Help mij om mijn eerste young-/oldtimer te kiezen!

StarsFalling93

Net ingestapt
Hallo allemaal!

Ga er even voor zitten, want het is nogal een verhaal geworden.

Al zolang als ik mij kan herinneren, ben ik gek van auto’s en dan oldtimers (of auto’s met blauwe nummerborden, zoals ik ze heel vroeger noemde) in het bijzonder. Ik ben nu 28 jaar oud, afgelopen december afgestudeerd en heb zicht op mijn eerste vaste baan. Daarmee is het tijd geworden voor mijn eerste auto.

Nu heb ik hier al veel over nagedacht, gefantaseerd en gedroomd. De laatste jaren ben ik praktischer gaan nadenken over wat in mijn omstandigheden haalbaar zou zijn. Uit dat nadenken is een lijstje komen rollen van auto’s (voornamelijk uit de jaren ’80) die me leuk lijken en allemaal in meer of mindere mate haalbaar lijken. Bij elk heb ik echter nog wel wat vraagtekens, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen om hier antwoorden op te vinden.

Nog wat extra informatie over hoe ik de auto wil gebruiken. Het wordt mijn eerste en dus ook nog enige auto, dus alle kilometers zullen dan ook door die ene auto gemaakt worden. Nu verwacht ik niet dat dat er heel veel gaan zijn. Voor de baan waar ik nu zicht op heb, zal ik voornamelijk met het OV reizen. Dus woon-werkverkeer zal ik er in ieder geval niet mee doen. Dingen die ik nu met het OV doe, zal ik dan hoogstwaarschijnlijk met de auto gaan doen, maar dat is voornamelijk het bezoeken van vrienden en familie. En tot slot wellicht de grootste moeilijkheid voor een oudere auto: ik heb geen beschikking over een garage, dus de auto zal buiten slapen. Qua budget heb ik op dit moment een spaardoel van €5.000,-- staan. Meer kan wel, dan moet ik simpelweg wat langer doorsparen.

En dan nu mijn lijstje van min of meer haalbare auto’s met voor elke auto enkele afwegingen:

Rover P6 (4 cilinder model, dus 2000 of 2200)
+ Ondanks leeftijd bovenmatig geschikt voor het moderne verkeer
+ Geen wegenbelasting (laatsten gebouwd in ’77)
- Onderdelenvoorziening sterk afhankelijk van het VK? (importheffingen, extra BTW sinds Brexit)
? Brandstofverbruik

Volvo 740
- Staat bekend als degelijk Zweeds, maar vooral vroege exemplaren kunnen behoorlijk roesten
- Haat-liefdeverhouding met de styling
? Hoog brandstofverbruik

Citroën XM
+ Degelijker dan wellicht te verwachten is, getuige de kilometerstanden van sommige exemplaren
- Dashboard tweede serie vind ik niet de moeite waard
- Hogere aanschafprijzen
? Te ingewikkeld om zelf onderhoud aan te doen

Audi 100 (generatie C3)
Een grote Audi hoort een vijfcilinder te hebben, dus exemplaren met de 1,8 VW-motor vallen af voor mij
+ Lagere aanschafprijzen
+ Verzonken carrosserie, dus in principe geen roest
- Wat saai/degelijk
- Karig qua uitrustingsniveau (elektrische ramen, toerenteller)
? Onderdelenvoorziening

Citroën BX
+ Naar het schijnt goed zelf te onderhouden voor een hydropneumatische Citroën
+ Afgezien van een paar zwakke plekken nauwelijks last van roest
+ Weegt weinig, dus goedkoop in de wegenbelasting
- Exemplaren met 1,4-motor een beetje langzaam en arelaxed op de snelweg
? Interieur lijkt wel heel erg rammelplastic te zijn

Mazda 626 (generatie GC)
+ Vrij luxe uitgevoerd
+ Degelijke techniek
? Onderdelenvoorziening

In dit lijstje heb ik aanbod ook meegenomen, dus auto’s die ik interessant vind, maar weinig te koop worden aangeboden of niet echt liefhebbers hebben, heb ik weggelaten. De Rover P6 is een beetje een vreemde eend in de bijt en staat er tussen, omdat ik die beschouw als mogelijk haalbare droomauto. De anderen zijn een combinatie van wat ik mooi of interessant vind.

Voordat mensen mij gaan vertellen dat ik dit niet moet doen. Ik beschouw dit niet als het kopen van een auto, maar als het actief worden van een hobby. Voor mij betekent dat in ieder geval dat het me meer tijd en geld gaat kosten dan het kopen van een nieuwere, verstandige auto. Tot slot, als jullie nog andere geschikte modellen weten, hoor ik het graag. Alvast bedankt!
 
Je lijkt niet echt een voorkeur voor land of merk te hebben, leuk zo'n brede interesse. En je lijkt je overwegingen aardig op een rijtje te hebben, overal zit wel een kern van waarheid in. Maar veel is interpretabel. Iemand die zijn wegen binnen de specialisten kent heeft minder problemen met de onderdelenvoorziening dan een nieuweling, en een echte modelliefhebber zal sommige 'nadelen' graag met de mantel der liefde bedekken. Het is net wat je zelf verwacht.

Als BX-bezitter kan ik melden dat het interieur inderdaad plastic fantastic is, en het voelt allemaal minder degelijk dan van andere merken in die tijd. Maar functioneren doet het prima, en rammels zijn er om weg te werken. Dat is de hobby. ;)
De XM is inderdaad op sommige gebieden een stapje lastiger volgens mij, maar het blijft een oud ding waaraan je best zelf heel wat kan knutselen lijkt me.
Een Rover P6 zou ik zelf niet buiten willen zetten of door de pekel willen jassen, maar dat is aan jou of je je droomauto zo versneld achteruit wil laten gaan.
De andere auto's heb ik echt geen verstand van, dus dat laat ik aan anderen.

