Geen DPF? Geen APK! Wijziging v/d Regeling voertuigen voor invoering v/d APK-roetfiltercontrole met deeltjesteller

Wijziging van de Regeling voertuigen voor invoering van de APK-roetfiltercontrole met deeltjesteller

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling voertuigen voor ter invoering van een nieuwe APK-test voor controle van roetfilters van dieselauto’s. Dieselauto’s zonder goed werkend roetfilter stoten veel roetdeeltjes uit. Controle van roetfilters zorgt voor schonere lucht en daardoor voor minder ziekte en sterfte. Met de nieuwe test worden fijnstofdeeltjes in de uitlaatgassen van een dieselauto geteld.

meer lezen ?
 
Mensen die de roetfilter bewust weg laten halen, die moeten ze juist hard aanpakken.
Maar de gewone dieselrijder, die al met veel regels te maken krijgt (milieuzones, hoge mrb) wordt op hoge kosten gejaagd hierdoor. Als dit er door komt verwacht ik dat er veel dieselauto's naar de sloop gaan.
 
Nog een nadeel: alle APK-keuringsstations moeten weer hele dure apparatuur aan gaan schaffen om deze test te kunnen doen = nog duurdere APK voor diesels (en nog meer kosten voor garages, vooral voor kleine garages loont het dan niet meer om een diesel APK te kunnen testen)
 
Voor kleine garages is dat helemaal geen probleem hoor, die hebben gewoon met een aantal garages gezamenlijk zo'n apparaat. Ik ben heeeeeel benieuwd hoe ze dat gaan doen bij de wat oudere diesels daar zijn immers geen gegevens van beschikbaar van de precieze deeltjes grote. Uitstoot is nog steeds gebaseerd op bouwjaar, dus elk bouwjaar heeft zo zijn eigen uitstoot norm...
Maar wel goed dat ze norm strakker aanhalen.
 
hobbes2cv zei:
Voor kleine garages is dat helemaal geen probleem hoor, die hebben gewoon met een aantal garages gezamenlijk zo'n apparaat

Nou, ik ken in NL zat kleinere garages (mn éénpitters) die om deze reden al gestopt zijn met diesel-APK, de huidige apparatuur die enige jaren geleden opeens vereist werd was al te duur = niet lonend meer
 
Dit is niet iets nieuws voor de autobranche want er wordt al jaren over geschreven en gecommuniceerd. Het is zelfs al geregeld uitgesteld en nu inderdaad tot januari 2022.

Het is voor veel (kleinere) autobedrijven inderdaad kiezen, maar het geldt zéker niet voor elke dieselauto. Alleen voor de moderne diesels. Het is dan ook aan het autobedrijf om te overwegen er zelf een aan te schaffen (gemiddelde prijs: 5000,-), geen APK's meer aan te bieden of inderdaad collectief met meerdere bedrijven. Al betwijfel ik of dat laatste wel kan met de RDW-eisen.

hobbes2cv zei:
Voor kleine garages is dat helemaal geen probleem hoor, die hebben gewoon met een aantal garages gezamenlijk zo'n apparaat. Ik ben heeeeeel benieuwd hoe ze dat gaan doen bij de wat oudere diesels daar zijn immers geen gegevens van beschikbaar van de precieze deeltjes grote. Uitstoot is nog steeds gebaseerd op bouwjaar, dus elk bouwjaar heeft zo zijn eigen uitstoot norm...
Maar wel goed dat ze norm strakker aanhalen.

Bij auto's van vóór 31-12-2014 is de limiet 1.000.000 deeltjes per cm3, na die datum 250.000 / cm3. Een onderzoeker van TNO zegt erover:
Twee APK-limietwaarden
De eerste dieselvoertuigen met roetfilter (Euro 3-, 4- en 5a-modellen) zijn in de typegoedkeuringstest alleen op PM getest. Voor deze voertuigen wordt de APK-PN-limietwaarde 1.000.000 #/cm3. Vanwege de gebruikelijke restvoorraden zijn alle voertuigen die tot en met 31-12-2014 op naam zijn gezet in deze categorie ingedeeld.

