Mening gevraagd over auto - Toyot Prius+ Wagon

A

Anoniem

Guest
Hallo, ben ik er weer nadat ik eerder in augustus/september een topic heb geplaatst.

Toen ging het over dat de koppakking lekte van onze 5/6 jarige oude Prius Toyota Wagon.
Die toen zogenaamd 55.000 km gereden heeft.

Maar goed, dus die koppakking was gerepareerd en deed hij het weer en hadden we onze vertrouwen terug. Tot afgelopen vrijdag...

Ik was aan het rijden met m'n dochtertje achterin, toen opeens de koelvloeistof lampje knipperde en er daarna stoom uit de ventilatieroosters kwamen en ik daardoor direct moest stoppen op de vluchtstrook. Een heel chaos kwam erbij kijken en ben ik uiteindelijk bij de garage van Toyota beland.

Die mij vertelden dat de reparatie aan de koppakking niet goed is gedaan.

En nu zijn we dus volledig het vertrouwen kwijt. We zijn er nu toch echt aan het nadenken om het koopcontract te ontbinden. Dat de motor problemen heeft in één jaar tijd, zegt voor ons al genoeg.

Of denken jullie dat er iets anders is, dat we toch door moeten proberen met de auto?

Hebben jullie nog tips/advies voor ons wat we het beste kunnen doen? En hoe we er kracht bij dat ontbinden kunnen zetten? Want we willen niet meer met deze onbetrouwbare auto verder.

Groet.
 
In principe is de Prius een erg goede auto. Waarbij een koppakking veelal een lastige reparatie is die wel goed moet worden uitgevoerd.

Lijkt mij gewoon garantie dus voor de partij die de reparatie heeft gedaan en daarna nog vele jaren rijplezier. Voor zover je daarvoor kunt spreken natuurlijk met een Prius.
 
Gewoon weer laten repareren, is toch garantie neem ik aan.
Normaal gesproken zit er een jaar garantie op reparatie, delen en arbeid.
En als je er geen vertrouwen meer in hebt, na de reparatie inruilen op een andere.
 
Vraagje omdat één ding mij niet duidelijk is: Is de reparatie uitgevoerd door een Toyota dealer?
 
Zo zie je maar wat een fake reputatie deze Prius heeft, die door zowat iedereen als een baken inzake betrouwbaarheid wordt geprezen.
Dringend tijd om afscheid te nemen en dat onbetrouwbare onding te vervangen door een VAG-product met FSi & DSG.
 
British Racing Green zei:
Zo zie je maar wat een fake reputatie deze Prius heeft, die door zowat iedereen als een baken inzake betrouwbaarheid wordt geprezen.
Dringend tijd om afscheid te nemen en dat onbetrouwbare onding te vervangen door een VAG-product met FSi & DSG.

a055.gif

[size=x-small].[/size]​
 
Anonymous Lady zei:
Die mij vertelden dat de reparatie aan de koppakking niet goed is gedaan.

En nu zijn we dus volledig het vertrouwen kwijt. We zijn er nu toch echt aan het nadenken om het koopcontract te ontbinden. [...] in één jaar tijd.


Hoe zag je dat precies voor je, een koopcontract ontbinden na een jaar...o_O
 
Foie Gras zei:
Anonymous Lady zei:
Die mij vertelden dat de reparatie aan de koppakking niet goed is gedaan.

En nu zijn we dus volledig het vertrouwen kwijt. We zijn er nu toch echt aan het nadenken om het koopcontract te ontbinden. [...] in één jaar tijd.

Hoe zag je dat precies voor je, een koopcontract ontbinden na een jaar...o_O[/quote]
Daar zat ik ook al aan te denken, je rijd een auto een jaar je gaat terug en ontbind de aankoop? Lekker goedkoop rijden.
 
British Racing Green zei:
Zo zie je maar wat een fake reputatie deze Prius heeft, die door zowat iedereen als een baken inzake betrouwbaarheid wordt geprezen.
Dringend tijd om afscheid te nemen en dat onbetrouwbare onding te vervangen door een VAG-product met FSi & DSG.
TSI of TSFi niet FSI.
 
Zoals gezegd is de Prius een hele betrouwbare auto, maar je hebt nu 2 zaken die roet in het eten gooien; 1. een onbekende historie (we kunnen gissen maar uit je andere topic denk ik dat de auto bij een ongeval betrokken is geweest én dat de kilometerstand is teruggedraaid) en 2. de reparatie aan de kop en het vervangen van de koppakking is niet goed gebeurt. Deels was dat misschien te verwachten aangezien ze dit toendertijd kostenloos voor je moesten oplossen.

