Zuinig, betrouwbaar & goedkoop: Nissan Pixo

MCW 41

Petrolhead
Ik fiets altijd met e-bike naar werk (40/45 min) en dat vind ik niet erg. Alleen in de winter en af en toe met harde wind/regen toch niet zo prettig. Ook is een pittige voorwielmotor op de fiets minder veilig als het onder het vriespunt ligt. In mijn vrije tijd fiets en wandel ik sowieso heel veel maar in winter ook een stuk minder. En dan is een auto wel handig om naar een mooi plekje te rijden om daar even te wandelen.

Ik denk er dus aan om toch maar een auto aan te schaffen (laatste keer was in 2005, sommigen herinneren nog wel mijn Mazda 929 S Hardtop uit '78). Ik vind uiterlijk wel belangrijk maar niet zo belangrijk bij zulke auto's. Echter vind ik bv een betrouwbare Celerio er echt niet uitzien dus die sla ik echt over. Ik zat zelf aan de vorige generatie Toyota Aygo te denken. Zijn er dingen waar ik op moet letten en/of zijn er concurrenten die betrouwbaarder/beter zijn?

Dit lijkt me wel wat voor je, een Baleno 1.6: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/suzuki/m1776486612-suzuki-baleno-1-6-1999-zwart?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd>
De wat populairdere modellen zoals een Aygo vind ik altijd vrij prijzig.
En iets excentrieks als een Audi A2?

Daihatsu Cuore
m1fygwfb8i9t.jpg

Daihatsu Trevis
m1fyh38b7oqu.jpg

De wat populairdere modellen zoals een Aygo vind ik altijd vrij prijzig.

Zie vooral rond de 2.000 euro (beetje mijn max, ben nu werkend leerling in de zorg dus nu niet veel te besteden), maar wel vaak rond de 200.000 km. Dat vind ik alleen een beetje eng :)

Dit lijkt me wel wat voor je, een Baleno 1.6: [www.marktplaats.nl]

Hogere wegenbelasting en onzuiniger. Het is als autoliefhebber natuurlijk een beetje vloeken in de kerk maar als ik echt voor een auto ga dan is het voor nu echt alleen woon-werkverkeer en korte tripjes in de buurt. En wellicht dat ie 'm in de lente ook weer verkoop. Dus prestaties boeien me niet zo, uiterlijk ook niet onwijs al vind ik zo'n Aygo gewoon leuk ogen.

Wat is het budget?

Zo'n "nieuwe" Smart ForFour kost ook geen drol meer zag ik:
Smart Forfour 1.0 Pure airco + cruise + audio
€ 6.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1771190006

De oude is helemaal goedkoop en een goede betrouwbare auto:
Smart Forfour 1.3 pure | APK tot 05-05-2022 | Airco | Elektr
€ 2.248,00
https://link.marktplaats.nl/m1780311751

Onder de 1000 piek zou ik altijd voor een Punto gaan, vind deze wel sympathiek met z'n oranje knipperlichtjes:
Fiat Punto 1.2 60 1999 Groen
€ 750,00
https://link.marktplaats.nl/m1781076072

Budget rond de 2.000 lees ik nu, een Aygo in die prijsklasse is gewoon op sterven na dood. Ik zou eens bij zo'n ForFour gaan kijken, weegt ook maar 945 kg.

Total Loss zei:
Is zoiets als dit dan niet veel leuker?

Een Aygo is echt wel een weggooi auto.

Als ik er weinig mee rijdt en waarschijnlijk toch binnen 6 maanden verkoop is dat niet zo erg? Die Twingo ziet er goed uit (hoewel ik het model an sich niet mooi vind). Zo'n Aygo is zo weer verkocht denk ik.

