Snelheid naar 100 Kmh

funf zei:
Boppie zei:
Als deze maatregel, die relatief weinig pijn doet de boel weer vlot kan trekken dan is dat een kleine prijs. En eerlijk gezegd, nogmaals los van wat ik hiervan vind, zit ik er niet op te wachten dat onze regering uitspraken van de rechterlijke macht aan de laars lapt.

Dat is nu juist het punt. Dit helpt geen zier. Dat wordt wel geroepen, maar zonder onderbouwing. Het is gewoon de makkelijkste oplossing. Simpel in te voeren, de politie nog wat strakker laten controleren en voila, op alle fronten winst.

Ik gok dat ze dat in Den Haag ook begrijpen dat dit zinloos is, maar zoals je zegt is dit redelijk makkelijk in te voeren zonder veel pijn. Het is allemaal theorie.

Wil men echt wat aan het milieu doen, dan zal ons consumptiegedrag fors moeten veranderen oftewel indammen. Maar dan loop je weer tegen heel andere nare dingen aan.

Pepe41 zei:
@muddy bandit 06-03 21:30: wat een kulredenering; met deze redenatie kun je ook het terugzetten van de max. snelheid van 100 naar 85 rechtvaardigen. En vervolgens van 85 naar 75. Et cetera, tot we op 10 km/u zitten.

Voor de rest zie ik vaak het argument van verkeersveiligheid aangehaald worden. We zijn al het veiligste land van Europa, zeker op snelwegen.
Verder is het nog de vraag of het slaapverwekkende tempo en het grotere verkeersaanbod (langer onderweg = meer auto's tegelijk op de weg) tot een lager schaderisico leiden. Veronderstellingen...

De milieuwinst zal in de praktijk 0 of negatief zijn, zoals bij alle overheidsplannen op dit gebied, maar dat zal ongetwijfeld niet gemeten, of anders gespind worden zoals we dat tegenwoordig van de politiek gewend zijn.

Verder verbaast het mij elke keer weer dat Nederlanders collectief zo geil worden van zoveel en streng mogelijke overheidsrepressie. Maar dan vooral voor onbeduidende zaken gepleegd door niet criminele mensen.
En dat terwijl Nederland op dit gebied al extreem repressief is ten opzichte van alle vergelijkbare landen. Het lijkt erop dat extreme overheidsrepressie de vraag om nog extremere overheidsrepressie aanwakkert.
Of Nederlanders hebben een genetisch defect, dat zou ook zomaar kunnen.

Dit populisme begint mij aardig de keel uit te hangen.

Boppie zei:
Pepe41 zei:
@muddy bandit 06-03 21:30: wat een kulredenering; met deze redenatie kun je ook het terugzetten van de max. snelheid van 100 naar 85 rechtvaardigen. En vervolgens van 85 naar 75. Et cetera, tot we op 10 km/u zitten.

Voor de rest zie ik vaak het argument van verkeersveiligheid aangehaald worden. We zijn al het veiligste land van Europa, zeker op snelwegen.
Verder is het nog de vraag of het slaapverwekkende tempo en het grotere verkeersaanbod (langer onderweg = meer auto's tegelijk op de weg) tot een lager schaderisico leiden. Veronderstellingen...

De milieuwinst zal in de praktijk 0 of negatief zijn, zoals bij alle overheidsplannen op dit gebied, maar dat zal ongetwijfeld niet gemeten, of anders gespind worden zoals we dat tegenwoordig van de politiek gewend zijn.

Verder verbaast het mij elke keer weer dat Nederlanders collectief zo geil worden van zoveel en streng mogelijke overheidsrepressie. Maar dan vooral voor onbeduidende zaken gepleegd door niet criminele mensen.
En dat terwijl Nederland op dit gebied al extreem repressief is ten opzichte van alle vergelijkbare landen. Het lijkt erop dat extreme overheidsrepressie de vraag om nog extremere overheidsrepressie aanwakkert.
Of Nederlanders hebben een genetisch defect, dat zou ook zomaar kunnen.

Dit populisme begint mij aardig de keel uit te hangen.

(y)

Epica zei:
... Je kan beter de boeren minder laten uitstoten, dat is 40% van het totaal.

