Aart Staartjes overleden na ongeval met brommobiel

BRG

Wegverkenner
Gek dat hier nog geen topic over is...
Of hoe een TV-monument uit mijn kindertijd verdwijnt door een brommobiel :(

4eaed47c-3563-11ea-86d6-679b82fe5567_web_scale_0.3984064_0.3984064__.jpg

Hoe het kan verkeren...
50 jaar geleden lag hij op het strand van Ibiza als blonde seksgod,
en hij eindigt in een brommobiel.

Bron

De Nederlandse acteur Aart Staartjes is zondag op 81-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een verkeersongeval.

e4017124-354f-11ea-86d6-679b82fe5567_web_scale_0.1792115_0.1792115__.jpg

Met de kinder- en jeugdprogramma’s waaraan Staartjes meedeed, zijn generaties opgegroeid. Veel mensen kennen hem als de nukkige Meneer Aart uit “Sesamstraat”. Daarnaast stond hij aan de wieg van andere programma’s zoals “De Film van Ome Willem”, met Edwin Rutten in de hoofdrol, en “De Stratemakeropzeeshow”.

De acteur kreeg vrijdagmiddag in Leeuwarden, in het noorden van Nederland, een ongeval met zijn brommobiel. Hij kwam in botsing met een auto en werd uit zijn voertuig geslingerd. De hulpdiensten schakelden onder meer een traumahelikopter in. Staartjes werd zwaargewond opgenomen in het ziekenhuis. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

1af387e8-3551-11ea-86d6-679b82fe5567_web_scale_0.1096491_0.1096491__.jpg

Om eerlijk te zijn... die brommobiel ziet er helemaal niet zo erg beschadigd uit.

British Racing Green zei:
Gek dat hier nog geen topic over is...
Of hoe een TV-monument uit mijn kindertijd verdwijnt door een brommobiel :(

4eaed47c-3563-11ea-86d6-679b82fe5567_web_scale_0.3984064_0.3984064__.jpg

Hoe het kan verkeren...
50 jaar geleden lag hij op het strand van Ibiza als blonde seksgod,
en hij eindigt in een brommobiel.

Die aflevering van de stratemaker-op-zeeshow heb ik precies gemist :confused:

Verder heb ik wel genoten van elke seconde dat hij op het scherm kwam: Sesamstraat, de Film van ome Willem: altijd even sterke acteerprestaties.
Ik zal hem missen!

British Racing Green zei:
Om eerlijk te zijn... die brommobiel ziet er helemaal niet zo erg beschadigd uit.

Hij is door de klap uit de auto geslingerd dus zal heus nog wel redelijk hard gegaan zijn.
Als je zo naar deze foto kijkt dan lijkt het mij dat Meneer Aart uit de straat rechts gekomen is en na de klap helemaal naar de linkerkant van de weg geslingerd is.

1024x576a.jpg

In het interview wat ik even kort met hem zag gisten van niet lang geleden kreeg ik een beetje het idee dat Meneer Aart wel een beetje klaar was met het leven. Dat verzacht het dan nog wel iets. Rust zacht.

Een heel treurig einde voor een van de meest sympathieke tv-persoonlijkheden ooit.

Het lijkt mij verder, uit respect voor de nabestaanden, niet zo'n goed idee om in dit topic over de toedracht van het ongeval te gaan zitten speculeren.

@Total Loss,
Die indruk had ik zeker niet. Het gevoel hebben dat het einde mogelijk nadert is niet hetzelfde als klaar zijn met het leven.

Dat laat meer weer zien dat je dus ook in een brommobiel je gordel om moet doen en anders zou het dus een wettelijke verplichting moeten worden dat ze er in komen. Zag er toe straks een staan maar die had een gordel.

Epica zei:
Dat laat meer weer zien dat je dus ook in een brommobiel je gordel om moet doen en anders zou het dus een wettelijke verplichting moeten worden dat ze er in komen. Zag er toe straks een staan maar die had een gordel.

Brommobielen hebben gordels (en soms een airbag), maar door de beperkende regelgeving is de veiligheid in zulke dingen alsnog minimaal natuurlijk. Ook veel nieuwe modellen halen 0 sterren.

@Total Loss,
Die indruk had ik zeker niet. Het gevoel hebben dat het einde mogelijk nadert is niet hetzelfde als klaar zijn met het leven.

Heb maar een heel kort stukje gezien maar uit die paar vragen en zijn antwoorden daarop kwam het op mij over dat het van hem allemaal niet meer zo hoefde.
Maakt het niet minder erg maar toch.

D Elzinga zei:
Epica zei:

Brommobielen hebben gordels (en soms een airbag), maar door de beperkende regelgeving is de veiligheid in zulke dingen alsnog minimaal natuurlijk. Ook veel nieuwe modellen halen 0 sterren.

Dat is mijn vermoeden ook. Qua formaat doen ze niet heel veel onder voor een Aygo en dat is al geen veiligheidswonder, volgens mij ben je in zo'n brommobiel bij een wat serieuzere aanrijding al snel redelijk kansloos.

Wat niet wegneemt dat een TV grootheid is heen gegaan, jammer :(

B Real zei:
D Elzinga zei:
Epica zei:

Dat is mijn vermoeden ook. Qua formaat doen ze niet heel veel onder voor een Aygo en dat is al geen veiligheidswonder, volgens mij ben je in zo'n brommobiel bij een wat serieuzere aanrijding al snel redelijk kansloos.

Wat niet wegneemt dat een TV grootheid is heen gegaan, jammer :(

Crashtestfilmpjes wel eens gezien? De carrossie is van plastic dus die spat gewoon uit elkaar, zijdelingse bescherming is er zo goed als niet, en sowieso liggen de eisen lager dus als (zoals bij het bovenste filmpje) de gordel losschiet bij een botsing is dat niet zo'n probleem:

https://www.youtube.com/watch?v=uHeEodoHubc

https://www.youtube.com/watch?v=4v4B4OBLKsw

Filmpjes nog niet gezien, maar mijn vermoeden dat het qua veiligheid niet veel voorstelt was dus wel juist :)

Erg triest, ook voor mijn generatie een icoon.

De chauffeuse van de Clio heeft volgens de politie geen schuld, zo lees ik net. Verder speculeren doe ik niet, alleen nog even mopperen dat de NOS dat kenteken wel eens mag blurren...

Ik ben opgegroeid met deze sympathieke man. Wat ik niet begrijp is waarom hij in een brommobiel reed, in een normale, echte auto had hij het waarschijnlijk overleefd.

Terug
Bovenaan