Nu dus terug naar de garage, je hebt garantie op de uitgevoerde werkzaamheden dus laat ze het maar oplossen. Heel goed in de gaten houden en als je ook maar dénkt dat er iets niet goed gaat gelijk weer terug. Vergeet ook niet vervangend vervoer te vragen.

Als je de koop nu nog kunt ontbinden, met eventueel een jaar if wat afschrijving verrekend dan denk ik dat je daar goed aan doet. De auto zal na reparatie hoogstwaarschijnlijk weer een hele poos mee kunnen, maar wellicht dat je qua mindset gewoon minder fijn in rijdt denkende dat er zo weer een ander probleem de kop op kan steken.
 
Bij deze zaken kan je informatie inwinnen:
Bovag
ANWB
Rechtsbijstandverzekering

Ik denk dat je een kort verslagje op papier/mail moet vragen en daarmee naar die reparateur.

Vertrouwen moet je soms even de kans geven. Een nieuwe auto kan ook spontaan afbranden en bij een oude 5 jaar lang geen onderhoud doen kan meestal prima.

Sowieso moet je hem laten maken anders is hij niks waard.
 
Ik zou de hulp inroepen van een technisch expert, die hebben verstand van auto's, kunnen de historie traceren, de reparatie beoordelen en je ondersteunen op het juridische vlak. TechX in Soest heeft mij goed geholpen bij een soortgelijk geval.
 
Jazzik zei:
Vraagje omdat één ding mij niet duidelijk is: Is de reparatie uitgevoerd door een Toyota dealer?

Jazeker is het bij een Toyota dealer gereparereerd. (Die toevallig ook Suzuki's doet.. Maar ok)
 
Zadelsnuiver zei:
Zoals gezegd is de Prius een hele betrouwbare auto, maar je hebt nu 2 zaken die roet in het eten gooien; 1. een onbekende historie (we kunnen gissen maar uit je andere topic denk ik dat de auto bij een ongeval betrokken is geweest én dat de kilometerstand is teruggedraaid) en 2. de reparatie aan de kop en het vervangen van de koppakking is niet goed gebeurt. Deels was dat misschien te verwachten aangezien ze dit toendertijd kostenloos voor je moesten oplossen.

Nu dus terug naar de garage, je hebt garantie op de uitgevoerde werkzaamheden dus laat ze het maar oplossen. Heel goed in de gaten houden en als je ook maar dénkt dat er iets niet goed gaat gelijk weer terug. Vergeet ook niet vervangend vervoer te vragen.

Als je de koop nu nog kunt ontbinden, met eventueel een jaar if wat afschrijving verrekend dan denk ik dat je daar goed aan doet. De auto zal na reparatie hoogstwaarschijnlijk weer een hele poos mee kunnen, maar wellicht dat je qua mindset gewoon minder fijn in rijdt denkende dat er zo weer een ander probleem de kop op kan steken.

Bedankt voor je eerlijke en duidelijk mening.

We hebben te horen gekregen dat de waterpomp kapot is, wat ook wel kan kloppen want er lekte helderrood vloeistof uit de auto. (Ik had er ook foto van gemaakt) En die kleur komt overeen met het kapotte onderdeel. De garage heeft de auto uitvoerig getest (meerdere dagen) en zijn er daarbij geen andere problemen opgetreden. De koppakking is dus gelukkig niet onjuist gerepareerd.

Ze hebben het toen verteld dat het gewoon een enorme pech is. Het kan elk auto overkomen dat de waterpomp kapot is, ook na twee jaar of acht jaar. Toch geeft het voor ons geen lekker gevoel... En bij elk mankement dat wij opmerken (wij zijn dus een doof gezin, we horen dus niet wat er aan de hand is) moeten we dan meteen terug en kan de kosten dan gaan oplopen...

Mijn man wil nu zeker weten van de auto af, maar ik vind het persoonlijk een hele fijne auto, ook in verband met het aantal zitplaatsen dat zeer regelmatig wordt gebruikt... Dus we weten het even niet meer.

(Even een ander vraagje, hebben jullie ervaring met een kapotte waterpomp oid? Zou het verhaal kloppen dat het onverwachts kan gebeuren bij elke auto?)

Groet.
 
AJS zei:
Ik zou de hulp inroepen van een technisch expert, die hebben verstand van auto's, kunnen de historie traceren, de reparatie beoordelen en je ondersteunen op het juridische vlak. TechX in Soest heeft mij goed geholpen bij een soortgelijk geval.

