Advies/ervaring voor eerste beginnersauto automaat met budget 4000.

MIYA

Net ingestapt
Dag iedereen,

Afgelopen week eindelijk mijn rijbewijs (schakel) behaald en na wat zoektocht en leeswerk hoor ik graag jullie advies/ervaring bij het aanschaffen voor eerste beginnersauto met budget van maximaal 4000 euro. Wat we zelf willen is het volgende:

-Auto wordt voornamelijk gebruikt door mij en mijn partner.
-Automaat is vereist omdat partner rijbewijs automaat is, de mijne is wel handgeschakeld.
-Doel voor gebruik komt op neer voor werk verkeer en boodschap, dit vertaald op drie dagen met totaal aan ongeveer 60 km per week, heel ruw ingeschat.
-Beide zijn nog beginners dus wilt zeker twee jaar goed mee oefenen op verkeer en rijden ervan.
-Voorkeur voor betrouwbaarheid en veilig, dus snelheid, pk, dashboard etc doet niet aan toe.

Wat we weten met eigen research, jullie inputs zijn welkom:
-Geruikte auto's zijn verrassingen allemaal, buitenkant zegt niks over de binnenkant.
-Vrienden raden bouwjaar vanaf 2010 aan, anders roestbak?
-Bij kleine autos zoals Aygo, 107 en C1 de KM stand laag houden, voorkeur onder de 125000km.
-Check goed de onderhoudshistorie boekje, maar in hoever zijn het betrouwbaar, die stempel zet je zo in?

Wat wij zelf hebben opgezocht en voorkeur voor hebben is de Aygo, 107 en C1, tenzij jullie nog andere aanbevelingen kennen?
Alleen vragen wij ons af met aanschaffen van zulke autos, heeft het voordeel bij vakgarage, Bovag en dealer? Particulier vermijden?
Hoe en waar moeten wij letten bij de bezichtiging en tijdens proefrit? Welke bouwjaar en kilometerstand moeten we naar kijken.
Import autos vermijden, hoorde ik velen of is dat niet waar?

Hoor graag jullie ervaring en inputs hierop!
 
Dat bouwjaar 2010 zou ik me niet zo druk om maken. Let gewoon op of er roest op zit.
Neem het liefst iemand met verstand van zaken mee of laat een aankoop keuring bij b.v. de anwb doen.

Dezelfde motor als de c1/aygo/107 en oerdegelijk Japans
Daihatsu Cuore
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142487073/Android?s=159-50-21-21-1-18

Iets groter en iets sterkere motor
Daihatsu Sirion2
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/143425910/Android?s=159-50-21-21-1-26

Honda Jazz
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142255029/Android?s=159-50-21-0-2-6
 
Ik raad de automaat uitvoering van de c1, 107 en aygo sterk af. Dit zijn namelijk half automaten worden ook wel semi automaten genoemd.

Mede forummer noemt de daihatsu cuore deze heeft niet alleen dezelfde motor als de aygo, c1 107, sterker nog het is een Daihatsu motor. De cuore heeft als voordeel dat die een vol automaat (4 traps) heeft en iets goedkoper is in de wegenbelasting, bij een luxe uitvoering is de achterbank verschuifbaar. Het verbruik is bij een vol automaat minder gunstig dan bij een halfautomaat

Alternatieven zijn de tweeling suzuki alto/nissan pixo. Beschikken over een 4 traps

of de tweeling Suzuki Splash/ Opel Agila deze hebben ook een 4 traps maar zijn zwaar , namelijk twee tarieven zwaarder dan een 107,aygo en c1 en 3 tarieven zwaarden dan de Cuore

Chevrolet aveo vanaf 2011 is ook fijn, die heeft een 5 traps(dat zie je weinig binnen je budget)

ps veiligheid geef je ook aan, dan zal ik vermogen ook serieus nemen immers met het verkeer mee kunnen komen is ook een soort van veiligheid. Das ook een reden om de half automaat te laten staan, dan denk je nog even snel ergens voor te kunnen en dan gaat de auto koppelen zodat de ander vol op de rem moet., of ipv nog even snel door het orante stoplicht ga je vol door rood of toch nog vol op de rem. Ze zijn echt onvoorspel baar en raken in de war als er verschillende mensen er in gaan rijden. Hafl automaten hebben een hekel aan verschillende rijstijlen.
 
Gezien het gebruik zou je ook naar elektrische auto kunnen kijken zoals de eerste generatie Renault Zoe. Ze rijden erg lekker, comfortabel en soepel, kunnen goed tegen veel kleine stukjes, zijn heel goedkoop in onderhoud en reparaties. En je betaald geen motorrijtuigenbelasting. De accu is vaak huur.

Bij aanschaf krijg je € 2000 aankoopsubsidie. Nadeel is de wat kleinere range.
Die is rond de 150 km afhankelijk van gereden snelheid en temperatuur.