Jammer dat je (zoals de meeste mensen) alleen maar kijkt naar de uitstoot van de agrarische sector, en je daarbij niet bedenkt dat veel van die uitstoot ook weer opgenomen (en dus al gecompenseerd) wordt door de gewassen die in diezelfde agrarische sector worden geteeld.
Dat kun je van de meeste andere sectoren en het verkeer absoluut niet zeggen, daar is het puur uitstoot en verder niets.;)

Muddy Bandit zei:
Epica zei:
... Je kan beter de boeren minder laten uitstoten, dat is 40% van het totaal.

Jammer dat je (zoals de meeste mensen) alleen maar kijkt naar de uitstoot van de agrarische sector, en je daarbij niet bedenkt dat veel van die uitstoot ook weer opgenomen (en dus al gecompenseerd) wordt door de gewassen die in diezelfde agrarische sector worden geteeld.
Dat kun je van de meeste andere sectoren en het verkeer absoluut niet zeggen, daar is het puur uitstoot en verder niets.;)

Bovendien noemen anderen het stikstof van de agrarische sector 'mest'. Mest die niet uitgereden mag worden en waarvoor de boer kunstmest moet kopen.
Maar dat is een andere discussie.

Het verkeer neemt nog steeds toe, ik vind dat de hufterigheid nog steeds toe neemt en men reist ook steeds meer.
50 jaar geleden zijn mijn ouders 'geëmigreerd' van het mooie Den Haag naar Rotterdam omdat pa in Rotterdam werk naar zijn zin kon krijgen. Nu zou ik blij zijn met werk op slechts 50 km afstand, ik heb een aantal jaar terug nog een dikke leasebak en wat salaris ingeleverd voor werk op fietsafstand.

Verleden tijd, helaas.

Ik merk bij de jeugd wel een grote voorkeur voor het OV, gelukkig. Een OV wat bespot wordt met uitspraken als "treinen rijden op rails, niet op tijd" en "de NS zet bussen in" als veelzeggende reden voor grandioos te laat komen. Toch is het OV een bruikbaar alternatief, zeker als onze overheid "speelgoed" zoals elektrische steps, hooverboards, en monowheels toe zou laten. In Brussel mag je deze voertuigen wel gebruiken en die zijn daar best populair.

Er is wel een deel van de bevolking wat welwillend staat tegenover milieumaatregelen. Wat dat betreft is deze maatregel een misser, de stikstofuitstoot wordt er nauwelijks minder door, de files zullen ook nauwelijks minder worden, de veiligheid zal ook niet toenemen en de noodzaak van controle zal toenemen (wat met het huidige it-beleid van de overheid inderdaad vrijwel onmogelijk is).

Maar dweilen met de kraan open is ook dweilen. Ik denk dat wij (de welwillende burgers) binnen dit dwaze wettelijke kader moeten proberen iets aan het verkloten van dit blauwe bolletje te doen. Dat wij jokers mogen kiezen die braaf mogen nablaten wat "Brussel" wil, wil nog niet zeggen dat wij maar door moeten gaan met de aarde vernietigen. Of extremisten moeten uitkiezen....

Een groot deel van de oplossing van het milieuprobleem ligt bij ons. De vliegvakantie naar Verweggistan, het slagschip met accu voor de deur, de huiskamer-sauna, de nieuwe keuken met hulpjes-overal, de stressige verweg-baan die zo veel muntjes meer opbrengt, het dagelijkse cholesterol-balletje-mayo ...
Zo moeilijk is het allemaal niet, het wordt alleen niet duidelijk gecommuniceerd. Er is hierover geen communicatie middels mooie reclamefilmpjes.

Wat dat betreft is het tijd voor goede, duidelijke, onafhankelijke, informatie, geuit door echte wetenschappers. Echte onderzoeken door verantwoordelijke wetenschappers in plaats van gesponsorde 'onderzoeken', bedenkelijke conclusies en uitingen van gladde captains-of-industry.
Maar die informatie wordt niet luidkeels geroeptoeterd, die informatie mag de brave burger zelf opzoeken. Met als gevolg dat de "brave burger" bij ieder milieugeluidje denkt "daar heb je weer zo'n uitspraak waar iemand rijk mee wil worden".