Zuinig, betrouwbaar & goedkoop. Dus of een auto beter rijdt, luxer, sneller of leuker is is geen koopargument. Dat is pas als ik ooit een fatsoenlijke auto kan kopen ;)

Ik weet het niet hoor of een Aygo nu zo'n goede koop is voor een laag budget, het zijn duidelijk low budget auto's en dat merk je aan alles, zo degelijk en betrouwbaar zijn ze volgens mij echt niet. Zou dan denk ik nog eerder voor iets oudere auto's gaan kijken uit een klasse "hoger"

Technisch gelijk aan de Forfour heb je ook de Colt. Deze weegt ook maar 930kg zie ik. Heb er wel eens mee gereden en ik vind het een fijn ding. Ziet er ook wel kek uit, leuke bijkomstigheid.
rood: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mitsubishi/m1781087847-mitsubishi-colt-1-3-heartbeat-airco-elek-ramen-radio-cd-sp>
zilvergrijs: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mitsubishi/m1780727052-mitsubishi-colt-1-3-mivec-cz3-2006-grijs>
1.5 in zilvergrijs, is maar 5kg zwaarder: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mitsubishi/m1777211942-mitsubishi-colt-1-5-invite-airco-nette-auto>

Maar ehm, moet jij niet gewoon een Mazda rijden? :) <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m1777463178-mazda-323-1-3-p-lx-1997-blauw-lage-km-stand>

De Toyota Aygo vind ik heel erg duur voor wat je krijgt, voor € 2000 vind je denk ik niet veel. We hebben 7 jaar lang een nieuw gekochte Toyota Aygo gehad uit 2007, en we vonden de kwaliteit zeer teleurstellend.

Voor dit budget zou ik kijken naar een Renault Twingo 2, Fiat Panda 2, Punto, Citroen C2, of Kia Rio. Deze auto's bieden veel auto voor het geld.

( de oranje Twingo die hier boven staat vind ik erg leuk)

Barri zei:
Maar ehm, moet jij niet gewoon een Mazda rijden? :) <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m1777463178-mazda-323-1-3-p-lx-1997-blauw-lage-km-stand>

Haha er is geen Mazda1 :) Tja een auto uit 1997 of een auto uit 2007, vind dat nogal wat

Dat de Aygo zo tegenvalt verbaast me. En dat mensen een Renault, Citroen of Fiat qua betrouwbaarheid prefereren boven een Toyota (oke, halve PSA) ook. Wat is er zo slecht aan de Aygo dan?

Ze zijn gewoon niet gemaakt om lang mee te gaan en dat merk je aan alles; de stoelen, dingetjes in het interieur die gewoon afbreken, dun plaatwerk, slechte lak, hoog olieverbruik etc.
Ik heb in Aygos gereden van nog geen 10 jaar oud die letterlijk rijp waren voor de sloop. Natuurlijk valt en staat alles met hoe er voor de auto gezorgd is, maar voor 2.000 koop je niet zo'n pareltje hoor.

Vooral in Nederland denk ik dat er veel mensen waren die het wel een aantrekkelijk idea vonden om zo'n goedkoop ding te kopen in plaats van een Astra en er mee reden alsof het gewoon een degelijke C-segmenter was ofzo; 100km per dag woon/werk, vakanties, alles. Ja dan rij je zo'n auto in een paar jaar gewoon af.

Ik heb een C1 gehad en heb daar veel plezier van gehad. Ik vind ze qua prijs alleen erg overgewaardeerd. Voor mijn vrouw hebben we een paar jaar terug naar zoiets gekeken, maar toen kwamen we uit bij een Alto. Minder leuk, maar technisch goed en de stoelen zijn beter. En vooral een stuk beter geprijsd.

Zadelsnuiver zei:
Budget rond de 2.000 lees ik nu, een Aygo in die prijsklasse is gewoon op sterven na dood. Ik zou eens bij zo'n ForFour gaan kijken, weegt ook maar 945 kg.

