Eerste auto kopen. Budget max 2.500

Marcel 4141329

Startmotor
Hoi allemaal, ik ben aan het kijken voor een eerste auto. Hiervoor kijk ik op verschillende verzamelsites voor tweedehands auto's zoals gaspedaal, autotrack, autowereld etc.
Ik heb hier echter niet heel veel verstand van en vroeg me af of jullie hier misschien bij kunnen helpen.
Mijn budget voor deze auto is 2500. Het zou eventueel iets omhoog kunnen voor de perfecte auto.
Ik zie op deze sites veel verschillende auto's, met veel verschillende kilometer standen.
Zoals de Hyundai Atos, Volkswagen Fox, Citroën C1 en verschillende soorten Peugeots.

Ik ben geen plezierrijder. Het hoeft dus geen racemonster te zijn. Het is puur om van mijn huis naar werk en terug te gaan.
Natuurlijk zal er ook meer mee gereden worden, maar dit is niet de prioriteit bij de aanschaf. Ik verwacht niet meer dan 10000 per jaar.

Wat is in deze prijsklasse een goede auto, en wat is een goede bijpassende kilometerstand?

Bij voorbaat dank,
Marcel

Wat een geschikte auto is hangt af van je gebruik (met zo'n Atos bijvoorbeeld doe je jezelf geen groot plezier als je een ook maar enigzins naar sportief neigende rijstijl hebt), en kilometerstand zegt an sich niet zo heel veel. Een exemplaar met twee ton op de teller kan er soms beter bij staan dan eentje met de helft, etc.

Als je de filmpjes van de Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo bekijkt zul je zien dat het betrouwbare auto’s zijn. Wel zou ik luxere stoelen uit een duurdere uitvoering overwegen. Makkelijk zelf in te bouwen. Hebben we bij onze 107 ook gedaan en is zeker voor lange afstanden wel prettig. Aanrader is wel om te kijken naar een exemplaar met airco.

Ik heb mijn bericht wat aangevuld over mijn rijstijl en wat ik er mee van plan ben. Welke auto zou je hierbij adviseren?

Jay DoubleYou zei:
Wil je weinig maandlasten dan zou ik gaan voor een 107, Aygo of C1. Alleen fietsen is goedkoper! :D

Dit zijn inderdaad auto's die ik veelvuldig langs zie komen. Ik zal me er eens in verdiepen. Dankje

D Elzinga zei:
Wat een geschikte auto is hangt af van je gebruik (met zo'n Atos bijvoorbeeld doe je jezelf geen groot plezier als je een ook maar enigzins naar sportief neigende rijstijl hebt), en kilometerstand zegt an sich niet zo heel veel. Een exemplaar met twee ton op de teller kan er soms beter bij staan dan eentje met de helft, etc.

Maar is zo'n Atos wel een degelijke auto? Zie hem namelijk veel langskomen voor schappelijke prijzen.

Voor dit budget zou ik een Renault Twingo 2 vanaf 2007, Ford Ka 2 of Fiat Panda 2 aanraden, zeer betrouwbaar, degelijke 4 cilinder motor, goedkope onderdelen, en rijden voor deze klasse goed. Ze rijden beter dan de identieke 3 cilinder Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroen C1. In onze ogen is deze drieling erg overgewaardeerd.

We hebben zelf 7 jaar lang een nieuw gekochte Toyota Aygo uit 2007 gehad,
eerlijk gezegd viel de kwaliteit van de auto erg tegen. Zwakke punten zijn lekkages, de lak, uitlaatsysteem, hoog olie verbruik en koppeling. Helaas veel reparaties aan de Toyota Aygo gehad. En Toyota gebruikt wel erg goedkope materialen in het interieur, zelfs voor het a segment.

In deze prijsklasse zou ik niet erg naar de kilometerstand kijken, maar vooral naar de technische staat, neem dus iemand mee met verstand van auto's. Onze Aygo hebben we weg gedaan met 99.000 km, en gebruikte toen veel olie door kantelende zuigers. Maar je komt ze ook tegen met tellerstanden van ruim boven de 200.000 km die nog goed lopen.

