Bandenwissel winter naar all seasons

Anneke 2433024

Net ingestapt
Omdat ik de banden van winter naar all seasons wil wisselen zie ik veel verschil in prijs en brandstofverbruik.

Waar letten jullie op? En waar laten jullie de banden verwisselen?
Zelf zit ik te denken aan Kwikfit. Iemand ervaring mee?

Er zijn maar één of twee goede all season banden dus dat zou geen ingewikkelde keus hoeven zijn. En elke garage kan dat doen, maakt ook niet uit.

Men adviseert wel om bij brede banden geen all-seasons banden te nemen. Ik dacht breder dan 215, daar boven werkt het minder goed.

Dat verbruik op het bandenlabel moet je niet al te veel op letten, de rolweerstand is slechts een heel klein deel van het verbruik. (een gemiddelde airco vreet veel meer brandstof)
Ik zou meer op het aspect grip op nat wegdek gaan letten, een stukje extra veiligheid gaat bij mij voor op verbruik.
Verder zijn de bandprestaties sterk afhankelijk van de auto waar ze onder zitten, een paar honderd kilo meer of minder totaalgewicht beïnvloed de prestaties zeer sterk.
Mayerosch heeft een site waarop de banden onderling zeer goed vergelijkbaar zijn, kijk en vergelijk daar eens.
https://www.offroadreifen.com (is niet alleen voor offroad banden)

Wouter82 zei:
Er zijn maar één of twee goede all season banden dus dat zou geen ingewikkelde keus hoeven zijn.

Dat maakt het juist wel lastig, je hebt namelijk 4 goede banden nodig onder een auto.:)

Michelin Crossclimate
Vredestein Quatrac.

Outsider is een Hankook kinergy 4S maar in warm weer vallen ze wel tegen. Denk dat ik ze maar als winterbanden in ga zetten.

Anneke 2433024 zei:
Prijs-kwaliteitverhouding let ik op: maar eigenlijk houdt dit in, dat ik online kijk of een band wel goed uit de test komt. Ik heb nu Nexen vierseizoensbanden en daar valt echt niet veel op aan te merken, buiten dat ik in begin een iets hoger brandstofverbruik had. Maar kan ook liggen aan het feit dat een nieuwe band meer profiel heeft en dus een hogere rolweerstand, dan oudere band met minder profiel.

Ik zou eens op Banden concurrent kijken, waarschijnlijk kan het dan goedkoper dan bij Kwikfit. Zelf heb ik ook 1x via een Poolse bandenwebwinkel banden gekocht en via een montage partner laten monteren: https://www.oponeo.nl/ is de website, daar verkopen ze ook goedkoop velgen: mocht je een reserveband in de auto willen leggen.

Kwikfit zou niet mijn eerste keus zijn. Misschien had ik net pech, maar ik had verwacht dat de monteur beter zijn best zou doen, ik zag teveel gemakzucht, en de monteur leverde zeker geen vakwerk.

Ik bestel de banden online en laat ze door een goed bekende lokale garage die aangesloten is bij deze aanbieder als montagepunt monteren. Dit is goedkoper, en deze garage biedt gewoon erg goed en vakkundig werk.

Goede all season banden zijn de Vredestein Quatrac Pro, Goodyear Vector 4seasons Gen3, en Michelin CrossClimate +.

Zunigrijje zei:
Anneke 2433024 zei:
Prijs-kwaliteitverhouding let ik op: maar eigenlijk houdt dit in, dat ik online kijk of een band wel goed uit de test komt. Ik heb nu Nexen vierseizoensbanden en daar valt echt niet veel op aan te merken, buiten dat ik in begin een iets hoger brandstofverbruik had. Maar kan ook liggen aan het feit dat een nieuwe band meer profiel heeft en dus een hogere rolweerstand, dan oudere band met minder profiel.

Ik zou eens op Banden concurrent kijken, waarschijnlijk kan het dan goedkoper dan bij Kwikfit. Zelf heb ik ook 1x via een Poolse bandenwebwinkel banden gekocht en via een montage partner laten monteren: https://www.oponeo.nl/ is de website, daar verkopen ze ook goedkoop velgen: mocht je een reserveband in de auto willen leggen.

Bedankt voor de tip! Ik zal er eens naar kijken

Ik was het 2 x per jaar wisselen van zomer- naar winterbanden vice versa zat en ben een paar jaar geleden op all season banden overgestapt. Ze zijn een compromis, dat merk je met rijden. Iets minder grip op sneeuw en iets minder grip op droog wegdek. Als compromis kan ik er mee leven, al is de combinatie winter-zomerbanden beter. De banden die ak2 noemt herken ik als goede all season banden. Er zijn soms andere keuzen gemaakt. Sommige zijn eigenlijk meer zomerbanden, maar als er wat sneeuw valt ben je niet meteen kansloos. Andere zijn meer op sneeuw of op nat wegdek gericht. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ff wat bandentesten erop naslaan.