Bedankt voor je tip. Zitten daar ook kosten aan verbonden?
Kan hij dan ook echt al het informatie inwinnen? Ook waar hij vandaan komt en wat er in dat land is gebeurd?

Groet.
 
Waterpomp kan altijd stuk, wordt daarom ook aangeraden om meteen mee te vervangen bij een distributieriemwissel. De een gaat sneller stuk dan de ander, afhankelijk van soort en materiaal. Is een stukje onderhoud en daar heb je nu pech mee gehad. Kan zomaar zijn dat die auto verder goed is en geen rare dingen meer vertoont. Daarnaast loop je hetzelfde risico bij iedere andere vervangauto. Recht op teruggeven heb je niet, de reparatie is dus ook goed kennelijk, inderzoek door gespecialiseerde bedrijven kan maar zal op eigen kosten zijn en is ongetwijfeld prijzig, daar kan je ook voor repareren als dat nodig zou zijn.
Zie overigens niet zo wat die doofheid er mee te maken heeft, zou dat dan ook niet steeds aanhalen.
 
55000km is wel heel weinig voor een waterpomp, maar ja wel weer 6 jaar oud, dus ja... moeilijk iets van te zeggen. Die dingen hebben niet het eeuwige leven.
Ik zou een auto er niet voor wegdoen in ieder geval.
 
Zelf heb ik geen ervaring met kapotte waterpompen, nooit gehad in de ruim 33 jaar dat ik auto rijd, zelfs bij auto's met zeer hoge kilometerstanden.
Na slechts 55000 kilometer vind ik het erg snel dat deze kapot gaat, en eigenlijk Toyota onwaardig. Uit een andere topic lees ik dat het een import is, de kans is groot dat de auto (veel) meer heeft gereden, dan kan dit gebeuren.

Gelukkig is het een vrij goedkoop onderdeel bij de meeste auto's, misschien wil de importeur/ Toyota dealer nog wat korting geven op de reparatie. Het is een slijtage onderdeel en kan kapot gaan, uit voorzorg worden ze vaak vervangen als de distributieriem vervangen wordt vervangen.

Ik denk zelf dat de kilometerstand niet klopt van deze auto, repareren is denk ik toch de beste optie. Verder staat de Prius bekend als goede auto, maar gezien de reparaties dat dit gewoon een slecht exemplaar is.
 
Anonymous Lady zei:
Bedankt voor je tip. Zitten daar ook kosten aan verbonden?
Kan hij dan ook echt al het informatie inwinnen? Ook waar hij vandaan komt en wat er in dat land is gebeurd?

Groet.

Daar zijn inderdaad kosten aan verbonden. Maar tijdens de intake kunnen ze normaalgesproken goed aangeven wat de mogelijkheden van de expertise zijn, en welke kosten zinvol zijn om te maken. En wat betreft de herkomst van de auto: als 'ie uit Duitsland komt, wordt je meestal niets wijzer. Dat komt door de strikte privacywetgeving daar. Je kunt overigens als particulier ook bij Carfax een rapport opvragen, daarmee krijg je ook inzicht in het schadeverleden van een geïmporteerde auto.
 
ak2 zei:
Gelukkig is het een vrij goedkoop onderdeel bij de meeste auto's, misschien wil de importeur/ Toyota dealer nog wat korting geven op de reparatie. Het is een slijtage onderdeel en kan kapot gaan, uit voorzorg worden ze vaak vervangen als de distributieriem vervangen wordt vervangen.

De Prius heeft een distributieketting ;-) Maar dat terzijde: de waterpomp van een Prius moet je wel in de gaten houden. Bij onze Prius 2 is 'ie rond 250.000 kilometer vervangen, er was een kleine lekkage die ik pas zag bij het vervangen van de multiriem. Anders had ik ook nooit gemerkt dat het koelvoeistofniveau langzaam zakte.
 
Waarom wordt aangenomen dat deze auto meer heeft gereden dan de teller aangeeft?

Verder kan een waterpomp kapot. Het is uiteraard toevallig dat zowel de koppakking en de waterpomp binnen korte tijd stuk zijn gegaan. Wellicht had dit met elkaar te maken. Maar als de Toyotadealer nu zegt dat de auto helemaal in orde is, zou ik zelf doorrijden.
 
Ik had ergens gelezen dat de waterpomp een gevoelig onderdeel is van oudere priussen meest weet niet of dit ook voor jullie auto geldt.

Dit is een auto van zeer goede kwaliteit, laten repareren en vertrouwen houden.
 
Terug
Bovenaan