Wat kies jij: Mazda 6 Sportbreak, Toyota RAV4 of Kia Niro?

Welke kies jij?

• Totaal aantal stemmers
    39
  • Opiniepeiling gesloten .

Phils

Net ingestapt
Ik weet het, het is een wat gek vergelijk, want het zijn compleet verschillende auto's.
Maar dit is mijn shortlist.
Aan jullie de vraag; wat zou jij kiezen en waarom? En waarom de andere niet?

Ik ben op zoek naar een grotere auto. Hij mag maximaal 30k kosten (maar liefst minder).
Paar criteria:
- Automaat
- Station/SUV met grote bagageruimte (500 a 600 liter zou fijn zijn, kan ik zo m'n mountainbike achterin knallen, of een kinderwagen alles wat daarbij komt kijken)
- Veel interieurruimte (ik ben 2 meter lang en in de meeste auto's blijft er dan 0 plaats achter mij over)
- Laag verbruik
- Graag hybride (goeie ervaringen mee)
- Vlot (+/- 8 seconden naar de 100 zou leuk zijn)
- Betrouwbaar (ik heb een sterke voorkeur voor Japans/Koreaans)
- Beetje luxe is lekker (leer, cruise, climate, stoelverwarming etc)
- Géén schuifdak (ivm hoofdruimte)

Eigenlijk zou dit mijn perfecte auto zijn:
Toyota Corolla Touring Sports 2.0
toyota-corolla-touring-sports-2-0-hyb-exec-jbl-nlauto-nav-cv-dab-android-appl.jpg

Zoals deze: https://www.autowereld.nl/toyota/corolla-touring-sports/2-0-hybrid-exe-jbl-nlauto-nav-full-options-android-35785472/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

Waarom wel? Voldoet aan al mijn punten en niet onbelangrijk; ik vind 'm in deze kleur en uitvoering zowel van binnen als buiten echt heel mooi.
Waarom dan toch niet? Ik pas er niet in... Zet je de voorstoel in de voor mij geschikte positie, dan zit ik met m'n kop klem tegen het dak. Toyota heeft daar namelijk een soort bobbel in de hemel gemaakt (waar vermoedelijk kabels oid doorheen lopen). Jammer.

Dan de Mazda 6 Sportbreak 2.5
mazda-6-sportbreak-2-5-194-pk-aut-luxury.jpg

https://www.autowereld.nl/mazda/6-sportbreak/2-5-194-pk-aut-luxury-19-360-view-adapt-cruise-35606916/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

Waarom wel? Ik vind dit echt een prachtige auto, zowel van binnen als van buiten. Verder voldoet ie aan bijna al m'n punten.
Waarom niet? Geen laag verbruik. Ik heb de verbruiksmonitor en spritmonitor gecheckt en je mag blij zijn als je 1 op 12 haalt. En met benzine die steeds duurder wordt, vind ik dat eigenlijk niet meer van deze tijd. De Toyota hierboven zou met een vergelijkbaar snelheidspotentieel 1 op 20 moeten kunnen halen. En deze Mazda is ook nog eens niet bepaald voordelig. En ik ben enigszins bang dat ik hier als ik 'm ooit weer weg doe, weinig voor terug krijg, omdat pure benzineauto's met een hoog verbruik dan compleet uit de gratie zijn.

Dan de Toyota RAV4
toyota-rav4-2-5-hybrid-ad-cruise-trekhaak-navi-stoelverw-half-leer-led-koplampen.jpg

https://www.autowereld.nl/toyota/rav4/2-5-hybrid-ad-cruise-trekhaak-navi-stoelverw-half-leer-led-koplampen-35749573/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

Waarom wel? Hij is vooral lekker groot, met mooie, betrouwbare techniek. In deze uitvoering heeft ie alles wat ik wil.
Waarom niet? Zeker naast de Mazda is ie niet zo heel erg mooi, wat lomp. En ondanks hybridetechniek ook niet superzuinig want 1 op 14 is gebruikelijk.

