Grotere bandenmaat

DBC

Net ingestapt
Beste allen,

Ik zit met een vraag.
Ik wil een nieuwe set velgen aanschaffen met grotere banden.
Ik heb een Toyota CHR met originele 18" velgen met bandenmaat 225/50/18
De originele Toyota velgen voor de CHR in 17"worden geleverd met 215/60/17, dit is een vergroting van 1,12%

Ik heb een afwijking van mijn snelheidsmeter tot GPS snelheid van ongeveer 5 a 6 %. Als ik op de meter 100 rij, dan zegt GPS 94/95

Nu wil ik een set 19" aanschaffen met de bandenmaat 245/45/19, dat is ten opzichte van de 18"die ik nu heb een vergroting van 3,07%.
Ten opzichte van de 17" is dat 1,93%. Mij is verteld dat je niet groter moet dan 2%, dan valt dit toch nog binnen de spec.?

Ik zou dan ten opzichte van mijn huidige bandenmaat een snelheidsafwijking krijgen van 3%, dan rij ik op GPS 98 ipv 95.

De reden dat ik niet 245/40/19 wil is dat ik dan kleiner ga en de bandendikte ook lager wordt. 225/50/18 is 112 in banden dikte, 245/45/19 is 110 en 245/40/19 is 98. Ik lever dan niet heel veel in op comfort.

Waarom 245 en niet gewoon 225 is omdat het ook bredere velgen worden en daar wordt deze maat als ideale maat aangegeven.

Wat denken jullie?

Als je niet op comfort wil inleveren, waarom dan naar 19"? In het algemeen rijden de auto's het best op de originele velgenmaat(maten).

Ik vind 245 wel erg breed voor een lichte auto als een CHR.

Vin cent zei:
Als je niet op comfort wil inleveren, waarom dan naar 19"? In het algemeen rijden de auto's het best op de originele velgenmaat(maten).

Ik vind 245 wel erg breed voor een lichte auto als een CHR.

Er zijn meerdere redenen waarom ik naar 19" en bandbreedte 245 wil.

Qua gewicht weet ik dat niet, de auto is toch al 1500kg ledig gewicht (hybride). Mijn MR2 van 950kg rijdt op 225 achter, die heeft een nog lager gewicht per cm2 band.

Ik irriteer me aan de afwijking van de snelheidsmeter op GPS, mijn andere auto's hebben niet z'n grote afwijking. Opnieuw kalibreren en ijken is lastig en een duur grapje.
De band wordt 2 cm hoger, hierdoor sta je 1 cm hoger en heb je meer wielkast opvulling, zonder dat ze aanlopen. Ik ken CHR eigenaren die nog groter hebben met andere vering, maargoed niet mijn ding.
Ik wil een bredere velg om een mooiere aansluiting te krijgen met de wielkast. Nu valt het wiel naar binnen en een bredere velg met eventueel een kleine ET aanpassing, vindt ik dit mooier staan. Natuurlijk niet naar buiten gestoken, gewoon mooi aangesloten.
Als ik de originele breedte aanhoud, maar de ET waarde verlaag om meer naar buiten te gaan, dan heeft dat negatieve gevolgen op de spoorbreedte. Dit gaat ten negatieve van o.a. de lagers, wielnaven, ophanging etc. namelijk al eens gehad. Ben ooit van ET47, naar ET15 gegaan met dezelfde breedte velgen en banden.

Gewoon doen wat je mooi vindt.

Het getuur tussen snelheidsmeter en gps heb ik trouwens nog nooit begrepen: de één geeft globaal de snelheid van het moment aan en de ander de snelheid die je net hebt gereden.... beiden blijven dus indicaties, ik houd m'n ogen liever op de weg en bij het verkeer als op die metertjes.
Idem voor dat "niet groter dan 1,5% en niet kleiner dan -2%"... zolang de banden nergens aanlopen en niet meer als 30 mm buiten de schermen steken is het wat apk betreft al goedkeur in Nederland. (en dat is maar goed ook, want anders had ik privé geen vervoer meer:))

Het getuur tussen snelheidsmeter en gps heb ik trouwens nog nooit begrepen: de één geeft globaal de snelheid van het moment aan en de ander de snelheid die je net hebt gereden.... beiden blijven dus indicaties, ik houd m'n ogen liever op de weg en bij het verkeer als op die metertjes.
Als je ruim onder de marge rijdt kan dit inderdaad, no worries. Maar tzt mogen we allemaal maar 100, dan gaat het niet op als je nooit naar de meters kijkt. Al gauw rij je 20 te hard en dat is best een duur grapje als je geflitst wordt.

