Wat is de houdbaarheid van een elektrische auto?

Zadelsnuiver zei:
.... maar dat betekent niet dat elke eigenschap die jij als een nadeel ziet ook een nadeel hoeft te zijn voor de rest van de wereld.

Andersom idem.... wat de rest van de wereld als een voordeel ziet hoeft voor mij nog geen voordeel te zijn.
Maar de rest van de wereld wil mij wel zoveel mogelijk sturen om toch z.s.m. met hun voordeeltjes mee te gaan doen en daar ook nog eens stevig in te moeten investeren.
Dat moment zal vast wel een keer gaan komen tegen de tijd dat ik het zelf een keer nodig vind, maar dat is dus niet op het moment dat een ander het voor mij nodig gaat vinden.
 
Wat ik me een beetje afvraag; de afgelopen decennia zijn we steeds gestimuleerd (of gedwongen, net hoe je het ziet) in een steeds nieuwere auto te gaan rijden omdat die steeds milieuvriendelijker werden. Datzelfde zie je nu: het liefst hebben bepaalde groepen elke brandstofauto eruit en allemaal EV's er in. Maar EV's zijn voor hen allemaal gelijk, terwijl een eerste Ioniq vele malen efficiënter is dan iets als een C40 of een of andere EV mastodont.
Maar wat wil men de komende jaren? Gaat er focus op gewicht en efficiëntie komen, of wordt het beleid: 'ach, je hebt een EV: het is goed!'
De milieu-incentive om steeds wat nieuws te kopen is dan weg, of zal die in een andere vorm terugkomen? En in welke vorm?
 
Dat klopt Muddy, en ik gun iedereen de mogelijkheid om op zijn eigen tempo over te stappen of zelfs tot zijn/haar dood in een brandstofauto te kunnen rijden, mocht dat die persoon beter uitkomen. De meeste argumenten die ik hoor of lees tegen EV zijn echter gebaseerd op onjuistheden en die probeer ik zo hier en daar te ontkrachten. En natuurlijk heeft de EV nu nog nadelen; prijs, trekgewicht, range en opladen kan allemaal beter maar dat komt in de nabije toekomst. Vergeet niet dat we pas zo'n 10 jaar echt valide EV's met Lithium technologie op de markt hebben, het zou immers ook niet eerlijk zijn om een moderne brandstofauto te vergelijken met een exemplaar uit 1900, daar was ook een hoop tijdig nodig voordat iedereen zich een auto kon veroorloven en er overal getankt kon worden bijvoorbeeld. En zelfs toen waren er nog mensen die een paard en wagen prefereerden dus de sceptische houding is logisch, maar de ondergang van de auto op fossiele brandstof zoals wij 'm kennen us al in volle gang.
 
Barri zei:
Wat ik me een beetje afvraag; de afgelopen decennia zijn we steeds gestimuleerd (of gedwongen, net hoe je het ziet) in een steeds nieuwere auto te gaan rijden omdat die steeds milieuvriendelijker werden. Datzelfde zie je nu: het liefst hebben bepaalde groepen elke brandstofauto eruit en allemaal EV's er in. Maar EV's zijn voor hen allemaal gelijk, terwijl een eerste Ioniq vele malen efficiënter is dan iets als een C40 of een of andere EV mastodont.
Maar wat wil men de komende jaren? Gaat er focus op gewicht en efficiëntie komen, of wordt het beleid: 'ach, je hebt een EV: het is goed!'
De milieu-incentive om steeds wat nieuws te kopen is dan weg, of zal die in een andere vorm terugkomen? En in welke vorm?

Ik denk dat het idee van stimuleren een beetje een ongewenst effect heeft; een houding van "ik wil er alleen in rijden als ik geld toe krijg". Dat zagen we al met de bijtellingsknallers van zo'n 10 jaar geleden, bijna niemand reedt met plezier in een Polo bluemotion of een Prius maar het was financieel aantrekkelijk. Daarom is het zo goed wat Tesla doet, ze maken de EV begeerlijk, sexy, snel, bijna een statussymbool en daarmee overtuig je mensen op lange termijn veel meer dan alleen die financiële voordeeltjes getuige de massale export van eerdergenoemde bijtellingsknallers. Wanneer de infrastructuur er is, en het grote publiek de mindset heeft dat elektrisch rijden ook voor hen de betere optie is zul je zien dat er veel meer kleine en/of betaalbare EV's gaan komen.
Wat Tesla en anderen nu doen is in veel gevallen excessief en je noemt ze met recht mastodonten, want als EV's nu nog maar een range van pak 'm beet 150 km zouden hebben zouden ze nooit als valide alternatieven worden beschouwd. Dat verschil in actieradius ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor zou mentaal gewoon een brug te ver zijn. Wanneer mensen zoetjes aan overstappen en gaan inzien dat het hele opladen lang niet zo spannend is als men denkt kunnen we die range terug gaan brengen naar wat men écht nodig heeft en wordt alles een stuk meer betaalbaar.
 
Er is nu net weer een wetgeving bijgekomen (voorsnog voor Californië en aangesloten Staten - circa 50% van de USA verkoop) waarbij er diverse data in de auto worst bijgehouden waardoor de wetgever willekeurig auto's van de weg af kan halen om werkelijk energie verbruik, laadverliezen, daadwerkelijke terugwinning met regen
regeneratie, vehicle-to-grid/load gebruik en nog meer uit te lezen. Dat is een tool die ze bij verbrandingsmotoren er al langer in hebben zitten om zo effectievere wetgeving te ontwikkelen. Dat ze nu zo op doe energie efficiëntie zitten voorspelt dus de toekomst.
China heeft dit trouwens ook allemaal maar daarbij wordt dit van elke auto constant naar een server van de Chinese overheid gestuurd. Het zou hier om dezelfde reden gaan en daarom alleen big data analyse erop. Maar toch is het Chinese systeem ook in staat om naar een individu te kijken.

In de EU hebben we in beperkte vorm zo'n systeem (OBFCM) met nadrukkelijk geen autoriteit voor het gebruik voor een individuele auto. Ook nauwelijks de mogelijkheid. Verder gebruikt de EU ook de data die Californië en China gebruikt om wetgeving te maken.

Efficiëntie voor EVs komt er dus hoe dan ook aan. Maar vooralsnog is het nog altijd beter een energie verslindende EV op kolenstroom te rijden dan een benzine of diesel. Ëerst die omslag, daarna sturen op efficiënt zijn.

Qua oldtimer etc: autofabrikanten moeten 10 jaar nadat de laatste auto geproduceerd is nog onderdelen leveren. Ik heb het laatst nog eens bevestigd gekregen. Dat gaat vrij lang goed dus en om dit te kunnen doen moeten fabrikanten ook het een en ander aan revisie praktijken opzetten. Probeer nu maar eens een microchip uit 2008 te kopen... dat kan uiteraard niet. Maar daar zijn revisies (met stiekem een nieuwere chip die hetzelfde doet) voor. Auto's die een typegoedkeuring krijgen in dit jaar (en bestaande tot maximaal 2024) krijgen te maken met Cyber Security (dat maakt het zelf SW maken een stukje lastiger) met daarbij ook verplichting tot software updates voor zowel security als gewoon voor diezelfde 10 jaar termijn. Daarna zal het wel langzaamaan stil gaan worden en kan het zijn dat sommige functies ermee stoppen (denk aan bv de routeplanner voor een EV die plant met laadpunten en ook de batterij voorconditioneert voor de snellader). De auto blijft verder wel bruikbaar. Dit is dus al beter dan de auto's die nu oldtimer worden want de fouten van de fabrikant zijn er nagenoeg niet uitgehaald en blijven de hele levensduur zitten.

