Audi A3 of BMW 1 serie ?

A

Anoniem

Guest
Ik kom er maar niet uit tussen deze 2 occasions.
Het betreft auto's van 1 generatie terug. Het moet een occasion zijn met een automaat.

Audi A3 vanaf het jaar 2015 het gaat om een 3e generatie Audi
BMW 1 serie vanaf het jaar 2015 een 118i het gaat om een 2e generatie met facelift

Mijn budget is rond de 20 duizend. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Het liefst wil ik dan ook een S line of M sport pakket. Indien dat kan.
De motor of pk's maken me niet uit. Wil alleen een leuke stoere auto.

Qua kleur zwart\grijs. Saai weet ik :)

Ik zou altijd voor een 1-serie gaan, maar als PK's je niet veel uitmaken kun je ook bijvoorbeeld voor een iets dikker aangeklede 114i gaan. Probeer er een te vinden met iDrive en sportstoelen, dat zijn de meest gewilde opties.

Zadelsnuiver zei:
Ik zou altijd voor een 1-serie gaan, maar als PK's je niet veel uitmaken kun je ook bijvoorbeeld voor een iets dikker aangeklede 114i gaan. Probeer er een te vinden met iDrive en sportstoelen, dat zijn de meest gewilde opties.

BMW 1 serie met facelift (boven 2015) begint alleen vanaf een 118i (automaat).
De 114i is dan pre-2015, die vind ik niet zo mooi, helaas. Was wel goedkoper geweest.

Hou er rekening mee dat de 118i een 3 cilinder is, heerlijk blok dat wel. Ik zou zelf ook voor de 1 serie gaan.

Frits79 zei:
Hou er rekening mee dat de 118i een 3 cilinder is, heerlijk blok dat wel. Ik zou zelf ook voor de 1 serie gaan.

Wat is het verschil tussen een 3 of 4 cilinder?

Ik rijd momenteel elektrisch dus geen idee hoe motor technisch verschil het moet uitmaken.

T 1673516 zei:
Frits79 zei:

Ik rijd momenteel elektrisch dus geen idee hoe motor technisch verschil het moet uitmaken.
1 cilinder meer of minder, maar er is vast iemand die het goed kan uitleggen

Is een 3 serie niet wat?

https://www.zeeuwenzeeuw.nl/voorraad/bmw/3-serie/executive-m-sportpakket-navigatie-xenon-verlichting-keyless-entry-20-inch-velgen--909519643/?soort=occasion&leasetype=&aanschafsoort=

satisfaction 9491254 zei:
Is een 3 serie niet wat?

https://www.zeeuwenzeeuw.nl/voorraad/bmw/3-serie/executive-m-sportpakket-navigatie-xenon-verlichting-keyless-entry-20-inch-velgen--909519643/?soort=occasion&leasetype=&aanschafsoort=

3 serie is te groot. Liever een hatchback.
Met een sedan is het moeilijk te parkeren in een grote stad.

T 1673516 zei:
Frits79 zei:

Het zijn beide gewoon verbrandingsmotoren met dezelfde techniek, alleen is een driecilinder iets compacter en lichter door het ontbreken van 1 cilinder tov de vierpitter, en daardoor ook iets goedkoper te bouwen (minder bewegende delen). Een driecilinder heeft ook een wat meer karakteristiek geluid wat niet ieders smaak is. Bij BMW merk je daar echter niet heel veel van, dat blok draait mooi rond en is niet luidruchtig.

Al met al voor jou geen heel belangrijk onderscheid.

Makkelijk: 1-serie.

Achterwielaandrijving rijdt gewoon beter, daardoor ook lekker wendbaar in de stad omdat je verder kunt insturen. BMW staat ook op een hoger niveau, de garages zijn vriendelijker en onderhoud is voordeliger.

Hoe meer cilinders hoe vloeiender het wordt. Vergelijk het met "broembroem" voor drie cilinders, "vroemvroem" voor vier, "zoemzoem" voor zes en bijna zoals elektrisch rijden met 12 cilinders. (Een V12 klinkt wel fijner ;)
Minder cilinders geeft ook een lekker sportief gevoel. Een 1 of 2 cilinder 500cc motorfiets kan echt heerlijk stampen terwijl een 4 cilinder wat saaier ervaart. Natuurlijk wil je liever meer vermogen hebben, daarom zie je geen Ferrari's met 3 cilinders.