Sluit ik me nog meer bij aan, en bij de colt die ik voorbij zach komen moet je bij de 5 deurs 1.5 rekening houden dat die net boven de 950 kg weegt

Hyundai getz van na de facelift of Chevrolet aveo zijn ook budgettoppers

Barri zei:
Ik heb een C1 gehad en heb daar veel plezier van gehad. Ik vind ze qua prijs alleen erg overgewaardeerd. Voor mijn vrouw hebben we een paar jaar terug naar zoiets gekeken, maar toen kwamen we uit bij een Alto. Minder leuk, maar technisch goed en de stoelen zijn beter. En vooral een stuk beter geprijsd.

Ziet er niet uit maar lijkt me dan ook een betere keuze inderdaad.

Fijn om meer inzicht en adviezen te krijgen. Aygo lijkt me nu niet meer zo interessant nee. Andere suggesties zijn welkom maar niet die in een hogere categorie zitten qua wegenbelasting en minder zuinig zijn (zoals die Dacia). Ik heb al een duur huis en ben nog 1,5 jaar leerling dus moet op de centjes letten ;)

Onze Alto hebben we begin 2020 verkocht voor €2500. Comfort uitvoering, wat plekjes, 185dkm op de klok. Maar ik zie dat de prijzen sinds die tijd niet echt gedaald zijn, in tegendeel haast.

Het is vast niet je kleur, maar dit importhokje is wel gunstig geprijsd: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/suzuki/m1773136855-suzuki-alto-1-0-2009-rood>

Barri zei:
Onze Alto hebben we begin 2020 verkocht voor €2500. Comfort uitvoering, wat plekjes, 185dkm op de klok. Maar ik zie dat de prijzen sinds die tijd niet echt gedaald zijn, in tegendeel haast.

Het is vast niet je kleur, maar dit importhokje is wel gunstig geprijsd: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/suzuki/m1773136855-suzuki-alto-1-0-2009-rood>

De Alto is er ook als Nissan Pixo , deze zijn vaak wat vriendelijker geprijsd , nadeel is dat die ook minder bekend is dus lastiger te verkopen is. Ik vind de Alto ook mooier dan de Pixo.

P.S. als ik een Celerio voor 2.000 euro kon krijgen dan ging ik daar wel voor.

Is een Smart for two vanaf generatie 2007 nog een optie? deze heeft een Mitsubishi blok , de fortwo generatie 2004-2007 is een gefacelifte City-coupe en heeft nog de Mercedes blokjes die wel problemen kende. Maar toen de forfour kwam ging de City coupe als fortwo door het leven, maar daar das volgens mij al ergens in autoliefde roest niet beschreven

https://www.youtube.com/watch?v=OFlf-7n4Ee8

Deze motor is niet het zelfde blok als de 1.0/1.1 uit de forfour of de colt (alleen als 1.1 uitvoering) Ik zal idd als de ik deze video zie de half automaat laten staan.

Iets duurder maar dit lijkt me ook wel wat: https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-picanto-1-1-ex-sport-5drs-airco-stoelverw-lm-velgen-benzine-blauw-a8205ea3-be1b-43d0-a39f-157960758c18?utm_source=android-share

640x480.jpg

640x480.jpg

854 kg zie ik in de advertentie, dan kun je net zo goed voor een auto tot 950 kg gaan toch?

De Picanto van deze generatie staat niet bekend dat die heel zuinig is, verder prima auto.

https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/kia-picanto-niet-zo-zuinig-2/

[/quote]

Dat de Aygo zo tegenvalt verbaast me. En dat mensen een Renault, Citroen of Fiat qua betrouwbaarheid prefereren boven een Toyota (oke, halve PSA) ook. Wat is er zo slecht aan de Aygo dan?[/quote]
Een Toyota Aygo is niet gemaakt om lang mee te gaan, alles is heel goedkoop gemaakt. Hier door hebben we diverse lekkages gehad, vielen de achterramen er uit, had de motor last van kantelende zuigers en gebruikte al snel veel olie, de uitlaat, katalysator, spruitstuk en koppeling gingen snel stuk, en het lakwerk was slecht. Toyota heeft hele goede auto's gebouwd, alleen daar valt de 1e generatie Aygo naar mijn eigen ervaring niet onder.

