Hele oude accu: preventief vervangen slim?

Koop een nieuwe en zet die erin. Deze week heb je tijd (neem ik aan) en de kosten vallen nog voor dit jaar ten laste, heb je die in 2022 niet. ;)
Goed voornemen al vóór 1 januari uitgevoerd. Goed bezig, denk ik dan. :p

Nee, ik wil de kosten sowieso op 2022 later drukken omdat ik dit jaar al relatief veel onderhoudskosten heb gehad.

Een accu van Bosch, Varta of Exide kost circa 56 euro. Zit er nog kwaliteitsverschil tussen deze merken?

De auto van mevrouw Zoveel gaf een motorstoring..... uit laten lezen: Accuspanning te laag. Na 5,5 jaar was de accu overleden (ivm thuiswerken wordt er ook bijna geen fatsoenlijke stukken meer met deze auto gereden). (Dit is na 1 lampje van de koplamp het 2e onderdeel wat vervangen is in 6 jaar, naast de reguliere onderhoudsbeurten).

Mechanix zei:
(..)

Een accu van Bosch, Varta of Exide kost circa 56 euro. Zit er nog kwaliteitsverschil tussen deze merken?

Nah, volgens mij niet. Varta en Exide produceren zelf.
Van Bosch weet ik dat niet. Heb bij dat merk, omdat ze zoveel doen vaak het idee dat de merknaam gebruikt wordt voor ingekochte producten van derden.

Carfanatic zei:
een half jaar later hebben we het nog steeds over een accu van 6 tientjes?

Jep. Ik denk dat de keuze al gemaakt was. Doorrijden tot de accu niet thuis geeft. Niets mis mee. En als je startkabels hebt is het oponthoud redelijk klein.

Durashift zei:
Mechanix zei:
(..)

Nah, volgens mij niet. Varta en Exide produceren zelf.
Van Bosch weet ik dat niet. Heb bij dat merk, omdat ze zoveel doen vaak het idee dat de merknaam gebruikt wordt voor ingekochte producten van derden.

Volgens mij zijn accu's van Bosch en Varta hetzelfde.

Ik rij momenteel inderdaad nog met de originele accu.

Volgens mij zijn er maar enkele fabrieken in de wereld die accu's produceren en de meeste staan in het Verre Oosten.
Je kan gewoon partijen bestellen met je eigen stickers erop.
Kwaliteit van de goedkope doorsnee accu's is IMO tegenwoordig behoorlijk goed.

Voor mijn auto is een Varta echter zo goedkoop dat een no brand accu eigenlijk niet loont:
https://online-accu.nl/Auto-accu/Varta/B18/?number=13983&gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RQ--F1k8tZeA0VZrgAzFsskZB3_ud6xDnSJYbI3tsFNS-ocoK_xMloaAkN9EALw_wcB

Rekening Chrysler, inclusief uitlezen en 1/2 uurtje uit en inbouwen (Ding zit achter het binnenscherm bij het linker voorwiel) etc € 156,-

Ronduit belachelijk....

Mechanix zei:
Voor mijn auto is een Varta echter zo goedkoop dat een no brand accu eigenlijk niet loont:
https://online-accu.nl/Auto-accu/Varta/B18/?number=13983&gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RQ--F1k8tZeA0VZrgAzFsskZB3_ud6xDnSJYbI3tsFNS-ocoK_xMloaAkN9EALw_wcB

Dus Varta is geen stickermerk?

Kees 9379262 zei:
Volgens mij zijn er maar enkele fabrieken in de wereld die accu's produceren en de meeste staan in het Verre Oosten.
(..).

Varta heeft o.a. de Alkaline fabriek in Duitsland.

https://www.varta-ag.com/en/ueber-varta/overview/worldwide

Exide zegt zelf ook over productiefaciliteiten te beschikken.
http://automotive.exide.nl/over_ons.php

Ik heb net nog een Suzuki Alto met lege accu gered. (y) Helaas aan de bestuurder vergeten te vragen hoe oud zijn accu was.

