Lease advies: Seat Leon ST of Opel Astra Sports Tourer?

Seat Leon St 1.0 Style Ult. Ed. of Opel Astra Sports Tourer Elegance

• Totaal aantal stemmers
    25
  • Opiniepeiling gesloten .

Tokolosh

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik mag van de baas een lease auto uitzoeken. De keuze is vrij beperkt ivm de toegestane merken en de maximale uitstoot van 110 gr.
Ivm 2 kinderen (5 en 1,5) gaat de voorkeur uit naar een station, het gaat uiteindelijk tussen 2 modellen, namelijk de Seat Leon ST 1.0 Style Ultimate Edition met het Tech&Music packet (in de afgrijselijk kleur rood, maar ja, het budget is op voor een ander kleurtje), of een Opel Astra 1.2 Sports Tourer Elegance met Bose Sound System.

Ik heb wel al gereden in de Seat en het viel me op dat hij voor een 1.0 vlot meegaat met het verkeer, alleen vind ik het interieur erg plastiekerig. De Opel heb ik nog niet gereden en alleen van de buitenkant gezien.

Ter referentie: We rijden nu een Mondeo Wagon uit 2009 en een Kalos uit 2005. De Kalos zal plaats maken voor de lease auto en mijn vrouw zal de Mondeo voorlopig als "stadsauto" gebruiken.

Aangezien ik er zelf niet meer uit kom zou ik graag jullie advies willen, voor welke uitvoering zouden jullie gaan en waarom?

De Astra heeft zonder meer het betere interieur van deze 2. Als de Opel dan ook nog met de PSA 3-cylinder wordt geleverd, dan zou ik dat als doorslaggevend argument gebruiken: die motor staat bekend als het beste wat downsizing op dit moment te bieden heeft.

Een Corolla Hybrid TS 1.8 Hybrid zit er niet in?
c074.gif
Praktijkverbruik van 1:18 á 1:19 is niet interessant? Rijd je met tankpas...?

De 1.2 in de Astra is de nieuwe motor die naar het schijnt, vreemd genoeg, niet bij PSA vandaan komt, is dus een nieuw ontwikkelde GM motor. Details zijn ook anders vergeleken met de 1.2 van PSA. Astra zou mijn keus zijn, model zelf is nog fris en heeft echt net een kleine update gehad.

Total Loss zei:
De 1.2 in de Astra is de nieuwe motor die naar het schijnt, vreemd genoeg, niet bij PSA vandaan komt, is dus een nieuw ontwikkelde GM motor. Details zijn ook anders vergeleken met de 1.2 van PSA. Astra zou mijn keus zijn, model zelf is nog fris en heeft echt net een kleine update gehad.

Ik las het inderdaad, heel vreemd dat het geen PSA motor is eigenlijk. De Astra trekt me ook iets meer, maar ik heb het gevoel dat de Leon rijker is uitgerust door het Tech&music pakket (Beats, winterpakket, virtual cockpit, full led etc)

Is niet zo vreemd als het lijkt. De huidige Astra is een GM-product wat in andere continenten ook onder andere merknamen aangeboden wordt en ook daar nog steeds onderhevig is aan updates. Ze kunnen daar niet zomaar PSA spullen in stoppen ook al zou het technisch te doen zijn. Er zit ook geen PSA infotainment in bijvoorbeeld.

Zelf ken ik de huidige Astra goed, is een erg prettige auto. Wel is ie niet in alle uitvoeringen even chique, geen idee wat er allemaal op en aan de Elegance zit, wat voor bekleding e.d. Je doet jezelf trouwens sowieso tekort als je de Astra zonder AGR stoelen neemt.

Maar de Leon is ook een erg fijne auto en wat mij betreft de mooiere van de twee, zeker als stationwagon. Bovendien ongetwijfeld rijk uitgerust nu aan het eind van de modelcyclus. Dat ie kennelijk zonder bijbetaling in mooi rood te krijgen is (meestal zijn de gratis kleuren afgrijselijk wit, grijs of zwart), is wat mij betreft de klap op de vuurpijl :)

Het dash van de Leon vidn ik niet denderend, maar daar kan je aan wennen. Uitrusting van de Ultimate Edition is wel top!