In die gezochte jaren hebben Renault en Fiat over het algemeen juist goede auto's gebouwt.

Bij Renault ging het roer om na de Laguna 2. De Laguna 3 uit 2007 was de 1e auto van de nieuwe generatie Renault's die van veel betere kwaliteit waren (ik heb 9 jaar lang een Laguna 3 gehad). De Twingo 2 was de 2e auto, de auto is zelfs een jaar later op de markt gebracht om te zorgen dat de kwaliteit echt goed was. Zoals we nu weten is dat erg goed gelukt, en is de Twingo 2 gewoon een hele betrouwbare en degelijke auto. De roestpreventie en het lakwerk zijn ook erg goed.

De Fiat Panda 2 werdt net als de Ford Ka 2 en Fiat 500 in Polen gebouwd, ze hebben goed werk geleverd in Polen, de auto's zijn van goede kwaliteit en de 1.2 Fire motor is zeer robuust, en eenvoudig en goedkoop te repareren.

De Citroën C2 is niet misschien de beste auto ooit gemaakt, maar gebruikt veel techniek van de Peugeot 206. Is niet gezocht, dus goedkoop, en door de eenvoudig en veel gebruikte techniek goedkoop te herstellen.

Ik heb overigens niets tegen het merk Toyota, ze hebben hele goede auto's gebouwd. De Toyota Aygo vind ik echter erg overgewaardeerd op de markt.

Bedankt voor je toevoeging! Dan zijn andere auto's idd het overwegen waard.

640x480.jpg

Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus Airco: https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-alto-1-0-airco-5-deurs-benzine-wit-662fd938-47d8-444c-9e63-158ce0d307c5?utm_source=android-share

Ik ben altijd zo bang dat er van alles bij komt kijken bij zo'n km-stand..

En ik kijk uit mijn slaapkamerraam.. :)

82x3QbZ.jpg

Eentje is van ex-collega die twee huizen verder woont. Kan sowieso vragen of ze tevreden is.

0-e12ae5f7-9167-4edd-bb7c-f7ec3eea29b5.jpg

https://www.autotrack.nl/a/nissan-pixo-benzine-2009-51669517?channable=0021126964003531363639353137d4&utm_source=display_criteo&utm_medium=retargeting&utm_campaign=url_test
94.030 km
APK tot okt-2022

edit: wel schade linksachter

Ik zal zelf altijd voor de laatste generatie cuore gaan omdat die nog goedkoper in de wegenbelasting is dan de alto/pixo en aygo, c1 107

Ander oordeel is dat die in Japan is gemaakt en niet in India of Tsjechië

Somige hebben ook nog een verschuifbare achterbank

Maar eerlijk toegeven de alto vind ik ook de mooiste. Als je voor een puxo gaat, zorg dan bij de verkoopadvertentie dat alto zoekers hem ook vinden of desnoods 2 advertenties.

Als je toch na 6 maanden weer verkoopt zou ik eerder voor een goedkoop incourant model gaan met een verse APK. Zoiets als dit bv:

[size=x-large]Hyundai Getz - 1.1i GL Young nieuwe apk[/size]

hyundai-getz-1-1i-gl-young-1-1i-gl-young-nieuwe-apk.jpg

Hoe lager de aanschafprijs hoe lager de afschrijving. (een beetje kort door de bocht gezegd) Als je persé onder de 850 kg wilt dan kom je idd al snel bij de eerder genoemde opties uit. De Alto / Pixo zijn dan op basis van hun reputatie denk ik de beste opties. De Aygo heeft niet zo'n onverwoestbaar imago als de Starlet, wat denk ik vooral komt door de 1.0 motor (van Daihatsu?) die ook in de Cuore en Charade soms last hebben van extreem olieverbruik.

