Aanschaf andere auto (diesel)

Dominique Moerman

Net ingestapt
Beste autokenners,

Na 6,5 jaar in een Mitsubishi Grandis (lpg) te hebben gereden ben ik nu toe aan wat anders.
De 6 zitplaatsen zijn niet meer.nodig, een flinke station voldoet nu ook.
Oudste zoons komen in de puberteit en worden flink groot!
We rijden 50.000 per jaar, mijn voorkeur gaat uit naar een diesel.
Het liefst weer Japans of Koreaans.
Ik kom tot de volgende shortlist:
Toyota Avensis
Mazda 6
Hyundai i40

Heeft iemand ervaringen met deze auto's?
Welke zou jullie voorkeur hebben?
Alvast bedankt voor het meedeñken!

Welk budget? Hyundai heeft bijvoorbeeld 5 jaar garantie, dus als je een 3 jaar oude koopt...

Ik heb geen ervaring jonger dan 20 jaar met de Avensis, 40 jaar met de toen nog Mazda 626. Het lijken me alle 3 erg goede wagens, gewoon de beste deal zoeken en mogelijk eigenaardigheden ontdekken. Bij Mazda werkt bijvoorbeeld het touchscreen niet als je rijdt, erg veilig maar als je bijrijder graag de muziek uitzoekt is het niet handig.

Toyota diesels komt heel precies, er zijn lichtingen die een miljoen hebben gehaald, maar ook lichtingen een en al drama. Volgens mij heeft Toyota de diesel slag verloren toen de milieueisen om de hoek kwamen kijken.

Verder zijn mazda en Hyundai en de andere merken uit Japan en Korea geen hoogvliegers qua diesels

Qua diesel kun je beter kijken naar een laguna en of talisman

Een citroen picasso van laatste generatie is ook verstandige auto

Bij peugeot en Citroën met een grote boog om de hybride dieserls heen, je krijgt dan de beruchte half automaat er bii

Een scoda superb van de laatste generatieis ook een fijne auto. Je kan dan ook gaan voor de liftback. Die staan voor mooiere prijzen te koop dan de station. Eerdere generaties niet aan beginnen die hadden de 2.0 tdi pompverstuiver. Heb het idee dat die generatie totaal van het straatbeeld zijn verdwenen

Auto encyclopedie zei:
Toyota diesels komt heel precies, er zijn lichtingen die een miljoen hebben gehaald, maar ook lichtingen een en al drama. Volgens mij heeft Toyota de diesel slag verloren toen de milieueisen om de hoek kwamen kijken.

Verder zijn mazda en Hyundai en de andere merken uit Japan en Korea geen hoogvliegers qua diesels

Qua diesel kun je beter kijken naar een laguna en of talisman

Een citroen picasso van laatste generatie is ook verstandige auto

Ik ben het volledig eens met bovenstaande Quote van Auto encyclopdie.

De Mazda 2.2 diesel kent ook relatief veel problemen met regeneren, en heeft een zwakke koppakking. Van je lijstje zou ik zeker niet de Mazda 6 met 2.2 diesel kiezen.

Gezien de wensen zou ik ook de Citroen C4 Grand Picasso 2 vanaf 2013, de Renault Talisman, Laguna 3 en Grand Scenic aanbevelen. De diesels van Renault liggen ook in diverse modellen van Mercedes.

Zowel Renault als Peugeot / Citroen hebben de afgelopen jaren goede diesels gemaakt.

Hallo,
Heb de reviews er eens op nageslagen.
Als ik dan lees wat de c4 picasso aan problemen geeft in 100.000 kilometer:
Motorstoringen, koppeling stuk en meer van die ongein.
Daar word ik natuurlijk niet vrolijk van.
Heb er niet zomaar 1tje gelezen, maar meerdere.

Dominique Moerman zei:
Hallo,
Heb de reviews er eens op nageslagen.
Als ik dan lees wat de c4 picasso aan problemen geeft in 100.000 kilometer:
Motorstoringen, koppeling stuk en meer van die ongein.
Daar word ik natuurlijk niet vrolijk van.
Heb er niet zomaar 1tje gelezen, maar meerdere.

Belangrijk bij de C4 Grand Picasso is om naar de nieuwere bouwjaren te kijken. Het model tm 2012 scoorde erg matig op betrouwbaarheid, en kende veel storingen. Het 2e model wat in 2013 kwam was veel beter, en rijpte ook tijdens de productie. Zeker de faceliftmodellen die in de loop van 2016 kwamen waren opvallend goed. De diesels in het 2e model vanaf 2013 waren prima.

We hebben zelf goede ervaringen met de techniek van de 1.6 HDI motor (in een C3 2), inmiddels heeft de auto 208.000 kilometer gelopen en aan de dieseltechniek is niet gesleuteld, de koppeling is ook gewoon nog orgineel.

Succes met de zoektocht.

De nieuwere picasso, kent wel. Problemen met de half automaten, later kwamen er vol automaten, ook kende de eerste puretech motoren problemen en de thp blokken . Maar de dieselmotoren zijn verder prima

Een ander detail is dat de grand picasso net zo duur in de wegenbelasting is als de gewone. Voordeel is dat de picasso in zijn algemeen goedkoop is voor zijn segment. Renaults zijn zwaarder.

Fijnste blok is de 1.6 blue hdi die heeft euro 6 en veel koppel voor zijn doen

Als je een goede diesel zoekt moet je bij Citroen, Peugeot, Renault of Opel zijn.
HDI, dCi en cdti motoren van die merken zijn heel betrouwbaar en zuinig.

Talisman, 508, Insignia zijn de modellen waar je eens naar moet kijken.

Een auto van bijna 1500kg aangedreven door een 112pk sterke 1.6diesel motor zou mijn voorkeur niet hebben.
Daar moet minstens een 2.0l motor in.

De 1.6 diesel van BMW had nog wel eens problemen met het oprekken van de distributieketting, het was zeker niet de beste BMW diesel. Ik heb zelf verder geen ervaring met deze motor.

In mijn ogen was het toch een beetje een noodgreep van Toyota. Toyota was goed in hybrides maar had toen geen enkele diesel die aan de emissieeisen kon voldoen, Toyota wilde voor de Europese markt wel diesels leveren, maar niet zelf een dure motor ontwikkelen.

Terug
Bovenaan