Topsnelheid renault clio 1.3 tce

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
Iemand enige idee hoe dat kan?
Topsnelheid was 213
Topsnelheid nu na 3 weken niet hoger als 204...:|..
Weet iemand waaraan dit kan liggen?

Wind mee/wind tegen/temperatuur/bandenspanning

Is 213 sowieso niet een beetje erg optimistisch?! 204 kan ik al nauwelijks geloven.

GT86 zei:
Wind mee/wind tegen/temperatuur/bandenspanning

Is 213 sowieso niet een beetje erg optimistisch?! 204 kan ik al nauwelijks geloven.

Nope heb stage 1 laten chippen en hij haalde dat makkelijk..
Heeft 20k+ km aangetikt ik laat even kijken naar de luchtfilter lees ik

Heb je het op hetzelfde stuk weg geprobeerd? Ik heb het ook wel eens geprobeerd met één van mijn auto's, die reed van zuid naar noord 10km/u harder dan van noord naar zuid.

Volgens de fabrieksopgave haalt de Clio 200 km per uur.

Je rijdt niet in een laboratorium, de hoeveelheid zuurstof zal zeker niet gelijk zijn. De temperatuur, hoogte, luchtdruk, wind, bandenspanning en het wegdek hebben invloed op de topsnelheid. Zowel 204 als 213 lijken mij prima.

ak2 zei:

Je rijdt niet in een laboratorium, de hoeveelheid zuurstof zal zeker niet gelijk zijn. De temperatuur, hoogte, luchtdruk, wind, bandenspanning en het wegdek hebben invloed op de topsnelheid. Zowel 204 als 213 lijken mij prima.

Ik rij toch echt zelf in.....
Zonder stage 1 reed de auto top snelheid 204
Met stage 1 haalde de auto zonder problemen 213...
Je bent niet de eerste die zich vergist in de clio 1.3 tce rs line..

EVV zei:
Heb je het op hetzelfde stuk weg geprobeerd? Ik heb het ook wel eens geprobeerd met één van mijn auto's, die reed van zuid naar noord 10km/u harder dan van noord naar zuid.

Vorige week was in een tunnel 209
En nu op de open snelweg 204 en niet harder
Ik laat de auto voor de zekerheid een olie beurt geven.. heb aardig wat km's op in een korte periode

Een tunnel heeft in- en uitritten die niet vlak zijn en er is amper wind, dus wat zegt dat?
Absoluut niets.

Op het moment dat je 200 km/h rijd is de lucht net stroop. Je hebt een bak extra vermogen nodig voor 10 km/h topsnelheid.

Ik geloof best dat je in bepaalde gevallen 213 zou kunnen halen. Ik heb ook een keer 180 aangetikt met mijn Clio 1.2 8V maar die reed vrij gemakkelijk 160 op cruisesnelheid. Daarboven was het altijd afhankelijk van de temperatuur, type wegdek, wel of geen heuvels, maar ook inderdaad luchtvochtigheid en de luchtdruk ter plaatse.
Een motor is een levend iets, dat is afhankelijk ergens van en kan dus ook zo zijn dat je op die dag met 213 km/h net ff een 2 pk extra had.

Maar als zo hard rijden dagelijks voorkomt...wat doe je dan met een Clio 1.3??

Ik zie bij mijn auto het verbruik op de verbruiksmeter ook stevig teruglopen in de Leidsche Rijn Tunnel. Staan de ventilatoren misschien met de rijrichting mee?

@RW: ik dacht hetzelfde... *-)

TS wil de argumenten die hier genoemd worden blijkbaar niet horen. Vraag het dan ook niet.

Je kan de luchtvochtigheid meten aan de hand van de lambda sensor (als je allerlei andere stoorfactoren wegneemt)... dit gegeven zou je genoeg moeten zeggen dat de verschillen die je ziet in topsnelheid geheel normaal zijn. Er zijn teveel variabelen aanwezig waardoor 2x dezelfde uitkomst qua topsnelheid een kwestie van toeval is. Wil je een consequentere topsnelheid? Neem dan een begrenzer (of ga voor een EV).

Mijn ervaring na zeer regelmatig hetzelfde stuk Autobahn te rijden met dezelfde auto en daar ook zeer regelmatig de topsnelheid uitgeprobeerd te hebben. De auto haalt het vrijwel altijd, de ene keer is het alleen wat langer aandringen dan de andere keer. En de laatste km's duren lang, erg lang.

Mijn vermoeden zou dan ook zijn dat je niet genoeg tijd hebt genomen, iets wat in NL ook bijna niet kan. Althans, ik kreeg het met dezelfde auto in NL (zelfs in het Noorden) eigenlijk nooit voor elkaar ondanks dat de snelweg uitgestorven was.

Oh en probeer jezelf niet voor de gek te houden. Ik heb met mijn Clio 0,9 TCe destijds ook eenmaal 200 op de teller gezien. In Duitsland, stevig heuvelaf. Normaal gesproken was het bij 180 echt wel gebeurd en zelfs dat was al aandringen.

