Zadelsnuiver zei:
(..)
Ik zeg het nog maar een keer; wil je in de toekomst een auto blijven rijden zul je zeer binnenkort EV moeten omarmen. Tankstation gaan verdwijnen, brandstof wordt onbetaalbaar, steden worden ontoegankelijk voor de ice auto. EV's zijn niet perfect maar wel het beste alternatief wat er nu voorhanden is. De wereld zet in op elektrisch rijden en hoe logisch die anti-EV borrelpraat ook klinkt, je gaat echt van een koude kermis thuiskomen wanneer je het gelooft.
Welke toekomsttermijn in jaren, volgens jou?
Ja, na 2030 willen de overheden in West-Europa nieuwe personenauto's alleen EV aangedreven toelaten.
Maar goed, de voertuigen die nu (nog) nieuwe verkocht worden met brandstofmotor.. die rijden de komende 20, misschien wel 30 jaar, gewoon nog rond in dit deel van de wereld.
Dat zijn er toch enkele miljoenen.. terwijl de EV aantallen nog slechts in de honderduizenden loopt.
Wat betreft brandstofprijzen.. aan het prijsniveau van een vat ruwe olie kan het niet liggen, de nu absurd hoge brandstofprijzen aan de pomp.
Voor de vorige crisis in 2008 was de olieprijs op eenzelfde niveau.. maar de brandstofprijs was toen toch een stuk beduidend lager.
Hoe kan dit?
https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/olie/
Ik vind het ook verdacht dat er, nu de prijzen zo hoog staan in ons land, de kortingen aan de pomp 'ineens' zijn gestegen. Meer dan 20 cent korting per liter (Euro) is nu de regel, lijkt mij, de hele week door. Terwijl dit de afgelopen jaren toch rond de 15 cent lag, soms wat lager. Wie betaald die extra korting? Waarom is dat nodig? Wie heeft daar belang bij?
Zonnepanelen in het weiland.. ik zie ze steeds meer verschijnen in het land.. als dat nou nog in stikstofrijke gebieden, langs een natura2000 gebied is, kan ik dat begrijpen.. maar daar lijkt het niet op. Zonde van het land.. en mooi is het ook niet, vind ik.
Volt zei:
Met de houdbaarheid van deze plugin hybride Mercedes E 300 BlueTec Hybrid is het niet al te best. Na 8 jaar heeft de accu het begeven, een nieuwe kost 17.000 Euro plus nog de inbouwkosten, meer dan de waarde van de auto.
https://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-300-bluetec-hybrid-neue-batterie-im-mercedes-21209307.html
Dit kan exemplarisch zijn, natuurlijk. Dat de dealer stelt dat de accu einde levenscuclus is.. vind ik wel wat bruut. Zal er niet bedoeld worden dat de garantietermijn verstreken is?
Kan je zo'n hybride probleemloos op de ICE motor verder laten rijden? Of zal Mercedes-Benz er software ingebouwd hebben die dit voorkomt / moeilijker maakt doordat de batterij / EV aandrijving niet werkt?
Lijkt mij, vooralsnog, de voordeligste oplossing.. en als die vaker gaat voorkomen.. kan er misschien een after market oplossing komen.?