DeeTwee zei:
Is niet zo vreemd als het lijkt. De huidige Astra is een GM-product wat in andere continenten ook onder andere merknamen aangeboden wordt en ook daar nog steeds onderhevig is aan updates. Ze kunnen daar niet zomaar PSA spullen in stoppen ook al zou het technisch te doen zijn. Er zit ook geen PSA infotainment in bijvoorbeeld.

Zelf ken ik de huidige Astra goed, is een erg prettige auto. Wel is ie niet in alle uitvoeringen even chique, geen idee wat er allemaal op en aan de Elegance zit, wat voor bekleding e.d. Je doet jezelf trouwens sowieso tekort als je de Astra zonder AGR stoelen neemt.

Maar de Leon is ook een erg fijne auto en wat mij betreft de mooiere van de twee, zeker als stationwagon. Bovendien ongetwijfeld rijk uitgerust nu aan het eind van de modelcyclus. Dat ie kennelijk zonder bijbetaling in mooi rood te krijgen is (meestal zijn de gratis kleuren afgrijselijk wit, grijs of zwart), is wat mij betreft de klap op de vuurpijl :)

Voor zover ik kan zien heeft de Élégance wel de AGR stoelen, voor de rest “weinig” opties.
Rood vind ik ook zeker geen verkeerde kleur, de metallic rood van Seat kan me zeer bekoren, alleen de standaard rood, pure red, komt me een beetje flets over.

Tokolosh zei:
Voor zover ik kan zien heeft de Élégance wel de AGR stoelen, voor de rest “weinig” opties.
Rood vind ik ook zeker geen verkeerde kleur, de metallic rood van Seat kan me zeer bekoren, alleen de standaard rood, pure red, komt me een beetje flets over.

Zou de folders en met name de uitrustingen sowieso heel goed naast elkaar leggen om een eerlijk vergelijk te krijgen.
Je geeft aan dat de Astra "weinig opties" heeft maar als ik de uitrusting van de Elegance bekijk dan zitten daar dus gewoon dingen standaard op waarvoor je bij de Leon bij moet betalen ( in het door jou genoemde pakket ).
Zo te zien is onder andere LED-Matrix en het digitale dashboard bijvoorbeeld gewoon standaard op deze uitvoering van de Astra!
Ook Opel-eye is zo te zien aanwezig net als inderdaad de AGR-stoelen.

EXTERIEUR

IntelliLUX LED Matrix koplampen

INFOTAINMENT

Multimedia navi Pro - uitgebreid navigatiesysteem met 8" touchscreen én Apple Carplay ondersteuning
Digitale radio DAB+
Boordcomputer met 8" kleureninfodisplay

Opel_Astra_Hatchback_Exterior_4x3_as20_e01_364.jpg

Opel_Astra_Heated_Features_4x3_as20_i01_381.jpg

In ieder geval veel plezier met uitzoeken en maken van een keus! (y)

Mijn keuze zal de astra zijn. Wel indien mogelijk de chromestrip aan het dak in het zwart bestellen ipv chrome.

Ik zit af en toe in een leon en van buiten is het een leuke auto om te zien maar van binnen zie je wel dat je jaren gaan tellen. Qua materiaalgebruik en indeling zie je gewoon dat het een oudere auto is. Zijn vervanger komt ook in 2020 op de markt meende ik.
De Opel is veel later geïntroduceerd op alle fronten moderner en onlangs gefacelift ook nog. Fijne stoelen, fijne infotainment. De auto heeft in het C segment diverse testen op zn naam geschreven en als het klopt wat totall loss hier zegt lijk de uitrusting ook vergelijkbaar met de Leon.

Van binnen en wat rijden betreft zou mijn voorkeur zeker naar de Astra gaan al rijdt de Leon ook zeker niet verkeerd.
Ik kan alleen niet wennen aan de chromen strips die Opel tegenwoordig gebruikt. Daarom is het bij mij geen Insignia geworden en zou ik de Astra ook nooit nemen. Maar waarschijnlijk zijn er wel mensen die het mooi vinden anders was het vast niet zo ontworpen.

