Vrouw rijdt in een aquarium c1

Sebastian

Net ingestapt
Beste forumleden,

Mijn vrouw rijdt al een tijdje rond met wat lekkages bij de achterlichten van haar Citroën C1 (vroege jaren 2000). Probleem is meerdere malen "verholpen" maar het probleem blijft bestaan en breidt zich uit.
Tot haar verbazing begon het ook te lekken uit haar binnenverlichting. Deze staat vol met roestig water.

Ik heb contact gehad. Met Citroën dat ik het niet normaal vind, ondanks de leeftijd dat deze modellen zo slechte rubbers en afdichtingen hebben, maar helaas, citroen legt alle problemen bij de eigenaar neer...

Wij zijn van plan om toch voor een andere stadsauto te gaan, maar gezien de ervaringen met 2 Franse auto's, gaat 't geen Frans merk worden.

Gezien het feit dat we onlangs een duurdere auto al hebben aangeschaft, is ons budget nu erg beperkt tot 5 a 6K. Hebben jullie tips voor betrouwbare modelletjes voor die prijs? Bij voorkeur bj na 2008.

Ik heb rondgekeken op gaspedaal en er is niet veel keus die ze echt leuk vindt, maar er zijn wel leuke Fiat Punto's te koop, alleen ik weet niet of deze betrouwbaar zijn.

Alvast bedankt voor 't meedenken!

De klachten van de c1 komen ook voor bij de Peugeot 107 en toyota aygo van de begin jaren, dus dan kun je alles wat Japans is ook afsluiten, een Toyota yaris wordt ook nog in Frankrijk gemaakt en de c1 in Slowakije, er worden weer meer westerse /Japanse merken geproduceerd in Oost Europa dus tja om nu alles uit te sluiten

De grande punto van de 1e bouwjaar kent hier en daar ook kwalen https://youtu.be/EVRQrMgsnlo
De punto Evo is een beter alternatie of de grande punto van na de faceluft

De 3e generatie clio is ook een aanrader de 1.2 tce is een fijn en zuinig blok https://youtu.be/cisKX0MRg7I

Een colt is ook een aanrader https://youtu.be/RkjZgf8X5qs

Tja... hier moet ik toch je idee doorprikken dat het een Franse auto is.. het is namelijk een Japanse auto die in Tsjechië is gemaakt. Citroen en Peugeot hebben qua design veel bijgedragen maar qua techniek en afwerking is het allemaal Toyota. Je gaat dus weinig (niets?) vinden dat betrouwbaarder is in deze klasse en leeftijd.

Wij hebben er ook een en inderdaad heb ik inmiddels een paar dotjes kit bij de antenne en achterlichten moeten toevoegen. Bij het 3e remlicht komt het ook nogal eens voor. Sindsdien geen enkel probleem meer. Na 15 jaar inmiddels zijn de rubbers niet heel soepel meer en daarnaast waren die van de achterlichten af-fabriek al niet zo best. Is dacht ik zelfs een terugroepactie op geweest toen ze jong waren maar niet elke auto zal die terugroepactie hebben gehad.
Ik ben het niet met je eens dat het een schande is dat een auto van alweer 15 jaar oud ongeveer zulke kwaaltjes heeft. Sterker nog; het is zelfs een vrij indrukwekkende score dat het bij zulke problemen blijft. Ik heb heel wat auto's gehad waaronder auto's die nieuw veel duurder waren die bij 10 jaar oud al veel meer problemen hadden. Ook lekkages die zo optraden. Verder kunnen lekkages ook het gevolg zijn van een niet 100% juist herstelde schade. Bij een 15 jaar oude auto is dat ook een aannemelijk verhaal. Geen enkele fabrikant zal zal nog enige coulance bieden nadat de auto 10 jaar oud is, tenzij onomstotelijk vaststaat dat het een probleem is dat alleen maar door een grove constructiefout kan zijn ontstaan.

Neemt niet weg dat als je op zoek wil naar iets anders dat je dat zelf moet weten. Als je voor een Punto gaat bijvoorbeeld ga je voor een klasse grotere auto en met 2008 een fractie nieuwer. De Grande Punto's (daar gaat het dan om) staan volgens mij best aardig bekend. Vermijd de diesel tenzij je een distributie ketting wilt wisselen. Ik dacht verder dat ook bij deze auto soms de voorbumper steunen willen wegroesten en dat er lekkages kunnen zijn van de stuurbekrachtiging leiding (kwaaltjes bij de Fiat groep uit die jaren). En hadden deze niet ook soms last van lekkage bij de achterklep rubbers?
Met het verwachtingspatroon wat je hebt van een auto van deze leeftijd durf ik je geen voorstel te doen. Wat je ook gaat vinden; in deze leeftijd en budget klasse zal er altijd wel iets zijn.

