niet. Maar eenmaal in Grave zag het er heel beheerst uit, witte lak met zwarte velgen. In het echt ziet het er naar onze mening beter uit dan op de foto. Daarom vandaag nog even bij de dealer geweest om bestelling aan te passen. En vrouwlief wilde als we dan toch gingen aanpassen ook nog een panoramadakje 😅
Screenshot-20220514-182327-Whats-App.jpg

Screenshot-20220514-073104-Chrome.jpg

Screenshot-20220514-182339-Whats-App.jpg

Voor de liefhebbers... o_O

001_o.jpg

002_o.jpg

005_o.jpg

008_o.jpg

Alle foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1419525.html

Thanks voor de foto's.

Blij dat ik 'm zonder die taartschep heb besteld ;) Wordt er niet mooier op zo, is mijn mening.

Mee eens, het kan ook TE veel worden met al dat spoilerwerk.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de CX-50.

Langere neus vanwege de in lengterichting geplaatste motor en RWD. Het lijkt me niet echt een ruimere auto te worden dan de CX-5, net als dat een BMW 3-serie niet ruimer is dan een C-segment sedan van een concurrent.
Het zal voornamelijk imago zijn voor de CX-60. Ik vind het jammer dat de vormgeving amper afwijkt van die van de CX-5. Mazda had beter de koers van de CX-50 kunnen volgen.

Gisteren mailtje van Mazda dat mijn CX 60 klaar en getest is en verscheept gaat worden. En de foto's hierboven van de CX 60 in Deep Crystal Blue maken me nog blijer...

GioSUBARUWRXSTI zei:
Gisteren mailtje van Mazda dat mijn CX 60 klaar en getest is en verscheept gaat worden. En de foto's hierboven van de CX 60 in Deep Crystal Blue maken me nog blijer...

Op welke datum besteld?

Zojuist bericht gehad van de dealer dat de mijne binnen is. Nog een paar dagen (registreren, software moet nog een update krijgen) en dan rijden maar!

Terug
Bovenaan