De verhalen hier over de Aygo verbazen me een beetje. De drieling 107/Aygo/C1 is voorzien van een 1.0 driecilinder van Daihatsu die gezien de filmpjes van Klokje Rond de 2/3 ton best kan hebben qua kilometers, mits goed onderhouden natuurlijk. Onze Peugeot-dealer noemt de 107 zelfs de beste Peugeot ooit gemaakt. Onze 107 uit 2007 is met bijna 40.000 kilometer nog lang niet zover, maar komt nog steeds fluitend door de APK ondanks dat het een fulltime buitenslaper is.

Budget is trouwens wat omhoog gegaan door broerlief.

SVF, idd, heb ook naar Getzjes gekeken.

De periode waarin de Aygo op de markt kwam (2005) was sowieso niet de beste periode voor Toyota. De Avensis uit die tijd, met name de diesels, waren niet de beste motoren (recent nog 1 in klokje rond dacht ik) evenals de eerste generatie Auris. Ook de laatste generatie Celica was geen hoogvlieger en had een aantal issues bij bepaalde motoren.

Een zus van mij heeft ook al heel lang een Aygo en heb haar nog nooit horen klagen. Echt slecht zullen ze zeker niet zijn maar voor Toyota begrippen geen topper. Ik ken ook de verhalen in mijn omgeving over hoog olieverbruik en kantelende zuigers.

Jay DoubleYou zei:
De verhalen hier over de Aygo verbazen me een beetje. De drieling 107/Aygo/C1 is voorzien van een 1.0 driecilinder van Daihatsu die gezien de filmpjes van Klokje Rond de 2/3 ton best kan hebben qua kilometers, mits goed onderhouden natuurlijk. Onze Peugeot-dealer noemt de 107 zelfs de beste Peugeot ooit gemaakt. Onze 107 uit 2007 is met bijna 40.000 kilometer nog lang niet zover, maar komt nog steeds fluitend door de APK ondanks dat het een fulltime buitenslaper is.

En wat zou binnenslapen met APK van doen hebben....

Ik heb de afgelopen tijd naar een soortgelijke auto gezocht, voor mijn dochter.

De Aygo viel al snel af, zoekend aan de onderkant van het aanbod van dat model.
Uiteindelijk een vroege Yaris gekocht. Wel even zoeken naar een nette. Rijdt goed en weegt 815 kilo (3-deurs 1.0 nog met 4-cilinder).
Het dashboard in het midden vind ik matig, maar je kunt niet alles hebben.

@svf De 1.0 uit de aygo, c1 en 107 hebben alleen maar in de laatste generatie Coure en in de Siron 2 gezeten nooit in andere Daihatsu modellen.

Nissan Pixo 1.0 Acenta - 109.766 km - APK tot 28 maart 2022

6meTncB.png

Yg4rcMk.png

Rond 12:00 met mijn broer naar deze Pixo kijken. Is hier redelijk in de buurt.

Die staat er ook gewoon best fris bij!
Wel wat anders dan die zwarte Nissan die je broer had ;) :D

:)

Best veel putjes en krasjes. Beduidend meer dan de Alto’s en Pixo in mijn straat en ook meer dan staalblauwe Pixo met 190.000 km die we dichtbij zagen.

V-snaar begon te janken bij wegrijden. Airco en achterruitverwarming stonden aan maar dan nog. distributieriem was een ketting volgens de handelaar. Klopt niet. Laatst genoteerde beurt was in 2016.

Auto an sich rijdt prima en voldoende ruimte voorin voor lang persoon als ik. Maar denk toch even verder kijken.

Voor een stuk minder heb je een ander net exemplaar, maar wel met meer kilometers. Al zal ik me daar geen zorgen over maken. Zoals gezegd, wij verkochten een Alto met 185dkm op de klok. Hebben echt totaal niks aan reparaties aan dat ding gehad wat te linken was aan de kilometerstand.

Deze zaak op de Veluwe was dicht vanwege vakantie maar de auto's stonden open dus we konden er toch even in kijken. Waarschijnlijk volgende week mee rijden.

