Aankoopadvies Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline (2018)

BPM is een bepaald bedrag dat je betaald om een auto in te voeren in NL. Belasting afhankelijk van uitstoot en dagwaarde. Een elektrische wagen betaal je 0 euro BPM op. Een nieuwe polo ongeveer 2200 euro.

Een schadeauto heeft een lage dagwaarde. Dit is een lucratieve business, men importeert een schadeauto uit bijvoorbeeld Duitsland, betaald zodoende erg weinig BPM, en hersteld de wagen daarna in Nederland. Er zijn zelfs importeurs die op een (zgan) auto beschadigde onderdelen monteren om zodoende het BPM bedrag laag te houden. Eenmaal op kenteken krijgt ie dan zijn eigen onderdelen weer terug.

Vergelijkbare Polo's zouden ongeveer 600-800euro BPM moeten betalen bij import.

Qoone zei:
speedtouch zei:
Heb er niet zo'n goed gevoel bij, maar als jij alle 'ins' en 'outs' kent moet je vooral doen waar je zin in hebt.
Wat ik typisch vind, dat als je de tuning laat weghalen door de garage, je gewoon weer garantie hebt, staat dat dan zwart op wit?

Dit was mijn vraag ook hier, als de garage de tuning er afhaalt, kan de (onderhouds)dealer dan zien dat de wagen getuned is geweest en is daarmee de garantie alsnog vervallen, of is het als de tuning ongedaan gemaakt is, dan de garantie er (normaal gesproken) weer op zit? Of is eenmaal getuned, altijd getuned voor wat betreft de fabrieksgarantie? etc. etc.

Maar als jouw garage dat kan garanderen (op de faktuur) dan is er toch niets aan de hand?

Een garage kan geen fabrieksgarantie garanderen, hooguit kunnen ze aanbieden die garantie over tw nemen. De onderhoudsgeschiedenis is ook maar afwachten of die compleet is, een boekje zegt niet zoveel en bij facturen kan er zomaar eentje 'even' niet aanwezig zijn.
In dit geval zijn er op zijn minst een aantal zaken om te controleren en dan is het gokken. Ook een schadeauto hoeft niet per se een probleem te zijn als die echt vakkundig gerepareerd is, helaas is dat wel lastig te beoordelen. Aangezien het maar om een doorsnee auto gaat, zou ik in dit geval even verder kijken.

vertmaori zei:
Ik gok dat het om deze auto gaat: klik

Wat mij opvalt is dat de auto op 4 eersteklas knakenbanden van Minerva staat. Blijkbaar waren de originele banden na 34.000km al helemaal op of zijn de originele velgen teveel beschadigd. De standaardwielen zijn vervangen door grotere wielen waarop om de kosten te drukken knakenbanden zijn gemonteerd. Voor mij gaan alle alarmbellen af. Helemaal als ik lees dat je 1000 euro extra mag aftikken voor de 18inch velgen.

En dan zijn het misschien ook nog imitatie velgen.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1556366310-polo-gti-brescia-18-velgen-5x100-nieuw-6n-9n-6r-a1-ibiza.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Al met al gewoon een hele lijst met op zijn zachtst gezegd "eigenaardigheden".

- Veel te lage BPM!
- Waarom zou een garage een auto inkopen en die zonder specifieke opdracht chiptunen ( onnodige investering ).
- Waarom vervalt de fabrieksgarantie? Is dat echt vanwege het chippen ( wederom waarom zou je het dan überhaupt doen ) of is het vanwege een andere reden ( dikke schade, vandaar die lage BPM ? ).
- Specifiek foto's van de auto met dikke velgen ( die 995 Euro extra kosten ) en dan op het eind een paar foto's van de daadwerkelijke kruiwagen wieltjes waardoor er van de "begerenswaardigheid" van de auto nog maar heel weinig overblijft.

Het is dat het echt de enige Polo is die er in het land te koop staat dus je moet deze wel kopen, het is niet zo dat er meer keus is helaas. :rolleyes:

Bobslee zei:
BPM is een bepaald bedrag dat je betaald om een auto in te voeren in NL. Belasting afhankelijk van uitstoot en dagwaarde. Een elektrische wagen betaal je 0 euro BPM op. Een nieuwe polo ongeveer 2200 euro.

Een schadeauto heeft een lage dagwaarde. Dit is een lucratieve business, men importeert een schadeauto uit bijvoorbeeld Duitsland, betaald zodoende erg weinig BPM, en hersteld de wagen daarna in Nederland. Er zijn zelfs importeurs die op een (zgan) auto beschadigde onderdelen monteren om zodoende het BPM bedrag laag te houden. Eenmaal op kenteken krijgt ie dan zijn eigen onderdelen weer terug.