Ik kan alleen niet wennen aan de chromen strips die Opel tegenwoordig gebruikt. Daarom is het bij mij geen Insignia geworden en zou ik de Astra ook nooit nemen. Maar waarschijnlijk zijn er wel mensen die het mooi vinden anders was het vast niet zo ontworpen.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Bij de insignia vind ik het juist heel erg fraai. Bij de astra vind ik het niet mooi. Maar je kunt het chrome zowel bij de astra als insignia gewoon weg bestellen als je het niet mooi vind voor zwart.

KH050627_19.jpg

640px-Opel_Astra_K_Sports_Tourer_at_IAA_2019_IMG_0611.jpg

opel-insignia-2-0-cdti-170pk-sp-tourer-exclusive-full-options-automaat.jpg

Heb ook eens gezien dat iemand ze heeft laten spuiten / wrappen in carrosseriekleur

Mijn voorkeur zou zeker de Leon zijn. Alleen al op basis van uiterlijk. De Astra met die rare strip lijkt toch een beetje hierop:

d703d76ab9f6a42b69f1ca682b0f042f.jpg

Tokolosh zei:

'een beetje flets' vind ik toch heel wat anders dan 'afgrijselijk' ;-) Maar ben met je eens dat rood metallic een stuk feestelijker is dan plat rood. Heb zelf bewust ook voor de metallic rode Focus gekozen, ondanks de hogere prijs tov alle andere kleuren.

De Elegance lijkt zo op eerste gezicht goed in de spullen te zitten, volgens mij is er niks echt belangrijks wat mist.

Tav de Bose update : Ik vind het standaard 'premium' audiosysteem in de Astra (icm Intellilink 900) erg goed klinken. Zuiver met goed regelbare middentonen. Misschien is dat na de facelift minder geworden, dat durf ik niet te zeggen, maar obv eigen ervaring zou het Bose systeem skippen.

Tokolosh zei:
Helaas niet, mag alleen kiezen tussen VW, Seat, Skoda, Renault, Peugeot, Nissan, Audi en Opel.

Ben even nieuwsgierig, maar om welke Nissan gaat het dan? de leaf ? want de qashqai lijkt me qua uitstoot niet echt te voldoen.

Overigens is de Renault megane nog het meeste fris , alleen zie je hem "in mindere mate dan zijn voorganger" wel heel veel.

Maar verder is het een luxe probleem uit welke auto je mag kiezen.

Maar als de leaf mag, is dat handig ivm bijtelling.

110 gr is het probleem want dat halen de meeste auto's niet. Megane en ook bijvoorbeeld de 308 zijn geen optie.

Mbt Nissan: Leaf lijkt bij buiten budget. Micra past wel in de werkgeverseisen maar niet in het eisenpakket van TS.

Zelf zou ik zeker de Opel Astra kiezen de auto kwam in 2015 op de markt en is gewoon moderner dan de Seat Leon die over niet al te lange tijd een opvolger krijgt.
De Opel scoorde ook beter in de testen.

De Renault Megane is inderdaad jonger, helaas valt de hele fijne 1.3 TCe net boven de 110 gram CO2. Begin 2020 komt de facelift uitvoering je kunt de auto dan ook bestellen als zeer interessante Plug In Hybride, deze zit onder de 110 gram CO2. De techniek komt van Nissan, dus ik neem aan dat deze techniek ook wordt toegepast bij verschillende Nissans.

Total Loss zei:
Tokolosh zei:

Zou de folders en met name de uitrustingen sowieso heel goed naast elkaar leggen om een eerlijk vergelijk te krijgen.
Je geeft aan dat de Astra "weinig opties" heeft maar als ik de uitrusting van de Elegance bekijk dan zitten daar dus gewoon dingen standaard op waarvoor je bij de Leon bij moet betalen ( in het door jou genoemde pakket ).
Zo te zien is onder andere LED-Matrix en het digitale dashboard bijvoorbeeld gewoon standaard op deze uitvoering van de Astra!
Ook Opel-eye is zo te zien aanwezig net als inderdaad de AGR-stoelen.