Het verdienmodel "milieu" mag daarom zelf ook eens op de schop. Zet winst voor het milieu op de balans in plaats van winst in euro's.
Nu stinkt dit verdienmodel.

CDVDP zei:
DeeTwee zei:
CDVDP zei:
Rij 80.000k per jaar. Hufterig gedrag neemt schrikbarend toe, verschrikkelijk. Als je veel rijdt weet je echt wat ik bedoel.

Dus als de maximumsnelheid verlaagd wordt neemt de hufterigheid af? :confused:

Met meer controle wel, zie A2 waar ik dagelijks op en neer rij van Utrecht naar Amsterdam. Mag je over van mening verschillen hoor. Verwacht echter eerste paar weken juist meer hufterigheid en agressie omdat velen gewoon 140 zullen blijven rijden en andere keurig 100.... .

Dit topic gaat volgens mij over de snelheidsverlaging op de snelwegen, niet over meer handhaving. Maar kennelijk gaat er volgens jou ook meer gehandhaafd worden tegelijkertijd? De politie zegt iets anders namelijk. En trajectcontroles zoals het door jou genoemde stuk A2, zijn wat mij betreft alleen handhaving waar het de belastingdienst betreft, ben het absoluut niet met je eens dat ze helpen tegen verhuftering. Integendeel. Zie de A2: 5 rijstroken en nog steeds rijdt iedereen elkaar in de weg. Doodsbenauwd een paar kilometer te had te rijden, of om achter een langzamere medeweggebruiker klem te zitten, rijden de meesten als een lemming zomaar ergens. Dat werkt hufterigheid juist in de hand. Mijns inziens komt die hufterigheid vooral voort uit het feit dat het druk is. Of je dan maximaal 130 of 100 kmh mag heeft er niets mee te maken.

@d2. Hufterigheid lijkt mij bij 130 gevaarlijker dan bij 100 en de A2 is door handhaving veiliger geworden, zeker voor zo'n extreem drukke snelweg. Politie gaat fors handhaven zo is beloofd en hoop ook dat ze woord houden en meer trajectcontroles en flitskasten, zeer noodzakelijk. Ik rij ook liever 130 of 140 maar het kan gewoon niet meer veel en veel te druk, dat ben ik met je eens en zeer veel asociaal volk op de weg, goede afspiegeling van in dat opzicht buitengewoon treurige maatschappij.

CDVDP zei:
@d2. Hufterigheid lijkt mij bij 130 gevaarlijker dan bij 100 en de A2 is door handhaving veiliger geworden, zeker voor zo'n extreem drukke snelweg. Politie gaat fors handhaven zo is beloofd en hoop ook dat ze woord houden en meer trajectcontroles en flitskasten, zeer noodzakelijk. Ik rij ook liever 130 of 140 maar het kan gewoon niet meer veel en veel te druk, dat ben ik met je eens en zeer veel asociaal volk op de weg, goede afspiegeling van in dat opzicht buitengewoon treurige maatschappij.
Dat slaat natuurlijk nergens op, 100 of 130 asociaal weggedraag is even gevaarlijk, er is ook al aangekondigd dat er niet extra gehandhaafd gaat worden omdat ze daar simpel weg de mensen niet voor hebben. 130 kan nog prima het is helemaal niet te druk, maar ja jij mag graag een beetje overdrijven.

Epica zei:
CDVDP zei:
Dat slaat natuurlijk nergens op, 100 of 130 asociaal weggedraag is even gevaarlijk, er is ook al aangekondigd dat er niet extra gehandhaafd gaat worden omdat ze daar simpel weg de mensen niet voor hebben. 130 kan nog prima het is helemaal niet te druk, maar ja jij mag graag een beetje overdrijven.

Ah, de kinetische energie die bij een ongeval met 100- of 130kmh vrijkomt is hetzelfde. Weten we dat ook weer...:rolleyes:

Manman, wat een argumenten.:cry: Zeg dan gewoon dat verkeersveiligheid je niet interesseert. Dan ben je tenminste helder...

Idefiqs zei:
Ah, de kinetische energie.... enz.