Succes met het wegwerken van je vraagtekens en ik ben benieuwd wat het wordt!
 
Toch weet ik wel van diverse mensen (met name in het VK zelf) die hun P6 dagelijks gebruiken. Brandstofverbruik van de viercilinders schijnt mee te vallen, het is de 3500 die de zuiplap is. Persoonlijk zou ik het met name vanwege de roestgevoeligheid wel beschouwen als een auto waar ik overdekte stalling voor zou willen regelen, bij de jongere youngtimers in je lijstje speelt dat iets minder. Maar ja, dat is dus slechts een persoonlijke overweging, evenals de genoemde plus- en minpunten in je lijstje.

Verder geeft bovenstaande reactie van MWH eea al aardig weer. Succes met het loodzware kiezen tussen alle old- en youngtimers die er te vinden zijn!;)
 
Enkele dingen waar je in deze leeftijdscategorie al snel tegen aan loopt buiten de gangbare roest enzovoorts:
- falende elektrische merk/type gerichte componenten, denk aan elektronische ontsteking, raammotoren, elektrische vergrendeling, dashboardunits en noem maar op
- kunststof en rubber delen waar de weekmakers uit zijn verdwenen, het wordt allemaal broos en breekbaar

Het belangrijkste van je oldtimer is de onderdelenvoorziening, en dat zal bij aanschaf van een oldtimer gelijk je verplichte 2e hobby gaan worden. (een eigen onderdelenmagazijn opbouwen)
Oriënteer je voor de aankoop van een auto eerst eens heel goed in de beschikbaarheid (en prijsstelling) van de onderdelen, en kijk ook eens goed of er merkenclubs en/of gespecialiseerde bedrijven bestaan die voor jou auto een goed gevuld N.O.S./aftermarket magazijn hebben. (en ook waar dit allemaal ligt i.v.m. levertijd en transportkosten)
Gemiddeld genomen geldt hoe algemener/massaler de techniek gebruikt is hoe beter de verkrijgbaarheid van onderdelen, hoe massaler en langduriger de auto geproduceerd is idem. (kortom voor de auto die vroeger het straatbeeld bepaalde is in de onderdelenvoorziening vaak nog redelijk tot goed)
Verder is de N.O.S. onderdelenvoorziening van auto's van voor de jaren '60/'70 over het algemeen een stuk beter als van auto's na de jaren '80, door gebruik te maken van een centraal onderdelenmagazijn bij de importeur hoefden de afzonderlijke dealers niet meer een groot eigen onderdelenmagazijn aan te leggen wat stof verzamelde.

Ik heb enkele oldtimers van sterk uiteenlopende pluimage staan, de onderdelenvoorziening hiervoor is onderling ook totaal verschillend.

- Talbot Horizon 1.1.LS (1981):
motorisch/technisch is alles redelijk verkrijgbaar mits je eenmaal weet van welke toeleverancier Talbot het betreffende onderdeel heeft betrokken (Talbot was niet echt merkentrouw en heeft vele toeleveranciers door elkaar heen gebruikt voor o.a. remmerij en elektra) , goed plaatwerk begint schaars te worden, maar sierlijstjes, interieurdelen, knopjes, raamrubbers, enz. vergt al een aardige aanslag op heel creatief knutselen.
Merendeel via de merkclub (moet je lid worden) en via marktplaats/E-bay enzovoorts, maar het ligt meestal wel al ergens in Europa.... het (uit)zoeken duurt even maar uiteindelijk vind je het nog wel. (en ben je weer 2 weken of 2 maanden verder)

- Jeep Wagoneer 1971:
bouwjaar gerelateerde sierdeeltjes zijn even wat lastiger, maar verder alles zonder problemen prima verkrijgbaar tegen low budget prijzen.
Helaas ligt bijna alles wel aan de verkeerde kant van de wereld, waardoor transport- en douanekosten het alsnog vrij kostbaar en/of tijdrovend maken.
Daarnaast is het wat lastiger sleutelen (alles in inchmaten) en zorgt het voor ons vrij vreemde elektrische aansluitschema ook nog wel eens voor wat hoofdbrekens.

- Ford Transit MK1 1969:
Dankzij de technische basis die in vele Fords en Saab gebruikt is in de jaren '60/'70 is eigenlijk alles prima verkrijgbaar, plaatwerk (reproductie) is ook nog goed verkrijgbaar, interieur en elektronica zat er fabrieksaf al zo goed als niet in dus dat is ook geen probleem, en alles is online verkrijgbaar voor normale prijzen via een duitse Ford specialist dus met gemiddeld met 3 werkdagen al in huis.
(kortom van m'n oldtimers is deze nog veruit het meest gemakkelijk wat betreft de onderdelen)

En verder een vrij algemene tip: geef liever wat meer uit zodat je bij aankoop al gelijk een goede, harde, complete en bruikbare auto hebt, op hobbyprojecten loop je zowel financieel als emotioneel al vrij snel leeg.... en daarbij is de oldtimermarkt tegenwoordig totaal overspannen, voor alles wordt gewoon de hoofdprijs gevraagd en gegeven.
Kijk verder ook nog even hoe het verzekeringstechnisch zit, de enigste daily driver wordt veelal niet meer geaccepteerd voor een oldtimerverzekering.
 
Als een Rover je droomauto is, zou je ook nog een wat nieuwer exemplaar kunnen overwegen zoals een 75. Dan heb je inmiddels ook wel echt iets bijzonders, maar veel minder last van roest.
 
De Rover kan ik niet veel over zeggen, maar ik vermoed dat deze je per definitie veel tijd/moeite én de meeste tijd en moeite zal kosten om op de weg te houden.