Marcel 4141329 zei:
D Elzinga zei:

Maar is zo'n Atos wel een degelijke auto? Zie hem namelijk veel langskomen voor schappelijke prijzen.

Jawel hoor. M'n opa heeft sinds 2009 een Atos uit 2004. Prima betrouwbaar, er is eigenlijk nooit wat geks mee aan de hand. Maar zoals ik al schreef, qua rij-eigenschappen, prestaties en eigenlijk ook comfort moet je geen al te hoge verwachtingen hebben.

Ik kom af en toe ook de Fiat Grande Punto tegen voor net onder de 2500. Is deze prijs realistisch voor zo'n soort auto. Of is dit te goedkoop, en is er dus hoogstwaarschijnlijk een issue met deze auto? Zoals bijvoorbeeld deze: https://www.chambonautos.nl/occasion/88sxbr/

Ik sluit mij aan bij ak2 er is kwalitatief beter de te koop dan de aygo, c1, 107. De colt van de laatste generatie en de Smart forfour van de 1e generatie zijn kwalitatief zeer hoogstaand, wel altijd voor de 1.3/1.5 gaan

Ipv een atos kun je beter voor een hyundai getz gaan. De 1.4 is altijd van na de facelift en is de beste keuze, als het ook een 3 deurs mag zijn dan is de hyundai accent nog een optie

Riij je liever zo nieuw mogelijk voor je budget check dan de Chevrolet aveo, wel even doorscrollen want de goedkoopsten zijn vaak de sedan.

Marcel 4141329 zei:
Ik kom af en toe ook de Fiat Grande Punto tegen voor net onder de 2500. Is deze prijs realistisch voor zo'n soort auto. Of is dit te goedkoop, en is er dus hoogstwaarschijnlijk een issue met deze auto? Zoals bijvoorbeeld deze: https://www.chambonautos.nl/occasion/88sxbr/

De 1e grande punto kent klein leed en de 1.2 is mogelijk te zwak voor de grande punto. https://youtu.be/EVRQrMgsnlo

De 1.2 is wel de motor die je moet hebben voor de panda, dan is de 1.1 weer niet mijn keuze

Ik zou naar een Mitsubishi Colt kijken
Zoiets
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/144415719/Android?s=9-9-0-0-1-2&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Auto encyclopedie zei:
Ik sluit mij aan bij ak2 er is kwalitatief beter de te koop dan de aygo, c1, 107. De colt van de laatste generatie en de Smart forfour van de 1e generatie zijn kwalitatief zeer hoogstaand, wel altijd voor de 1.3/1.5 gaan

Ipv een atos kun je beter voor een hyundai getz gaan. De 1.4 is altijd van na de facelift en is de beste keuze, als het ook een 3 deurs mag zijn dan is de hyundai accent nog een optie

Riij je liever zo nieuw mogelijk voor je budget check dan de Chevrolet aveo, wel even doorscrollen want de goedkoopsten zijn vaak de sedan.

Wat vind u van deze Hyundai Getz afgaande op de advertentie? Gevonden via Gaspedaal.nl
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/133051883/iOS?s=20-20-1-1-1-20

Bonneville zei:
Denk eens aan een Daihatsu Serion 2. (Toyota aygo basis) bevalt me al 90,000Km/11 jaar zeer goed.

De sirion is een auto uit hert b-segment, uitstekende keuze, wel voor de 1.3 gaan, de cuore is meer op bacis van de aygo

Ik vind de Kia Picanto ook wel een leuke auto. Heeft een vergelijkbaar uiterlijk als de Hyundai Getz.
Wat is de beste versie waar ik voor zou kunnen gaan binnen, of iets over mijn budget van €2500?

