• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Advies voor aankoop occassion, station/hatchback tot €8000!

Daan 7471679

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,

Mijn zoektocht naar andere occasion is begonnen. Het wordt mijn 3de auto. Ik rijd nu in een Kia Picanto uit 2012. Daarvoor reed ik in een oude Renault Twingo. Met beide auto's heb ik best wat kosten gehad helaas. Toch vind ik de Kia heel fijn rijden. Ik ben nu opzoek naar een auto met meer ruimte en die sportiever rijdt. Zoals jullie hieronder zullen zien gaat mij voorkeur uit naar een stationwagen maar door mijn 'liefde' voor Kia ben ik ook geïnteresseerd in 2 hatchbacks. Mijn oog valt vooral op het B en C segment.

Ik heb de afgelopen tijd gekeken naar verschillende auto's die mij aanspreken en vallen volgens mij ook binnen mijn budget. Ik wil niet over mijn budget van €8000 heen gaan.

Van de onderstaande modellen ben ik vooral uitgegaan van de meest verkochte modellen. Ik begrijp dat iedereen zijn eigen ervaringen en voorkeuren heeft maar omdat ik zelf niet heel erg thuis ben in auto's zou ik graag een beroep willen doen op jullie meningen. Voor mij persoonlijk is €8000 veel geld. Ik vind exterieur belangrijker dan het interieur maar zoals bijvoorbeeld de Renault Clio heeft dit beide. Het is wel een Franse auto en daar hoor ik helaas vaak mindere verhalen over. Misschien wat achterhaald maar als leek kan ik daar niet over oordelen. Ik ben van plan om er een aantal af te strepen en wil een aantal proefritten inplannen. Ik ben ook opzoek naar een benzine auto.

Welke van de onderstaande auto's raden jullie af/aan en waarom?

En zie ik nog interessante modellen over het hoofd?

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en energie.

UPDATE: na advies ook de motorvarianten toegevoegd. De KIA Ceed heb ik uit mijn lijstje gehaald. Is boven mijn budget.

UPDATE 2:
De auto's die ik de komende tijd waarin ik de komende tijd een proefrit ga maken zijn:
- Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost 125pk.
- Peugeot 308 (facelift model)
- Peugeot 308 SW (facelift model als ik binnen mijn budget een model kan vinden)
- Kia Rio 1.2 CVVT
- Seat Ibiza SW 1.0
- Renault Clio Estate 0.9

Aanvullingen zijn nog steeds welkom. Ik zal jullie t.z.t. op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Zie hieronder mijn lijstje:

Stationwagens

Model: Hyundai I40 Wagon
Motor: 1.6 GDI, 135pk
Bouwjaar vanaf: 2012
Km stand vanaf: 125.000
Info: 180/200 per kwartaal, 6l/100km
Voordelen: Strak ruim model, start stop systeem, Aziatische auto.
Nadelen: Er zijn maar enkele modellen voor deze prijs en hebben een hoog aantal KM.

Model: Ford Focus Wagon
Motor: 1.0 Ecoboost 105pk, 1.0 Ecoboost 125pk.
Bouwjaar vanaf: 2013
Km stand vanaf: 70000
Info: 141 tot 148 per kwartaal, 6.4l/100
Voordelen: er zijn ook snellere, ik denk dat Ford vrij betrouwbaar (volgens mij) mooi exterieur
Nadelen: Veel 1.0 modellen 3 cilinder modellen(Er zijn ook sportievere modellen op de markt). Interieur wat eenvoudig

Model: Skoda Octavia
Motor: 1.2 TSI 105pk.
Km stand vanaf: 125000
Info: 139 tot 156 per kwartaal, 5.7/100
Voordelen: Strak exterieur.
Nadelen: Interieur wat ouderwets en simpel. Zeer weinig modellen voor deze prijs.

Model: Peugeot 508
Motor: 1.6 THP 156pk.
Km stand vanaf: 150.000
Info: 185 tot 208 per kwartaal, 6.3l/100km
Voordelen: strak interieur als exterieur. Voorzien van alle luxe.
Nadelen: beschikbaar vanaf 150.000km, hoge wegenbelasting. Enkele modellen beschikbaar voor deze prijs. Franse auto.

