Nieuwe Corolla 1.8 of 2.0 ?

Chef du PHEV

Wegverkenner
Ik ben nu ruim een jaar aan het sturen met een Corolla TS 1.8. 2 weken geleden heeft ie de eerste beurt gehad, en heb ik 115 km proef gereden met een Corolla 2.0 TS.

plus en min punten van de 2.0 die mij opgevallen zijn t.o.v. de 1.8:

- Hogere aanschafprijs ( ± €2500)

+ betere prestaties
+ stiller bij accelereren
+ rijd beduidend méér puur elektrisch bij dezelfde rijstijl ( e-motor sterker, en batterij bijna dubbele capaciteit t.o.v. 1.8)

Als gevolg van dit laatste, was mijn verbruik met de 2.0 over die 115 km, gemiddeld 4,5L/100 km. ( 55% van de rit elektrisch volgens toyota app) Dit zijn waardes die ik met mijn 1.8 momenteel niet haal. Met pijn en moeite haal ik minder dan 5L / 100 km.

Al met al , krijg ik toch de neiging om volgende jaar een 2.0 aan te schaffen. Afgezien van de hogere aanschafprijs, zie ik verder alleen maar voordelen. Of is er nóg iets wat voor de 1.8 pleit?

Supervisor R zei:
Als gevolg van dit laatste, was mijn verbruik met de 2.0 over die 115 km, gemiddeld 4,5L/100 km. ( 55% van de rit elektrisch volgens toyota app) Dit zijn waardes die ik met mijn 1.8 momenteel niet haal. Met pijn en moeite haal ik minder dan 5L / 100 km.

Dus voor een halve liter benzine (0,6 EUR/100 km) ga je én je afschrijving van je 1 jaar oude wagen nemen, én nog eens 2.500 EUR meer betalen voor een duurder model?

BRG zei:
Supervisor R zei:

Dus voor een halve liter benzine (0,6 EUR/100 km) ga je én je afschrijving van je 1 jaar oude wagen nemen, én nog eens 2.500 EUR meer betalen voor een duurder model?
En waarschijnlijk ook nog gebasseerd op wat de auto vindt wat die gebruikt...

BRG zei:
Supervisor R zei:

Een tip: lees eens verder dan je neus lang is. En ik heb nog lang niet besloten daadwerkelijk een 2.0 aan te gaan schaffen komend jaar.

Supervisor R wil ook betere prestaties en meer (verder) elektrisch rijden. Dan zou ik hem alsnog die Octavia PHEV aanraden, dan zet je op deze punten écht een stap.

Plus dat je dan niet wederom aan een Corolla vast zit, maar voor een auto met mooier design kunt gaan. 2x een Corolla lijkt me niet bepaald een feestje...

Barri zei:
Wat leest BRG dan verkeerd? Ik deel zijn conclusie namelijk volledig.
BRG leest niet verkeerd, hij leest alleen wat hij wil lezen. Ik vermeld nog meer pluspunten, dan allleen een lager verbruik.

Bimmert zei:
Supervisor R wil ook betere prestaties en meer (verder) elektrisch rijden. Dan zou ik hem alsnog die Octavia PHEV aanraden, dan zet je op deze punten écht een stap.

Wie weet, mijn huidige 1.8. Hybrid is zeer betrouwbaar, maar wordt wat "overrated" als het gaat om prestaties en verbruik. Ik had me er iets meer van voorgesteld.

Supervisor R zei:
Barri zei:
BRG leest niet verkeerd, hij leest alleen wat hij wil lezen. Ik vermeld nog meer pluspunten, dan allleen een lager verbruik.
Maar die andere pluspunten zijn niet in euro's uit te drukken. Hij maakt dus even de rekensom voor je hoeveel je die twee pluspunten waard moet vinden om de deal te doen.

Barri zei:
Supervisor R zei:
Barri zei:
Maar die andere pluspunten zijn niet in euro's uit te drukken. Hij maakt dus even de rekensom voor je hoeveel je die twee pluspunten waard moet vinden om de deal te doen.
Alle genoemde pluspunten samen, zijn voor mij die €2500 wel waard.