Engineer2 zei:
Tja... hier moet ik toch je idee doorprikken dat het een Franse auto is.. het is namelijk een Japanse auto die in Tsjechië is gemaakt. Citroen en Peugeot hebben qua design veel bijgedragen maar qua techniek en afwerking is het allemaal Toyota. Je gaat dus weinig (niets?) vinden dat betrouwbaarder is in deze klasse en leeftijd.

Wij hebben er ook een en inderdaad heb ik inmiddels een paar dotjes kit bij de antenne en achterlichten moeten toevoegen. Bij het 3e remlicht komt het ook nogal eens voor. Sindsdien geen enkel probleem meer. Na 15 jaar inmiddels zijn de rubbers niet heel soepel meer en daarnaast waren die van de achterlichten af-fabriek al niet zo best. Is dacht ik zelfs een terugroepactie op geweest toen ze jong waren maar niet elke auto zal die terugroepactie hebben gehad.
Ik ben het niet met je eens dat het een schande is dat een auto van alweer 15 jaar oud ongeveer zulke kwaaltjes heeft. Sterker nog; het is zelfs een vrij indrukwekkende score dat het bij zulke problemen blijft. Ik heb heel wat auto's gehad waaronder auto's die nieuw veel duurder waren die bij 10 jaar oud al veel meer problemen hadden. Ook lekkages die zo optraden. Verder kunnen lekkages ook het gevolg zijn van een niet 100% juist herstelde schade. Bij een 15 jaar oude auto is dat ook een aannemelijk verhaal. Geen enkele fabrikant zal zal nog enige coulance bieden nadat de auto 10 jaar oud is, tenzij onomstotelijk vaststaat dat het een probleem is dat alleen maar door een grove constructiefout kan zijn ontstaan.

Neemt niet weg dat als je op zoek wil naar iets anders dat je dat zelf moet weten. Als je voor een Punto gaat bijvoorbeeld ga je voor een klasse grotere auto en met 2008 een fractie nieuwer. De Grande Punto's (daar gaat het dan om) staan volgens mij best aardig bekend. Vermijd de diesel tenzij je een distributie ketting wilt wisselen. Ik dacht verder dat ook bij deze auto soms de voorbumper steunen willen wegroesten en dat er lekkages kunnen zijn van de stuurbekrachtiging leiding (kwaaltjes bij de Fiat groep uit die jaren). En hadden deze niet ook soms last van lekkage bij de achterklep rubbers?
Met het verwachtingspatroon wat je hebt van een auto van deze leeftijd durf ik je geen voorstel te doen. Wat je ook gaat vinden; in deze leeftijd en budget klasse zal er altijd wel iets zijn.

Ik heb net een mazda 3 van 2006 ingeruild. Nooit lekkages gehad. Daarvoor volvo s40 bj 2004 gehad en ook geen lekkages of andere grote problemen (buiten de airco). Dus ik ben niet eens met de stelling dat het "normaal" of niet verwonderlijk is dat de auto's van dat bouwjaar als een vergiet gaan lekken.

Natuurlijk zal een auto na jaren hier en daar wat kwaaltjes krijgen, maar lekkende auto, vind ik toch een probleem van de fabrikant, niet consument. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Voor €6.000 mag je wel wat verwachten hoor, daar is echt wel wat leuks en goeds voor te koop

Ik heb vaak genoeg tot €3.000 voor mensen gezocht en wat gevonden en dan kwam deze of andere ellende niet voorbij

Met de Mazda heb je denk ik geluk gehad die kunnen roesten zeg

Sebastian zei:
(...)

Natuurlijk zal een auto na jaren hier en daar wat kwaaltjes krijgen, maar lekkende auto, vind ik toch een probleem van de fabrikant, niet consument. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Bwah, je hebt lekken en lekken. Dat wat rubberen afdichtingen gaan lekken, vind ik ook niet zo heel gek. En sowieso, nogal simpel te verhelpen.
Ik ken veel, en echt veel, dramatischer kwaliteitsproblemen bij moderne auto's. :)

De Citroën C1 wordt in Tsjechië gebouwd en is voor het grootste deel juist Toyota techniek, vrijwel niets is Citroën of Frans aan deze auto.