Wat is dat, kinetische energie...
a015.gif
ehhh... zoiets?
a080.gif

De gevolgen van een "ontmoeting" met véél van dat spul ziet er ongeveer zo uit:
Bij-de-ernstige-botsing-viel-een-dode-Foto-SQ-Vision.jpg

Voor Epica: 't is niet op een snelweg, 't was waarschijnlijk láng geen 130 km/u (per auto) maar aan de gevolgen te zien wel redelijk vlot doorgereden tot de boem is ho. Dit is alleen maar ter verduidelijking.
Hadden beide auto's 50 km/u gereden, had het er waarschijnlijk ietsje anders uitgezien... Iets met kinetische energie...
a046.gif

Jazzik zei:
Idefiqs zei:

a015.gif
ehhh... zoiets?
a080.gif

Voor Epica: 't is niet op een snelweg, 't was waarschijnlijk láng geen 130 km/u (per auto) maar aan de gevolgen te zien wel redelijk vlot doorgereden tot de boem is ho. Dit is alleen maar ter verduidelijking.
Hadden beide auto's 50 km/u gereden, had het er waarschijnlijk ietsje anders uitgezien... Iets met kinetische energie...
a046.gif
geen idee wat je met deze post nou wil duidelijk maken, het is je in ieder geval niet gelukt.
100 of 130 maakt echt niet uit of je het wel of niet overleeft.

Epica zei:
Jazzik zei:
Idefiqs zei:

a015.gif
ehhh... zoiets?
a080.gif

a046.gif
geen idee wat je met deze post nou wil duidelijk maken, het is je in ieder geval niet gelukt.
100 of 130 maakt echt niet uit of je het wel of niet overleeft.

Briljant. Geen idee hebben waar de post over gaat, maar wel de conclusie kunnen trekken dat 'het' niet is gelukt....o_O

Inderdaad een briljante conclusie.

Ik denk dat ik de wetten van Newton over kinetische energie ken. En ik begreep dat dit topic over stikstofreductie middels langzamer rijden gaat.

Toch: automobilisten tonen al jaren aan dat zij een toename van veiligheid prima weten om te zetten in een toename van hufterig gedrag. Wat dat betreft heb ik bitter weinig hoop voor deze 100 km/uur maatregel.

@ CDVDP
Dat hufterig gedrag maak ik als veelrijder (60k/jr) ook heel veel mee. Voetgangers en fietser geen voorrang geven. 1 dimensionaal rijden (bebouwde kom te hard, snelweg te langzaam). Geen richting aangeven op rotondes. Op wegen waar niet ingehaald mag worden lekker 20km/h onder de limiet rijden met een rij auto's achter je. Ritsen pas doen als je nog een stukje verdrijvingsvlak mee kunt pakken. Kilometers lang op de linker baan blijven omdat er een paar honderd meter verderop weer een vrachtwagen rijdt. Met van alles bezig zijn behalve autorijden.
Maar iets zegt me dat jij vindt dat de definitie van hufterigheid door jou zelf bepaald mag worden en veel van bovenstaande daar niet bij hoort. En daar werkt de overheid lekker aan mee met dit soort maatregelen. Hoeveel boetes worden er eigenlijk uitgedeeld voor onnodig linksrijden of het niet richting aangeven ? Waarschijnlijk per jaar minder dan per uur aan snelheidsboetes.

Je zult altijd mensen houden die 20 onder de maximumsnelheid gaan rijden omdat het zo lekker zuinig is. Erg asociaal om anderen te irriteren om zelf een euro te besparen.

M d K zei:
Maar iets zegt me dat jij vindt dat de definitie van hufterigheid door jou zelf bepaald mag worden en veel van bovenstaande daar niet bij hoort. En daar werkt de overheid lekker aan mee met dit soort maatregelen. Hoeveel boetes worden er eigenlijk uitgedeeld voor onnodig linksrijden of het niet richting aangeven ? Waarschijnlijk per jaar minder dan per uur aan snelheidsboetes.

Ik kan mezelf prima vinden in jouw beschrijving van hufterig gedrag maar zoal haarr al aangeeft hebben andere mensen een andere definitie van hufterig gedrag. Bovendien is de pakkans voor huftergedrag vrijwel nul, anders kwam het niet zo vaak voor.