Net als toen auto's met injectie oldtimer werden zal het zeker even aanpassen zijn. Maar dat is toch niet zo'n punt? Er zijn ook zat oldtimer specialisten die de mechanische remmen van een Ford-A niet kunnen afstellen.
 
Die hele "big brother is (can) watching you" techniek is voor mij eigenlijk nog de grootste reden om helemaal geen auto (EV of fossiel) met een vorm van online verbinding te willen rijden.
Als ik een auto koop dan is de auto mijn eigendom, en daar hoort voor mij alle aanwezige software en de daarmee verzamelde data dan ook bij... en dan wil ik dus ook helemaal zelf kunnen bepalen hoe ik mijn eigen data wil beheren en ook wie er toestemming krijgt om die data in te kunnen zien/gebruiken.
Een auto koop ik dan ook puur om van A naar B te kunnen rijden, en niet om er onbetaald ook eens een karrevracht aan data voor anderen mee te verzamelen.
Tesla is wat mij betreft een perfect schoolvoorbeeld van hoe ik het absoluut niet wil met een auto, maar vele andere merken hebben het werkelijke verdienmodel van Tesla (datagebruik c.q. misbruik) inmiddels ook ontdekt en overal in toegepast.

En dan is er ook nog een ander struikelblokje wat een EV mij zal gaan geven: ik betaal het tanken nog altijd contant.:)
 
Muddy Bandit zei:
Die hele "big brother is (can) watching you" techniek is voor mij eigenlijk nog de grootste reden om helemaal geen auto (EV of fossiel) met een vorm van online verbinding te willen rijden.
Als ik een auto koop dan is de auto mijn eigendom, en daar hoort voor mij alle aanwezige software en de daarmee verzamelde data dan ook bij... en dan wil ik dus ook helemaal zelf kunnen bepalen hoe ik mijn eigen data wil beheren en ook wie er toestemming krijgt om die data in te kunnen zien/gebruiken.
Een auto koop ik dan ook puur om van A naar B te kunnen rijden, en niet om er onbetaald ook eens een karrevracht aan data voor anderen mee te verzamelen.
Tesla is wat mij betreft een perfect schoolvoorbeeld van hoe ik het absoluut niet wil met een auto, maar vele andere merken hebben het werkelijke verdienmodel van Tesla (datagebruik c.q. misbruik) inmiddels ook ontdekt en overal in toegepast.

En dan is er ook nog een ander struikelblokje wat een EV mij zal gaan geven: ik betaal het tanken nog altijd contant.:)

Nou als ik een pc koop staat daar de licensie van windows 10 of 11 op. De software zelf wordt e ht niet meer van mij. Bij de software in een auto zal dat niet veel anders zijn

Wil je dat niet? Als ze als warme broodjes verkopen zal hun dat een rotzorg zijn dan koop je dat ding maar niet.
 
Zolang er nog alternatieven zijn die geen data inzamelen is er een kleine minderheid die daarvoor kiest, en ja die minderheid hoor ook ik bij.
Ouderwets? ja....
Waar ik woon zijn onlangs enkele supermarkten opgekocht door Albert Heijn met het perfide Bonus systeem.
Kom IK dus ook niet meer.
 
Janneman zei:
Muddy Bandit zei:
Die hele "big brother is (can) watching you" techniek is voor mij eigenlijk nog de grootste reden om helemaal geen auto (EV of fossiel) met een vorm van online verbinding te willen rijden.
Als ik een auto koop dan is de auto mijn eigendom, en daar hoort voor mij alle aanwezige software en de daarmee verzamelde data dan ook bij... en dan wil ik dus ook helemaal zelf kunnen bepalen hoe ik mijn eigen data wil beheren en ook wie er toestemming krijgt om die data in te kunnen zien/gebruiken.
Een auto koop ik dan ook puur om van A naar B te kunnen rijden, en niet om er onbetaald ook eens een karrevracht aan data voor anderen mee te verzamelen.
Tesla is wat mij betreft een perfect schoolvoorbeeld van hoe ik het absoluut niet wil met een auto, maar vele andere merken hebben het werkelijke verdienmodel van Tesla (datagebruik c.q. misbruik) inmiddels ook ontdekt en overal in toegepast.

En dan is er ook nog een ander struikelblokje wat een EV mij zal gaan geven: ik betaal het tanken nog altijd contant.:)

Nou als ik een pc koop staat daar de licensie van windows 10 of 11 op. De software zelf wordt e ht niet meer van mij. Bij de software in een auto zal dat niet veel anders zijn

Wil je dat niet? Als ze als warme broodjes verkopen zal hun dat een rotzorg zijn dan koop je dat ding maar niet.

Ja precies. Het is al meer dan 10 jaar zo dat een deel van de auto die je koopt alleen een licentie is. Je koopt namelijk een auto zonder eigenaar te worden van de software ide erin zit. Is jouw auto 15 jaar oud dan is dat zo bij de radio en navigatie. Is de auto 10 jaar oud dan is dat zo voor alle software in de auto. Lees je instructieboekje er maar eens op na. Alleen via een licentiemodel kunnen de autofabrikanten hun kennis juridisch vastleggen (copyright).
Dat er dan ook data bijgehouden wordt is misschien raar naar het idee maar juist heel normaal. Een auto van 15 of 20 jaar oud heeft ook al data die bijgehouden wordt. Ik heb hier zelfs een auto staan die bijna 30 jaar is waarin al data wordt bijgehouden (de airbag computer). Het gaat er dus vooral om hoe die data uit de auto gehaald (kan) worden en voor welk doel het gebruikt mag worden.
 
Janneman zei:
Nou als ik een pc koop staat daar de licensie van windows 10 of 11 op. De software zelf wordt e ht niet meer van mij. Bij de software in een auto zal dat niet veel anders zijn

Wil je dat niet? Als ze als warme broodjes verkopen zal hun dat een rotzorg zijn dan koop je dat ding maar niet.

Dat doe ik dus ook niet, en het zal mij ook een rotzorg zijn aan wie ze het wel kunnen verkopen.;)

Ik vind die vergelijking met een pc hier trouwens wel heel treffend, want eigenlijk koop je met zo'n auto gewoon een pc die toevallig ook nog kan rijden.
En dat rijden is dan voor zolang de software het maar toestaat, zonder software wordt het een volstrekt nutteloos ding.
Voor een pc van een paar honderd euro vind ik dat soort kunstmatig te creëren veroudering nog geen groot probleem, maar over het functioneren van een aankoop van een slordige 50K blijf ik toch liever volledig zelf de baas.
 
Muddy Bandit zei:
Janneman zei:
Nou als ik een pc koop staat daar de licensie van windows 10 of 11 op. De software zelf wordt e ht niet meer van mij. Bij de software in een auto zal dat niet veel anders zijn

Wil je dat niet? Als ze als warme broodjes verkopen zal hun dat een rotzorg zijn dan koop je dat ding maar niet.

