Definitie van Premium

Ja maar

Net ingestapt
We praten al jaren over premium merken en zijn het redelijk eens over welke merken premium zijn, maar is er eigenlijk een objectieve definitie van wat premium betekent?

Is het niet meer dan een marketingterm die een fabrikant zichzelf toedicht of heeft de autokoper er ook wat over te zeggen?

Het is gebakken lucht en ik denk dat het betekent: je betaalt teveel voor wat je krijgt :D

Premium is verworden tot en marketingterm, het geeft de bezitters van zo'n premiummerk-auto een fijn gevoel, dat ze zelf een speciaaltje zijn door hun auto van dat merk. in veel gevallen leidt dit ook tot speciale gedragingen in het verkeer, of juist het weglaten van bepaalde gedragingen

Ik rij zelf graag in een auto die naar verwachting lang en probleemloos mee gaat tegen normale aanschaf- en onderhoudskosten. Premium quality, dus dat je misschien wat meer betaalt voor een technisch topproduct kan dus ook, maar dat is niet zo sexy als de manier waarop premium nu in autoland verkocht wordt.

Naar mijn idee is de definitie van premium het geval wanneer het gerechtvaardigd is om meer re betalen dan strikt noodzakelijk voor een bepaald product omdat het een toegevoegde waarde biedt, maar niet direct effect heeft op het primaire doel van het product.

Een auto is een auto, een Lada brengt je van A naar B op dezelfde manier als een Maybach. Het zijn de randzaken die de Maybach premium maken; luxe, vermogen, kwaliteit, comfort, ruimte, uitstraling etc.
Een Lada biedt deze zaken niet, en heeft daarom geen premium. Je betaalt dan ook geen premium, je koopt een koets, 4 wielen en een motor en daar is de prijs ook naar.

In de loop der tijd veranderen veel zaken, zo ook technologische ontwikkelingen. Zo zijn de zaken die een auto in de jaren 90 premium maakten nu geen premium meer, simpelweg omdat het nu standaard uitrusting is geworden op vrijwel alle auto's. Het concept van premium is dus geen vast gegeven, het is afhankelijk van het tijdsbeeld en de minimale verwachtingen die iemand heeft van een bepaald product.

Grappige bijkomstigheid is dat wanneer je een auto met alle luxe en uitstraling van de wereld op de markt zou brengen voor de prijs van een tweedehands gebakje deze ook nooit als premium gezien kan worden, daar je in dat geval niet extra betaald voor de randzaken die de auto premium maken.

Premium staat voor de beste kwaliteit. Helaas blijkt in de praktijk bij veel automerken dat hoe meer er op zit, hoe meer er stuk kan, en ook stuk gaat.

Premium kan ook voor extra verfijning staan. Dat kan een reden zijn om voor een Premium automerk te kiezen.

Premium is echter tegenwoordig meer marketing dan dat het wat zegt over bijvoorbeeld de betrouwbaarheid, of kwaliteit van de gebruikte materialen.
De meeste premium merken staan al jaren laag tot zeer laag in de betrouwbaarheidsstatieken.

Sommige mensen denken dat je meer aanzien/ status krijgt als je in een Premium automerk rijdt.

Zelf ben ik niet gevoelig voor de " status " van een Premium merk, ik wil graag een hele plezierige auto, die veel waar en kwaliteit voor zijn geld biedt.

Zadelsnuiver zei:
Naar mijn idee is de definitie van premium het geval wanneer het gerechtvaardigd is om meer re betalen dan strikt noodzakelijk voor een bepaald product omdat het een toegevoegde waarde biedt, maar niet direct effect heeft op het primaire doel van het product.

Een auto is een auto, een Lada brengt je van A naar B op dezelfde manier als een Maybach. Het zijn de randzaken die de Maybach premium maken; luxe, vermogen, kwaliteit, comfort, ruimte, uitstraling etc.
Een Lada biedt deze zaken niet, en heeft daarom geen premium. Je betaalt dan ook geen premium, je koopt een koets, 4 wielen en een motor en daar is de prijs ook naar.

Heel erg eens met deze definitie, met 1 twijfelpunt: ruimte ook een "Premium randzaak"? Zo ja, dan zou je kunnen zeggen dat een Mondeo van 40k net zo premium is als een Mercedes A klasse van 40K. En dat vindt ik eigenlijk niet.

Het leuke van jou definitie is dat je het open laat aan de fabrikant hoe "Premium" precies verantwoord wordt (Mercedes = vooruitstrevende techniek, Alfa Romeo = Sportief rijgedrag) en ook aan de klant of de premium (de meerprijs) gerechtvaardigd is (blijkbaar vindt de klant de meerprijs van Alfa niet gerechtvaardigd, anders waren er wel meer van verkocht)

Arjee zei:
Zadelsnuiver zei:

Heel erg eens met deze definitie, met 1 twijfelpunt: ruimte ook een "Premium randzaak"? Zo ja, dan zou je kunnen zeggen dat een Mondeo van 40k net zo premium is als een Mercedes A klasse van 40K. En dat vindt ik eigenlijk niet.

Het leuke van jou definitie is dat je het open laat aan de fabrikant hoe "Premium" precies verantwoord wordt (Mercedes = vooruitstrevende techniek, Alfa Romeo = Sportief rijgedrag) en ook aan de klant of de premium (de meerprijs) gerechtvaardigd is (blijkbaar vindt de klant de meerprijs van Alfa niet gerechtvaardigd, anders waren er wel meer van verkocht)
Premium kan je toepassen op iets wat je kwalitatief kan beoordelen. Dat vind ik bij 'ruimte' lastig. Iets is groot of klein, maar kan je lastig een kwalitatief stempel geven.
Daarnaast inderdaad goed benoemd:
- een aspect waarbij de kwaliteit zich in de ogen van de consument onderscheid
- een meerprijs die gelinkt kan worden aan de hogere kwaliteit van dat aspect

Zo is mijn Ford niet premium: de rijkwaliteiten wel, maar daar stond geen stevige meerprijs t.o.v. op andere aspecten vergelijkbare auto's tegenover.

