W212 zei:
Wat wel weer een enorm verschil is, tussen premium en non-premium (alweer: in mijn ervaring) is de houding van de garages. Bij Mercedes was de services een klap beter dan bij Renault en VW. Bij die laatste 2 haalt er nog wel eens iemand een schouder op over een (klein) probleem en bij Mercedes wordt de klant koste wat kost geholpen en mobiel gehouden.
Maar goed, just my 2 cents hè.
Dat prijskaartje...
Wat betaal je in de lease voor een Audi, een Mercedes, een Toyota of een Renault?
Ter vergelijking de leasetarieven bij directlease, ex btw, ex brandstof:
Een C-klasse Estate begint bij 674 per maand,
Een A4 Avant begint bij 620 per maand,
Een Corolla Touring Sport begint bij 408 per maand,
En een Megane Estate zelfs vanaf 368 per maand.
Ok, voor een nieuwe Mercedes moet je flink wat meer neertellen maar ik vind het fors duurder. Ik heb daarom toch het gevoel dat het vooral de factuurtjes zijn die premium zijn...
De behandeling van de garage verschilt in mijn optiek onderling te veel om daarom aan een merk het woord premium voor de service toe te voegen.
Enkele voorbeeldjes:
Bij een Volvo dealer werd ik voor koopjesjager uitgemaakt nadat ik aangegeven had een nieuwe leasevolvo te willen hebben.
Een VW boer had een verkoper in dienst die tweedehands-kopers letterlijk voor paupers uitmaakte terwijl de werkplaats juist heel klantvriendelijk is.
Bij Chrysler (toen Chrysler/Mercedes een bedrijf was) werd ik zeer vriendelijk geholpen alleen was de service erg duur.
Bij Renault had het ene bedrijf nauwelijks een idee wat ze aan het doen waren, het andere bedrijf is van een eerste klas vakman.
Bij de lokale BMW-stealer was de houding van de receptionist eentje van "hoe durf je jezelf op ons tapijt te begeven als bezitter van een BMW-Mini". Later gooide ik nog extra olie op het vuur door te informeren naar betere banden dan de standaard sloffen. En familie loopt met zijn BMW het liefst met een hele grote boog om de BMW dealer heen.
Maar het mooiste voorbeeld was nog de behandeling bij een handelaar in zeer exclusief blik. Toen ik daar enigzins verbaasd in de showroom informeerde naar een auto uit India werd ik door de stage-lopende junior verkoper zeer goed geinformeerd terwijl mijn twee kleine meisjes met snoep-plakhandjes het zeer dure blik dreigden aan te raken.
Hij heeft mij misschien wel beter geinformeerd dan zijn werkgever wilde.