Een 740 is een prima optie waarbij kilometerstand niet zo belangrijk is. Staat van onderhoud wel, een 740 die niet goed onderhouden is is echt een bodemloze put waarbij echt alles kapot gaat én omdat het een geliefde youngtimer is, is weliswaar de onderdelenvoorziening goed maar weet men de prijzen flink.

XM: al vind je het dashboard niet mooi, ik zou tóch voor de facelift gaan; minder karakter maar ontzettend veel beter...Gewoon een 2.0i nemen. Leuke auto!

Een BX... volgens mij hét moment om een BX te kopen, ze worden langzamerhand erkend als youngtimer/ toekomstig klassieker en de prijzen stijgen. Ook hiervan zou ik een late nemen met lekkere 1.6, in een leuke sportieve of luxe uitvoering. Als student kocht ik ze voor 200 gulden, maakten ze in orde op de sloop en na een paar maanden raggen liet we ze achter op de sloop voor een volgend exemplaar, lachen was dat! Leuke auto, al stonden ze regelmatig in de fik...

De Mazda 626, mits niet verrot heel goed keuze qua betrouwbaarheid, maar ik denk dat de onderdelenvoorziening volledig opgedroogd is? En specialisten (of mede-liefhebbers) zullen er ook niet zijn vrees ik...

Dan nog wat mijzelf te binnen schoot:

1.Nissan Bleubird hatchback/ Honda Accord Aerodeck al zal vooral de Nissan en in mindere mate de Honda ook last hebben van moeilijk verkrijgbare spare parts..

2. Een Xantia? Elan van een XM, maar eenvoudiger doch niet zo simpel en 'goedkoop' als een BX.

3. En dan kom ik toch op de cliché: een vroege Volvo 850? Inmiddels ook al bijna 30 jaar oud! En eigenlijk karaktervoller dan de gewildere en jongere V70 en wat suffige S70. Lekkere 2.5 10-klepper. Wel zelfde als de 740: koop een goede en houd deze goed bij, dan heb je er veel plezier van en is het prima te behapstukken.
 
Leuke zoektocht! Ik heb zelf een XM als dagelijkse auto. Wel een Y4 (na de facelift), dus met het 'moderne' dashboard. Ik heb eerder ook andere youngtimers gehad, zoals een Volvo 480 en een Alfa Romeo GTV. De XM is verreweg de beste van het stel, er mankeert vrij weinig aan en hij roest niet. Ik heb een eenvoudige 2.0i-16v met handbak en zonder de computergestuurde hydractieve vering (wel met veerbollen, maar volledig analoog dus). Een XM wordt pas gecompliceerd om aan te sleutelen als de motorruimte bomvol zit (V6) of als de veercomputer moeilijk gaat doen. Van beide heb ik dus sowieso geen last. Er is een XM Club met een eigen onderdelenmagazijn en voldoende liefhebbers om ook buiten dat magazijn om aan onderdelen te komen. Ik zou het je aanbevelen!

De algemene opmerking hierboven mbt rubbers moet je wel serieus nemen, auto's van deze leeftijd zijn zelden nog helemaal waterdicht. Er lekt altijd wel ergens een rubber. Op zoek naar een huur-garagebox in je buurt zou ik dus zeker overwegen. Of je moet ruimte hebben op eigen grond, dan is een budget-golfplaten carport al voldoende om de levensduur aanzienlijk te verlengen.
 
Deze kwam ik nog tegen, geen idee of het een goed exemplaar is.

0-18a08875-0318-4561-976f-dd2505a8cf7f.jpg


Honda Accord Aerodeck 2.0EX
 
Ik zou die rover overslaan.
Saab en BMW 320
Opel Manta , VW Scirocco, heerlijk ordi

Weet wel waar je aan begint: je moet handig zijn, geen E10 tanken , altijd met loodvervanger. En je bent bij veel pechhulpdiensten niet meer welkom.
 
Rovee veenis heeft een hele leuke mgf te koop én hij is MG specialist. Met een hardtop erbij heb je een leuk cabriootje voor het mooie weer en een verrekt mooi coupeetje voor de herfst/winter. Ik weet het....ik preek voor eigen parochie :cool:
 
En een Rover 620? Komt volgens mij uit een betrouwbare periode, met veel Honda techniek. Je ziet ze niet veel meer rijden en je houdt budget achter de hand voor de eerste reparaties.

Edit: ik rij wel eens in een Volvo 740 2.3 automaat en daar haal ik zo'n 1 op 10 mee. Heb een tijdje een 940 turbo als tweede auto gehad, ook automaat, en daarmee reed ik zo'n 1 op 8,5. Het zijn vrij zware auto's, wat ook door tikt in de vaste laten. Zeker de 740 sedan vindt ik echt schitterend. Maar denk dat de rover 600 net een tandje lichter en moderner is.
 
Goede opties lijken mij de Rover 75, Peugeot 406 ( Coupe) en Citroën Xantia. Zeer onderschat, maar goed en betrouwbaar.
 
Dank voor de reacties allemaal! Zoveel positieve respons had ik niet verwacht. Ik zal op volgorde reageren. Ik ben niet zo goed in bondig zijn, dus het wordt weer lekker lang. Ik zal een samenvattinkje van mijn overwegingen na jullie reacties onderaan zetten.

