Proefrit Audi etron GT 24-4-21

henkdrie

Net ingestapt
Op zaterdagochtend was het zo ver: ik mag gaan proefrijden in de prachtige Audi etron GT! Het beschaafde broertje van de Porsche Taycan, met een strakkere koets, een mooie fastback achterzijde en een rare neus. Audi heeft de introductie uitstekend voorbereid, met voor de inschrijvers in maart een virtuele rondleiding met een thuisgebracht hapje erbij, keurig.
Dus vol verwachting parkeerde ik mijn Jaguar XJ diesel bij de dealer in Amsterdam Z-O. Vriendelijke ontvangst, de auto staat er stoer bij, met enorme wielen en donkergetinte ramen. Hm. Ik vraag me af hoe dat zou zijn in donkergroen of blauw met een licht interieur? Of ben ik te ouderwets, hij oogt wel erg dik zo. Na een korte uitleg (een wagen van bijna 120.000 euro is meestal niet je eerste...) mag ik op pad en daar ging ik de tunnel in naar de A9.
Heel heel competent, stevig, solide, zwaar. De ruimte binnen is vergelijkbaar met Aston Martin Rapide, maar ondanks het panoramadak voelt het erg donker. Optrekken, sturen, richting veranderen, het voelt allemaal als een conventionele auto. Even inhouden op de snelweg, remt niet af op de motor (dat maakt de 500e Fiat juist zo leuk!). Even stoppen in de Bijlmer om de instellingen te bekijken, die zijn simpel te begrijpen als je e-auto’s kent. Iets met sport, comfort en range, maar geen regenereren? Vreemd, alleen bij het remmen wel.. Ik rijdt een stukje over dijkjes in Noord, de auto voelt heel breed,maar goed te plaatsen met alle piepjes en camera.
Dan over de Schellingwoudebrug naar Oost, om een vriend op te halen, Audi fan met A5 en A3. We zijn het erover eens dat de auto prachtig is van opzij, mooi in verhouding. “2300 kilo? en zijn die 25 inch of zo?”.. Weer terug naar de dealer, vlot is heel vlot, bakken koppel, veel te veel vermogen voor een gewoon mens vinden we. Waarom? Zo zwaar, zo dik, zoveel massa kost zoveel energie, en met e-rijden moet je toch juist licht gestroomlijnd efficient nastreven? Het bereik zal ongeveer 400km zijn kan ik zien, best aardig (e-fiatje is nu in het voorjaar 250). Bij de dealer uitleg dat regeneren is uitgezet voor het ‘GT gevoel’. Ah.
Conclusie, prachtig gemaakt, bijna helemaal perfect gestyled, zaai interieur, onzin wielen. En veel te zwaar. Een heavy gewone auto als Lamborghini Islero voelt veel lichter. (Een truck met een V12? Zoiets) Het gevoel in de etron GT of je met een trein rijdt, bijna in de weg inplaats van erop.
Terug in de XJ, 500 kilo lichter en ook nog 700nm koppel, is het verschil kolossaal, lichtvoetig, fijn in de bocht en vlot zat. En als het ruig moet de Rapide, krijg je die brul erbij. De juiste e-auto bestaat, hij weegt minder dan 1500kg en komt met een bescheiden accupakket ruim 600km ver. Maar een Lightyear voor anderhalve ton Euro’s is wel een heel spannende investering. Ondertussen is de Audi mooi om naar te kijken. Wel in een gezellige kleur graag.

Sorry, zo gewoon is die niet! Ik bedoel conventioneel. Ach nee v12 ook niet echt. Ik bedoel dat zo een Lambo zwaar is in vele opzichten, maar veel lichter rijdt. Dat dus.

Ik wil wel even langs komen om wat foto's te maken hoor. ;)

Ik vind de Taycan overigens fraaier dan de e-tron GT. Veel meer gedistingeerd.

Terug
Bovenaan