andere aanhanger kopen> welke ?

bmw330

Net ingestapt
Al een jaar of 10 ben ik in bezit van een Westfalia tandemas aanhanger, op kenteken met een max gewicht van 1500kg.

Dit is een aanhanger met een bakmaat van 140 x250 cm en voor allerlei klussen voldoet hij prima.
Groot nadeel is dat je altijd gebonden bent aan de breedte van max 140cm, breder past gewoonweg niet.
Ik vervoer ook wel eens voertuigen en machines, hiervoor moet ik dan altijd een aanhanger huren.(meestal huur ik dan een autoransporter met vlakke laadvloer)

Nu wil ik een andere aanhanger kopen.

Grote vraag is : welke ?
Het liefst wil ik een zo multifunctioneel mogelijke aanhanger zodat ik geen aanhanger meer hoef te huren, ik moet er bv een zitmaaier of klein autootje mee kunnen vervoeren, houten balken of platen op kunnen laden maar ook losse producten zoals zand of grind.

Het liefst een zo laag mogelijke laadvloer ivm zwaartepunt en het oprijden van machines ed.

Uiteraard een tandemasser.

Wie kan hier wat meer over vertellen ? bv voor en nadelen en leeg gewicht en ook de bandenmaat, ik zie tegenwoordig ook aanhangers rijden met kleine wielen.

Gezien de wensen zou ik gaan kijken naar een plateauwagen, zoals bijvoorbeeld de Anssems ASX of een Eduard plateauwagen. Er zijn nog veel meer merken uiteraard.

Ga ook gewoon eens kijken bij verschillende grote aanhangwagen verkopers, de keus is echt enorm.

Zelf heb ik met hele andere wensen vorig jaar een Anssems bagagewagen gekocht, die bevalt erg goed.

bmw330 zei:
Al een jaar of 10 ben ik in bezit van een Westfalia tandemas aanhanger, op kenteken met een max gewicht van 1500kg.

(..) ik zie tegenwoordig ook aanhangers rijden met kleine wielen.

Kleinere inch wielen wordt gebruikt voor jouw wens tot een laag geconstrueerde aanhanger. Dakkapellen worden daar ook vaak mee vervoer. Vaak weer in een molenstel constructie (stuurbare vooras). Heb je veel draagvermogen nodig (lijkt mij bij jou van toepassing) dan wordt vaak een triple stel toegepast.

Kijk eens om je heen wat er zoal in de diverse bedrijfstakken van grond- en bouwwerkzaamheden gebruikt worden.. en maak keuzes voor jezelf:

-wil je vaste rijplaten (dus vast scharnierend aan de aanhanger) zoals je veelal de mini graafmachines bij de kabeltrekkers ziet. (lading dus binnen de wielkasten).
Daarmee wordt ook wel zand vervoert, zij het in kleine volumes want je kan niet echt de hoogte in.

-Hoveniers gebruiken veelal een hoge, vierkante, bak met hoge zijschotten dat kiepbaar is. Handig voor grond en takken, niet zo handig voor je graafmachine.

-Hoeveel breder kán de aanhanger zijn tov het trekkend voertuig? Wordt e.e.a. te breed, dan moet je al weer gaan werken met caravanspiegels. WIl je dat?

Ik denk dat een one size fits all werkpaard niet echt bestaat, er zal op de zaken die jij ermee wilt doen ergens een compromis bereikt moeten worden. Wil je dat?

Ik neem aan dat je wel E-achter-B hebt? Anders is het maximale laadvermogen ook iets om in de gaten te houden...

Lastige combi, losse producten maar ook een auto. Dichte bodem, met lage demontabele zijwanden wellicht?

Een plateauwagen met schotten rondom is het meest handige, en als je ook regelmatig zand/grind/afval vervoert een (3-zijdige) kipper.... beide kun je uitrusten met rijplaten onder de bak.
Bakmaat van ca. 180 breed is praktisch als je er ook nog een auto(otje) op wilt kunnen zetten, in dat geval wel kiezen voor een baklengte van minimaal 3½ meter en een afneembaar koprek.
Verder even goed letten op het netto laadvermogen, want daar zit nog aardig verschil in door het eigen gewicht van de aanhanger.
Anssems heeft t.o.v. vele andere merken het voordeel van een laag eigen gewicht zodat er meer netto laadvermogen resteert, en kwalitatief/prijstechnisch zijn ze ook gunstig.

Ik rijd zakelijk (hoveniersbedrijf) al vele jaren met de Anssems KSX 3000 (bakmaat 305x178), dat zijn 3-tons kippers met netto ruim 2200 kg laadvermogen.
Die bevallen mij zeer goed, na ca. 5 jaar gebruik vervang ik ze weer voor een nieuw exemplaar (want dan komen de onkosten van nieuwe banden, nieuwe accu's, oplooprem, remvoeringen enz.) en zijn ze nog zeer gewild in de handel.