Ten slotte de Kia Niro, zowel het oude model als de facelift. Van de nieuwste vind ik het interieur wat mooier en hoe nieuwer, hoe langer je profiteert van Kia's lange garantie. Vraag is of dat het prijsverschil waard is.
kia-niro-1-6-gdi-hybrid-executiveline-leer-navi-18-lm-airco-cruise-camera-all-season.jpg

https://www.autowereld.nl/kia/niro/1-6-gdi-hybrid-executiveline-leer-navi-18-lm-airco-cruise-camera-all-season-34610028/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
kia-niro-1-6i-hybrid-dct6-dynamicplusline-nw-model.jpg

https://www.autowereld.nl/kia/niro/1-6i-hybrid-dct6-dynamicplusline-nw-model-35805095/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

Waarom wel? Serieus zuinig, 1 op 20 is goed te doen, aanschafprijs vooral bij het oudere model toch een stuk voordeliger dan de Mazda en Toyota. En echt hele royale binnenruimte. En hoewel geen partij voor de Mazda, best een aardige verschijning.
Waarom niet? Lang niet zo snel als de andere 2. En een wat kleinere bagageruimte (440l). Maar ja, kom ik die ruimte echt tekort? Heb ik die snelheid echt nodig?

Dus, wat kies jij en waarom? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.

Je zult toch in de desbetreffende auto's moeten rijden om indrukken op te doen. Mijn fantasie? Kia Niro 2021!

Mazda.
Zonder twijfel, geweldig sturende auto.
Hij stond ooit op m’n shortlist maar is daarvan verdwenen omdat het ‘in de lease’ een enorm kostbare wagen is geworden.

Niets mis met Kia's en Hyundai maar qua rijden is het allemaal erg gemiddeld. De Mazda6 rijdt beter, oogt nog steeds prachtig en je hebt er een bijzonder fraai interieur bij. Dat kan je van de andere opties niet zeggen.

Waarom niet de Mazda 6 met 2.0 165pk? Is snel genoeg, ryim gwnoeg, heel erg mooi enz enz. Maak je je zorgen om de inruilwaarde? Niet doen, met de betrouwbare 6 doorrijden tot je in 2035 een BEV koopt.

Optie 2: laat laat je niet leiden door het uuterlijk maar het innerlijk en ga voor de RAV4. Ruim, relaxed, oerdegelijk. 1 op 16 haal je echt wel zonder veel moeite tenzij je gasvoet maar 1 stabd kent. Ontspannen geniet van je RAV4 tot het einde der fossiele brandstoftijden is hwt devies, en dan in 2035 of 2040 de RAV4 laten recyclen en een mooie BEV kopen.

Van dit lijstje zou ik zeker de Kia Niro kiezen. Een alternatief die tussen deze auto's in zit is de Hyundai Ioniq, die leverbaar is als hybride, plug in hybride en elektrisch. Het is een gewone 5 deurs dus geen station of mpv.

De door Samsung motors in zuid Korea gebouwde Renault Arkana (hybrid) is ook een prima en betrouwbaar alternatief. De 1.6 motor komt van het Japanse Nissan. Of kijk buiten de Aziatische hoek zoals de Ford Mondeo Hybrid, of de Renault Megane plug in hybrid, met 1.6 Nissan motor.

Of kijk gewoon buiten de hybride hoek, een auto als de Renault Talisman TCe 160 met zeer zuinige 1.3 TCe is bijvoorbeeld ook een heel goed, ruim en betrouwbaar alternatief. De motor is samen met Mercedes ontwikkeld.

Uit deze 4 opties kom ik uit op de RAV4 vanwege de ruimte.
CX-5 is verreweg de mooiste, meest premium en betaalbaarder.
Een mountainbike achterin knallen? Ik gebruik al jaren zo:n ding: https://www.obelink.nl/schaarfietsdrager-klick-fast-ii.html
Past onder de klep naast de reserveband en is heel snel op de trekhaak te klikken. Je beschadigd en bevuild de auto al snel met een fiets.