Dat doe ik dus ook niet, en het zal mij ook een rotzorg zijn aan wie ze het wel kunnen verkopen.;)

Ik vind die vergelijking met een pc hier trouwens wel heel treffend, want eigenlijk koop je met zo'n auto gewoon een pc die toevallig ook nog kan rijden.
En dat rijden is dan voor zolang de software het maar toestaat, zonder software wordt het een volstrekt nutteloos ding.
Voor een pc van een paar honderd euro vind ik dat soort kunstmatig te creëren veroudering nog geen groot probleem, maar over het functioneren van een aankoop van een slordige 50K blijf ik toch liever volledig zelf de baas.

Das natuurlijk wel een beetje kort door de bocht. Natuurlijk zal er een einde komen aan de software ondersteuning van je EV. Maar als de fabrikant stopt met de ondersteuning, is die software natuurlijk niet zomaar weg.
Je EV kan nog prima jaren rijden met de bestaande software, ook al wordt die niet verder ontwikkeld.
In dat opzicht is het niet veel anders dan een oldtimer. Feitelijk is daar ook geen fabrieksondersteuning meer voor. Zodra vitale reserve onderdelen op zijn is het klaar en ben je overgeleverd aan een stelletje enthousiaste liefhebbers die nog het een en ander in eigen beheer (willen) laten maken.

Ook software kan via derden ontwikkeld worden. Ik neem even als voorbeeld de commodore amiga, daar wordt nog relatief veel nieuwe hardware voor ontwikkeld en ook software voor geschreven, komen zo nu en dan zelfs nog nieuwe spellen voor uit. Voor pc begrippen is een amiga inmiddels antiek. De eerste amiga 500's zijn van 1987.
 
Wat mij daarin veel meer tegen staat is dat al die software tegenwoordig gewoon draadloos veranderd kan en mag worden zonder mijn toestemming, en dat diezelfde software ook continu verzamelde data verstuurt over van alles en nog wat wat er met, in en om de auto gebeurt.... dat is ook wat ik bedoel met dat ik zelf volledig baas wil blijven over mijn eigen auto.
Even heel zwart-wit gezien, maar software kan ook zo veranderd worden worden dat de auto na een automatische update voor mij opeens niet meer voldoet aan mijn eisen.

Over de onderdelenvoorziening op zich maak ik me trouwens niet zo veel zorgen, dat is voor mijn volledig mechanische 50+ oldtimers ook nog steeds geen groot probleem.
Al vermoed ik wel dat de huidige auto-elektronica na verloop van de jaren wel een aardig en vooral kostbaar probleem gaat worden voor de liefhebbers, de vervangende ouderwetse elektrische componentjes voor mijn jukebox kosten tegenwoordig ook een godsvermogen en de kwaliteit ervan is om te huilen.
 
Muddy Bandit zei:
Wat mij daarin veel meer tegen staat is dat al die software tegenwoordig gewoon draadloos veranderd kan en mag worden zonder mijn toestemming, en dat diezelfde software ook continu verzamelde data verstuurt over van alles en nog wat wat er met, in en om de auto gebeurt.... dat is ook wat ik bedoel met dat ik zelf volledig baas wil blijven over mijn eigen auto.
Even heel zwart-wit gezien, maar software kan ook zo veranderd worden worden dat de auto na een automatische update voor mij opeens niet meer voldoet aan mijn eisen.

Tja, dat snap ik ergens wel, maar het is onvermijdelijk vrees ik. Of je nu mee wil of niet, met die technologie, ze wachten echt niet op jou. Gaat gewoon verder.
Verlies je je interesse, dan ben je waarschijnlijk over 30 jaar, zo'n oude knar, die ze 30x keer tot vervelens toe moeten uitleggen hoe de telefoon of cd speler werkt.:)
 
Meegaan met de tijd is van alle tijden :D

ALs de software niet aangepast kan worden staat men weer te schreeuwen dat eventuele problemen niet opgelost worden, de navigatiekaart niet meer bijgewerkt wordt... of dat er een datalek is geweest. De tijd dat een fabrikant weg kon komen met een auto op de markt zetten en garantie en eventuele rechtszaken afkopen en verder zo doorgaan is gelukkig ook lang voorbij. Of een nieuwe auto kopen waarbij na 3 jaar je niets meer hebt aan die cassette speler of die verouderde navigatie.. kan ook niet meer. Nu krijg je nog veel langer ondersteuning van de fabrikant. Dat de auto verbonden is is een eventueel nadeel wat je daarvoor moet accepteren.
 
Zadelsnuiver zei:
Wanneer de infrastructuur er is, en het grote publiek de mindset heeft dat elektrisch rijden ook voor hen de betere optie is zul je zien dat er veel meer kleine en/of betaalbare EV's gaan komen.
Ik ben met mijn werk voor een gemeente ook bezig met die infrastructuur en als je ziet hoeveel moeite het nu al kost, wat er nu al bij komt kijken en waar je nu al tegenaan loopt bij het plaatsen van laadpalen voor die paar EV's die er nu rondrijden.... We hebben nog een héle lange weg te gaan en ik betwijfel of de ingeslagen weg daadwerkelijk ergens toe zal leiden.

Zadelsnuiver zei:
Wat Tesla en anderen nu doen is in veel gevallen excessief en je noemt ze met recht mastodonten, want als EV's nu nog maar een range van pak 'm beet 150 km zouden hebben zouden ze nooit als valide alternatieven worden beschouwd. Dat verschil in actieradius ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor zou mentaal gewoon een brug te ver zijn. Wanneer mensen zoetjes aan overstappen en gaan inzien dat het hele opladen lang niet zo spannend is als men denkt kunnen we die range terug gaan brengen naar wat men écht nodig heeft en wordt alles een stuk meer betaalbaar.
Alleen met mastodonten is het financiële gelach voor fabrikanten enigszins beheersbaar te houden. Het zoetjes aan overstappen, zeg maar het grote kantelpunt, zie ik niet gebeuren. Daarvoor is het traject veel te lang, is de ontwikkeling van de grote elementen (voertuig, laadinfra, mens) veel te onsamenhangend ("kip-ei" ) en de impact veel te groot. Op de consument, op de industrie, op de infrastructuur, op de omgeving. Die samenhang werd laatst ook door BMW genoemd, die de groei van laadinfra te traag vond gaan maar daar wel afhankelijk te zijn. Andersom is het niet zinvol om nu al grootschalig laadinfra aan te bieden omdat de vraag nog maar beperkt is. Ook dat is een commercieel spel, en waar de overheid uiteindelijk ook aan is gebonden. Sterker nog, ik durf de stelling aan dat de EV nooit een massaproduct zal worden.
 
Eigenlijk is de fabrikant die harde garanties kan afgeven aan de gebruiker / eigenaar betreffende tijd van gebruik, service, data handel EN inruil prijs dus spekkoper. De tijd dat er een paar jaar garantie op doorroesten van het plaatwerk werd gegeven en 2 jaar op motor problemen is wel voorbij. Ik vind het nog steeds een beetje vreemd dat je geen inruilprijs voor je oude accu krijgt, zeker bij elektrische auto's waar toch een batterij van formaat + prijs inzit die na 10 jaar nog best wel te redden is zodat ie nog 10 jaar mee kan.

