APK keuring en Corona

basvijn

Startmotor
Mijn ouders zijn aan het overwinteren in Spanje aan de Costa. Zij zijn zelf niet meer in staat om lange afstanden te rijden in de auto dus normaal gesproken breng ik ze heen (en vlieg dan terug) en haal ze weer op. Zelf gebruiken ze de auto daar dan voor korte stukken naar de winkel etc.

Nu het Corona virus ook daar het leven heeft stilgelegd is er een probleem aan het ontstaan met de APK van de auto. In Spanje is alles op dit moment gesloten behalve supermarkten en apotheken. Buitenlandse zaken heeft advies gegeven aan alle overwinteraars om naar Nederland terug te komen voordat dit niet meer kan. Ze vliegen dit weekend terug naar Nederland en de auto blijft daar.

De APK van de auto gaat eind april verlopen. Ik heb even contact gehad met het RDW en die komen niet veel verder dan als de APK verlopen is mag je er niet meer mee rijden behalve de kortste route naar een keuringsstation om te laten keuren. Daar heb je 2 maanden de tijd voor alvorens er een boete volgt.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Ik zal naar Spanje vliegen op moment dat het weer veilig is (nu nog onbekend) en dan de auto terugrijden naar NL. De auto kan ook in Spanje gekeurd worden, echter die bedrijven zijn allemaal gesloten momenteel. Zouden jullie terugrijden zonder de APK (auto is natuurlijk wel Ok)? Of eerst APK daar regelen en wachten tot dat allemaal weer kan?

Auto even schorsen als dat mogelijk is? Moet wel van de straat zijn dan. Niet zonder APK gaan rijden iig, denk niet dat men ES > NL als kortste route naar een APKstation gaat zien als er iets gebeurt ;)

Ten eerste nu de auto schorsen (je ouders moeten we de juiste autopapieren meenemen).

Als de APK daar gekeurd kan worden zou ik daar doen. Als je kan vliegen naar Spanje kunnen ze vast wel de auto keuren. Mocht je toch terug rijden dan zou ik de verzekeraar inlichten.

Ik zou sowieso even contact opnememen met de RDW en in ieder geval de verzekeraar, zij kunnen je adviseren wat het beste is om te doen.

Je kan ook een internationaal autotransporteur polsen. Dat scheelt je dan een persoonlijke reis, overnachting, brandstof, slijtage etc en dat kan geschorst en onverzekerd. Misschien kan de ANWB iets doen?

Ik zou eerst maar even afwachtten hoe het verder gaat, daar en hier. zoals je al aangaf verloopt de apk pas eind april dus dat duurt nog 1,5 maand. wie weet is tegen die tijd alles weer normaal. Maak wel foto's van de kenteken papieren en zorg dat jij en je ouders daar bij kunnen mocht dat nodig zijn. Je kunt altijd een avond voor de apk afloopt de wagen online schorssen:) een geschorste auto die in Spanje gewoon stilstaat valt hier niet zo heel snel op

Auto schorsen en in Spanje laten. Schorsen kan overigens ook on-line met DigID.
Wanneer alles genormaliseerd is kan je alsnog een APK in Spanje laten uitvoren door RDW erkende keuringsstations.

Geen haan in Nederland die er naar kraait of je auto in Spanje wel of niet geschorst is ;)

Via cachegeheugen via Google van de RDW site:

APK-keuring in Spanje
Buiten Nederland kunt u alleen in België en Spanje een APK laten uitvoeren. Bij goedkeuring wordt het voertuig online afgemeld bij de RDW en ontvangt u een APK-keuringsrapport. Let u er wel op dat u naast het Spaanse rapport ook het Nederlandstalige keuringsrapport krijgt. Bij afkeuring moet u het voertuig (laten) repareren en daarna opnieuw laten keuren. In dit artikel vindt u de adressen waar u een APK in Spanje kunt laten doen.

Goed om te weten
Spanje hanteert andere keuringseisen voor de APK dan Nederland. Informatie over welke eisen dit zijn kunt u navragen op de locatie van uw keuze. Ook moet u in Spanje het originele kentekenbewijs bij de keuring tonen. Is een voertuig in Nederland geregistreerd als taxi, dan is APK keuren in Spanje niet mogelijk.

Bereikbaarheid Spaanse keuringsstations
De Spaanse keuringsstations vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de RDW. Als ze niet bereikbaar zijn of niet reageren op uw e-mail, dan kan de RDW niet bemiddelen.