Kijk evt. eens bij De Boer in Pesse, dat is volgens mij nog steeds één van de goedkoopste leveranciers in NL en heeft nieuwe aanhangers gewoon in de massa gekentekend op voorraad staan.... even impulsief shoppen op een zaterdagochtend en de aankoop ook direct mee naar huis nemen (mijn manier van winkelen:)) kan daar gewoon, en inruil is ook geen probleem.

Kleine inchmaat met hogedrukbandjes en zware belasting is een drama, hoe vaak ik wel niet met een lekke band heb gestaan doordat de band te warm werd , Ontelbaar..
Ben blij dat dat aanhangertje weg is

MLL zei:
Kleine inchmaat met hogedrukbandjes en zware belasting is een drama, hoe vaak ik wel niet met een lekke band heb gestaan doordat de band te warm werd , Ontelbaar..

de gewichten die ik vervoer zijn erg wisselend maar komen lasten van 1500 kg + zelden voor.

Ik zat zelf al te kijken naar een plateau wagen met een bak van 180x300 of 180x 350, als ik de laadschotten en frontbord eraf kan halen dan heb ik een mooie vlakke laadvloer om eventueel een kleine (oldtimer) auto of machine te kunnen vervoeren. Rijplaten moeten dan onder de bak kunnen.

Ik kwam ook nog een aanhanger tegen met luchtvering die je laat zakken tot op de grond, je rijdt er dan zo op. Leuk ding maar boven mijn budget, nadeel lijkt me ook het onderhoud en er zit relatief veel techniek op wat weer stuk kan gaan.

Laadvloer wil ik t liefst zo laag mogelijk maar als ik jou zo begrijp zijn kleine wielen niet ideaal ivm warm lopen ? Met wat voor gewichten reed jij dat ze zo warm werden dat ze lek gingen ?
T liefst zou ik 10 inch bandjes eronder willen, nadeel is wel dat t zwaarder trekt, ik rijdt wel voor 99% op verhard terrein maar de afrolweerstand is wel hoger.

bmw330 zei:
MLL zei:

de gewichten die ik vervoer zijn erg wisselend maar komen lasten van 1500 kg + zelden voor.

Ik zat zelf al te kijken naar een plateau wagen met een bak van 180x300 of 180x 350, als ik de laadschotten en frontbord eraf kan halen dan heb ik een mooie vlakke laadvloer om eventueel een kleine (oldtimer) auto of machine te kunnen vervoeren. Rijplaten moeten dan onder de bak kunnen.

Ik kwam ook nog een aanhanger tegen met luchtvering die je laat zakken tot op de grond, je rijdt er dan zo op. Leuk ding maar boven mijn budget, nadeel lijkt me ook het onderhoud en er zit relatief veel techniek op wat weer stuk kan gaan.

Laadvloer wil ik t liefst zo laag mogelijk maar als ik jou zo begrijp zijn kleine wielen niet ideaal ivm warm lopen ? Met wat voor gewichten reed jij dat ze zo warm werden dat ze lek gingen ?
T liefst zou ik 10 inch bandjes eronder willen, nadeel is wel dat t zwaarder trekt, ik rijdt wel voor 99% op verhard terrein maar de afrolweerstand is wel hoger.

Uit mijn hoofd was het een Henra enkelasser met 10 inch bandjes die je tot 1500kg mocht beladen. Boven de 1000kg werd het al penibel en werden de bandjes warm op de lange afstanden.

Even vanuit mijn eigen ervaring met 10" onder een machine transporter: als je 10" banden wilt neem dan zondermeer dubbel lucht, en kijk niet vreemd op dat die bandenmaat heel snel verslijt.
En een ander nadeel met 10"banden: de schotten liggen gelijk op de straat als je ze open doet, is knap lastig als je ze na het laden van de aanhanger weer dicht wilt doen en komt de levensduur van de schotten ook niet ten goede.
Mijn kippers staan gewoon op 13" wielen (195/50 R13 hogedrukbanden), en daar kan ik ook probleemloos een minigraver, knikmops of kleine auto op rijden. (en vol beladen blijven opengeklapte schotten ook nog netjes een paar cm boven de weg)
Bindogen zitten vaak ook aan de binnenkant in de bak, dus schotten demonteren is meestal niet eens nodig om dit soort lading stevig vast te kunnen zetten.

Je zou eens kunnen kijken naar de aanhangers waar bijvoorbeeld hoveniers of stratenmakers mee rijden. Die zijn ook vrij universeel en geschikt voor machinetransport maar ook voor los gestort materiaal (balk- en plaatmateriaal past op elke aanhanger in principe). Even googelen op 'aanhanger machinetransporter' en je snapt wel wat ik bedoel. Zoiets bijvoorbeeld: https://titanjelsum.nl/product/hulco-terrax-3-3502-lk/ Of deze: https://www.kuiphuis-trailers.nl/wp-content/uploads/PC070043.jpg (maatwerk door een bekende Twentse carrosseriebouwer). Zijn over het algemeen geen goedkope dingen, maar dan heb je ook wat.

Terug
Bovenaan