Model: Peugeot 308 SW
Motor: 1.2 e-THP
Bouwjaar vanaf: 2014
Km stand vanaf: 150000
Info: 141 tot 158 per kwartaal 5.9l/100km
Voordelen: Strak interieur en exterieur. Voorzien van alle luxe.
Nadelen: Enkele modellen beschikbaar voor deze prijs. Hoge KM's voor een occasion.

Model: Renault Clio SW
Motor: 0.9 TCE Experession 90pk.
Km stand vanaf: 80000
Info: 97 tot 108 per kwartaal, 5.5l/100km
Voordelen: Strak exterieur en interieur, van alle luxe voorzien. Betaalbare, redelijk nieuwe auto die zuinig rijdt.
Nadelen: Franse auto.

Model: Renault Megane SW
Motor: 1.4/1.6 TCe Expression.
Info: 141 tot 148 per kwartaal, 6.3l/100km
Voordelen: Sportievere motor dan de Clio
Nadelen: ouder model dan de Renault Clio, zowel interieur als exterieur. Enkele modellen voor de prijs met hoge km stand. Franse auto.

Model: Seat Ibiza
Motor: 1.2. TSI 86pk/105pk en ST 1.0 95pk
Km stand vanaf: 75000
Info: 97 tot 108 per kwartaal, 7.3l/100km
Voordelen: strak exterieur
Nadelen: simpel interieur

Model: Volkswagen Golf
Motor: 1.2 TSI 86pk/105pk.
Info: 163 tot 183 per kwartaal,
Voordelen: Zowel interieur als exterieur zien er netjes uit.
Nadelen: Voor mij persoonlijk heb ik vaak het idee dat je nooit weet wat je koopt als je een golf aanschaft.

Hatchback:

Model: Kia Rio 5 deurs
Motor: 1.2 CVVT 86pk.
Km stand vanaf: 75.000 tot 100.000
Info: 119 tot 133 per kwartaal, 5.8l/100km
Voordelen: Sportief en vertrouwd model (ivm mijn huidige Picanto). Groot aanbod in auto's. Voelt als een veilige keuze.
Nadelen: niet heel anders dan mijn Picanto.

Zet voor de duidelijkheid nog even de exacte motorvarianten erbij. Staan namelijk aardig wat potentiele probleemgevallen tussen!

Daan 7471679 zei:
Bedankt voor je reactie. Ik zie wel de ceed in 5 deurs. Is het dan geen Pro Ceed meer?

Niet binnen je budget "Auto's vergelijken - prijzen en specificaties" https://www.autoweek.nl/carbase/kia/proceed/

Daan 7471679 zei:
Beste autoliefhebbers,

Mijn zoektocht naar andere occasion is begonnen. Het wordt mijn 3de auto. Ik rijd nu in een Kia Picanto uit 2012. Daarvoor reed ik in een oude Renault Twingo. Met beide auto's heb ik best wat kosten gehad helaas. Toch vind ik de Kia heel fijn rijden. Ik ben nu opzoek naar een auto met meer ruimte en die sportiever rijdt. Zoals jullie hieronder zullen zien gaat mij voorkeur uit naar een stationwagen maar door mijn 'liefde' voor Kia ben ik ook geïnteresseerd in 2 hatchbacks. Mijn oog valt vooral op het B en C segment.

Ik heb de afgelopen tijd gekeken naar verschillende auto's die mij aanspreken en vallen volgens mij ook binnen mijn budget. Ik wil niet over mijn budget van €8000 heen gaan.

Van de onderstaande modellen ben ik vooral uitgegaan van de meest verkochte modellen. Ik begrijp dat iedereen zijn eigen ervaringen en voorkeuren heeft maar omdat ik zelf niet heel erg thuis ben in auto's zou ik graag een beroep willen doen op jullie meningen. Voor mij persoonlijk is €8000 veel geld. Ik vind exterieur belangrijker dan het interieur maar zoals bijvoorbeeld de Renault Clio heeft dit beide. Het is wel een Franse auto en daar hoor ik helaas vaak mindere verhalen over. Misschien wat achterhaald maar als leek kan ik daar niet over oordelen. Ik ben van plan om er een aantal af te strepen en wil een aantal proefritten inplannen. Ik ben ook opzoek naar een benzine auto.