Voor de 1 serie is de 3 cilinder een topmotortje. Lekker sportief, zeer licht en dus zuinig en voordelig. Ook daarom : 1-serie.

V0RQ zei:
Makkelijk: 1-serie.

Achterwielaandrijving rijdt gewoon beter, daardoor ook lekker wendbaar in de stad omdat je verder kunt insturen. BMW staat ook op een hoger niveau, de garages zijn vriendelijker en onderhoud is voordeliger.

Hoe meer cilinders hoe vloeiender het wordt. Vergelijk het met "broembroem" voor drie cilinders, "vroemvroem" voor vier, "zoemzoem" voor zes en bijna zoals elektrisch rijden met 12 cilinders. (Een V12 klinkt wel fijner ;)
Minder cilinders geeft ook een lekker sportief gevoel. Een 1 of 2 cilinder 500cc motorfiets kan echt heerlijk stampen terwijl een 4 cilinder wat saaier ervaart. Natuurlijk wil je liever meer vermogen hebben, daarom zie je geen Ferrari's met 3 cilinders.

Voor de 1 serie is de 3 cilinder een topmotortje. Lekker sportief, zeer licht en dus zuinig en voordelig. Ook daarom : 1-serie.

Het enige waar ik bang voor ben is dure reparatie.
Bij de BMW dealer kost zo een auto simpelweg rond de 23 duizend. Terwijl je het bij anderen kan kopen voor 16 of 17 duizend euro.
Verschil van 6 duizend euro voor dezelfde auto....indien het 1 duizend was had ik de BMW dealer gekozen maar dit verschil is te groot.

T 1673516 zei:
...

Bij de BMW dealer kost zo een auto simpelweg rond de 23 duizend. Terwijl je het bij anderen kan kopen voor 16 of 17 duizend euro.
Verschil van 6 duizend euro voor dezelfde auto....indien het 1 duizend was had ik de BMW dealer gekozen maar dit verschil is te groot.

Je bedoelt dat je dan 2 jaar garantie krijgt?
Bij de dealer is het dan twee jaar zorgeloos, maar bij anderen hou je 6k in je zak. Er moet wel heel wat aan de hand zijn wil je die volledig moeten besteden! Neem dan wel met 6 maanden garantie anders wordt het wel wat miskoopgevoelig.

V0RQ zei:
T 1673516 zei:
...

Bij de dealer is het dan twee jaar zorgeloos, maar bij anderen hou je 6k in je zak. Er moet wel heel wat aan de hand zijn wil je die volledig moeten besteden! Neem dan wel met 6 maanden garantie anders wordt het wel wat miskoopgevoelig.

Daar heb je wel gelijk in!
De Audi A3 sedan ziet er trouwens ook goed uit....beter zelfs dan de hatchback variant. En deze is niet super groot ofzo.

Terwijl de BMW 3 serie dat wel is.

Gewoon proefritten maken, bij welke heb je het beste gevoel.
Heb je nog wat in te ruilen?
een optie?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-118-118i-edition-m-sport-shadow-line-high-executive-bm-benzine-rood-b51c8800-a4ce-4391-83ac-6003d35fc227?source=list_searchresults&cldtidx=13&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

De Audi A3 en BMW 1 serie zijn hele verschillende modellen. De Audi heeft voorwielaandrijving en is gebouwd op comfort. De BMW tot juli 2019 achterwielaandrijving, en meer op sportiviteit. Dat wordt dus proefritten maken, omdat de verschillen behoorlijk groot zijn. De Audi kwam in 2012 al op de markt, en de BMW ook in 2012. Beide auto's zijn in de basis dus al behoorlijk oude modellen, en de tijd staat niet stil.

Voor je budget rijd je ook in auto's die duidelijk moderner zijn, nieuwer, en meer uitrusting en hulpsystemen hebben binnen je budget. Dan heb je alleen geen Audi of BMW embleem in de gril.

