Import auto uit Polen oke?

QV XR

Net ingestapt
Ik overweeg hier NL een auto bij een merkdealer te kopen. Deze heeft de auto geïmporteerd uit Polen.
De boekjes zien er goed uit en de km-stand is verklaarbaar. Maar ik heb niet zo'n goed gevoel bij auto's die in dat land hebben gereden.
Ik heb helaas 2 totallossjes gehad en de wrakken daarvan gingen beide "naar Polen om daar voor een knaak te worden rechtgetrokken".

Ik ben bang dat de auto in zijn 60dkm in polen wel het e.e.a. te lijden heeft gehad met wellicht zelfs een ongelukje...
Je kunt dat laten checken (dmv VIN), maar dan moeten de schades officieel gemeld zijn, iets wat ik ook niet zo snel zie gebeuren.

De dealer zelf weet behalve de info uit het boekje ook niet meer over het verleden te vertellen. En aan het betaalde BPM bedraag is hij in zijn huidige staat NL binnengekomen.
Ik weet het, een bus vol vooroordelen...Maar wie ontkracht ze? Of wie stelt mij gerust :)

Nederland staat vol met occasions, ik zou dan gewoon even verder kijken.

De historie van een auto is belangrijk. Met een Poolse auto kan toch eerder gerommeld zijn dan met een orgineel Nederlands exemplaar waar de hele historie bekend van is.

Het gaat om een Giulietta QV. Waar er slechts 13 van te koop staan binnen budget en slechts 3 in de goede kleur en slechts 1 met de goede velgen en opties :)
Die kom je niet elke dag tegen...

Goed kijken naar overblijfselen van schade en meet de dikte van de lak rondom.
Lakdiktemeter koop je voor een paar tientjes.

Ding staat bij een merkdealer toch? Wat voor soort garantie krijg je er bij?
Als de verkoper het volle vertrouwen heeft in deze auto dan moet 'ie dat ook laten zien door een goede service en garantie te verlenen.
Zonder de auto te zien is het lastig inschatten, maar ik denk niet dat een Giulietta QV het type auto is dat kwaadwillenden gebruiken voor dit soort oplichtingspraktijken, dan denk ik eerder aan VAG, BMW en Mercedes-Benz.

Hier even een berichtje uit Polen :)
Dat schade-auto's naar het Oostblok gaan is logisch: arbeidsloon is hier nog steeds een stuk goedkoper; grond, gebouwen, belastingen idem dito. Dus waar het in Nederland niet lonend kan zijn om een auto te repareren kan dat hier wel. Mijn vrouw had 2 jaar geleden een schade, de verzkeraar adviseerde een grote Peugeot-dealer 35 km verder en die had een professionele schadeafdeling waar je je in Nederland niet voor zou hoeven te schamen, kreeg ook een gloednieuwe Ford Focus als vervangend vervoer mee. Schade werd perfect gemaakt. Natuurlijk heb je ook de "alternatieve" bedrijven maar wat die doen wordt hier lokaal verkocht.
Qua rijden: leaseauto's worden hier vaak stevig gebruikt, men wil best wel doorrijden :) Maar dat lijkt me bij deze auto niet uniek, in NL of D zal ie ook niet door een oud omaatje gebruikt worden. Er is in Polen wel 1 groot voordeel: iedere leaseauto hier kan je zeker van zijn dat ie z'n onderhoud bij de dealer krijgt en heeft gekregen. Dus geen KwikFit of zo.
Als je dus de boekjes bekijkt: kijk naar de stempels, zie je daar ASO staan dan betekent dat dat het een dealerbedrijf is.
Wie heeft de auto geïmporteerd? Als het deze dealer zelf is geweest dan heeft ie waarschijnlijk ook de kentekensticker links beneden op het voorraam er zelf afgehaald.
Als je dat kenteken en de ASO gegevens hebt (en VIN) wil ik ze best wel even mailen om te vragen naar schadeverleden.

ps laat wel even de schokdempers controleren, buiten de paar snelwegen en expreswegen is het wegdek op de meeste andere wegen nogal een aanslag op de levensduur van schokdempers :)

Het is vreemd dat de dealer niet de achtergrond van de auto kent. Maar op zich, de auto wordt aangeboden bij de merkdealer. Dan mag je verwachten dat alles binnen de specificaties van het merk valt. En een kleine herstelde schade, daar is toch niks mis mee. Heb je de auto al proefgereden dan wel in het echt al gezien? Na 60K kms moet de auto zeker gebruikssporen hebben (steenslag, velgen met iets van schade, etc). Als die betreffende auto dit alles niet heeft, zou ik mij vragen stellen en aan de verkopende dealer natuurlijk ook.

Ik zou de auto onder voorwaarde van een aankoopkeuring best durven kopen. Dan laat je direct naar eventuele herstelde schades kijken (lakdiktemeter is een goede tip).

StynuS zei:
Het gaat om een Giulietta QV. Waar er slechts 13 van te koop staan binnen budget en slechts 3 in de goede kleur en slechts 1 met de goede velgen en opties :)
Die kom je niet elke dag tegen...

Een auto kopen waar je hele grote vraagtekens bij hebt, omdat er mooie wielen onder zitten. Tja, dat is ook een manier.

Ik zou voor een auto gaan waar je vertrouwen in hebt, en er lekker zelf een setje andere wielen onder zetten.

Je valt denk ik op foute auto's ;)

Auto's uit het buitenland geïmporteerd door een bedrijf hebben meestal schade gehad. Dit omdat op een auto met schade geld verdiend kan worden.

Goedkoop kopen, taxatie voor lage BPM.

Zo goedkoop mogelijk opknappen en verkopen. Als je dat niet wilt zou ik hem laten staan.

Ik vraag mij af waarom een merkdealer een auto uit Polen haalt en deze hier verkoopt.
De enige reden die ik kan bedenken is dat hij er veel aan verdient en dus de auto erg goedkoop uit Polen gehaald moet zijn.
En waarom zou die auto daar zo goedkoop zijn? Waarschijnlijk omdat er een luchtje aan zit.
Zijn toch zat landen in Europa waar ik liever een auto vandaan zou halen.

Terug
Bovenaan