Voor voertuigen met tenaamstelling vanaf 1-1-2015 werden in de typegoedkeuringstest op de rollenbank zowel de PM als PN-emissies gereglementeerd en gemeten. Voor deze voertuigen en voor Euro VI-trucks en -bussen wordt de APK-PN-limietwaarde 250.000 #/cm3.

Bron: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2020/09/apk-deeltjesteller-waarom-de-rookmeter-niet-meer-voldoet-10167469

Als een consument met een dieselvoertuig waarbij je het roetfilter hebt laten verwijderen zou ik me wel zorgen gaan maken. Je auto oprijden / exporteren is wellicht nog de enige optie, of snel dat roetfilter weer terug laten zetten en de boel origineel programmeren.

Overigens, in de toekomst wordt de APK verder aangescherpt. We gaan ook nog deeltjes tellen bij benzinemotoren, ADAS-controle komt in de APK en al jaren wordt er gekeken of er een controle op software in de ECU in de APK terecht kan komen. Dat is alleen (nog) te lastig.
 
Mzd22 zei:
Mensen die de roetfilter bewust weg laten halen, die moeten ze juist hard aanpakken.
Maar de gewone dieselrijder, die al met veel regels te maken krijgt (milieuzones, hoge mrb) wordt op hoge kosten gejaagd hierdoor. Als dit er door komt verwacht ik dat er veel dieselauto's naar de sloop gaan.
Een gewone dieselrijder gaat hier weinig van merken, want die laat zijn roetfilter zitten... Mijn vorige Insignia had na 358.000km nog zijn originele roetfilter, wat nog prima functioneerde. De uitlaatpijp was nog zo schoon dat de lasnaad nog zichtbaar was.
 
Mzd22 zei:
Mensen die de roetfilter bewust weg laten halen, die moeten ze juist hard aanpakken.
Maar de gewone dieselrijder, die al met veel regels te maken krijgt (milieuzones, hoge mrb) wordt op hoge kosten gejaagd hierdoor. Als dit er door komt verwacht ik dat er veel dieselauto's naar de sloop gaan.

Er zijn ook eigenaren die tegoedertrouw een diesel hebben aangeschaft, zonder te weten dat het DPF leeggehaald is. Niet redelijk om deze eigenaren op te zadelen met een financiele strop, ook al om er een periode is geweest (tot 1 jul 2017) dat er geen sanctie in de wet meer was op het leeghalen van een DPF.
 
Er komt een verruiming voor de bouwjaren 2011-2014 om een werkend DPF te hebben, eigenaren die hiervoor kiezen krijgen 15% extra roettax op de MRB en een aantekening op het kentekenbewijs.
 
Heb in 2014 een BMW 335D bj 2011) aangeschaft. Sinds 2017 weet ik dat het roetfilter leeg is gehaald en uitgeschreven. Per 1 juli 2017 is het strafbaar om zonder een werkend DPF rond te rijden. Herstel (orgineel DPF) kost ongeveer 2500 euro, ik heb besloten, gezien de kosten de ontwikkelingen af te wachten en ging er met de nieuwe regelgeving vanuit dat ik per APK vervaldatum na 1 jan 2022 een werkend DPF nodig zou hebben. Ik lees nu dat ook de bouwjaren tot en met 2014 (ipv tot en met 2010) onder de overgangsregeling gaan vallen in ruil voor 15% extra roettax bovenop de MRB. Hoe dan ook is de verruiming, mijn inziens, een goede beslissing. Voor mij had het DPF mogen blijven zitten, ook al had dat allerlei problemen kunnen geven. Velen brullen dat eigenaren maar moeten opdraaien voor het niet hebben van een werkend DPF, zich niet realiserend dat dit ook eigenaren zijn, die niet wisten een DPF loze auto te hebben gekocht.
 