V0RQ zei:
T 1673516 zei:
...

Ligt wel een beetje aan de voorwaarden. Ik dacht ook twee jaar zorgeloos te rijden met Opel garantie, maar een koppeling die na 93.000 km (waarvan zelf 19.000 km gereden) slipt valt daar volgens de dealer niet onder omdat het een slijtage deel is. Dus is het heel goed om na te vragen wat er allemaal onder valt.

T 1673516 zei:
Frits79 zei:

Wow, heb je ook in EV gelest? Anyway, ga voor welke jij het mooist en fijnst vindt rijden. Oftewel ga proefritten maken.

Ga gewoon proefritten maken is mijn advies. Kijk gewoon welke auto het beste aan je wensen voldoet.

(Onlangs reed iemand met mij mee die zelf een Audi A3 had, en was zeer onder de indruk van mijn Clio 5 130 Tce R.S. Line met krachtige 4 cilinder 1330 CC Mercedes Renault motor, en 7 traps automaat uit 2020. Hij kon gewoon niet geloven dat het gewoon een Renault Clio was. Er zit ook bijna alles op wat je kunt bedenken. De Clio 5 is ook geleverd met erg fijne 140 pk hybride aandrijving met 1.6 4 cilinder motor, bij lage snelheden rijd je nog best veel volledig elektrisch.)

Ik heb in veel auto's gereden, de verschillen per merk zijn tegenwoordig best klein, veel kleiner dan je op basis van de prijs zou verwachten. De keuze van motor en uitrusting kan ook behoorlijk invloed hebben op de rijervaring. De BMW 1 serie is relatief klein achterin voor zijn klasse. Ik weet niet of dat belangrijk voor je is.

is er nog ruimte voor alternatieven ?

De Mazda 3 is een echte aanrader, sommige vinden de 6 traps automaat wat tegenvallen.

https://www.youtube.com/watch?v=iTplBe2v9SQ&t=3s

Auto encyclopedie zei:
is er nog ruimte voor alternatieven ?

De Mazda 3 is een echte aanrader, sommige vinden de 6 traps automaat wat tegenvallen.

https://www.youtube.com/watch?v=iTplBe2v9SQ&t=3s

Mazda 3 stond ook op mijn lijstje maar een automaat van de Mazda is veels te duur. Dan rijd ik liever in een BMW of Audi om eerlijk te zijn,

Ik zou voor de BMW gaan. Sportiever en daarnaast stoor ik mij aan het interieur van de vorige A3. Dat vind ik voor een Audi persoonlijk een karige uitstraling hebben.

speedtouch zei:
T 1673516 zei:
Nog meer adviezen?

Vond je proefritten maken geen goed advies, lijkt me toch bepalend voor de aanschaf?

Maken van proefritten is moeilijk. Niemand wil dat ik een proefrit maak omdat het te vroeg is...ik moet pas over een maand eigenlijk kopen.
Ze geven aan bel maar een week of 2 van te voren. En hangen snel weer op.

Bij non-dealer garages heb ik het dan over.

Misschien is het dan beter om niet te zeggen dat je later pas wilt kopen. Kun je beter nu alvast proefritten maken, en dan zeggen dat je er na de proefrit even over wilt nadenken en wilt vergelijken met andere opties die je hebt. En dan volgende maand knopen doorhakken.

Met schuifdak!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-118-118i-automaat-navi-led-pano-open-dak-benzine-blauw-d5f2d5de-76c3-47dd-be09-5dd07c613c39?source=list_searchresults&cldtidx=4&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

speedtouch zei:
Met schuifdak!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-118-118i-automaat-navi-led-pano-open-dak-benzine-blauw-d5f2d5de-76c3-47dd-be09-5dd07c613c39?source=list_searchresults&cldtidx=4&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage
Het wordt niet mijn auto, maar ik heb liever een m-pakket er opzitten dan een schuifdak.

Frits79 zei:
speedtouch zei:
Met schuifdak!
Het wordt niet mijn auto, maar ik heb liever een m-pakket er opzitten dan een schuifdak.
Ik juist niet :) Maar het lijkt erop dat iedereen tegenwoordig de basismotor wil, maar wel alle spoilers erop...