Nu kun je bij Renault wel de accu huren voor een 100 euro per maand maar dat is ook 1200 euro per jaar, X 5 jaar dat ik nu gemiddeld met een auto rij = wel 6000 euro die ik bij de afschrijving moet rekenen. Voor de brandstoftank zelf hoef ik bij een conventionele brandstof auto ( na de aanschaf van de wagen) niks te betalen.

Wat mij ook tegenhoud is dat de elektronica industrie samen met de roverheid nu eenmaal niet de betrouwbaarste partijen zijn. Telefoons gaan nog net 3 jaar mee en dan hup op de E waste berg, ze zijn dan te duur om te repareren. Vocht en vuil gaan ook niet echt samen, vooral als het wat ouder wordt... Bij computers zie je hetzelfde, heb je een wat ouder model dan wordt je gewoon gedwongen om een nieuwe aan te schaffen want anders krijg je geen updates mee. Ik weet uit ervaring trouwens dat er in de glastuinbouw nog heel wat matrix printers draaien om de veiling brieven uit te draaien.
 
Over 30 jaar ben ik bijna 85, ik hoop dat ik het dan nog mee mag maken dat ze me helpen met de telefoon of cd speler.:)

De "ouderwetse" auto's van mij worden ook niet door de fabrikant bijgewerkt en hebben ook geen last van datalekken, en als er eens wat veranderd/aangepast moet worden krijg ik vanzelf wel een bericht over een terugroepactie.
En dat bevalt mij heel goed aangezien ik een auto toch altijd geheel aan m'n eigen eisen, wensen en gebruik aanpas.... en dat zijn over het algemeen toch wel heel andere eisen als wat een fabrikant voor ogen heeft, een auto is voor mij naast een vervoersmiddel ook nog steeds een praktisch stuk gereedschap en werkpaard.
Of een navigatiesysteem, radio of andere gadget wel of niet bijgewerkt wordt interesseert mij totaal niet, maar voor dat bijwerken betaal je wel stevig door verzamelde data te leveren die je zelf niet eens mag zien/beheren.
Lang leve de "gratis" updates, en ondertussen maar klagen dat de privacy op straat ligt want je online verbonden software beloont je vorige bezoek aan Mc.Donalds al weer met de nieuwste dagaanbieding op je beeldscherm als je weer in de buurt bent... big business, datahandel is macht.
 
Wouter82 zei:
Ik ben met mijn werk voor een gemeente ook bezig met die infrastructuur en als je ziet hoeveel moeite het nu al kost, wat er nu al bij komt kijken en waar je nu al tegenaan loopt bij het plaatsen van laadpalen voor die paar EV's die er nu rondrijden.... We hebben nog een héle lange weg te gaan en ik betwijfel of de ingeslagen weg daadwerkelijk ergens toe zal leiden.
Dit dus bijvoorbeeld :(
Stop sneller met het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen. Die oproep doet netbeheerder Liander. Het bedrijf, dat actief is in grote delen van het land, kan de toevloed van zonnestroom nauwelijks meer aan. Liander ziet een alternatieve subsidie als oplossing.
"We investeren samen met de andere beheerders voor 40 miljard euro in het ombouwen van het stroomnetwerk", zegt de woordvoerder. "Maar we hebben een groot tekort aan technici."
NOS.nl, 17-1-2022
 
Liander mag mij best een aanbieding doen voor een thuis opslag. ik wil best wel wat investeren als ik ook de garantie krijg dat ik na een x aantal jaar ook nog iets voor de oude accu terug krijg. Thuis of buurt opslag is toch de oplossing voor het distributie probleem van Liander. Zeker bij nieuwbouwwoningen is daar best ruimte voor. De waterleidingbedrijven hebben soortgelijke problemen maar willen ook niet luisteren...
 
Het standaard riedeltje van anti-EV argumenten; infra, fijnstof, mijnproblematiek, kosten en belastingen. Het zijn in zekere zin valide punten maar onderaan de streep is een EV per gereden kilometer schoner dan een diesel, hoe je het ook went of keert.

Wat auteurs van dit soort stukken nog weleens lijken te vergeten is dat fossiele brandstof steeds schaarser en steeds duurder gaat worden; we betalen nu al meer dan 2 Euro voor een litertje benzine en het prijsplafond is nog lang niet in zicht. Dus ja, EV's zijn niet perfect maar als er straks geen diesel of benzine meer te krijgen is zul je blij zijn dat er een alternatief bestaat.
 
Elektra is gratis? Dailymail is een van de best bezochte websites ter wereld en hoort in tabloid hoek, af en toe zinnig artikel en commentaar, beetje te vergelijken met het oppervlakkige niveau van Autoweek en artikelen
 
Verder kan een ev van 2200 plus kilo of vaak zelfs meer dan 2400kg, nooit milieuvriendelijk zijn. Lees verder boek de Green Tyranny als je meer wil weten van de industriele drijvende krachten, politieke lobby profit en non profit achter de klimaatleugen. Alleraardigst inzicht en goed gedocumenteerd, uitsluitend in Engels.
 
CD9LOP zei:
Elektra is gratis? Dailymail is een van de best bezochte websites ter wereld en hoort in tabloid hoek, af en toe zinnig artikel en commentaar, beetje te vergelijken met het oppervlakkige niveau van Autoweek en artikelen

Wie zegt dat elektra (of misschien bedoel je elektriciteit) gratis is? Feit is wel dat het vandaag de dag goedkoper is per kilometer dan benzine. Een auto die 1 op 20 rijdt kost nu ruim 10 cent de kilometer puur aan benzine. Voor diezelfde 10 cent rij ik 6 km in mijn Tesla dus 6 keer goedkoper.

CD9LOP zei:
Verder kan een ev van 2200 plus kilo of vaak zelfs meer dan 2400kg, nooit milieuvriendelijk zijn. Lees verder boek de Green Tyranny als je meer wil weten van de industriele drijvende krachten, politieke lobby profit en non profit achter de klimaatleugen. Alleraardigst inzicht en goed gedocumenteerd, uitsluitend in Engels.

Milieuvriendelijk wordt het natuurlijk nooit, wel Milieuvriendelijker.

Maargoed wat is in jouw optiek dan de oplossing? Gewoon lekker fossiel blijven rijden, geen EV's meer ontwikkelen en dan maar achter onze oren krabben wanneer er geen persoonlijk vervoer meer beschikbaar is?
 
Wat ik steeds minder begrijp is dat mensen alleen hun huis willen verduurzamen of een EV willen rijden als dat goedkoper is dan wat ze nu hebben.
Dat is in mijn ogen een compleet kortzichtige gedachte.
Als ik mijn huis voorzie van zonnepanelen gaat het mij er niet om dat ik minder betaal maar meer om een steentje bij te dragen aan het verminderen van de uitstoot.
 
golfdiesel zei:
Wat ik steeds minder begrijp is dat mensen alleen hun huis willen verduurzamen of een EV willen rijden als dat goedkoper is dan wat ze nu hebben.
Dat is in mijn ogen een compleet kortzichtige gedachte.
Als ik mijn huis voorzie van zonnepanelen gaat het mij er niet om dat ik minder betaal maar meer om een steentje bij te dragen aan het verminderen van de uitstoot.