Marcel 4141329 zei:
Ik vind de Kia Picanto ook wel een leuke auto. Heeft een vergelijkbaar uiterlijk als de Hyundai Getz.
Wat is de beste versie waar ik voor zou kunnen gaan binnen, of iets over mijn budget van €2500?

De pixanto is een segment kleiner dan de getz, de picanto is wat bij hyundai atos/i10 was/is

Marcel 4141329 zei:

De Kia Picanto is inderdaad een leuke auto, ze staan bekend als heel betrouwbaar. De Hyundai Getz is ook een leuke en goede auto, let wel op roest.

Kijk ook of je een auto voldoende lekker vind rijden, bijvoorbeeld een Hyundai Atos, Chevrolet Matiz, of Daihatsu Cuore zijn vaak betrouwbaar maar wel heel basic vervoer.

ak2 zei:
Marcel 4141329 zei:

De Kia Picanto is inderdaad een leuke auto, ze staan bekend als heel betrouwbaar. De Hyundai Getz is ook een leuke en goede auto, let wel op roest.

Kijk ook of je een auto voldoende lekker vind rijden, bijvoorbeeld een Hyundai Atos, Chevrolet Matiz, of Daihatsu Cuore zijn vaak betrouwbaar maar wel heel basic vervoer.

Welk jaar en uitvoering van de Kia Picanto raad je aan? Ik zie hier namelijk ook veel verschillende van terugkomen

Marcel 4141329 zei:
ak2 zei:
Marcel 4141329 zei:

Welk jaar en uitvoering van de Kia Picanto raad je aan? Ik zie hier namelijk ook veel verschillende van terugkomen

Denk dat je binnen jouw budget, alleen de 1e generatie picanto t daar binnenvalt, denk dat je nog kan kiezen tussen pre facelift en facelift model

Marcel 4141329 zei:
ak2 zei:
Marcel 4141329 zei:

Bij Kia en Hyundai kun je erg goed de snelle ontwikkeling zien.
Elke generatie was een flinke stap vooruit. Gezien het budget zal het dan een denk ik 1e generatie faceliftmodel worden.

Tip: Kijk ook naar de Renault Twingo 2 vanaf 2007. Dit is een goede en voor het segment ruime en volwassen auto, de auto staat op het platform van de Renault Clio. De techniek is eenvoudig en robuust, de onderdelen goedkoop en makkelijk verkrijgbaar, een van de weinig zwakke punten is de airco condensor. Kijk dus goed naar de staat, of koop een zonder airco.

Ik heb zojuist een eerste proefrit in de hyundai Getz gemaakt. Opzich is deze mij redelijk goed bevallen, alleen vertrouwde ik de garaga niet helemaal. Als in het zag er allemaal beetje houtje touwtje uit zeg maar. Dus ik ga nu zoeken naar een andere, maar waarschijnlijk blijf ik bij de Getz.

Wel heb ik een vraag. Wanneer je een bocht maakt naar bijvoorbeeld rechts, dan hoort het stuur automatisch weer naar de rechte positie terug te draaien toch? Deze bleef een beetje op 45 graden staan.

Reed je na het sturen wel rechtdoor of bleef je in de bocht hangen? Kan een uitlijnprobleem zijn van de auto zelf, maar met (elektrische) stuurbekrachtiging is het zogenaamde "zelfcentrerende effect" niet altijd duidelijk aanwezig. M'n Getz turbodiesel beviel me prima!

Pietzoveel zei:
Reed je na het sturen wel rechtdoor of bleef je in de bocht hangen? Kan een uitlijnprobleem zijn van de auto zelf, maar met (elektrische) stuurbekrachtiging is het zogenaamde "zelfcentrerende effect" niet altijd duidelijk aanwezig. M'n Getz turbodiesel beviel me prima!

Het was eigenlijk bij elke bocht wel, 90graden bochten, rotondes. Leek zegmaar of er een ‘loos’ stuk was. Waar zeg maar niks gebeurd als je aan het stuur trekt

Terug
Bovenaan