Citroen C4 / ë-C4 / ë-C4 X | facelift 2025 @ pagina 4

Vandaag weer een paar keer de (e)C4 op straat gezien en dat lijkt mij toch de betere vormgeving te hebben. Leuk, afwijkend in het straatbeeld. Vooral de versie met twee eindpijpjes die zo netjes in de bumper passen vind ik tof. Een mooi tegenwicht aan al die schreeuwkieren die tegenwoordig onder de achterbumper vandaan moeten komen.. :(

Sinds november rij ik met de nieuwe c4. Na 8 maand super tevreden , zalig rijgevoel vind je zelfs niet in de hogere prijsklasse , naar italië gereden en super zuinig , 4.5 l/100 km. Deze wagen is voor zijn prijs en extra een super aankoop.

Franse prijzen van de C4 X

S1-et-en-marge-du-mondial-2022-la-nouvelle-citroen-c4-x-a-partir-de-27-650-eur-730017.jpg

De meerprijs van de X bedraagt 700 euro, althans in het geval van de hier relevante elektrische uitvoering. Reken dus op een Nederlands prijskaartje van zo'n 41.000 euro. Dan krijg je dus het 45 kWh accupakket (bruto 50 kWh) en niet het nieuwe 51 kWh (bruto 54 kWh) accupakket uit de 2023-versies van o.a. de Peugeot 208 en DS 3. De C4 zal die update ook wel binnen afzienbare tijd krijgen.

Foto's van de Nederlandse première:

30248.webp

1995_pano_2480.webp

30250.webp

30249.webp

Bron: https://www.autozine.nl/citroen/c4-x/vooruitblik

Prijzen: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-citroen-e-c4-x-vanaf-e40-840/
ë-C4 X Feel € 40.840
ë-C4 X Feel Pack € 41.600
ë-C4 X Shine € 44.690

Iemand van de huisstijl bewaking binnen de Nederlandse Stellantis organisatie had ook nog een taak en budget te verrichten?

Mijn hemel.. denk dat de (pers) fotografen niet blij zijn met zo'n lap (slappe) tekst onder het nummerbord.

Dat huidige Citroen-design is echt verschrikkelijk lelijk. Waren het ooit mooi gestroomlijnde modellen, nu lijkt het meer op de blokkendozen op wielen... Tijd voor een nieuwe ontwerpstijl! Terug naar je roots!

Wat zag ik vandaag bij de Efteling tussen al het andere grijze en zwart gespuis? De C4 X!

A0rvJaa.jpg

kCcoEtt.jpg

De normale C4 vind ik echt een verschrikkelijk truttig ding. Deze vind ik een stuk volwassener ogen. Mooi vind ik hem niet maar zeker ook niet lelijk.

Het exterieur is wel lekker apart, maar niet mijn ding. Eigenlijk vind ik het interieur nog wel de grootste domper, zwarter dan het gemiddelde Audi interieur en 0,0 uitstraling. Ik had toch wel wat frivolers verwacht.
Inmiddels staat er al een half jaar een e-C4 voor de deur :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Een gewone of een X?
Hier in het dorp staat sinds een tijdje een witte X. Best een bijzondere verschijning. Ik zie 'm verder nog érg weinig.

Wat zag ik vandaag bij de Efteling tussen al het andere grijze en zwart gespuis? De C4 X!

A0rvJaa.jpg

kCcoEtt.jpg

De normale C4 vind ik echt een verschrikkelijk truttig ding. Deze vind ik een stuk volwassener ogen. Mooi vind ik hem niet maar zeker ook niet lelijk.
Inderdaad, doet wat meer volwassen en sportief aan.

Ik vind de oude kwaaier kijken. Bij de nieuwe vind ik het meer een ernstige frons. Ietsjes minder karakteristiek aan de achterkant maar wel een verbetering al met al. Maar dat paasei in het midden vind ik nog steeds niks.

Bij de C3, die er beter op voorbereid is, vond ik het nieuwe logo al een clownsneus. Nu nog meer... Verder heel strakke lijnen gecombineerd met het vreemd bol ogende vlak waar de nummerplaat op zit. Mooi is het niet.

Ik kan hem wel waarderen. Maar belangrijkste facelift die dit model nodig heeft is een aanpassing van het prijskaartje. Dat was gewoon veel te hoog. Als ze de prijslijst flink naar beneden toe aanpassen is het een interessante aanbieding. Gaat alleen toch niet gebeuren...

Op de foto's hierboven vind ik de auto al weer beter uit de verf komen dan die op de frontpage. Zeker de groengrijze oogt best goed. Dus denk dat je pas een goed oordeel kan geven als die eenmaal op de weg verschijnt.

Verder zag ik op het Youtube-kanaal Electrifying een eerste impressie over deze facelift-versie, waarin nog iets werd verteld wat in het bericht van Autoweek niet staat vermeld, nl. dat de nieuwe C4/X worden uitgerust met Vehicle-to-Load (V2L) technologie. Interessant voor wie dat wil gebruiken.

C4 en C4 X facelifts op Mondial de l'Auto in Parijs:

202401014-Citroen-C4-restylee-2025-Mondial-Paris-2024-LNA_FM-12.jpg

e-C4-at-Paris-front-3-4_cc5oro.jpg

202401014-Citroen-C4-restylee-2025-Mondial-Paris-2024-LNA_FM-6.jpg

e-C4-at-Paris-rear-3-4_wvocgw.jpg

202401014-CItroen-C4-X-restylee-2025-Mondial-Paris-2024-LNA_FM-78.jpg

202401014-CItroen-C4-X-restylee-2025-Mondial-Paris-2024-LNA_FM-81.jpg

citroen-c4-facelift-paris-motor-show-2024-interior.jpg

Ik vond het oude front wél leuk. De nieuwe hoekige accenten voor en achter (bij de hatchback) vind ik niet echt bij het ontwerp passen.

De achterkant vind ik mooier geworden. Aan de voorkant moet ik nog wennen.
Ik heb gelezen dat de EV een pak goedkoper wordt. Dit lijkt me een prima aanbieding te zijn.

Nu ook bewegende beelden in promotie-video's op Citroëns YouTube kanaal, voor de C4 en voor de C4-X.
Wel een gevalletje "zoek de verschillen", de beide video's lijken wel héél erg op elkaar met alleen af en toe een enkel model-specifiek stukje.
Even door de (wat opgeklopte) marketingplaatjes heenkijkend - geluid uit is ook aan te raden want voegt niets toe - zitten er ook daadwerkelijk bewegende beelden van de auto's zelf tussen :)
Met terloops ook de bevestiging van Vehicle-to-Load (V2L).

Moet zeggen dat die bewegende beelden me meevallen, in ieder geval in vergelijking met de foto's waar ik nou niet heel enthousiast van werd. Dus wie weet oogt de facelift in het echt ook wel beter dan op de foto's :unsure:

C4

C4-X

Laatst bewerkt:
Nieuwe promotievideo op YouTube

Vind 'm nogal cringe eigenlijk, doorzichtige knipoog naar ET.

De Citroëns van vroeger krijgen we niet meer terug, maar commercials met een beetje humor zoals vroeger zou toch wel moeten kunnen - denk Dennis v/d Ven (gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge) als die ADHD-verkoper die zelfs Jehova's voor z'n karretje probeerde te spannen om de C3 (1e gen.) te promoten of (nog langer geleden) Auto École Le Plonge om de Visa aan te prijzen, die vond ik toch eigenlijk heel wat geslaagder ...

Terug
Bovenaan