Welke van de onderstaande auto's raden jullie af/aan en waarom?

En zie ik nog interessante modellen over het hoofd?

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en energie.

UPDATE: na advies ook de motorvarianten toegevoegd. De KIA Ceed heb ik uit mijn lijstje gehaald. Is boven mijn budget.

Zie hieronder mijn lijstje:

Stationwagens

Model: Hyundai I40 Wagon
Motor: 1.6 GDI, 135pk
Km stand vanaf: 125.000
Info: 180/200 per kwartaal, 6l/100km
Voordelen: Strak ruim model, start stop systeem, Aziatische auto.
Nadelen: Er zijn maar enkele modellen voor deze prijs en hebben een hoog aantal KM.

Model: Ford Focus Wagon
Motor: 1.0 Ecoboost 105pk, 1.0 Ecoboost 125pk.
Km stand vanaf: 70000
Info: 141 tot 148 per kwartaal, 6.4l/100
Voordelen: er zijn ook snellere, ik denk dat Ford vrij betrouwbaar (volgens mij) mooi exterieur
Nadelen: Veel 1.0 modellen 3 cilinder modellen(Er zijn ook sportievere modellen op de markt). Interieur wat eenvoudig

Model: Skoda Octavia
Motor: 1.2 TSI 105pk.
Info: 139 tot 156 per kwartaal, 5.7/100
Voordelen: Strak exterieur.
Nadelen: Interieur wat ouderwets en simpel. Zeer weinig modellen voor deze prijs.

Model: Peugeot 508
Motor: 1.6 THP 156pk.
Km stand vanaf: 150.000
Info: 185 tot 208 per kwartaal, 6.3l/100km
Voordelen: strak interieur als exterieur. Voorzien van alle luxe.
Nadelen: beschikbaar vanaf 150.000km, hoge wegenbelasting. Enkele modellen beschikbaar voor deze prijs. Franse auto.

Model: Peugeot 308 SW
Motor: 1.2 e-THP
Bouwjaar vanaf: 2014
Km stand vanaf: 150000
Info: 141 tot 158 per kwartaal 5.9l/100km
Voordelen: Strak interieur en exterieur. Voorzien van alle luxe.
Nadelen: Enkele modellen beschikbaar voor deze prijs. Hoge KM's voor een occasion.

Model: Renault Clio SW
Motor: 0.9 TCE Experession 90pk.
Km stand vanaf: 80000
Info: 97 tot 108 per kwartaal, 5.5l/100km
Voordelen: Strak exterieur en interieur, van alle luxe voorzien. Betaalbare, redelijk nieuwe auto die zuinig rijdt.
Nadelen: Franse auto.

Model: Renault Megane SW
Motor: 1.2 TCe Expression.
Info: 141 tot 148 per kwartaal, 6.3l/100km
Voordelen: Sportievere motor dan de Clio
Nadelen: ouder model dan de Renault Clio, zowel interieur als exterieur. Enkele modellen voor de prijs met hoge km stand. Franse auto.

Model: Seat Ibiza
Motor: 1.2. TSI 86pk/105pk en ST 1.0 95pk
Km stand vanaf: 75000
Info: 97 tot 108 per kwartaal, 7.3l/100km
Voordelen: strak exterieur
Nadelen: simpel interieur

Model: Volkswagen Golf
Motor: 1.2 TSI 86pk/105pk.
Info: 163 tot 183 per kwartaal,
Voordelen: Zowel interieur als exterieur zien er netjes uit.
Nadelen: Voor mij persoonlijk heb ik vaak het idee dat je nooit weet wat je koopt als je een golf aanschaft.

Hatchback:

Model: Kia Rio 5 deurs
Motor: 1.2 CVVT 86pk.
Km stand vanaf: 75.000 tot 100.000
Info: 119 tot 133 per kwartaal, 5.8l/100km
Voordelen: Sportief en vertrouwd model (ivm mijn huidige Picanto). Groot aanbod in auto's. Voelt als een veilige keuze.
Nadelen: niet heel anders dan mijn Picanto.

