Zuinige diesel 8-9 personenbus advies gevraagd

A

Anoniem

Guest
Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een personenbusje 7-8-9 zitter (,dus geen MPV of SUV) op benzine, en de zoektocht blijkt moeilijker te zijn dan ik dacht. Ik heb behalve de Nissan NV200 Evalia haast geen ander busje kunnen vinden. Ik zou graag advies willen welke mogelijkheden er zijn. Ik ben dus echt op zoek naar een personenbusje min of meer het formaat van een VW Transporter (geen op benzine kunnen vinden), en enigszins zuinig in verbruik. Mijn budget is ongeveer 10.000€.

Groetjes..

Hallo mensen, wat kunnen jullie mij aanraden als koopadvies voor een zuinige 8-9 persoonbus. Mijn budget is ongeveer 13-15K. Liefst heb ik er een voor max. 10K.

Gr.

Dan kom je toch uit op de verlengde espace. Oh geen mmpv lees ik nu

Maar de nv200 evalia 1.5 diesel kan snel uit. Omdat grote mpv en busjes dikke zware motoren hebben die wel een slokje benzine lusten.

De 1.6 nv200/evalia komt kracht te kort en zal ook wel wat lusten omdat vaak het uiterste wordt gevraagd om nog enigzins mee te komen.

Een nv200 is kleiner dan een transporter.

Er zijn ook verlengde 7 zitters in de bekende bestelauto's in personen uitvoeringen.

Waarom geen MPV en wel een busje ? In mijn ogen heeft zo'n bus vrijwel alleen maar nadelen tov een echte grote MPV. zeker qua comfort, rijeigenschappen en aanbod op benzine. Zeker als 7 zitter is er veel keuze. zoals een grand espace, alhamra, galaxy, etc.

of een Town & Country

In de regel zijn moderne personenbussen gebaseerd op een bedrijfswagen voorzien van een dieselmotor.

Formaat Doblo is denk ik te klein? https://www.autowereld.nl/fiat/doblo/1-4-t-jet-easy-7p-33539314/foto.html#foto-457765127

Dit is het enigste wat ik zo snel voor je kon vinden met een benzinemotor:

2005 Fiat Ducato 2.0
EUR 10.950,-
107.511 km

Veel ruimer ga je ze niet vinden!

fiat-ducato-combinato-2-0-benzine-9-persoons-youngtimer.jpg

AsconaGT zei:
Waarom geen MPV en wel een busje ? In mijn ogen heeft zo'n bus vrijwel alleen maar nadelen tov een echte grote MPV. zeker qua comfort, rijeigenschappen en aanbod op benzine. Zeker als 7 zitter is er veel keuze. zoals een grand espace, alhamra, galaxy, etc.

of een Town & Country

Een busje is wat meer ruimer van binnen, terwijl de MPV van binnen denk ik toch wel opeengekropt is. Vandaar.

Auto encyclopedie zei:
Dan kom je toch uit op de verlengde espace. Oh geen mmpv lees ik nu

Maar de nv200 evalia 1.5 diesel kan snel uit. Omdat grote mpv en busjes dikke zware motoren hebben die wel een slokje benzine lusten.

De 1.6 nv200/evalia komt kracht te kort en zal ook wel wat lusten omdat vaak het uiterste wordt gevraagd om nog enigzins mee te komen.

Een nv200 is kleiner dan een transporter.

Er zijn ook verlengde 7 zitters in de bekende bestelauto's in personen uitvoeringen.

Ik heb de NV200 Evalia 1.6 proefgereden. Reed op zich wel best vlot. Vond m wel iets luiderig. Het leek ook alsof het achterstel zwiepte. Denk dat zwaardere banden en velgen m goed zouden doen.

Vin cent zei:
In de regel zijn moderne personenbussen gebaseerd op een bedrijfswagen voorzien van een dieselmotor.

Formaat Doblo is denk ik te klein? https://www.autowereld.nl/fiat/doblo/1-4-t-jet-easy-7p-33539314/foto.html#foto-457765127

Ja die is denk ik te klein. Wil echt iets ruimers en dan kom ik toch uit op een busje a la transporter.

Guus Leferink zei:

2005 Fiat Ducato 2.0
EUR 10.950,-
107.511 km

Hmm. Niet slecht. Is dit ongeveer even groot als een transporter? Weet je iets over het verbruik van zoiets?