@MWH
Als kind was het alles wat oud was, wat ik bepaalde aan de hand van nummerborden. Maar ook toen vielen eigenzinnige auto's me al op. Ik herinner me dat ik de BX toen ook al fascinerend vond. Toen zag je ze nog wel regelmatig rijden. Later werden het vooral Franse oldtimers (Peugeot 504 is een beetje eerste modelliefde) en door verschillende Britse auto-YouTubers te volgen, heb ik de verscheidenheid van Britse auto's ontdekt. Mijn interesse wordt uiteindelijk bepaald door een paar dingen: voor de tijd technisch vooruitstrevend zijn, gewaagdere designs en soms ook juist heel degelijke techniek. Fabrikanten die op safe spelen/traditioneel zijn in zowel design, als techniek hebben niet zo snel mijn sympathie. Tot slot heb ik ook een voorliefde voor auto's die in klassiekerland de underdog zijn. Met dit rijtje krijg je inderdaad een interesse die alle kanten op schiet.

De BX is pas heel recent op mijn lijstje gekomen, omdat ik me die ineens weer herinnerde en ik merk dat 'ie plek 2 achter de P6 begint in te nemen. Wat betreft het interieur daarvan zou ik het eigenlijk eens in het echt moeten zien, want ik vind het interieur van voor én na de facelift wel goed en mooi qua design. De bezwaren die je aandraagt voor de P6 had ik ook in m'n achterhoofd. Welke auto het ook wordt, hij krijgt sowieso een antiroestbehandeling, maar de P6 zal dat het meeste nodig hebben en mogelijk is dat nog niet genoeg.

@D Elzinga
Soortgelijke verhalen ken ik ook. En elke eigenaar die ik tegenkom benoemt hoe goed ze dagelijks inzetbaar zijn. Qua brandstofgebruik hoor ik juist ook weer dat de viercilinders met dubbele carburateurs bijna net zoveel kunnen drinken als de V8. Ik denk dat je dan vooral een zware rechtervoet hebt.

@Muddy Bandit
Dank je voor je uitgebreide respons! Bij sommige modellen van mijn lijstje had ik de onderdelenvoorziening al een beetje uitgezocht. Zo weet ik dat dat bij de Rover P6 best goed is (repro plaatwerk, specialist en kleinschalige onderdelenleverancier in NL). Sommige auto's hebben het lijstje ook niet gehaald op basis van onderdelenvoorziening (NIssan Bluebird T12). Geinig dat je oudste oldtimer de beste onderdelenvoorziening heeft. Dat onderstreept je punt van productiehoeveelheid extra duidelijk. Ik was sowieso van plan om een exemplaar te kopen dat direct de weg op kan en hooguit kleinere, niet essentiële punten heeft. Aanschafprijs lijkt me een slecht iets om op te bezuinigen, aangezien je dat maar een keer betaald. Verzekeringen had ik nog niet enorm naar gekeken, maar was al wel tot de conclusie gekomen dat een olditmerpolis er waarschijnlijk niet inzit.

@Mechanix
Ik ben niet echt merkentrouw, maar meer een liefhebber van bepaalde modellen. De Rover 75 is er eentje die niet op mijn waardering kan rekenen, vooral de retro-styling vind ik verschrikkelijk. Desondanks is het wel een heel interessante auto, maar ik zou 'm zelf niet willen hebben. Bedankt voor je meedenken in ieder geval!

@GT86
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de Rover. Het gebrek aan stalling wordt vermoedelijk de factor die de doorslag naar iets anders gaat geven, vrees ik. Alles staat of valt met onderhoud natuurlijk, maar ik had inderdaad wel eens gehoord dat Volvo 740's slecht tegen verwaarlozing kunnen. Goed om dat te weten over de onderdelenvoorziening van 740's! Die factor ga ik zeker meenmen in mijn overewegingen.

Bij de XM vind ik dat ze 'm echt verpest hebben met de facelift. De stijl van het dashboard en de buitenzijde botsen na de facelift gewoon gigantisch met elkaar en ik kan me daar echt niet overheen zetten. Als het een XM wordt, dan toch echt een van voor de facelift. Ik begin wel steeds meer te neigen naar de BX. Qua uitvoering lijkt een 1,6 mij ideaal, als er dan nog wat luxe op zit, is dat extra mooi natuurlijk.

Bij de Mazda loop ik inderdaad tegen hetzelfde aan als bij andere Japanners. Er is een Mazda-club, maar niet met onderdelenmagazijn. Specialisten zijn er ook niet. Allemaal dingen die suboptimaal zijn als het over je enige auto gaat.

De Bluebird had ik zelf na een poosje van het lijstje gehaald om de redenen waarom de Mazda er ook van gaat verdwijnen. En voor zover ik kan vinden is dat bij Honda niet veel beter. De Xantia is een model waar ik gewoon niet enthousiast van word. Het zou best een verstandige keuze zijn, als ik het zo zie, maar voor mij is het nog belangrijker dat ik een klik heb met een model. Zonder dat kan ik net zo goed een moderne auto kopen, wat mij betreft. Volvo 850 had ik nog niet aan gedacht. Zal daar eens wat meer over gaan opzoeken.

@j ko
Dank je voor de verheldering wat betreft de XM! Dat helpt om hem op m'n lijstje te houden en nu weet ik zeker dat de V6 moet vermijden. Wat betreft waterdichtheid, ik was van plan om op z'n minst iets van een vochtvreter in de auto te hebben staan. Ik heb even op Funda rondgekeken naar garageboxen, maar het aanbod is niet heel ruim. Wordt wel iets wat ik in de gaten ga houden. Ik woon in een flat, dus iets op eigen grond is sowieso geen optie.

@Volt
Ziet er op de foto's heel strak uit, maar wordt qua onderdelen te moeilijk om in de lucht te houden als het je enige auto is. Wel een heel mooi exemplaar om erbij te hebben als liefhebber.