Tips voor invullen Spaanse webformulieren
Spaanse telefoonnummers zijn altijd 9-cijferig.
Vul uw 06-nummer in zonder de 0 aan de voorkant.
De ‘datum-eerste-toelating’ vult u op een Spaans webformulier in met een schuin streepje tussen de cijfers. Dus niet 20-9-2019, maar 20/9/2019. Dit is een gewoonte in Spanje.

Barcelona
Certio
U kunt een afspraak maken via de website van Certio. Het Nederlandse kenteken kunt u invoeren.

Polígono Industrial Sant Mamet
Calle Amposta, 2
08190 Sant Cugat del Vallès
Telefoon: 902 790 791 of 936 756 901
Fax: 935 900 113

Alicante
Applus
U kunt telefonisch contact opnemen. Het maken van een online afspraak is niet mogelijk omdat u het Nederlandse kenteken niet kunt invullen.

Estación ITV de Alicante
Pol. Ind. Pla de la Vallonga, C/Nieve, Nº 7
03006 Alicante
Telefoon: 902 196 196

Benidorm
Applus
U kunt telefonisch contact opnemen. Het maken van een online afspraak is niet mogelijk omdat u het Nederlandse kenteken niet kunt invullen.

Avenida de la Comunidad Valenciana s/n
03500 Benidorm
Telefoon: 966 831 102

Marbella
VEIASA
U kunt online een afspraak maken (met het Nederlandse kenteken) bij het APK-station van uw keuze.

Polígono Industrial San Pedro de Alcántara,
parcela 25
29670 Marbella
Telefoon: 955 044 070 of 951 216 991
Fax: 951 506 018

Motril
VEIASA
U kunt online een afspraak maken (met het Nederlandse kenteken) bij het APK-station van uw keuze.

Carretera Almería
Km. 1,3
18600 Motril
Telefoon: 955 044 070 of 958 109 078
Fax: 958 948 061

Sevilla
VEIASA

Polígono Industrial El Pino.
Calle Pino Central, parcela 16-18
41016 Sevilla
Telefoon: 955 044 070 of 955 118 797
Fax: 955 118 021

Kun je een auto met een nederlands kenteken laten keuren in het buitenland?
Lijkt mij van niet maar ik kan er naast zitten.

Je mag met een verlopen apk naar een apk keuringstation rijden als je een afspraak hebt .
Maar of je daar 2000km voor mag afleggen lijkt mij dan weer niet. :p

Dit zegt de ANWB

Je kunt de schorsing eventueel verlengen. Je mag met het voertuig rijden naar een APK-keuringsstation voor de APK-keuring, maar dan moet je het voor die dag ook WA-verzekeren. Als je rijdt, moet je de APK-afspraakbevestiging, met daarop de tijd, bij je hebben. Je mag alleen rond de afspraaktijd rijden van je woonadres naar het adres waar je de APK-keuring laat doen.

vsl zei:
Auto schorsen en in Spanje laten. Schorsen kan overigens ook on-line met DigID.
Wanneer alles genormaliseerd is kan je alsnog een APK in Spanje laten uitvoren door RDW erkende keuringsstations.

Geen haan in Nederland die er naar kraait of je auto in Spanje wel of niet geschorst is ;)

Via cachegeheugen via Google van de RDW site:

APK-keuring in Spanje
Buiten Nederland kunt u alleen in België en Spanje een APK laten uitvoeren. Bij goedkeuring wordt het voertuig online afgemeld bij de RDW en ontvangt u een APK-keuringsrapport. Let u er wel op dat u naast het Spaanse rapport ook het Nederlandstalige keuringsrapport krijgt. Bij afkeuring moet u het voertuig (laten) repareren en daarna opnieuw laten keuren. In dit artikel vindt u de adressen waar u een APK in Spanje kunt laten doen.

Goed om te weten
Spanje hanteert andere keuringseisen voor de APK dan Nederland. Informatie over welke eisen dit zijn kunt u navragen op de locatie van uw keuze. Ook moet u in Spanje het originele kentekenbewijs bij de keuring tonen. Is een voertuig in Nederland geregistreerd als taxi, dan is APK keuren in Spanje niet mogelijk.

Bereikbaarheid Spaanse keuringsstations
De Spaanse keuringsstations vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de RDW. Als ze niet bereikbaar zijn of niet reageren op uw e-mail, dan kan de RDW niet bemiddelen.