Mooi ding hoor, die 1-serie, maar ik vind 22k voor een 4 jaar oude auto met zo'n klein blokje toch best prijzig. Dan mag het wel een BMW zijn, maar het zou mij die meerprijs ten opzichte van een Mazda/Ford/Seat niet waard zijn.

Barri zei:
Mooi ding hoor, die 1-serie, maar ik vind 22k voor een 4 jaar oude auto met zo'n klein blokje toch best prijzig. Dan mag het wel een BMW zijn, maar het zou mij die meerprijs ten opzichte van een Mazda/Ford/Seat niet waard zijn.
Je moet zo'n BMW echt voor z'n rijgedrag kiezen denk ik (heb nog nooit een 1 gereden zelf, wel een 3 en een 7, die waren zeker niet verkeerd), qua materialen in het interieur, afwerking, ruimte, geluidscomfort, etc, vind ik het niet heel indrukwekkend, in elk geval.

Edit: Infotainment is ook erg goed bij BMW.

Barri zei:
Frits79 zei:
speedtouch zei:
Met schuifdak!
Ik juist niet :) Maar het lijkt erop dat iedereen tegenwoordig de basismotor wil, maar wel alle spoilers erop...

Ik wou eerst een Mazda maar een met automaat is duur. Een BMW of Audi is dan goedkoper of net zo duur.

Vanochtend proef gereden in een A3, een 1.4 met 150pk.
En in een 1 serie, 118i met 136pk.

De BMW is veel sneller...rustiger...schakelt soepeler. In alle opzichten vond ik de BMW beter.

Alleen de Audi ziet er wat mooier uit naar mijn mening. De BMW is qua vormgeving een beetje apart. Komt door de achterwielaandrijving.
De Audi ziet er daarom wat normaler\sportiever uit.

Heb ik een keuze kunnen maken? Niet echt...
Ik denk de BMW als het om een kale auto gaat. Indien het gaat om een auto met wat extra's qua uitvoering\pakketten de Audi.

Als je als bestuurder 1.8 meter groot bent, kan er op de achterbank van de 1 reeks, slechts 2 kinderen tot 12/14 jaar zitten.

Een 1 reeks en A3 hadden in 2015, een héél povere uitrusting en zitmeubilair, tegen een goedkopere en duidelijk vlottere Giulietta Exlusieve 1.4 TCT (170 pk).
Die is achterin ook niet ruim, maar er kunnen nipt, 3 volwassen op de achterbank zitten.

Betrouwbaarheid is alvast na 7 jaar en 120.000 km nog geen probleem…

quovadis zei:
Als je als bestuurder 1.8 meter groot bent, kan er op de achterbank van de 1 reeks, slechts 2 kinderen tot 12/14 jaar zitten.

Een 1 reeks en A3 hadden in 2015, een héél povere uitrusting en zitmeubilair, tegen een goedkopere en duidelijk vlottere Giulietta Exlusieve 1.4 TCT (170 pk).
Die is achterin ook niet ruim, maar er kunnen nipt, 3 volwassen op de achterbank zitten.

Betrouwbaarheid is alvast na 7 jaar en 120.000 km nog geen probleem…
Ik lees niks over kinderen. Maar een 1 seeie met high executive en m-pakket heeft goede stoelen.

We hebben geen ruimte nodig. Vandaar dat we een hatchback willen. En met 1 kind zou de Audi of BMW ook prima moeten lukken.

Frits79 zei:
Ik lees niks over kinderen. Maar een 1 seeie met high executive en m-pakket heeft goede stoelen.