EXTERIEUR

IntelliLUX LED Matrix koplampen

Daar heb ik inderdaad helemaal overheen gekeken, dan is de Astra toch vrij compleet :)

INFOTAINMENT

Multimedia navi Pro - uitgebreid navigatiesysteem met 8" touchscreen én Apple Carplay ondersteuning
Digitale radio DAB+
Boordcomputer met 8" kleureninfodisplay

Opel_Astra_Hatchback_Exterior_4x3_as20_e01_364.jpg

Opel_Astra_Heated_Features_4x3_as20_i01_381.jpg

In ieder geval veel plezier met uitzoeken en maken van een keus! (y)

DeeTwee zei:
Tokolosh zei:

'een beetje flets' vind ik toch heel wat anders dan 'afgrijselijk' ;-) Maar ben met je eens dat rood metallic een stuk feestelijker is dan plat rood. Heb zelf bewust ook voor de metallic rode Focus gekozen, ondanks de hogere prijs tov alle andere kleuren.

De Elegance lijkt zo op eerste gezicht goed in de spullen te zitten, volgens mij is er niks echt belangrijks wat mist.

Tav de Bose update : Ik vind het standaard 'premium' audiosysteem in de Astra (icm Intellilink 900) erg goed klinken. Zuiver met goed regelbare middentonen. Misschien is dat na de facelift minder geworden, dat durf ik niet te zeggen, maar obv eigen ervaring zou het Bose systeem skippen.

Bedankt voor je input, ik twijfelde ook al over het Bose systeem. Ik hoef niet perse een high-end geluidsysteem als de standaard al vrij goed klinkt. Dan zijn er leukere opties bij te bestellen binnen het budget :)

Auto encyclopedie zei:
Tokolosh zei:
Helaas niet, mag alleen kiezen tussen VW, Seat, Skoda, Renault, Peugeot, Nissan, Audi en Opel.

Ben even nieuwsgierig, maar om welke Nissan gaat het dan? de leaf ? want de qashqai lijkt me qua uitstoot niet echt te voldoen.

Overigens is de Renault megane nog het meeste fris , alleen zie je hem "in mindere mate dan zijn voorganger" wel heel veel.

Maar verder is het een luxe probleem uit welke auto je mag kiezen.

Maar als de leaf mag, is dat handig ivm bijtelling.

Elektrisch is helaas niet mogelijk, dus de Leaf valt af. Alleen de Micra of Twingo zou mogen en die zijn niet echt ruim bemeten. De Megane heeft helaas teveel uitstoot waardoor deze afvalt.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens dat het een luxe probleem is natuurlijk!

Vin cent zei:
110 gr is het probleem want dat halen de meeste auto's niet. Megane en ook bijvoorbeeld de 308 zijn geen optie.

Mbt Nissan: Leaf lijkt bij buiten budget. Micra past wel in de werkgeverseisen maar niet in het eisenpakket van TS.

De 308 SW zou trouwens wel net mogen, echter ben ik geen fan van Peugeot :)

Tokolosh zei:
DeeTwee zei:
Tokolosh zei:

Bedankt voor je input, ik twijfelde ook al over het Bose systeem. Ik hoef niet perse een high-end geluidsysteem als de standaard al vrij goed klinkt. Dan zijn er leukere opties bij te bestellen binnen het budget :)
Ik ben (ook) geen hi-fi nerd, maar heb een hekel aan die sets waar alleen maar bas en hoge tonen uit lijken te komen. In de Astra was het mooi zuiver, ook op hoger volume. Kan me niet voorstellen dat dit bij de facelift aangepast is, al is het infotainmentsysteem wel veranderd.

Maar/dusss...als je de kans krijgt, altijd even testen!!

Tokolosh zei:
Bedankt voor je input, ik twijfelde ook al over het Bose systeem. Ik hoef niet perse een high-end geluidsysteem....

Bose en high-end... tja
c025.gif

En dan high-end in een auto concertruimte...
a055.gif

De Astra, ik heb er een in het rood met sierstrip en 17” SBO velgen.
Vwb de velgen, mooi maar totaal onpraktisch. Kies dan iets met 5 spaken oid.

De Leon viel voor mij af omdat hij mij te ielig oogt. En mijn MTB paste niet achterin, toch wel een belangrijke voorwaarde..