Premium is typisch zo’n jeukwooed.
Desondanks merk ik wel degelijk verschil tussen de BMW die ik nu rij en de Mazda’s hiervoor. Ondanks dat Mazda bovengemiddeld goede en fijn rijdende auto’s bouwt met een mooi interieur, is het niet helemaal vergelijkbaar met BMW. Waar bij gewone merken toch op een aantal zaken is bespaard, is bij BMW overal aandacht aan besteed en werkt ook alles perfect. Dus geen haperend infotainment, schermen of camera’s met lage resolutie, stoelen met te korte zittingen, ouderwetse automaatbakken, slechte geluidsisolatie en goedkope snel beschadigende materialen waar niet premium merken nog wel mee weg komen.
Verder merk ik dat onderstel en remmen veel grotere reserves hebben. Vooral in vergelijking met Aziatische auto’s.
Maar, premium zegt natuurlijk niets over betrouwbaarheid. Als autoliefhebber en fijnproever kan ik mijn BMW heel erg waarderen, zoek je vooral een functionele en betrouwbare auto dan is een Toyota wellicht de betere keus en ben je gek als je voor premium betaald.

Even copy-paste van een post van mij op de homepage

Lees vaak dat mensen 'premium' gebakken lucht vinden. Stap in een fatsoenlijke BMW of Mercedes en je merkt het verschil echt wel. Doorgaans ook qua rijden; nog meer geraffineerd en verfijning. Mazda is één van de 'normale' merken wat qua interieurs tegen premium aanschurkt maar de echte premiummerken hebben
- beter/uitgebreider entertainment. Keuze uit meer:
- kleuren
- materialen
- sierstrips, maar ook:
- wielen
- opties
- aandrijvingen enz

Dat kost gewoon meer. Een fabriek kan goedkoper produceren als je een interieur bv. altijd zwart wordt geleverd. Degene die vaak roepen dat premium marketing is die zijn vaak niet de doelgroep (lees: kopen geen nieuwe auto's). Audi vind ik wel minder premium worden, bv als je naar de Q4 e-tron kijkt van binnen. Niet van een hoger plan dan in de Skoda Enyaq dus vooral marketing.

Voor mij zit het em met name in de details, de verfijning. Ik hoef maar de ruitenwissers van mijn huidige Passat (of vroegere Laguna's) te vergelijken met die van Mercedes of BMW en ik weet het verschil. Ik heb een tijdje gelijktijdig een nieuwe Laguna 3 en een 15 jaar oude 525d op de oprit gehad. Dan kan je die details, waaronder dus zo'n ruitenwisser, zo aanwijzen waar die oude BMW (veel) beter is dan die nieuwe Laguna.

Maar het verschil merk je pas echt als je beide (premium en non-premium) goed en langdurig gebruikt hebt en dan moet je er ook nog gevoelig voor zijn denk ik en die verfijning waarderen. Maar alleen marketing is het zéker niet.

Je maakt me nu wel nieuwsgierig wat er zo bijzonder is aan de ruitenwissers van een 5 serie..... Die van de Laguna werkt bij mij wel makkelijk met de regensensor, maar mist de "mist" bediening.

Gebakken lucht kan gewoon niet, daarvoor is de concurrentie veel te alert. Als één van de drie Duitsers, Volvo, Lexus of gewoon Peugeot of Kia een graantje kan meepikken van die lucht, dan doen ze dat.

De aanraakbare punten:
Bekleding, velgen, handige knopjes, dubbele achterklep, rijbeleving etc

De techniek:
6 cilinders, achterwielaandrijving, 8AT van ZF, veel sensoren, accu achterin, runflat etc

De mogelijkheden:
Gepantserd, luchtvering, hulpdienstuitvoering, tientallen kleuren interieur, hout, carbon, stripjes, koplampen, meesturende achterwielen, 4x4.

Ja en dan is een A4 (of kleiner) met voorwielaandrijving of een 3 serie (of kleiner) met 3 cilinder niet helemaal dé maatstaf voor premium, maar je kan ze nog steeds zeer luxe volhangen met speelgoed en het ziet er gewoon goed en netjes uit.
En ja er is vast een Kia of Peugeot te vinden die net zo strak en veel completer is als de A3, A klasse of 1 serie. Ga je echter naar de grotere wagen kijken dan is een X5, 7serie, S klasse of Q7 toch echt wel een klasse apart.

En ja, stuk gaan doet al dat moois zeker. Ik heb echter niet het idee dat de eigenaar daar nou helemaal op leeg loopt.

Ik had hiervoor een hele luxe Mazda 6 Signature. Veel luxer en moderner interieur dan in de BMW die ik daarna kocht. Van een afstandje zag het er ook zelfs hoogwaardiger uit. Maar als je het gebruikt merk je waar de verschillen zitten. Ik ben heel zuinig op mijn auto en bij de Mazda’s waren krassen op kunststofdelen in het interieur niet te voorkomen. Ging je per ongeluk een keer met je schoen langs de onderzijde van het deurpaneel dan had je gegarandeerd een kras of veeg, gaat de vrouw een keer met het tasje langs de klep van het dashboardkastje idem. Bij de 3-serie is dat allemaal zacht geschuimd en slijtvast kunststof. Ook achterin waar de kinderen zitten blijft het gewoon onbeschadigd. En eindelijk ook een kofferbak die mooi en degelijk is bekleed en waar niet na het eerste kratje bier de stof al vol beschadigingen zit.
Ik hoef helemaal geen dashboards te knuffelen, maar hecht wel veel waarde aan een interieur dat er netjes uit blijft zien.

Niet zo premium vind ik dat de torsiestijfheid niet zo goed lijkt te zijn als van de Mazda. Je hoort nog weleens een kraakje in de achterzijde bij het schuin op en afrijden van de oprit.

Pietzoveel zei:
Je maakt me nu wel nieuwsgierig wat er zo bijzonder is aan de ruitenwissers van een 5 serie..... Die van de Laguna werkt bij mij wel makkelijk met de regensensor, maar mist de "mist" bediening.
Als een merk de bediening van een regensensor volledig kan verknoeien is het BMW wel met de Mini. De gene die dat heeft bedacht mag nooit meer iets met consumentenproducten doen. En als de sensor nu goed zou werken maar dat is ook niet het geval.

