De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

rog zei:
Een twingo diesel kost per maand 33,- meer dan een twingo TCE in de wegenbelasting
maar een TCE is in aanschaf 2500,- duurder en gebruikt in de stad 2x zoveel benziene
en de diesel is de eerste 2 jaar wegenbelasting vrij , de TCE niet.
Dus na 2 jaar is de TCE niet 2500,- duurder maar 3300,- euro
Kan je me dat voor rekenen? Waar komt die 800 euro vandaan?
De diesel is 1800 euro duurder

De 1.2 benzine twingo is ook belastingvrij.

En daar komt bij dat de diesel net zo goed rijd als de TCE
Dat is een mening, en als jij daar geld voor over hebt dan mag dat. Maar in dat geval zijn er nog wel wat andere auto's aan te raden hoor.

En wat heeft dit gedoe over die Twingo helemaal met de Nederlandse verkoopcijfers te maken? Bovendien: 'koper' rog is 14 jaar oud!

Geelhoed zei:
rog zei:
Een twingo diesel kost per maand 33,- meer dan een twingo TCE in de wegenbelasting
maar een TCE is in aanschaf 2500,- duurder en gebruikt in de stad 2x zoveel benziene
en de diesel is de eerste 2 jaar wegenbelasting vrij , de TCE niet.
Dus na 2 jaar is de TCE niet 2500,- duurder maar 3300,- euro
Kan je me dat voor rekenen? Waar komt die 800 euro vandaan?
De diesel is 1800 euro duurder

De 1.2 benzine twingo is ook belastingvrij.

En daar komt bij dat de diesel net zo goed rijd als de TCE
Dat is een mening, en als jij daar geld voor over hebt dan mag dat. Maar in dat geval zijn er nog wel wat andere auto's aan te raden hoor.

De twingo TCE is een 1.2 turbo 100pk 145 nm en die kost € 13.490 en is niet wegenbelasting vrij
De twingo diesel 90pk 200nm kost € 9.790 en is wegenbelasting vrij
de TCE is nu al 3700,- duurder en na 2 jaar met betaalde wegenbelasting 4500,- duurder

Ik wilde dus een rap twingotje en geen standaard 1.2 16V 75pk , ik kon dus kiezen tussen een
TCE voor 13.490,- of een diesel voor 9,790,-
Als ik de twingo diesel na 3 verkoop en ik neem het ruim - 50% is de hij nog 4900,- waard , = 4890,- verlies
als ik de twingo TCE na 3 jaar verkoop -50% is hij nog 6900,- waard , = 6590,- + 1200,- wegenb = 7790,- verlies en dan nog de duure benziene en de verzekering van de 1.2 TCE Turbo is ook duurder dan de diesel , altans bij mijn verzekering.
En er zijn zat andere auto's te koop voor 9,790,- maar niet met 90pk en 200nm en wegenbelasting vrij.
Ik denk dat jou Ford Ka met 69pk 102nm en niet wegenbelasting vrij , meer heeft gekost.

Ah, je wil de benzineturbo. Dus voor de diesel turbo was het argument dat het lekkerder rijden geld mocht kosten, maar voor de benzine niet. Ok...

Daarbij vergelijk je dan de Gordini met de Authentique, juist...

Mijn Ford Ka levert me elke maand 171,48 bruto op, dus nee, ik denk niet dat de Ka mij meer kost. :)

Als ik de twingo diesel na 3 verkoop en ik neem het ruim - 50%
Als je een boompje wilt opzetten over afschrijving kan dat altijd.

Na drie jaar zal een niet-belastingvrije kleine diesel niet heel gewild meer zijn. Sterkte.

Sorry, maar deze Ka-discussie hoort echt niet in dit topic thuis. On-topic graag!!

Tja, dat probeerde ik in het eerste bericht al duidelijk te maken. Maar als je de handschoen oppakt kan je het krijgen natuurlijk! :)

Meneer rog heeft vorig jaar maart een Scirocco besteld.
En vorig jaar augustus zijn nieuwe 207.

In februari wilde hij de Juke nog wel kopen.

Je zou denken dat hij zich meer zorgen zou maken over afschrijving dan over belastingvrij zijn, maar dat zal mijn gedachtenkronkel zijn.