De Corolla is een kleine auto. Met 2 meter blijft er amper ruimte over op de 2e rij. Dat is één van de redenen waarom we een Focus Station hebben genomen (608 liter kofferbak trouwens).
SUV's lijken groot, maar zijn het niet, vergeleken met een station.

Uit dit rijtje zou ik voor het vorige model Niro gaan.
Voor mij zou de 6 ( in deze uitvoering in ieder geval ) meteen afvallen, totaal niet zuinig en heb even gekeken er staan er exact 0 te koop die origineel Nederlands zijn, zijn echt allemaal import, ook dat zal niet helpen bij inruil ooit. Zou dan eerder de 165 pk versie overwegen, meteen veel meer keus ook. De RAV4 is mij wat te hoekig/lomp al geloof ik best dat dit verder een slimme keus kan zijn.
Zou trouwens sowieso voor een D-segment station gaan dan een SUV, in verhouding minder duur in aanschaf maar wel praktischer.

Ik zou ook voor een Mazda gaan. De 2.0 SKyactiv-G is best zuinig voor het formaat auto, 1:15 is prima haalbaar. Fantastische auto’s.
Je zou ook nog kunnen kijken naar een BMW 225XE Active Tourer. Een behoorlijk snelle, zuinige hybride waar je heerlijk in zit.

Kristian zei:
Ik zou ook voor een Mazda gaan. De 2.0 SKyactiv-G is best zuinig voor het formaat auto, 1:15 is prima haalbaar. Fantastische auto’s.

Maar TS heeft het hier eigenlijk over de 2.5 ;)

En jij als ervaringsdeskundige, geen idee hoe het met coulance zit op de zwakke punten wanneer het een import betreft?
Jij had ik meen last van remschijven en ook iets aan de deuren toch? Of was dat met de facelift opgelost?

Technisch zijn deze Mazda’s onverwoestbaar. Ik had eentje uit 2012 en die waren niet geweldig beschermd tegen roest en de remklauwen achter gingen vastzitten. Sinds 2015 is de roestbescherming sterk verbeterd en zijn eigenlijk geen problemen bekend. De 2,5 is wat vlotter en soepeler maar verschil is ook niet heel groot terwijl het verbruik wel flink forser is. Heb nog een tijdje een 2018 Signature gereden maar weggedaan omdat ik liever echt wat anders wilde en de handbak minder bij zo’n luxe auto vond passen. Was wel een schitterende luxe auto die fijn reed. Toch rijdt mijn huidige 3-serie met 8 traps automaat en 2.0 turbo nog wel een tandje beter hoor. En die is tot nu toe ook gewoon betrouwbaar.

Puur optisch bekeken de Mazda, die ziet er qua looks veel beter uit dan de overige modellen.

Dit los van het feit dat die auto het minst zuinig is er het aanbod mager is.

Mijn keuze: Mazda 6.
Puur omdat dit als enige een echte, wat ze noemen, rijders wagen is.

Ik zou ook de Mazda 6 kiezen, rijdt het beste, ziet er veruit het beste uit. Wel opmerkelijk dat de CX5 er niet tussen staat, gezien de modellen en merken die je noemt.

Geen twijfel mogelijk.... De Mazda. Geen van de alternatieven kan hier tegenop. Maar dan is mijn vraag; als het verbruik zo belangrijk is, waarom dan een Mazda 2.5 toch op het lijstje zetten ? Het is bekend dat deze niet erg zuinig zijn dus ik proef een voorkeur voor deze smeuïge 6 ;) Nee de benzine wordt er niet goedkoper op, dus waarom niet een goedkoper alternatief ? Dan hou je wat geld over om die brandstofkosten recht te trekken. Deze bijvoorbeeld ( 2.0 165pk die ook nog wat zuinger is ):

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda-6-sportbreak-2-0-skyactiv-g-165-skylease-drive-led-benzine-grijs-eab9c702-78a9-43d7-a3ed-c32c977da4aa?cldtidx=10&sort=price&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage

Succes met je keuze !