Klinkt een beetje naïef toch? "Ich habe es nicht gewusst". Je koopt een hele specifieke auto, weet waarschijnlijk exact met welke opties, tuning, wervelkleppen etc.... En laat 'm dan niet even uitlezen op rariteiten?
 
Pietzoveel zei:
Klinkt een beetje naïef toch? "Ich habe es nicht gewusst". Je koopt een hele specifieke auto, weet waarschijnlijk exact met welke opties, tuning, wervelkleppen etc.... En laat 'm dan niet even uitlezen op rariteiten?

Gekocht van een particulier, bij een BMW specialist laten uitlezen (juist om zekerheid in te bouwen) km-stand klopte en de Co2 uitstoot perfect. Je moet diep de ECU in om de mappen te bekijken om te zien of de wervelkleppen, DPF en EGR zijn uitgeschreven, Kwam er achter bij het vervangen van de verstuivers dat de auto is ¨aangepast¨, toen na het demonteren van het inlaatspruitstuk de wervelkleppen afgedopt waren, anders had ik het nog niet geweten. Net zoals er nu nog eigenaren zijn, die niet weten dat het DPF is uitgeschreven, er gaan er nog een aantal flink schrikken......
 
adinsx zei:
ADAS-controle komt in de APK (..).

Nou ja, da's nog maar een wens / voornemen.

Rijkswaterstaat heeft om een onderzoek gevraagd.
20 interviews d.m.v. vragenlijst aan branchepartijen...

Als het aan de autobranche ligt, dan wordt ADAS toegevoegd aan de apk. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Beleidsondersteunend advies ADAS & (schade) reparatie’ dat is uitgevoerd door HAN Automotive Research en V-tron in opdracht van Rijkswaterstaat. (..)

Lees verder bij de bron:
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/aftermarket/28095-autobranche-voeg-adas-toe-aan-apk

Dat controle / kalibratie na schade van belang is, kan ik begrijpen.
 
Bemerbenz zei:
Pietzoveel zei:
Klinkt een beetje naïef toch? "Ich habe es nicht gewusst". Je koopt een hele specifieke auto, weet waarschijnlijk exact met welke opties, tuning, wervelkleppen etc.... En laat 'm dan niet even uitlezen op rariteiten?

Gekocht van een particulier, bij een BMW specialist laten uitlezen (juist om zekerheid in te bouwen) km-stand klopte en de Co2 uitstoot perfect. Je moet diep de ECU in om de mappen te bekijken om te zien of de wervelkleppen, DPF en EGR zijn uitgeschreven, Kwam er achter bij het vervangen van de verstuivers dat de auto is ¨aangepast¨, toen na het demonteren van het inlaatspruitstuk de wervelkleppen afgedopt waren, anders had ik het nog niet geweten. Net zoals er nu nog eigenaren zijn, die niet weten dat het DPF is uitgeschreven, er gaan er nog een aantal flink schrikken......
Even een blik in de uitlaat en je weet of het filter er zit. Een collega met een BMW 320 had ook zijn roetfilter weg laten halen omdat BMW vindt dat zo'n filter maar 180.000 km mee gaat. Binnen een paar dagen was zijn uitlaat zwart van het roet.
 
Bemerbenz zei:
Gekocht van een particulier, bij een BMW specialist laten uitlezen (juist om zekerheid in te bouwen) km-stand klopte en de Co2 uitstoot perfect. Je moet diep de ECU in om de mappen te bekijken om te zien of de wervelkleppen, DPF en EGR zijn uitgeschreven, Kwam er achter bij het vervangen van de verstuivers dat de auto is ¨aangepast¨, toen na het demonteren van het inlaatspruitstuk de wervelkleppen afgedopt waren, anders had ik het nog niet geweten. Net zoals er nu nog eigenaren zijn, die niet weten dat het DPF is uitgeschreven, er gaan er nog een aantal flink schrikken......

