Wel of geen DSG als caravantrekker

Hans Incog zei:
De MB C autobox staat bij mij ook bekend als een goede suggestie.
Anders dan AK2 suggereert zou ik de Gertrag EDC mijden als ware het een holle kies.
De 7 traps is een piece of shit. Er zijn legio Talisrijders die inmiddels de derde autobox in hun karretje hebben zitten. Van de 6 traps weet ik het precies, ik meen mij te herinneren dat deze wat meer kan verduren maar ik heb daar uit mijn autofamilie nog niets over gehoord, over de 7 traps des te meer..
Wellicht zelf even googlen of renaultforum.nl om je te orienteren op of AK2 of HansIncog dichter bij de realiteit zit??
De suggestie van een Qasqai is bizar...de slechtste autobox ever. Google zelf even op de Jatco (CVT) transmissies. Het ultieme bewijs dat je alles wat je hier leest 6 x moet checken!
Met de Aisin transmissies zit je meestal wel goed.

Als je de video van de qq bekijkt,door de link te openen zie je dat het geen suggesties is, maar puur informatieverstrekking.

De EDC automaat die Renault gebruikt zijn prima, ik ken verschillende mensen die deze automaat hebben en heel tevreden zijn. Als je houd aan de onderhoudsvoorschriften dan is het gewoon een goede keus. Toen Renault deze ging gebruiken in o.a. de Megane 4 en Talisman waren ze prima.

Ik ben het dus absoluut niet eens met Hans Incogn, Google maar en je zult heel weinig vinden. De ANWB expert geeft ook aan dat er geen grote incidenten bekend zijn.

Nou...gelukkig is het rustig vanavond, dus eens zelf 10 minuten op internet gegoogled om te checken of mijn twee broers en vader met samen meer dan 100 jaar ervaring in het dealerbedrijf en de autohandel mij lulkoek verkopen over de Getrag EDCs:
https://www.renaultforum.nl/forum/talisman-kinderziektes-t22868-1080.html
https://www.renaultforum.nl/forum/schokkerig-vertrek-automaat-t28931-40.html
https://www.renaultforum.nl/forum/topic29028.html

Daarna maar eens een appje naar één van mijn broers gestuurd. Die brandt er zijn vingers niet aan, op de zwarte inkoop en verkooplijst (tenzij de deal natuurlijk te tof is om te laten lopen :p). Een extra risico vormen de gechiptunde exemplaren.

De ANWB geeft in de ANWB occasiontest aan dat de Renault Talisman een betrouwbare auto is, en de Wegenwacht geeft aan dat Renault een serieuze inhaalslag heeft gemaakt in kwaliteit, en dat er niet een vaker voorkomend euvel bekend is. Als je normaal met je auto om gaat dan is de EDC bak echt prima. Chiptunen is altijd een risico, omdat je dan meer koppel kan hebben dan waar de versnellingsbak op gemaakt is, of heel dicht tegen de limiet aan zit, waardoor deze onder hele zware omstandigheden erg warm wordt.

Ik zeg niet dat er niets te vinden is, je vind over elke auto wel wat, maar de Talisman is net als zijn voorganger de Laguna 3 gewoon een goede en betrouwbare auto. Dat geld eigenlijk voor alle nieuwere modellen van Renault. Natuurlijk kan er met elke auto wat mis gaan, of een minder exemplaar tussen zitten, maar in zijn algemeenheid zijn ze gewoon goed.

The Lion zei:
Het advies is je inmiddels al meer gegeven maar ik zou iets uit de VAG stal met DSG lekker laten staan. Ik rijd zelf een 2019 Audi met DSG en het is echt 3x niks. Afgelopen half jaar veel gezeur gehad en zelfs langs de weg gestaan met een storing aan de DSG bak. Tijdens het transport naar de garage vertelde de ANWB man dat hij wekelijks en soms letterlijk dagelijks vaak nog jonge VAG auto's met niet direct oplosbare problemen, waaronder DSG problemen, liet afslepen. De spreekwoordelijke Duitse degelijkheid is verleden tijd volgens de ANWB man. Zijn oude Transporters bevielen stukken beter dan zijn huidige nog vrij nieuwe. Voor een goede diesel of automaat moet je bij de Fransen zijn en niet meer bij de Duitsers was zijn advies of nog beter koop een KIA dat had de beste man recent zelf gedaan ter vervanging van zijn Polo.