Best een uitgebreide lijst.

Er zit erg groot verschil tussen de grote van de auto's.
Kijk eerst hoe groot de auto moet zijn.

De Renault Clio 4 0,9 TCe staat bekend als een hele goede en betrouwbare auto, in de loop van 2016 kwam de facelift, deze zijn mooier afgewerkt en kennen minder windgeruis.

De Kia Rio vanaf 2012 staat ook bekend als hele goede auto.

Gezien het budget zou ik kijken naar het C segment.

Dus in plaats van de Hyundai I40 naar de Hyundai I30 of Kia Ceed .
De Ford Focus is dan ook een hele goede optie.
De Focus, I30 en Ceed zijn goede auto's

Bij de Renault Megane 3 zou ik eerder de oudere 1.4 TCe of 1.6 16V motor kiezen, of de 1.5 DCi diesel. Met deze motoren is het een hele goede auto.

De 1.2 TCe kende in de gezochte bouwjaren vervelende kinderziektes, en is zeker niet de door Renault beste motor ooit gebouwd, er zijn verschillende updates geweest maar het blijft wel een gevoelige motor.

In de bouwjaren waarin je zoekt voor Skoda, Seat, en VW is het erg opletten,
De eerste 1.2 TSI's kenden veel dure kinderziektes, zoals ketting problemen, olieverbruik, vervuiling, matige kwaliteit cilinderwandcoating en zuigers.
De 1.0 TSI van de Ibiza is dan de beste keus. Vaak zijn VW's Skoda's en Seats wel duurder in onderhoud en reparaties

Bij de Peugeot 308 kun je beter naar de latere bouwjaren kijken, bijvoorbeeld het faceliftmodel, het budget is dan aan de krappe kant.

Bij de grote Peugeot 508 moet je de 1.6 e THP hebben vanaf productie datum september 2014, het budget is dan erg krap.

Auto encyclopedie zei:
Daan 7471679 zei:
Bedankt. Heb de auto (helaas) uit mijn lijstje gehaald.

Maar was is er mis met de gewone Kia ceed, die is er gewoon als 5 deurs hatchback en station

https://www.autoweek.nl/carbase/

Het model van 2009 - 2012 spreekt mij niet zo aan. Zelf zie ik alleen 2012-2015 modellen staan met heel veel KM's.

Bedankt voor je uitgebreide reactie ak2,

Ik had nog niet de tijd om aandachtig te reageren vandaar nu mijn reactie.

Klopt de modellen verschillen inderdaad enorm. Ik was gewoon uitgegaan van wat ik interessant vond.

Ik overweeg vooral een station vanwege het de uitstraling, ruimte en het rijcomfort. Het lijkt mijn veel prettiger rijden dan mijn huidige Picanto. Ook gaan we jaarlijks op vakantie door heel Europa en bezoeken we graag de bergen. Mijn Picanto heeft het soms vrij zwaar en geen cruisecontrol is een gemis. Hij is wel lekker zuinig.

Fijn om te horen dat de Renault Clio 0.9 (estate heeft denk ik dezelfde motor?) een betrouwbare motor heeft. De auto zelf is groot genoeg en vindt het een mooie uitstraling hebben zowel van binnen als buiten. Ook de luxe opties zoals een navigatie/audiosysteem en cruisecontrol zijn een dikke plus. Volgens mij is de 2016 variant wel boven mijn budget helaas. Maar van 2012-2016 vind ik voldoende.

De i40 vind ik nog steeds heel mooi, maar is ook wel heel erg groot. Wellicht te groot. We hebben nog geen kinderen dus wat overbodig. Deze zal ik van mijn lijstje schrappen.

De I30 station zie ik helaas alleen oudere modellen van. De nieuwe modellen vanaf 2013 spreken me wel aan maar goed. De hatchback zie ik wel enkele modellen staan maar vanaf 150k KM's. En dan zonder navigatie. Deze auto gaat een beetje gelijk op met de Ceed 5 deurs. Lijken me prima auto's maar zijn deze enkele modellen voor onder de 8000€ wel betrouwbaar?