We hebben zelf 7 jaar een nieuw gekochte Toyota Aygo gehad en hadden veel problemen, waaronder ook diverse lekkages. Ook liet de verbinding met achterruiten los. Dit zijn bekende zwakke punten van de Toyota Aygo/ C1 en 107 van de eerste generatie. Met andere auto's heb ik nooit lekkages gehad.

De 2e generatie Citroën C1, Aygo en 108 die in 2014 op de markt kwamen waren een stuk beter, en zijn technisch ook volkomen identiek. Je hoort ook weinig over lekkages na de facelift van 1e generatie in 2009.

Goede opties in deze prijsklasse zijn bijvoorbeeld de zeer betrouwbare Renault Twingo 2, de Hyundai I20, Fiat Panda 3 1.2, Mitsubishi Colt, Ford Ka 2, of de vrij dure maar zeer betrouwbare Toyota Yaris die volledig in Frankrijk wordt geproduceerd.

Die was ik even vergeten; de loslatende lijm van de achterramen op de 5-deurs versies. Daar is overigens nog wel een terugroepactie op van kracht. Zou je bij het intoetsen van het kenteken bij RDW moeten zien en wordt ook bij die 15 jaar oude versies kosteloos opgelost.

Ik wil het niet helemaal goed praten en geef ook aan dat lekkages een bekend probleem zijn of waren. Maar je kan beter wat lekkage problemen hebben dan motoren die stuk lopen, roetfilters kapot, stuurhuis wat lekt, etc etc.. De genoemde Mazda 3 die is ingeruild is echt heel veel geluk geweest dat die niet al APK afkeur had gekregen door roest. Voor 6000 euro mag je op zich wel wat vervangen maar dan heb je het over 3 maanden BOVAG garantie...

Ik heb in het verleden ook wel auto's gekocht voor 1000 Euro waar ik zonder ook maar 1 probleem 5 jaar mee gereden heb. Onze C1 was fractioneel duurder en daar heb ik 5 jaar enkel een paar smeren met kit tegen lekkage hoeven geven. Maakt het voor mij een van de beste aankopen ooit. Ik heb ook auto's gehad tussen 6000 en 10.000 euro die nog niet eens 10 jaar oud waren... sommige waren bijna perfect maar sommige zijn al na een paar jaar op de sloop beland door het uitkomen van zwakke punten voor dat model.
Trouwens: met gloednieuwe auto's ook ellende gehad. En dan een (VW) dealer die zowel ontkend dat het en zwak punt als ook ontkend dat het op deze auto van toepassing is. En toch heb ik een keer een achterbank moeten verwijderen van een 1 jaar oude auto om in de huiskamer te laten drogen...

Oftewel: geef mij maar een lekkage als zwak punt. En ik reken erop dat een 10 a 15 jaar oude auto gebreken heeft. Zo niet dan heb je geluk gehad.

Sebastian zei:

Oké, dus volgens jou moet een fabrikant garanderen dat een auto water dicht blijft..
Hoe moeten ze dat precies doen? Rubber word nou eenmaal oud, heeft niet het eeuwige Leven.
Dat is gewoon niet te garanderen.

En hoe lang moet die garantie dan zijn? 10 jaar? 20? 80?

Zo kan je alle kwaaltjes of defecten wel de verantwoordelijkheid van de fabrikant maken.

m1mymf0bhhdh.jpg

Ik zou ook voor de tweede generatie gaan. Toyota Aygo of Peugeot 108 kan natuurlijk ook.

m1myorobt26k.jpg

m1mymbxbj193.jpg

Yaris Verso zei:
ik heb net voor mijn nichtje een Chevrolet Spark 1.2 gekocht. Is een leuke kleine auto en erg luxe met climate control en nog gewoon een 4
De meesten denken bij een Spark aan de bi-fuel, maar ik zou deze 1.2 zeker meenemen in je overweging.
Die van haar is van 2010 en ze heeft er minder dan 3k voor betaald. Voor 5k kun je er zeker 1 uit 2012 vinden.