Als oom agent nu eens controleerde op huftergedrag, was de definitie van huftergedrag scherper en werd er beter op gelet om geen hufter te zijn. Je ziet het bij snelheidscamera's die soms al jaren niet meer aangesloten zijn maar waar de scheurneus nog steeds in de ankers gaat.

Controle op huftergedrag kan met de camera's van RWS of met drones. Gewoon een duur filmpje sturen met acceptgiro uit Leeuwarden.

Dwz: als de overheid ooit een keer haar it-beleid op orde krijgt.

haarr zei:
Je zult altijd mensen houden die 20 onder de maximumsnelheid gaan rijden omdat het zo lekker zuinig is. Erg asociaal om anderen te irriteren om zelf een euro te besparen.

Een maximum snelheid is toch nog steeds geen verplicht te moeten rijden snelheid?

Ik merk het verschil niet zo of je op een autoweg nou verplicht achter een hobbelend oldtimertje aan moet tuffen of achter een vrachtwagen c.q. caravan moet blijven.
Zit zelfs liever 20 km achter zo'n hobbelend oldtimertje als achter een grote laadbak of caravan, het uitzicht is namelijk stukken mooier... en wie haast heeft moet er maar aan wennen dat die toch niet de enigste weggebruiker is, of gewoon 5 minuten eerder uit z'n nest komen om toch op afgesproken tijd te kunnen arriveren.
Het is juist de haast die al vrij snel het huftergedrag als resultaat oplevert, maar haast wordt meestal toch veroorzaakt door een slechte planning.

Muddy Bandit zei:
haarr zei:

Een maximum snelheid is toch nog steeds geen verplicht te moeten rijden snelheid?

Ik merk het verschil niet zo of je op een autoweg nou verplicht achter een hobbelend oldtimertje aan moet tuffen of achter een vrachtwagen c.q. caravan moet blijven.
Zit zelfs liever 20 km achter zo'n hobbelend oldtimertje als achter een grote laadbak of caravan, het uitzicht is namelijk stukken mooier... en wie haast heeft moet er maar aan wennen dat die toch niet de enigste weggebruiker is, of gewoon 5 minuten eerder uit z'n nest komen om toch op afgesproken tijd te kunnen arriveren.
Het is juist de haast die al vrij snel het huftergedrag als resultaat oplevert, maar haast wordt meestal toch veroorzaakt door een slechte planning.

Ik weet dat je langzamer MAG. Toch vind ik het irritant als mensen dat doen. Heeft niets met op tijd vertrekken te maken. Ik sta zelden onder tijdsdruk. Zoals al eerder aangegeven het is een eigen interpretatie.
Dat slome gedoe lokt Juíst huftergedrag uit naar mijn mening. Ik moet me altijd (en dat lukt ook altijd) inhouden om geen obsceen gebaar te maken naar zo'n slome rakker.

haarr zei:
Ik weet dat je langzamer MAG. Toch vind ik het irritant als mensen dat doen. Heeft niets met op tijd vertrekken te maken. Ik sta zelden onder tijdsdruk. Zoals al eerder aangegeven het is een eigen interpretatie.
Dat slome gedoe lokt Juíst huftergedrag uit naar mijn mening. Ik moet me altijd (en dat lukt ook altijd) inhouden om geen obsceen gebaar te maken naar zo'n slome rakker.

Maar het is jouw irritatie. Veel geirriteerden geven aan dat bepaald - in hun ogen - irritant weggedrag huftergedrag uitlokt. Een ultiem zwaktebod in mijn opinie, er is altijd maar één persoon verantwoordelijk voor bepaald gedrag. En dat is degene die het toepast.

Muddy Bandit zei:

Zo is het. Terug naar 100 is mentaal natuurlijk een enorme stap, maar het tijdverlies zal in de praktijk beperkt zijn, denk ik. Het punt zit hem veel meer in het opbrengen van de discipline om je aan die snelheid te houden, juist omdat we tegenwoordig allemaal in auto’s rijden die veel sneller kunnen. Die 100 voelt dan als te langzaam en dat werkt verveling en rijden op de automatische piloot in de hand. Ik merk in elk geval zelf dat ik sneller moe word, als ik 100 rijd. Ik moet dan vaker stoppen om even een luchtje te scheppen. Ik ben daarom blij dat we na zeven uur iig nog wat sneller mogen.

