1991 Opel Calibra 2.0I

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen!

Ik ben Roy, 25 jaar oud en woon in België.
Terug van weg geweest, meeste kennen mij hier van de oldtimer Audi's. Waarvan ik enkel nog de rally look heb.
In 2020 had ik een Parelmoer witte Audi 90 Quattro 2.2E gekocht, vrij zeldzaam met deze motor waarvan er maar 2404 stuks gemaakt waren. Ook volledig aangepast naar mijn smaak, met het gedachte van, eindelijk heb ik mijn droomauto. Maar omdat ik al vanaf 2012 enkel dit model gehad heb gehad, was ik er al vrij snel op uitgekeken en toe aan helemaal iets anders. De Audi's waren gewoon altijd de logistische keuze omdat wij enkel deze hadden.
24796507-1574990415899756-5206196943295763959-n.jpg

75354831-2559081357490652-6142082496348553216-n.jpg

105612123-3096956360369813-1172845072159541068-n.jpg

159923855-3842204712511637-7696395607284815409-n.jpg

244422544-4487720291293406-7721221791232953089-n.jpg

Al deze auto's leven nog altijd verder bij andere liefhebbers! (buiten de eerste, deze is bij mij helaas total loss gereden door fout van een ander)

Toen besloten om de parelmoer witte 90 Quattro te verkopen en eigenlijk niks meer bij te kopen, deze gedachte was maar voor een korte duur en al snel opzoek naar iets anders.
Het moest ook helemaal iets anders zijn. Ik ben niet echt merkgebonden, maar de auto moet mij gewoon aanspreken. Eerst naar een Mazda mx3 V6 gaan kijken maar dat was helaas een totaal project, wat de kosten niet waard was.
Daarna naar een Peugeot 405 MI16 gaan kijken, een heel andere prijsklasse maar was ook te veel werk aan voor de prijs. Had ook te veel meegemaakt.

Vervolgens zou ik eigenlijk naar een Renault Clio 1.8 16V gaan kijken, maar deze was juist gereserveerd een paar uur voor ik ging kijken. Balen, maar eigenlijk was ik toch opzoek naar iets comfortabeler voor lange stukken te rijden.

Toen kwam ik op Marktplaats een Opel Calibra tegen, originele nederlander, 138 000km aantoonbaar. Mooi rood, schuif/kanteldakje,.. bij een Garage in Dronten, is een dikke 200km rijden voor mij, dagje vrij genomen. Gaan kijken, proefritje gedaan en direct meegenomen.
Deze had wel sinds 2011 gestald gestaan in een loods, dus wel een risico om 200km naar huis te rijden, maar goed verlopen.

3890ef431247.jpg

68fc1462067e.jpg

Ik hou van mijn auto's aan te passen naar mijn smaak met tijdscorrecte en kwalitatief goede onderdelen, dus deze is ondertussen niet meer helemaal origineel.
Sommige vinden het zonde maar goed, ik probeer het smaak vol te doen.

-Eibach verlagingsveren (30mm) met nieuwe schokdempers en toplagers
-3 delige MOMO R3 velgen (toevallig ook uit 1991) met nieuwe Hankook ventus v12 evo2 banden
-witte tellerplaten en meters in de middenconsole
-Origineel 4spaaks sport stuur, nieuw in doos gekocht
-RVS einddemper van FOX
-splinternieuwe originele achterlichten gemonteerd
-een hoedeplank, die niet door gehangen is en zonder speakergaten (super zeldzaam ondertussen)
266408588-2129707753858640-6912720075904908650-n.jpg

bc618272702a.jpg

Hij is nog niet klaar, we zijn er nog volop aan bezig

Lexmaul Spaghetti spruitstuk
bd655f0feff9.jpg

Irmscher inlaat spruitstuk
eea9d7d88805.jpg

Recaro CT stoelen (ook tijdscorrect)
aac00c8c55a0.jpg

Deze stoelen en de rest van het origineel interieur staat momenteel bij de bekleder.
Deze worden herbekleed in half nappa leder met Porsche Pepita stof in het midden. Dit gaat ergens in de eerste weken van Januari klaar zijn.
Het interieur wat er in zat klopte niet helemaal, dus moest er sowieso wat mee.