Waarom is dat een kortzichtige gedachte? Kortzichtig is misschien wel te denken dat je met zonnepanelen je steentje bijdraagt en daarbij niet denkt aan wat het kost aan grondstoffen en energie om je paneeltjes op het dak te hebben?
 
Met de houdbaarheid van deze plugin hybride Mercedes E 300 BlueTec Hybrid is het niet al te best. Na 8 jaar heeft de accu het begeven, een nieuwe kost 17.000 Euro plus nog de inbouwkosten, meer dan de waarde van de auto.

https://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-300-bluetec-hybrid-neue-batterie-im-mercedes-21209307.html
 
Volt zei:
Met de houdbaarheid van deze plugin hybride Mercedes E 300 BlueTec Hybrid is het niet al te best. Na 8 jaar heeft de accu het begeven, een nieuwe kost 17.000 Euro plus nog de inbouwkosten, meer dan de waarde van de auto.

https://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-300-bluetec-hybrid-neue-batterie-im-mercedes-21209307.html

Das duurzaam tegenwoordig.
 
Zadelsnuiver zei:
CD9LOP zei:
Elektra is gratis? Dailymail is een van de best bezochte websites ter wereld en hoort in tabloid hoek, af en toe zinnig artikel en commentaar, beetje te vergelijken met het oppervlakkige niveau van Autoweek en artikelen

Wie zegt dat elektra (of misschien bedoel je elektriciteit) gratis is? Feit is wel dat het vandaag de dag goedkoper is per kilometer dan benzine. Een auto die 1 op 20 rijdt kost nu ruim 10 cent de kilometer puur aan benzine. Voor diezelfde 10 cent rij ik 6 km in mijn Tesla dus 6 keer goedkoper.

CD9LOP zei:
Verder kan een ev van 2200 plus kilo of vaak zelfs meer dan 2400kg, nooit milieuvriendelijk zijn. Lees verder boek de Green Tyranny als je meer wil weten van de industriele drijvende krachten, politieke lobby profit en non profit achter de klimaatleugen. Alleraardigst inzicht en goed gedocumenteerd, uitsluitend in Engels.

Milieuvriendelijk wordt het natuurlijk nooit, wel Milieuvriendelijker.

Maargoed wat is in jouw optiek dan de oplossing? Gewoon lekker fossiel blijven rijden, geen EV's meer ontwikkelen en dan maar achter onze oren krabben wanneer er geen persoonlijk vervoer meer beschikbaar is?

Imderdaad, want ice nog lang niet uitontwikkelt, ev niet schoon vwb accu's, fabricage, winning grondstoffen en nog meer kolencentrales. Ev leugen is eem groene leugen, elk mens kan dit bedenken en ook lezen. Al mijn zakelijke collega's die EV rijden hebben tweede en derde auto aangehouden voor de lange afstand en hebben zakelijk gekozen voor een EV vanuit fiscale optiek. Niets groens aan dus. China vervuilt, India, eigenlijk heel Azië, maar daar hoor je nauwelijks wat over.
 
CD9LOP zei:
Imderdaad, want ice nog lang niet uitontwikkelt, ev niet schoon vwb accu's, fabricage, winning grondstoffen en nog meer kolencentrales. Ev leugen is eem groene leugen, elk mens kan dit bedenken en ook lezen. Al mijn zakelijke collega's die EV rijden hebben tweede en derde auto aangehouden voor de lange afstand en hebben zakelijk gekozen voor een EV vanuit fiscale optiek. Niets groens aan dus. China vervuilt, India, eigenlijk heel Azië, maar daar hoor je nauwelijks wat over.

Wat jij "de groene leugen" noemt is niets anders dan paniekvoetbal van een stel xenofoben die alleen kunnen denken in problemen in plaats van oplossingen, een opeenstapeling van drogredenen waar iedereen die een enigszins werkelijke kijk op de wereld heeft moeiteloos doorheen prikt.

Jouw collega's rijden EV voor de bijtelling, als je daar een issue mee hebt moet je dat zoeken bij de overheid en hoe zij deze regels opstellen, je kunt niet met droge ogen stellen dat het de schuld van de EV fabrikanten is, of "de groene leugen". En ja deze collega's zullen er nog een andere auto naast hebben omdat omdat ze simpelweg niet geïnteresseerd zijn in de oplossing die EV's bieden, enkel in het financiële aspect. Ik zou zelf overigens ook mijn eigen auto willen houden wanneer ik alleen op een huurauto van de zaak zou moeten vertrouwen.
Maar dan nog, iedere kilometer die ze rijden in een EV is een kilometer niet gereden in een ice auto dus toch een stukje winst.
 
Zadelsnuiver zei:
CD9LOP zei:
Imderdaad, want ice nog lang niet uitontwikkelt, ev niet schoon vwb accu's, fabricage, winning grondstoffen en nog meer kolencentrales. Ev leugen is eem groene leugen, elk mens kan dit bedenken en ook lezen. Al mijn zakelijke collega's die EV rijden hebben tweede en derde auto aangehouden voor de lange afstand en hebben zakelijk gekozen voor een EV vanuit fiscale optiek. Niets groens aan dus. China vervuilt, India, eigenlijk heel Azië, maar daar hoor je nauwelijks wat over.

Wat jij "de groene leugen" noemt is niets anders dan paniekvoetbal van een stel xenofoben die alleen kunnen denken in problemen in plaats van oplossingen, een opeenstapeling van drogredenen waar iedereen die een enigszins werkelijke kijk op de wereld heeft moeiteloos doorheen prikt.

Jouw collega's rijden EV voor de bijtelling, als je daar een issue mee hebt moet je dat zoeken bij de overheid en hoe zij deze regels opstellen, je kunt niet met droge ogen stellen dat het de schuld van de EV fabrikanten is, of "de groene leugen". En ja deze collega's zullen er nog een andere auto naast hebben omdat omdat ze simpelweg niet geïnteresseerd zijn in de oplossing die EV's bieden, enkel in het financiële aspect. Ik zou zelf overigens ook mijn eigen auto willen houden wanneer ik alleen op een huurauto van de zaak zou moeten vertrouwen.
Maar dan nog, iedere kilometer die ze rijden in een EV is een kilometer niet gereden in een ice auto dus toch een stukje winst.

Welk stukje winst? Eerst stroom opwekken, die in een auto laden en dat verbruiken is niet heel effectief.

Dan heb je nog dat gesteld wordt dat de fossiele brandstoffen opraken. Maar of je die fossiele meuk nou in je tank gooit of er in een centrale stroom van maakt geeft weinig verschil.

Dat verschil komt er pas als we in staat zijn groene stroom op grote schaal op te wekken middels waterstof en kernenergie. En dan niet volgens de bekrompen denkwijze van onze overheid maar ook dat bijvoorbeeld voor de productie van zonnepanelen en dergelijke deze middelen gebruikt worden.

Tot die tijd is een weg gekozen waarbij ongelooflijk verdiend wordt aan zonnepanelen, elekteische auto's en windparken. Nou kan ik er wel enigszins in meegaan dat het op dit moment het beste alternatief is, maar de toekomst is het niet.
 
Janneman zei:
Welk stukje winst? Eerst stroom opwekken, die in een auto laden en dat verbruiken is niet heel effectief.

