Aanschaf andere auto of doorrijden met huidige auto

pandabeer

Net ingestapt
Dag,

Ik loop al een tijdje met de het volgende dilemma: koop ik een andere auto, of geef ik mijn huidige auto nog een keer onderhoud / distributie en APK.

Lijdend voorwerp is een VW Polo 1.4 16v automaat uit 2002 met een kleine 170000 km op de klok. Het is een fijne auto. Afgelopen jaar flink geïnvesteerd in onderhoud.
Auto is inmiddels 3 jaar in bezit. Vanwege mijn rijbewijs (waarin ik een automaat moet rijden) zou de wens zijn om eventueel een andere auto met automaat aan te schaffen. Maar die auto’s zijn relatief schaars. Toch zie ik wel leuke dingen voorbij komen. Budget kan natuurlijk alle kanten op. Maar wil toch ook een beetje uitkijken naar wat voor bedrag ik uitgeef.

Optie is om de Polo onderhoud te doen, d.w.z. Grote beurt/Apk en distributie riem v.v. De riem zit er nu 5 jaar op. Volgens interval zou die aan de beurt zijn.
Voordeel is dat ik weet wat ik heb aan de Polo. Hij is comfortabel en aardig betrouwbaar gebleken.
2e hands moeten polo’s met automaat nog best wat kosten. Je praat dan over bedragen van € 2500 - € 3500.
Polo’s zijn dan uit de jaren 2002-2005.

Nadeel:
Oudere auto met wat ouderdoms gerelateerde gebreken w.o.
- olieverbruik dit is een kwaal van deze motoren.
- onderhoud laten doen zoals omschreven, kostenpost € 850 - € 900.

Of aanschaf van een 2e hands auto met verse ApK en onderhoud.
De Polo dan de deur uit doen.

Verder zou ik kunnen besteden een bedrag van 5000 euro. Daarvoor rij je b.v. Suzuki Swift, Opel Agilla (2008)
Kijk verder wel een naar een Toyota Yaris.
Zou ik het uit te geven bedrag bijstellen naar 9000 euro, dan ligt een Yaris Hybrid binnen bereik. (Met inruil)
Maar ik wil eigenlijk het bij een ronde 5000 euro houden.

Ben sinds een maand ook nog in het bezit van een Suzuki Alto automaat uit 2005. Zou deze aan kunnen houden en de Polo kunnen verkopen.
Kan ik intussen uitkijken naar een opvolger voor de Polo. Zou de Polo dan via een autobedrijf kunnen verkopen. APK loopt begin oktober af.

Wat is het advies, dat jullie zouden geven?

Groet Paul

Als je echt perse die 2 auto's nodig hebt zou ik gewoon doorrijden met wat je hebt, als je voor die 850 - 950 Euro weer een jaar verder kan een no-brainer lijkt me. In de tussentijd natuurlijk wel doorsparen voor een nieuwere auto op een later tijdstip.

Suzuki swift en toyota yaris zijn populaire auto's, de Swift 1.3 heft een half automaat en zijn al weleens voorbij gekomen in een ander topic dat ze kuren hadden, een yaris 2e generatie heeft ook een half automaat.

Wil je goedkoop en gelijk een paar jaar er op voor uitgaan dan is de hyundai accent een optie nadeel is dat de laatste generatie er alleen als 3 deurs en 4 deurs is.

De Getz is ook goedkoop https://www.gaspedaal.nl/hyundai/getz/automaat?cmin=1400&srt=bj-d

"Hyundai Accent Automaat - Tweedehands auto kopen - Gaspedaal.nl" https://www.gaspedaal.nl/hyundai/accent/automaat?bmin=2006&srt=df-a de hyundai accent

De 2e auto (de Alto) aangeschaft voor gebruik in gezin. Achteraf wat te onverwachte aanschaf. Mijn zoon gebruikt deze nu ook afwisselend met de Polo. De Alto is wat te klein voor hem. Dus daar rijden we zelf ook in.
De Alto van mijn zoon was inmiddels overleden. Dus vandaar ook het gezamenlijke gebruik van nu beide auto’s.