Vergelijkbare Polo's zouden ongeveer 600-800euro BPM moeten betalen bij import.
Die €331 is de 'vervanger' van de nieuw BPM, dus nog niet eens de rest BPM. Dus deze is in brokjes de grens over gesleept vermoed ik.

Ik kwam nog 1 andere tegen, die had nog geen €200 euro BPM. Hoe is die dan de grens over gekomen? :LOL:

Qoone zei:
speedtouch zei:
Heb er niet zo'n goed gevoel bij, maar als jij alle 'ins' en 'outs' kent moet je vooral doen waar je zin in hebt.
Wat ik typisch vind, dat als je de tuning laat weghalen door de garage, je gewoon weer garantie hebt, staat dat dan zwart op wit?

Dit was mijn vraag ook hier, als de garage de tuning er afhaalt, kan de (onderhouds)dealer dan zien dat de wagen getuned is geweest en is daarmee de garantie alsnog vervallen, of is het als de tuning ongedaan gemaakt is, dan de garantie er (normaal gesproken) weer op zit? Of is eenmaal getuned, altijd getuned voor wat betreft de fabrieksgarantie? etc. etc.

Zelfs als er nog geen meter gereden is met de chiptuning blijven er sporen achter in de software. VAG (en andere merken) houden op grofweg 2015 en nieuwere bijvoorbeeld een SW historie bij van elke auto (geautoriseerde SW updates, zelfs als die niet door een dealer zijn uitgevoerd zijn namelijk wel via de servers in Wolfsburg). In de auto zelf zit een teller die verteld hoe vaak er een SW update is gedaan. Als dat uit de pas loopt (en dat doet het nu) met de geauthoriseerde updates dan is er bewijs voor vermodelijke chiptuning. Of men de moeite neemt om dit uit te zoeken en of dit bewijs genoeg is is een ander verhaal.
Als de aangepaste SW nog aanwezig is zijn er nog veel meer trucjes die ze hebben om dit te zien trouwens.

Ik weet dat veel fabrikanten dit pas gaan uitzoeken als:
a. er een grote garantie schade geclaimd wordt welke veroorzaakt zou kunnen zijn door chiptuning
b. de specifieke auto is uitgekozen door de overheid om de (emissie)typegoedkeuring van de fabrikant te controleren

Vooral vanwege reden b. is het heel erg belangrijk geworden voor fabrikanten om zeker te weten dat een auto niet is gechiptuned en ook niet is geweest in het verleden.

Los van de twijfelachtige staat van de auto zou ik als 25-jarige niet al mijn spaargeld aan een auto uitgeven en ook nog eens ervoor gaan lenen.
Toen ik 25 was woonde ik op mijzelf en kocht ik een Peugeot 206 van 4000 euro. Iedereen bewandelt natuurlijk zijn eigen weg in het leven, maar ik vond het toch wel prettig dat ik na aankoop nog een ruime spaarrekening had voor onderhoud en reparaties, maar ook voor vakanties. En doordat ik toen niet al mijn geld er doorheen geblazen heb, heb ik nu (3 jaar later) een huis kunnen kopen. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ik ben autoliefhebber, maar zou nooit al mijn centen aan een auto uitgeven. Er is zoveel meer.

Auto encyclopedie zei:
Rond 4 a 5 euro heb je ook nog een betrouwbare vag product van voor het tsi tijdperk. Iets met de oerdegelijke 1.6

Zou niet snel mijn relatief jonge auto gaan inruilen voor een oude 1.6. Beter repareer je dan gewoon die Polo bluemotion.

Auto encyclopedie zei:
Rond 4 a 5 euro heb je ook nog een betrouwbare vag product van voor het tsi tijdperk. Iets met de oerdegelijke 1.6
Hoeveel boutjes krijg je voor dat geld? o_O

Even zonder gekheid, als je idd graag een andere auto wil en het moet een VAG zijn én je wil geld overhouden dan kun je idd naar zoiets kijken.

Bentley Arnage zei:
Auto encyclopedie zei:

Zou niet snel mijn relatief jonge auto gaan inruilen voor een oude 1.6. Beter repareer je dan gewoon die Polo bluemotion.

Dat is ook nog een optie. Een particuliere 1.2 tdi kun je denk ik niet vergelijken met een bedrijf die een hele serie van die dingen heeft. Ik kan met ook nog een groot ict bedrijf herinneren die er oogjes op geplakt hebben en altijd op bumpers zat te plakken.

Total Loss zei:
Al met al gewoon een hele lijst met op zijn zachtst gezegd "eigenaardigheden".