Nee, olie uit het de grond oppompen, raffineren, 20.000 km transporteren en vervolgens via duizenden pompstation distribueren is mega efficiënt (y)

Dan heb je nog dat gesteld wordt dat de fossiele brandstoffen opraken. Maar of je die fossiele meuk nou in je tank gooit of er in een centrale stroom van maakt geeft weinig verschil.

Laatste keer dat ik checkte kun je geen autos kopen die op kool, wind of kernenergie rijden. De brandstof die jij nu in je auto gooit wordt niet gebruikt om elektriciteit op te wekken. Los daarvan is het neutraliseren van uitstoot op één grote locatie altijd meer effectief dan dat proberen per auto op te vangen.

Dat verschil komt er pas als we in staat zijn groene stroom op grote schaal op te wekken middels waterstof en kernenergie. En dan niet volgens de bekrompen denkwijze van onze overheid maar ook dat bijvoorbeeld voor de productie van zonnepanelen en dergelijke deze middelen gebruikt worden.

Dat verschil is er nu al en zal zelfs nog groter worden wanneer we inderdaad massaal overstappen op groene energie. Overigens is waterstof een energiedrager, geen opwekker.

Tot die tijd is een weg gekozen waarbij ongelooflijk verdiend wordt aan zonnepanelen, elekteische auto's en windparken. Nou kan ik er wel enigszins in meegaan dat het op dit moment het beste alternatief is, maar de toekomst is het niet.

We moeten allicht niet vergeten waar dit topic in eerste instantie over ging; wat is de houdbaarheid van een EV. Ik denk dat een EV, mits deze volledig roestbestendig zou zijn in principe langer mee zal gaan dan een conventionele auto en ook dat helpt mee richting een schonere toekomst. Het zou heel goed kunnen dat er over x-jaar weer een andere ontwikkeling gaat komen die 10 keer beter is dan EV en dat is helemaal prima, maar we mogen niet blijven denken dat alle troubles rondom fossiele brandstof zich allemaal vanzelf op gaan lossen en we dat deze hele energietransitie slechts één tijdelijk iets is.

Ik zeg het nog maar een keer; wil je in de toekomst een auto blijven rijden zul je zeer binnenkort EV moeten omarmen. Tankstation gaan verdwijnen, brandstof wordt onbetaalbaar, steden worden ontoegankelijk voor de ice auto. EV's zijn niet perfect maar wel het beste alternatief wat er nu voorhanden is. De wereld zet in op elektrisch rijden en hoe logisch die anti-EV borrelpraat ook klinkt, je gaat echt van een koude kermis thuiskomen wanneer je het gelooft.
 
Voor sommige dingen moeten we dan maar naar de auto's van begin jaren 90 kijken. Er waren er bij die zo goed waren dat je ze nu nog regelmatig ziet. Denk aan Volvo 940 en Toyota Corolla. Daarna werd er teveel gekeken naar 'verwachte levensduur' en dat soirt dingen. Nu hebben elektrische auto's mechanisch minder componenten die de levensduyr bepalen, tenminste dat is nu het idee. Als de meer normale auto's voor normale prijzen er (massaal) zijn, zal de elektromotor vast ook geen 5 ton meer meegaan want dat verkoopt slecht na verloop van tijd.

Voorlopig zie ik nog geen reden de elektrische auto te omarmen. Er is geen zicht op een voldoende netwerk om alles te kunnen laden, er is geen zicht om in een woonwijk de laadpunten te hebben. Ja zelf heb ik een flinke oprit en zonnepanelen maar voor de meerderheid is dat er niet.
 
Zadelsnuiver zei:
(..)

Ik zeg het nog maar een keer; wil je in de toekomst een auto blijven rijden zul je zeer binnenkort EV moeten omarmen. Tankstation gaan verdwijnen, brandstof wordt onbetaalbaar, steden worden ontoegankelijk voor de ice auto. EV's zijn niet perfect maar wel het beste alternatief wat er nu voorhanden is. De wereld zet in op elektrisch rijden en hoe logisch die anti-EV borrelpraat ook klinkt, je gaat echt van een koude kermis thuiskomen wanneer je het gelooft.


Welke toekomsttermijn in jaren, volgens jou?
Ja, na 2030 willen de overheden in West-Europa nieuwe personenauto's alleen EV aangedreven toelaten.
Maar goed, de voertuigen die nu (nog) nieuwe verkocht worden met brandstofmotor.. die rijden de komende 20, misschien wel 30 jaar, gewoon nog rond in dit deel van de wereld.
Dat zijn er toch enkele miljoenen.. terwijl de EV aantallen nog slechts in de honderduizenden loopt.

Wat betreft brandstofprijzen.. aan het prijsniveau van een vat ruwe olie kan het niet liggen, de nu absurd hoge brandstofprijzen aan de pomp.
Voor de vorige crisis in 2008 was de olieprijs op eenzelfde niveau.. maar de brandstofprijs was toen toch een stuk beduidend lager.
Hoe kan dit?

https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/olie/


Ik vind het ook verdacht dat er, nu de prijzen zo hoog staan in ons land, de kortingen aan de pomp 'ineens' zijn gestegen. Meer dan 20 cent korting per liter (Euro) is nu de regel, lijkt mij, de hele week door. Terwijl dit de afgelopen jaren toch rond de 15 cent lag, soms wat lager. Wie betaald die extra korting? Waarom is dat nodig? Wie heeft daar belang bij?

Zonnepanelen in het weiland.. ik zie ze steeds meer verschijnen in het land.. als dat nou nog in stikstofrijke gebieden, langs een natura2000 gebied is, kan ik dat begrijpen.. maar daar lijkt het niet op. Zonde van het land.. en mooi is het ook niet, vind ik.

Volt zei:
Met de houdbaarheid van deze plugin hybride Mercedes E 300 BlueTec Hybrid is het niet al te best. Na 8 jaar heeft de accu het begeven, een nieuwe kost 17.000 Euro plus nog de inbouwkosten, meer dan de waarde van de auto.

https://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-300-bluetec-hybrid-neue-batterie-im-mercedes-21209307.html

Dit kan exemplarisch zijn, natuurlijk. Dat de dealer stelt dat de accu einde levenscuclus is.. vind ik wel wat bruut. Zal er niet bedoeld worden dat de garantietermijn verstreken is?

Kan je zo'n hybride probleemloos op de ICE motor verder laten rijden? Of zal Mercedes-Benz er software ingebouwd hebben die dit voorkomt / moeilijker maakt doordat de batterij / EV aandrijving niet werkt?

Lijkt mij, vooralsnog, de voordeligste oplossing.. en als die vaker gaat voorkomen.. kan er misschien een after market oplossing komen.?
 
Zadelsnuiver zei:
We moeten allicht niet vergeten waar dit topic in eerste instantie over ging; wat is de houdbaarheid van een EV. Ik denk dat een EV, mits deze volledig roestbestendig zou zijn in principe langer mee zal gaan dan een conventionele auto en ook dat helpt mee richting een schonere toekomst. Het zou heel goed kunnen dat er over x-jaar weer een andere ontwikkeling gaat komen die 10 keer beter is dan EV en dat is helemaal prima, maar we mogen niet blijven denken dat alle troubles rondom fossiele brandstof zich allemaal vanzelf op gaan lossen en we dat deze hele energietransitie slechts één tijdelijk iets is.