Kia en Hyundai hebben tegenwoordig ook automaten met dubbele koppeling.

Hahaha, leuke discussie zo het wordt er voor mij niet gemakkelijker op zo ;-)
Het blijft op internet altijd lastig 'de waarheid' te achterhalen. Meestal posten mensen pas iets over een auto als het niet goed is, waardoor je vrijwel alleen negatieve reacties over een bepaald type auto kunt vinden.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken allemaal. Ik laat nog wel weten wat het geworden is :)

Hans Incog zei:
Nou...gelukkig is het rustig vanavond, dus eens zelf 10 minuten op internet gegoogled om te checken of mijn twee broers en vader met samen meer dan 100 jaar ervaring in het dealerbedrijf en de autohandel mij lulkoek verkopen over de Getrag EDCs:
https://www.renaultforum.nl/forum/talisman-kinderziektes-t22868-1080.html
https://www.renaultforum.nl/forum/schokkerig-vertrek-automaat-t28931-40.html
https://www.renaultforum.nl/forum/topic29028.html

Daarna maar eens een appje naar één van mijn broers gestuurd. Die brandt er zijn vingers niet aan, op de zwarte inkoop en verkooplijst (tenzij de deal natuurlijk te tof is om te laten lopen :p). Een extra risico vormen de gechiptunde exemplaren.

Je moet inderdaad niet de eerste serie hebben, na maart 2017 zijn ze vrijwel foutloos. Voordeel van de EDC t.o.v. de DSG is overigens dat er niet gewerkt wordt met oliedruk en klepjes (de Mechatronic in de DSG gaat geregeld defect door olievervuiling), maar met kleine elektromotoren die de koppelingen verstellen.

Laat ik zeggen dat die van mij 60.000 km probleemloos functioneert, maar als je echt geen risico wil nemen neem je natuurlijk een handbak (y).

Auto encyclopedie zei:
The Lion zei:
Tijdens het transport naar de garage vertelde de ANWB man dat hij wekelijks en soms letterlijk dagelijks vaak nog jonge VAG auto's met niet direct oplosbare problemen, waaronder DSG problemen, liet afslepen.

Broodje aap, tenzij verifieerbaar.

adinsx zei:
Je moet inderdaad niet de eerste serie hebben, na maart 2017 zijn ze vrijwel foutloos. Voordeel van de EDC t.o.v. de DSG is overigens dat er niet gewerkt wordt met oliedruk en klepjes (de Mechatronic in de DSG gaat geregeld defect door olievervuiling), maar met kleine elektromotoren die de koppelingen verstellen.

.

Momenteel bestaan er 11 verschillende DSG-varianten.
Ook Getrag (o.a. gebruikt in Renault) heeft 9 verschillende types

Sommige hebben voor de koppeling:
• een droge koppeling, sommige een natte koppeling
• een olie sturing, sommige een Elektro mechanische sturing

Sommige hebben voor de versnellingen:
• een olie sturing, sommige een Elektro mechanische sturing

De olie sturing kan via 1 of 2 circuits, waar de 2 circuits minder storingen hebben, maar alleen op de duurdere modellen beschikbaar.
Met olie sturing (meer onderhoud) schakelt wel aanzienlijk comfortabeler, als elektro mechanisch

Je kan dus niet zomaar elke automaat met dubbele koppeling over dezelfde kam scheren….
VW heeft wel de eer dat er überhaupt zoiets als een DSG-doctor kan ontstaan en in de running blijven…(n)

Hier een totaal lijstje van alle fabrikanten en DSG / Getrag (Renault / Ford / BMW / Mercedes) en types
https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox
https://en.wikipedia.org/wiki/Magna_PT#Transverse_orientation

AsconaGT zei:
Was niet echt een bevredigend antwoord

Inderdaad, maar wel eerlijk. Beetje in lijn met wat de dealer zegt. Het is al weer jaren geleden maar een collega van mij had ook een bak problemen met DSG op vakantie en caravan. Die heeft het hele zooitje ook ergens moeten achterlaten. Was wel lease maar hij was er goed zat van.