@spoiler alert
Het lijkt er steeds meer op dat de Rover iets voor later gaat worden. Wist ik ergens wel, maar wilde het eerst van anderen horen. Afgezien van Saab noem je precies allemaal auto's waar ik weinig aan vind. Om de een of andere reden heb ik dat met het overgrote deel van de modellen van de Duitse merken. Bij Saab heb ik gekeken naar de 99 en de 900. Bij de 99 zijn de prijzen te hoog en van een 900 gaat m'n hart vooralsnog niet echt sneller kloppen. Ik houd Saab in ieder geval in m'n achterhoofd.

Qua handigheid komt het wel goed, denk ik. Ik klus met enige regelmaat aan oude stereo's en heb enkele oude telefoons gereviseerd en een keer zelf een kastje gebouwd. Autotecniek wordt een nieuw terrein waar ik wel al wat kennis op heb, maar nog geen ervaring. Ik was van plan om lid te worden van de ANWB, een betere is er wat mij betreft niet. Als zij mij niet kunnen helpen, mocht ik ooit stil komen te staan, dan kunnen ze me wegslepen.

@MR PMG
Bedankt voor het meedenken! Met een MG F moet ik toch iets teveel inleveren op praktisch gebied, maar voor zover ik het model ken, zou het inderdaad best geschikt zijn!

@F Mitsi
De Rover 600-serie is inderdaad in samenwerking met Honda gebouwd. Die periode was het hoogtepunt van het moderne Rover. Ik heb ook gekeken naar de Rover R8 (tweede genereatie 200/400-serie), maar daar is het aanbod gewoon heel klein. De gelinkte 600 ziet er wel heel strak uit! Toch eens verder inlezen op dat model dan.

1 op 10 valt me nog wel mee voor het 2,3 blok. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat ze nogal dorstig zijn, maar voor de grootte van de auto en de periode waarin die gebouwd is, vind ik 1 op 10 nog acceptabel. Ik had al eens naar de wegenbelasting voor een 740 gekeken, maar vind dat nog wel te doen. Mijn provincie (utrecht) is wel een van de goedkopere, zag ik. Ik vind de 740 sedan ook echt heel mooi, al ben ik iets minder gecharmeerd van die steile neus. Maar het is een schitterende karakterbak.

@ak2
Dank je voor het meedenken! Wat betreft de Rover 75 en Citroën Xantia heb ik hierboven al even genoemd waarom ik die niet zo zie zitten. De 406 had ik nog niet aan gedacht. Ik heb wel een zwak voor Peugeot. Daar ga ik eens wat over opzoeken!

Samenvattend, schuift de Rover 2000/2200 steeds meer naar niet haalbaar met buiten slapen. Dat voelde ik ergens al wel aan, maar wilde ik eigenlijk eerst van anderen horen. De Citroën BX begint plek twee in te nemen, al heb ik nog wat (kleine) twijfels over de interieurkwaliteit. De Mazda wordt afgevoerd van het lijstje vanwege te moeilijke onderdelenvoorziening. De 740 en de XM delen nu de derde plek en de Audi 100 bungelt onderaan. Peugeot 406, Volvo 850, Rover 600 ga ik wat meer over opoeken en die komen mogelijk op mijn lijstje.

Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reacties, verhelderingen en suggesties!
 
Nog wat mogelijkheden:
Buick Park Avenue,Alfa 156/166,Chevrolet Corsica/Alero
Mercedes 190,en de Renaults 21/25/Safrane.
 
@MR PMG
Dank je! Ik houd jullie zeker op de hoogte!

@Pauli
Dank je wel voor het meedenken! De Buick en Chevrolet vallen af voor mij. Die lijken me iets te dorstig en ik wil geen automaat. Ik had al wel eens gekeken naar de Renault 25, maar dat uiteindelijk laten gaan vanwege het beperkte aanbod en de moeilijke onderdelenvoorziening. Ik vrees dat dat hetzelfde is voor de 21 en de Safrane, maar zal eens kijken. Mercedes 190 heb ik zelf ook aan zitten denken, maar ik heb het niet zo op de stereotypes die rond oude Mercedessen hangen.

BX is toch wel prominent in beeld aan het komen als optie. Vandaag veel zitten zoeken en lezen en het lijkt mij prima haalbaar. Uit het aanbod op dit moment kwamen er twee naar voren die me wel wat lijken (klik en klak). Wel allebei verlopen APK en de Google-reviews van beide garagebedrijven zijn nogal gemengd. Nu vertrouw ik Google reviews nooit helemaal, maar het geeft toch iets minder vertrouwen. Nou ja, aanschaf wordt pas concreet voor mij als ik mijn nieuwe baan heb, ik wil niet beginnen aan de vaste lasten van een auto op mijn huidige nulurencontract. Dus geen haast en ik kan nog wel even wachten tot er mogelijk wat mooiers voorbij komt.
 
Waag eens een mailtje naar Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep, die heeft meestal wel een BX staan. En een f#cking mooie C.X turbo 2 :) Die weet alle zwakke plekken te vinden bij een BX en pakt het ook aan. Echt een fijn adres.

Zal je niet vermoeien met, dat een Xantia eigenlijk een Carina is met bolletjesvering. Super fijne en goede auto :D
 
Wat vind je hier van?:
https://www.delest.nl/inventory/citroen-xantia-2-0-16v-automaat/
https://www.delest.nl/inventory/citroen-xantia-1-8i/
 
@Aras
Dank je voor de tip! Zal ik zeker doen!

Bedoel je daarmee dat een Xantia qua techniek de Toyota onder de Citroëns is?

@speedtouch
De Xantia is al door verschillende mensen genoemd als optie en in eerste instantie had ik zoiets van: wil ik niet, niet interessant genoeg en teveel invloed van Peugeot. Inmiddels beschouw ik 'm meer als de verstandige optie, vergeleken met de XM en de BX. Ik weet alleen niet of ik wel zo verstandig wil zijn.
 