Michael Knight zei:
Guus Leferink zei:

2005 Fiat Ducato 2.0
EUR 10.950,-
107.511 km

Hmm. Niet slecht. Is dit ongeveer even groot als een transporter? Weet je iets over het verbruik van zoiets?

Iets groter dan een transporter, meer richting vw lt. Gokje ik denk dat die 1 op 8/9 rijdt

Helaas voor jouw is de verlengde Kangoo 7 persoons alleen in diesel. Maar nogmaals dat rijdt voordeliger als deze Fiat en dan over de 3.3 v6 van asccona gt maar te zwijgen.

Bij een bus zonder turbo ga je het gebrek aan koppel missen

De nv200 is als wereld auto op de markt gezet, dat is terug te vinden in het rijgedrag. In New York rijden ze als taxi rond, maar dan als 2.0 benzine

Zoek je nu ong. 2 weken denk ik, en voorlopig ziet het eruit dat de Nissan NV200 enigste zuinigste compacte busje is.

Michael Knight zei:
Zoek je nu ong. 2 weken denk ik, en voorlopig ziet het eruit dat de Nissan NV200 enigste zuinigste compacte busje is.

Ja dat denk ik ook. Je kan nog op de autovergelijker van autoweek filteren op zitplaatsen en checken wat er uitkomt.

Maar als je tijd en zin hebt ook even proefrijden in de 1.5 dci. Hoewel je loopt dan wel gevaar dat je de 1.6 helemaal niks vindt

Misschien eerste generatie Dacia Logan 7 persoons, dan hou je ook nog budget over.

Mercedes vaneo 7u persoons, volgens mij is 3e rij dan een noodzitje

Auto encyclopedie zei:
Iets groter dan een transporter, meer richting vw lt. Gokje ik denk dat die 1 op 8/9 rijdt

Denk eerder 1 op 6-7.

Ik heb alleen ervaring met diesel busjes, maar een Renault Master (zelfde formaat) op diesel doet al 1 op 9, een oudere Trafic 1 op 11 en de nieuwere gaan richting de 1 op 14.

Kijk eens over de grens, daar vind je wel benzine Transporters. Maar met dit budget betreft het wel oude T4's.

De meeste personenbusjes zijn gewoon bedrijfswagens, verwacht daarvan niet dat ze heel stil zijn en in onbeladen toestand zeer comfortabel.
De meeste exemplaren die je vind zijn ex-taxibusjes, en die hebben ook al een aardig werkzaam leven achter de rug. (vandaar dat het meestal ook diesels zijn)
Voor benzine-exemplaren kun je beter in Duitsland gaan zoeken, maar houd echter wel rekening met een vrij dorstig verbruik wat rond de 1:8 zal worden bij een normale rijstijl.

Wil je een personenbus met comfort die tevens ook nog stil is: ga dan op zoek naar een USA-exemplaar (Chevy/GMC/Ford) en laat het Europese en Japanse spul links liggen... dat USA-spul is ook wel heel dorstig maar op LPG blijft het kostenplaatje van het verbruik nog heel netjes op het niveau van een benzinegestookte SUV hangen.

Vin cent zei:
Auto encyclopedie zei:

Denk eerder 1 op 6-7.

Ik heb alleen ervaring met diesel busjes, maar een Renault Master (zelfde formaat) op diesel doet al 1 op 9, een oudere Trafic 1 op 11 en de nieuwere gaan richting de 1 op 14.

De Nissan NV200 met een 1600 benzinemotor zou op papier zuinig zijn. Het weegt ook maar iets van 1300kg.

Michael Knight zei:
Vin cent zei:
Auto encyclopedie zei:

Denk eerder 1 op 6-7.

De Nissan NV200 met een 1600 benzinemotor zou op papier zuinig zijn. Het weegt ook maar iets van 1300kg.

klopt de 1.6 nv200 zal het beter doen qua verbruik dan grotere bussen op benzine.

Wellicht is CNG een optie, dat is namelijk vrij populair bij gepland vervoer (taxibusjes).

Michael Knight zei:
(..)

Een busje is wat meer ruimer van binnen, terwijl de MPV van binnen denk ik toch wel opeengekropt is. Vandaar.

