Grote Bus

Carracio 9468791

Net ingestapt
Goedemiddag.

Vorig jaar april heb ik een Dacia Lodgy gekocht. Tegelijkertijd begon ik een bedrijf in de handel van vintage meubelen. Omdat ik rustig wilde kijken hoe dat ging, kocht ik de Lodgy die ik zowel privé als zakelijk gebruik. Inmiddels zit er behoorlijke groei in het bedrijf en ben ik nieuwe bronnen aan het aanboren voor meubels.

Zo heb ik familie wonen in Denemarken. Het is dus voor mij vrij eenvoudig om in twee dagen de toekomstige bus vol te laden, een nachtje bij familie te overnachten, en vervolgens naar huis te rijden.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor een bus. Ik zit te denken aan bijvoorbeeld een Peugeot Boxer, Renault Master, etc. Nu is mijn vraag aan jullie: is er een type motor die als zeer betrouwbaar bekend staat? Of is er een specifieke motor die juist berucht is vanwege de vele gebreken?

Budget zou rond de 8000-9000 kunnen liggen, dat betekent veel afgeragde bestelbussen vrees ik. Het is nu nog iets te hypothetisch om daar op in te gaan. Maar ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van de verschillende bussen.

Iemand die hier iets over kan vertellen?
 
Wat zoek je precies... een kleine L1/2 H1/2 bus die verder geen zwaar werk hoeft te doen, een grotere L3/4 H3 bus die tevens nog een aanhanger van 2½ ton mee moet kunnen slepen, of een cabinebus met boedelbak?
Budgettair gezien zijn de prijzen van bedrijfsauto's momenteel allemaal idioot hoog en is er in jou prijsklasse veel "stevig gebruikt" spul in omloop, en de technische betrouwbaarheid van busjes met 200.000+ km op de teller is dankzij de verplichte milieumeuk inmiddels ook een heel stuk minder geworden als 10 jaar geleden.
Als je (nog) niet vaak die kant op gaat zou je ook kunnen overwegen om hiervoor voorlopig een bus te gaan huren, en pas een keer een bus te gaan kopen als de marktprijzen weer op een wat fatsoenlijker niveau liggen.
 
De staat is gewoon heel belangrijk, en hoe er mee is omgegaan.
Dat is belangrijker dan het merk.

De Renault Master vanaf 2010 en technisch identieke Opel Movano zijn goede en betrouwbare bussen. De 2.3 DCI is een goede en betrouwbare motor. De Renault Master vanaf 2010 is gewoon een aanrader.

De identieke Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper zijn ook prima bussen. FIat gebruikte lang zijn eigen 2.3 JTD, die zou mijn voorkeur hebben omdat die mooier loopt, en bekend staat als erg degelijk.
 
Het is met dit soort auto's ook een beetje geluk hebben, ik zou er zeker 1 nemen zonder trekhaak.
Geen idee hoe goed je bedrijf loopt en of het interessant is om er 1 te leasen?
 
Of een tussenstap…..

Rijbewijs BE halen in een dag en een zo groot mogelijke aanhanger kopen/huren voor achter de Lodgy.
Aanhanger is geen weggegooid geld, kan daarna mooi achter de bus.
 
Muddy Bandit zei:
Wat zoek je precies... een kleine L1/2 H1/2 bus die verder geen zwaar werk hoeft te doen, een grotere L3/4 H3 bus die tevens nog een aanhanger van 2½ ton mee moet kunnen slepen, of een cabinebus met boedelbak?
Budgettair gezien zijn de prijzen van bedrijfsauto's momenteel allemaal idioot hoog en is er in jou prijsklasse veel "stevig gebruikt" spul in omloop, en de technische betrouwbaarheid van busjes met 200.000+ km op de teller is dankzij de verplichte milieumeuk inmiddels ook een heel stuk minder geworden als 10 jaar geleden.
Als je (nog) niet vaak die kant op gaat zou je ook kunnen overwegen om hiervoor voorlopig een bus te gaan huren, en pas een keer een bus te gaan kopen als de marktprijzen weer op een wat fatsoenlijker niveau liggen.

Ik zit nu te kijken naar een L3H1. Die lijken wat beter betaalbaar dan een Movano en dergelijke. Een bus huren zou kunnen, maar zelfs voor twee a drie dagen zit je dan aan vele honderden euro's

eerriikk zei:
Of een tussenstap…..

Rijbewijs BE halen in een dag en een zo groot mogelijke aanhanger kopen/huren voor achter de Lodgy.
Aanhanger is geen weggegooid geld, kan daarna mooi achter de bus.

Dat is helaas geen optie. Ik ga elke vakantie met mijn vrouw naar Denemarken voor een paar dagen met een kleine aanhanger en de Lodgy. Die gaat weer vol terug. Maar dan rij ik 80-90 en is het niet te doen om in twee dagen heen en weer te rijden, dat kan makkelijker met een busje. Ik kan dan zelf ook een rondje maken in twee dagen.

@Frits79: waarom geen trekhaak?
 
