StarsFalling93
Net ingestapt
Hallo allemaal!
Ga er even voor zitten, want het is nogal een verhaal geworden.
Al zolang als ik mij kan herinneren, ben ik gek van auto’s en dan oldtimers (of auto’s met blauwe nummerborden, zoals ik ze heel vroeger noemde) in het bijzonder. Ik ben nu 28 jaar oud, afgelopen december afgestudeerd en heb zicht op mijn eerste vaste baan. Daarmee is het tijd geworden voor mijn eerste auto.
Nu heb ik hier al veel over nagedacht, gefantaseerd en gedroomd. De laatste jaren ben ik praktischer gaan nadenken over wat in mijn omstandigheden haalbaar zou zijn. Uit dat nadenken is een lijstje komen rollen van auto’s (voornamelijk uit de jaren ’80) die me leuk lijken en allemaal in meer of mindere mate haalbaar lijken. Bij elk heb ik echter nog wel wat vraagtekens, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen om hier antwoorden op te vinden.
Nog wat extra informatie over hoe ik de auto wil gebruiken. Het wordt mijn eerste en dus ook nog enige auto, dus alle kilometers zullen dan ook door die ene auto gemaakt worden. Nu verwacht ik niet dat dat er heel veel gaan zijn. Voor de baan waar ik nu zicht op heb, zal ik voornamelijk met het OV reizen. Dus woon-werkverkeer zal ik er in ieder geval niet mee doen. Dingen die ik nu met het OV doe, zal ik dan hoogstwaarschijnlijk met de auto gaan doen, maar dat is voornamelijk het bezoeken van vrienden en familie. En tot slot wellicht de grootste moeilijkheid voor een oudere auto: ik heb geen beschikking over een garage, dus de auto zal buiten slapen. Qua budget heb ik op dit moment een spaardoel van €5.000,-- staan. Meer kan wel, dan moet ik simpelweg wat langer doorsparen.
En dan nu mijn lijstje van min of meer haalbare auto’s met voor elke auto enkele afwegingen:
Rover P6 (4 cilinder model, dus 2000 of 2200)
+ Ondanks leeftijd bovenmatig geschikt voor het moderne verkeer
+ Geen wegenbelasting (laatsten gebouwd in ’77)
- Onderdelenvoorziening sterk afhankelijk van het VK? (importheffingen, extra BTW sinds Brexit)
? Brandstofverbruik
Volvo 740
- Staat bekend als degelijk Zweeds, maar vooral vroege exemplaren kunnen behoorlijk roesten
- Haat-liefdeverhouding met de styling
? Hoog brandstofverbruik
Citroën XM
+ Degelijker dan wellicht te verwachten is, getuige de kilometerstanden van sommige exemplaren
- Dashboard tweede serie vind ik niet de moeite waard
- Hogere aanschafprijzen
? Te ingewikkeld om zelf onderhoud aan te doen
Audi 100 (generatie C3)
Een grote Audi hoort een vijfcilinder te hebben, dus exemplaren met de 1,8 VW-motor vallen af voor mij
+ Lagere aanschafprijzen
+ Verzonken carrosserie, dus in principe geen roest
- Wat saai/degelijk
- Karig qua uitrustingsniveau (elektrische ramen, toerenteller)
? Onderdelenvoorziening
Citroën BX
+ Naar het schijnt goed zelf te onderhouden voor een hydropneumatische Citroën
+ Afgezien van een paar zwakke plekken nauwelijks last van roest
+ Weegt weinig, dus goedkoop in de wegenbelasting
- Exemplaren met 1,4-motor een beetje langzaam en arelaxed op de snelweg
? Interieur lijkt wel heel erg rammelplastic te zijn
Mazda 626 (generatie GC)
+ Vrij luxe uitgevoerd
+ Degelijke techniek
? Onderdelenvoorziening
In dit lijstje heb ik aanbod ook meegenomen, dus auto’s die ik interessant vind, maar weinig te koop worden aangeboden of niet echt liefhebbers hebben, heb ik weggelaten. De Rover P6 is een beetje een vreemde eend in de bijt en staat er tussen, omdat ik die beschouw als mogelijk haalbare droomauto. De anderen zijn een combinatie van wat ik mooi of interessant vind.
Voordat mensen mij gaan vertellen dat ik dit niet moet doen. Ik beschouw dit niet als het kopen van een auto, maar als het actief worden van een hobby. Voor mij betekent dat in ieder geval dat het me meer tijd en geld gaat kosten dan het kopen van een nieuwere, verstandige auto. Tot slot, als jullie nog andere geschikte modellen weten, hoor ik het graag. Alvast bedankt!