- Veel te lage BPM!
- Waarom zou een garage een auto inkopen en die zonder specifieke opdracht chiptunen ( onnodige investering ).
- Waarom vervalt de fabrieksgarantie? Is dat echt vanwege het chippen ( wederom waarom zou je het dan überhaupt doen ) of is het vanwege een andere reden ( dikke schade, vandaar die lage BPM ? ).
- Specifiek foto's van de auto met dikke velgen ( die 995 Euro extra kosten ) en dan op het eind een paar foto's van de daadwerkelijke kruiwagen wieltjes waardoor er van de "begerenswaardigheid" van de auto nog maar heel weinig overblijft.

punten 1, 2 en 3 zouden voor mij ook alle alarmbellen doen rinkelen !
Ik ken geen een garage die zonder opdrachtgever chiptuning gaat doen (=extra kosten + minder kans op een koper, veel mensen willen dit immers niet), zeker niet als dit fabrieksgarantie gaat kosten ! Bedenk: zonder die chiptuning heeft de garage een auto die ze zonder risico en zonder garantiekosten kunnen verkopen want er zit immers nog fabrieksgarantie op !

lijkt me een betere keus

Beslissing is gevallen.. en het is geworden.... de Polo laten staan en lekker doorsparen om in mei '21 uiteindelijk een (zelf te betalen) occasion aan te schaffen en genoeg spaargeld over te houden. Wellicht had niet iedereen die keuze verwacht, maar o.b.v. alle omstandigheden gaat dit 'm niet worden. Bedankt allemaal voor jullie input en ervaringen!

Klein dingetje dat ik nog wel kwijt wil.. Ik merk op dit forum vrij veel reacties 'richting' of 'over' mij als TS of de auto. Er wordt vrij snel een mening gevormd en conclusie getrokken (zonder dat er andere/eerdere reacties gelezen zijn m.i.) en deze wordt vervolgens niet onder stoelen of banken geschoven, terwijl het niets toevoegt aan het topic of mijn vraag. Het valt me op dat er vrij veel 'maar iets geplaatst' wordt zonder inhoud en dat eerdere posts van medeforumleden of van mij niet gelezen worden met het gevolg dat er weer opnieuw enkelen over hetzelfde heen vallen. Althans, dit is het gevoel dat ik erbij krijg.

Nogmaals, er zijn heel veel inhoudelijke reacties geweest en forumleden die echt met me meedachten; heel erg bedankt daarvoor. Maar ook een aantal reacties die inhoudelijk niks toegevoegd hebben en weg konden blijven en vooral richting of over mij(n keuze/voorkeur etc.) gingen. Dat vind ik jammer en had niet verwacht dat hier zo te ervaren.

Aan de overige leden; bedankt voor jullie tijd en moeite!

Bedankt voor je terugkoppeling, ik deel je gevoel daarom heb ik gisteren avond er hier ook wat van gezegd. Jouw reactie daar weer op gisteren kwam niet overeen met hoe je er nu instaat.

Wens je toch nog fijne kilometers in je huidige polo , en hoop je hier tzt weer terug te zien.

Bedankt voor de terugkoppeling, je hebt denk ik een zeer goed overwogen en goede beslissing genomen. Veel succes volgend jaar met de zoektocht.

Goed besluit. En voor iets minder geld heb je ook wel echt mooie dingen hoor, die wat beter bekend staan dat dit exemplaar :)

Qoone zei:
Het valt me op dat er vrij veel 'maar iets geplaatst' wordt zonder inhoud en dat eerdere posts van medeforumleden of van mij niet gelezen worden met het gevolg dat er weer opnieuw enkelen over hetzelfde heen vallen. Althans, dit is het gevoel dat ik erbij krijg.

Nogmaals, er zijn heel veel inhoudelijke reacties geweest en forumleden die echt met me meedachten; heel erg bedankt daarvoor. Maar ook een aantal reacties die inhoudelijk niks toegevoegd hebben en weg konden blijven en vooral richting of over mij(n keuze/voorkeur etc.) gingen. Dat vind ik jammer en had niet verwacht dat hier zo te ervaren.

Aan de overige leden; bedankt voor jullie tijd en moeite!
Het is jammer dat je dit noemt want zelf doe je het ook. Door sommige forumleden worden er suggesties gedaan voor andere merken/modellen maar die reacties negeer je compleet.

En verder zien we hier vaker leden die vragen of een bepaalde auto/model iets is en alles wat negatief is wordt genegeerd en alles wat positief is wordt met open armen ontvangen. Hier open je over het algemeen een topic om advies te vragen maar sommigen doen het alleen maar om een bevestiging te krijgen of datgene dat zij uit hebben gezocht een goede keus is.
Jij praatte ook die Polo alleen maar goed, dus ik kan me de reacties van sommige leden hier heel goed voorstellen.

Maar goed om te horen dat je niet voor deze Polo gaat!