De RAV4 zoals je hem hier hebt staan is ook het oude model. De nieuwe is heel wat meer auto en die rijdt goed.
De Mazda ken ik ook en die is van dit stel zonder meer de fijnst rijdende auto.

Dank voor alle reacties!

speedtouch zei:
Je zult toch in de desbetreffende auto's moeten rijden om indrukken op te doen. Mijn fantasie? Kia Niro 2021!

Gedaan. Voor allemaal is wat te zeggen, zie hierboven. Maar ik twijfel, dus ik hoop hier nog wat nieuwe kennis op te doen.

MCW 84 zei:
Niets mis met Kia's en Hyundai maar qua rijden is het allemaal erg gemiddeld. De Mazda6 rijdt beter, oogt nog steeds prachtig en je hebt er een bijzonder fraai interieur bij. Dat kan je van de andere opties niet zeggen.

Ben ik met je eens inderdaad.

ak2 zei:
Van dit lijstje zou ik zeker de Kia Niro kiezen. Een alternatief die tussen deze auto's in zit is de Hyundai Ioniq, die leverbaar is als hybride, plug in hybride en elektrisch. Het is een gewone 5 deurs dus geen station of mpv.

De door Samsung motors in zuid Korea gebouwde Renault Arkana (hybrid) is ook een prima en betrouwbaar alternatief. De 1.6 motor komt van het Japanse Nissan. Of kijk buiten de Aziatische hoek zoals de Ford Mondeo Hybrid, of de Renault Megane plug in hybrid, met 1.6 Nissan motor.

Of kijk gewoon buiten de hybride hoek, een auto als de Renault Talisman TCe 160 met zeer zuinige 1.3 TCe is bijvoorbeeld ook een heel goed, ruim en betrouwbaar alternatief. De motor is samen met Mercedes ontwikkeld.

Ik deelde de shortlist, wat betekent dat er al een aantal dingen zijn afgevallen. De meeste auto's die je noemt, voldoen niet aan de eigenschappen.

Kristian zei:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een BMW 225XE Active Tourer. Een behoorlijk snelle, zuinige hybride waar je heerlijk in zit.

Dank voor alle suggesties voor de 6 2.0. Kijk ik op verbruiksmonitor en spritmonitor voor deze motor met automaat, dan kom ik op gemiddelden rond 1 op 13,5, tegen 1 op 12 voor de 2.5. Dat verschil vind ik minimaal. Als het nou 1 op 17 was... Bovendien, ze kosten vrijwel hetzelfde (ik vind er geen onder de 29k van dezelfde modelserie als die hierboven), zij het inderdaad meestal geen import. Bovendien 10,7 seconde naar 100 tegen 8,1 vind ik dan wel weer een erg groot verschil.

De BMW ken ik niet, al ken ik wel wat verhalen over tegenvallende betrouwbaarheid en hoge garagerekeningen. Ervaringen zijn welkom!

Bimmert zei:
Ik zou ook de Mazda 6 kiezen, rijdt het beste, ziet er veruit het beste uit. Wel opmerkelijk dat de CX5 er niet tussen staat, gezien de modellen en merken die je noemt.

Ik vind de CX-5 toch erg groot en zwaar en stiekem helemaal niet zo ruim van binnen. Qua prijzen vergelijkbaar met de 6 en dan kies ik toch eerder de 6.

Olds 76 zei:
De RAV4 zoals je hem hier hebt staan is ook het oude model. De nieuwe is heel wat meer auto en die rijdt goed.
De Mazda ken ik ook en die is van dit stel zonder meer de fijnst rijdende auto.

De nieuwe RAV4 is niet onder de 30k te vinden.

Met de huidige benzineprijzen zou ik voor de Kia gaan, hele mooie en betrouwbare auto. Maar ja dan moet de bagageruimte wel genoeg zijn voor je.
De Mazda is wel een van de mooiste auto's in zijn klasse en rijd fantastisch, maar dat kost dan ook wel weer wat met dat verbruik, zou ik er persoonlijk niet voor over hebben.