De opmars van de belastingvrije auto zal nog wel even voortduren. Gezien de enorme populariteit van deze auto's, en vooral van de belastingvrije diesels zal er volgens mij toe leiden dat de politiek de maatregelen rond de belastingvrijstelling van met name de diesels nog wel gaat wijzigen onder druk van de autolobby en consumentenorganisaties.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat alle bezitters van de kleine goedkope diesels in 2013 een vermogen aan belasting gaan betalen. Ik denk dat de protestgeluiden vanuit de bevolking (de kiezers dus) zo hevig zullen zijn dat de belastingvrijstelling nog wel verlengd gaat worden.
Dat het kopen van een auto met belastingplannen in het achterhoofd wel eens anders kan uitpakken heb ik zelf mogen ondervinden. In januari van dit jaar stond de kilometerheffing nog in de steigers en heb ik vanwege mijn jaarkilometrage een schone diesel met roetfilter gekocht (Octavia TDI).
En zodoende mag ik dus nog steeds ieder kwartaal een aanzienlijke som geld overmaken naar Apeldoorn.
Het volgende jaar? De Polo Bluemotion zal wel de meestverkochte auto worden, ondanks de 3 cilinder, op de voet gevolgd door één van de drielingen.
De Punto(Evo) zal het niet redden omdat het een Fiat is (heb zelf niets tegen Fiat), De Corsa redt het net niet en de Clio is een te oud model.
Bij de "vertegenwoordigersauto's" zal het een nek aan nek race worden tussen de Astra en de Megane.
En Ford? De nieuwe Focus vind ik een twijfelgeval en ze zullen een belastingvrije Fiesta op de markt moeten brengen om de verkooprace bij te benen.

MTBer zei:
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat alle bezitters van de kleine goedkope diesels in 2013 een vermogen aan belasting gaan betalen. Ik denk dat de protestgeluiden vanuit de bevolking (de kiezers dus) zo hevig zullen zijn dat de belastingvrijstelling nog wel verlengd gaat worden.
Waarom? Die maatregelen zijn al sinds 2009 bekend. Tenminste voor de bijtelling, maar dat zal voor de MRB ook wel gelden, als dat niet eerde wordt afgeschaft als gevolg van te grote populariteit.

Dat het kopen van een auto met belastingplannen in het achterhoofd wel eens anders kan uitpakken heb ik zelf mogen ondervinden. In januari van dit jaar stond de kilometerheffing nog in de steigers en heb ik vanwege mijn jaarkilometrage een schone diesel met roetfilter gekocht (Octavia TDI).

Als de dealer de auto zou uitlezen geeft hij error code #417 (html)

Ik ken iemand die is verhuisd omdat hij onder de misvatting was dat de kilometerprijs slechts op de snelweg zou gaan gelden!
Ik kan me niet druk maken om zulke mensen :)

De regels aanscherpen zou ervoor zorgen dat op diesel-gebied alleen de VAG-producten nog voldoen. Dat staat feitelijk gelijk aan het om zeep helpen van de succesvolle belastingmaatregel. Ik zie dit niet zo heel snel gebeuren.

Geelhoed , uit jou reacties kan ik alleen maar opmaken dat je het niet kan hebben , dat mensen dit soort auto's kopen en
jij dat niet hebt gedaan , de afgunst druipt van mijn scherm af :rolleyes: maar ja dat soort mensen zijn er ook.

Ik heb ook in autoweek gelezen , dat het zeker niet de bedoeling is van de belastingdienst , om mensen dalijk toch
hard aan te pakken die een groene auto hebben gekocht , er word eerder gedacht aan een compensatie.

Ik heb ook een groene auto. Dus ik snap je probleem met mij niet helemaal, ik reken wat vaardiger dan mensen die kleine diesels kopen dat is alles.
Geef eens een verklaring op je leeftijd en aanschaf van zoveel auto's in zo weinig tijd?

@fastmatti
Er staat gewoon in de wet dat de normen volgend de gemiddelde NEDC CO2 van de verkochte auto's vierjaarlijks zal worden bepaald. Mag jij raden wat die sinds 2008 gedaan heeft. Die norm gaat instorten dat het niet meer leuk is.

Nee hoor dat gebeurt niet , let maar op er komt gewoon een compensatie regeling , voor de huidige eigenaar.

En dat je al die moeite doet om te kijken wat ik heb geschreven :) werk je soms bij de belasting dienst ?

Maar je mag het gerust weten hoor , ik heb familie wonen in zweden en daar heb ik ook de scirocco gekocht.
Nu denk jij natuurlijk weer ahahahahahaha in Zweden ?
Toen ik hem daar kocht was hij 9000,- euro goedkoper dan hier , door de toen ingestorte kroon.
En ik heb hem hier gelijkt verkocht en er lekker aan verdiend.

En voor de Juke ben ik ook gaan kijken , maar vond hem van binnen een beetje te goedkoop aandoen
voor het geld.

Geelhoed zei:
Tja, dat probeerde ik in het eerste bericht al duidelijk te maken. Maar als je de handschoen oppakt kan je het krijgen natuurlijk! :)

Meneer rog heeft vorig jaar maart een Scirocco besteld.
En vorig jaar augustus zijn nieuwe 207.

In februari wilde hij de Juke nog wel kopen.

Je zou denken dat hij zich meer zorgen zou maken over afschrijving dan over belastingvrij zijn, maar dat zal mijn gedachtenkronkel zijn.

Don't manipulate the facts...Geelhoed komt er toch wel achter...(y)

rog zei:
Nee hoor dat gebeurt niet , let maar op er komt gewoon een compensatie regeling , voor de huidige eigenaar.
Yeah right! :D

En dat je al die moeite doet om te kijken wat ik heb geschreven :) werk je soms bij de belasting dienst ?