De Suzuki Splash en Opel Agila 2 lijken mij ook veel betere opties dan de Aygo, C1 en 107 met half automaat.
 
ak2 zei:
Gezien het gebruik zou je ook naar elektrische auto kunnen kijken zoals de eerste generatie Renault Zoe. Ze rijden erg lekker, comfortabel en soepel, kunnen goed tegen veel kleine stukjes, zijn heel goedkoop in onderhoud en reparaties. En je betaald geen motorrijtuigenbelasting. De accu is vaak huur.

Bij aanschaf krijg je € 2000 aankoopsubsidie. Nadeel is de wat kleinere range.
Die is rond de 150 km afhankelijk van gereden snelheid en temperatuur.

De Suzuki Splash en Opel Agila 2 lijken mij ook veel betere opties dan de Aygo, C1 en 107 met half automaat.

In de advertentie prijzen is vrijwel altijd al 2000 euro afgetrokken vanwege de subsidie. Dan kom je al gauw op 5000 euro en maandelijks de accuhuur. Ik weet niet of dat al met al zo voordelig is.
 
ak2 zei:
Gezien het gebruik zou je ook naar elektrische auto kunnen kijken zoals de eerste generatie Renault Zoe. Ze rijden erg lekker, comfortabel en soepel, kunnen goed tegen veel kleine stukjes, zijn heel goedkoop in onderhoud en reparaties. En je betaald geen motorrijtuigenbelasting. De accu is vaak huur.

Bij aanschaf krijg je € 2000 aankoopsubsidie. Nadeel is de wat kleinere range.
Die is rond de 150 km afhankelijk van gereden snelheid en temperatuur.

De Suzuki Splash en Opel Agila 2 lijken mij ook veel betere opties dan de Aygo, C1 en 107 met half automaat.

Maar de Splash/Agila zijn zo zwaar , dat je dan net zo goed voor een auto uit het b-segment kan gaan. Maar verder deze tweeling eigenlijk ook niks te kort doen, het zijn verder uitstekende auto's.
 
haarr zei:
Auto encyclopedie zei:
haarr zei:
Maar Splash en Agila zijn b segment.

grapjas :D

Een Splash is groter dan een Swift en die is b segment

interessant , maar ik kan geen test vinden waarin de Splash/ Agila wordt getest tegen auto's uit het b-segment, terwijl een Siron die ook geen ruimte wonder is wel wordt getest tegen andere auto's uit het b-segment. En de VW fox en Opel Adam ook altijd maar weer tot discussies leiden waarin ze vallen.
 
Is er een grote verschil met semi-automaat en volledige automaat? Is de Aygo, C1 en 107 dan zo af te raden in de automaat uitvoering?
 
Een Fox zou ik ook b noemen omdat er een Lupo bestaat.
En met groter dan de Swift bedoel ik wel een leeftijdsgenoot.
Segment indeling is natuurlijk ook niet in beton gegoten. Je kunt de prijs als basis nemen maar ook het formaat.
Persoonlijk vind ik formaat logischer dan prijs.
Sirion is voor mij ook b, Cuore a. Beide natuurlijk kleine auto's.

Een Splash is bijna net zo "groot" als een 3 drs Colt.
 
MIYA zei:
Is er een grote verschil met semi-automaat en volledige automaat? Is de Aygo, C1 en 107 dan zo af te raden in de automaat uitvoering?

De drieling heeft een gerobotiseerde versnellingsbak.
In feite een gewone versnellingsbak maar schakelen gaat automatisch. Om er over te oordelen moet je er zelf in gereden hebben.
Het is zeker niet sportief maar persoonlijk vind ik dat wel bij die motor passen. Mijn moeder heeft een Aygo automaat gehad. Ik had meer op de gehele auto tegen dan op de schakeling. Schakelen gaat in hetzelfde tempo als iemand die rustig schakelt. Door weinig of juist plankgas te geven kun je het schakelmoment enigszins beïnvloeden.

De meeste mensen zullen een volautomaat als prettiger ervaren.
 
Daihatsu Serion 2. Toyota techniek maar veel meer binnenruimte. Ik heb er zelf al 8 jaar een en ben super tevreden.
 
MIYA zei:
Is er een grote verschil met semi-automaat en volledige automaat? Is de Aygo, C1 en 107 dan zo af te raden in de automaat uitvoering?

Ik denk dat je ergens overeen hebt gelezen of dat het een kwestie wordt van zelf proefrijden en het verschil ervaren. Daarnaast zijn er specifieke bedrijven die de dagelijkse kost er mee verdienen om half automaten te reviseren omdat de gemiddelde (dorps) garage er niks mee kan.
Ook googelen op half automaten semi automaten en of gerobotiseerde versnellingsbakken geven inzicht.

Ook is het duidelijk terug te vinden in de occasionprijzen een swift generatie 2005-2010 is tegelijk geleverd met een half automaat als een vol automaat. De occasionprijzen van de vol automaat liggen aanzienlijk hoger. De 1.3 heeft een half automaat en de 1.5 een 4 traps. Ook is er een generatie clio geweest waar dit het geval was de 1.2 heeft een half automaat en de 1.4 en 1.6 een vol automaat.
 
MIYA zei:
Is er een grote verschil met semi-automaat en volledige automaat? Is de Aygo, C1 en 107 dan zo af te raden in de automaat uitvoering?