Supervisor R zei:
Barri zei:
Supervisor R zei:
Barri zei:

Die 2.500 misschien wel.
Maar heb je ook al bedacht dat je huidige 1.8 na 1 jaar intussen minstens 20% in waarde is gezakt?
Dus we spreken op een bijpassing van m.i. ruim 7.500 EUR.
Veel geld voor dezelfde auto maar die iets sneller en iets stiller accelereert.

BRG zei:
Supervisor R zei:
Barri zei:
Supervisor R zei:
Barri zei:

Die 2.500 misschien wel.
Maar heb je ook al bedacht dat je huidige 1.8 na 1 jaar intussen minstens 20% in waarde is gezakt?
Dus we spreken op een bijpassing van m.i. ruim 7.500 EUR.
Veel geld voor dezelfde auto maar die iets sneller en iets stiller accelereert.

Alles zakt in waarde met het verloop van tijd, dat is hopelijk bij iedereen wel bekend. En ja, dat geldt vooral bij auto's Dat is het risico als je aan autokopen begint. Elke 2 jaar koop ik een nieuwe auto. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, zonder dat andere zaken daar onder te lijden hebben. En als je dan méér wilt, zul je ook méér €€€ moeten neerleggen. Die €2.500 extra voor de 2.0 vind ik een goede investering, omdat het merkbaar een betere en efficiëntere aandrijflijn is.

Ik heb dezelfde twijfel gehad bij aanschaf van onze Corolla. Ja, de 2.0 is veel sterker, merkbaar sneller en minder luidruchtig met accelereren maar ik merkte ook dat ik er alleen maar harder van ging trappen :cool: Ik kan me niet voorstellen dat je op lange termijn zuiniger zult rijden, want je gaat die power toch gebruiken?

Je vraag hier levert (niet onverwacht) veel rationele antwoorden op, maar als je de 2.0 gewoon graag wilt en de investering ok vindt, zou ik de 1.8 inruilen en een mooie 2.0 samnstellen. Volg je gevoel, geniet er van!

Met 30.000 km per jaar bespaar je dan 150 liter benzine. Zoiets inruilen kost je zeker €3000 waardeverlies plus +/- €10.000 bijleggen plus de hogere afschrijving die je dan gaat betalen.... verdien je dus nooit niet terug..

GT86 zei:
Je vraag hier levert (niet onverwacht) veel rationele antwoorden op, maar als je de 2.0 gewoon graag wilt en de investering ok vindt, zou ik de 1.8 inruilen en een mooie 2.0 samnstellen. Volg je gevoel, geniet er van!

Eens, als jij die 2.0 wil moet je dat gewoon doen. Het leven is te kort om rationeel naar autorijden en de kosten daarvan te kijken. Maar stel je zelf wel de vraag wat je het belangrijkste vindt. Als dat elektrisch rijden is maar je wil nog geen BEV (klopt dat?) zou ik echt een PHEV overwegen.

Bimmert zei:
GT86 zei:

Eens, als jij die 2.0 wil moet je dat gewoon doen. Het leven is te kort om rationeel naar autorijden en de kosten daarvan te kijken. Maar stel je zelf wel de vraag wat je het belangrijkste vindt. Als dat elektrisch rijden is maar je wil nog geen BEV (klopt dat?) zou ik echt een PHEV overwegen.[/quote

Eigenlijk klopt dat wel ja. Echter, ik wil vooral een station of sedan en die zijn er nog niet als BEV. Dus ben ik aangewezen op een( P)HEV.

Bimmert zei:
Tesla Model 3 is een sedan, of is die boven budget.

Inderdaad boven budget, en een model 3 vind ik niet mooi, ( zowel van binnen als van buiten)
De prijs van Octavia PHEV, is inmiddels flink hoger geworden, dus een Corolla 2.0 TS zal zeer waarschijnlijk de volgende auto zijn.

Terug
Bovenaan