Ik zeg het nog maar een keer; wil je in de toekomst een auto blijven rijden zul je zeer binnenkort EV moeten omarmen. Tankstation gaan verdwijnen, brandstof wordt onbetaalbaar, steden worden ontoegankelijk voor de ice auto. EV's zijn niet perfect maar wel het beste alternatief wat er nu voorhanden is. De wereld zet in op elektrisch rijden en hoe logisch die anti-EV borrelpraat ook klinkt, je gaat echt van een koude kermis thuiskomen wanneer je het gelooft.

Ik denk dat een EV niks langer mee gaat dan een ICE. In beide gevallen zal de levensduur van de electronica bepalend zijn.
Moderne auto's zitten zo vol met uiterst fijne electronica, wat eigenlijk niet meer te repareren valt als het stuk gaat. Daarbij is die electronica ook rete duur en zullen auto's al snel economisch total loss zijn.
 
marcel21674 zei:
Ik denk dat een EV niks langer mee gaat dan een ICE. In beide gevallen zal de levensduur van de electronica bepalend zijn.
Moderne auto's zitten zo vol met uiterst fijne electronica, wat eigenlijk niet meer te repareren valt als het stuk gaat. Daarbij is die electronica ook rete duur en zullen auto's al snel economisch total loss zijn.

De gemiddelde EV is tegenwoordig zuiniger, sneller en goedkoper in onderhoud dan de gemiddelde ice auto, wat moeten de conventionele autobouwers gaan doen on dit te overtreffen? Als je puur kijkt naar brandstofkosten rijdt mijn Tesla 6 keer goedkoper dan een benzineauto die 1 op 20 rijdt dus het equivalent van 1 op 120!
Wanneer je dit soort prestaties uit een brandstofauto wilt halen zul je ontzettend veel concessies moeten doen op het vlak van betrouwbaarheid, we zien nu al het falen van plastic waterpompen en te dunne olieschraapveren, extreem dunne olie, automatische versnellingsbakken met 12 verzetten, katalysatoren, partikelfilters, turbo's en EGR, directe injectie en interne vervuiling, E10 brandstof, extreem kleine marges in hoe motoren worden ontwikkeld om maar zuiniger te worden. Zelfs als we ooit een ice auto ontwikkelen die 1 op 120 rijdt en nog steeds binnen 4 seconden naar de 100 spurt kan ik je garanderen dat het niet lang heel gaat blijven. Maar ze moeten wel want met de stijgende brandstofprijzen zullen steeds meer mensen naar EV overstappen. Dus daarom denk ik dat een EV in de toekomst langer mee zal gaan dan een ICE auto.
 
Zadelsnuiver zei:
marcel21674 zei:
Ik denk dat een EV niks langer mee gaat dan een ICE. In beide gevallen zal de levensduur van de electronica bepalend zijn.
Moderne auto's zitten zo vol met uiterst fijne electronica, wat eigenlijk niet meer te repareren valt als het stuk gaat. Daarbij is die electronica ook rete duur en zullen auto's al snel economisch total loss zijn.

De gemiddelde EV is tegenwoordig zuiniger, sneller en goedkoper in onderhoud dan de gemiddelde ice auto, wat moeten de conventionele autobouwers gaan doen on dit te overtreffen? Als je puur kijkt naar brandstofkosten rijdt mijn Tesla 6 keer goedkoper dan een benzineauto die 1 op 20 rijdt dus het equivalent van 1 op 120!
Wanneer je dit soort prestaties uit een brandstofauto wilt halen zul je ontzettend veel concessies moeten doen op het vlak van betrouwbaarheid, we zien nu al het falen van plastic waterpompen en te dunne olieschraapveren, extreem dunne olie, automatische versnellingsbakken met 12 verzetten, katalysatoren, partikelfilters, turbo's en EGR, directe injectie en interne vervuiling, E10 brandstof, extreem kleine marges in hoe motoren worden ontwikkeld om maar zuiniger te worden. Zelfs als we ooit een ice auto ontwikkelen die 1 op 120 rijdt en nog steeds binnen 4 seconden naar de 100 spurt kan ik je garanderen dat het niet lang heel gaat blijven. Maar ze moeten wel want met de stijgende brandstofprijzen zullen steeds meer mensen naar EV overstappen. Dus daarom denk ik dat een EV in de toekomst langer mee zal gaan dan een ICE auto.

Dit heeft toch niets te maken met de levensduur van een auto, maar enkel en alleen met de running costs? De EV heeft 1 groot zwak punt: de batterij.
 
Zadelsnuiver zei:
marcel21674 zei:
Ik denk dat een EV niks langer mee gaat dan een ICE. In beide gevallen zal de levensduur van de electronica bepalend zijn.
Moderne auto's zitten zo vol met uiterst fijne electronica, wat eigenlijk niet meer te repareren valt als het stuk gaat. Daarbij is die electronica ook rete duur en zullen auto's al snel economisch total loss zijn.

De gemiddelde EV is tegenwoordig zuiniger, sneller en goedkoper in onderhoud dan de gemiddelde ice auto, wat moeten de conventionele autobouwers gaan doen on dit te overtreffen? Als je puur kijkt naar brandstofkosten rijdt mijn Tesla 6 keer goedkoper dan een benzineauto die 1 op 20 rijdt dus het equivalent van 1 op 120!
Wanneer je dit soort prestaties uit een brandstofauto wilt halen zul je ontzettend veel concessies moeten doen op het vlak van betrouwbaarheid, we zien nu al het falen van plastic waterpompen en te dunne olieschraapveren, extreem dunne olie, automatische versnellingsbakken met 12 verzetten, katalysatoren, partikelfilters, turbo's en EGR, directe injectie en interne vervuiling, E10 brandstof, extreem kleine marges in hoe motoren worden ontwikkeld om maar zuiniger te worden. Zelfs als we ooit een ice auto ontwikkelen die 1 op 120 rijdt en nog steeds binnen 4 seconden naar de 100 spurt kan ik je garanderen dat het niet lang heel gaat blijven. Maar ze moeten wel want met de stijgende brandstofprijzen zullen steeds meer mensen naar EV overstappen. Dus daarom denk ik dat een EV in de toekomst langer mee zal gaan dan een ICE auto.

Dat denk ik niet, want fabrikanten zullen er toch alles aan doen om zo goedkoop mogelijk te produceren. Alles wordt op de grens ontworpen, niet meer zoals vroeger met een flinke veiligheids marge.
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Zadelsnuiver zei:
marcel21674 zei:
Ik denk dat een EV niks langer mee gaat dan een ICE. In beide gevallen zal de levensduur van de electronica bepalend zijn.
Moderne auto's zitten zo vol met uiterst fijne electronica, wat eigenlijk niet meer te repareren valt als het stuk gaat. Daarbij is die electronica ook rete duur en zullen auto's al snel economisch total loss zijn.