De Mégane station met 1.4 tcE ziet er wel goed uit! Heeft ook 131pk. Zal vast lekker rijden.

Ik zal de Skoda en VW dan ook laten voor wat het is. Deze vond ik beide sowieso al minder interessant. Ik zal ze schrappen van het lijstje. De Ibiza ST daarin tegen vind ik nog steeds een mooie wagen.

De Peugeot 308 station het facelift model vind ik erg mooi. Mijn neef en zijn collega's rijden in deze wagens zowel diesel als benzine en de leasecontracten lopen binnenkort af. Ik ben aan het informeren of deze voor een zachte prijs overgenomen kunnen worden. Deze auto heeft dan ook wel mijn grootste voorkeur. Hij is niet zo groot en financieel buiten bereik als de 508. Ook de hatchback van de 308, het facelift model spreekt mij wel aan. Vooral het interieur is heel erg netjes. Staan deze auto's bekend als betrouwbare wagens? Mijn neef geeft ook aan dat zijn station diesel nog perfect rijdt (5 jr. oud en 150k km gelopen).

De 508 zal ik ook van mijn lijstje halen. Deze hebben voor mijn budget minimaal 200k KM's gelopen. Dat is wel erg veel.

Bedankt voor je tips!

Ik heb een stationwagon, maar een hatchback is ook al vrij ruim. Sowieso een stuk ruimer dan je Picanto. Overweeg dus ook een hatchback. Dan heb je meer, en wellicht goedkoper, aanbod.
Ik rij een Focus 1.0 Ecoboost van 2013, gewoon een enorm fijn ding. Ik wissel normaliter wel snel van auto, maar deze heb ik al 3,5 jaar en mag echt nog wel een tijd blijven. Ga voor de 125pk versie, dan heb je een zesbak. (en ik heb 'm laten chippen naar 145pk, maar vooral om meer koppel te hebben in het middengebied)
Met jouw budget zou ik ook voor een C-segmenter gaan, en het liefst met een turboblokje. Dus zoals de Focus 1.0 Ecoboost, Octavia/Leon 1.2 TSI of 1.0 TSI, Megane 1.2 TCe. Ook Opel heeft vast zo'n blokje in de Astra.
De 1.2 TSI had zo zijn nukken, maar veel is in de loop der tijd al wel verholpen.

Barri zei:
Ik heb een stationwagon, maar een hatchback is ook al vrij ruim. Sowieso een stuk ruimer dan je Picanto. Overweeg dus ook een hatchback. Dan heb je meer, en wellicht goedkoper, aanbod.
Ik rij een Focus 1.0 Ecoboost van 2013, gewoon een enorm fijn ding. Ik wissel normaliter wel snel van auto, maar deze heb ik al 3,5 jaar en mag echt nog wel een tijd blijven. Ga voor de 125pk versie, dan heb je een zesbak. (en ik heb 'm laten chippen naar 145pk, maar vooral om meer koppel te hebben in het middengebied)
Met jouw budget zou ik ook voor een C-segmenter gaan, en het liefst met een turboblokje. Dus zoals de Focus 1.0 Ecoboost, Octavia/Leon 1.2 TSI of 1.0 TSI, Megane 1.2 TCe. Ook Opel heeft vast zo'n blokje in de Astra.
De 1.2 TSI had zo zijn nukken, maar veel is in de loop der tijd al wel verholpen.

Goed om te horen. Ik ga zeker een proefritje doen in de Ford Wagon 1.0 Ecoboost 125PK.

https://www.viabovag.nl/auto/chevrolet-cruze-sw-14-dohc-140pk-g4t9bg3?channable=01a55a69640063626131656434662d353761622d346332372d386566342d336531623665636266643333e0&utm_campaign=Chevrolet-Cruze&utm_content=LISSE--1563&utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=referral&utm_term=Stationwagen--7950

Mazda 6 Dit is wel een heel dik model.. maar zie verder weinig Mazda 6 met niet als te veel KM's. Zou het zeker geen straf vinden een Mazda.

