Koopadvies eerste project auto

A

Anoniem

Guest
[size=medium]Beste lezers van Autoweek,

ik ben al een enige tijd onderzoek aan het doen naar een goede eerste project/klus auto. Ik ben erg nieuw als het gaat om klussen aan auto's en heb tot nu toe alleen ervaring opgebouwd met simpele dingen zoals remmen vervangen, een nieuw band op de auto zetten, olie vervangen, etc.

Nu heb ik niet alleen de vraag welke auto een goede optie zou zijn, maar ook hoe ik dit het beste kan aanpakken als we het hebben over maandelijkse kosten. Is de auto schorsen de beste optie of zijn er betere mogelijkheden?
Ik hoor het graag van jullie![/size]

(aanvullende info na een aantal goede vragen: )
- het uiteindelijke doel is een dagelijks bruikbare wagen, geen intentie om een drifter of andere richting op te gaan
- ik ben niet opzoek om laservaring op te doen
- mijn budget ligt met een maximum op 800 euro, dit wel voor een rijdende auto
- een werkplek om te klussen en de auto te stallen is aanwezig
- ik heb een aantal vrienden en kennissen met meer ervaring dan mij, deze zouden mij dus prima kunnen helpen

Dit is inderdaad een auto wat uiteindelijk dient voor dagelijks gebruik, ik heb helaas geen andere auto ter beschikking maar wel vaker de auto van vrienden, familie, etc.

Wat wil je ermee bereiken, wat is je doel?
Wil je laservaring opdoen of alleen aan de auto sleutelen?
Wat is je budget?
Heb je een garage waar je kunt klussen en de auto stallen?
Zoek je een oldtimer?
Wil je er ook mee kunnen rijden of heb je de auto ernaast?
Heb je hulp, als je er niet uitkomt?
Heb je goed gereedschap en een maandelijks budget voor je project?

De antwoorden op dit soort vragen hangen sterk van je wensen, budget en mogelijkheden af. Voor een paar honderd euro (of minder:T) vind je al wel een eenvoudig wagentje waar je wat sleutelervaring mee op kunt doen. Schorsen of niet? Tsja, als je een garage ter beschikking hebt en er toch voor langere tijd niet mee wilt rijden kun je het doen.

Je zult niet de eerste die vol enthousiasme een auto uit elkaar trekt en er vervolgens niet meer aan toe komt/de kennis/vaardigheden heeft om de auto weer op te bouwen. Met dit soort zaken adviseer ik dus altijd om te beginnen met een auto die niet zulke roestproblemen heeft dat je direct moet gaan beginnen met lassen en plaatwerk. Koop iets wat nog rijdt zodat je zeker weet dat de motor nog leeft en iets waar voldoende onderdelen voor te vinden zijn. Een kever is altijd goed (y)

Ja is het project auto inderdaad voor erbij? Of gewoon leuk om mee te rijden?

Simpele techniek vind je inderdaad in de oude bestsellers. Een 2CV of een Kever, maar ook een Mini of een Renault 4 komen in die gedachte. Ga je dan wat jonger zoeken kom je op de opvolgers, Renault 5, Peugeot 205, etc. etc.
Das leuk om te beginnen als je een harde kunt vinden met weinig laswerk.

Om te rijden kun je nog kijken naar de hot hatches uit einde jaren 90 begin jaren 00. Maar dan heb je al wel lastigere auto's qua techniek.

Als een echte klassieker iets te ver is en bijvoorbeeld stalling ook niet altijd voorhanden is, is een leuke oudere hothatch weer netjes maken wellicht een idee.
'Verfraaide' snelle 106-jes en Golfs GTI genoeg die het waard zijn om in oude glorie te herstellen.

Als je niet kan stallen en dus niet voordelig kan schorsen zou ik heel overzichtelijk vooruit plannen:

Zoek een auto bij particulier of sloop met duidelijk probleem dat jou wel aanstaat (motorschade, versnellingsbak, spuitwerk, laswerk etc) Plan alles: spuiten, huren van brug, onderdelen, hulp, vrije dagen. En dan zo snel mogelijk die auto fiksen en verkopen. Kies voor populair spul : klein & licht, simpel, voordelig te rijden etc.

Mij lijkt het zonde om meer dan €1000 te investeren in de auto, 20 weekenden prutsen, €1000 materiaal, €500 overige en dan versloft het ergens nog een jaar omdat je teveel hooi op je vork hebt genomen.

Een gebakkie van nieuwe uitlaat, banden en remmen voorzien is natuurlijk veel overzichtelijker en terwijl hij rijdend blijft en alweer te koop staat kan je in overleg met koper misschien nog even de distributie doen.

Echte (semi)klassiekers aanpakken is natuurlijk spannender maar met bovenstaande kan je volgens mij erg nuttige ervaring opdoen.

Of begin met iets heel goedkoops als een Seicento Sporting. Voor het mooie eentje van €300 ofzo met werk. Punt is alleen dat zo'n ding nooit heel veel geld opbrengt. Maar wel overzichtelijk om aan te klussen.

Wat Zadelsnuiver ook al zegt: koop iets wat overzichtelijk te repareren is. Ga geen volledige auto uit elkaar halen als je situatie dat niet toelaat. Ik heb al veel gevallen gezien van mensen die een projectauto kochten waarvan het uiteindelijk veel te lang duurde en de kosten te hoog werden, waardoor de auto weer in onderdelen is verkocht. Oldtimers zijn relatief makkelijk aan te werken, maar tegelijkertijd ook weer duurder. Heb zelf drie oude Opels waar ik aan begonnen ben zonder veel technische kennis. Met hulp van buitenaf kun je al heel ver komen. Ik heb ook al eens een Subaru Justy (Suzuki Swift met vierwielaandrijving) gekocht voor 300 euro als projectauto en deze weer doorverkocht voor 400 euro. In jouw geval zou ik gaan voor een Starlet of Swift, goedkoop, oerbetrouwbaar en onderdelen zijn gemakkelijk op de sloop te krijgen. Als je geen zin hebt in laswerk kijk dan goed naar de dorpels, wielkasten en uitlaat. Succes!

Terug
Bovenaan