Over een paar jaar (misschien is het al zo ver) zal de dealer de geladen software van de auto binair kunnen vergelijken met de software zoals de fabrikant het geleverd heeft - inclusief bijhorende updates.
Op die manier kan je alle grappen en grollen van "uitschrijven" voorkomen en blijft alleen het APK-ombouwen als mogelijkheid over.
 
rke zei:
Bemerbenz zei:
Gekocht van een particulier, bij een BMW specialist laten uitlezen (juist om zekerheid in te bouwen) km-stand klopte en de Co2 uitstoot perfect. Je moet diep de ECU in om de mappen te bekijken om te zien of de wervelkleppen, DPF en EGR zijn uitgeschreven, Kwam er achter bij het vervangen van de verstuivers dat de auto is ¨aangepast¨, toen na het demonteren van het inlaatspruitstuk de wervelkleppen afgedopt waren, anders had ik het nog niet geweten. Net zoals er nu nog eigenaren zijn, die niet weten dat het DPF is uitgeschreven, er gaan er nog een aantal flink schrikken......

Over een paar jaar (misschien is het al zo ver) zal de dealer de geladen software van de auto binair kunnen vergelijken met de software zoals de fabrikant het geleverd heeft - inclusief bijhorende updates.
Op die manier kan je alle grappen en grollen van "uitschrijven" voorkomen en blijft alleen het APK-ombouwen als mogelijkheid over.
Ik heb wel eens wat software gemaakt voor satteliet ontvangers. Om piraterij te voorkomen is het bijzonder onwenselijk dat mensen zelf software in die dingen programmeren, er waren daarom ook allerlei maatregelen getrofen om te zorgen dat dat niet mogelijk is. Dat soort technieken zijn ook prima in auto's toe te passen. Maar goed, dat kost natuurlijk geld dus lagere winsten voor de fabrikanten.
 
EVV zei:
rke zei:
Bemerbenz zei:
Gekocht van een particulier, bij een BMW specialist laten uitlezen (juist om zekerheid in te bouwen) km-stand klopte en de Co2 uitstoot perfect. Je moet diep de ECU in om de mappen te bekijken om te zien of de wervelkleppen, DPF en EGR zijn uitgeschreven, Kwam er achter bij het vervangen van de verstuivers dat de auto is ¨aangepast¨, toen na het demonteren van het inlaatspruitstuk de wervelkleppen afgedopt waren, anders had ik het nog niet geweten. Net zoals er nu nog eigenaren zijn, die niet weten dat het DPF is uitgeschreven, er gaan er nog een aantal flink schrikken......

Over een paar jaar (misschien is het al zo ver) zal de dealer de geladen software van de auto binair kunnen vergelijken met de software zoals de fabrikant het geleverd heeft - inclusief bijhorende updates.
Op die manier kan je alle grappen en grollen van "uitschrijven" voorkomen en blijft alleen het APK-ombouwen als mogelijkheid over.
Ik heb wel eens wat software gemaakt voor satteliet ontvangers. Om piraterij te voorkomen is het bijzonder onwenselijk dat mensen zelf software in die dingen programmeren, er waren daarom ook allerlei maatregelen getrofen om te zorgen dat dat niet mogelijk is. Dat soort technieken zijn ook prima in auto's toe te passen. Maar goed, dat kost natuurlijk geld dus lagere winsten voor de fabrikanten.

Ze vervangen gewoon de computer (chip met de mapping) door een computer met zelfgebakken software.
Deze chip, roetfilter en EGR klep terugplaatsen speciaal voor de APK blijft echter wel een mogelijkheid.
In oudere systemen werd een rom of eprom chip toegepast. Deze chips kan je eenmalig programmeren (de eproms zijn te resetten met ultraviolet licht).
In alle gevallen kan je de software vergelijken met wat het hoort te zijn. Daarvoor is wel een database nodig waarin bijgehouden wordt welke auto welke updates en aanpassingen gehad heeft en wat er wettelijk gezien in moet zitten.