Bijzonder dat je niet in de Corolla past, met mijn 1.90 m pas ik makkelijk in mijn Corolla als ik de stoel op een lage stand zet (en hij kan behoorlijk omlaag).

Succes met je keuze!

Het ligt eraan hoeveel km je rijdt per jaar. Dus, in hoeverre het brandstofverbruik echt relevant is voor je jaarlijkse kosten.

Toyota Corolla: Aantrekkelijk, maar je past er niet in. Valt dus af.
Mazda 6: Ziet er het beste uit en rijdt het beste. Hoogste verbruik.
Toyota Rav4: Het is persoonlijk, maar ik vind hem echt afschuwelijk lelijk. Hoog 'spruitjeslucht' en senioren gehalte. Zal ook duidelijk minder goed rijden dan de Mazda.
Kia Niro: De rationele keuze. Voldoet aan al je eisen behalve acceleratie. Niet zo lelijk als de Rav4. Rijdt niet zo goed en is niet zo mooi als de Mazda. Past op papier echter beter.

Dus:
Hart: Mazda 6
Hoofd: Kia Niro.

Mijn stelling is dat het leven te kort duurt voor saaie auto's, dus persoonlijk zou ik voor de Mazda gaan. Maar alleen wanneer het jaarlijkse bedrag dat je extra aan brandstof kwijt bent acceptabel is. Dat is iets dat je alleen voor jezelf kan bepalen. Lopen die Mazda's goed op LPG? Dan is de keuze sowieso makkelijk.

Het lengteprobleem heb ik ook (2 meter lang, net als jij). Inderdaad maar weinig auto's waarbij dan beenruimte op de achterbank overblijft. Het zou me verbazen als de Mazda en de Toyota die ruimte wel hebben. Met de 6 geen ervaring, maar de andere modellen (t/m de CX-5) blinken niet uit in binnenruimte. Wel een mooie auto.

De voorganger van de Corolla heb ik in 2 varianten gereden en daar had ik altijd genoeg (hoofd)ruimte. Had niet verwacht dat ze dat zouden veranderen. Qua beenruimte was dat niet best, de dochter achter mij zat behoorlijk opgevouwen. Zal in de Corolla misschien iets beter zijn geworden, maar of het voldoende is?

Sinds 2 weken rij ik in een Kia Niro. Eén van de weinige auto's waarin ik achter mezelf kan zitten. Dat was tot nog toe alleen gelukt in de Nissan Pulsar en de Renault Captur, maar ondanks de binnenruimte trekken die modellen me verder niet.

Snel is de Niro inderdaad niet, wel vlot zat (voor mij). Sommige uitvoeringen hebben 18" wielen en een sportiever onderstel waarmee bochten goed te nemen zijn, zeker voor een relatief hoge auto. Maar daar wordt hij uiteraard verder niet sneller van. Het verschil tussen de facelift en het origineel is erg klein vind ik. Mocht je voor het oudere model gaan, zorg dan bij voorkeur dat het er eentje van modeljaar 2018 is, geleverd vanaf het laatste kwartaal van 2017. De Executiveline zit vol met luxe opties (stoelventilatie, stoel- en buitenspiegelgeheugen, etc).
Mijn Niro heeft een schuif / kanteldakje. Dat wil ik gewoonlijk niet vanwege de hoofdruimte. Hier gaat dat echter wel goed.

MikeM zei:
Het lengteprobleem heb ik ook (2 meter lang, net als jij). Inderdaad maar weinig auto's waarbij dan beenruimte op de achterbank overblijft. Het zou me verbazen als de Mazda en de Toyota die ruimte wel hebben. Met de 6 geen ervaring, maar de andere modellen (t/m de CX-5) blinken niet uit in binnenruimte. Wel een mooie auto.

De voorganger van de Corolla heb ik in 2 varianten gereden en daar had ik altijd genoeg (hoofd)ruimte. Had niet verwacht dat ze dat zouden veranderen. Qua beenruimte was dat niet best, de dochter achter mij zat behoorlijk opgevouwen. Zal in de Corolla misschien iets beter zijn geworden, maar of het voldoende is?

