Accu Pakket van Electrische auto.

valstar

Net ingestapt
Ik heb een Hybride (E-Tron) auto, nieuw kon deze 56km rijden op zijn accupakket. Nu nog maar 27km.

Dealer zegt wel dat er 8 jaar garantie op het accupakket zit maar dit geld alleen voor het hoogspanningsysteem. Dealer zegt wel testen te kunnen uit te voeren wat ongeveer 300 euro kost maar zegt gelijk dat het normaal dat het accupakket ieder jaar minder wordt en dat een degradatie van 5 a 10% per jaar normaal is.

Mijn auto is bijna 6 jaar en zou dus een degradatie hebben tussen de 30% en 60% hetgeen als ik dat uitreken wel ongeveer klopt. Een accupakket vervangen kost duizenden euros minimaal 10.000 euro. Dat zou bijna inhouden dat het accupakket meer waard is dan de auto zelf.

Als dit ook zo is met de volledige elektrische auto's dan denk ik dat auto's vanaf 6 jaar waarschijnlijk naar de sloop moeten. Je kan dan waarschijnlijk maar 100km mee rijden en zou ook een nieuw pakket duurder zijn dan de auto waard is.

Men zou beter kunnen investeren in waterstof motoren in plaats van volledig elektrische auto's.

Ik denk dat het, net als bij fietsaccu's, wel mogelijk is om niet het hele accupakket, maar alleen de accucellen te vervangen.

Maar dan nog zit je al snel op 5000 euro.

Ook zijn er betere accu's op de markt, de eerste Tesla's zitten nog op zo'n 90% van hun capaciteit mits goed behandeld natuurlijk.

De accu techniek die gebruikt is in een hybride is anders dan die in elektrische auto's. Daarnaast lope hybrides nogal eens tegen het punt dat ze veel op 100% lading gehouden worden. Een plug-in hybride de hele nacht aan een lader te laten staan is nogal slopend voor een accu op de lange termijn.

Voor de elektrische auto's die nu zo'n 10 jaar oud zijn zie je dat 10% over 10 jaar wel voorkomt, met een bandbreedte van 15% tot maar 5%. Enkel de eerste modellen van de Nissan Leaf kennen meer degradatie.
Voor die elektrische auto's die 10 jaar oud zijn (en dus voornamelijk die Nissan Leaf) is er een reparatie-industrie opgestart. Voor een 200 a 500 Euro is je accu pakket weer helemaal in topconditie door het vervangen van slechts een deel van het pakket. Voor een Tesla kan het 500 a 750 zijn aangezien die wat lastiger te repareren is.
Die reparatie industrie koop trouwens constant auto's weg bij schade bedrijven en vanaf de sloop want dat is de voordeligste manier om aan onderdelen voor een accupakket te komen. Een elektrische auto rijp voor de sloop heeft dus nog best een aardige waarde.

Dus ze zien de losse accucellen niet als onderdeel van hoogvoltage? hmm interessant. Dan moet je niet zeggen dat je garantie op het accupakket hebt, want het pakket is maar zo sterk als de slechtste cel. Hoe heb je de degradatie gemeten? Is vrij simpel te doen alhoewel voor een hybride de restspanning wat hoger zou moeten zijn en daarmee dus een wat hogere SoC omdat de rest van het systeem ook op de accu capaciteit bouwt.

Verder schiet je eigenlijk een losse flodder af, een groot deel van de prijs die je betaald voor een EV zit in het BMS en daar win je de slag uiteindelijk. Plus en dat vergeet je nu gemakshalve, die accu in jouw E-tron werkt op een veel lagere capaciteit, zonder koeling, zonder verwarming, maar presteert wel altijd.
Het gebruik is vele malen intensiever, je laad hem veel aggresiever op tijdens regenereren, je trekt hem op meer C leeg, je hebt meer cyclussen. Het is niet hetzelfde en dus moet je er ook als 2 groepen naar kijken.

Zelfs een samenvatting wordt te lang, maar een full EV op een accu is vele malen beter dan waterstof op de huidige termijn die door de politiek is opgelegd.

Het is sowieso echt onacceptabel dat Audi rustig durft te zeggen dat een degradatie van 10% per jaar normaal is, maargoed dit is dezelfde toko die vind dat 1 liter olie op 4.000 km volstrekt normaal is.

Onze Prius heeft na ruim 13 jaar en 270 dkm nauwelijks op accu capaciteit ingeleverd, dus het is gewoon een slecht product wat Audi verkoopt.

Een degradatie van 10% per jaar is wel extreem veel. Toyota streeft b.v. voor de bZ4X naar maximaal 10% degradatie in 10 jaar daar heb je geen waterstof voor nodig. Hoe snel de degradatie gaat hangt van veel factoren af, de gebruikte materialen voor de accu, de temperatuurregeling, de hoeveelheid buffer zodat je de accu niet maximaal kunt laden, de snelheid van laden etc. etc.

Het rijbereik van de E-Tron bleek in de praktijk maar maximaal 36 km te zijn. Als je dan goed stekkert laad je de auto per jaar 300 keer op en komt dan 10800 km ver. De rest is op brandstof. Ik in die zes jaar is de auto 1800 keer opgeladen.
Zonder actieve koeling/verwarming. Als je mijn Kona neemt die 250 km gemiddeld haalt zit je op 450.000 km MET actieve koeling/ verwarming. Niets om druk over te maken dus. En als je na die tijd nog steeds gemiddeld 225 km doet dan is dat niet verkeerd. En door de betere techniek en grotere accu zal dat alleen maar meer zijn.
@Zadelsnuiver: de techniek van een Prius is niet vergelijkbaar met de E-tron. Een beetje appels met peren.

Terug
Bovenaan