Wat is premium?
Dat is een waarde-oordeel dat je (in deze context) gebruikt om de kwaliteit van een auto uit te drukken.
Niet gewoon goed, maar daar nog een laagje overheen van welbehagen. En vooral dat laatste maakt het labelen van een auto of product een subjectieve zaak.

Zoals hierboven gezegd, vergelijk verschillende merken, en dan zie je dat de merken welke als premium worden aangeduid je de indruk geven (en dit gelukkig ook bevestigen in het gebruik) dat ea met wat meer aandacht voor detail en oog voor stevigheid in elkaar is gezet.

De ruimere keuze in bekledingen enzo is daarbij alleen een sausje. Voor mij is zelfs een kale basis 3, 5, C of E al als premium te kwalificeren. Sure, luxe is het niet - maar de basis is al gewoon goed. Hang- en sluitwerk, afdichtingen ramen en deuren, rust in het onderstel, instelbaarheid zitting, kwaliteit lakwerk. Allemaal zo goed voor elkaar dat je gewoon weet dat het allemaal klopt en er zo weinig mogelijke compromissen zijn gemaakt.

Een Toyota bv zal iedereen van zeggen dat het een goede auto is, of een Mazda. Qua absolute kwaliteit (blijft alle functies werken en heb je geen storingen) bijna perfect. Echter de perceptionele kwaliteit (dunne lak, snel krasjes op interieur delen, korte zittingen, grove detail afwerkingen) is minder.

Slechte auto’s worden niet meer gemaakt, maar er zit naar mijn mening wel degelijk een groot verschil tussen ‘premium’ auto’s en normale auto’s. Ik heb over de afgelopen (bijna) 3 decennia dat ik een rijbewijs heb in bijna alle merken kunnen en mogen rijden en heb voor mezelf de conclusie getrokken dat ik bereid ben de meerprijs te betalen voor het gevoel dat ik in een auto rij welke met aandacht voor detail in elkaar is gezet. Ik ben niet naïef en ben me ervan bewust dat er meer innovatieve merken zijn, merken met een betere score in betrouwbaarheidsonderzoeken of meer uitrusting bieden voor hetzelfde geld.

Voor mij is premium de aanduiding voor de juiste value for money - waarbij voor mij de value is dat er voor mijn beleving, gebruik en waarneming geen compromis is gemaakt, of tekortkomingen die worden verbloemd met onnodige opties en snufjes.

Er zijn mensen die precies kunnen aangeven wat premiums is. Zij vinden zelf dat ze het goed zien. Er zijn ook mensen die het gebakken lucht vinden. Ook zij vinden dat ze het goed zien. Zolang mensen het niet eens worden, is er geen definitie van premium waar iedereen het mee eens is. Alles is perceptie.

Een Toyota bv zal iedereen van zeggen dat het een goede auto is, of een Mazda. Qua absolute kwaliteit (blijft alle functies werken en heb je geen storingen) bijna perfect. Echter de perceptionele kwaliteit (dunne lak, snel krasjes op interieur delen, korte zittingen, grove detail afwerkingen) is minder.

Precies. Vooral op de hoofdpagina merk ik dat mensen dat niet in willen zien. Die vinden vooral iets geweldig zolang het maar afwijkt. Als zij konden nieuw kopen werd het een Subaru oid. Niet dat er iets mis mee is maar de echte consument voor een nieuwe auto kijkt verder dan alleen dat.

Het is ook niet zo dat het ene goed is en het andere fout. Ik kan bijv. ook gewoon genieten van een simpele en foutloze Japanner die het altijd doet en je nooit verrast met hoge onkosten.

DagDromer zei:
Wat is premium?
Dat is een waarde-oordeel dat je (in deze context) gebruikt om de kwaliteit van een auto uit te drukken.
Niet gewoon goed, maar daar nog een laagje overheen van welbehagen. En vooral dat laatste maakt het labelen van een auto of product een subjectieve zaak.

Zoals hierboven gezegd, vergelijk verschillende merken, en dan zie je dat de merken welke als premium worden aangeduid je de indruk geven (en dit gelukkig ook bevestigen in het gebruik) dat ea met wat meer aandacht voor detail en oog voor stevigheid in elkaar is gezet.

De ruimere keuze in bekledingen enzo is daarbij alleen een sausje. Voor mij is zelfs een kale basis 3, 5, C of E al als premium te kwalificeren. Sure, luxe is het niet - maar de basis is al gewoon goed. Hang- en sluitwerk, afdichtingen ramen en deuren, rust in het onderstel, instelbaarheid zitting, kwaliteit lakwerk. Allemaal zo goed voor elkaar dat je gewoon weet dat het allemaal klopt en er zo weinig mogelijke compromissen zijn gemaakt.
In een andere thread wordt juist gezegd dat de standaard stoelen van een BMW belabberd zijn... Waar ik het ook mee eens ben. Zelfs de sportstoelen in een Mini zitten minder goed dan standaard stoelen in een Volvo. Ook de stoelen en zitpositie van de eerste generatie X3 is niet om over naar huis te schrijven, om over het comfort van het onderstel maar te zwijgen...
Motorisch is er ook genoeg elende te vinden bij BMW, denk aan VANOS systemen die standaard stuk gaan, hoog olie gebruik, uitrekkende kettingen.

Ik zie in mijn beleving wat dingen door elkaar lopen.

Een Maybach premium? Door de zeldzaamheid vind ik dat meer exclusief dan premium. Een Lexus is veel meer een normaal verkopende auto die zou uk premium kunnen noemen.

Maar goed, mijn idee hierover. Geeft al aan dat premium een wijd begrip is en daarmee een goede prooi voor marketing.