Jij hebt duidelijk geen moeite gedaan om te kijken wat ik zoal schrijf :)

rog zei:
Maar ja aan je fototje te zien en je uitspraken , ben je heel wat gepest op school en heb je dit soort dingen gemist

Ik weet het niet, maar ik vind het wel zo netjes.

Je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn , dat maakt niks uit , alleen geef jij je mening heel sarcastisch weer.

Dan probeer je mij ook nog eens voor een leugenaar neer te zetten , want ja hij heeft het over zoveel auto's dat klopt nooit
terwijl je totaal niet weet wie ik ben of wat ik doe , denk jij soms dat alle mensen leven zoals jij ?

Maar we kunnen het heel makkelijk oplossen , ik laat jou alle bewijzen zien , dat ik een nieuwe A4 T heb gehad ,een nieuwe GolgV GTI een nieuwe Golf V TSI , een nieuwe 207, een nieuwe scirocco heb gekocht in zweden , een offerte heb voor een nieuwe Juke. en nu 2 nieuwe twingo's heb gekocht 1 benziene 1 diesel.

Als dit niet klopt krijg je van mij gratis de twingo diesel , klopt het wel , krijk ik jou Ford KA

Kijk dan heb je ballen :D
Kom maar op :D

Geelhoed zei:
@fastmatti
Er staat gewoon in de wet dat de normen volgend de gemiddelde NEDC CO2 van de verkochte auto's vierjaarlijks zal worden bepaald. Mag jij raden wat die sinds 2008 gedaan heeft. Die norm gaat instorten dat het niet meer leuk is.
Was even vergeten dat ik niet discussieer met een technocraat.

Als nu gelijk had verteld , dat je diesel haat , waarom is me ook een raadsel , wat zou jou dat nou een worst wezen waar iemand, in rijd
als iemand toch meer wil betalen omdat hij diesel lekkerder vind rijden , wat zou jou dat nou uit maken , wat maak je je druk man.

Als ik hier jou stukje lees , ben je in mijn ogen gewoon een zwaar gefrustreerd persoon , die eigenlijk de hele wereld dom vind en denkt dat hij zelf
heel slim is , man hoe arrogant moet je wel niet zijn om zo te denken en zelf rond rijd in een ford Ka ahahahahhahahahahahah

https://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=1872

Er valt in dit stuk alleen maar te lezen hoe dom andere mensen wel niet zijn
kom op zeg , je rijd rond in een ford Ka , de eerste de beste dikke bak rijder
stoort zich mateloos aan jou 69 pk kart , die op de snelweg alleen maar in
de weg rijd :D

Voor mij is dit einde discussie.

rog zei:
Als nu gelijk had verteld , dat je diesel haat
Ah, je hebt wel iets terug gezocht! (y)

als iemand toch meer wil betalen omdat hij diesel lekkerder vind rijden , wat zou jou dat nou uit maken , wat maak je je druk man.
Dan maak ik me druk als men met omslagpunten en belastingvrij gaat schermen. Als je dan toch meer wilt betalen moet je je daar ook geen zorgen over maken.

Als ik hier jou stukje lees , ben je in mijn ogen gewoon een zwaar gefrustreerd persoon , die eigenlijk de hele wereld dom vind en denkt dat hij zelf heel slim is
Je typeert uitstekend. Eigenlijk vind ik alles beneden +3 standaard deviaties IQ beneden mijn niveau. maar doorgaans beperk ik me tot het schofferen van de onderste 50% van de populatie en dat is vandaag niet anders.

Er valt in dit stuk alleen maar te lezen hoe dom andere mensen wel niet zijn
kom op zeg , je rijd rond in een ford Ka , de eerste de beste dikke bak rijder
stoort zich mateloos aan jou 69 pk kart , die op de snelweg alleen maar in
de weg rijd :D

Jammer, ik wil graag nog een boompje opzetten over onze auto's en wie nou rondjes om wie kan rijden. Mocht je het voor de bühne doen is het vergeefse moeite, de rest weet namelijk wel wat een Westfield is :D

Geelhoed zei:
rog zei:

Jammer, ik wil graag nog een boompje opzetten over onze auto's en wie nou rondjes om wie kan rijden. Mocht je het voor de bühne doen is het vergeefse moeite, de rest weet namelijk wel wat een Westfield is :D

Ik had gehoopt dat GH wijzer zou zijn en niet meer zou reageren, maar hoop nog steeds dat rog zich aan zijn woord houdt. Anders kunnen jullie misschien per PM verder discussiëren?

inderdaad - wat die rog en Geelhoed aka Gearhead uitbraken lijkt mij spamguerilla die via PM behoort te verlopen.