De nieuwe Corolla station heeft een langere wielbasis, waardoor ie ook meteen de Avensis station moest vervangen. Daarom meer ruimte. Dat van die hoofdruimte is opvallend ja. Je hebt er echter pas last van als je de stoel in de allerachterste positie zet. Die bobbel zit niet op het hele plafond, alleen precies waar ik zit :(

MikeM zei:
Sinds 2 weken rij ik in een Kia Niro. Eén van de weinige auto's waarin ik achter mezelf kan zitten. Dat was tot nog toe alleen gelukt in de Nissan Pulsar en de Renault Captur, maar ondanks de binnenruimte trekken die modellen me verder niet.

Snel is de Niro inderdaad niet, wel vlot zat (voor mij). Sommige uitvoeringen hebben 18" wielen en een sportiever onderstel waarmee bochten goed te nemen zijn, zeker voor een relatief hoge auto. Maar daar wordt hij uiteraard verder niet sneller van. Het verschil tussen de facelift en het origineel is erg klein vind ik. Mocht je voor het oudere model gaan, zorg dan bij voorkeur dat het er eentje van modeljaar 2018 is, geleverd vanaf het laatste kwartaal van 2017. De Executiveline zit vol met luxe opties (stoelventilatie, stoel- en buitenspiegelgeheugen, etc).
Mijn Niro heeft een schuif / kanteldakje. Dat wil ik gewoonlijk niet vanwege de hoofdruimte. Hier gaat dat echter wel goed.

Dit is supernuttige informatie, dank!
Weet je trouwens zeker dat sommige uitvoeringen een sportiever onderstel hebben? Ik dacht dat ze allemaal hetzelfde waren.
En die modeljaar 2018, waarom moet je die hebben? Wat is er anders vergeleken met de modeljaren daarvoor?

RobG zei:
Dus:
Hart: Mazda 6
Hoofd: Kia Niro.

Mijn stelling is dat het leven te kort duurt voor saaie auto's, dus persoonlijk zou ik voor de Mazda gaan. Maar alleen wanneer het jaarlijkse bedrag dat je extra aan brandstof kwijt bent acceptabel is. Dat is iets dat je alleen voor jezelf kan bepalen. Lopen die Mazda's goed op LPG? Dan is de keuze sowieso makkelijk.

Ja, dit is exact wat het is.

Mazda6 is ook hoofd want het is gewoon een erg goede auto. Dus alleen maar pluspunt dat ie mooi is.

Phils zei:
MikeM zei:

De nieuwe Corolla station heeft een langere wielbasis, waardoor ie ook meteen de Avensis station moest vervangen. Daarom meer ruimte. Dat van die hoofdruimte is opvallend ja. Je hebt er echter pas last van als je de stoel in de allerachterste positie zet. Die bobbel zit niet op het hele plafond, alleen precies waar ik zit :(

Interessant, dat wil ik ook een keer uitproberen. Ondanks dezelfde totaallengte kan het per persoon toch verschillen.

MikeM zei:

Dit is supernuttige informatie, dank!
Weet je trouwens zeker dat sommige uitvoeringen een sportiever onderstel hebben? Ik dacht dat ze allemaal hetzelfde waren.
En die modeljaar 2018, waarom moet je die hebben? Wat is er anders vergeleken met de modeljaren daarvoor?

Voor wat betreft het onderstel:
https://www.autozine.nl/kia/niro/nieuws/onderstel-kia-niro-in-twee-smaken
Je leest het op een aantal plekken wel terug, maar ik weet verder niet hoe dat definitief vast te stellen. Met proefritten zou dat verschil wel moeten blijken.

Eind 2017 kwam er een "Accu reset" knop bij linksonder op het dashboard en verhuisde de 12V accu van de kofferbak naar naast de hybride accu onder de achterbank. Met die knop kan een lege 12V accu een beetje gevuld worden vanuit de hybride accu. Het kwam onder voorwaarden voor dat mensen met een lege 12V accu stonden, met name bij korte ritjes / weinig gebruik en met eventuele continue stroomverbruikers. Net als bij Toyota wordt de 12V accu alleen gebruikt voor de boordcomputer, maar die is wel nodig om de auto te laten functioneren.