(y) zal ook bij mij hoog op het lijstje staan.

en liever een stapje groter dan de aveo vanaf bouwjaar 2011 de laatste generatie zeg maar. De generatie aveo daarvoor is een veredelde Daewoo Kalos.

De Fiat Punto Evo/ Punto/ Grande Punto is best een goede keus, en een leuke auto. Zoals elke auto heeft deze Fiat ook wat zwakke punten zoals de versnellingsbak en soms wat elektrisch. Fiat maakt verder best goede auto's, de onderdelen zijn goedkoop, en ze zijn vaak eenvoudig om te repareren.

Controleer dus goed of alle knopjes goed werken, en kijk of de versnellingsbak goed schakelt, en geen ruisende bijgeluiden maakt, de versnellingsbak lagers van de versnellingsbak gaan nog wel eens kapot, deze versnellingsbak zit ook in diverse Opels, Alfa's en Lancia's.

Het technisch vrijwel gelijke broertje is de Alfa Mito, dit is ook een leuke auto. Kies liever niet de 2 cilinder motor.

ak2 zei:
De Fiat Punto Evo/ Punto/ Grande Punto is best een goede keus, en een leuke auto. Zoals elke auto heeft deze Fiat ook wat zwakke punten zoals de versnellingsbak en soms wat elektrisch. Fiat maakt verder best goede auto's, de onderdelen zijn goedkoop, en ze zijn vaak eenvoudig om te repareren.

Controleer dus goed of alle knopjes goed werken, en kijk of de versnellingsbak goed schakelt, en geen ruisende bijgeluiden maakt, de versnellingsbak lagers van de versnellingsbak gaan nog wel eens kapot, deze versnellingsbak zit ook in diverse Opels, Alfa's en Lancia's.

Het technisch vrijwel gelijke broertje is de Alfa Mito, dit is ook een leuke auto. Kies liever niet de 2 cilinder motor.

De Punto Evo is zeker een serieuze optie. Leuke auto om te zien en prima opties.
Daarnaast is een Fiat 500 ook een auto waar we naar willen kijken. Hij is natuurlijk een stuk kleiner, er kan waarschijnlijk niet eens een bierkrat mee in de kofferbak, maar de vrouw vindt 'm heel leuk.
Ik ben alleen beniwued of zo'n 500 qua betrouwbaarheid net zo als de Evo zit...

Daarnaast is een Fiat 500 ook een auto waar we naar willen kijken. Hij is natuurlijk een stuk kleiner, er kan waarschijnlijk niet eens een bierkrat mee in de kofferbak, maar de vrouw vindt 'm heel leuk.
Ik ben alleen beniwued of zo'n 500 qua betrouwbaarheid net zo als de Evo zit...

Zo'n 500 is prima. is onderhuids identiek aan een Fiat Panda (en Ford Ka). Maar de 'zit' moet je wel liggen en het sturen / rijden. Ik vond het rijden erg tegenvallen, er zijn genoeg A segmenters (zoals Picanto, Opel Karl, Hyundai i10, etc.) die zoveel malen prettiger rijden. Maar het uiterlijk maakt voor veel mensen veel goed ;) En ik vind de twin-air blokjes wel karakteristiek, maar echt niet prettig rijden.

Vind het overigens wel grappig dat veel mensen heel erg tevreden zijn over hun C1 of Peugeot 107 / 108. Dan hoor je altijd "ja is ook eigenlijk gewoon een toyota, japanse auto" etc etc.
En als mensen iets minder prettig vinden of klachten hebben over hun C1 of 107/108 dan hoor je vaak; "ja dat heb je met die franze meuk, troep, etc. " :)

zijn gewoon auto';s uit de zelfde fabriek, onderhuids identiek.

De Fiat 500 en Ford Ka 2 werden/ wordt gebouwd in Polen. Beide auto's staan bekend als betrouwbaar. De 1.2 Fire 4 cilinder is volledig gebouwd door robots, en staat bekend als zeer degelijk en betrouwbaar.

Misschien zoiets als hieronder.
Praktische relatief grote A-segmenter met 94 pk 4-cilinder,.
( tevens veel aanbod binnen het budget, eventueel ook te krijgen als zijn broer/zus de Suzuki Splash )

Opel Agila - 1.2 Edition - 1e eigenaar - 2011 - 33.436 kilometer

Ook voor pak hem beet 4k zijn er al mooie exemplaren te vinden, lekker vrolijk interieur bij deze

Edit : Zie nu dat de opvolger van de Agila ( de Karl ) ook al binnen budget komt, wel in de richting van de 6k maar toch al voldoende opties, dan heb je het dus over bouwjaar 2015 ongeveer ( zoiets dus )

Ik denk dat we toch gaan oriënteren richting een Punto Evo, fiat 500, of ford Fiesta.