@TS: Die bandenmaat die je voorstelt lijkt me geen probleem. Niet teveel afwijken van ET waarde iig, maar verder moet het gewoon kunnen.

pkpower zei:
Jazzik zei:
https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Das een handig linkje.

a014.gif
[size=x-small].[/size]​

Hotdog zei:
Als je ruim onder de marge rijdt kan dit inderdaad, no worries. Maar tzt mogen we allemaal maar 100, dan gaat het niet op als je nooit naar de meters kijkt. Al gauw rij je 20 te hard en dat is best een duur grapje als je geflitst wordt.

Het is gewoon een kwestie van je auto goed kennen, "per ongeluk" 20 km/h te hard rijden is mij in de afgelopen 30 jaren nog nooit gelukt.... dat snelheidsverschil merk je echt wel als je bewust op het verkeer let i.p.v. op de teller en ook het verschil in toerental waar de motor op draait is heel goed merkbaar.
Ik heb zelfs een jaartje of 10 op bandenmaat 33x10,5x15" gereden i.p.v. de standaard maat 195/70R15 (een ruim 18 cm hogere band, dus best wel een stevige meterafwijking) maar daarmee heb ik nog nooit een snelheidsboete gescoord en ook nooit een problemen gehad met die forse teller afwijking.
Rij maar eens een weekje in een auto met enkel een mijlenteller (of een defecte meter), dan zal je merken dat het heel snel went om snelheid puur op gevoel te rijden.

Het gaat me niet om de snelheid, een afwijking van 3% is verwaarloosbaar.
Ik rij nooit te hard, althans niet met de CHR dan. Ik rij vrijwel altijd op CC of ACC.

Het gaat mij er om of er verdere nadelige gevolgen zijn, bijvoorbeeld voor je ABS?
Hoe groter de wielen, hoe moeilijker de auto het heeft met accelereren?

Een set kost toch al rond de 2000 euro, dus dan wil ik wel op de hoogte zijn van eventuele risico's.

Ik heb nu Michelin primacy 3 banden en die bevallen prima, deze banden zijn ook beschikbaar in de bovenstaande maat, maar dit zijn zomerbanden.
Ik twijfel om 4 seizoenen banden te nemen.
Ik heb geen winterbanden, nooit mee gereden ook. Ik heb altijd op zomerbanden gereden, die 3 dagen sneeuw die we hebben.
Ik las laatst een stuk op NU.nl dat sommige 4 seizoenen banden evengoed als winterbanden zijn.

Het onderstel, vering en demping worden door een fabrikant aangepast en getest op de door de fabrikant voorgeschreven bandenmaten. Deze afwijkende banden zullen denk ik wel passen, maar de kans is zeker aanwezig dat de auto zal inleveren op de wegligging en het weggedrag.

Ik zou het zelf niet doen en aanraden, maar informeer anders eens bij de Toyota dealer.

pkpower zei:
Jazzik zei:
https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Das een handig linkje.

Misschien hebben jullie hier ook iets aan: https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=195-65-15X6.5ET40&wheel2=195-65-15X6ET45&fcl=50mm&scl=50mm&wcl=30mm&sr=0mm

DBC zei:
Ik las laatst een stuk op NU.nl dat sommige 4 seizoenen banden evengoed als winterbanden zijn.
Maar niet zo goed als zomerbanden..
En het moet een marketingartikel zijn geweest, nu.nl brengt nieuws en dit is geen nieuws.

Waarom niet je 18” setje gebruiken icm winterbanden en je 19” set als zomerset?

Hotdog zei:
En het moet een marketingartikel zijn geweest, nu.nl brengt nieuws en dit is geen nieuws.

Ik heb nooit met winterbanden gereden, ook al heb ik ze wel gehad. Noem het luiheid ;)
Ik dus zie ook niet de ernst in om ze aan te schaffen. Ik dacht omdat ik toch nieuwe banden moet aanschaffen, waarom dan niet meteen 4 seizoenen banden.

DBC zei:
Het gaat mij er om of er verdere nadelige gevolgen zijn, bijvoorbeeld voor je ABS?
Hoe groter de wielen, hoe moeilijker de auto het heeft met accelereren?

De acceleratie zal een fractie trager zijn, maar met de huidige royaal overbemeten motorvermogens in de auto's zal dat totaal geen problemen gaan geven.
Wat remmen betreft idem.