Muddy Bandit zei:
haarr zei:

Nee, maar jouw snelheid 'opdringen' aan 30 man die achter jou rijdt is wel erg asociaal. Zeker als die 30 man achter jou niet anders kan (bijv omdat er een inhaalverbod is).
Dat je 90km/h op een rustige 130km/h snelweg gaat rijden, prima dan kan de rest er nog omheen sturen. Maar 60k/h @ 80km/h provinciaal met inhaalverbod? Ronduit asociaal.

funf zei:
Muddy Bandit zei:

Zo is het. Terug naar 100 is mentaal natuurlijk een enorme stap, maar het tijdverlies zal in de praktijk beperkt zijn, denk ik. Het punt zit hem veel meer in het opbrengen van de discipline om je aan die snelheid te houden, juist omdat we tegenwoordig allemaal in auto’s rijden die veel sneller kunnen. Die 100 voelt dan als te langzaam en dat werkt verveling en rijden op de automatische piloot in de hand. Ik merk in elk geval zelf dat ik sneller moe word, als ik 100 rijd. Ik moet dan vaker stoppen om even een luchtje te scheppen. Ik ben daarom blij dat we na zeven uur iig nog wat sneller mogen.

Mja, dat tijdsverlies is voor iedereen anders. Iemand die 15 kilometer naar zijn werk rijdt (waarvan 10 kilometer over de snelweg) die zal er nauwelijks op achteruit gaan.
Ikzelf heb (in de praktijk ondervonden) zo'n 10-15 minuten langer reistijd per enkele reis. Per week zit ik dus een kleine 2 uur langer in de auto. Kun je wel roepen 'zoek maar ander werk dan' maar met zulke argumenten kun je elke discussie doodslaan.

Persoonlijk vind ik de verveling erger dan het tijdsverlies, ga dan met de audio klooien, oliepeilen, Audi Connect struinen.

haarr zei:
Persoonlijk vind ik de verveling erger dan het tijdsverlies, ga dan met de audio klooien, oliepeilen, Audi Connect struinen.

Met 100 km/uur..

Ga je flirten met die leuke dame in de auto naast je, jezelf afvragen waarom je toch die versie met een paar paardjes meer hebt genomen, pulken aan dat loszittende randje, het restje spinazie tussen de voortanden uit halen, het stuur als trommel gebruiken, het dashboardkastje opruimen, de agenda doornemen, een cursus Spaans doen, je eega bellen wat er straks op tafel staat, je collega bellen om hem een rotklus in de maag te splitsen, continu tussen drie, vier, vijf en zes heen en weer schakelen, de auto in de maat van de muziek mee laten schommelen...
Een mens kan best creatief zijn in het tijdverdrijf.

Maar je doet dat in een loodzware botsdoos waarmee je mogelijk een ander invalide maakt. Je raakt er een hard op het achterspatbord, draait hem in de rijdende file even om en de chauffeur met die Scania smeert wat ledematen over het asfalt uit als hij in noodstop de rechterdeur in en de linkerdeur uit rijdt.

Chauffeur een trauma, slachtoffer benen van smeerworst en de roverheid roept ondertussen dat alles zo veilig geworden is.

Wetjes roepen is een ding maar zonder controle blijft het bij herrie. En dan maakt het geen drol uit of het een goede of juist heel slechte wet is.

Typisch Nederlands weer om het tijdverlies erbij te halen, lekker rationaliseren die handel, gevoel is toch maar subjectief, kunnen we niks mee. Dus dan maar gewoon doen alsof het niet bestaat. Harder rijden om sneller ergens te zijn is eigenlijk altijd onzin. Dus dat argument kon bij voorbaat eigenlijk al de plee in.