Wat een strijder die Ford-accu. :)

Tja, soms tref je er 1 die het veel langer dan gemiddeld volhoudt.
Ik had ooit een Peugeot 309 diesel van 10-11 jaar oud en daar bleek de originele nog in te zitten....

Een lange levensduur van een accu halen, kan ook tegenwoordig nog, als ie regelmatig gebruikt wordt (deels ontladen bij het starten en weer voldoende geladen tijdens het rijden). Funest voor de levensduur van een accu is lange perioden (4 weken of langer) met een te lage spanning (< 12.3 V, volgens Cadex website www.batteryuniversity.com) blijven staan of kortere tijd met een te laag niveau van het zuur. In beide gevallen treedt sulfaatvorming aan de negatieve platen op, waardoor de capaciteit (Ah) van een accu daalt. Voor controle van het peil van het zuur bij gesloten accu's, moet je wat meer moeite doen (zie eerdere reactie). Bij lange perioden van niet gebruiken van een accu, is het verstandig deze regelmatig aan een druppel-lader te hangen. Een 'Ultimate Speed' lader (Lidl) voldoet al prima voor dit doel.

Mechanix zei:
In mijn auto zit nog de originele accu en die is inmiddels ruim 11 jaar oud. De auto start nu nog prima, maar een accu kan op deze leeftijd natuurlijk de geest geven en dat komt altijd ongelegen. Is het slim om de accu preventief te vervangen, of is dat eigenlijk nutteloos zolang de auto nog goed start?

Bijna een jaar verder, accu werkt nog steeds voldoende!(y)

Als je deze uitvoering van de Ford Silver Calcium accu hebt ('https://www.auto-onderdelen.nu/auto-onderdelen/accus/accu-43-ah-orgineel-ford.html'), de versie met vuldoppen, dan wordt het je heel gemakkelijk gemaakt om de levensduur van je accu nog wat te rekken. Gewoon het peil van het accuzuur regelmatig (1x/mnd) controleren en bijvullen met gedistilleerd water indien boven de top van de accuplaten niet minstens een paar mm zuur staat. Regelmatig gebruik van de accu (ontladen + laden) doet de rest. Bij een accu zonder vuldoppen kun je ook gedistilleerd water bijvullen, alleen vergt dat dan wat meer moeite ... (zie eerdere reactie).

En de originele Ford-accu heeft vandaag na ruim 12 jaar dienst de geest gegeven!:eek:

Ik moest vandaag mijn vriendin verhuizen, en ik was op pad met een aanhanger. Ik had de combinatie op de weg staan om in te laden, met alarmlichten aan. Vanwege lunch liep het allemaal wat uit. Toen de aanhanger en de auto helemaal vol zaten, was de accu inmiddels volledig plat. Nog geprobeerd over te starten met de auto van mijn schoonpa, maar geen resultaat. Gelukkig zat in het dorp een automaterialenzaak waar ik voor 65 euro een nieuwe Lucas 44 AH accu heb gekocht. Montage was eenvoudig, al liet ik wel het moertje van de bevestigingsbeugel in het motorruim vallen... Onvindbaar, dus thuis heb ik er een nieuw moertje opgedraaid. Alles weer in orde nu, en een verhaal rijker.

De garantie was waarschijnlijk ook al verlopen?:)

Maar het batterijtje heeft in ieder geval wel heel goed z'n best gedaan, er zijn er ook genoeg die de 6 jaar nog niet eens halen.

Mechanix zei:
al liet ik wel het moertje van de bevestigingsbeugel in het motorruim vallen... Onvindbaar, dus thuis heb ik er een nieuw moertje opgedraaid..