Maar aanpassingen zoals deze voor dieselgate noodzakelijk waren kunnen dan ook geregistreerd worden.
 
Hier in België doet men steekproeven op roetfilters tijdens de technische controle zag ik in het nieuws, maar iemand vertelde me dat zo een apparatuur om dit te meten nog niet zou bestaan.
 
Ewout zei:
Hier in België doet men steekproeven op roetfilters tijdens de technische controle zag ik in het nieuws, maar iemand vertelde me dat zo een apparatuur om dit te meten nog niet zou bestaan.

Een goedkope (betaalbaar voor de lokale garage), betrouwbare, makkelijk te gebruiken meter is nog in ontwikkeling. Hoe ver deze ontwikkeling op dit moment is weet ik niet maar het feit dat de Nederlandse regering begint over "geen APK zonder DPF" mag een indicatie zijn dat er binnenkort dit soort meetinstrumenten op de markt komen.
Het is wel jammer dat dit weer een extra investering van de garagist vereist. Het zou mij daarom niet verbazen als er straks garages zijn die geen diesel APK meer doen en misschien komen er zelfs diesel-only garages.
 
Gepubliceerd in de staatscourant. De diesels tot en met bouwjaar 2016 mogen het roetfilter uit laten schrijven in het geval de deeltjestest niet gehaald wordt (roetfilter vervangen/reinigen kan natuurlijk ook). Deeltjestest gaat in op 1 juli 2022. Gelijktijdig met het uitschrijven wordt de MRB met 15% verhoogd.
Een hele geruststelling voor alle eigenaren met een slecht of verwijderd roetfilter (als de auto niet op kenteken gezet is na 31-12-2016).
 
Bemerbenz zei:
Heb in 2014 een BMW 335D bj 2011) aangeschaft. Sinds 2017 weet ik dat het roetfilter leeg is gehaald en uitgeschreven. Per 1 juli 2017 is het strafbaar om zonder een werkend DPF rond te rijden. Herstel (orgineel DPF) kost ongeveer 2500 euro, ik heb besloten, gezien de kosten de ontwikkelingen af te wachten en ging er met de nieuwe regelgeving vanuit dat ik per APK vervaldatum na 1 jan 2022 een werkend DPF nodig zou hebben. Ik lees nu dat ook de bouwjaren tot en met 2014 (ipv tot en met 2010) onder de overgangsregeling gaan vallen in ruil voor 15% extra roettax bovenop de MRB. Hoe dan ook is de verruiming, mijn inziens, een goede beslissing. Voor mij had het DPF mogen blijven zitten, ook al had dat allerlei problemen kunnen geven. Velen brullen dat eigenaren maar moeten opdraaien voor het niet hebben van een werkend DPF, zich niet realiserend dat dit ook eigenaren zijn, die niet wisten een DPF loze auto te hebben gekocht.

Dan heb je in de afgelopen jaren ook minstens 5% minder brandstof verbruikt en 20 pk meer gehad. Bij 50.000 km/jaar en 0,5 cent besparing per km is dat 250 euro per jaar. Dus het meeste geld van de ombouw heb je al verdiend :p
 
Opmerkelijk dat deze wijziging alleen geldt voor de roetfilters van voertuigen met dieselmotoren. Immers, veel, zo niet de meeste, direct ingespoten benzinemotoren hebben ook een roetfilter erop. Waarom zou je die niet meenemen met deze wijziging? Gebrek aan kennis?
 
PauseBreak zei:
Opmerkelijk dat deze wijziging alleen geldt voor de roetfilters van voertuigen met dieselmotoren. Immers, veel, zo niet de meeste, direct ingespoten benzinemotoren hebben ook een roetfilter erop. Waarom zou je die niet meenemen met deze wijziging? Gebrek aan kennis?
Waarschijnlijk omdat een roetfilter bij een benzinemotor minder problemen geeft als bij een oudere generatie diesel en daarmee de kans kleiner is dat die verwijderd wordt.
 