OT: Infiniti verkoopt zwaar kxx
dat maakt mij enorm 'chagerijnig'

rickm zei:
inderdaad - wat die rog en Geelhoed aka Gearhead uitbraken lijkt mij spamguerilla die via PM behoort te verlopen.

Ben er nog niet uit of het een compliment of belediging is. Jij GH?

gearhead zei:
rickm zei:

Ben er nog niet uit of het een compliment of belediging is. Jij GH?

Mooi jaar geworden voor de Polo e/d 3 ling. Kan niet iedereen zeggen.....

De Polo heeft het beste verkoopjaar gehad sinds zijn bestaan in NL, zelfde geldt voor de Ibiza en Fabia.

Dennis_zw zei:
Ik had gehoopt dat GH wijzer zou zijn en niet meer zou reageren
Daar ben ik veel te kinderachtig voor :)

Het is nu de tweede keer dat de discussie over de Twingo hier als offtopic gezien wordt, maar het lijkt me toch een valide vraag waarom die dingen als warme broodjes over de toonbank gaan.
Is de wortel van belastingvrij zijn en een wat lagere brandstofprijs dan echt zo groot dat je de elementaire rekenvaardigheid er spontaan door vergeet?
Daarnaast lijkt het me geen feest om in twee jaar 75000 km in zo'n ding te moeten rijden.

Die vraag kun je dan bijna aan elke auto rijder vragen , waarom koopt iemand een BMW M5 terwijl je maar 120km/u mag rijden en zelfs dat lukt
je niet door de drukte.

Waarom kopen mensen een 60" plasma tv terwijl een 37" lcd scherm ook heel mooi kijkt en veel minder stroom gebruikt.

Vandaar dat mensen ook gewoon een twingo diesel kopen.

De prijs van een twingo diesel is 1800,- euro meer dan een gewoone 75pk twingo , is dat het waard ? , voor mij wel , heerlijk zo'n lekker rap autotje
90PK en 200nm. Als je de auto na 3 jaar verkoopt en je krijgt niks van die 1800,- euro terug , was dat het dan waard , ja voor mij wel , maar dat is nog maar de vraag , misschien brengt hij toch meer op , maar doet hij dat niet vind ik het ook best.

En dan nu de wegenbelasting , ik rij elk jaar ongeveer 12000km in de stad , een twingo 75pk heeft me dan 1246,- euro aan benziene gekost en 240,- euro aan wegenbelastg in totaal dus 1486,- euro.

Een diesel zou me dan 687,- euro aan diesel kosten en 800,- euro aan wegenbelasting in totaal dus 1487,- euro

Wat is dan het probleem ?

Maar misschien zie ik iets over het hoofd , dan zou kunnen , maar wat kan dat dan zijn ?

Ik reken voor diesel ongeveer 1.30 en voor benziene 1,62
dan ga ik er vanuit dat een benziene 1 op 15,6 loopt
en een diesel 1 op 22,7
En dat heb ik nagezocht bij de anwb site.

dus eigenlijk zeg je , dat ik niet alleen die 1800,- aan de meerprijs
verlies , maar nog veel meer omdat het een diesel is en niemand dat
dalijk wil hebben.

Ik denk dat je daar ook een fout inmaakt , aangezien ik met mijn eigen
ogen zie , dat Oosblokkers al die duure zuipbakken hier opkopen
Kijk maar eens op marktplaats of je nu een bmw 750 voor een
appel en een ei kan kopen en zo kopen ze ook alle kleine dieseltjes
op , ook die zie je hier niet voor een appel en een ei staan.
De twingo diesel verkoopt in Frankrijk ook heel goed alleen
is de vanaf prijs daar 12.500,- euro en hier 9.990,- euro

rog zei:
Ik reken voor diesel ongeveer 1.30 en voor benziene 1,62
dan ga ik er vanuit dat een benziene 1 op 16 loopt
en een diesel 1 op 25
En dat heb ik nagezocht bij de anwb site.
4.4 en 6.3 l/100 km in de stad voor de tingos, handig zo'n NEDC verbruikstest.
Ik moet helaas bij mijn standpunt over dieselrijderes blijven.

dus eigenlijk zeg je , dat ik niet alleen die 1800,- aan de meerprijs verlies , maar nog veel meer omdat het een diesel is en niemand dat
dalijk wil hebben.
Ik herhaal mezelf dan maar een keertje:
Ja, want straks is die niet belastingvrij meer en dan loop je dus inderdaad tegen hoge omslagpunten aan.
Een Twingo rijdt gemiddeld 10k per jaar en niet alleen in de stad. die red dat dus nooit, tel daarbij dat de MRB jaarlijks met 7% stijgt en we komen ergens denk ik.
Als jij hem aan een Oostblokker kwijt kunt zou dat erg fijn voor je zijn, ik wens je succes.

Ik rij ongeveer 12k per jaar (99,9%) stad , ik heb heel wat twingo's te koop zien staan die na
2 jaar heel wat meer hadden gelopen dan 20k soms wel 40k kijk het maar na , er staan er zat
te koop , het bewijs is er in overvloed.