Zelf rijd ik graag wat vlotter, althans vlotter dan de gemiddelde medeweggebruiker op dat moment. Ik voel mij namelijk niet op mijn gemak op de drukkere rechterrijstroken, waar ik regelmatig zie dat er veel te weinig afstand gehouden wordt en veel bestuurders met iets anders bezig zijn dan autorijden. Ik ben wel graag bewust met autorijden bezig en probeer te anticiperen, wat ik inhoudt dat het tempo af en toe ook wat verder omhoog moet ("vlot inhalen", heette dat vroegah meen ik). En eerlijk is eerlijk, braaf meekabbelen op 'rechts' en strikt aan de toegestane limiet blijven ervaar ik ook als vermoeiend, tenzij ik het wel prima vind om achter een vrachtwagen aan te hobbelen maar dat vind ik niet. Wat vlotter is voor mij dan ook meer ontspannen rijden.

Maar ja, rationeel bekeken zou zo'n rijstijl bij een max van 100 ook gewoon moeten kunnen. Maar we gaan t zien.

rke zei:
Wetjes roepen is een ding maar zonder controle blijft het bij herrie. En dan maakt het geen drol uit of het een goede of juist heel slechte wet is.

Het zou fijn als er over deze regelgeving beter wordt nagedacht. Want die verveling is echt gevaarlijk, inderdaad om de redenen die jij noemt. En volgens mij ben ik niet de enige die zich verveelt met zo'n snelheid. DeeTwee schrijft het ook: je wilt toch graag wat bewuster met autorijden bezig zijn en actief op het verkeersbeeld inspelen. Daar past monotoon voortsukkelen niet bij.

Anderzijds snap ik ook wel weer dat een overheid helderheid moet scheppen en vind ik het ook goed dat de V-max overdag nu overal hetzelfde is.

Die verveling schijnt toch niet afhankelijk te zijn van de gereden snelheid. Ik zie maar al te vaak lieden met 130(+) voortsukkelenrazen alsof ze zich dood vervelen...
Of ze kunnen gewoon niet rijden natuurlijk. Als dat het geval is maakt 100 of 130 ook niets meer uit.

Jazzik zei:
Die verveling schijnt toch niet afhankelijk te zijn van de gereden snelheid.

Precies. Ik rij eigenlijk zelden harder dan 50 km/u op de snelweg, maar toch heb ik ook dan voldoende vermaak aan m'n telefoon.(y)

Jazzik zei:
Die verveling schijnt toch niet afhankelijk te zijn van de gereden snelheid. Ik zie maar al te vaak lieden met 130(+) voortsukkelenrazen alsof ze zich dood vervelen...
Of ze kunnen gewoon niet rijden natuurlijk. Als dat het geval is maakt 100 of 130 ook niets meer uit.
130 is inderdaad wat saai, 150+ geeft net dat beetje extra sjeu aan de dagelijkse commute.

Ach, door de week heb ik er geen last van en in de meeste weekenden zit ik op nog geen vijf kilometer van een limietloze Autobahn. :)

De wetenschappers dat het zinloos is maakt de acceptatie er niet gemakkelijker op.

Gewoon de boerenstand saneren, kan makkelijk. Hangen ook al veel te lang aan de subsidieruif van de EU. Alleen is populistisch rechts aan de haal met een obscure club als FDF. Degenen die denken dat de populisten oplossingen gaan brengen komen bedrogen uit, deze zijn mede de oorzaak.

De politieke angst voor de trekkers op het malieveld, en de angst voor de populisten, is hiervan mede(!) de oorzaak. Als we die angst laten varen is het wat mij betreft voldoende de randstad, en knelpunten te begrenzen op 100km/h. Het noorden/oosten waar het kan een Vmax van 120km/h.

DeeTwee zei:
Jazzik zei:
130 is inderdaad wat saai, 150+ geeft net dat beetje extra sjeu aan de dagelijkse commute.

Of doe eens gek en negeer de "Ga terug" bordjes.(y)

Het is leuk: mensen uit de dichtbevolktste gebieden besluiten dat men op het platteland zuiniger op het milieu moet zijn.

Idefiqs zei:
DeeTwee zei:
Wat bedoel je precies met 'de boerenstand saneren', eigenlijk?