2010 Nissan Pixo
- 117.102 km
- € 3.250
- APK vervalt in februari 2022.

Veel netter dan die zwarte. Alleen alle wieldoppen flink beschadigd. Stoeprandjes zijn toch lastig... is makkelijk te vervangen natuurlijk. Op het dak wel wat deukjes van hagelschade. Verder weinig krasjes en geen deuken. Onderhoudsboekje was vrij goed bijgehouden. Banden zijn all-season en wel ok.

GIamvjS.jpg

yLmHw8y.jpg

xoxTLqq.jpg

2008 Renault Twingo
- 124.410 km
- € 3.450
- APK vervalt in januari 2022.

Deze stond er ook. Wat een ruimte! Ik kon zelfs vrij goed achter mezelf zitten! En natuurlijk verschuifbare stoelen achterin en neerklapbare voorstoel. Alleen... dat heb ik allemaal niet nodig. (mijn vrienden wonen in A'dam dus die rijden toch niet mee) Ik heb al twee keer mijn e-bike achterin een auto gepropt (Renault Clio en MG ZS) en elke keer verbuig of beschadig ik wel wat aan de fiets. Blitse kleur en nieuwe wielen en banden. Alleen erger ik me aan dat kleurverschil. En dat playmobiel interieur is leuk en fris maar niet zo mijn ding. In deze uitvoering met die koplampen (wel vocht in linker unit) leuke auto om te zien al vind ik het model an sich wat truttig.

J00iyYu.jpg

5KimQ2n.jpg

De Pixo is zuiniger en goedkoper in wegenbelasting. Rijden doet ie prima, de Twingo dus nog niet geprobeerd. Zat wel weer zo'n lomp stuurwiel in zoals Renaults uit die tijd en die schakelbak voelde zo licht, typisch Renault. Nog even rijindruk afwachten.

Ik vind dat staalblauw paarsig wel beetje fris staan, dat oranje van de Twingo is natuurlijk geweldig. Het is wel een beetje kiezen tussen een bejaardenbak of een wijvenbak :)

ps: Alto is natuurlijk ook een optie maar vind de neus van de Nissan mooier/strakker en de Alto is zelfs als Comfort nog met zwarte spiegels en handgrepen. De Pixo oogt minder basic (vind ik uiterlijk toch nog een beetje belangrijk...)

Andere optie is dat mijn broer zijn huidige demo zelf koopt (MG ZS) want hij krijgt binnenkort de facelift als auto van de zaak. Dat ik dan die ZS rijdt (duurder in verzekering maar geen wegenbelasting en stroom is goedkoper dan benzine) voor een tijdje en dat hij 'm dan weer doorverkoopt. Alleen is het nadeel dat als hij die als particulier verkoopt dan de 2.000 subsidie voor de volgende eigenaar niet meer geldt. En die auto is interessanter om bij de dealer te kopen dan particulier.

heel wat anders , maar is een Spark nog iets https://www.autowereld.nl/chevrolet/spark/1-2-16v-lt-gaaf-kleurtje-35946231/details.html?_ga=2.102392133.592128149.1638832181-1061012555.1558197801

1.jpg

Leuk topic, ik volg!

Is een Toyota IQ nog iets? Uiterlijk moet je van houden, maar is licht, zuinig en vooral belangrijk: het schijnt een stuk volwassener te rijden dan je verwacht op basis van het formaat.

MCW 84 zei:
:)

Best veel putjes en krasjes. Beduidend meer dan de Alto’s en Pixo in mijn straat en ook meer dan staalblauwe Pixo met 190.000 km die we dichtbij zagen.

V-snaar begon te janken bij wegrijden. Airco en achterruitverwarming stonden aan maar dan nog. distributieriem was een ketting volgens de handelaar. Klopt niet. Laatst genoteerde beurt was in 2016.

Auto an sich rijdt prima en voldoende ruimte voorin voor lang persoon als ik. Maar denk toch even verder kijken.

V-Snaar is voor zover ik weet vaak vooral een matige accu, zoals je ook al indirect aangeeft. Niet direct hét grote probleem, lijkt me.

Terug
Bovenaan