Ik zou persoonlijk zelf eerder kijken naar een auto met koppelontvormer automaat (traditioneel). Die dingen zijn bij veel merken ook erg goed maar je ziet gewoon dat ze minder gevoelig zijn voor problemen.

waarschijnlijk is je budget net niet toereikend voor een fraaie KIA C'eed helaas. Misschien als je goed zoekt. Ook een DSG achtige automaat als je graag zoiets wil, super kwaliteit, modern en zoals DIT exemplaar nog tot 2023 fabrieksgarantie. Dus als er gezeur is word het gewoon gedekt (bij gewoon normaal gebruik uiteraard)

Misschien eerst de voorwaarden lezen voordat je iets opschrijft , de fabrieksgarantie is maar tot 150.000 kilometers, daar zit t.s. zo op met zijn 35.000 km per jaar. Dus als er daarna gezeur komt, dan kan die hopelijk bij jou aankloppen tot 2023

Misschien eerst de voorwaarden lezen voordat je iets opschrijft , de fabrieksgarantie is maar tot 150.000 kilometers, daar zit t.s. zo op met zijn 35.000 km per jaar. Dus als er daarna gezeur komt, dan kan die hopelijk bij jou aankloppen tot 2023

gelukkig is alles wat jij schrijft wel correct... ahum o_O

maar je hebt gelijk het is tot 150.000 km. Dan zit hij daar met ongeveer een jaar op. altijd nog veel meer garantie dan wanneer de auto elders word gekocht. Los daar van heb ik de kwaliteit van KIA hoger in het vaandel staan dan de VW producten. Eigenlijk alleen maar heel goede ervaringen.

Los daar van zou ik met een caravan trekker lekker voor een volautomaat gaan van MB C-klasse of met de ZF automaatbak die in diverse BMW modellen zijn geleverd.

quovadis zei:
VW heeft wel de eer dat er überhaupt zoiets als een DSG-doctor kan ontstaan en in de running blijven…(n)

Ze kwamen er als eerste mee. Ginny pigs. De rest volgde zwijgzaam..

AsconaGT zei:

gelukkig is alles wat jij schrijft wel correct... ahum o_O

maar je hebt gelijk het is tot 150.000 km. Dan zit hij daar met ongeveer een jaar op. altijd nog veel meer garantie dan wanneer de auto elders word gekocht. Los daar van heb ik de kwaliteit van KIA hoger in het vaandel staan dan de VW producten. Eigenlijk alleen maar heel goede ervaringen.

Los daar van zou ik met een caravan trekker lekker voor een volautomaat gaan van MB C-klasse of met de ZF automaatbak die in diverse BMW modellen zijn geleverd.

(y) Komt goed

Wijn 8578185 zei:
quovadis zei:

Ze kwamen er als eerste mee. Ginny pigs. De rest volgde zwijgzaam..

Dus als je al eerste bent mag je zooi op de markt brengen waarbij de klant als testrijder fungeert?!

Er solliciteert iemand naar een ban.

Terence
Autoweek moderator

Wij reperaren, onderhouden en tunen VAG auto's en merk dat de problemen aan de DSG juist veel minder geworden zijn. Wel is het wenselijk de bak opnieuw te laten programmeren (das bij VAG tenminste mogelijk, bij anderen blijkbaar moeilijk terwijl die ook niet fijn schakelen) zodat er niet ongeveer in de 2e versnelling weggereden wordt en bij 80km/u het ding al in 6 of de 7e versnelling staat. Bij de natte koppeling is het juist aanhouden van de onderhoud interval wel belangrijk. Ik zou nu particulier wel degelijk een DSG durven te kopen, zeker nu wij er toch bij hebben lopen die meer dan 300dkm probleemloos meedraaien. Overigens is er wel een issue, en das het vliegwiel, maar dit geld inmiddels voor alle merken en soorten bakken.

Jos.

