Evora
Net ingestapt
*****
Ik ben mijn hele leven al gek op auto's, mijn moeder vertelde mij dat het woord "oto" het eerste woord was dat ik kon uitspreken.
Ik woon in het midden van het land, regio Lopikerwaard en ben sinds 17 jaar gepensioneerd; inmiddels 78 jaar oud.
Onlangs heb ik mijn '90 Lotus Esprit Turbo SE ingeruild voor een nieuwe Lotus Evora GT 410 Sport IPS.
Ik beschik over 3 auto's en een motorfiets (Honda Goldwing GL1000 K1 bj. '75)
Het periodieke onderhoud van de auto's......olie / alle filters verversen; remvloeistof, remblokjes en schijven vervangen etc. doe ik zelf
MAZDA 2 1,5 G-TM
Voor dagelijks gebruik het gehele jaar door heb ik een fijne Mazda 2 1.5 GT-M bj. 2013.....thans ca. 70.000 km.
Ik ben heel blij met deze auto.......hij rijdt verrukkelijk; goede wegligging; stuurt haarscherp; goede remmen; weinig geluid; hij zit lekker en je hebt een goed zicht op het medeverkeer.
Het verbruik ligt inmiddels gemiddeld op 1ltr. per 15-16 km......e.e.a. is voor mij niet zo belangrijk, echter desalniettemin een leuke bijkomstigheid.
Ook over de "tuning" door "V-Tune" van 133 Nm/102 pk naar 152 Nm/ 114 pk ben ik elke rit weer in mijn nopjes........ik ben blij dat ik dit destijds heb laten doen tegen € 250,-......het is daardoor gewoon een hartstikke sportief karretje met zijn slechts 950 kg eigen gewicht met daarnaast een geweldige wegligging waardoor hij nauwelijks onderdoet voor meer potente en grotere auto's.
Ik hoop nog lang van deze Mazda te kunnen genieten.
MAZDA RX-8 RENESIS HP
In 2009 nieuw gekocht.....inmiddels 74.000 km op de teller..
Ik gebruik hem telkens een 1/2 jaar in de zomerperiode; tijdens de winter staat hij 6 mndn. in opslag
Het is telkens weer een feest om er mee te kunnen rijden en ik heb nog geen dag spijt gehad van de aanschaf. {Ik heb er in 2009, midden in de "autoverkoopcrisis" € 25.500,- voor betaald (stond nieuw 1 jr. bij de Mazda-dealer op kenteken en had 30 km. gelopen) terwijl de laatste cat. waarde op dat moment € 57.220,- was
Er zijn in Nederland van 2003 tot 2009 totaal ca. 330 RX-8's verkocht; waarvan ca. 2/3 in de 192 pk uitvoering met 5-versn.bak en 1/3 in de 231 pk / HP uitvoering met 6-versn.bak; mede daardoor is de RX-8 een zeer exclusieve verschijning op de Ned. wegen.
Het is een verrukkelijke rijdersauto met een geweldige wegligging, stuurdirectheid en remvermogen. Het onderstel hangt zowel voor als achter aan een subframe. Rondom zijn triangels toegepast waarmee een racewagenachtige ophanging is gerealiseerd, zonder dat dit een prima comfort op de lange afstand in de weg staat. Naast dit mooie deels uit aluminium gebouwde onderstel is het hele concept gericht op verfijnd weggedrag. De lichte en compacte wankelmotor ligt ...achter... de vooras. De vrijwel perfecte 50/50 gewichtsverdeling wordt verder gerealiseerd door toepassing van een aluminium motorkap en achterdeuren. De beluchte remschijven hebben voor/achter een diam. van liefst 323/302 mm en zorgen daardoor voor een formidabele remkracht; de officieel geteste remafstand van 100-0 km. per uur bij koude/warme remmen kwam uit op slechts 35,2/35,0 meter.