Ik denk dat deze drie wel redelijk betrouwbaar als occasion zijn en niet teveel hoeven te kosten.
Mazda 2 wordt denk ik te duur, maar is ook nog het overwegen waard (misschien omdat ik zelf gecharmeerd ben van dit merk).

Jeetje, wat een ingewikkelde zoektocht...
We zijn vandaag bij diverse autobedrijven geweest en helaas bot gevangen. Met een budget van 6 a 7k lijkt het bijna een onmogelijke opgave om in de buurt van Arnhem iets te vinden wat mijn vrouw leuk vindt, maar wat ook betrouwbaar is.

Verschillende autobedrijven adviseren ons niet om voor een punto evo te gaan vanwege Electronicaproblemen, maar hebben ook niet echt aantrekkelijke alternatieven gekregen.

Qua betrouwbaarheid zitten we toch te denken aan een mazda 2 (2011), ford fiesta (2011) Toyota aygo (2013) of suzuki Alto.

Wat belangrijk is, zijn 4/5 deuren en een goede kofferbak waar onze hond (vizsla) in kan en het moet geen station wagon worden, maar een wendbare stadsauto

Nu hebben we een proefritje gemaakt met een Renault Clio van 2014 (Net iets boven ons budget, maar wel mogelijk als inruil genoeg oplevert) en mijn vrouw is hier wel van gecharmeerd. Alleen vond ik zelf het onderstel erg trillend, stuur verweerd en basislak +wieldoppen...
Zij vindt 'm mooi en fijn rijden, sleutelkaartrn zijn echter heel versleten en ik heb hier een minder goed gevoel over, maar ik kan het ook mis hebben. 151k vind ik ook aardig hoog als ik naar de concurrentie kijk. Die auto staat overigens bij broekhuis auto (Opel dealer) in Elst (Gelderland)

Wat zijn julie gedachten?

Ziet er inderdaad wel erg karig uit zo, Playmobil uni-blauw met wieldoppen. Wat mij opvalt is dat auto in verhouding toch vrij duur lijkt, nu 7 jaar oud, 151k gelopen en nog steeds de helft van de nieuwprijs.

Deze blauwe Clio is wel een erg karige uitvoering. Voor dit bedrag vind je er genoeg die luxer zijn uitgevoerd, van een jonger bouwjaar zijn, en/ of minder kilometers hebben. Ik zou deze blauwe Clio niet kiezen.

De Renault Clio 4 staat bekend als goede en betrouwbare auto. Je kunt beter wat meer uitgeven voor een hele mooie. In 2016 kwam de facelift ( bv uitvoering Zen, Limited etc.). Die zijn mooier en beter afgewerkt, en kennen minder windgeruis. Renault gebruikt een distributieketting die gesmeerd wordt met olie. Een kloppende onderhoudshistorie is dus van belang. Koop ook gewoon een auto waar je gelijk een goed gevoel over hebt. Een Clio is een plezierige auto om te rijden.

De Ford Fiesta is net als de Renault Clio een hele goede keus in het B segment. In het A segment zou ik zeker kijken naar de Opel Karl, Mitsubishi Spacestar, en als de auto veel in de stad wordt gebruikt de Renault Twingo 3. De Twingo 3 is zeer handelbaar door de zeer kleine draaicirkel, door de motor achterin is de auto wel gevoelig voor wind, op de grote weg is de Twingo 2 met de motor voor in fijner.

Zoals bekend zijn de Toyota Aygo 2, Peugeot 108 en Citroën C1 2 technisch volledig identiek, en komen uit de zelfde fabriek.

Een goed alternatief voor de Suzuki Alto is de Nissan Pixo, die is technisch identiek en komt uit de zelfde Suzuki fabriek.

