Graag jullie mening hierover (afrijden)

Martin 4400775

Net ingestapt
Ik mocht 19 jaar geleden voor de 1e keer afrijden. Er is toen iets gebeurd wat me altijd bij is gebleven. Ik reed in een smalle straat en die vent zegt: en dan gaan we hier even keren.

Hier?

Ja, ik help je wel, toe maar. Laat ook maar het lukt nu toch niet meer..

Gezakt.

Dit is de betreffende straat:

https://https://www.google.nl/maps/...4!1slf3cDNljamqnB5JkVKa9qg!2e0!7i13312!8i6656

Keren tussen de stoep en de garagedeuren.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover. Ik heb het idee dat ik genaaid ben. Of zie ik het verkeerd en is dit een hele redelijk eis van de examinator?

Groet, Martin

p.s. dit is de url voor het geval die niet opent:

https://www.google.nl/maps/@53.0613189,5.5250141,3a,75y,253.17h,66.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1slf3cDNljamqnB5JkVKa9qg!2e0!7i13312!8i6656

je kan keren tussen de garage deuren en de stoep. Ik zou wel met de achterkant naar de stoep gaan. vooral belangrijk om de auto achteruit te rollen tot de banden de stoep raken. (ik verwacht niet dat je in een station rijdt. anders redt je het niet. Het is wel te doen.

Maar ik zie 2 mogelijkheiden van keren die veel makkelijker zijn.
Bij de parkeervakken in rijden en achteruit er weer uit en in de hoek is ook genoeg ruimte om te keren.

Dat is inderdaad makkelijker. En dat had ik ook gedaan als ik daar onder normale omstandigheden zou moeten keren. Ik moest echter keren tussen de stoep en de garagedeuren.

Martin 4400775 zei:
Ik moest echter keren tussen de stoep en de garagedeuren.

Dat is wel vreemd. Geen normaal denkend mens gaat daar keren als je een paar meter verderop dat straatje en parkeerterrein tot je beschikking hebt.

In BE is het keren in een smalle straat een van de verplichte bijzondere verrichtingen tijdens het examen.
En eigenlijk zie ik in casu weinig problemen.
Als iemand daar schuin kan in zijn garage rijden zonder de muren te raken (= quasi loodrecht op de poort staan), dan kan je er ook in enkele malen omkeren.
Natuurlijk,
niemand zal het in het dagelijkse verkeer in zijn hoofd halen om op die plaats rechtsomkeer te maken.

tja, niet een erg voor de hand liggende plek met voor en achter je zijstraten maar het zou moeten kunnen. Hij zal wel getwijfeld hebben aan je kunnen en het je eens lastig gemaakt hebben oid. Hij kon ook niet vermoeden dat je daar 19 jaar later nog steeds last van hebt? :rolleyes:

@R W xxx

Nee, Ik heb er geen last meer van. Ik reed er van de week toevallig langs. een maat van mij woont daar in de buurt, en ik kon nergens parkeren. Dus zodoende kwam ik daar weer. Ik vertelde het verhaal aan m'n maat, en die vond het nogal vreemd dat ik daar moest keren.

Als je moet keren tijdens je examen gaat het er natuurlijk om om te laten zien dat je het kunt in een krappe plek. Het argument: ff verderop is het logischer is dan ook niet van toepassing.

In principe denk ik dat je hier zou moeten kunnen keren. Heeft de examinator destijds aangegeven dat je specifiek hierop gezakt bent? Dat is ten onrechte want hij heeft zelf gezegd dat het niet hoefde ("laat ook maar..."), mede omdat hijzelf mogelijk wat aan de late kant was met het geven van de opdracht (hoewel dat voor ons hier en nu lastig te beoordelen is).

Arjee zei:
Als je moet keren tijdens je examen gaat het er natuurlijk om om te laten zien dat je het kunt in een krappe plek.

Maar ook om te laten zien dat je de juiste plek en moment kiest voor een bijzondere verrichting. Althans, dat speelde wat korter geleden bij mijn rijexamen ook een rol.

D Elzinga zei:
Arjee zei:
Als je moet keren tijdens je examen gaat het er natuurlijk om om te laten zien dat je het kunt in een krappe plek.

Maar ook om te laten zien dat je de juiste plek en moment kiest voor een bijzondere verrichting. Althans, dat speelde wat korter geleden bij mijn rijexamen ook een rol.