Zoals ik al eerder vertelde , worden kleine diesels gewoon nog goed verkocht en
hoef ik hem niet aan een Oostblokker te verkopen , dat doet de handel zelf en kan
dat zelfs de verkoopprijs omhoog brengen.
tot nu toe heb ik nog niet kunnen zien dat een kleine diesel onverkoopbaar is
of spotgoedkoop zijn , integendeel zelfs.

waarom kijk je zelf niet even rond , wat er te koop staat aan kleine diesels
en wat ze er voor bieden en vragen , dat heb ik zelf al gedaan voordat ik de
twingo kocht.

Maar ja heel jou verhaal is nu veranderd , nu zeg je dus , oke het kan nu te
doen zijn om in een diesel te rijden , maar dalijk echt niet meer aangezien
de wegenbelasting omhoog gaat en dan komt de klap .
Dus jij denkt dat een Twingo dalijk niks meer waard is , omdat hij
2,75 euro in de maand duurder word in de wegenbelasting.
Over 6 jaar kost mijn twingo me 20e in de maand meer dan nu
en dat is dan ook nog in het ergste geval , waar ik niet vanuit ga.

Nou is dat ze erg ?

Diesel: https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/7431376
benziene : https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/7255089

Diesel , niet veel gelopen :https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/7504549
benziene , niet veel gelopen : https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/7470796

Fiat panda diesel: https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/panda/7299708
fiat panda benziene:https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/panda/7495505

Ik heb hier ook nog even een omslagpunt berekening gemaakt:https://www.omslagpunt.com
Ik heb bij de meer prijs auto 0 in gevult , aangezien ik die 1800,- euro meerprijs er graag
voor over heb en in mijn geval was het 1600,- omdat de dealer mij 200,- meer korting
gaf als ik voor de diesel ging.
Dan kom ik op een meerprijs van 17,- euro per jaar , tegenover benziene. :Do_O:p

rog zei:
Ik rij ongeveer 12k per jaar (99,9%) stad , ik heb heel wat twingo's te koop zien staan die na
2 jaar heel wat meer hadden gelopen dan 20k soms wel 40k kijk het maar na , er staan er zat
te koop , het bewijs is er in overvloed.
Je hoeft mij niets te vertellen over wat er te koop staat op autotrack. Maar goed je kent me niet dus: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,3703748

waarom kijk je zelf niet even rond , wat er te koop staat aan kleine diesels
en wat ze er voor bieden en vragen , dat heb ik zelf al gedaan voordat ik de
twingo kocht.
Ja nu, maar de belastingvrije maatregel loopt nu nog, en het is nog niet algemeen bekend dat die straks verscherpt wordt.

Ik heb hier ook nog even een omslagpunt berekening gemaakt:https://www.omslagpunt.com
Ja vertel me meer over omslagpunten! https://www.autoweek.nl/forum/read.php?26,3183087

GH en Rog - sodemieter eens op naar een 'Twingo', of 'Mijn Auto' draadje i.p.v. het uiterst relevante en geconserveerde 'Ned. Verkoopcijfers' topic te vervuilen. Yak!

Overigens bewonder ik in stilte jullie eloquente en beschaafde correspondentie - dat weer wel :)

Als je een berekening maakt tussen een golf TDI en een TSI dan heb je groot gelijk
de auto's rijden allebij even goed , alleen kost een TDI bijna 6000,- meer en is
hij in de wegenbelasting een heel stuk duurder , het heeft dus geen zin om dat
te kopen , of je moet echt heel veel rijden.

Maar nu hebben we het over een twingo :D , die is er ook in een benziene turbo
en in een diesel turbo , alleen is hier de benziene turbo 3700,- duurder en
is hij ook niet WB vrij , dat maakt hem dan ineens 4500,- duurder o_O

Zou de benziene turbo net zo duur zijn als de diesel turbo , ja dan heb
je gelijk , dan zou ik ook gewoon de benziene turbo gekocht hebben
maar die is er niet.
Er is zelfs niet eens een auto te koop in deze klasse met dit vermogen en deze
prijs.

Ik zie dat veel mensen een standaard twingo kopen en daar ook nog eens
voor 2000,- aan extra's op laten zetten en wat maakt het uit , als je dat
leuk vind , alleen weet iedereen dat je dat geld ook gewoon kwijt bent.

Nu koop ik geen extra's maar betaal ik 1600,- meer , zodat ik een
lekker rap autotje heb en dat ik die 1600,- dan gewoon kwijt
ben bij de inruil , ja dat heb ik er wel voor over.