Ik kan er naast zitten maar een dsg met droge koppeling is volgens mij niet echt actueel meer. Ben wel nieuwschierig wat het uiteindelijk is geworden.

Ik zou nog even laten weten wat het is geworden:

4aa03ad9cb63f223630dbbeeba360286.jpg

Ik kan hier geen plaatjes posten, dus dezelfde even op het www opgezocht (y)

Specificaties:

- 320d sportline 184pk zilver
- 18" lmv
- Lederen Sportstoelen + stoelverwarming
- Uitgebreide navigatie
- Panoramadak
- Zwarte hemelbekleding
- Xenon verlichting
- Bouwjaar 2015
- KM stand 134000

Wel moet ik wennen aan hoe de auto stuurt, voelt toch anders dan bij voorwiel aangedreven auto's. Ook vind ik dat je de banden best wel hoort, vooral als ze nog koud zijn.
Verder rijdt hij erg lekker :LOL:

Sebastiaan 2417179 zei:
Ik zou nog even laten weten wat het is geworden:

4aa03ad9cb63f223630dbbeeba360286.jpg

Ik kan hier geen plaatjes posten, dus dezelfde even op het www opgezocht (y)

Specificaties:

- 320d sportline 184pk zilver
- 18" lmv
- Lederen Sportstoelen + stoelverwarming
- Uitgebreide navigatie
- Panoramadak
- Zwarte hemelbekleding
- Xenon verlichting
- Bouwjaar 2015
- KM stand 134000

Wel moet ik wennen aan hoe de auto stuurt, voelt toch anders dan bij voorwiel aangedreven auto's. Ook vind ik dat je de banden best wel hoort, vooral als ze nog koud zijn.
Verder rijdt hij erg lekker :LOL:

Bedankt voor de terugkoppeling veel fijne en veilige kilometers.

Heerlijke auto! Misschien wel de fijnste automaat op dit moment welke vele merken gebruiken. Ook een fijne configuratie met de sportstoelen en grotere navi. Zoiets zou denk ik ook mijn keuze zijn met jou eisen.

Banden kun je altijd nog even kijken wat je er mee doet. Er zitten runflat banden op, sommigen zijn er dik tevreden mee, de andere zijn er totaal niet over te spreken en vervangen ze gelijk door 'normale' banden.

Veel plezier er mee!

@ jos br 001:
(zodat er niet ongeveer in de 2e versnelling weggereden wordt en bij 80km/u het ding al in 6 of de 7e versnelling staat.)

Ik heb een A5 cabrio 3.0TFSI s-tronic. En ik ervaar inderdaad wat jij opmerkt (zie bovenstaande quote), hoewel de motor voldoende kracht heeft om ook in lage toeren te accelereren. Maar is het dus beter om de automaat steeds in de S-stand te gebruiken? Dan wordt er pas bij hogere toeren doorgeschakeld.

Meeuw zei:
@ jos br 001:
(zodat er niet ongeveer in de 2e versnelling weggereden wordt en bij 80km/u het ding al in 6 of de 7e versnelling staat.)

Ik heb een A5 cabrio 3.0TFSI s-tronic. En ik ervaar inderdaad wat jij opmerkt (zie bovenstaande quote), hoewel de motor voldoende kracht heeft om ook in lage toeren te accelereren. Maar is het dus beter om de automaat steeds in de S-stand te gebruiken? Dan wordt er pas bij hogere toeren doorgeschakeld.

Hmmm toch niet het begin van het eind? Want dat zal zuur zijn

Auto encyclopedie zei:
Meeuw zei:
@ jos br 001:

Hmmm toch niet het begin van het eind? Want dat zal zuur zijn

De auto en de automaat zijn probleemloos. Maar de bak schakelt fabrieksmatig naar lage toeren waardoor je inderdaad bij 80 km/u in de 6e of 7e versnelling rijdt. Met 272 pk en 400 Nm schakelt de bak ook niet (ver) terug bij rustig accelereren vanuit lagere snelheden, dus het rijgedrag is qua comfort o.k. Maar de vraag is (dus) of dat wel goed voor de motor is. (mede naar aanleiding van de opmerking van Jos)

Terug
Bovenaan