Ook vol bezig aan de motorruimte nu, het groot onderhoud, distributieriem, kleppendekselpakking, carterpakking etc..
Ook wordt het wat opgefrist, blok gespoten en de rest wat gepolijst.
266309446-1361613227592486-5234008545619562977-n.jpg

Ziet er netjes uit allemaal! De aanpassing vind ik ook prima kunnen, mooi project(y) ben benieuwd naar het interieur, dat knapt vast ook lekker op!

Ik vind de velgen wat minder,.... Toen ik jong was woonde ik vlak bij Opel City in Twente. Je was of Opel fan of VW fan. Iets anders was bijna niet mogelijk. Na de Manta was dit toch echt wat. Fantastisch dat dit exemplaar bij jou terecht gekomen is. Vertroetel 'm!

Uiteraard jouw keus maar zie zo'n prachtige Calibra liever origineel, die zijn al zeldzaam genoeg. Uiterlijke aanpassingen zijn wat mij betreft verre van verbeteringen, integendeel. Uiteraard veel plezier ermee verder(y)

FourRingsFiveCylinders zei:
Wouter82 zei:
Toch bijzonder dat zelfs de laatste originele Calibra's aangepast moeten worden :cry:

Had jij hem moeten kopen, stond al lang te koop.. :rolleyes:

Bovenstaande zijn precies de twee gedachten die bij mij opkwamen. Ik ben zelf ook geen fan van de aanpassingen, maar tegelijkertijd zou ik de Calibra ook niet gekocht hebben, dus heb ik weinig recht van spreken.

De aanpassingen zijn niet mijn smaak, maar wel tijdscorrect, en dat is ook wat waard. De auto zelf lijkt in uitmuntende conditie te zijn.

Gaaf hoor! Wel jammer dat het een nog origineel en ook origineel Nederlands exemplaar was, maar je hebt gelijk : als niemand anders m koopt...

Kan me die Audi's ook nog wel herinneren!

Verfraaiingen zijn wat mij betreft prima zolang ze niet direct in het oog springen. Een subtiele verlaging, een set bredere originele vergen en een Recaro interieur liggen niet ver van het origineel af en zijn daardoor prima. Wat mij betreft dan..

Spoilers en vleugels hoop ik dat je daar ver weg van blijft, net als subwoofers en Android dubbeldin systemen.

Mooi dat jij 'm gered hebt. (y)

Er wordt wel wát geïnvesteerd, dat is zeker van waarde, vind ik.

Persoonlijk had ik het bij een enkelpijps uitlaat gehouden, die bescheidenheid past bij de 2 liter, vind ik.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Die parelmoerwitte Audi 90 ziet er ook gaaf uit.

Die Audi's kan ik me nog goed herinneren! Daar ging veel tijd, geld en moeite in maar ik begrijp dat je ook ooit eens iets anders wilt. De Calibra is dan een leuke keuze en volgens mij is-ie bij jou in hele goede handen. Je geeft hem zeker niet de kans om weg te roesten en dat is het voornaamste!

Over de aanpassingen kun je natuurlijk twisten, maar de originele wielen vind ik ook geen porum. Wat dat betreft doet de huidige set het dynamische ontwerp meer recht. En zolang de wijzigingen met een paar bouten en moeren ongedaan gemaakt kunnen worden kan ik je werk alleen maar toejuichen.

Dat 't een origineel Nederlands geleverd exemplaar betreft is natuurlijk jammer voor het Nederlands rijdend erfgoed, maar hij had al een lelijke duplicaatcode. Wat dat betreft staan de Belgische platen 'm een stuk beter. En als-ie ooit weer in Nederland wordt ingevoerd staat er weliswaar een '2'-tje, maar als er eenmaal een duplicaatcode staat maakt dat ook niet meer uit.