En als ik dan de berekening maak tussen diesel en benziene
is dat bijna 0,0

Ga ik uit van jou doom gedachten , dat ik over 2 jaar gewoon weer
100% wegenbelasting betaal en dat daar elk jaar 7% boven op
komt , dan nog stelt het allemaal niks voor , ik ga me toch niet
druk maken over het feit dat mijn auto over 6 jaar misschien
20,- euro in de maand meer kost.
Wie weet kost een liter benziene over 6 jaar wel 5,- euro

Dus met grote diesel auto's waar bergen BPM over betaald moet
worden heb je 100% gelijk
Maar met de twingo sla je de plank totaal mis.

Alweer?
Je gaat voorbij aan het feit dat die 20 euro in de maand voor veel mensen nu blijkbaar wel een wereld van verschil is. Zelfs zo dat een Lupo 3L van bijna 10 jaar oud niet te betalen is. En dat allemaal omdat je dan wekelijks aan de pomp een tientje bespaart.
Ik kan daar dus niet bij, en als je niet inziet dat de occasionprijzen voor belastingvrije auto's gaan instorten dan is het beter dat je je niet al te veel mengt in de discussies van dit topic.

[size=large]Teller autoverkoop op 479.389[/size]

In Nederland zijn tot en met 20 december van dit jaar 479.389 auto’s op kenteken gezet. Vorig jaar stond de teller rond deze tijd op 384.457.
Het jaar loopt ten einde dus de boeken kunnen bijna dicht. De teller van de autoverkopen staat tot en met 20 december op 479.389 stuks. Dat is 24,7 procent meer dan dezelfde periode in het vorige jaar.

De positieve resultaten zijn natuurlijk te danken aan de fiscale stimulering van de overheid voor zuinige auto’s. De merken die dat soort modellen in huis hebben, laten dan ook de beste resultaten zien. Volkswagen is het bestverkopende merk met een afzet van 49.166 exemplaren. Vorig jaar waren dat er nog 37.335. Dat succes is niet in de laatste plaats te danken aan de Polo, die met 18.604 exemplaren het bestverkopende model was.
Ook de andere merken van de VW Group merken het effect van de spaardiesels. Bij Skoda gaat de verkoop van 7.751 stuks in 2009 naar 16.278 stuks in het nieuwe jaar. Daarvan zijn 7.355 exemplaren een Fabia. Bij Seat gaat de verkoop van 9.603 in 2009 naar 12.700. De Ibiza is goed voor 7.724 stuks. Bij Audi, dat geen wegenbelastingvrij model heeft, is de groei beperkt: vorig jaar werden er 15.246 gekentekend, dit jaar zijn het er 16.083.
Een ander succesverhaal komt uit de Franse hoek. Van de 24.686 verkochte Citroëns (19.963 in 2009) zijn er 11.363 een C1. Bij Peugeot zien we een zelfde soort scenario: van de 39.252 auto’s die dit jaar werden verkocht zitten 17.623 107’s. Tot en met 20 december 2009 werden overigens 29.442 Peugeots verkocht. Ook bij Renault is er geen reden tot klagen. Met name de Twingo en de Mégane zorgen voor een verkoop die groeit van 23.645 in 2009 tot 39.252 in 2010.

Goeie ouwe Panda
Een andere opvallende topper is de goeie ouwe Fiat Panda, waarvan er dit jaar zo maar eventjes 10.317 zijn verkocht. Meer dan van de 500 waarvan 7.602 stuks een eigenaar vonden. Die Punto scoort daarnaast nog eens 7.417 stuks. Vorig jaar, toen de facelift en de wegenbelastingvrije diesel er nog niet waren, werden nog 2.687 Punto’s verkocht. Dat komt op een totaaltje van 26.821 Fiats, waar er vorig jaar nog 15.598 werden verkocht.
Het is maar goed dat Fiat zo goed scoort, want van de andere merken hoeft dit concern het nog niet te hebben. Alhoewel, bij Alfa Romeo is het Giulietta-effect al goed zichtbaar. Van de 2.720 verkochte Alfa’s waren 1.019 van dit nieuwe type, dat nog maar net op de markt is. Vorig jaar werden in totaal nog 1.590 Alfa’s verkocht. Bij Lancia is het Delta-effect echter al weer uitgewerkt. Het merk verkocht nog maar 441 auto’s. Een halvering ten opzichte van het vorige jaar toen dankzij de Delta 855 Lancia’s werden verkocht.
Een andere opvallende verliezer is Daihatsu. Het merk dat grossiert in kleine auto’s heeft geen MRB-vrije aanbieding. De verkoop keldert van 4.490 stuks in het vorige jaar naar 2.012 stuks tot en met 20 december. Ondanks dat Honda twee hybrides in de aanbieding heeft, wordt ook hier een flink verlies genoteerd. Vorig jaar werden daar nog 10.270 auto’s verkocht, dit jaar zijn het er 7.181. Toyota is daarentegen nog steeds gezond. Daar helpen 14.969 Aygo’s, 7.138 Yarissen en 7.820 Priussen aardig mee aan het totaal van 40.882 stuks. In 2009 waren dat er 37.429.