Ik heb de 2017 Business executive, lijkt wat op de innovation maar dan zonder matrix led en agr stoelen. Aanrader is de watt-link ophanging, als je met wat belading rijdt ligt de wagen in elke bocht nog steeds rete-strak op de weg.. (y)

In beide auto's proefrijden, en dan je keuze maken. De Astra is als Elegance al wel vrij luxe uitgerust, en zeker aan zaken als Led-Matrix en AGR-stoelen heb je veel gemak.
Daarbij zijn de eerste recensies over de nieuwe motoren in de Astra vrij positief.

Astra F zei:
In beide auto's proefrijden, en dan je keuze maken. De Astra is als Elegance al wel vrij luxe uitgerust, en zeker aan zaken als Led-Matrix en AGR-stoelen heb je veel gemak.
Daarbij zijn de eerste recensies over de nieuwe motoren in de Astra vrij positief.

Ik heb proefgereden in de Seat, rijdt zoals verwacht prima. Vond de versnellingsbak wel wat "haken" met schakelen. Heb hiervoor een Ibiza en Toledo gehad en dit eigenlijk nooit gevoeld, dus wellicht dat het niet representatief voor het model was, alleen voor deze "jonggebruikte" uitvoering.

De (gefacelifte) Astra is helaas nog niet proef te rijden met de 1.2 motoruitvoering. Volgens de dealer komen deze pas rond November in de showroom.

Dan zou ik gewoon met de huidige Astra gaan rijden, de 1.0 benzine geeft een aardige indicatie van hoe de 1.2 zal rijden, de rest van de auto is niet heel drastisch veranderd met de facelift dus dan heb je toch een aardig beeld. Qua uitrusting en aankleding kun je in de configurator en persmateriaal een goede indruk krijgen van hoe de Elegance erbij staat. Qua infotainment zou je evt nog een recente Insignia in de showroom kunnen bekijken, daar zit volgens mij hetzelfde systeem in (de crossland en grandland hebben een PSA systeem dus niet representatief).

Eén ding is nog niet genoemd: er komt een nieuwe Leon aan, je rijdt dus binnen een half jaar in een oud model. Daar zou ik me persoonlijk aan storen. De Astra vind ik ook niet moeders mooiste, hij rijdt wel lekker. Die rare eis van 110 gram zit je lekker dwars. Het is een papieren cijfer dat in de praktijk niks waard is. Kijk eens naar het praktijkverbruik op bijv. Spritmonitor. Bedrijven zijn daarmee veel te kortzichtig om groen te zijn voor de buitenwereld. Wel een plug-in hybride toestaan, maar dan vaak geen controle of er wel wordt gestekkerd.

vertmaori zei:
Eén ding is nog niet genoemd: er komt een nieuwe Leon aan, je rijdt dus binnen een half jaar in een oud model. Daar zou ik me persoonlijk aan storen. De Astra vind ik ook niet moeders mooiste, hij rijdt wel lekker. Die rare eis van 110 gram zit je lekker dwars. Het is een papieren cijfer dat in de praktijk niks waard is. Kijk eens naar het praktijkverbruik op bijv. Spritmonitor. Bedrijven zijn daarmee veel te kortzichtig om groen te zijn voor de buitenwereld. Wel een plug-in hybride toestaan, maar dan vaak geen controle of er wel wordt gestekkerd.

Dat is inderdaad wel iets waar ik me ook aan zou storen, ik dacht dat de Leon nog iets langer mee zou gaan. De Astra wordt volgens mij over 2 jaar ook weer vernieuwd,
De uitstoot is inderdaad een vreemde eis, deze was er 2 maanden ook nog niet, dus toen hebben veel collega's een T-Roc, Grandland X, of Arona besteld. De nog niet geleverde bestellingen zijn daarna geannuleerd, maar een deel van de collega's heeft geluk gehad om uit een ruimer assortiment te kunnen kiezen.
Hybrides of volledig elektrisch is niet toegestaan, waarschijnlijk door het grote aantal laadpalen dat dan zou geplaatst zou moeten worden. We hebben namelijk flink wat lease rijders.

vertmaori zei:
Dit is allang genoemd, AsconaGT geeft al aan dat er waarschijnlijk in 2020 een nieuwe Leon komt.
Ik zou van deze 2 toch voor de Leon gaan, ziet er nog steeds modern uit, misschien een wat minder interieur maar hij is niet zo oubollig als de Astra.