Je gaf aan een Peugeot liefhebber te zijn
Kijk nou toch eens wat er gisteren online kwam ....

1972 Peugeot 504 TI
$_86.JPG


Een witte, met rode bekleding en hij ziet er zo op het eerste gezicht niet eens verkeerd uit!
Ik vind hem (of haar) in ieder geval prachtig !
 
Die Omega staat gauw weer te koop! Die heeft tot een halfjaar geleden oid een tijdje hier in de stad gestaan. Die was in topstaat toen hij hier verkocht werd en lijkt niet echt achteruit te zijn gegaan.
 
afentoe zei:
Die Omega staat gauw weer te koop! Die heeft tot een halfjaar geleden oid een tijdje hier in de stad gestaan. Die was in topstaat toen hij hier verkocht werd en lijkt niet echt achteruit te zijn gegaan.

Op 1 of andere manier komt dat kenteken mij bekend voor. Las al in de advertentie dat demo/show auto geweest was, misschien dat deze destijds/ooit in bladen gestaan heeft of in tests/filmpjes etc. Geen idee precies maar ding komt mij wel bekend voor.
 
Total Loss zei:
afentoe zei:
Die Omega staat gauw weer te koop! Die heeft tot een halfjaar geleden oid een tijdje hier in de stad gestaan. Die was in topstaat toen hij hier verkocht werd en lijkt niet echt achteruit te zijn gegaan.
Op 1 of andere manier komt dat kenteken mij bekend voor. Las al in de advertentie dat demo/show auto geweest was, misschien dat deze destijds/ooit in bladen gestaan heeft of in tests/filmpjes etc. Geen idee precies maar ding komt mij wel bekend voor.

Medeforummer Timo1990 en ondergetekende hebben hem wel in Wat zag jij voor bijzonders vandaag gepost, wellicht heb je hem daar voorbij zien komen. Op het kenteken kan ik niks bijzonders vinden verder, kan goed een demo-/showauto zijn geweest want het is een vroege.
 
afentoe zei:
Total Loss zei:
afentoe zei:
Die Omega staat gauw weer te koop! Die heeft tot een halfjaar geleden oid een tijdje hier in de stad gestaan. Die was in topstaat toen hij hier verkocht werd en lijkt niet echt achteruit te zijn gegaan.
Op 1 of andere manier komt dat kenteken mij bekend voor. Las al in de advertentie dat demo/show auto geweest was, misschien dat deze destijds/ooit in bladen gestaan heeft of in tests/filmpjes etc. Geen idee precies maar ding komt mij wel bekend voor.

Medeforummer Timo1990 en ondergetekende hebben hem wel in Wat zag jij voor bijzonders vandaag gepost, wellicht heb je hem daar voorbij zien komen. Op het kenteken kan ik niks bijzonders vinden verder, kan goed een demo-/showauto zijn geweest want het is een vroege.

Ja die foto's had ik al gezien maar daar "ken" ik hem niet van. Auto is al aardig oud natuurlijk, zou mij niet verbazen dat hij ooit ergens in mijn omgeving stond en ik hem regelmatig gezien heb, geen idee.
 
@Guus Leferink
Oeh, een 504 Ti van voor de facelift. Da's nog best een bijzondere. De 504 sedan/station is mijn eerste modelliefde, maar ik weet niet of ik die langs de stoep zou willen zetten.

@Total Loss
Die Omega is best wel mooi, maar automaat. En handbak is toch wel een harde eis voor mij. Wel gaaf dat een demo-auto het blijkbaar zo goed heeft overleeft.

Om dezelfde reden als de Omega valt de door NVE87 genoemde Maxima ook af. En de andere Omega wordt me toch iets te modern, nog afgezien van het feit dat die me echt niets doet. Heb ik eigenlijk altijd bij Opels, maar begrijp zelf ook niet helemaal waarom.

Natuurlijk wel allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!
 
Wel even doorsparen, maar is een Rover 3500 dan misschien ook een leuke optie?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1737466446-rover-vandenplas-3500-v8-automaat1985.html?previousPage=lr
 
Dag allemaal!

Sorry dat het zolang duurde voordat ik weer post, maar de afgelopen weken waren hier een beetje hectisch, waardoor ik er niet eerder aan toe ben gekomen. Maar hier dan een kleine update.

Een definitieve keuze heb ik nog niet gemaakt. Ik heb ook nog even de tijd, omdat ik pas tot aanschaf wil overgaan als mijn nieuwe baan is begonnen en ik geen nulurencontract meer heb. Het ziet ernaar uit dat dat ergens in oktober of begin november gaat zijn, dus dat geeft meer tijd om nog even door te sparen. Het lijstje met keuzes is wel wat overzichtellijker geworden. Iedereen heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen en het doen van suggesties!

Een Citroën XM van voor de facelift of een late Citroën BX staan nu samen bovenaan mijn lijstje. Welke van die twee het moet worden, ben ik nog niet uit. XM's zijn iets duurder en moeilijker in onderhoud, maar ik vind ze weer net wat leuker dan een BX. Dat is dus nog lekker even aan het sudderen en het hangt natuurlijk ook maar net van het aanbod af.

De Rover P6 zeurt nog een beetje na in mijn hoofd en ik overweeg om een (hobbymatige) P6-specialist een mailtje te sturen om als het ware een definitief oordeel te krijgen. Een Volvo 740 is wat mij betreft ook nog wel een optie, maar is wel een beetje naar achteren gedrukt door de Citroëns. Ik had niet verwacht dat die zo prominent zouden worden in het lijstje. Wel geinig. Ik moest even wennen aan de door verschillende mensen genoemde Citroën Xantia, maar die heb ik inmiddels in mijn hoofd zitten als de veilige optie.