Mijn Niro heeft die knop overigens niet, kon niet alle wensen die ik had realiseren.

MikeM zei:
.

De 6 sedan is zelfs achterin nog ruimer dan de Sportbreak. Heeft een beduidend langere wielbasis. Ik ben ook 2m en verbaasde mij over de ruimte. Echt een slagschip!

Wellicht sedan ook een optie?

MikeM zei:
Je leest het op een aantal plekken wel terug, maar ik weet verder niet hoe dat definitief vast te stellen. Met proefritten zou dat verschil wel moeten blijken.

Op basis van bovenstaande link zou het strakkere onderstel dus altijd samengaan met de 18inch wielen. En laat ik nou net sowieso die grotere velgen willen, ik vind dat de auto er echt veel beter uitziet.

MikeM zei:
Eind 2017 kwam er een "Accu reset" knop bij linksonder op het dashboard en verhuisde de 12V accu van de kofferbak naar naast de hybride accu onder de achterbank. Met die knop kan een lege 12V accu een beetje gevuld worden vanuit de hybride accu. Het kwam onder voorwaarden voor dat mensen met een lege 12V accu stonden, met name bij korte ritjes / weinig gebruik en met eventuele continue stroomverbruikers. Net als bij Toyota wordt de 12V accu alleen gebruikt voor de boordcomputer, maar die is wel nodig om de auto te laten functioneren.

Mijn Niro heeft die knop overigens niet, kon niet alle wensen die ik had realiseren.

Ah, ja hier had ik al iets over gelezen. Klinkt wel als een voordeel inderdaad, als het even kan.

Phils zei:
MikeM zei:

Op basis van bovenstaande link zou het strakkere onderstel dus altijd samengaan met de 18inch wielen. En laat ik nou net sowieso die grotere velgen willen, ik vind dat de auto er echt veel beter uitziet.

Ja eens, ik heb er ook voor gekozen. De Executiveline heeft ze bijna altijd.
Het kan natuurlijk gebeuren dat iemand los van de fabriekslevering velgen gaat wisselen voor een groter of kleiner formaat.

ENTE zei:
MikeM zei:
.

De 6 sedan is zelfs achterin nog ruimer dan de Sportbreak. Heeft een beduidend langere wielbasis. Ik ben ook 2m en verbaasde mij over de ruimte. Echt een slagschip!

Wellicht sedan ook een optie?

Ik vind de sedan stiekem nog een stuk mooier dan de station, ik heb sowieso altijd een zwak gehad voor grote sedans. Maar een station is toch een stuk bruikbaarder. Ik heb even snel gekeken, ik zie er welgeteld 0 te koop staan voor max 30k.

Honda civic tourer 1.6dtec, onverwoestbaar dieseltje rijdt superzuinig, 1:23 en passen 2 fietsen achterin. Maar net hoeveel je rijdt natuurlijk....

Mazda 6 Sportbreak, maar die 2.5 presteert nauwelijks beter dan de 2.0 165 pk en is wel erg dorstig. Ook de automaat is niet de beste in zijn soort, de handbak heeft mijn voorkeur. Als rijdersauto verslaat hij de anderen met gemak, maar je kiest vooral voor een concept. Lage auto, geen turbo, sportieve afstemming.
Een RAV4 is ook een hele fijne auto, maar daar stap je met een heel ander idee in. De Niro is veel kleiner, zeker qua bagageruimte, en je zit erg op de bok.
In mijn Mazda 6 past een MTB prima, was ook een eis. Geen wielen eruit halen, gewoon plat erin en klaar. Gaat je in de andere auto’s niet lukken.

De mazda hands down!
Best sturende en schakelende auto.
Sky active is zuinig en efficiënt. Daarnaast vind ik m persoonlijk de mooiste auto met de meest uitgesproken lijnen.

Terug
Bovenaan