Voor de liefhebbers staat er nog een identiek en tevens origineel Nederlands exemplaar te koop in Deurne:

<https://link.marktplaats.nl/m1781849464>

Bedankt voor de reacties allen.
ik had deze reacties ook wel verwacht op dit forum, maar ieder zijn ding toch? Dat maakt het juist leuk.

Deze Calibra stond te koop voor een prijs die een gemiddelde Opel liefhebber of calibra liefhebber niet over heeft voor een 8 klepper.
Nu krijgt hij teminste de nodige aandacht en ritjes die hij verdient. Voor de prijs van het interieur dat er in komt, kon ik nog een redelijk nette calibra kopen.

Wouter82 zei:
Toch bijzonder dat zelfs de laatste originele Calibra's aangepast moeten worden :cry:

Had jij hem moeten kopen, stond al lang te koop.. :rolleyes:

Zo is het ook gewoon hoor. (y)

Inmiddels een erg bijzondere auto en je investeert er meteen goed in. Ik vind dat hoe dan ook mooi.

Mooie auto in een schitterende kleur. In oude autotests lees ik bij dit model vaak dat de snelheidsmeters enorm (lees meer dan 10%) overdrijven. is dat bij jouw Calibra ook zo?

Toen ik de post zag met "Opel Calibra" dacht ik "leuk", aangezien ik het zelf ook een geweldig mooie auto vind, totdat ik de verdere berichten las en de auto naar mijn mening weer verprutst wordt.

Heb zelf zoiets dan van, koop dan een auto die al verandert is of nog wat aan opgeknapt worden in plaats van een zeldzaam originele te gebruiken.
Er zijn auto's die niet te verbeteren vallen die al perfect zijn qua ontwerp / look, wat ook geldt voor een Nissan 300ZX,, Mazda RX7 en de Calibra is daar ook één van.

Ieder zijn smaak ja, maar blijft toch jammer, sorry.

Diante zei:
Toen ik de post zag met "Opel Calibra" dacht ik "leuk", aangezien ik het zelf ook een geweldig mooie auto vind, totdat ik de verdere berichten las en de auto naar mijn mening weer verprutst wordt.

Heb zelf zoiets dan van, koop dan een auto die al verandert is of nog wat aan opgeknapt worden in plaats van een zeldzaam originele te gebruiken.
Er zijn auto's die niet te verbeteren vallen die al perfect zijn qua ontwerp / look, wat ook geldt voor een Nissan 300ZX,, Mazda RX7 en de Calibra is daar ook één van.

Ieder zijn smaak ja, maar blijft toch jammer, sorry.

Perfect volgens wie? Niet volgens de ontwerper in elk geval, het aantal auto's dat van concept tot productieversie ongewijzigd in de showroom hebben gestaan zijn te tellen op de hand van een houtzager. Kijk maar eens goed naar een willekeurige concept, die hebben allemaal grotere velgen en staan veel lager op hun pootjes dan de slappe aftreksels waar de consument het maar mee moet doen.

Dat jij je auto's zelf liever origineel laat (zal ik maar net doen alsof je geen filmauto's maakt) is je goed recht, maar woorden als verprutst zijn hier zeker niet van toepassing.

Dit is wel gaaf hoor! En ansich is het ook zo weer om te draaien. Dagje sleutelen en het is weer goed.

Zadelsnuiver zei:
Diante zei:
Dat jij je auto's zelf liever origineel laat (zal ik maar net doen alsof je geen filmauto's maakt) is je goed recht, maar woorden als verprutst zijn hier zeker niet van toepassing.

De (film)auto's die ik ombouw zijn er in overvloed, dat vind ik toch wat anders.
Hoeveel goede Calibra's zie je tegenwoordig nog, de meeste zijn afgetrapt of hebben zich al oom een boom gevouwen.
Alles is uiteraard weer terug te bouwen zoals het moet zijn, maar toch blijft het zonde om een originele minder op de weg te zien....als je er al eentje tegenkomt.
Het is lang geleden dat ik er eentje heb zien rijden.