Als er een trekhaak onderzit heb je grote kans dat daar een aanhanger op heeft gezeten en kans dat de bus een zwaar leven achter de rug heeft.
Het is absoluut niet zo dat alle busjes met trekhaak vaak een zware aanhanger hebben getrokken, de jans is groot niet te achterhalen. Je hebt snellere slijtage aan moror en versnellingsbak.
 
^^^een beetje flinke bestelbus heeft vaak wel een trekhaak.. Waar je dat veelal weer niet tegenkomt..is bij de pakketbezorgers.. Maar ja, daar zit ook weer een hoop kaf tussen het koren.

Qua huren kan je ook aan delen denken. Voorbeeld: https://www.snappcar.nl/auto-huren/auto/opel-vivaro/84ebb5b3-dc18-480f-adbd-207d09d9e0de
 
Ik zou eens lekker bij Dutch Vans gaan kijken wat je nu echt wat lijkt. En misschien toch naar lease kijken? De meeste bussen worden niet voor de mooi gekocht. Misschien is een bakwagentje met laadklep wat? Die klep is wel makkelijk met laden en lossen en ze hebben wat meer volume.
 
De uiterlijke staat zou mij meer zeggen dan de kilometerstand. Verder zou het merk mij niet veel uitmaken, al zou ik niet voor de vorige generatie Volkswagen Crafter gaan. Zo'n Movano of Ducato lijkt me wel interessant.
 
Veel mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van een betrouwbare bus (bijvoorbeeld marktkooplui) zie ik Iveco rijden. Bijvoorbeeld www.ivecospecialist.nl heeft er een paar staan.
 
Ik denk dat je bij een Iveco wel even op de eindoverbrenging moet letten. Ik ken dat probleem van Crafters: eentje die voornamelijk voor kortere ritjes met een zware aanhangwagen wordt gebruikt (wat ik bij Nederlandse Iveco's vaker zie dan lange-afstandstransport), dan heb je een andere eindoverbrenging nodig dan voor snelwegritten.
Heb begrepen dat Volkswagen bij de nieuwe Crafter in RWD daar geen keus meer in aanbiedt, waardoor er wel een aantal in elkaar zijn gedraaid die voornamelijk lange en snelle snelwegritten reden.
 
En lease?

Betrouwbare, grote bus. Geen omkijken naar evt onderhoud. Geen geld opgeslokt in vlottende activa die je ook voor bedrijfsvoering zou kunnen gebruiken.
 
Bedankt voor alle reacties. Er komt niet echt een onbetrouwbare motor uit, behalve dat iemand de crafter noemt.

Ik wacht nog even om mijn budget op te krikken en financial lease is dan ook een optie met een aanbetaling. Rond de 15000 kom ik al bussen tegen die er een stuk beter uitzien. Onderstaande ziet er naar mijn mening nog erg goed uit zo op het eerste gezicht.

https://link.marktplaats.nl/m1796980856?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
Ford Transit, Peugeot Boxer en de Citroen Jumper hebben dacht ik korte tijd een slechte motor gehad. Iets met verstuivers.
Movano is ook gokken.

Ducato's zijn allemaal goed. Je hebt ze ook met 3 liter. ook in de boxer en jumper, top motoren maar verbruiken ietsje meer.

Verder zou ik bedenken of je voor of achterwiel aandrijving wilt. Voorwiel aandrijving geeft je veel meer binnenruimte

Master is ook prima.

Ik zou overigens gerust een oude bus kopen als die maar echt netjes is en goed rijdt. Ik heb zelf busjes verhuurd. Een hele oude mercedes bus uit '86 tot 360.000 km in de verhuur gehad. Die was motorisch onverwoestbaar. Daarna een sprinter in de verhuur gehad tot 3 ton. Hield het ook heel aardig. Die oude motoren zijn betrouwbaarder dan de nieuwe. Alleen roest is een probleem.

Dus zoek een bus zonder roest die vooral nog heel strak en netjes rijdt. Dan is 'ie niet afgetrapt. Dan bijhouden en goed behandelen dan kan je er heel lang mee doen.

Let ook op de maximale massa. Ze zijn niet allemaal 3500kg.

Voor meubels zou ik een Ducato / jumper / boxer pakken verhoogd. Lekker veel ruimte. En als je perse hard wilt rijden dan de 3 liter.
Deze bussen zijn wel relatief duur omdat veel mensen het zoeken om om te bouwen naar camper. Een Master is veel voordeliger. Ook fijne binnenruimte en motorisch best goed.

Een reparatie aan de motor kan altijd gebeuren. Hou dat budget achter de hand en je kan zorgeloos rijden.

Je kan ook een personenbus nemen en dan zelf de ruiten dicht timmeren aan de binnenkant voor grijs kenteken. Die personenbussen hebben de minste mishandeling gehad doorgaans.
 
Wij hebben op de zaak een Master L3H2. 10 jaar oud en minder dan 50.000 gereden. Trekhaak zit er op, maar is nooit gebruikt. Het kan dus wel, maar ze zijn uiteraard zeldzaam met lage kilometerstand.