Het brandstofverbruik over de afgelopen jaren ca 1 liter per 8,7-9,0 km; ik voeg bij het tanken altijd een hoeveelheid synth. 2-taktolie toe (het zgn. "Premixen" dat veel wordt gedaan bij de RX-7 met min of meer dezelfde motor) voor een betere smering van de apex- en sideseals (de "gevoelige/zwakke" punten van de wankelmotor).
Het is beslist geen auto voor iemand die alleen maar een vervoermiddel zoekt; het is een auto voor iemand met technische kennis die met alle geweld deze auto wil berijden en die zich wil verdiepen in de typische eigenschappen en de voor- en nadelen van de wankelmotor en deze auto specifiek; iemand die beseft dat je o.a. de motor absoluut rustig moet warmdraaien voordat je prestaties verlangt, het oliepeil in de gaten moet houden etc. Ik weet er inmiddels vrij veel van; er zijn ook enthousiaste RX-8 forums in Ned, UK, Dld en de USA waar veel informatie en praktische tips worden uitgewisseld.
De RX-8 geeft je als tegenprestatie ontzettend veel voldoening en rijplezier en is in principe betrouwbaar (in Dld zijn er die meer dan 200.000 km op de teller hebben met de eerste motor) mits je aandacht besteed aan het onderhoud en de specifieke wankeleisen.
Mazda heeft inmiddels meer dan 2.000.000 auto's met wankelmotor geproduceerd, een respectabel aantal. Nogmaals voor wat betreft de betrouwbaarheid van de wankelmotor; van het voorlaatste type de RX-7 is bekend dat er nogal wat exemplaren zijn die 200.000 tot 300.000 km (met eerste motor) op de teller hebben staan.
Ik heb de RX-8 verder zelf voorzien van een aantal modificaties om eventueel potentieel zwakke punten zo veel mogelijk te elimineren.
Ik heb nog steeds ontzettend veel voldoening van de RX-8,.vooral v.w.b. het stuurgedrag, de wegligging, de acceleratie en de prachtige specifieke en beschaafde "Wankel-uitlaatroffel".
LOTUS EVORA GT 410 SPORT IPS
Enkele weken geleden heb ik na 28 jaar afscheid genomen van mijn geliefde Lotus Esprit Turbo SE bj. 1990, sinds 1993 in bezit gehad, laatste km. stand 51.300 km.
Heb deze ingeruild bij de aanschaf van een nieuwe Lotus Evora GT 410 Sport bij de off. Lotus importeur v.d. Kooi-Houten.
Ik ben met deze Evora super blij en dankbaar dat ik mij dat kan veroorloven.
Er zijn sins 2009 totaal ca. 20 nieuwe Evora's geleverde in Ned....daarnaast ca 15 st. geïmporteerd en mijn Evora GT 410 Sport is de 3e in Ned. geregistreerde nieuwe Evora 410.
Lotus is en blijft een fantastische auto..............werkelijk een super genot om mee te rijden, in alle opzichten.
Rijden kan in "comfort" stand, "sport" stand en "race" stand....in hoogte en radiaal verstelbaar stuur...ik ben 190 cm lang en zit zo ruim dat ik mijn linkervoet moet strekken om daarmee op de voetensteun te kunnen "rusten".
De 416 PS 3,5 ltr. geheel alu V-6 cilinder motor (een door Lotus onderhandengenomen fabrikaat Lexus/Toyota V-6) is uitgerust met een chargecooled compressor van Edelbrock en een IPS 6 traps automaat (japanse AISIN = Toyota) met schakelflippers op het stuur.
Gesmede lichtgewicht wielen voor 19", achter 20", br. 235 / 285 mm; Michelin Cup 2 banden.........rondom alu double wishbone op hanging, Bilstein dempers, Eibach veren en stabilisatoren....4 "pott" AP Racing remklauwen
Voor gewichtsbesparing zijn veel delen in carbon uitgevoerd zoals achterklep, dak etc, etc.
Binnen geheel in Alcantara uitgevoerd
De Evora staat het gehele jaar door in mijn garage.