Je zegt:
Het is een fijne auto. Afgelopen jaar flink geïnvesteerd in onderhoud.
unquote

Met dat gegeven zou ik doorrijden in de Polo.

De Kangoo en Demio waren handgeschakelde auto’s. Maar heb zelf sinds 2 jaar mijn rijbewijs (op latere leeftijd).
Ik rijdt met een Bioptic telescopische bril, daardoor moet ik i.v.m. visuele beperking ook automaat rijden. Ook i.v.m. meerdere handelingen tijdens het rijden.

Eigenlijk is mijn zorg over de Polo dat deze best een slokje olie lust. Dat deed hij vanaf aanschaf al 3 jaar geleden. Daar staat de 1.4 16v motor om bekend. Nu heeft de Polo bijna de 170duizend km erop zitten.
Weet inmiddels wel dat autorijden geld kost. Weet ook dat de Demio (ooit) de rijdende spaarpot en ook oer betrouwbaar was.
Dat is de Polo ook. Maar ouderdomskwalen spelen daarbij wel wat meer op, na 19 jaar.

pandabeer zei:
De Kangoo en Demio waren handgeschakelde auto’s. Maar heb zelf sinds 2 jaar mijn rijbewijs (op latere leeftijd).
Ik rijdt met een Bioptic telescopische bril, daardoor moet ik i.v.m. visuele beperking ook automaat rijden. Ook i.v.m. meerdere handelingen tijdens het rijden.

Helder verhaal, fijn dat je zo mooi kan deelnemem aan het verkeer

pandabeer zei:
Eigenlijk is mijn zorg over de Polo dat deze best een slokje olie lust. Dat deed hij vanaf aanschaf al 3 jaar geleden. Daar staat de 1.4 16v motor om bekend. Nu heeft de Polo bijna de 170duizend km erop zitten.
Weet inmiddels wel dat autorijden geld kost. Weet ook dat de Demio (ooit) de rijdende spaarpot was.

De polo bevalt in elk geval al beter dan de half automaat van de c2.

Zolang de Polo het goed doet, zou ik doorrijden en ondertussen sparen voor een grotere stap in leeftijd.
Voor € 5000 kom je weer uit bij oudere auto's met automaat.

Dan kun je bijvoorbeeld overstappen naar een Toyota Yaris Hybrid, Honda Insight (hybride) of volledig elektrische Renault Zoe.

We hebben globaal wel een leuk bedrag te besteden aan een auto, zeg maar, maar of ik dat er voor kwijt wil is vraag 2. Nu ook een poosje die Alto in gebruik. Mijn vrouw maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Ze heeft ooit de meeste kilometers versleten in de Kangoo en Demio. Mij maakt het eigenlijk ook niet uit. Ben het “echte” rijden sinds 2 jaar pas gewend.
Kinderen hadden eerder hun rijbewijs dan ikzelf. En hebben leren rijden in de Demio.
De Polo is voor mij dus prima zat. Dat hoeft dus niet gelijk wat anders te zijn. We rijden niet veel, zo’n 12-15duizend per jaar.

Simpel: doorrijden en verder sparen, inruilen betekent geld wegbrengen naar ene garage die winst wil maken, en je schiet er weinig mee op, zeker nu de Polo betrouwbaar is.

Hoi,

Na wat omzwervingen op verschillende auto sites besloten om de Polo toch het nodige onderhoud te (laten) doen.
Andere auto kopen voor zeg € 5000 met automaat en ook nog wat jaren te gaan is lastig. Je komt dan toch nog in de 15 + auto’s terecht.

- grote beurt/ APK
- vaste remklauw v.v. achter
- poreuze remslangen voor v.v.
- distributie en waterpomp.

Was wel even rib uit het lijf, maar hoop dat het goed uitpakt.

Auto encyclopedie zei:
"Hyundai Accent Automaat - Tweedehands auto kopen - Gaspedaal.nl" https://www.gaspedaal.nl/hyundai/accent/automaat?bmin=2006&srt=df-a de hyundai accent

Hoop ook dat het goed uitpakt. Je ziet altijd meer boven je budget iemand die €15.000 te besteden heeft ziet alleen maar mooie auto's die €20.000 kosten.

Terug
Bovenaan