Net een nieuwe besteld en deze ingeruild. Komt dus binnenkort op de markt ;)
De nieuwe wordt weer een Master. Niet de meest moderne bus meer om te zien, maar wel een prima prijs/kwaliteit verhouding.
 
308HDI zei:
Wij hebben op de zaak een Master L3H2. 10 jaar oud en minder dan 50.000 gereden. Trekhaak zit er op, maar is nooit gebruikt. Het kan dus wel, maar ze zijn uiteraard zeldzaam met lage kilometerstand.

Net een nieuwe besteld en deze ingeruild. Komt dus binnenkort op de markt ;)
De nieuwe wordt weer een Master. Niet de meest moderne bus meer om te zien, maar wel een prima prijs/kwaliteit verhouding.

In tien jaar tijd 50000 km voor een diesel lijkt mij ook niet goed. Diesel moet toch veel rijden?
 
Carracio 9468791 zei:
308HDI zei:
Wij hebben op de zaak een Master L3H2. 10 jaar oud en minder dan 50.000 gereden. Trekhaak zit er op, maar is nooit gebruikt. Het kan dus wel, maar ze zijn uiteraard zeldzaam met lage kilometerstand.

Net een nieuwe besteld en deze ingeruild. Komt dus binnenkort op de markt ;)
De nieuwe wordt weer een Master. Niet de meest moderne bus meer om te zien, maar wel een prima prijs/kwaliteit verhouding.

In tien jaar tijd 50000 km voor een diesel lijkt mij ook niet goed. Diesel moet toch veel rijden?
Van wie? Het 'veel rijden' is over het algemeen alleen maar om het omslagpunt van lagere brandstofprijs / hogere wegenbelasting te benutten. Bij lage kilometerstanden kan je je wel afvragen of de auto niet veel voor korte ritjes is gebruikt en dus veel koude starts heeft gehad. Dat is voor geen enkele auto bevorderlijk. (Andersom zie je daarom ook vaak dat taxi's of lesauto's technisch best veel kilometers kunnen maken, omdat ze vrijwel constant op bedrijfstemperatuur zijn).
 
Ook daarvan het bewijs dat het niet altijd zo hoeft te zijn.. Bij ons staat het ding soms weken stil. Dat lijkt me niet heel slecht voor een diesel.
Als hij rijdt zijn het meestal afstanden die genoeg zijn om warm te worden.
 
308HDI zei:
Ook daarvan het bewijs dat het niet altijd zo hoeft te zijn.. Bij ons staat het ding soms weken stil. Dat lijkt me niet heel slecht voor een diesel.
Als hij rijdt zijn het meestal afstanden die genoeg zijn om warm te worden.
Vanzelfsprekend zijn er veel scenarios denkbaar. In alle eerlijkheid denk ik dat het scenario dat je schetst, eerder uitzondering is dan gemeengoed. Denk aan de ondernemers die veel lokaal werken en hun bus gebruiken om op locatie te komen. Als ik kijk naar mijn buurman bijvoorbeeld. Die is zelfstandig timmerman, en werkt altijd in de buurt. Maar daar heeft hij wel onlangs een flinke Jumper voor aangeschaft, gewoonweg om al het gereedschap mee te krijgen. En om een tandemasser te verslepen uiteraard. Denk niet dat die motor veel op temperatuur komt. Maar zo zijn er meer branches en beroepen waar de kilometers per keer beperkt zijn, maar de bus wel elke dag benodigd is.
 
Leon in zn Fiesta zei:
Carracio 9468791 zei:
(..)
In tien jaar tijd 50000 km voor een diesel lijkt mij ook niet goed. Diesel moet toch veel rijden?
Van wie? Het 'veel rijden' is over het algemeen alleen maar om het omslagpunt van lagere brandstofprijs / hogere wegenbelasting te benutten. (..).

De hogere kosten van een diesel voor de houderschapsbelasting speelt (haast) niet bij grijs kenteken; die kennen een verlaagd tarief indien de auto aan de regels voor bedrijfsmatig gebruik voldoet.

308HDI zei:
Wij hebben op de zaak een Master L3H2. 10 jaar oud en minder dan 50.000 gereden. Trekhaak zit er op, maar is nooit gebruikt.

Net een nieuwe besteld en deze ingeruild. Komt dus binnenkort op de markt ;)
De nieuwe wordt weer een Master. (..).

Nu ben ik wel benieuwd: de nieuwe Master mét trekhaak besteld of die nu maar achterwege gelaten? ;)
 
Heb heel wat bussen gehad, vroeger. Jumper 3.0 is erg betrouwbaar en een hele fijne reisgenoot. Veel koppel. In L3H2 volgens mij wel te vinden.
 
Ik weet niet hoeveel het scheelt in verbruik als je een lagere/kleinere bus neemt, maar onze Master L3H2 met 125PK doet ongeveer 1:10 a 1:11 op een langere rit met 100km/u op de snelweg. Met tegenwind en 130 loopt dit echt enorm op.
Misschien ook iets om rekening mee te houden als je veel denkt te gaan rijden.
 
Terug
Bovenaan