Als je een NV200 ruim genoeg vind voor 9 personen.. dan is een redelijk goede MPV (van de oude stempel) toch zeker het overwegen waard.

Ik vind zo'n NV200 nou niet echt het toppunt van ruimte. Voorganger Serena was ruimer, naar mijn mening.

Wat is de reden voor benzine keuze? De houderschapsbelasting, denk ik?

Tja, als je nu de beste bus in het aanbodsegment kan vinden met een acceptabele kilometerstand op diesel.. dan zijn wellicht de meerkosten te overwegen?

Er zijn wel instellingen in NL die met nette personenbusjes rijden, vaak ook op diesel, met relatief lage kilometerstanden. Dat kan een goede keuze zijn, indien beschikbaar, denk ik.

Als je een NV200 ruim genoeg vind voor 9 personen.. dan is een redelijk goede MPV (van de oude stempel) toch zeker het overwegen waard.

durashift bedoeld denk ik ook 7 personen, en hij heeft wel een goed punt als 7 zitplaatsen voldoende is. Daarom ook eerder de vraag; waarom per se busje met alle nadelen van dien (gewicht, comfort, aanbod, etc.)

Ik heb een NV200 nooit heel goed van dichtbij gezien, maar wat zo lijkt is die echt niet groter dan een grote MPV
18tdieulhd-eNV200EVALIAHelios609_jpg_ximg_l_12_m_smart-770x350.jpg

als je dan bijvoorbeeld een grote MPV zoals een chrysler Town & Country kijkt;

20b0e57c973bd727858689cac0b40c9ax.jpg

Of grand espcace m(afbeelding is 6 stoelen, maar kan ook met 7)
Renault-Espace-Seating-View.jpg

dan doen die weinig onder qua ruimte. Maar wel veel meer aanbod, comfort en luxe en praktischer. Voor een Ford Galaxy, KIA Carnival en alle soortgenoten in grote MPV's geld het zelfde.

Wil je echt naar 8 of 9 personen dan zit je wel aan een echt busje of amerikaanse SUV, zeker voor dit geld en benzine word dat heel lastig en zou ik over de grens gaan zoeken. Dan kom je op auto's zoals een Mitsubishi L300 bus en staan ook wel wat T4's op benzine, met de nodige ervaring. Of een Honda Pilot 8 persoons. maar blijft heel lastig met meer dan 7 personen

Durashift zei:
Michael Knight zei:
(..)

Ik vind zo'n NV200 nou niet echt het toppunt van ruimte. Voorganger Serena was ruimer, naar mijn mening.

Tja, als je nu de beste bus in het aanbodsegment kan vinden met een acceptabele kilometerstand op diesel.. dan zijn wellicht de meerkosten te overwegen?

Er zijn wel instellingen in NL die met nette personenbusjes rijden, vaak ook op diesel, met relatief lage kilometerstanden. Dat kan een goede keuze zijn, indien beschikbaar, denk ik.

De NV200 Evalia zou maar 1300kg zijn met een 1.6 motor. Dus gunstig in de belasting, en wellicht haalt het makkelijk 1:10 bij stadsverkeer. Het heeft 7 zits, denk dat achterin makkelijk 3 kinderen passen en 2 volwassenen en een tiener op de 2e bank. Dus 8 personen zou wel lukken denk ik.

Voor zover kom ik niet verder dan een Nissan NV200. Mijn vereiste is namelijk wel dat 1:10 in de stad haalbaar is.

Michael Knight zei:
Mijn vereiste is namelijk wel dat 1:10 in de stad haalbaar is.

Houd er goed rekening mee dat het verbruik tussen leeg en vol beladen aardig uiteen loopt: met 2 volwassenen + 3 kinderen + een tiener + een beetje handbagage ben je vlot 400 kg verder en dat zal de motor echt wel laten merken in het verbruik.
Die vereiste van 1:10 zal op zich best wel haalbaar zijn, of het vol beladen in het stadsverkeer ook haalbaar blijft zal aardig van de rijomstandigheden afhankelijk zijn.

Kwam net tijdens het zoeken op een Mazda 5. Wat kunnen jullie mij daarover mededelen?

Michael Knight zei:
Durashift zei:
Michael Knight zei:
(..)