We hebben 7 jaar een Toyota Aygo gehad maar dan met gewone versnellingsbak, de motor is een echte toeren motor. De motor levert zijn maximale koppel( wat niet heel veel is) bij een vrij hoog toerental. Dat betekent veel schakelen om in hogere toerentallen te blijven. Ik weet niet hoe dit uitpakt bij de halfautomaat, dat zal een kwestie van proberen zijn.

Ik heb wel gereden met de Fiat 500 1.2 met Dualogic halfautomaat, deze combinatie zit ook in de Fiat Panda, die heeft een 4 cilinder motor met meer vermogen, en het hogere maximale koppel ligt bij minder toeren.

De automaat houdt niet van een haastig rijgedrag, dan schakelt die niet heel soepel, bij een rustige rijstijl schakelt de automaat echter zeker soepel genoeg.

Vroeger heb ik ook met verschillende volautomaten gereden. Die schakelen meestal soepeler. Wel nemen deze vaak oudere 4 traps automaten door de slip meer vermogen weg , en gebruiken de auto's meer brandstof. Deze automaat zit ook in de Renault Clio 3. Volautomaten zoals in de Clio 3 worden al jaren geproduceerd, ze geven in de praktijk niet heel veel problemen.

In de laatste Renault Twingo 3 vanaf 2014 zit een hele moderne automaat met dubbele koppeling. Dit is voor het a segment heel bijzonder.

Het zal een kwestie van proberen zijn.
 
Ik zoek even tot 5.000 euro omdat ik niet tot 4500 euro kan selecteren als ik tot 4.000 euro selecteer mis je wellicht je droom auto die tussen de 4.000 en 4500 euro kost.

Suzuki Alto https://www.gaspedaal.nl/suzuki/alto/automaat?bmin=2008&pmax=5000&srt=pr-a

Nissan Pixo https://www.gaspedaal.nl/nissan/pixo/automaat?pmax=5000&srt=pr-a

persoonlijk vind ik de sirion met mistlampen voor mooier https://www.gaspedaal.nl/daihatsu/sirion/automaat?cmin=1200&pmax=5000&srt=pr-a
4.jpg


deze bijvoorbeeld https://www.autowereld.nl/daihatsu/sirion-2/1-3-16v-comfort-34331748/details.html?_ga=2.261040845.1706242941.1621807352-1061012555.1558197801

hyundai i10 https://www.gaspedaal.nl/hyundai/i10/automaat?pmax=5000&srt=pr-a

Hyundai Getz https://www.gaspedaal.nl/hyundai/getz/automaat?cmin=1400&pmax=5000&srt=pr-a onderaan staan de 5 deurs

Kia Picanto https://www.gaspedaal.nl/kia/picanto/automaat?pmax=5000&srt=pr-a

kia Rio https://www.gaspedaal.nl/kia/rio/automaat?pmax=5000&srt=pr-a let op zwaar in de wegenbelasting

van de agila en de splah nog niks kunnen vinden binnen je budget

Toyota Yaris https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/automaat?bmax=2005&bmin=2004&kmax=140000&pmax=5000&srt=pr-a als je 1 vind uit 2005 wel voor oud model gaan, nieuwe heeft half automaat.

honda jazz, deze beschikt over een traploze automaat, wellicht de beste keuze https://www.gaspedaal.nl/honda/jazz/automaat?kmax=160000&pmax=5000&srt=pr-a
 
Een outsider kan de Lancia Ypsilon zijn. Helaas is het nieuwe model nog buiten budget, maar het oude model is een mooi luxe alternatief. Het is een grote A-segment of kleine B-segment auto.

Overigens hebben wij zelf een Fiat 500 Twinair Dualogic en ik onderschrijf dat de halfautomaat prima is. Bedenk dat het een reguliere schakelbak is die geautomatiseerd is, zo rijdt deze dan ook. Rustig rijden gaat prima, wat sneller dan werkt zelf het schakelmoment bepalen beter. We hebben ook een Kia Niro Hybrid met dubbele koppeling automaat en dat schakelt inderdaad een heel stuk beter/sneller/ongemerkt.

Lancia Ypsilon

lancia-y-psilon-1-4-16v-oro-dfn-automaat-lage-km.jpg
 
ak2 zei:
MIYA zei:
In de laatste Renault Twingo 3 vanaf 2014 zit een hele moderne automaat met dubbele koppeling. Dit is voor het a segment heel bijzonder.

Het zal een kwestie van proberen zijn.

Idd dat zie je niet veel een auto tot 950 kg en dan een automaat met dubbele koppeling, alleen de smart forfour heeft dit ook. Maar ook een asian 6 traps tot 950 kg kom ik maar op 2 modellen uit en cvt automaten is op nog geen 2 handen te tellen. Maar het is allemaal ver over het budget van TS. Hoewel er ook wel oud cvt spul is tot 950 kg , maar dan zit je alweer in de jaren 90 begin 2000 te kijken als de vivio , justy, micra 2e generatie, Honda logo en Fiat punto
 
Terug
Bovenaan