Geweldige zaken Koreanen
Verder valt op dat de verkopen van Saab nauwelijks zijn gestegen. De trage komst van de 9-5 zorgt dit jaar voor een totaal van 529 stuks; tien meer dan vorig jaar. De Koreanen doen daarentegen geweldige zaken. Hyundai verkoopt 18.156 auto’s, waarvan er 7.065 een i10 zijn. Vorig jaar stond de teller daar op 13.075. Bij Kia gaat het nog beter. Daar werden 4.666 Picanto’s de markt opgeduwd (in 2009 1.540), zijn er 3.149 Venga’s verkocht en 3.420 Cee’ds. In totaal groeit de verkoop van 6.888 in 2009 naar 15.598 in 2010.
Opel, dat vorig jaar nog ten onder dreigde te gaan, is lekker bezig zich terug te vechten. Vorig jaar bleef de teller steken op 25.944 stuks, dit jaar zijn dat er al weer 35.010. Met name de verkoop van de Corsa en de Astra zitten lekker in de lift. Volgend jaar komt er nog hulp in de vorm van de nieuwe Meriva en is er natuurlijk de gefacelifte Corsa.
Zijn er dan alleen maar mini’s en middenklassers verkocht? Nee hoor. Wat dacht je van 616 Porsches (457 in 2009), waarvan er 216 een Cayenne zijn? Verder noteren we bijvoorbeeld 42 Ferrari’s, terwijl dat er vorig jaar nog 24 waren. Vorig jaar werd er één Rolls-Royce op kenteken gezet, terwijl dat er dit jaar twaalf zijn. Ongetwijfeld dragen de California en de Ghost bij aan het succes van deze exoten.

autoweek.nl

Met name de Twingo en de Mégane zorgen voor een verkoop die groeit van 23.645 in 2009 tot 39.252 in 2010.

Is rog ook weer tevreden...

Kijk naar de top 10 van Oktober of November, en je hebt de Top 10 over geheel 2010.
Dec staat op 7000 ukkies - de kaarten zijn geschud - de teerling is geworpen - het einde is nabij......

:cry:

rog zei:
Nou is dat ze erg ?

Nee, alleen je komt nogal zeker over in je keuze van de twingo en bepaalde dominante types als geelhoed kunnen daar helaas niet bepaald tegen en dat merk je. Je krijgt gewoon geen ruimte.

De decembermaand heeft geen extreme resultaten zoals vorig jaar opgeleverd, of het moet de slechte positie van Renault en Dacia zijn: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2012-2010.pdf

Cijfers 2010
1 1 Volkswagen 49.278 38.168
2 2 Toyota 40.954 37.487
3 4 Peugeot 39.665 29.640
4 3 Ford 39.375 36.714
5 5 Opel 35.683 26.180
6 6 Renault 33.702 23.662
7 8 Fiat 27.132 16.885
8 7 Citroën 24.918 20.047
9 12 Hyundai 18.380 13.148
10 11 Suzuki 16.729 13.398
11 18 Škoda 16.294 7.768
12 9 Audi 16.089 15.249
13 19 Kia 15.640 7.100
14 13 BMW 13.803 12.443
15 10 Volvo 13.533 13.843
16 16 Seat 12.743 9.611
17 15 Nissan 11.660 10.139
18 17 Mercedes-Benz 11.421 9.061
19 14 Honda 7.226 10.283
20 23 Chevrolet 7.068 4.347
21 22 Mitsubishi 5.849 4.349
22 24 Dacia 5.402 4.077
23 20 Mazda 5.323 4.836
24 25 Mini 3.011 2.660
25 26 Alfa Romeo 2.738 1.624
26 21 Daihatsu 2.029 4.618
27 27 Subaru 905 906
28 30 Smart 738 763
29 31 Lexus 705 550
30 33 Land Rover 682 462
31 34 Porsche 617 458
32 32 Saab 530 521
33 28 Lancia 450 864
34 37 Jaguar 427 295
35 29 Dodge 392 814
36 36 Chrysler 268 407
37 35 Jeep 262 446
38 38 Infiniti 52 50
39 43 Th!nk 49 15
40 41 Ferrari 42 24
41 39 Maserati 36 42
42 42 Aston Martin 28 20
43 48 Tesla 27 4
44 40 Cadillac 24 27
45 51 Rolls Royce 12 1
46 45 Lada 11 14
47 43 Lotus 9 15
48 46 Bentley 7 12
49 47 Morgan 3 7
Totale markt 483.164 387.641

Welk merk wordt de nummer één van 2011? Is het opnieuw Volkswagen, of kan één van de andere merken in de achterhoede de aanval aangaan? De huidige nummer 7, Fiat, sluit ik wegens gebrek aan nieuwe modellen uit (alleen de Freemont op Dodge Journey-basis, nieuwe Fiat Panda pas in de laatste maand(en) van 2011 leverbaar, modellengamma te incompleet en deels verouderd).