Het in evenwicht, ofwel gezond maken van de boerenstand.
Dat is lekker concreet idefiqs! Kunnen we wel wat mee o_O Ik vind de boerenstand op dit moment al prachtig in evenwicht, er hoeft dus niks te gebeuren.

Idefiqs zei:
D Elzinga zei:
Idefiqs zei:
DeeTwee zei:

Je wilt de oude of zwakke boeren laten afschieten?:T

:D Nee, meer natuurlijke afvloeiing. Nee, minder intensieve veehouderij bijvoorbeeld.

Minder intensief en afvloeien, wat wil dan eten? Alleen konijnenvoer zeker.

DeeTwee zei:
Idefiqs zei:
DeeTwee zei:

Dat is lekker concreet idefiqs! Kunnen we wel wat mee o_O Ik vind de boerenstand op dit moment al prachtig in evenwicht, er hoeft dus niks te gebeuren.

Concreter wil je het? Halveren zo'n beetje, en sowieso eens snijden in die EU subsidies. Zou tijd worden.

DeeTwee zei:
Idefiqs zei:
DeeTwee zei:

Vind je? Het staat de meesten aan de lippen. Om wat de verdienen moet het groter en groter...aan de andere kant de Overheid die zegt dat ze minder uit moeten stoten. Misschien zou het goed zijn dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Zijn wij als consument verantwoordelijk voor.

Boppie zei:
DeeTwee zei:
Idefiqs zei:
DeeTwee zei:

Vind je? Het staat de meesten aan de lippen. Om wat de verdienen moet het groter en groter...aan de andere kant de Overheid die zegt dat ze minder uit moeten stoten. Misschien zou het goed zijn dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Zijn wij als consument verantwoordelijk voor.

Heel veel Nederlandse boeren kunnen het bedrijf niet meer rendabel krijgen. Je ziet daarom ook dat een aantal Nederlandse boeren geëmigreerd zijn, o.a. naar Denemarken en Canada en een aantal zijn er nevenactiviteiten begonnen.
Ik merk dat vooral in het boerenbedrijf duidelijk naar voren komt hoe sterk het Nederlandse milieubeleid op muntjes gericht is in plaats van op het behoud van moeder aarde.

Het wordt tijd dat de (klein)zoon van Hendrik Koekoek zich in de politiek begeeft. Het is tijd voor boerenwijsheid.

Boppie zei:
Nee vind ik niet werkelijk, de reactie was meer om de vaagheid en subjectiviteit van idefiqs' reactie te onderstrepen. Ik stoor mij nogal aan het idee dat de producerende sectoren in dit land (zie ook opinie over Tata steel) wel even de nek omgedraaid kan worden. Ben daar zeer op tegen. Dat de rekening van de sanering bij de consument neergelegd wordt maak ik me geen illusies over, ben wel benieuwd of al die hervormingsgezinden zich dat ook realiseren. Maar goed, als het dan anders moet -en dat zal- laten we dan inderdaad zorgen voor eerlijke prijzen.

DeeTwee zei:
Boppie zei:
Nee vind ik niet werkelijk, de reactie was meer om de vaagheid en subjectiviteit van idefiqs' reactie te onderstrepen. Ik stoor mij nogal aan het idee dat de producerende sectoren in dit land (zie ook opinie over Tata steel) wel even de nek omgedraaid kan worden. Ben daar zeer op tegen. Dat de rekening van de sanering bij de consument neergelegd wordt maak ik me geen illusies over, ben wel benieuwd of al die hervormingsgezinden zich dat ook realiseren. Maar goed, als het dan anders moet -en dat zal- laten we dan inderdaad zorgen voor eerlijke prijzen.

Er is niets vaags en subjectiefs aan de opmerking dat de boerensector gesaneerd moet worden, dat had 25 jaar geleden al moeten gebeuren. In heel Europa welteverstaan. Nu zien we dat 2/3 van de EU uitgaven naar de landbouw gaan. Ga jij beweren dat er dan sprake is van een gezonde marktwerking? :confused: De intensieve veehouderij in Brabant vind jij gezond? Voor de bewoners rondom die megastallen?

De enige die lachen zijn de landbouwmiljonairs van jouw centen, maar hey, als jij dat verder prima vindt....

Terug
Bovenaan