Je zou deze nog kunnen overwegen
https://www.viabovag.nl/auto/citroen-c3-12-vti-82pk-collection-airco-trekhaak-aux-mu08sn6
of deze, ook bij broekhuis
https://www.viabovag.nl/auto/hyundai-i20-12-mpi-i-motion-airco-centrale-vergrendeling-vijf-deurs-cruise-control-qr3ht08

Een Hongaarse vizla achterin de kofferbak van een aygo/alto? Dan moet je wel voor iets uit het a-segment gaan met een verschuifbare achterbank of 1 die wat ruimer is uit het a-segment dan de alto/aygo

Aangezien je op de meeste sugesties geen terugkoppeling geeft ga ik er van uit dat die afvallen

Het verhaal van de punto Evo is nieuw voor mij, met name als je gewoon voor een 1.4 gaan.

Een vizsla is wel een atletische hond, dus een trildrempel hoeft denk ik geen probleem te zijn. Zelf vind ik een hoekige auto wel handig met een hond, dan heb je minder risico dat die de klep op zijn hoofd krijgt. Honden kunnen nog weleens hyper uit de auto springen als de klep nog maar halverwege is.

Als ik 't zo allemaal lees, is een clio van 2014 een goede en betrouwbare optie.
Thanks voor het meedenken! Nu op zoek gaan naar een leuke in de buurt. Valt alleen niet mee... Weinig aanbod in Gelderland

Is het zo erg voor een auto een stukje te rijden? Aanbod is op het moment vaker wat minder. Je komt (mits er geen dingen kapot gaan) toch maar 2x bij de garage?

Even out of the box, maar heb je al eens naar een Kia Venga gekeken? Kwalitatief goed en erg compleet. En tegen best aardige prijzen te koop.

Kia picanto kan nog , een Renault twingo, een vw up enz. Er zijn veel auto’s die beter rijden dan een c1 .

Ik zou een UP kopen, en er dan vervolgens achter komen dat de C1 eigenlijk een hele betrouwbare auto was :p

cj 6356335 zei:
Kia picanto kan nog , een Renault twingo, een vw up enz. Er zijn veel auto’s die beter rijden dan een c1 .

Ja, tijdens onze zoektocht is de picanto ook in beeld gekomen. Maar als we voor een gaan, dan het liefst een 1.2. Iets meer vermogen...

Als je van B-segment weer terug bent/gaat richting A-segment dan ook zeker de Opel Karl niet negeren.
Altijd met 1.0 motor met 75 pk, 1 van de betere keuzes in het A-segment.

Veel succes met de zoektocht, de Kia Picanto en Opel Karl zijn ook een goede keus.

De Opel Karl is de niet in Nederland geleverde in Korea gebouwde Chevrolet Spark 2, en is een goede en betrouwbare auto. De auto is erg volwassen voor het A segment.

Na 20 jaar de rubbertjes minder.... Ja, tijd om even de Franse merken de grond in te boren. Oh, het is eigenlijk een Japanner uit Tsjechie.....
Gelukkig zul je zat Europese merken vinden die met dan 20 jaar garantie geven.

We gaan inderdaad ook eens kijken naar de Opel Karl. Mijn vrouw vindt t een leuke auto om te zien, en dat is al winst :)

Don H zei:
Na 20 jaar de rubbertjes minder.... Ja, tijd om even de Franse merken de grond in te boren. Oh, het is eigenlijk een Japanner uit Tsjechie.....
Gelukkig zul je zat Europese merken vinden die met dan 20 jaar garantie geven.

Nou nou, je maakt er wel een hele sarcastische quasi showtje van...

Ik heb wat auto's gereden en nog nooit heeft t bij mij binnen in de auto geregend of stond de schimmel aan m'n hemelbekleding. Of dat je grijze bekleding achter vol zit met wittige schimmelvlekken.

Wellicht overschat ik volgens jou de auto wel als ik verwacht dat deze geen rijdend aquarium is en ligt jou standaard lager. Dat mag.
Overigens staat er bij mij een youngtimer in de straat die de eigenaar al ruim 20 jaar in bezit heeft en nooit de rubbers heeft vervangen.... Maarja, dat zal wel een unicum zijn. Net als mijn oude mazda 3...

Wat een zoektocht in deze barre occasion tijden..
Nog steeds niks kunnen vinden, maar....
Maandag gaan we proefritjes doen met een kia picanto 2014 en een mazda 2 2014.

Nu wordt mijn vrouw erg blij van de looks van de picanto, maar ik ben ouderwets mazda minded.

Mocht zij in allebei goed rijden en komt het neer op een keuze... Wat zou dan (qua kosten zoals onderhoud en benzine, maar ook prestaties) jullie keuze zijn?