Barri zei:
Voor de liefhebbers staat er nog een identiek en tevens origineel Nederlands exemplaar te koop in Deurne:

Er staat nog een identieke originele te koop hoor! :)

Ziet er top uit, aanpassingen erg netjes en tijdscorrect! heerlijk om te zien dat hij goed in gebruik is bij iemand die hem kan waarderen.

Leuk project weer! Een Calibra, toch een beetje een jongensdroom uit mijn jeugd al roept het nu niet zoveel bezitsdrang meer op. Vooral door het interieur.

Ook prima aanpassingen, period correct en niets wat je niet zeer eenvoudig kunt terugdraaien. Termen als verprutst lijken me nogal overdreven, het is ook maar een rode 2.0 8v he. Zo zeldzaam zijn die ook weer niet. In de afgelopen jaren genoeg originele Calibra's met weinig km's voorbij zien komen op de verkoopsites. En deze eigenaar heeft z'n auto's altijd wel tiptop in orde afgaande op zijn Audi's. Dat kun je ook niet van iedereen zeggen hier:p

@Mechanix Dankjewel! Al het achterstaande onderhoud (omdat hij 10 jaar heeft stil gestaan) wordt volledig weg gewerkt.
@techlo2 Dankjewel!
@keverrijder Klopt, maar dat hebben de Audi's ook hoor. Typisch jaren 80/90 dingetje. Bij die Audi's klopt meestal de kilometerstand ook niet, gaat heel vaak een tandwiel in de tellerbak kapot.

@Diante Uiteraard mag u dat vinden, maar nu krijgt hij teminste wel de liefde die hij ook nodig heeft. En krijgt hij ook een 2de leven, al-dan-niet origineel. Afgelopen 10jaar heeft hij enkel in een stalling gestaan, is dat beter?

Ik kan mij een goed exemplaar veroorloven, waarom zou ik er dan eentje in slechte staat kopen? Deftig werk bij een carrosseriewerk kost tegenwoordig een berg geld, indien je het goed wilt doen, ben je snel 10 000euro kwijt..
Er is geen originele minder op de weg, want deze was al 10 jaar van de weg af. Er is gewoon een niet originele bijgekomen :rolleyes:

@Nico GTR Bedankt, de originele onderdelen worden ook bijgehouden buiten het interieur, dit is sowieso al niet kloppend meer.
@Corsa 20SEH Bedankt!
@Ibud Dat is iets wat ik regelmatig hoor, dat het een jeugddroom was. Zijn laatste jaren ook sterk in prijs aan het stijgen, maar vind ook maar eens een goed exemplaar.
Al mijn vorige oldtimers zijn nog in bezit bij liefhebbers, waarmee ik nog altijd contact heb en er nog veel plezier van hebben. Liever een goed aangepast exemplaar dan een slecht origineel exemplaar he :)

Liever een goed aangepast exemplaar dan een slecht origineel exemplaar he :)

Dat is zeker waar. Hoop wel dat je updates blijft geven, want het wordt wel netjes gedaan en zo te zien met passie. Dat vind ik persoonlijk altijd erg gaaf om te zien.

Zo kijk ik altijd Counting Cars. Wat ze aanpassen daar is niet mijn smaak, maar het wordt allemaal met passie gedaan.

Heb zelf ook 2 exemplaren gehad, eerst een 2.0i color edition en later een V6 DTM edition. Allebei in topstaat. Die laaste toch wel spijt van dat ik hem niet meer heb.

als ik nu dit exemplaar zie; vind ik ook niet alle veranderingen een verbetering. Niet dat het lelijk is, maar een originele calibra is al zo zeldzaam tegenwoordig. Jammer, maar deze veranderingen zijn nog wel omkeerbaar.