Zie hier het voordeel (of nadeel zo u wilt) van inhoudsloze containerbegrippen als premium. Mocht deze discussie doodbloeden, voel je dan vrij om verder te dimdammen over wat 'duurzaamheid' eigenlijk inhoudt. :)

EVV zei:
In een andere thread wordt juist gezegd dat de standaard stoelen van een BMW belabberd zijn... Waar ik het ook mee eens ben. Zelfs de sportstoelen in een Mini zitten minder goed dan standaard stoelen in een Volvo. Ook de stoelen en zitpositie van de eerste generatie X3 is niet om over naar huis te schrijven, om over het comfort van het onderstel maar te zwijgen...
Motorisch is er ook genoeg elende te vinden bij BMW, denk aan VANOS systemen die standaard stuk gaan, hoog olie gebruik, uitrekkende kettingen.

Denk dat elk merk wel z'n minpunten heeft of zijn mindere periodes. De eerste A-klasse had ook geen hoogwaardig interieur geloof ik en er zijn paar BMW's die ook niet altijd even luxe overkwaMen en Mercedessen die te kampen hadden met (elektronische) problemen enz. Net als dat Toyota's diesels niet erg goed bleken, Mazda roestproblemen heeft gehad enz. Bij BMW kan je tenminste kiezen voor betere stoelen. Bij veel andere merken zit je gewoon vast aan wat er standaard in zit.

MCW 84 zei:
EVV zei:

Denk dat elk merk wel z'n minpunten heeft of zijn mindere periodes. De eerste A-klasse had ook geen hoogwaardig interieur geloof ik en er zijn paar BMW's die ook niet altijd even luxe overkwaMen en Mercedessen die te kampen hadden met (elektronische) problemen enz. Net als dat Toyota's diesels niet erg goed bleken, Mazda roestproblemen heeft gehad enz. Bij BMW kan je tenminste kiezen voor betere stoelen. Bij veel andere merken zit je gewoon vast aan wat er standaard in zit.

100% mee eens. Ik heb een zeer slecht exemplaar van een merk gehad en een zeer goed exemplaar van precies hetzelfde merk. Premium is niet alleen Toyota en Honda.

Even googlen op de definitie van "premium" geeft:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Premium zei:
Een premium is iets wat men gratis krijgt bij de aanschaf van een product, met als inzet verkoopbevordering van het product.
Het gaat om een klein cadeau waarmee wordt geprobeerd om consumentengedrag te beïnvloeden en de bekendheid van een merk of bedrijf te vergroten.

Voorbeelden zijn de flippo's van Smiths, de wuppies van Albert Heijn, Delftsblauwe huisjes van KLM, de WK-jurk van Bavaria, en het spaarvarken Knorbert van Fortis.

Andere sites (woorden.org) geven nog een betekenis aan dit woord:
https://www.woorden.org/woord/premium zei:
van de beste kwaliteit
Voorbeeld: `Fiat wil met dit model weer uitgroeien tot het premium merk dat het eerder was.`

Verkopers zijn vriendelijke mensen maar ze hebben bijna allemaal het "Amazing Mike" syndroom. Als iets een haartje beter is dan een een product wat veel minder kost, klinkt het alsof het duurdere product minstens vijf keer zo lang meegaat of drie keer zo snel werkt. Zo is ook het woord "goedkoop" ontstaan.

Qua auto's ben ik zelf meer iemand die kijkt naar de levensduur / prijs verhouding en dan komen er toch andere merken uit de bus dan wat menige verkoper "premium" noemt. Maar ieder zijn ding, er zijn er zelfs die niet verder kijken dan het plastic logootje in de gril.

rke zei:
Even googlen op de definitie van "premium" geeft:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Premium zei:
Een premium is iets wat men gratis krijgt bij de aanschaf van een product, met als inzet verkoopbevordering van het product.
Het gaat om een klein cadeau waarmee wordt geprobeerd om consumentengedrag te beïnvloeden en de bekendheid van een merk of bedrijf te vergroten.

Voorbeelden zijn de flippo's van Smiths, de wuppies van Albert Heijn, Delftsblauwe huisjes van KLM, de WK-jurk van Bavaria, en het spaarvarken Knorbert van Fortis.

Dat is misschien de Nederlandse definitie, maar wanneer je het in de autowereld hebt over premium hebben we het toch over twee heel verschillende dingen. De Engelse vertaling van de gequote betekenis van premium zou je kunnen zien als "freebies".

Ik denk dat "iets meer betalen voor een iets beter product" de lading wel dekt. Je eet liever biologisch voedsel dus betaal je een premium voor een stukje organisch vlees. Je hebt liever een Macbook dan een Dell dus betaal je een premium voor een betere gebruikerservaring.

Premium speelt zich alleen af in de hoofden van degenen die dat graag willen horen en bevestigd willen zien dat ze in een premium product rijden.
Ik rijd toch veel liever in een simpele auto die nooit defect raakt als in een premium product waar ik regelmatig mee in de garage sta.
Daarbij komt dan ook nog dat garages van een premium product ook nog eens een premium (dus hoger) uurtarief rekent.

Wat premium precies is durf ik niet te zeggen, daar verschillen de meningen nogal over. Ik weet wel dat de merken die doorgaans als premium worden bestempeld ook de auto's zijn die ik meestal de fijnste vind. Ze zijn vaak wat luxer aan te kleden en hebben meer de nadruk op goede rijeigenschappen, betere allround beleving door mooi materiaalgebruik, fraaier design en hogere kwaliteit van opties etc. Of die meerprijs in verhouding staat is een persoonlijke afweging en afhankelijk van je prioriteiten en je budget.

Ik denk wel dat een zogenaamd premium merk meer bij anderen kan oproepen dan een niet- premium auto, zowel positief als negatief. Als je daar geen zin in hebt moet je geen luxere/ duurdere auto gaan rijden.

Voor een research paper ben ik hier een beetje mee bezig en daar kwam ik enkele definities van luxe (consumptie van luxe goederen en diensten) tegen. Misschien interessant.