Klopt, helemaal….
Alleen moest je daar in 2015 netto € 9500 of zowat 33% meer, voor op tafel leggen.
(De A3 slechts +€ 8000, voor een zelfde uitrusting, maar die schakelde slechter)

De 1 reeks, in die uitvoering, ga je 2e hands niet zo vlug vinden

Bij een 1 reeks met 136 pk zijn de prestaties, niet echt vergelijkbaar met de Giulietta, hoewel daar natuurlijk ook een oplossing voor was …;)

quovadis zei:
Frits79 zei:

Klopt, helemaal….
Alleen moest je daar in 2015 netto € 9500 of zowat 33% meer, voor op tafel leggen.
(De A3 slechts +€ 8000, voor een zelfde uitrusting, maar die schakelde slechter)

De 1 reeks, in die uitvoering, ga je 2e hands niet zo vlug vinden

Bij een 1 reeks met 136 pk zijn de prestaties, niet echt vergelijkbaar met de Giulietta, hoewel daar natuurlijk ook een oplossing voor was …;)
Misschien volgende keer eerst even uitzoeken en dan reageren. Even gauw gekeken, het grootste deel van de 1 serie die er staan heeft het HE pakket en een groot deel een M-pakket, in de eisen die TS stelt.

Frits79 zei:
Misschien volgende keer eerst even uitzoeken en dan reageren. Even gauw gekeken, het grootste deel van de 1 serie die er staan heeft het HE pakket en een groot deel een M-pakket, in de eisen die TS stelt.

3 stuks....:(

https://www.autoscout24.nl/lst/bmw/118?sort=price&desc=0&eq=138%2C143%2C23&gear=A&fuel=B&doorfrom=4&doorto=5&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&fregto=2019&fregfrom=2015&uph=FL%2CPL&atype=C&fc=4&qry=&

Ik hoef geen M pakket hoor. Dat maakt de auto veels te duur. En de onderdelen worden dan gejat. Heb ik geen zin in.

Een gewone 118i is meer dan voldoende voor mij.

T 1673516 zei:
Ik hoef geen M pakket hoor. Dat maakt de auto veels te duur. En de onderdelen worden dan gejat. Heb ik geen zin in.

"Het liefst wil ik dan ook een S line of M sport pakket. Indien dat kan." Dat kan maar blijkbaar wil je het toch niet.

Frits79 zei:
T 1673516 zei:

"Het liefst wil ik dan ook een S line of M sport pakket. Indien dat kan." Dat kan maar blijkbaar wil je het toch niet.

Klopt...aan de eene kant wil ik het en de andere kant niet...maar qua prijs verschil ga je in een keer ook duizenden euro's omhoog. Vind ik fors.
En wat levert nou die M pakket? Stoelen, stuur en zwarte hemeldak.

Barri zei:
Bijzonder dat de BMW sneller aanvoelt dan de Audi.

Ik heb de auto's letterlijk achter elkaar gereden op dezelfde route en snelheid. Dus 50km en 100km wegen.

En de basis 1 serie 118i met 136pk voelde gewoon sneller optrekken. Maar ook qua schakelen voel je amper iets. En is erg rustig. Pas als je hard trapt voel je het lekker brullen.

Bij de Audi A3, 1.4 TSFI met 150pk en S line dynamic onderstel voelde het allemaal slechter.

Het voelde traag....schakelen hoor en voel je...brult keihard alsof het kapot moet werken voor de snelheid. Terwijl BMW dat op z'n gemakkie doet.

En je voelt de auto tijdens schakelen achteruit gaan en dan naar voren duwen. Terwijl de BMW dat niet heeft.

Ik ben geen autokenner. Maar zo kwam het wel over bij mij in ieder geval.

T 1673516 zei:
Frits79 zei:
T 1673516 zei:

Klopt...aan de eene kant wil ik het en de andere kant niet...maar qua prijs verschil ga je in een keer ook duizenden euro's omhoog. Vind ik fors.
En wat levert nou die M pakket? Stoelen, stuur en zwarte hemeldak.
Het is helemaal aan jou, jij moet het tenslotte betalen. Maar stoelen zijn wel heel belangrijk, de standaard BMW/Mini stoelen zitten belabberd.
Maar je hebt ook nog de sportline uitvoering.

Wat mij ook leuk lijkt is een BMW 2 serie gran coupe.
Een mooiere BMW maar dan niet zo een lange zoals de 3 series.
Je ziet ze zelden. Lijkt me lastig te verkopen.

En jammer dat het 3 deurs zijn! Bij de Audi A3 limo heb je ze ook met 5 deurs.

De 3 serie is te lang voor een stadsauto.

Terug
Bovenaan