Achterbank met drie volwaardige zitplaatsen ?

Nee, maar omdenken kan ik best wel. Ik heb het serieus bekeken.
De auto zal dit jaar niet meer op kenteken komen. Dat zal volgend jaar worden. Dus de bijtelling voor de BEV is 16% met een cap op 40K.
Aangezien de bijtelling voor BEV's steeds verder omhoog gaat en vanaf 40K gewoon 22% is zit er vrij weinig verschil tussen een een ICE en een BEV.

De bijtelling voor een nieuwe GLB(55K) zou neerkomen op 560 netto per maand, de prijs voor een Skoda Enyaq 80 (ook ongeveer 55K) komt ongeveer neer op 450.
Dat scheelt 110 Euro idd. Per maand.

Ik rij zeker niet in 1 keer door naar Zuid-Frankrijk of Oostenrijk. Maar als ik met een Enyaq 80 naar Zuid-Frankrijk of Oostenrijk ga kom ik uit op 6 a 7 stops. En zo vaak stop ik nu ook niet. Met m'n huidige auto (C200d) hoef ik niet eens te tanken. Maar ik zie vaak genoeg bij laadstations een rij EV's staan. Tesla's hebben het voordeel dat ze kunnen zien of er een supercharger beschikbaar is, maar andere EV's hebben dat niet altijd.
Kortom, een keer of 6 a 7 stoppen om vervolgens een laadpaal te zoeken is het mij eigenlijk niet echt waard.
Doordeweeks zou ik de auto op m'n eigen oprit kunnen laden. Dus dat zou geen probleem zijn.

Leaseplan biedt een soort vakantieauto abonnement als oplossing. Dan kun je voor de vakantie een ICE auto nemen. maar dat kost me eigenlijk net zoveel per maand als ik zou besparen met een EV.

En omdenken zie ik best zitten. Maar ik sla deze keer even over. Als de kinderen wat groter zijn en/of ik zonder kids op vakantie kan buiten de drukte om dan zou ik best een EV willen. De rust en het rijgedrag spreken me best aan. En ik zie zeker de voordelen er van in (ook de nadelen in de electra infra). Maar voor nu, nee.

maar goed, als iemand argumenten heeft, ik sta er voor open

Update. Na het passen van veel auto's is de GLB ook afgevallen. Ook afgevallen XTrail, RAV4, Scenic.

Over zijn nu toch de Peugeot 5008 en de Espace.
De peus is in de private lease goed te betalen, de Espace wat minder.

Reservelijst is de Tarraco en de Kodiaq, beide wel ruim maar geen drie zittingen in de achterbank.

Ik heb geen nieuwe suggestie voor je, maar ik deel je verbazing over het lage aantal auto's met een volwaardige 3-zits-achterbank. Je bent echt niet de enige met die behoefte! Je zou willen dat autofabrikanten het als optie aanbieden: een achterbank met 2grote+1kleine stoel of een achterbank met 3 gelijkwaardige stoelen. Desnoods uitwisselbaar, zodat je auto achteraf aanpasbaar is en dus maximaal courant blijft.

Ik heb zelf een paar jaar terug ook voor deze keus gestaan (toen bij een C4 Picasso uitgekomen). Terugkijkend: het aantal keren dat mijn 3 kinderen gezamenlijk op langere ritten hebben meegereden is zeer beperkt, doordat de oudste al snel op eigen vakanties ging. En voor het familiebezoekje op een uur rijden hoef je niet noodzakelijk die drie losse stoelen, al blijft het prettig. Kortom, ik had toch beter voor mijn eigen voorkeur moeten gaan in plaats van de gezinsvoorkeur :)

Ik heb nooit begrepen waarom constructeurs geen optie "achterbank voor 3 personen" op de optielijst zetten bij grote stations.
Als ik het zo lees, zou ik niet de enige zijn die die optie met plezier zou aanvinken...

Mijn ervaring is dat een Kodiaq etc. niet echt ruimer achterin zijn dan een Passat en een Superb.
De bodem begint hoger en de interieurhoogte is dezelfde.

In de lengte is het ook niet beter.
(en een E-klasse scoort op dat vlak ook weer een stuk minder dan bijvoorbeeld de Superb, ondanks de langere wielbasis).

Moet het echt breed zijn, dan moet je gewoon voor een V-klasse gaan (Mercedes mocht van de baas, niet?).
Maarja, dan rijd je echt met een bus en dat moet je maar weer net willen.
Dus ik zou voor een degelijke station gaan en die enkele ritten per jaar dan voor lief nemen ipv de hele lease-periode met een container te rijden ;-)

Ik heb het althans nog eens zo gedaan, maar mijn 3 zonen zijn nog een pak jonger (en dus kleiner).
Tegen de volgende wagen kijk ik er misschien ook wel anders tegenaan...

SternGucker zei:
beksie zei:
Heb je ook gekeken naar de Hyundai Ioniq 5? Die zou door de opzet ook flinke ruimte moeten hebben voor de passagiers, ook vlakke vloer helpt.

Nee, die is electrisch. Ik ga niet electrisch rijden.
Het is niet interessant meer qua bijtelling. En ik heb geen zin om op vakantie te oetelen met laden.
Ga je de auto zakelijk rijden dan? Ik dacht dat je hem privé wilde leasen of aanschaffen.
De Ioniq5 is zeker interessant qua ruimte. Enne, je levert je bijdrage aan klimaatopgave, met wat extra zonnepanelen op je dak. Nooit meer tanken, in buitenland af en toe laden.