Ik zal ook nog even reageren op de laatste suggesties:
@Sebastian Een Corrado is typisch een auto die bij mij in het (heel lange) lijstje staat van auto's die ik om allerlei redenen heel interessant vind, maar niet zelf zou willen hebben. Met Volkswagen heb ik sowieso heel weinig. Weet niet zo goed waarom, maar ik denk omdat VW's zowel toen ze nieuw waren, als nu niet zo heel bijzonder zijn. En ik houd wel van wat eigenzinnigheid.

@Muddy Bandit Goeie! Ligt mooi in het verlengde van een P6. Letterlijk, want de SD1-serie was de opvolger van de P6. Van wat ik weet van SD1's zijn ze over het algemeen een minder veilige keuze dan de P6. Ze zijn gebouwd in de periode dat de kwaliteit van de Britse auto-industrie meer afwezig was dan aanwezig en dat is te merken. Daarnaast schijnen ze bijzonder goed te kunnen roesten. Ten minte, dat lees ik op verschillende plekken. Tot slot, is de 3,5 liter V8 (en vooral de dorst van die motor) een reden om in ieder geval niet voor de V8 SD1 te gaan. Die zelfde overweging heb ik bij de P6 ook gedaan, want die is ook geleverd met dezelfde V8. Een zescilinder SD1 zou wel gaaf zijn, maar je ziet ze niet zo vaak.

Meeste aandacht gaat nu dus uit naar een vroege Citroën XM of een late Citroën BX. Maar gelukkig heb ik nog even de tijd, want ik vind de keuze niet meevallen.
 
In het Frans....een Renault 11? Of een 19. Met de oude 1.7 heerlijke wagens om te rijden.
 
De Renault 16 is de enige die ik ooit wel zou willen hebben van de Renaults. Citroen is gespecialiseerd in eigenzinnige auto's ( tot 1990) En een oostblokker? iets van een Tatra? met een heerlijke V8 op de achteras of een Volga? iets goedkoper, een Yugo?
grote vraag is natuurlijk wat wil je met de wagen gaan doen? af en toe een ritje of een leuke kilometervreter
 
StarsFalling93 zei:
Daarnaast schijnen ze bijzonder goed te kunnen roesten. Ten minte, dat lees ik op verschillende plekken. Tot slot, is de 3,5 liter V8 (en vooral de dorst van die motor) een reden om in ieder geval niet voor de V8 SD1 te gaan. Die zelfde overweging heb ik bij de P6 ook gedaan, want die is ook geleverd met dezelfde V8. Een zescilinder SD1 zou wel gaaf zijn, maar je ziet ze niet zo vaak.

Die dorst is voornamelijk afhankelijk van je rechtervoet.... 1:10 is haalbaar, 1:5 lukt ook prima.
Het is in de oorsprong gewoon een amerikaans motorblok, het koppel is al ongeveer volledig beschikbaar vanaf stationair toerental dus toeren janken is helemaal niet nodig.
Als je die dorstige paardjes op stal laat staan kom je ook al goed mee in het hedendaagse verkeer.

Roest speelt bij elke oldtimer, auto's uit die jaren zijn nu eenmaal niet gemaakt om langer als 15 jaar mee te gaan.
Je bent goedkoper uit door een paar centen meer uitgeven voor een echt hard exemplaar + € 1500,= voor een degelijke roestpreventie als beginnen met een budgetproject en daar vervolgens nog 3 of 4x de aankoopwaarde in te moeten investeren... dan is het al snel een restauratieproject waar je meer mee sleutelt als rijdt.
 
Ik zou de wat duurdere auto s van toen kiezen.
Audi 80 90 100
MB e klasse en c klasse.
BMW 5 serie.
Peugeot 605
Volvo 850
Saab 9000
En de hier boven al aangegeven omega
 
Je lijkt werkelijk geen idee te hebben wat je wil hebben. Dat betekent geheid dat je 1e oldtimer de verkeerde is, alleen kom je daar dan pas na een maand of zo achter. Heel jammer dan.

Ik zou gewoon een oude auto kopen zonder oldtimerstatus. Hoeft dan weinig te kosten. Voordeel is dat je op een goedkoop barrel sleutelervaring krijgt en ook dat je dan over jezelf leert wat je belangrijk vind aan een auro. Comfort of sportief. Groot of juist klein. Is veel motorvermogen belangrijk. Is makkelijk sleutelwerk en makkelijk aan onderdelen komen belangrijk.

Nogmaals de verkeerde oldtimer kopen is een enorme afknapper.
 
@Boppie Goede suggestie! Oover het algemeen ben ik fan van Franse auto's, maar Renault is bij mij toch altijd meer een blinde vlek dan Peugeot en Citroën. Ik zal eens wat opzoeken over de 11 en de 19.

@hobbes2cv Ik heb niet zozeer een kilometervreter nodig, maar het wordt wel mijn eerste en enige auto. Daardoor vind ik het moeilijk om mijn kilometrage in te schatten. Ik heb de auto in ieder geval niet nodig voor werk, dus het totaal per jaar valt daardoor wel mee. Oostblokkers hebben vaak wel mooie bulletproof techniek, maar de onderdelenvoorziening daarvoor lijkt me wel een dingetje?

@Muddy Bandit Fair enough. Maar ik ken mijn rechtervoet een beetje en zo'n mooie V8 zou me te vaak utidagen om toch even door te trekken in de toeren. Geen V8 is eigenlijk een stukje zelfbescherming. Ben het verder volkomen met je eens. Het leek mij al een goed idee om zo snel mogelijk na aanschaf een goede antiroestbehandeling te doen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Ik probeer me ook niet te veel blind te staren op de aanschafprijs; die betaal je immers maar één keer.