Volgende keer een topic: Wat is dat rateltje onder de motorkap en dan weer een ruim jaar voordat het "probleem" opgelost wordt? :p o_O

Mechanix zei:
Nog geprobeerd over te starten met de auto van mijn schoonpa, maar geen resultaat.

Een starthulp, zeker een met draaiende motor (dan heb je rond 14 V), moet normaal gesproken in staat zijn om een auto met lege accu aan de praat te krijgen. De uitsteeksels aan de voorzijde van de klemmen van je startkabels heb je toch al wel verwijderd? Die zitten soms zodanig in de weg dat de klemmen niet (vast genoeg) aangrijpen op de plus- pool en/of het massa-punt. Als de weerstand te groot is, kun je een flink deel van de aangesloten spanning kwijt raken ...
Maar goed, je hebt nu weer wat meer accu-jaren (zonder zorgen hopelijk) in het vooruitzicht.

Een accu helemaal leeg trekken vindt ook een nieuwe accu niet lekker, maar die zal er minder schade aan overhouden dan een van 12 jaar oud. Met wat geduld (zuur in de poriën van de accuplaten wordt bij lage spanning onvoldoende ververst zodat de inwendige weerstand toeneemt) is het overigens best mogelijk om je oude accu weer te herstellen. Koppel 'm maar eens een week aan een acculader (liefst een druppel-lader waarvan je de laadstroom kunt instellen, te beginnen met de laagste waarde om de accu de tijd te geven om de circulatie van het accu-zuur weer op gang te brengen en dan om de paar dagen de stroomsterkte opvoeren). Met een beetje geluk kan ie dan, zonder hulp, aan het einde van de week je auto weer starten ...

Zelf deze week de gebruiksduur van een gesloten Varta D15 (Silver Dynamic, 63 Ah) gerekt met de vulgaten-boormethode. Deze accu hangt om de andere week aan een druppellader, waarbij tot een week geleden op het display van de lader 14.5 V werd gehaald. Daarvan raak je na het loskoppelen van de lader meteen wel 1 V kwijt door de 'surface charge'. Deze week kwam het display van de lader niet boven 12.8 V: tijd voor het bijvullen met gedistilleerd water en dat (al !) na iets meer dan 1,5 jaar gebruiksduur ... Die hele 'gesloten accu-theorie', met regeneratie van H+ en O2 tot weer gewoon water zodat je niet hoeft bij te vullen, is voor mij hiermee van z'n voetstuk gevallen ! Gesloten accu's zijn goed voor het milieu maar nog beter voor de omzet van de fabrikanten ...
Als ik zelf periodiek 'proef' (want je kunt het niet zien) waar het peil van het accuzuur staat (zie eerdere reactie), weet ik zeker dat m'n accu langer mee gaat ... :)

Pobresh zei:
Mechanix zei:
al liet ik wel het moertje van de bevestigingsbeugel in het motorruim vallen... Onvindbaar, dus thuis heb ik er een nieuw moertje opgedraaid..

Volgende keer een topic: Wat is dat rateltje onder de motorkap en dan weer een ruim jaar voordat het "probleem" opgelost wordt? :p o_O

Ja, daar baal ik wel van maar het moertje zal er vast al tussenuit gerammeld zijn verwacht ik.

@Fram: de oude accu heb ik bij de onderdelenzaak achtergelaten. Daar was geen eer meer aan te behalen. Volgens mij krijgen ze ook een paar cent per accu die ze inleveren omdat het lood natuurlijk hergebruikt kan worden.

Als ik de keuze had zou ik hem zsm vervangen, straks sta je met slecht weer ver van huis met een kapotte accu. 2 jaar geleden heb ik het zelf ook gehad, van de ene op de andere dag hielt de accu ermee op. Voorkomen is beter dan genezen vind ik iig.

Ja, en zeker ook een paar dagen voor de asbakken vol dreigen te geraken de wagen inruilen, stel je voor dat je op een vervelende plek je peuk en as op straat zou moeten kiepen.

Terug
Bovenaan