Snelheidsovertreding in België

@bobslee,
In DE heeft men geen centraal registratiesysteem zoals wij dat hier in NL kennen.
zgn Flensburg is landelijke database DE, daarnaast is de kans vrij groot dat je de deelgebieden (met idd ieder hun eigen regeltjes) opnieuw passeert met alle eventuele vervelende gevolgen van dien.

Op jouw kenteken staat dus niks geregistreerd, en als dat al wel zo is kunnen de dienders aldaar niet zien of jouw auto ten tijde van de overtreding ook al in jouw bezit was (want geen toegang tot het rdw register)
wat is het nou, wel of niet geregistreerd?

Daarnaast ben jij helemaal niet verplicht te vertellen wie de overtreding met jouw voertuig heeft begaan.
Je bent nooit verplicht jezelf of iemand anders te beschuldigen. In DE sta je met je waffel op de foto, die krijg je netjes thuisgestuurd adhv de kentekenregistratie van je voertuig.

Bobslee zei:
R W xxx zei:
CJIB & co zijn geen leuke spelevriendjes, ik haal mijn lol wel op andere manieren. Ben blijkbaar niet al te oplettend geweest op wintersport begin januari, heb nu 2 zgn Warnbussgelder binnen van €10,- en €20,-, daar ga je toch geen moeite voor doen of risico lopen op vervelende gevolgen?

Die gevolgen zijn minimaal maar je voorkomt wellicht een hoop stress.

Hierboven lees ik trouwens ergens dat als je zo stoer bent om zo hard te rijden je ook maar zo stoer moet zijn om die 30 euro gewoon af te tikken.

Die zijn dan ook keurig per ommegaande betaald.

R W xxx zei:
Op jouw kenteken staat dus niks geregistreerd, en als dat al wel zo is kunnen de dienders aldaar niet zien of jouw auto ten tijde van de overtreding ook al in jouw bezit was (want geen toegang tot het rdw register)
Wat ik bedoel is, al zou het wel geregistreerd staan, dan ...

;)

funf zei:
Bobslee zei:
En voordat we een hoop blabla krijgen, ik heb hier zelf ervaring mee en ook op een ander niet nader te noemen verkeersforum wordt dit meerdere malen bevestigd. :)

Nou, dan zal het allemaal wel kloppen.(y)

Voor België gaat dit niet op, vergeet het maar.
Enerzijds is er de incassoregeling met Nederland (geldt dus ook voor Belgen die de Nederlandse regels aan hun laars lappen), daarnaast heb je in België 'Big Brother' onder de vorm van ANPR-camera's die automatisch kentekens screenen en kunnen aangeven dat er nog een openstaande boete (of andere overtreding) aan het voertuig gekoppeld is.
Dus je niet meer in België vertonen op kans van inbeslagname van het voertuig als de boete niet ter plaatse kan betaald worden ('onmiddellijke inning').
En aangezien er meer en meer op trajectcontrole wordt overgeschakeld met gebruikmaking van ANPR, loop je op veel snelwegen de kans tegen de lamp te lopen.

Je kan eventueel verzet aantekenen bij de rechtbank. Dan wordt de zaak overnieuw behandeld. Hiervoor zijn wel termijnen en voorwaarden...

SSander zei:
Wat een hoop negatief gedoe hier...

Mooi verhaal Mathijs. Ben benieuwd naar de verdere afloop.

Ik heb zelf ook nog wat bij de Belgen open staan, het is al dik 2 jaar stil. Ze kunnen de boom in.

Tot je op Minderhout uit kan gaan leggen waarom die bon nog open staat.

Boppie zei:
SSander zei:
Wat een hoop negatief gedoe hier...

Mooi verhaal Mathijs. Ben benieuwd naar de verdere afloop.

Ik heb zelf ook nog wat bij de Belgen open staan, het is al dik 2 jaar stil. Ze kunnen de boom in.

Tot je op Minderhout uit kan gaan leggen waarom die bon nog open staat.

Voor het zover is kun je altijd nog je eigen dood in scene zetten (liefst een beetje geloofwaardig waarbij er niets meer van je te vinden is, zoals een grote explosie) en een nieuw bestaan opbouwen in de wildernis van Alaska ofzo. Die 66 euro krijgen ze niet.

Bobslee zei:
R W xxx zei:
Wat ik bedoel is, al zou het wel geregistreerd staan, dan ...

;)

Toch weten ze je aan de hand van het kenteken te vinden. En in tegenstelling tot NL zijn in DLD de overheidsdiensten prominent aanwezig langs de weg.

Volgens mij is de originele topicstarter ondertussen door de Belgen opgehaald en schilt hij nu aardappelen voor de friet in de gevangenis :)

Grenscontroles aan Belgische Nederlandse grens vanwege Corona virus, enkel voor essentiële verplaatsingen, dus niet om goedkoop te tanken . Boete vanaf 500€ tot 4000€

Hoi!

Ik ben in het bezit van een Nederlandse rijbewijs. In Februari ree ik met de auto van mijn vriend (Belgische kenteken) in Belgie en hier ben ik geflitst met 219KM (205 gecorrigeerd) op een weg waar ik 120km mocht rijden. De boete is opgestuurd naar mijn vriend maar ik vind dat ik daar zelf verantwoordelijk voor ben en het zal moeten oplossen.

Heeft iemand misschien enige idee van wat ik kan verwachten nadat mijn naam opgegeven zal worden? Bedankt alvast :)

@Zeynep

anwb.nl zei:
Snelheidsovertreding België voor Nederlanders:
Boetetarieven

Aan buitenlanders kan een boete van maximaal € 866 worden opgelegd.

Indien je een Belg was:
Buiten de bebouwde kom
Overschrijding tot 10 km/h: vanaf € 53.
Overschrijding van 10 tot 40 km/h: vanaf € 53 en € 6 per overschreden kilometer en een mogelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van 8 dagen tot maximaal 5 jaar.
Overschrijding vanaf 40 km/h: altijd een rechtszaak, € 80-4.000 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van 8 dagen tot maximaal 5 jaar.

B Real zei:
€80eu en 8 dagen rijontzegging is niet duur voor 85 km/u te hard :T :)

Denk dat je als Nederlander beter rekening houdt met het maximumbedrag voor buitenlanders = 886 EUR.
Een realistisch bedrag lijkt me 53 EUR + 85 x 6 EUR = 563 EUR.

Terug
Bovenaan