"The term luxury is derived from the Latin word luxus which implies “soft or extravagant living, overindulgence” and “sumptuousness, comfort, abundance” (Bilge, 2015). Grossman and Shapiro (1988) defined luxury goods as goods that people use to show prestige and status while the difference in functional utility over other goods is largely negligible (Stokburger-Sauer & Teichmann, 2013, p. 889). Vigneron and Johson (1999) defined luxury brands as the highest level of prestigious brands embracing some physical and psychological values. Vickers and Renand (2003) defined luxury goods as the symbols of personal and social identity. That is, the principle values of luxury goods are psychological, and their consumption relies on personal, social, and individual cues (Kim, Hsu & Yuen, 2020, p. 28)."

"Wiedmann et al. (2007) addressed financial, functional, individual, and social values that impact consumers’ luxury consumption and their perception of luxury in relation to buying behavior. Financial value relates to direct monetary aspects of luxury (the value of the product expressed in dollars). Functional value is linked to the core benefits of luxury such as quality, usability, reliability, and durability. Individual value is associated with a customer’s personal orientation on luxury consumption (e.g., materialistic value). Social value refers to the recognition or impression acquired within the individual’s own social group. Financial and functional values are more objective than individual and social values and price and quality are often used as apparent signs for assessing quality, thus, consumer perception value for luxury goods in this study focuses on individual (i.e., self-expression) and social values (i.e., sociability) (Kim, Hsu & Yuen, 2020, p. 29)."

Bron: http://dx.doi.org/10.7233/ijcf.2020.20.1.027

Er wordt kennelijk een onderscheid gemaakt tussen luxury brands en prestigious brands, wat vast een synoniem is voor premium brand. Hoe dan ook spelen psychologische motieven een grote rol bij de aankoop van luxe producten of 'premium' producten.

Premium speelt zich alleen af in de hoofden van degenen die dat graag willen horen en bevestigd willen zien dat ze in een premium product rijden.

Ontkenning van het verschil tussen premium en non-premium speelt zich alleen in de hoofden af van diegenen die graag willen horen en bevestigd willen zien dat er geen verschil is tussen een premium auto en de auto waar ze zelf in rijden.

Ik tokkel zo'n 20 jaar tussen de 60.000 en 75.000 km per jaar met auto's. Ik heb wat Seat gereden, veel Renault, 2x Mercedes, een BMW en nu Passat. Ik heb wel wat ervaring met verschillende auto's daarmee. Mijn huidige vervoer is dus non-premium en daar heb ik bewust voor gekozen. Maar dat neemt niet weg dat er echt verschil zit tussen een Passat en een C-Klasse in finesse en kwaliteit. Daarmee is de Passat verre van een slechte auto, net als de Laguna, maar de C-klasse is gewoon beter. Ik kan zo een vracht mensen opnoemen uit mijn omgeving die het verschil nooit zouden merken en dan is et ook lastig uitleggen. Dat zie je hierboven ook, maar als je het zelf niet ervaart of überhaupt de ervaring niet hebt, wil nog niet zeggen dat het niet bestaat. Het verschil wordt pas echt duidelijk met een lange Europese rit, op hoge(re) snelheid met slecht weer. En als je dat verschil niet ziet, of wilt zien, mij prima, maar het is er wel degelijk.

En dat zegt inderdaad niks over de betrouwbaarheid of de werkplaatsfactuur. Mijn meest probleemloze auto's waren de 3 laguna's van de derde generatie. De werkplaatsfacturen waren bij Mercedes wel iets hoger, maar veel scheelde het niet. De slijtdelen (vooral de remmen) gingen bij de Mercedessen bij mij veel langer mee, dat scheelt ook. Wat wel weer een enorm verschil is, tussen premium en non-premium (alweer: in mijn ervaring) is de houding van de garages. Bij Mercedes was de services een klap beter dan bij Renault en VW. Bij die laatste 2 haalt er nog wel eens iemand een schouder op over een (klein) probleem en bij Mercedes wordt de klant koste wat kost geholpen en mobiel gehouden.

Maar goed, just my 2 cents hè.

Ik ging voor een familielid een Kia Rio ophalen en naar zijn huis brengen. Het ritje was 10 km. Met de auto was op zich niet mis maar reed echt niet lekker. Sturen, optrekken, schakelen, remmen; alles ging naar mijn gevoel niet lekker, goedkoop.
Dat is naar mijn mening dus zeker niet premium. Wanneer het wel premium is kan ik ook zo niet zeggen.

W212 zei:
Wat wel weer een enorm verschil is, tussen premium en non-premium (alweer: in mijn ervaring) is de houding van de garages. Bij Mercedes was de services een klap beter dan bij Renault en VW. Bij die laatste 2 haalt er nog wel eens iemand een schouder op over een (klein) probleem en bij Mercedes wordt de klant koste wat kost geholpen en mobiel gehouden.

Maar goed, just my 2 cents hè.

Dat prijskaartje...
Wat betaal je in de lease voor een Audi, een Mercedes, een Toyota of een Renault?

Ter vergelijking de leasetarieven bij directlease, ex btw, ex brandstof:
Een C-klasse Estate begint bij 674 per maand,
Een A4 Avant begint bij 620 per maand,
Een Corolla Touring Sport begint bij 408 per maand,
En een Megane Estate zelfs vanaf 368 per maand.

Ok, voor een nieuwe Mercedes moet je flink wat meer neertellen maar ik vind het fors duurder. Ik heb daarom toch het gevoel dat het vooral de factuurtjes zijn die premium zijn...

De behandeling van de garage verschilt in mijn optiek onderling te veel om daarom aan een merk het woord premium voor de service toe te voegen.

Enkele voorbeeldjes:
Bij een Volvo dealer werd ik voor koopjesjager uitgemaakt nadat ik aangegeven had een nieuwe leasevolvo te willen hebben.
Een VW boer had een verkoper in dienst die tweedehands-kopers letterlijk voor paupers uitmaakte terwijl de werkplaats juist heel klantvriendelijk is.
Bij Chrysler (toen Chrysler/Mercedes een bedrijf was) werd ik zeer vriendelijk geholpen alleen was de service erg duur.
Bij Renault had het ene bedrijf nauwelijks een idee wat ze aan het doen waren, het andere bedrijf is van een eerste klas vakman.
Bij de lokale BMW-stealer was de houding van de receptionist eentje van "hoe durf je jezelf op ons tapijt te begeven als bezitter van een BMW-Mini". Later gooide ik nog extra olie op het vuur door te informeren naar betere banden dan de standaard sloffen. En familie loopt met zijn BMW het liefst met een hele grote boog om de BMW dealer heen.

