Geld stoppen in mijn auto of inruilen

Fabian 1231180

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb een Hyundai accent II uit 2006 met 166000 op de teller die nog prima loopt. Bij aanschaf in 2019 2.600 euro voor neergelegd, met een nieuwe set banden erbij. Nu kom ik bij reparatie kosten en een grote beurt uit op meer dan 1700 euro, terwijl de distributieriem en nieuwe achterbanden dit jaar ook nog eraan komen.

Vraag is nu, is het het nog waard om dit geld nog in deze auto te steken? Ik heb hem gekocht als student, maar nu als werkende heb ik in principe voldoende inkomen om over te stappen naar een mooier model (de accent is nogal kaal, en een slak in de bergen). Hij loopt verder perfect, airco goed, elektra goed.

Ik liet mijn oog vallen op een Audi a4 uit 2002 met 240000 op de teller. Testrit gemaakt en hij rijdt super. Natuurlijk wil ik me niet blindstaren op een gave Audi en mijn prima Hyundai naar Libië laten gaan...

Alvast bedankt voor de input.

Groet Fabian

Voor de reparaties zou ik eerst ook bij andere bedrijven een prijsopgave vragen, dat kan veel schelen in de kosten.
De Hyundai Accent 2 is technisch een relatief eenvoudige auto, je kunt er ook zelf nog wat aan doen. Banden zijn niet duur voor deze auto, en een distributieriem vervangen valt ook wel mee. Het kan zijn dat je voor veel minder geld al klaar bent. Als de motor, versnellingsbak en de carosserie nog goed zijn dan kun je er ook gewoon wat in investeren.

Als je naar een andere auto gaat kijken dan zou ik eerder kijken naar een jongere auto in plaats van naar een oude Audi van 19 jaar oud, het kan zijn dat de kosten dan uiteindelijk een stuk hoger zijn in plaats van lager. Ik weet natuurlijk hoe goed de technische staat van deze Audi nog is.

Bij dit soort vragen is het ontzettend belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven:

Je noemt 1700 euro => voor wat precies? Grote beurt en reparaties? Welke reparaties?
Waarom wordt de distributieriem niet meegenomen in deze grote beurt? Wat zijn de kosten daarvan?

Als onderhoudskosten het probleem is, dan is een oudere, met meer km's en ingewikkelde auto meestal niet echt een betere keuze.

Wat betreft kosten, 1700 klinkt veel. Geen idee wat. Distributie schat ik in op 300-500 (voldoende ruimte uit mijn hoofd) en banden 40-60 per stuk + 10-25 montage.

Je kunt je ook afvragen hoeveel je auto nog gaat opbrengen als je hem wil verkopen met een gebrek (want reparatie is nodig?), een distributieriem die vervangen moet worden en versleten banden.
Daarnaast: inruilen voor een oudere auto met meer kilometers en ingewikkelder techniek gaat voor mijn gevoel niet leiden tot minder onderhoudskosten. Want bij die A4 moet ook ongetwijfeld de distributieriem een keer vervangen worden, en zijn de banden over het algemeen een iets grotere maat met bijbehorend prijskaartje.

Fabian 1231180 zei:
Ik heb een Hyundai accent II uit 2006 met 166000 op de teller die nog prima loopt.

Je weet wat je hebt en moet nog maar afwachten wat je krijgt bij een nieuwe occasion.
Ik zou nu investeren en nog zo'n 3 jaar tegen geringe kosten doorrijden.
Komende 36mnd lekker sparen (als dat lukt € 200 p/mnd) en koop dan wat jonger, luxer en met een aantrekkelijke kilometerstand.

Ik snap het niet helemaal,
"Bij aanschaf in 2019 2.600 euro voor neergelegd, met een nieuwe set banden erbij. Nu kom ik bij reparatie kosten en een grote beurt uit op meer dan 1700 euro, terwijl de distributieriem en nieuwe achterbanden dit jaar ook nog eraan komen."

Ik zou denk ik geen andere auto kopen, maar een andere garage zoeken.

Over het algemeen zijn Hyundai's erg goede en degelijke auto's, zonder vaak noemenswaardige problemen. Daardoor wel iets goedkoper in onderhoud wanneer je ze vergelijkt met een Audi A4, en dan heb ik het nog niet eens over onderdelenprijzen. Die zijn bij Hyundai volgens mij wel goedkoper.

Ik ben benieuwd wat er allemaal aan die auto moet gebeuren. Voor € 1.700 kunnen ze flink sleutelen aan zo'n ding.

Bij wat voor 'n garage ben je geweest? Zaken als Kwikfit komen vaak met dit soort bedragen aanzetten.

Zelf zou ik de auto gewoon behouden, je weet nu wat je hebt. Dat heb je met een andere auto niet.

Wat ik nou nooit begrijp is dat als er wat hogere kosten aankomen, mensen meteen gaan denken om hem te vervangen, dat is nog een duurder grapje dan onderhouden.
Bu wil he hem inruilen voor een 4 jaar oudere Audi met 74dkm meer op de teller. Dat lijkt mij in zeer weinig gevallen een echte verbetering.

Een oude auto kopen is 1. Deze goed onderhouden is 2. Omdat het oud is, wordt er vaak beknibbeld op onderhoud van de auto.
Ik heb zelf altijd de auto’s van goed onderhoud voorzien. Of dat altijd het beste voor de portemonnee is, is de vraag.
Ik ga tegenwoordig (omdat ik het onderhoud niet zelf doe / kan) uit van een bedrag van 100 euro per maand. Dat is / lijkt misschien veel, maar dan heb je denk ik wel alle onderhoud en reparaties te pakken. Het grootste deel gaat op aan manuren. Ik heb zelf in 2020 ook flinke kosten gehad aan mijn relatief oude auto. Het meeste daarvan was m.i. achterstallig onderhoud van de vorige eigenaren.
Ja 1700 euro….. dat is veel. Autootje uit 2006, En onderhoud kan misschien ergens anders goedkoper..

Aanschaf Audi 1500 - 2500 euro.
Onverwachte kosten Audi 1000 tot 1500 euro.

Accent is er al
Kosten Accent 1700 euro
Waarschijnlijk alles voor 2000 euro ( dus met banden en distributie )

Terug
Bovenaan