Kortom, eerlijk blijven vergelijken op hetzelfde stuk weg maar eigenlijk zou ik dat niet willen aanraden in NL.

Vergelijken tussen de ene keer en de andere kan alleen in laboratoriumomstandigheden.
Temperatuur, luchtvochtigheid, wegdek, luchtdruk, alles speelt een rol.
Ik rijdt regelmatig vanuit huis een stuk van 30 km de hele weg op de cruise-control. en als ik zie hoe veel het brandstofverbruik dan verschilt aan het einde van de rit is dat steeds weer verrassend. Heeft ook met de verschillende omstandigheden te maken, onderschat de invloed daarvan niet.

Slijtage. Die downsized koffiemolentjes houden zulke prestaties niet zo lang vol als je er altijd zo mee tekeer gaat.

KN Mh zei:
ak2 zei:

Ik vergis me er niet in, ik heb namelijk zelf ook een Clio 130 TCe R.S. Line.
Het is een erg fijne en snelle auto. Ik denk dan ook dat de motor standaard al meer vermogen levert dan 131 pk. De zelfde motor levert in andere modellen van Nissan, Renault en Mercedes zelfs tot 163 pk.

Ik heb de top snelheid nog niet uit geprobeerd, maar mijn auto liep heel snel en heel gemakkelijk 190 km per uur. Ik geloof ook zeker dat je Clio de aangegeven snelheden eenvoudig kan halen. Alleen zijn de omstandigheden nooit gelijk, en kunnen flinke invloed hebben op de topsnelheid.

ak2 zei:
KN Mh zei:
ak2 zei:

Ik vergis me er niet in, ik heb namelijk zelf ook een Clio 130 TCe R.S. Line.
Het is een erg fijne en snelle auto. Ik denk dan ook dat de motor standaard al meer vermogen levert dan 131 pk. De zelfde motor levert in andere modellen van Nissan, Renault en Mercedes zelfs tot 163 pk.

Ik heb de top snelheid nog niet uit geprobeerd, maar mijn auto liep heel snel en heel gemakkelijk 190 km per uur. Ik geloof ook zeker dat je Clio de aangegeven snelheden eenvoudig kan halen. Alleen zijn de omstandigheden nooit gelijk, en kunnen flinke invloed hebben op de topsnelheid.
Tussen 190 en 210 km/u zit nog best een verschil in benodigd vermogen. Zoals al geschreven gaat de luchtweerstand bij hoge snelheden enorm veel uitmaken en heb je steeds meer vermogen nodig om steeds minder harder te gaan.
Ik vraag me een beetje af of die tune werkelijk werkt. De auto's die ik gehad hebben die een top van ron de 210 hadden (Volvo 480 turbo, Coupe Fiat, Volvo S70) hadden allemaal rond de 120-140 pk. De auto's die over de 210 gingen, gingen/gaan al snel richting 170 pk (Volvo S60, Insignia diesel). De S60 heb ik als enige daadwerkelijk geprobeerd (in Duitsland), die haalde 225 op de teller op de heenweg, terug 215. Hoeveel PK zou je clio moeten hebben met tune?

Wat mij nog verbaast is dat je meerdere keren de topsnelheid uit probeert, vraag me af waarom? Ik vind het ook leuk om wanneer ik in de gelegenheid ben om eens boven de 200 uit te komen maar omdat nu iedere week te doen.

On topic een factor welke ook mee kan spelen in de hoeveelheid benzine, kan zo maar eer 30kilo schelen, maar ook of je bagage of een passagier bij je hebt.

204 versus 213 km/per uur. 209 in een tunnel. De vraag die bij mij boven komt drijven is meer : wat bezielt u en waar gáát dit feitelijk over. ??

CT68 zei:
204 versus 213 km/per uur. 209 in een tunnel. De vraag die bij mij boven komt drijven is meer : wat bezielt u en waar gáát dit feitelijk over. ??

Er zijn mensen die slapeloze nachten krijgen als hun "bolide" een lagere topsnelheid lijkt te hebben dan een paar weken eerder.
Dit moet u gewoon als feit aanvaarden, ook al vinden u en ik dat raar.

Barri zei:
Ik zie bij mijn auto het verbruik op de verbruiksmeter ook stevig teruglopen in de Leidsche Rijn Tunnel. Staan de ventilatoren misschien met de rijrichting mee?
Zou goed kunnen, maar het verkeer zelf creëert ook al beweging in de lucht. In een tunnel kan dat niet naar boven zoals op de gewone snelweg, tegen de beweging in zou niet logisch zijn dus gaat dat naar voren. Zo lang er genoeg verkeer is en dat braaf met enig tempo naar voren gaat creëer je wind mee. Een ander voorbeeld is een metrostation, daar voel je eerst de wind uit de tunnel komen vlak voordat de trein er is.
Sta je ooit in de file in een tunnel, dan is het gunstige effect te verwaarlozen.

Terug
Bovenaan