Sebastian zei:
Wat een zoektocht in deze barre occasion tijden..
Nog steeds niks kunnen vinden, maar....
Maandag gaan we proefritjes doen met een kia picanto 2014 en een mazda 2 2014.

Nu wordt mijn vrouw erg blij van de looks van de picanto, maar ik ben ouderwets mazda minded.

Mocht zij in allebei goed rijden en komt het neer op een keuze... Wat zou dan (qua kosten zoals onderhoud en benzine, maar ook prestaties) jullie keuze zijn?
De prestaties van de 2 zijn beter, de overige kosten zijn van de Picanto lager, maar het is dan ook een kleinere auto.

De Picanto is A segment en zal goedkoper zijn om te rijden. De Mazda 2 is B segment, meer auto, maar ook duurder om te rijden.

ak2 zei:
De Picanto is A segment en zal goedkoper zijn om te rijden. De Mazda 2 is B segment, meer auto, maar ook duurder om te rijden.

Mazda staat bekend om roestgevoeligheid, check de auto goed daarop.

Een Mazda 2 uit 2014 is wel een relatief oud model, in 2015 kwam de opvolger. Dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden. Veel concurenten zijn in 2014 moderner. De Ford Fiesta en Mazda 2 delen het platform.

ak2 zei:

Iets duurder misschien, tientjeswerk, ik zou zonder meer de B segmenter pakken. Ook al is dat het voorgaande model.

Sebastian zei:

Wat ik zou doen, zeggen tegen de vrouw na de proefrit: kies de auto waar jij blij van wordt.
Neem geen tweede keus omdat het op papier ietsjes goedkoper of verstandiger lijkt.

spoiler alert zei:
Sebastian zei:

Wat ik zou doen, zeggen tegen de vrouw na de proefrit: kies de auto waar jij blij van wordt.
Neem geen tweede keus omdat het op papier ietsjes goedkoper of verstandiger lijkt.

(y)

Ik vind het verschil tussen een Picanto en mijn Fiesta behoorlijk groot. De laatste is echt veel meer auto. Maar voor een kleine auto is een Picanto op zich een prima ding, m'n zus is er blij mee.

Vandaag deze twee kia's bekeken en met de witte een proefrit gemaakt. Ze rijden best goed die 1.2 tjes!

Nu een keuze maken. Ik denk dat we voor de bruingrijze gaan. Is iets dikker qua opties maar ook iets duurder. De witte heeft op een aantal plekken lakschade dat erg zichtbaar is, maar is stukken goedkoper.

Witte Kia Picanto:

https://api.gaspedaal.nl/redirect/v...3f08cc50a7ff69d703962b409a9]witte kia picanto

Bruingrijze Kia Pikanto:

https://api.gaspedaal.nl/redirect/v...0a7ff69d703962b409a9]bruin grijze kia picanto

Heb voorgaande reacties gelezen en zie dat je jouw budget dus al hebt opgehoogd met €2000,-.
Ben het met Total Loss eens, die bruine Kia Picanto is mooi maar vrij aan de prijs. Maar ja, alle occasions zijn momenteel redelijk duur bij een dealer.

Nog even het kenteken van die bruine op rdw.nl gecheckt maar de auto is zelfs al uit 2014 i.p.v. 2015 zie ik nu.
Geen idee voor de reden van afwijkende data ( demo of showroomauto? ) maar normaal is datum deel 1 gelijk aan datum afgeven kenteken, in dit geval is kenteken eerder afgegeven.

Datum eerste inschrijving in Nederland : 28-02-2015
Datum eerste toelating : 28-02-2015
Datum eerste afgifte kenteken in Nederland : 11-09-2014

Of hebben ze een willekeurig ouder ( nog ergens "liggend" ) kenteken op deze auto geschroefd?

Is inderdaad wel heel duur, maar we hebben even op gaspedaal gekeken en... Kijkend naar bj, km stand en opties vinden er niet veel goedkopere. Wel een aantal witte, maar de kleur staat gewoon toch niet aan.

En het is op de occasionmarkt echt een gekkenhuis qua prijzen. Ook nagenoeg geen onderhandelingsruimte helaas. Maar die bruine kunnen we incl. Inruil van de c1 voor 7650 euro meenemen. Met 6 mnd. Bovag en een de rest van een dealer riedeltje.

Terug
Bovenaan