Sidderaal

Dean 9779617

Net ingestapt
Als een Electrische auto bijvoorbeeld Tesla of Polestar of wat dan ook onder water staat, zoals recentelijk in Limburg is gebeurd, gaat hij zich dan gedragen als een sidderaal ?
M.a.w. moet je er uit de buurt blijven om geen (dodelijke) schok te krijgen ? Een sidderaal kun je ook beter niet aanraken.
 
"Tesla Model 3 Handles Flooded Streets In China Like A Boss

Thankfully, Tesla tests its cars in deep waters during the quality control process at its Shanghai Gigafactory. "

https://insideevs.com/news/521633/tesla-model3-handles-deep-flood/
 
Het is voor een elektrische auto zeker niet goed om langdurig of veel in water te rijden maar dat is vooral omdat er dan water zich kan vermengen met de transmissie olie en omdat er dan op den duur corrosie zou kunnen ontstaan. Maar zolang het bij incidenteel gebruik is is een elektrische auto zelfs beter geschikt om door water te rijden. Alle elektrische verbindingen zijn waterdicht, de accu is hermetisch afgesloten en de elektrische motor doet het ook onder water gewoon.
Mocht er een beschadiging zijn ergens waardoor het niet waterdicht is en er misschien een kortsluiting kan ontstaan.. er zit een uitgebreide controle op lekstroom op die de boel kan uitzetten. Zoals een aardlekschakelaar in huis; alleen in de auto is het wat uitgebreider en veiliger zelfs nog.

Een waterstof auto en een verbrandingsmotor hebben lucht nodig en als daar water in komt is het afgelopen. Zware schade zelfs Zolang daar geen snorkel op zit die hoog genoeg is is er dan veel meer gevaar. En ook als de auto stilstaat en het water komt de motor binnen is het daarna niet meer mogelijk de motor te starten en bij het starten ontstaat er dan zelfs zware schade.
Via de uitlaat is ook een punt. Zolang de motor loopt kan er geen water inkomen. Als de motor stilvalt loopt de uitlaat vol. Het water zelf is niet erg maar alle rotzooi die in het water zit slaat neer op katalysatoren en roetfilters die daardoor niet meer werken.

Grootste probleem echter bij een auto die onder water is komen te staan is echter het interieur. Zowel de electronica in het interieur die kapot gaat als de bekleding die gaat rotten en schimmelen zijn de beperkende factor.
 
Terug
Bovenaan