Tips voor invullen Spaanse webformulieren
Spaanse telefoonnummers zijn altijd 9-cijferig.
Vul uw 06-nummer in zonder de 0 aan de voorkant.
De ‘datum-eerste-toelating’ vult u op een Spaans webformulier in met een schuin streepje tussen de cijfers. Dus niet 20-9-2019, maar 20/9/2019. Dit is een gewoonte in Spanje.

Barcelona
Certio
U kunt een afspraak maken via de website van Certio. Het Nederlandse kenteken kunt u invoeren.

Polígono Industrial Sant Mamet
Calle Amposta, 2
08190 Sant Cugat del Vallès
Telefoon: 902 790 791 of 936 756 901
Fax: 935 900 113

Alicante
Applus

Estación ITV de Alicante
Pol. Ind. Pla de la Vallonga, C/Nieve, Nº 7
03006 Alicante
Telefoon: 902 196 196

Benidorm
Applus

Avenida de la Comunidad Valenciana s/n
03500 Benidorm
Telefoon: 966 831 102

Marbella
VEIASA

Polígono Industrial San Pedro de Alcántara,
parcela 25
29670 Marbella
Telefoon: 955 044 070 of 951 216 991
Fax: 951 506 018

Motril
VEIASA

Carretera Almería
Km. 1,3
18600 Motril
Telefoon: 955 044 070 of 958 109 078
Fax: 958 948 061

Sevilla
VEIASA

Polígono Industrial El Pino.
Calle Pino Central, parcela 16-18
41016 Sevilla
Telefoon: 955 044 070 of 955 118 797
Fax: 955 118 021

RDW aan steekproefcontroleur. "Piet, neem voor een paar dagen kleren mee!"

V0RQ zei:
Je kan ook een internationaal autotransporteur polsen. (..)

Precies, bel Leo de Haas tegen die tijd ff.
Goeie kans dat jij je auto in een vlog terug kan zien. :p

Zonder APK rijden, zo'n lang stuk, is verzekeringstechnisch wel een risico, denk ik. Lees de polis van je ouders er maar op na, zal wel iets over in staan (rijden zonder geldige, wettelijke, keuring..)

Doe je het wel.. ik zou bij de BE en NL grens wel ff een overgang kiezen zonder ANPR camera. (als die er nog zijn). Anders heb je, naar mijn mening, gegarandeerd een boete in de bus, denk ik.

Vooralsnog gaat de APK in NL nog wel door, maar dat kan ook maar zo veranderen als de boel verder op slot gaat...

Stopt de APK?
Dan de APK, blijft die gewoon doorgaan? We vragen het aan Henk Bussink van de CITA, het overkoepelend orgaan van RDW’s: “In België is die stilgelegd, in Nederland niet. We zijn er wel voortdurend over in overleg. Er zijn enkele bedrijven die geen mensen meer over de vloer willen hebben en we hebben een enquête uitgezet om de stemming te peilen, maar vooralsnog is het beter om door te gaan.”

Het gaat om de permanente eisen
En wat als er niet meer gekeurd wordt? Mag een ongekeurde ambulance dan niet meer de weg op? “Natuurlijk wel, maar een auto zal altijd aan de permanente eisen moeten voldoen. Dus ook als we stoppen met de APK kan Oom Agent je beboeten als je met vier gladde banden rondrijdt.”

Bron: Coronavirus: Mogen we straks nog wel APK keuren?

Dus mits de auto aan de permanente eisen voldoet (denk aan geen defecte verlichting, gladde banden, ondeugdelijke remmen, etc.), zal het wel loslopen.

Bedankt allemaal voor jullie reaties! Hier kan ik wel wat mee.
We wachten het even af, als ik voor eind april niet de auto kan ophalen (wat heel onwaarschijnlijk is) dan wordt de auto geschorst en zien het wel wanneer we wat kunnen doen.

Een auto mag na het verlopen van de apk-vervaldatum nog 2 maanden op de openbare weg staan (dus niet rijden), tot die tijd krijg je nog geen boete voor een verlopen apk. (wel verzekerd laten).
Na die 2 maanden moet de auto of weer gekeurd zijn of geschorst worden en van de openbare weg af zijn.
In jou geval heb je dus volgens de nederlandse regels nog tot eind juni om de frisse apk te regelen, mits je de auto in die 2 maanden niet gebruikt.
Het keuren zou ik gewoon in Spanje doen, een beetje onzinnig om 2x Europa te gaan doorkruisen puur voor een apk.

Terug
Bovenaan