Wat betreft ruimte, ik rijd de laatste jaren een Volvo V70, met drie uitgegroeide tieners prima te doen met hoofd en beenruimte achterin.

Lease een Ev voor de bijtelling en koop er een gebruikte Dacia Lodgy bij voor de vakantieritten en ruimtevretende ritjes in de woonomgeving.

@ HarrieD: als de vrouw van de ts een C5 Aircross al belachelijk vindt, vermoed ik dat de Lodgy het ook niet zal worden... ;-)

Bedankt voor de tips !

Idd, de Lodgy wordt het niet, ik vind 'm namelijk ook niet mooi.

Een EV zou ik zakelijk kunnen leasen. Priveaanschaf van een EV is al helemaal de moeite niet waard. En als ik 'm zou leasen dan komen zaken als laadpas en laadpaal er ook gelijk bij. Maar zoals ik heb uitgelegd gaat het GEEN ev worden. Pas terug van een paar weken Frankrijk en ik zag letterlijk de rijen voor de laadpalen langs de weg staan.
Sure, als de kinderen groter zijn en we niet meer in het hoogseizoen weggaan wordt het misschien een optie. Maar nu niet.

Mijn ervaring is dat in doorsnee station, de benen wat meer 'liggen' en dus meer horizontale ruimte vragen. In een SUV heb je meer verticale ruimte en zitten de benen rechter en dus minder horizontale ruimte. Als de beenruimte achter mij in een Mondeo (toch ook geen kleintje) vergelijk met een Kodiaq/Tarraco dan is die laatste echt veel ruimer.

V-klasse is geen optie. Er schijnt wel een nieuwe T-Klasse aan te komen maar denk dat die te laat gaat komen.

Is er ook niet een aftermarket oplossing? Ik zie wel eens dat mensen een stoel bestellen voor rugklachten. Misschien is een achterbank ook een optie?
Dat zou de autokeuze weer kunnen verruimen naar een auto die je wil, ipv een auto kiezen op basis van de achterbank.

beksie zei:
Is er ook niet een aftermarket oplossing? Ik zie wel eens dat mensen een stoel bestellen voor rugklachten. Misschien is een achterbank ook een optie?
Dat zou de autokeuze weer kunnen verruimen naar een auto die je wil, ipv een auto kiezen op basis van de achterbank.

Ja, er is de MultiMac. Dat is een soort aftermarket achterbank die je er in schuift en waar drie of zelfs vier 'zitplaatsen' op zitten.
Maar dat is meer geschikt voor kleine kinderen en kinderstoeltjes en niet voor pubers.

Was de prius wagon+ hier al langsgekomen? Een buurman heeft hem en heb er gisteren even naar gekeken. Heeft een goede achterbank met drie stoelen, een flinke achterbak en dan nog twee redelijke stoelen die doorgaans in de bodem weggestopt zitten.

Is wellicht geen beauty, maar vind hem er niet slecht uitzien.

Misschien nog een optie:
- Honda CRV (eventueel ook als 7 zits) https://www.autoweek.nl/carbase/honda/cr-v/
- Toyota Highlander https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/highlander/
- BMW 3 GT https://www.autoweek.nl/carbase/bmw/3-serie-gt/
- BMW 2 Gran Tourer (ook als 7 zits) https://www.autoweek.nl/auto/93791/bmw-218i-gran-tourer/
- Subaru Outback https://www.autoweek.nl/carbase/subaru/outback/

En een update van mij.

We gaan toch electrisch rijden.
Het is een ID.4 Pro geworden.

Deze auto is ruim genoeg om met twee volwassenen en drie pubers in te zitten. De ruimte op de achterbank is enorm.

Het leasebedrijf kon er nog 1 leveren dit jaar, dus na wat rekenen zijn we ervoor gegaan.
Wel maken we gebruik van de regeling om met de vakanties in een andere (ICE) auto te kunnen rijden.
Prima deal lijkt me.

Nu wachten.

Ik denk dat de kans groot is dat ik met dezelfde opvolger van mijn huidige Passat eindig... Kids zullen dan ca. 14, 12 en 11 zijn bij "aanschaf".

GTAm zei:
Ik denk dat de kans groot is dat ik met dezelfde opvolger van mijn huidige Passat eindig... Kids zullen dan ca. 14, 12 en 11 zijn bij "aanschaf".

Heb zelf ooit een B6 Passat gehad. De ID4 is wel ruimer, de zit is hoger. En voor de achterbankbewoners is het ontbreken van een tunnel ideaal.
Helaas zitten er wel twee zitjes in de bank met een bult ertussen. Maar goed, er zijn ZO weinig auto's met drie zitjes in de achterbank dat we daar mee moeten leven.
En als we ver op vakantie gaan kunnen we een Espace huren uit het AutoExtraPlan.

Prima deal lijkt mij! :D Ik zal nu wel nog meer uitkijken naar een vakantie als dat met een espace kon :)

maar als dagelijkse auto is zo'n ID4 prima lijkt mij.

Gefeliciteerd, en leuk dat je hier de update geeft. Ik ben erg benieuwd of dat na een tijdje met deze auto je patronen veranderen en dat daarmee de noodzaak voor de zomerleen auto ook vervalt. Dat zie ik toch wel vaak beschreven in de autoweek reviews van mensen die overstappen naar een ev.
Veel fijne kilometers gewenst!

Terug
Bovenaan