Dit. Als de examinator zei dat je hier moest keren, moet je zelf een goede plek opzoeken om te gaan keren. Geen enkel persoon gaat dit dan doen tussen stoep en garage, maar 20 meter verderop.

D Elzinga zei:
Martin 4400775 zei:
Ik moest echter keren tussen de stoep en de garagedeuren.

Dat is wel vreemd. Geen normaal denkend mens gaat daar keren als je een paar meter verderop dat straatje en parkeerterrein tot je beschikking hebt.

Ik denk dat de examinator hem alleen maar testen op z´n vaardigheid van het keren op dat punt.

Martin 4400775 zei:
Dat is inderdaad makkelijker. En dat had ik ook gedaan als ik daar onder normale omstandigheden zou moeten keren. Ik moest echter keren tussen de stoep en de garagedeuren.

tijdens mijn examen 12 jaar geleden toen ik de opmerking "keer maar om", heb ik gevraagd moet het hier of mag het ook daar verder op (want dat is makkelijker). Ik kreeg de opmerking van de examinator: "kies zelf maar" en het bleek ook gewoon goed te zijn.
En misschien had ik wel geluk met mijn examinator.

Het ligt natuurlijk een beetje aan de auto, maar ik kan me voorstellen dat je het als beginnend bestuurder (afrijder) niet zo fijn vindt om daar te keren. Voor het behoud van auto en omgeving had ik dan toch liever een smal straatje met aan twee zijden stoepranden opgezocht. Lijkt me overigens ook sterk dat je alleen op dit punt gezakt bent, maar dat terzijde.

Hij zei, en dan gaan we hier even keren. Ik vroeg: hier?

Toen zei die niet, keer maar verderop, nee, hij zei hier.

Ik kreeg hierdoor natuurlijk geen positief gevoel, als zo'n vent zegt, laat maar, het kan nu toch niet meer. Lekker professioneel en objectief.

M'n instructeur zei later ook, ja misschien wilde die je laten zakken.

Nu zou ik de auto daar natuurlijk wel kunnen keren, maar voor iemand van 18 die nog maar een half jaar aan het lessen was is het toch andere koek. Daarom vond ik het onredelijk van de examinator. Ik reed trouwens in een citroën xantia.

Bovendien waren er destijds bepaalde richtlijnen voor de bijzondere manoeuvre keren, en daar hoorde bij dat je niet te vaak mocht steken, hetgeen hier nagenoeg onmogelijk was. Daarom ben ik van mening dat ie mij een oefening liet doen die niet te voeren was zonder te zakken.

Ik ben ook gezakt toen, het was 'nog niet goed genoeg', over dat keren heb ik hem niet meer gehoord. Ik moest twee andere bijzondere manoeuvres doen die ik wel gehaald.

Op zich moet het niet zo moeilijk zijn op die plek. De mensen die hun auto in de garages parkeren moeten ook recht in en uit de garage rijden dus een bocht van 90 graden maken in dat straatje. Dus zo rechts mogelijk de straat in rijden, 90 graden draaien met de neus van de auto bijna tegen een garagedeur en dan achteruit alsof je de garage uit rijdt, weer 90 graden en je bent gekeerd.

D Elzinga zei:
Arjee zei:

Dat was vorige week toch? Het zou eens tijd worden.

Boppie zei:
D Elzinga zei:
Arjee zei:

Ja, precies. Ik rij al bijna elf jaar maar nadat ik een maandje terug voor de zoveelste keer een hele schoolklas uitroeide leek het mij toch eens tijd worden voor een rijbewijs.

D Elzinga zei:
Boppie zei:
D Elzinga zei:
Arjee zei:

Ja, precies. Ik rij al bijna elf jaar maar nadat ik een maandje terug voor de zoveelste keer een hele schoolklas uitroeide leek het mij toch eens tijd worden voor een rijbewijs.

Kan je eindelijk de witte platen met rode cijfers en letters wegknikkeren.

Een examen of je goed kan rijden met een examinator is natuurlijk een flinke portie willekeur. Heeft hij hoofdpijn, darmkramp, een quotum, boze baas, boze vrouw, etc etc. Het speelt allemaal mee. Ik had een veegwagen op een wat spannende plek, ik kwam met lessen natuurlijk nooit veegwagens tegen. Net als rouwstoeten, zwaailampen, fietsende scholieren, per ongeluk toeteren naar een bekende.
Mijn theorie is dat je beter kan afrijden in Groningen of Zeeland.

Terug
Bovenaan