De NV200 Evalia zou maar 1300kg zijn met een 1.6 motor. Dus gunstig in de belasting, en wellicht haalt het makkelijk 1:10 bij stadsverkeer. Het heeft 7 zits, denk dat achterin makkelijk 3 kinderen passen en 2 volwassenen en een tiener op de 2e bank. Dus 8 personen zou wel lukken denk ik.

Voor zover kom ik niet verder dan een Nissan NV200. Mijn vereiste is namelijk wel dat 1:10 in de stad haalbaar is.

8 personen lukt vast wel , maar hij heeft echt maar 7 gordels. Ik zal idd ook om de wegenbelasting voor een nv200/evalia gaan ipv een grote mpv.

Auto encyclopedie zei:
Michael Knight zei:
Durashift zei:
Michael Knight zei:
(..)

8 personen lukt vast wel , maar hij heeft echt maar 7 gordels. Ik zal idd ook om de wegenbelasting voor een nv200/evalia gaan ipv een grote mpv.

Wat zou je van de Mazda 5 zeggen ?

Mazda 5 is goede auto voor zo ver ik weet, de roest duivel is zijn grootste vijand, dus voor een zo recent mogelijk model gaan.

Maar moet perse schuifdeuren hebben? Want qua ruimt minder dan de Nissan evalia?

Dacia Lodgy? Die lijkt me een stuk ruimer dan een Mazda 5, ook vind ik ze niet echt duur: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/dacia/m1579406079-dacia-lodgy-1-2-tce-115pk-7p-prestige-leder-clima-navigatie.html>

Als het perse iets met schuifdeuren moet wezen , dan is de ford grand c-max ook nog een optie , die is er ook met kleine 1.0 turbo motoren , redelijk zuinig en redelijk wat koppel.

Auto encyclopedie zei:
Michael Knight zei:
(..)

^^^ dan kom je dus verzekeringstechnisch in de knel, indien er iets gebeurt met meer personen in de auto dan dat er gordelplaatsen voor zijn. Los van een eventuele boete door oom agent. Wil je dat risico lopen?

Een MPV uit de PSA/Fiat generatie is maar 250 kilogram zwaarder. Vaak heb je daar in de basisversies één of twee banken achterin . Dan kan je op 8 volwaardige zitplaatsen komen.

Onderstaand voorbeeld rept daarover, maar de foto's laten dat weer niet zien.
Losse zitplaatsen bijkopen is duur of erg lastig om aan te komen.

LPG is te overwegen, uit te rekenen.

Met de 2 liter 8v PSA motor in de eerste serie van dit viertal heb ik wel 1 op 10 kunnen halen, maar dan vooral op langere stukken over provinciale wegen. In de stad moet je toch wel met een 1 op 7 a 8 rekening houden, denk ik. Met LPG zijn die kosten dus te drukken.

https://www.autoweek.nl/occasions/citroen/c8/40604801/20-16v-ligne-ambiance-luxe/

Als een Mazda 5 in lijst voorkomt.. dan kan je ook wel naar een VW Touran met 7 zitplaatsen zoeken. Of een Avensis verso?
Maar dat zijn dan geen busjes meer, maar compacte MPV's. (Grand Scénic is dan ook mogelijk, daar zijn er wel veel van verkocht. Of een Opel Zafira A, met de inklap stoelen. Niet voor volwassenen, achterin.

Mazda 5 is heel krap achterin weet ik uit ervaring. Kijk ook maar eens goed naar de foto's van de achterbank/ middelste zitrij. Kun je eigenlijk maar met twee mensen fatsoenlijk zitten. Middenstuk mag de naam zitplaats niet hebben eigenlijk.

Ik zie dat het verbruik nogal belangrijk is. Aangezien diesel geen optie is ga ik uit van weinig km? Dan maakt 1 op 8 of 1 op 10 amper uit.

Ik zag dat er nog de Citroen Evasion was. Ik denk ook aan een Touran.

Een Citroen Evasion is wel oud en een Touran in verhouding tot andere aangedragen MPV's erg klein.

Evasion is inderdaad de eerste generatie MPV voor Fiat/PSA groep.

Fiat had destijds een voordelige uitvoering, 1,8 liter motor en standaard 1 bank (plus optioneel achterin een tweede bank). 8 persoon's dus.

Als er een Mazda 5 wordt overwogen, is een Touran een, qua formaat, gelijkwaardig alternatief m.i.