[size=x-large][/size]
Qoone zei:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw bij AutoWeek (en dus dit forum). Even kort wat over mij, 25 jaar, student en Brabander in hart en nieren en op dit moment de bezitter van een VW Polo TDI 1.2 uit 2011 met 203.??? KM op de teller. Inmiddels zit er ook een nieuwe distributieriem en waterpomp in (oktober 2019) én zijn mijn remblokken & schijven dit jaar nog vervangen. Mijn plan was om sowieso in mei 2021 een nieuwe (occasion) auto te kopen, maar ik ben nu al rond gaan kijken. Ik rijd ongeveer 20.000 tot maximaal 30.000 km per jaar. Vandaar de keuze destijds voor een diesel. Ik ga vanaf nu alleen maar vaker in mijn eigen regio werken, met wellicht nog totaal een jaar dat ik, voor werk, 200km per dag rijd, maar dit gaat steeds minder vaak voorkomen.

Nu heb ik een andere auto gevonden, alleen zit hier wel een dilemma aan vast, ik zal de situatie even schetsen:

Huidige auto:
Volkswagen Polo TDI 1.2
200K+ KM op de teller.
Inruilwaarde: 3500 euro.

Gevonden auto:
Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline
34.000 KM
APK tot 2022
Fabrieksgarantie t/m Q2 2021. (vervallen door de chiptunig)
95 PK --> 140 PK. (Chiptuning, back-up beschikbaar)
6 maanden BOVAG-garantie.
Prijs: 15950 euro. (na onderhandeling 12.750 euro)

De auto staat bij een zeer nette garage, de proefrit is zeer goed bevallen en het is gewoon een ontzettend nette en mooie auto. Hij rijdt heerlijk. Na onderhandeling met de eigenaar van de garage is daar een totaalprijs (na inruil) uitgekomen van 12.750 euro, rijklaar.

Nu kan ik 10.000 euro zelf ophoesten, (weliswaar einde spaargeld, maar goed). 2750 euro kom ik tekort en kan ik van familie lenen, met 0% rente. Hier staat tegenover een maandelijks aflosbedrag van ongeveer 100 tot 250 euro. Zelf krijg ik werkelijk de kriebels van lenen, maar 0% rente en bij familie maakt het al iets beter gelukkig. Zoals je wellicht gelezen hebt ben ik student met een netto inkomen van ongeveer 1500 euro per maand. 750 euro zijn mijn volledige vaste lasten (inclusief brandstof, verzekering en wegenbelasting, berekend op de nieuwe Polo), dit betekent dat ik 750 euro vrije bestedingsruimte per maand zou hebben.

Haal van deze 750 euro nog 250 euro aflossing af (ik los graag z.s.m. af), 250 euro sparen en je houdt 250 euro vrije bestedingsruimte per maand over. Ik moet hier een kanttekening bijzetten: Vanaf januari gaat mijn verzekering 50 euro minder kosten en mijn salaris 1000 euro bruto omhoog.

[size=x-large]De grote vraag... Wat zouden jullie doen?[/size]
Alvast enorm bedankt! :)

More to say?

Qoone zei:
de Polo laten staan en lekker doorsparen om in mei '21 uiteindelijk een (zelf te betalen) occasion aan te schaffen en genoeg spaargeld over te houden. !

Heel verstandig! Iedereen is overigens vrij om te reageren op jouw topic, dus dan kunnen er ook zo maar reacties komen waar je niet op had gerekend, hoort bij het leven zal ik maar zeggen.

Verstandige beslissing. Vwb topic, ik zie eigenlijk alleen ontopic reacties. Dat niet iedereen even enthousiast is over jouw keuzes, tja.

Met elke 1.0 TSi motor gebruikt VW de MQ200 versnellingsbak met 5 of 6 versnellingen, die max 200 NM kan verdragen.
Tunen tot 140 pk, geeft ook 240 NM-koppel, waarvoor minstens de MQ250 versnellingsbak dient….
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuning/volkswagen-polo-10-tsi-95pk-8145/

Zelfs al rij je rustig, je gebruikt dan wel telkens 240 Nm, wat aangenaam rijden mogelijk maakt, maar de versnellingen en koppelingen niet kunnen verwerken….(n)

Als je de tuning laat verwijderen, denk ik niet dat de rij eigenschappen, u nog zullen bevallen...:(

Vriend van mij heeft een 1.0 tsi gekocht ook 25 jaar oud bij de vw dealer ongeveer 12k ervoor neergelegd. Restrictie eraf gehaald bij vag tuning, heb hem zelf mogen lenen om naar frankrijk te gaan. Uitstekende wagen die heerlijk rijdt. Je moet doen wat je wilt doen en naar je zelf luisteren. 1.0 blokken degelijke motoren (Y)

Terug
Bovenaan