HONDA GOLDWING GL1000 K1 BJ. 1975
Ik ben mijn hele leven al gek op auto's, mijn moeder vertelde mij dat het woord "oto" het eerste woord was dat ik kon uitspreken.
Ik woon in het midden van het land, regio Lopikerwaard en ben sinds 17 jaar gepensioneerd; inmiddels 78 jaar oud.
Onlangs heb ik mijn '90 Lotus Esprit Turbo SE ingeruild voor een nieuwe Lotus Evora GT 410 Sport IPS.
Ik beschik over 3 auto's en een motorfiets (Honda Goldwing GL1000 K1 bj. '75)
Het periodieke onderhoud van de auto's......olie / alle filters verversen; remvloeistof, remblokjes en schijven vervangen etc. doe ik zelf
MAZDA 2 1,5 G-TM


Voor dagelijks gebruik het gehele jaar door heb ik een fijne Mazda 2 1.5 GT-M bj. 2013.....thans ca. 70.000 km.
Ik ben heel blij met deze auto.......hij rijdt verrukkelijk; goede wegligging; stuurt haarscherp; goede remmen; weinig geluid; hij zit lekker en je hebt een goed zicht op het medeverkeer.
Het verbruik ligt inmiddels gemiddeld op 1ltr. per 15-16 km......e.e.a. is voor mij niet zo belangrijk, echter desalniettemin een leuke bijkomstigheid.
Ook over de "tuning" door "V-Tune" van 133 Nm/102 pk naar 152 Nm/ 114 pk ben ik elke rit weer in mijn nopjes........ik ben blij dat ik dit destijds heb laten doen tegen € 250,-......het is daardoor gewoon een hartstikke sportief karretje met zijn slechts 950 kg eigen gewicht met daarnaast een geweldige wegligging waardoor hij nauwelijks onderdoet voor meer potente en grotere auto's.
Ik hoop nog lang van deze Mazda te kunnen genieten.
MAZDA RX-8 RENESIS HP


In 2009 nieuw gekocht.....inmiddels 74.000 km op de teller..
Ik gebruik hem telkens een 1/2 jaar in de zomerperiode; tijdens de winter staat hij 6 mndn. in opslag
Het is telkens weer een feest om er mee te kunnen rijden en ik heb nog geen dag spijt gehad van de aanschaf. {Ik heb er in 2009, midden in de "autoverkoopcrisis" € 25.500,- voor betaald (stond nieuw 1 jr. bij de Mazda-dealer op kenteken en had 30 km. gelopen) terwijl de laatste cat. waarde op dat moment € 57.220,- was
Er zijn in Nederland van 2003 tot 2009 totaal ca. 330 RX-8's verkocht; waarvan ca. 2/3 in de 192 pk uitvoering met 5-versn.bak en 1/3 in de 231 pk / HP uitvoering met 6-versn.bak; mede daardoor is de RX-8 een zeer exclusieve verschijning op de Ned. wegen.
Het is een verrukkelijke rijdersauto met een geweldige wegligging, stuurdirectheid en remvermogen. Het onderstel hangt zowel voor als achter aan een subframe. Rondom zijn triangels toegepast waarmee een racewagenachtige ophanging is gerealiseerd, zonder dat dit een prima comfort op de lange afstand in de weg staat. Naast dit mooie deels uit aluminium gebouwde onderstel is het hele concept gericht op verfijnd weggedrag. De lichte en compacte wankelmotor ligt ...achter... de vooras. De vrijwel perfecte 50/50 gewichtsverdeling wordt verder gerealiseerd door toepassing van een aluminium motorkap en achterdeuren. De beluchte remschijven hebben voor/achter een diam. van liefst 323/302 mm en zorgen daardoor voor een formidabele remkracht; de officieel geteste remafstand van 100-0 km. per uur bij koude/warme remmen kwam uit op slechts 35,2/35,0 meter.