Durashift zei:

Fiat had destijds een voordelige uitvoering, 1,8 liter motor en standaard 1 bank (plus optioneel achterin een tweede bank). 8 persoon's dus.

Als er een Mazda 5 wordt overwogen, is een Touran een, qua formaat, gelijkwaardig alternatief m.i.

Is een Renault Grand Scenic groter dan een Zafira/Touran?

Michael Knight zei:
Durashift zei:

Is een Renault Grand Scenic groter dan een Zafira/Touran?

Welke generatie Grand scenic? welke generatie opel Zafiara ? welke generatie VW Touran

Bij de (grand) Scenic kun je beter met een hele grote boog om de generatie 2003-2009

Als je niet graag veel wegenbelasting betaald dan is de Opel Zafira 2011-2016 misschien niet zo handige keuze. De 6-bak kent ook problemen

Bij de touran niet aan de tsi blokken beginnen

hieronder een schema waar ik ze naast elkaar heb staan, maar ja aangezien ik niet weet welke generatie je zoekt.....

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=47874&id2=52709&id3=50256

De Renault Grand Scenic 3 vanaf 2009 is een hele ruime en goede auto. De auto heeft aparte stoelen en is gewoon een erg handige en erg ruime auto. De al genoemde Mazda 5 is bijvoorbeeld duidelijk kleiner. De Grand Scenic 3 is gewoon een aanrader in deze klasse. De auto scoort in de Reliability Index aanzienlijk hoger op betrouwbaarheid dan de Opel Zafira en VW Touran

De Grand Espace 4 vanaf de facelift in 2006 is nog ruimer, maar wel duurder om te rijden.

AsconaGT zei:

of een Town & Country

In een busje heb je meestal nog wat bagageruimte. In de meeste MPV's met alle stoelen rechtop kan er met een beetje mazzel net een kratje bier in de bagageruimte. En soms slechts een grote sporttas.

Hallo mensen, wat kunnen jullie mij aanraden als koopadvies voor een zuinige 8-9 persoonbus. Mijn budget is ongeveer 13-15K. Liefst heb ik er een voor max. 10K.

Gr.

Zie je vorige topic voor benzine bus, maar dan diesel.

Wat vind je zuinig? Duur word het sowieso. Hoe zwaar mag het wezen? (Je gaat gigantische wegenbelasting betalen) Hoeveel bagageruimte wil je nog hebben? Bij de korte L1 busjes heb je met 9 stoelen amper ruimte over voor bagage.

1600-1900kg ong.

Met zuinig bedoel ik stadsverbruik minimaal 1:15.

Dacht zelf aan een Renault Trafic of een Opel Vivaro

Kwalitatief staan de drieling peugeot expert, Citroën jumpy en Fiat scudo wel aangeschreven

De travic is er ook als Nissan, maar weet niet of deze er ook in personen uitvoering is

Michael Knight zei:
1600-1900kg ong.

Met zuinig bedoel ik stadsverbruik minimaal 1:15.

Dacht zelf aan een Renault Trafic of een Opel Vivaro

De Renault Trafic en Opel Vivaro van deze generaties zijn technisch identiek, met 2.0 DCI of 1.6 DCI zijn ze een prima keus.

( Later was de Opel Vivaro gewoon een Peugeot)

Inderdaad, in de stad ga je die 1 op 15 niet halen.

Maar wil je een beetje zuinige bus dan kom je al snel op de vivaro/traffic met 1.6. Relatief schoon en zuinig. zoiets

Ik zou ook wel goed kijken wat je verder als eis hebt, je hebt namelijk veel busjes waar soort van stoeltjes in de laadruimte zijn geplaatst en busjes die echt als personenwagen zijn gemaakt.

Bij die eerste heb je doorgaans vervelende stoelen om op te zitten, erg rumoerig door de grote klankkast. Vaak geen verwarming/koeling uitstromingen voor de achterpassagiers.

Ik kwam toevallig deze tegen. Hyundai starex. Heb er veel in gezeten in het buitenland. Geen downsize ding maar gewoon een degelijke diesel, weinig kilometers gelopen, fijne bus! (y) Geen sexy ding maar wel met fatsoenlijke stoelen/bank voor de achter passagiers, ook de achterpassagiers hebben fatsoenlijke verwarming/airco die ze zelfs kunnen regelen

Terug
Bovenaan