Maar het mooiste voorbeeld was nog de behandeling bij een handelaar in zeer exclusief blik. Toen ik daar enigzins verbaasd in de showroom informeerde naar een auto uit India werd ik door de stage-lopende junior verkoper zeer goed geinformeerd terwijl mijn twee kleine meisjes met snoep-plakhandjes het zeer dure blik dreigden aan te raken.
Hij heeft mij misschien wel beter geinformeerd dan zijn werkgever wilde.

Premium gevoel is echt geen placebo, maar ik geloof vast dat sommige mensen er gewoon niet vatbaar voor zijn cq er niks om geven of zelfs gewoon zo hard in ontkenning zitten dat ze het oprecht geloven.

Ik heb op vakanties vaak genoeg auto's direct na het uitrijden van de parkeerplaats teruggebracht naar het verhuurbedrijf omdat het gewoon voor geen meter rijdt. Bij leenauto van garage idem. En ik ben echt geen snob, ik reed met veel plezier in een Punto met 2 ton op de klok maar sommige auto's rijden gewoon ontzettend onprettig. Laatst nog een Hyundai i40 meegehad waar ik oprecht chagrijnig van werd, zo hakerig en stoterig en stug. Zo'n auto rijdt misschien wel een half miljoen kilometers zonder onderhoud, maar ik zou het er niet in volhouden in elk geval.

Dat er een bepaalde status hangt aan het rijden van premium merken is zeker waar, maar dat mes snijdt aan twee kanten. Ik heb een maand met een zwarte 2016 Mercedes E-klasse gereden, op het werk merk je dan al heel snel dat mensen echt moeite hebben om een ander wat te gunnen. De grap was dat ze zelf in een Skoda of Toyota rijden die qua dagwaarde misschien zelfs meer waard zijn dan de Mercedes in kwestie.

Maar terug naar premium, de Mercedes was daar misschien wel een uitstekend voorbeeld van; basisuitvoering E200 cdi automaat, kleine velgen, standaard grill, auto was een ex-taxi maar reedt nog als nieuw. Deuren sluiten als een kluis, van binnen heb je het gevoel dat je oneindig veel ruimte om je heen hebt, alle knoppen zitten op de juiste plaats, stuur ligt lekker in de hand dat soort zaken. In zo'n auto maakt het ook niet uit of je 70 of 170 rijdt, gewoon altijd koersvast en dat is wat mij betreft misschien wel het sterkste punt van een premium merk.

Maar nogmaals, ik snap dat het voor veel mensen een raar concept is. "Mijn auto rijdt net zo goed als de jouwe, je betaalt alleen voor de ster" dat soort opmerkingen kan ik ook wel begrijpen als je er gewoonweg niet vatbaar voor bent. Het zal mij aan m'n reet roesten of mijn glaasje rode wijn van de Albert Heijn komt of sinds 1955 in de kelder van een Frans chateau onder perfecte omstandigheden heeft liggen rusten; het smaakt naar wijn en ik word er dronken van dat is voor mij genoeg. Mijn interesse ligt daar gewoon niet en ik zou het zonde vinden om 50€ te betalen voor een glas wanneer ik hetzelfde kan krijgen voor 5€ per glas.

Daar heb je wel een punt.

Ik heb een Toyota gehad die reed als de HMS Strontschuit. En een heel kort ritje in een 335 i voelde alsof een sluipschutter mijn rijbewijs op de korrel had. Wat reed dat ding asociaal makkelijk extreem veel te snel.
Er was ook een Suzuki Swift die heerlijk reed en ook de Clio II kon er wat van. Een Laguna reed ook lekker, zo lekker zelfs dat bij menige bocht de alarmverlichting van puur plezier begon te knipperen. Andere Toyota's reden juist wel heerlijk en met de HMS Strontschuit kon ik heel voorspelbaar de achterkant "een metertje opzij zetten". (Het ding had een "meesturende achteras"), terwijl een leen-Lanos uit pure frustratie de sleepogen in het asfalt begroef. Dat was ook een auto waar je bijna zeeziek uitstapte. Een Seat reed juist weer heerlijk hoewel de grens tussen glijden en rijden in die auto heel smal was.

Maar ook het onderhoud verschilt. Waar een Toyota slechts zelden meer nodig heeft dan in het schema staat, leer je bij een andere auto iedere monteur bij naam en toenaam kennen nog voor de eerste beurt.

Dat verhaal van "de uitstraling" is vooral afhankelijk van degene die de uitstraling moet ervaren, niet van de eigenaar. De een denkt bij Mercedes aan een geslaagde zakenman, de ander denkt aan een conservatieve agrarier. De een ziet Audi als zijn ideaal, de ander wil per se BMW en de volgende spaart liever voor een vakantie of een motorfiets. Of men wil supergraag de family-man zijn die de kinderschare in de Volvo bij school ophaalt of het geld gaat eerder op aan het huishouden.
"De uitstraling" is vooral iets wat de reclame-makers willen neerzetten met de reclamefilmpjes. Een reclame drie keer daags met een paar kortgerokte mooie jonge meiden op de motorkap van een sportkarretje en die oude-mannen Morgan is ineens een chick-magnet.

Hetzelfde ouderwetse blikken doosje met een paar stukken essenhout.

Premium gevoel is echt geen placebo, maar ik geloof vast dat sommige mensen er gewoon niet vatbaar voor zijn cq er niks om geven of zelfs gewoon zo hard in ontkenning zitten dat ze het oprecht geloven.