Het brandstofverbruik over de afgelopen jaren ca 1 liter per 8,7-9,0 km; ik voeg bij het tanken altijd een hoeveelheid synth. 2-taktolie toe (het zgn. "Premixen" dat veel wordt gedaan bij de RX-7 met min of meer dezelfde motor) voor een betere smering van de apex- en sideseals (de "gevoelige/zwakke" punten van de wankelmotor).
Het is beslist geen auto voor iemand die alleen maar een vervoermiddel zoekt; het is een auto voor iemand met technische kennis die met alle geweld deze auto wil berijden en die zich wil verdiepen in de typische eigenschappen en de voor- en nadelen van de wankelmotor en deze auto specifiek; iemand die beseft dat je o.a. de motor absoluut rustig moet warmdraaien voordat je prestaties verlangt, het oliepeil in de gaten moet houden etc. Ik weet er inmiddels vrij veel van; er zijn ook enthousiaste RX-8 forums in Ned, UK, Dld en de USA waar veel informatie en praktische tips worden uitgewisseld.
De RX-8 geeft je als tegenprestatie ontzettend veel voldoening en rijplezier en is in principe betrouwbaar (in Dld zijn er die meer dan 200.000 km op de teller hebben met de eerste motor) mits je aandacht besteed aan het onderhoud en de specifieke wankeleisen.
Mazda heeft inmiddels meer dan 2.000.000 auto's met wankelmotor geproduceerd, een respectabel aantal. Nogmaals voor wat betreft de betrouwbaarheid van de wankelmotor; van het voorlaatste type de RX-7 is bekend dat er nogal wat exemplaren zijn die 200.000 tot 300.000 km (met eerste motor) op de teller hebben staan.
Ik heb de RX-8 verder zelf voorzien van een aantal modificaties om eventueel potentieel zwakke punten zo veel mogelijk te elimineren.
Ik heb nog steeds ontzettend veel voldoening van de RX-8,.vooral v.w.b. het stuurgedrag, de wegligging, de acceleratie en de prachtige specifieke en beschaafde "Wankel-uitlaatroffel".
LOTUS EVORA GT 410 SPORT IPS









Enkele weken geleden heb ik na 28 jaar afscheid genomen van mijn geliefde Lotus Esprit Turbo SE bj. 1990, sinds 1993 in bezit gehad, laatste km. stand 51.300 km.
Heb deze ingeruild bij de aanschaf van een nieuwe Lotus Evora GT 410 Sport bij de off. Lotus importeur v.d. Kooi-Houten.
Ik ben met deze Evora super blij en dankbaar dat ik mij dat kan veroorloven.
Er zijn sins 2009 totaal ca. 20 nieuwe Evora's geleverde in Ned....daarnaast ca 15 st. geïmporteerd en mijn Evora GT 410 Sport is de 3e in Ned. geregistreerde nieuwe Evora 410.
Lotus is en blijft een fantastische auto..............werkelijk een super genot om mee te rijden, in alle opzichten.
Rijden kan in "comfort" stand, "sport" stand en "race" stand....in hoogte en radiaal verstelbaar stuur...ik ben 190 cm lang en zit zo ruim dat ik mijn linkervoet moet strekken om daarmee op de voetensteun te kunnen "rusten".
De 416 PS 3,5 ltr. geheel alu V-6 cilinder motor (een door Lotus onderhandengenomen fabrikaat Lexus/Toyota V-6) is uitgerust met een chargecooled compressor van Edelbrock en een IPS 6 traps automaat (japanse AISIN = Toyota) met schakelflippers op het stuur.
Gesmede lichtgewicht wielen voor 19", achter 20", br. 235 / 285 mm; Michelin Cup 2 banden.........rondom alu double wishbone op hanging, Bilstein dempers, Eibach veren en stabilisatoren....4 "pott" AP Racing remklauwen
Voor gewichtsbesparing zijn veel delen in carbon uitgevoerd zoals achterklep, dak etc, etc.
Binnen geheel in Alcantara uitgevoerd
De Evora staat het gehele jaar door in mijn garage.
HONDA GOLDWING GL1000 K1 BJ. 1975