EVV zei:
PauseBreak zei:
Opmerkelijk dat deze wijziging alleen geldt voor de roetfilters van voertuigen met dieselmotoren. Immers, veel, zo niet de meeste, direct ingespoten benzinemotoren hebben ook een roetfilter erop. Waarom zou je die niet meenemen met deze wijziging? Gebrek aan kennis?
Waarschijnlijk omdat een roetfilter bij een benzinemotor minder problemen geeft als bij een oudere generatie diesel en daarmee de kans kleiner is dat die verwijderd wordt.

Lijkt me niet heel aannemelijk gezien het concept van een roetfilter vrijwel altijd problemen geeft in de loop der jaren. Hoe dan ook, als je iets wilt doen in het kader van het milieu, dan pak je iedere auto met een roetfilter aan, ongeacht de brandstof die wordt gebruikt.
 
^^^ gebrek aan kennis bij de beleidsmakers / politici?

Benzine zit nog altijd als 'schone brandstof' in het hoofd van velen (tov diesel dan), denk ik.
Dat de benzine techniek veranderd is (directe inspuiting) zal nog niet iedereen weten (en dát wat er dan mee samenhangt).
Lobby clubs houden hun mond er (vooralsnog) wel over, lijkt mij.
 
Durashift zei:
^^^ gebrek aan kennis bij de beleidsmakers / politici?

Benzine zit nog altijd als 'schone brandstof' in het hoofd van velen (tov diesel dan), denk ik.
Dat de benzine techniek veranderd is (directe inspuiting) zal nog niet iedereen weten (en dát wat er dan mee samenhangt).
Lobby clubs houden hun mond er (vooralsnog) wel over, lijkt mij.

Dat weten ze donders goed, en ze weten ook heel goed dat die handel in fossielstokers zo lang mogelijk in stand gehouden moet worden.... het fossielstokertje is nu immers nog een prima melkkoe en daarmee een forse inkomstenbron van accijns, dat prikmobieltje daar in tegen is nu nog een stevige kostenpost.
Dus eerst de dieselrijders dwingen richting een benzinestoker, en pas als dat een beetje gelukt is de benzinerijders weer verder dwingen richting een prikmobiel.
De bovag vaart er wel bij, en zo hebben de beleidsmakers/politici ook wat meer tijd om die nu nog zwaar gesubsidieerde prikmobiel wat geleidelijker aan om te vormen tot de toekomstige melkkoe.
 
PauseBreak zei:
EVV zei:
PauseBreak zei:
Opmerkelijk dat deze wijziging alleen geldt voor de roetfilters van voertuigen met dieselmotoren. Immers, veel, zo niet de meeste, direct ingespoten benzinemotoren hebben ook een roetfilter erop. Waarom zou je die niet meenemen met deze wijziging? Gebrek aan kennis?
Waarschijnlijk omdat een roetfilter bij een benzinemotor minder problemen geeft als bij een oudere generatie diesel en daarmee de kans kleiner is dat die verwijderd wordt.

Lijkt me niet heel aannemelijk gezien het concept van een roetfilter vrijwel altijd problemen geeft in de loop der jaren. Hoe dan ook, als je iets wilt doen in het kader van het milieu, dan pak je iedere auto met een roetfilter aan, ongeacht de brandstof die wordt gebruikt.
Ik heb mijn 2e (diesel)wagen met roetfilter. Het goeie systeem natuurlijk van de 'uitvinder' van het systeem. Nog nooit een probleem gehad.
Als je énkel korte ritten doet dan zal die filter wel dichtslibben en moet je hem na een tijd vervangen maar bij correct gebruik: eindeloze probleemloze kilometers.
 
Terug
Bovenaan