(y)

Wat tegenwoordig het probleem is dat er ooeens heel veel producten "premium" zijn en het zo zijn wasrde verliest. Premium auto's hebben over het algemeen een betere afwerking en meer keuzes in opties ed.
Maar je hebt ook al premium etenswaren en andere producten.

rke zei:
Dat prijskaartje...
Wat betaal je in de lease voor een Audi, een Mercedes, een Toyota of een Renault?

Ter vergelijking de leasetarieven bij directlease, ex btw, ex brandstof:
Een C-klasse Estate begint bij 674 per maand,
Een A4 Avant begint bij 620 per maand,
Een Corolla Touring Sport begint bij 408 per maand,
En een Megane Estate zelfs vanaf 368 per maand.

Ok, voor een nieuwe Mercedes moet je flink wat meer neertellen maar ik vind het fors duurder. Ik heb daarom toch het gevoel dat het vooral de factuurtjes zijn die premium zijn...

Dat zijn wel auto's uit verschillende segmenten natuurlijk. Een Camry, die net als de A4 en C klasse in het D segment valt, is er vanaf 678 per maand.

Zadelsnuiver zei:

Het is prima als mensen daar niks om geven. Maar er is opmerkelijk genoeg een groep die het lijkt te veroordelen dat anderen daar wel om geven.

zadelsnuiver zei:
Dat er een bepaalde status hangt aan het rijden van premium merken is zeker waar, maar dat mes snijdt aan twee kanten. Ik heb een maand met een zwarte 2016 Mercedes E-klasse gereden, op het werk merk je dan al heel snel dat mensen echt moeite hebben om een ander wat te gunnen. De grap was dat ze zelf in een Skoda of Toyota rijden die qua dagwaarde misschien zelfs meer waard zijn dan de Mercedes in kwestie.

Zoiets bedoelde ik inderdaad met dat een premium auto meer kan oproepen, zowel positief als negatief.

Dat laatste heeft meer te maken met het imago van 20% van de bestuurders/eigenaren die het voor de anderen verpesten, zoals bij trouwstoet Lambo's, Voetballers SUV's, Petjes GTI's, Plofkraak Audi's etc. Het eerste ben ik met je eens. Mij maakt het allemaal niet zo uit, of een dashboard swaffelbaar is en of de randjes van het ventilatieroostertje exact aansluiten. Rammels ben ik weer allergisch voor, net als een radiozender die niet helemaal zuiver staat. Technisch moet het, volgens mijn normen (discutabel dus) kloppen. En het belangrijkste: Als je instapt in een auto moet "het lekker voelen" en "veilig voelen". Daarin zijn bepaalde merken goed geslaagd! Een iets dikker stuurtje, precies in het midden en recht voor je. pedalen die precies uitgelijnd zijn rond de hartlijn van de zitting en stuur, betere stoelen, een deur die zacht sluit (door de dikke deurrubbers en isolatie erin, zegt niets over de stevigheid) en vooral geluidsisolatie (= duur om in te bouwen). Dat is de uitdaging van een autofabrikant, waar besteed ik de meeste aandacht en geld aan om een auto te ontwikkelen die door klanten gekocht gaat worden. Het imago en premium kan snel bij een auto verdwijnen als een doelgroep er in gaat rijden waar je totaal niet mee geassocieerd wil worden, de auto al roest in de folder, of blijkt dat de high tech verre van betrouwbaar blijkt en ongelofelijk duur is om te laten repareren (het verdien model van veel fabrikanten). Als 1e eigenaar/lessee is het niet zo belangrijk, na 3 of 4 jaar is het ding weer weg. Maar als particulier voel je dat in je achterzak als de restwaarde van je auto enorm keldert. Je kan je Euro maar 1x uitgeven tenslotte...

De term 'premium' is mijns inziens ontstaan toen marketeers de overhand kregen in de auto-industrie. Merken als BMW en Mercedes hebben niet van tevoren bedacht 'fuk de rest wij gaan lekker premium zijn ok doei'. Zij leveren al heel lang meer kwaliteit, meer verfijning, meer personalisatie, en dat bovenal voor meer geld. Dat zij ermee weg komen is aan hun imago te danken mijns inziens. De concurrentie is altijd jaloers op hun marges, en probeert een graantje mee te pikken door te concentreren op het laaghangende fruit. En zo is 'premium' een trucje geworden. Het komt vooral tot uiting in zachte plastics, sportpakketjes en een lange(re) optielijst, echter in combinatie met techniek die niet per se erg premium is. En dat moet dan wat doen met het prijskaartje uiteraard, en de marges natuurlijk. Audi is denk ik wel het bekendste voorbeeld, en een van de weinigen die het aankan (kon?) om qua prijs op een gelijk niveau te gaan zitten als die andere Duitsers.

Overigens, als je kijkt naar de instapmodellen van BMW en Mercedes kun je niet ontkennen dat die merken ook gewoon een trucje toepassen, de A-klasse en de 1-serie zijn qua concept, uitstraling of techniek geen onderscheidende auto's meer, en voor een mooi (afgewerkt) dashboard kun je ook prima bij diverse andere merken terecht. Enkel het infotainment ontstijgt de massa nog wat, en het feit dat er ook heel snelle versies beschikbaar zijn, daar wagen de volumemerken zich ook niet zo snel meer aan.

Het zijn met name de hogere segmenten waarin de premium merken zich onderscheiden, enerzijds door het simpele feit dat de volumemerken daar afhaken, anderzijds doordat de techniek meer onderscheidend is. Daar is het geen trucje meer.

Pietzoveel zei:
Dat laatste heeft meer te maken met het imago van 20% van de bestuurders/eigenaren die het voor de anderen verpesten, zoals bij trouwstoet Lambo's, Voetballers SUV's, Petjes GTI's, Plofkraak Audi's etc. .

Als een herkenbare groep mensen vaak dezelfde auto's gebruiken, krijgen die auto's "de uitstraling" van die groep. Een minder negatief voorbeeld is uit mijn jeugd toen iedere taxichauffeur een Mercedes (200d) reed. In die dagen reden ook vertegenwoordigers met een Mercedes dus een Mercedes betekende dat je taxichauffeur of vertegenwoordiger was. De mensen die een Mercedes reden, deden dat vaak omdat het toen een van de weinige auto's was waar je gemakkelijk (en goedkoop) 5 ton op de teller kon zetten. Tegenwoordig verdenk ik zelfs Lada's en Mahindra's er van dit kunstje te kunnen klaren maar dat zijn geen vertegenwoordigers-auto's geworden.