Poll: De nummer één van 2011 wordt...
[*]Volkswagen
Facelift Passat, Passat CC, Eos, Caddy, Touran en Phaeton en nieuwe Sharan volop leverbaar, nieuwe Jetta, New Beetle en Golf Cabriolet, kwam er niet een Polo Variant met de verlengde wielbasis van de sedan? Eind 2011 Lupo al leverbaar?

[*]Toyota
Nieuwe Yaris, Verso-S, Prius Alpha (eerste Midi MPV met 14% bijtelling), eerste volledige jaar Auris Full Hybrid.

[*]Peugeot
508, 308 facelift, MRB-vrije 207 1.6 e-HDI (in navolging van C3/DS3)?

[*]Ford
Nieuwe Focus, (Grand) C-MAX, komst MRB-vrije Fiesta, facelift Mondeo volop leverbaar + 20% bijtelling, nieuws voor Kuga en eind van het jaar nieuwe B-MAX (mix MPV en SUV als opvolger van de Fusion en Braziliaanse EcoSport) al leverbaar?

[*]Opel
Facelift Corsa + MRB-vrije diesel, Astra Sports Tourer en GTC, Technische update Insignia, eerste volledige jaar Meriva, facelift Antara, Ampera, eind 2011 Zafira en nieuwe Astra sedan al bij de dealers?

[*]Renault
MRB-vrije Twingo (benzine + diesel) + facelift in maart (van den Acker-snuit), MRB-vrije diesel Clio (incl. Estate), facelift Laguna en updates Mégane en Espace volop leverbaar

[*]Citroën
MRB-vrije C3 en DS3, nieuwe C4 en DS4, facelift voor C4 Picasso en C5 volop leverbaar, eind 2011 DS5 al bij de dealers?

[sup]Tussenstand:[/sup]
results.cgi

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]

[size=large]Autoverkopen kwart hoger in 2010[/size]

UTRECHT - De autoverkopen in Nederland zijn in 2010 uitgekomen op 483.164 stuks. Dat betekent een stijging van 24,8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, blijkt uit cijfers die Bovag, Rai en RDC maandag hebben gepubliceerd.

In de maand december werden 11.142 nieuwe auto's aan de man gebracht.
Volkswagen was vorig jaar het best verkochte merk. De Duitse autoproducent, met een marktaandeel van 10,2 procent, verkocht in totaal 49.278 auto's.
Toyota bezette de tweede plek met een marktaandeel van 8,5 procent, gevolgd door Peugeot (8,2 procent) en Ford (8,15 procent). Opel had 7,4 procent van de markt in handen, waarmee het de vijfde plek bezette.

Zuinige auto's
Het herstel van het afgelopen jaar is grotendeels te danken aan maatregelen van de overheid om de verkoop van kleine zuinige auto's te stimuleren. Vooral het schrappen van de wegenbelasting en de aankoopbelasting BPM voor zuinige kleine auto's gaven een impuls aan de verkopen.
Maar ook het toegenomen consumentenvertrouwen en een inhaalslag op de zakelijke leasemarkt droegen bij aan de verkoopspurt.

Stabilisatie
Bovag verwacht dat de autoverkopen dit jaar op 480.000 uitkomen, ongeveer gelijk aan 2010. ''We verwachten een stabilisatie van de verkopen. Wat we gezien hebben is dat de markt is aangetrokken door fiscale stimuleringsmaatregelen. Maar we hebben het idee dat daar de groei nu een beetje uit is'', aldus een woordvoerder van Bovag.
In het crisisjaar 2009 kelderden de autoverkopen in Nederland met ruim een vijfde tot 387.699 stuks. Het jaar daarvoor werden nog bijna 500.000 nieuwe auto's aan de man gebracht

nu.nl

Cijfers december / januari-december 2010: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2011_1/~/media/RaiAssociation/Files/Communicatie%20en%20PR/Autoverkopen/2011/20110103%20personenautoverkopen%20heel%202010.ashx

Alvast voor Geelhoed mocht AW het in de jaarlijst nog niet hebben opgelost:

12/2010
Citroën C3 65
Citroën C3 Picasso 15
Citroën Xsara Picasso 2
Citroën C4 14
Citroën C4 Picasso 25

1-12/2010
Citroën C3 3.643
Citroën C3 Picasso 1.377
Citroën Xsara Picasso 420
Citroën C4 612
Citroën C4 Picasso 2.809

Renault probeerd alles om ook maar hoger te eindigen. Aangezien ze het dit jaar niet meer kunnen worden hebben ze alle mensen die vorig jaar een auto hebben gekocht en die afgelopen november/december hun auto zouden krijgen de leveringen glashard een maand of 2 vooruit geschoven. Over geschiedsvervalsing gesproken.

michel1975 zei:
Renault probeerdt alles om ook maar hoger te eindigen. Aangezien ze het dit jaar niet meer kunnen worden
Een halve dag gehad en nog 308,5 te gaan, ik vind het een dappere bewering!

Terug
Bovenaan