@Stif Duitse auto's zijn echt mijn 'zwakke' punt; ik word er zelden enthousiast van. Maar als je het lijstje wat jij noemt, langs mijn eisen legt, zijn het allemaal geschikte auto's. Met de meesten heb ik gewoon geen klik. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar heb ik wel nodig om als liefhebber een auto in eigendom te hebben.

@Janneman Ik heb geen idee hoe je hierbij komt. Ja, ik heb een heel brede belangstelling in auto's die zich niet op een bepaald merk of land concentreert zoals bij veel liefhebbers wel het geval is, dus wellicht dat dat je op die gedachte heeft gebracht. In mijn laatste bericht schreef ik dat de meeste aandacht nu uitgaat naar een Citroën XM of BX. In zoverre dat ik afgelopen weekend een paar uur heb doorgebracht met het lezen over de problemen in de veercomputer van de XM en de oplossingen daarvoor. Daarmee lijk ik vrij aardig te weten wat ik wil, zou ik zeggen.

Wat ik belangrijk vind in een auto weet ik al. Liever groot dan klein (BX is niet voor niets de kleinste auto in dit hele topic). Met een voorkeur voor hydropneumatisch geveerde Citroëns lijkt de voorkeur voor comfort duidelijk. Motorvermogen kan me niet heel veel schelen, zolang je een beetje fatsoenlijk mee kan komen op de snelweg zonder doof te worden. Aangezien het, zoals ik in het eerste bericht schreef, om mijn eerste en vooralsnog enige auto gaat, is een fatsoenlijke onderdelenvoorziening wel zo prettig. Qua sleutelen is er best wel wat theorie aanwezig, maar nul praktijk, dus een beetje makkelijk sleutelen is wel fijn. Ik heb geen idee waar je mijn gebrek aan idee vandaan haalt, maar het klopt in ieder geval niet.

Nog even in het algemeen, ik ben afgelopen weekend behoorlijk aan het inlezen geweest op de veercomputer van de XM om een beter beeld te krijgen van de moeilijkere problemen die deze auto's kunnen hebben. Het maakt me niet echt bang, dus een XM begint nu toch echt richting eerste keus te gaan. Ik heb zelfs geprobeerd om het XM-boek van Citrovisie te pakken te krijgen, maar dat is helaas overal uitverkocht. Zoals eerder gezegd, wil ik pas tot aanschaf overgaan als ik een vast contract heb gekregen wat waarschijnlijk ergens in november wordt. Tot die tijd ga ik lekker verder met lezen over de XM, maar zal ik ook proberen om niet te veel in tunnelvisie te vervallen.
 
Leuke zoektocht en ik begrijp je overwegingen wel, zelf heb ik ook een heel brede autosmaak. De XM kan ik zeker toejuichen, ik vind het een geweldige auto. Concurrenten uit die tijd, Alfa 164, Lancia Thesis, Saab 9000, Rover 800, Peugeot 605 lijken me ook allemaal wel geschikt. Of iets geks, een Volvo 480.
 
Het is hier maanden stil geweest, maar ik had beloofd om de afloop van het geheel hier te delen. Dus zodoende meld ik mij weer.

Iedereen die een Citroën Xantia heeft gesuggereerd mag nu zeggen: Ik zei het toch?

s11Hf9rl.jpg


Sinds vorige week maandag is bovenstaande Xantia 2.0 VSX uit 1993 in mijn bezit! Het is een van de eerste uit productie wat te zien is aan de chevrons op de motorkap en het inzakken van de vering bij langere stilstand. VSX was het meest luxe uitrustingsniveau wat het nog iets bijzonderder maakt.

Ik ben er heel erg blij mee en wil iedereen hier heel erg bedanken voor het meedenken en alle suggesties. In het bijzonder de mensen die de Xantia hebben gesuggereerd. Zonder die suggesties van hier zou ik waarschijnlijk over deze auto heen gekeken hebben.
 
Wow, wat een mooie! Gefeliciteerd!

Heb je deze bij de l' Est gekocht toevallig? Want dat is een goed adres.
 
Leuk! Zowel de auto als het feit dat je hier nog even komt melden hoe het is afgelopen allemaal. Veel fijne kilometers!

Grappig om het topic te doorzoeken op 'Xantia' en zo te lezen dat die langzaam maar zeker begon te 'groeien'.
 
Wat een mooie Xantia gefeliciteerd, ik heb vroeger veel kilometers gereden in mijn Xantia 1.9 TD uit 1997. Gewoon een hele fijne en zeer betrouwbare auto.

Heel veel plezier er mee.
 
Gefeliciteerd, leuke Xantia.

2 jaar geleden heb ik er een gekocht voor €799 met 101.000km. Mijn vrouw was net haar winkeltje begonnen en er stond een auto van 10k waar wij nauwelijks mee reden. Dat geld heb ik in voorraad gestopt. Voor verhuizen en verbouwen had ik een barrel met trekhaak nodig. Gelijk 2 nieuwe voorbanden erop, welke lekker goedkoop zijn met 14inch. Vorig jaar een beurt met APK voor 235 en een keer een nieuwe thermostaat. €160.

Start en loopt altijd en het rijd gewoon goed. Zeker met al die vinex drempels hier in het dorp. Zou nu zo weer voor een Xantia kopen.
 
Dank voor jullie leuke reacties!

@rzasa Deze komt inderdaad bij De l'Est vandaan. Mijn ervaring daar was inderdaad heel prettig.

@Barri Inderdaad uit '93, net als ik. Op basis van het ORGA-nummer is de auto drie weken en drie dagen jonger dan ik.

Waarschijnlijk maak ik nog wel een keer een topic aan in het Mijn Auto-gedeelte om dingen te delen qua onderhoud en liefhebberszaken.
 
Terug
Bovenaan