Wat ik wel vervelend vind aan het verhaaltje "uitstraling" is dat het gericht is op maximale omzet. Gelukkig valt de Prius een beetje buiten de norm, maar je moet als veelrijder toch zeker een 1 op 10 slurper hebben. Terwijl ik genoeg mensen ken die van een zuinig boodschappenkarretje het tellertje duizelig hebben gemaakt.
Als je kijkt naar CO2 reductie is dat een gemiste kans.

Ik hoor ook wel eens ach, au en wee als mensen uit een kleine auto stappen. Daar hebben slechte (goedkope) stoelen een aandeel in, maar ook slechte stoelen zijn te vervangen. Bovendien, zelfs "premium stoelen" zakken op den duur door.
Stoelen hebben na zoveel jaar heftig gebruik een keer een vers kussentje nodig. Dat geldt voor iedere stoel, ook jouw premium zitmeubel thuis.
En in een auto zijn de schuddende ondergrond en een bestuurder die steeds dezelfde plaats gebruikt omstandigheden die de stoel snel doen slijten.

De term 'premium' is mijns inziens ontstaan toen marketeers de overhand kregen in de auto-industrie. Merken als BMW en Mercedes hebben niet van tevoren bedacht 'fuk de rest wij gaan lekker premium zijn ok doei'. Zij leveren al heel lang meer kwaliteit, meer verfijning, meer personalisatie, en dat bovenal voor meer geld. Dat zij ermee weg komen is aan hun imago te danken mijns inziens. De concurrentie is altijd jaloers op hun marges, en probeert een graantje mee te pikken door te concentreren op het laaghangende fruit. En zo is 'premium' een trucje geworden.

Je ziet onder de 'normale' merken wel vaak dat premium een marketingtool is geworden. Gaat vaak inderdaad over betere materialen in het interieur. Vaak zijn het ook de autojournalisten die ermee strooien. Net als dat SUV-coupe, terwijl het gewoon een liftback is.

rke zei:
Pietzoveel zei:
Dat laatste heeft meer te maken met het imago van 20% van de bestuurders/eigenaren die het voor de anderen verpesten, zoals bij trouwstoet Lambo's, Voetballers SUV's, Petjes GTI's, Plofkraak Audi's etc. .

Als een herkenbare groep mensen vaak dezelfde auto's gebruiken, krijgen die auto's "de uitstraling" van die groep. Een minder negatief voorbeeld is uit mijn jeugd toen iedere taxichauffeur een Mercedes (200d) reed. In die dagen reden ook vertegenwoordigers met een Mercedes dus een Mercedes betekende dat je taxichauffeur of vertegenwoordiger was. De mensen die een Mercedes reden, deden dat vaak omdat het toen een van de weinige auto's was waar je gemakkelijk (en goedkoop) 5 ton op de teller kon zetten. Tegenwoordig verdenk ik zelfs Lada's en Mahindra's er van dit kunstje te kunnen klaren maar dat zijn geen vertegenwoordigers-auto's geworden.
Ik verdenk fabrikanten er juist tegenwoordig van auto's zo te maken dat ze geen 500.000 km halen zonder problemen. Een auto die 500.000 is overdreven goed ontworpen, dat had best wel wat minder lang heel kunnen blijven dus minder goede en dure onderdelen. De garantie is immers al lang voorbij, en de belangrijkste klant van de fabrikant, de eerste eigenaar, al lang geen eigenaar meer. Kijk hoeveel ellende er tegenwoordig te vinden is, dat is meestal het gevolg van inferieure onderdelen en ontwerpen. Ze kunnen het wel, maar waarom zouden ze? Het levert ze niets op.

EVV zei:
Ik verdenk fabrikanten er juist tegenwoordig van auto's zo te maken dat ze geen 500.000 km halen zonder problemen. Een auto die 500.000 is overdreven goed ontworpen, dat had best wel wat minder lang heel kunnen blijven dus minder goede en dure onderdelen. De garantie is immers al lang voorbij, en de belangrijkste klant van de fabrikant, de eerste eigenaar, al lang geen eigenaar meer. Kijk hoeveel ellende er tegenwoordig te vinden is, dat is meestal het gevolg van inferieure onderdelen en ontwerpen. Ze kunnen het wel, maar waarom zouden ze? Het levert ze niets op.

Life cycle management.

Een fabrikant wil een product maken wat precies aan de verwachtingen voldoet. De klant wil na 200.000 km of vijf jaar een verse auto, dus alles wat de auto meer doet is overbodig en verkleint de omzet. Aan de andere kant, als ieder exemplaar van merk x na vijf jaar of 200.000 km er mee stopt terwijl het product van de concurrent na 10 jaar of 400.000 er mee stopt, gaan klanten het product van de concurrent kopen.
De fabrikant moet hierin een afweging maken maar het leasen (huren) zorgt ervoor dat klanten meer gaan kijken naar de hoeveelheid speelgoed aan boord dan de levensduur.
"Het zal mijn gluteus maximus oxideren wat er gebeurt na het leasecontract"...

LCM wordt tegenwoordig door heel veel fabrikanten toegepast. Ik heb het zef meegemaakt met veren van een Camry (na twintig jaar niet meer leverbaar), het termostaathuis van een Polo (breekt af na 20 jaar waardoor je ineens geen koeling meer hebt).
Maar je ziet het ook in wasmachines waar lagers niet te vervangen zijn, koffiezettters die niet zonder breuk open te maken zijn en nog veel meer.

LCM is gewoon een onderdeel van het bedrijfsproces geworden.

Wat is een premium merk , dat is zo ongeveer het zelfde of wat is kunst ?
En kunst is , zo veel als een gek er voor wil betalen .
Dus het zit gewoon tussen de oren van de mensen , en de omvang van hun nek .

Terug
Bovenaan