Mazda 3 vind ik niet zo mooi.

Daan 7471679 zei:
Ik rijd nu in een Kia Picanto uit 2012. Daarvoor reed ik in een oude Renault Twingo. Met beide auto's heb ik best wat kosten gehad helaas.

Dan ben ik benieuwd wat jij 'best wat kosten' vindt? Bij die auto's kan dat toch nooit echt veel zijn ?

Als je bijv een reparatie van 1000-1500 euro zodanig veel geld vind, dan kun je denk ik beter naar een kleinere Japanner kijken. Een Yaris oid.

Zou na een Picanto ook echt nooit meteen naar een D-segmenter gaan.
Een B-segment station of C-segment hatchback of station is dan echt al zoveel stappen groter, luxer, etc.

Aangedragen Mazda 6 is trouwens een ingevoerd exemplaar en met de 2.5 motor natuurlijk ook absoluut niet zuinig en als geheel een stuk duurder dan een auto uit het B of C segment op echt alle gebieden ( verzekering, onderhoud, wegenbelasting, verbruik )

Interieur van een clio (had zelf gt uitvoering) echt ondermaats.
Flink wat kraakjes in de auto.
Ik heb de auto 3 jaar gehad, maar ik ben er persoonlijk niet echt heel positief over.

Als ik in jou rijtje een auto zou kiezen zou het de 308 zijn, maar dan zit je wel in de bodem van de markt te vissen(hoef niet altijd slecht te zien).

En denk dat je aan de RIO altijd wel goed doet.

Gullwing zei:
Daan 7471679 zei:
Ik rijd nu in een Kia Picanto uit 2012. Daarvoor reed ik in een oude Renault Twingo. Met beide auto's heb ik best wat kosten gehad helaas.

Dan ben ik benieuwd wat jij 'best wat kosten' vindt? Bij die auto's kan dat toch nooit echt veel zijn ?

Als je bijv een reparatie van 1000-1500 euro zodanig veel geld vind, dan kun je denk ik beter naar een kleinere Japanner kijken. Een Yaris oid.

Nee hoor in totaal was het zeker meer maar heb met beide auto's ook 5x schade gehad zonder dat de persoon een briefje achter liet. Bij de Twingo vooral ook motorisch een hoop gedoe en uiteraard logisch onderhoud zoals koppeling, bougies, remschijven, remblokken, lagers in de wielen kapot, nieuwe bandjes, etc. In totaal was het best veel voor de KM's die ik ermee gereden heb.

lesley zei:
Ik heb de auto 3 jaar gehad, maar ik ben er persoonlijk niet echt heel positief over.

Als ik in jou rijtje een auto zou kiezen zou het de 308 zijn, maar dan zit je wel in de bodem van de markt te vissen(hoef niet altijd slecht te zien).

Dat is wel jammer om te horen. Toch wil ik wel een proefrit in de Clio station maken om het te ervaren.

Daan 7471679 zei:
Nee hoor in totaal was het zeker meer maar heb met beide auto's ook 5x schade gehad zonder dat de persoon een briefje achter liet.
Ik zou haast zeggen dat dat los staat van het model, maar mijn ervaring is toch echt dat dit bij kleine auto's vaker voorkomt dan bij grotere auto's.

Daan 7471679 zei:
lesley zei:

Dat is wel jammer om te horen. Toch wil ik wel een proefrit in de Clio station maken om het te ervaren.
ik had de GT met 1.2tce gekoppeld aan een EDC.
Best veel problemen gehad met die combinatie dus mijn ervaring was sowieso al slecht.
En interieur is vergeleken met zijn concurrenten wel minder denk aan polo ,fiesta van die bouwjaar.

Ik zou de clio laten staan, maar er zullen ongetwijfeld ook goede ervaringen zijn hier op het forum.

Bij de Clio 4 kun je ook veel beter een 0,9 TCe of 1.5 DCI kiezen, de faceliftuitvoering die in 2016 kwam is duidelijk beter afgewerkt en het interieur en materialen staan op beduidend hoger peil.

Terug
Bovenaan