Lastige keus, ik zou persoonlijk voor de Astra gaan (rij zelf sinds vorige maand een Leon ST). Hoewel de auto qua afwerking dik in orde is ben ik inmiddels redelijk wat punten tegen gekomen die echt niet fijn zijn.

Achterin gaat de gordel bij kleine personen soms rond de nek zitten (geen idee waarom, maar 2 mensen hebben hier al over geklaagd). Het multimedia systeem loopt een paar keer per week vast (met android auto). Daarnaast vind ik de stoelen ook niet echt fijn, maar goed dat is persoonlijk. Ze zijn vrij hard en bij langere ritten (30 minuten + ) vind ik ze echt niet comfortabel. In mijn geval had ik ook een zeer beperkte keuze, waarvan de Leon voor mij een van de weinige opties was, helaas. Zelf zou ik anders voor de nieuwe corolla zijn gegaan, erg fijne auto, met zeer fijne stoelen. De kofferbak lijkt groot van de Leon ST, maar omdat het dak best afloopt is de toegang relatief beperkt, mijn vorige auto (Auris ST) was de kofferbak qua praktijk beter bruikbaar.

Tokolosh zei:
Hybrides of volledig elektrisch is niet toegestaan, waarschijnlijk door het grote aantal laadpalen dat dan zou geplaatst zou moeten worden. We hebben namelijk flink wat lease rijders.

Dat is toch echt een non-argument van de werkgever... Sinds wanneer heb je voor hybrides (niet plug-in hybrides) zelfs maar één laadpaal nodig?
Al die lease rijders kunnen toch gewoon 1:20 rijden in een hybride zónder ooit te stekkeren?

Jazzik zei:
Tokolosh zei:

Dat is toch echt een non-argument van de werkgever... Sinds wanneer heb je voor hybrides (niet plug-in hybrides) zelfs maar één laadpaal nodig?
Al die lease rijders kunnen toch gewoon 1:20 rijden in een hybride zónder ooit te stekkeren?
Dat is geen argument van de werkgever, het is iets wat de TS denkt.

Epica zei:
Jazzik zei:
Tokolosh zei:

Dat is geen argument van de werkgever, het is iets wat de TS denkt.

Correct, ik heb nagevraagd waarom er geen hybrides / elektrische auto's zijn toegestaan echter krijg ik daar geen antwoord op. Daarom de eigen invulling, wellicht is er een hele goede andere reden voor.

Jazzik zei:
Tokolosh zei:

Met een Auris/Prius hybrid haal je dat cijfer makkelijk!

Waarom stekkerhybrides niet toegestaan zijn lijkt me vrij voor de hand liggend. Het verbruik van die dingen is immers volslagen afhankelijk van de afstand die er dagelijks mee afgelegd wordt. Ligt die binnen de elektrische range is het fantastisch, ga je er overheen dan is het al snel janken geblazen. Kortom veel te onvoorspelbaar qua brandstofkosten. Heb je een vaste standplaats dan zal het wel te overzien zijn, maar bij ambulante functies zoals detachering of consultancy is t niet te doen.

Tokolosh zei:
Correct, ik heb nagevraagd waarom er geen hybrides / elektrische auto's zijn toegestaan echter krijg ik daar geen antwoord op. Daarom de eigen invulling, wellicht is er een hele goede andere reden voor.

a014.gif

Even een update,. Gisteren met de 1.0 uitvoering van de Astra gereden. Bevalt op zich prima, stuurt niet zo strak als de Leon of de Mondeo waar we nu in rijden, maar toch niet verkeerd. De ruimte tov de Leon is wel opvallend.
De AGR stoelen zitten heerlijk, dit in tegenstelling tot de standaard stoelen van de Astra.

Al met al gaat de voorkeur nu stevig uit naar de Astra, zelfs met het iets onconventionelere design :)

Hartelijk dank voor alle input!

De AGR stoelen zitten idd top. Design is uiteraard een kwestie van smaak (y) Maar (nog) niet gekocht?

Uit diverse reviews heb ik begrepen dat de gefacelifte Astra een betere/strakkere wegligging heeft.

Mocht dat nu het enige minpunt zijn bij de pre-facelift dan gaat dat helemaal goedkomen als je straks in de nieuwe rijdt :)

Terug
Bovenaan