De gemiddelde EV is tegenwoordig zuiniger, sneller en goedkoper in onderhoud dan de gemiddelde ice auto, wat moeten de conventionele autobouwers gaan doen on dit te overtreffen? Als je puur kijkt naar brandstofkosten rijdt mijn Tesla 6 keer goedkoper dan een benzineauto die 1 op 20 rijdt dus het equivalent van 1 op 120!
Wanneer je dit soort prestaties uit een brandstofauto wilt halen zul je ontzettend veel concessies moeten doen op het vlak van betrouwbaarheid, we zien nu al het falen van plastic waterpompen en te dunne olieschraapveren, extreem dunne olie, automatische versnellingsbakken met 12 verzetten, katalysatoren, partikelfilters, turbo's en EGR, directe injectie en interne vervuiling, E10 brandstof, extreem kleine marges in hoe motoren worden ontwikkeld om maar zuiniger te worden. Zelfs als we ooit een ice auto ontwikkelen die 1 op 120 rijdt en nog steeds binnen 4 seconden naar de 100 spurt kan ik je garanderen dat het niet lang heel gaat blijven. Maar ze moeten wel want met de stijgende brandstofprijzen zullen steeds meer mensen naar EV overstappen. Dus daarom denk ik dat een EV in de toekomst langer mee zal gaan dan een ICE auto.

Dit heeft toch niets te maken met de levensduur van een auto, maar enkel en alleen met de running costs? De EV heeft 1 groot zwak punt: de batterij.

Dat was slechts één voorbeeld maar wel het belangrijkste punt daar de gemiddelde automobilist kosten per kilometer zo laag mogelijk wilt houden. Als de brandstofauto op dat vlak met EV wilt concurreren zullen ze een auto moeten bouwen die 1 op 120 rijdt, misschien wel 1 op 200 wanneer de brandstoffen nog duurder gaan worden. Hoe lang gaat zo'n heel blijven is mijn punt.
 
marcel21674 zei:
Zadelsnuiver zei:
marcel21674 zei:
Ik denk dat een EV niks langer mee gaat dan een ICE. In beide gevallen zal de levensduur van de electronica bepalend zijn.
Moderne auto's zitten zo vol met uiterst fijne electronica, wat eigenlijk niet meer te repareren valt als het stuk gaat. Daarbij is die electronica ook rete duur en zullen auto's al snel economisch total loss zijn.

De gemiddelde EV is tegenwoordig zuiniger, sneller en goedkoper in onderhoud dan de gemiddelde ice auto, wat moeten de conventionele autobouwers gaan doen on dit te overtreffen? Als je puur kijkt naar brandstofkosten rijdt mijn Tesla 6 keer goedkoper dan een benzineauto die 1 op 20 rijdt dus het equivalent van 1 op 120!
Wanneer je dit soort prestaties uit een brandstofauto wilt halen zul je ontzettend veel concessies moeten doen op het vlak van betrouwbaarheid, we zien nu al het falen van plastic waterpompen en te dunne olieschraapveren, extreem dunne olie, automatische versnellingsbakken met 12 verzetten, katalysatoren, partikelfilters, turbo's en EGR, directe injectie en interne vervuiling, E10 brandstof, extreem kleine marges in hoe motoren worden ontwikkeld om maar zuiniger te worden. Zelfs als we ooit een ice auto ontwikkelen die 1 op 120 rijdt en nog steeds binnen 4 seconden naar de 100 spurt kan ik je garanderen dat het niet lang heel gaat blijven. Maar ze moeten wel want met de stijgende brandstofprijzen zullen steeds meer mensen naar EV overstappen. Dus daarom denk ik dat een EV in de toekomst langer mee zal gaan dan een ICE auto.

Dat denk ik niet, want fabrikanten zullen er toch alles aan doen om zo goedkoop mogelijk te produceren. Alles wordt op de grens ontworpen, niet meer zoals vroeger met een flinke veiligheids marge.

Jij denkt van niet maar de bewijzen dat het wel zo is liggen al op tafel. We verwachten dat een auto tegenwoordig 200 pk haalt uit een 1.0 liter motor, minimaal 1 op 30 rijdt en binnen 7 seconden naar de 100 sprint. Dit gaat ten koste van de levensduur van de techniek en we zien steeds meer autofabrikanten met grote betrouwbaarheidsproblemen of ze sjoemelen simpel een end weg om op papier aan die waardes te komen.
 
Zadelsnuiver zei:
marcel21674 zei:
Zadelsnuiver zei:
marcel21674 zei:
Ik denk dat een EV niks langer mee gaat dan een ICE. In beide gevallen zal de levensduur van de electronica bepalend zijn.
Moderne auto's zitten zo vol met uiterst fijne electronica, wat eigenlijk niet meer te repareren valt als het stuk gaat. Daarbij is die electronica ook rete duur en zullen auto's al snel economisch total loss zijn.

De gemiddelde EV is tegenwoordig zuiniger, sneller en goedkoper in onderhoud dan de gemiddelde ice auto, wat moeten de conventionele autobouwers gaan doen on dit te overtreffen? Als je puur kijkt naar brandstofkosten rijdt mijn Tesla 6 keer goedkoper dan een benzineauto die 1 op 20 rijdt dus het equivalent van 1 op 120!
Wanneer je dit soort prestaties uit een brandstofauto wilt halen zul je ontzettend veel concessies moeten doen op het vlak van betrouwbaarheid, we zien nu al het falen van plastic waterpompen en te dunne olieschraapveren, extreem dunne olie, automatische versnellingsbakken met 12 verzetten, katalysatoren, partikelfilters, turbo's en EGR, directe injectie en interne vervuiling, E10 brandstof, extreem kleine marges in hoe motoren worden ontwikkeld om maar zuiniger te worden. Zelfs als we ooit een ice auto ontwikkelen die 1 op 120 rijdt en nog steeds binnen 4 seconden naar de 100 spurt kan ik je garanderen dat het niet lang heel gaat blijven. Maar ze moeten wel want met de stijgende brandstofprijzen zullen steeds meer mensen naar EV overstappen. Dus daarom denk ik dat een EV in de toekomst langer mee zal gaan dan een ICE auto.

Dat denk ik niet, want fabrikanten zullen er toch alles aan doen om zo goedkoop mogelijk te produceren. Alles wordt op de grens ontworpen, niet meer zoals vroeger met een flinke veiligheids marge.

Jij denkt van niet maar de bewijzen dat het wel zo is liggen al op tafel. We verwachten dat een auto tegenwoordig 200 pk haalt uit een 1.0 liter motor, minimaal 1 op 30 rijdt en binnen 7 seconden naar de 100 sprint. Dit gaat ten koste van de levensduur van de techniek en we zien steeds meer autofabrikanten met grote betrouwbaarheidsproblemen of ze sjoemelen simpel een end weg om op papier aan die waardes te komen.

Er zijn ook genoeg EV's met problemen. Afbrekende wielophangingen bij tesla's bv.
Kennis van me heeft een renault zoe, die heeft ook al meer dan genoeg in de garage gestaan, met het meest bizare wel, dat het dakpaneel deels niet gelast was. Puntlassen zaten gewoon los.
Volkswagen heeft ook genoeg problemen met de id3.

Daarnaast is een deel van die problemen te wijten aan de regelgeving. Het wordt ook gewoon steeds moeilijker om motoren aan de huidige regelgeving te laten voldoen en toch een prettig rijdende en betaalbare auto te houden. Veel problemen voorkom je met frequenter onderhoud, maar als je tegenwoordig komt met een onderhouds interval van 10000km, dan rennen je klanten ook direct de showroom uit.
 
Terug
Bovenaan