Bij ons komt er een bandenman (mobiel bandenservice) aan huis. Lekker makkelijk.
Wij zijn zeer tevreden over de Continental AllSeasonContact onder onze suzuki alto (2009) met 7000km per jaar. Voldende grip in de 2 sneeuwweken. De grote auto houden we het toch bij zomer en winter, om gewoon altijd veilig te zijn. Mocht het plotseling heel warm/koud worden dan verwissel ik ze zelf. matig intensief bewegen is gezond :p en 1 uurtje met een kopje koffie en je bent klaar.

Verbruik op all season valt precies tussen zomer en winter banden in. ongeveer +3% t.o.v. zomerbanden.

Kwikfit is voor mij nog steeds een no-go.

Zoek de bandenmaat op die je nodig hebt (kijk op je huidige banden of anders in je instructieboekje) en vraag een aantal offertes op bij bandenboeren bij jou uit de buurt. Ik raad de Kwikfit af. Er zijn zat bedrijven die zich uitsluitend bezighouden met bandenwissels. Die zijn meer ervaren en rekenen vaak lagere prijzen.

Ik adviseer je de Michelin CrossClimate+ of de Goodyear Vector 4Seasons G3. Deze banden zijn beide nog relatief nieuw, betaalbaar en staan consequent in de top van alle testen. Mocht je zelf geïnteresseerd zijn in de testen, kijk dan eens op Tyrereviews.com. Bespaar niet op banden. Die kunnen echt het verschil maken tussen een ging-net-goed situatie en een ongeluk.

Ik heb ook de crossclimate. Bevalt goed. Rijdt prima, voldoende grip en op slijtage scoort hij ook goed. (Op oude Audi A6 van zo'n 1700 kg)

Even een schop omhoog.
Wat ik mis in de reactie onder welke auto's de all season banden worden gebruikt.
Onder onze insignia station worden ze afgeraden ivm de grote bandenmaat, 245/45R18.
En gezegd dat all season meer is bedoeld voor de kleinere auto's.
Iemand hier ervaringen mee?

S R van der Bij zei:
Ik heb ook de crossclimate. Bevalt goed. Rijdt prima, voldoende grip en op slijtage scoort hij ook goed. (Op oude Audi A6 van zo'n 1700 kg)

Welke bandenmaat heb je, en merk je een hoger brandstofverbruik?

^^ denk dat daar wel iets inzit omdat met kleinere auto's veelal, relatief, minder kilometers gereden worden én minder hogere snelheden.

Mijn garagehouder is geen fan van allseasons, zeker bij de grotere voertuigen niet. Het is, nog steeds, een compromis band.. dus als klanten van hem veel kilometers maken staan ze relatief snel weer bij hem op de stoep met versleten banden (of beter gezegd: hij constateert dat bij een onderhoudsbeurt en mag dan die, vervelende, boodschap communiceren). Andersom krijgt hij soms van klanten filmpjes opgestuurd met 200+ op de snelheidsmeter.. waarvan hij dan weet dat ie er net vers allseasons opgelegd heeft. Die banden zitten dan bijna aan hun max. Is dat verstandig?

Ik heb wel 4 Toyo Celcius (allseasons) bij hem onder de kleine auto laten zetten. Ik was hakkie takkie allseasons band gewend en daar eigenlijk wel tevreden over, viel mij (in de eerste jaren) niet tegen qua stabiliteit in de zomer. Dus opnieuw voor allseasons gekozen.

Echter, deze Toyo's heb ik begin juli laten monteren. De stabiliteit viel mij tegen, erg soepel rubber dat ik in de bochten zich voelde zetten / rollen waardoor het niet echt stabiel overkwam. Nu is het herfst, is het eerste laagje rubber er afgesleten en lagere temperaturen. Nu voelen de banden vertrouwenwekkender aan, vind ik.

~~~~~~~~~~~~~

Ik zie net dat AW een allseasons bandentest gedaan heeft (de Duitse zusters dan..)
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/vierseizoenenbandentest-2021/

www.tyrereviews.com heeft op de site een zeer recente test staan van all season banden en winterbanden.

In Nederlandse omstandigheden zullen all season banden goed voldoen. De nummer 1 was de Michelin Cross Climate 2, de nummer 2 de Pirelli Cinturato All Season SF 2 3 Continental AllSeasonContact 4 Vredestein Quatrac
5 Goodyear 4Seasons Gen 3.

Terug
Bovenaan