Ga er even voor zitten, want het is nogal een verhaal geworden.
Al zolang als ik mij kan herinneren, ben ik gek van auto’s en dan oldtimers (of auto’s met blauwe nummerborden, zoals ik ze heel vroeger noemde) in het bijzonder. Ik ben nu 28 jaar oud, afgelopen december afgestudeerd en heb zicht op mijn eerste vaste baan. Daarmee is het tijd geworden voor mijn eerste auto.
Nu heb ik hier al veel over nagedacht, gefantaseerd en gedroomd. De laatste jaren ben ik praktischer gaan nadenken over wat in mijn omstandigheden haalbaar zou zijn. Uit dat nadenken is een lijstje komen rollen van auto’s (voornamelijk uit de jaren ’80) die me leuk lijken en allemaal in meer of mindere mate haalbaar lijken. Bij elk heb ik echter nog wel wat vraagtekens, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen om hier antwoorden op te vinden.
Nog wat extra informatie over hoe ik de auto wil gebruiken. Het wordt mijn eerste en dus ook nog enige auto, dus alle kilometers zullen dan ook door die ene auto gemaakt worden. Nu verwacht ik niet dat dat er heel veel gaan zijn. Voor de baan waar ik nu zicht op heb, zal ik voornamelijk met het OV reizen. Dus woon-werkverkeer zal ik er in ieder geval niet mee doen. Dingen die ik nu met het OV doe, zal ik dan hoogstwaarschijnlijk met de auto gaan doen, maar dat is voornamelijk het bezoeken van vrienden en familie. En tot slot wellicht de grootste moeilijkheid voor een oudere auto: ik heb geen beschikking over een garage, dus de auto zal buiten slapen. Qua budget heb ik op dit moment een spaardoel van €5.000,-- staan. Meer kan wel, dan moet ik simpelweg wat langer doorsparen.
En dan nu mijn lijstje van min of meer haalbare auto’s met voor elke auto enkele afwegingen:
Rover P6 (4 cilinder model, dus 2000 of 2200)
+ Ondanks leeftijd bovenmatig geschikt voor het moderne verkeer
+ Geen wegenbelasting (laatsten gebouwd in ’77)
- Onderdelenvoorziening sterk afhankelijk van het VK? (importheffingen, extra BTW sinds Brexit)
? Brandstofverbruik
Volvo 740
- Staat bekend als degelijk Zweeds, maar vooral vroege exemplaren kunnen behoorlijk roesten
- Haat-liefdeverhouding met de styling
? Hoog brandstofverbruik
Citroën XM
+ Degelijker dan wellicht te verwachten is, getuige de kilometerstanden van sommige exemplaren
- Dashboard tweede serie vind ik niet de moeite waard
- Hogere aanschafprijzen
? Te ingewikkeld om zelf onderhoud aan te doen
Audi 100 (generatie C3)
Een grote Audi hoort een vijfcilinder te hebben, dus exemplaren met de 1,8 VW-motor vallen af voor mij
+ Lagere aanschafprijzen
+ Verzonken carrosserie, dus in principe geen roest
- Wat saai/degelijk
- Karig qua uitrustingsniveau (elektrische ramen, toerenteller)
? Onderdelenvoorziening
Citroën BX
+ Naar het schijnt goed zelf te onderhouden voor een hydropneumatische Citroën
+ Afgezien van een paar zwakke plekken nauwelijks last van roest
+ Weegt weinig, dus goedkoop in de wegenbelasting
- Exemplaren met 1,4-motor een beetje langzaam en arelaxed op de snelweg
? Interieur lijkt wel heel erg rammelplastic te zijn
Mazda 626 (generatie GC)
+ Vrij luxe uitgevoerd
+ Degelijke techniek
? Onderdelenvoorziening
In dit lijstje heb ik aanbod ook meegenomen, dus auto’s die ik interessant vind, maar weinig te koop worden aangeboden of niet echt liefhebbers hebben, heb ik weggelaten. De Rover P6 is een beetje een vreemde eend in de bijt en staat er tussen, omdat ik die beschouw als mogelijk haalbare droomauto. De anderen zijn een combinatie van wat ik mooi of interessant vind.
Voordat mensen mij gaan vertellen dat ik dit niet moet doen. Ik beschouw dit niet als het kopen van een auto, maar als het actief worden van een hobby. Voor mij betekent dat in ieder geval dat het me meer tijd en geld gaat kosten dan het kopen van een nieuwere, verstandige auto. Tot slot, als jullie nog andere geschikte modellen weten, hoor ik het graag. Alvast bedankt!