DBC zei:
Ik heb nu Michelin primacy 3 banden en die bevallen prima, deze banden zijn ook beschikbaar in de bovenstaande maat, maar dit zijn zomerbanden.
Ik twijfel om 4 seizoenen banden te nemen.
Ik heb geen winterbanden, nooit mee gereden ook. Ik heb altijd op zomerbanden gereden, die 3 dagen sneeuw die we hebben.

Ga gewoon voor 4-seizoenen banden, mocht je toch een keer in de koude periode richting Duitsland gaan heb je daar ook geen gezeur over.
Qua prijs doet het tegenwoordig weinig meer.

DBC zei:
Hotdog zei:

Ik heb nooit met winterbanden gereden, ook al heb ik ze wel gehad. Noem het luiheid ;)
Ik dus zie ook niet de ernst in om ze aan te schaffen. Ik dacht omdat ik toch nieuwe banden moet aanschaffen, waarom dan niet meteen 4 seizoenen banden.

Die maken meer lawaai dan zomerbanden, winterbanden doen dat trouwens ook. Het is maar net hoe belangrijk je dat vindt.

haarr zei:
Die maken meer lawaai dan zomerbanden, winterbanden doen dat trouwens ook. Het is maar net hoe belangrijk je dat vindt.

Mijn winterbanden (Kleber Krisalp HP3: 68 dB ) produceren duidelijk minder lawaai (en zijn een stuk comfortabeler) dan mijn zomerbanden (Bridgestone Ecopia 25: 71dB )!

Dat ligt voor een klein deel aan de kleinere maat. De zomerbanden zijn 195/50 R16, de winterbanden 175/65 R15.
De Klebers in dezelfde maat als de Bridgestone's produceren 69 dB, ook stiller dus...

2 db, waar praten (schreeuwen) we over. Ik vind de fuel economy belangrijker, van een B, naar een C.
Als de auto voor zn eerste beurt moet, dan zal ik dit bij de dealer eens na vragen. Dan bestel ik voor het voorjaar een leuke set.

2 db is duidelijk waarneembaar. Wel moet je dezelfde maten vergelijken.
Bridgestone zijn idd niet de stilste banden. Ik he persoonlijk liever Dunlop. Die zijn (zomerbanden) stil 4 seizoenen weet ik niet.

DBC zei:
2 db, waar praten (schreeuwen) we over. Ik vind de fuel economy belangrijker, van een B, naar een C.
Als de auto voor zn eerste beurt moet, dan zal ik dit bij de dealer eens na vragen. Dan bestel ik voor het voorjaar een leuke set.

Een verdubbeling van volume is +10 dB.
Een toename van +3 dB geeft 1.23 maal het volume, +2 dB 1.15 maal. https://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm
Als je 15% of 23% meer geluidsdruk niet hoort wordt het hoog tijd voor een (gratis?) gehoortestje...
g040.gif

Zegt alleen niet zo heel veel over het geluidsniveau in de auto, de waarde is het 'buiten' hoorbare geluid.
Ik zou er rekening mee houden dat brede banden er voor kunnen gaan zorgen dat je een onrustige auto gaat krijgen; veel meer zoeken door spoorvorming en minder comfort door lage wangen. Daarnaast vind ik bij suvs te weinig rubber geen gezicht.

R W xxx zei:
Zegt alleen niet zo heel veel over het geluidsniveau in de auto, de waarde is het 'buiten' hoorbare geluid.
Ik zou er rekening mee houden dat brede banden er voor kunnen gaan zorgen dat je een onrustige auto gaat krijgen; veel meer zoeken door spoorvorming en minder comfort door lage wangen. Daarnaast vind ik bij suvs te weinig rubber geen gezicht.

Ten eerste heb ik geen SUVF en ten tweede heb ik de winterbanden smaller dan de zomerbanden: Meer druk per vierkante cm., beter in sneeuw en betere water verdringing.
En juist IN de auto zijn ze beduidend stiller dan de zomerbanden...

Jazzik zei:
R W xxx zei:

Ten eerste heb ik geen SUVF en ten tweede heb ik de winterbanden smaller dan de zomerbanden: Meer druk per vierkante cm., beter in sneeuw en betere water verdringing.
En juist IN de auto zijn ze beduidend stiller dan de zomerbanden...

Het is dan ook niet jouw topic en dus als reactie voor ts bedoeld.

Let ook het hogere gewicht bij grotere banden/velgen.

Dit weekend van 18 naar 17 inch gegaan en qua banden ook wat smaller. (Zomer/winter wissel)
Dat rijdt heerlijk lichtvoetig.

19 inch staat zeker mooi, maar kans op stoeprandschades of kromme velgen door putten in de weg zijn ook groter.

Terug
Bovenaan