Het is dat ik de ruimte niet heb, zou zeker een pre-facelift (veel roest gevoeliger) graag droog willen zetten, en die ruimte heb ik helaas niet. Als je zoiets al daily gaat rijden en niet binnen zet ben ik bang dat het met een paar jaar gedaan is.

Nette Calibra en prima aanpassingen. Altijd leuk om een auto een beetje naar eigen smaak aan te passen en een Calibra vraagt daar gewoon een beetje om.

Helemaal briljant deze aanpassingen (y)
Zo’n vreselijke standaard Calibra is mijn inziens echt lelijk, hier knapt die stukken van op.

Doet me denken aan de beurzen in Essen.
Ga vooral zo door en hoop nog een beetje op een verbreding van Rieger of Zender :LOL:

Gelukkig heeft iedereen een eigen mening :)

Heel erg gaaf. Ik vind hem standaard mooier maar daar ga ik niet over zeuren zoals sommigen want dan had ik hem zelf moeten kopen. Erg mooie auto en als ik ruimte had stond er meteen naast mijn 4 andere Opels.

Barri zei:
Barri zei:

Er staat nog een identieke originele te koop hoor! :)

.. ook een blauwe, in de eindejaarsopruiming voor weinig. ;)

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/opel/m1786155416-opel-calibra-2-0i-sportive

Uitlaat eindstuk is niet origineel, volgens mij een imitatie demper.

Leuk om weer eens een Calibra te zien en dan ook nog in mooie staat. Veel plezier ermee!

Ondertussen al goed bezig geweest met het opknappen van de motorruimte en het groot onderhoud;

-Nieuwe distributieriem + waterpomp
-Nieuwe V-riem stuurpomp
-Nieuwe V-riem alternator
-Nieuwe startmotor
-Nieuwe kleppendekselpakking
-Nieuwe olievuldop
-Nieuwe bougies
-Nieuwe bougiekabels
-Nieuwe carterpakking
-Nieuwe koelvloeistofreservoir
-Nieuwe olie + filter
-Nieuwe brandstoffilter
-Nieuwe luchtfilter
-Nieuwe thermostaat

Kleppendeksel en cilinderkop blinkend gemaakt. Ook is het blok gespoten.

Voor; (Wel al met spaghetti spruitstuk)
VOOR.jpg

Nu:
269716345-4810624262336339-5179067531611535507-n.jpg

270250638-4810624135669685-1943461161976804072-n.jpg

Nog te doen in de motorruimte;
-spaghetti spruitstuk in pakken in de heatwrap en terug monteren
-Monteren Irmscher inlaatspruitstuk

Ondertussen is de bekleder ook goed bezig, ik verwacht dat het volgende week volledig klaar is. Toch al een kleine impressie hier;

270017092-613052066596181-3781994982266153019-n.jpg

Normaal gesproken ben ik niet van modificeren maar wat je met dat interieur doet vind ik echt een pluim waard! (y)(y)

Mooie Calibra, gave aanpassingen.

Vind alleen zelf (persoonlijk) je voorvelgen te breed. Ietsjes smaller zou hem goed staan. Maar verder: keep up the good work! (y)

Hallo iedereen,

Na wat problemen met de bekleder is het toch naar wens afgeraakt na een aantal maanden!
Veranderingen interieur;
-Recaro CT stoelen
-Porsche Pepita stof
-Lamborghini nappa leder
-Witte tellerbak + meters in middenconsole
-Origineel sportstuur
-Custom vloermatten in Pepita stijl
...
1.jpg

275682991-5033822953349801-6432682703950696157-n.jpg

275692858-5033822160016547-6724193422803326354-n.jpg

275276658-5014625798602850-2033514756767698138-n.jpg

275772439-5033824420016321-689781945804571469-n.jpg

275786271-5033823593349737-4304885972792666543-n.jpg

Interessante keuze die Pepita stof, maar het staat 'm wel goed. Interieur in elk geval weer als nieuw nu, stuurtje ook erg tof (y)

Terug
Bovenaan