Toyota Avensis Verso houdt soms in bij acceleren in 2e en 3e versnelling tussen 1500~2000 toeren

Vlassie1980

Net ingestapt
Goedemiddag,

Mijn Avensis Verso heeft al een tijdje last van bokken/inhouden bij het accelereren in vooral de 2e en 3e versnelling tussen 1500 en 2000 toeren. Dit gebeurt regelmatig maar niet altijd. Het lijkt ook niet uit te maken of de motor nog koud of warm is.
Hij wil soms ook weleens bij het stationair lopen even van slag schieten waarbij het toerental even lager wordt en de motor net niet uitslaat, dit gebeurt incidenteel.

Ben al meerdere keren naar mijn garage geweest hiervoor, en er zijn al een aantal checks gedaan. Meest vervelende is eigenlijk dat ik geen storingslampje krijg en dat de auto ook niet uit te lezen is, hij geeft geen meldingen. Verder alvast wat conclusies:

Benzine
Het lijkt erop dat hij slechter loopt op 95, op een volle tank 98 loopt de motor wat rustiger stationair en lijkt het inhouden wat minder te zijn.
Na het toevoegen van injectiecleaner op een halfvolle tank 95 liep de motor juist prima. Maar toen de tank leeg was en ik weer 95 had getankt en niks had toegevoegd begon hij weer in te houden.

Bougies
De bougies zijn gecontroleerd en goed.

Injectoren
De injectoren zijn getest en zijn goed.

Luchtmassameter
Er stond bij de garage toevallig een andere Avensis Verso, even de luchtmassameter gewisseld maar dat maakte ook geen verschil.

Vacuum in benzinetank
Het viel de monteur tijdens het toevoegen van de injectiecleaner op dat na het openen van de tankdop er heel lang een sissend geluid was wat erop duidde dat hij vacuum trok. Klein gaatje in de benzinedop geboord om te kijken of het beter gaat. (Dit was gisteren)

Motor heeft ook een goede compressie, pakt geen olie en ook geen andere onregelmatigheden.

Met mijn beperkte kennis van auto's kan ik me nog een aantal oorzaken voorstellen:
- Lambdasonde, hoewel ik dan een motorstoring zou verwachten. 1,5 jaar terug ook een defecte lambda gehad met lampje aan maar ik merkte ook verder niks aan de auto. Ik weet dat er in het 1AZ-FE blok wat ik erin heb liggen 4 lamda's zitten.
- Vervuild brandstoffilter, lijkt erop alsof hij bij extra vraag voor benzine gaat hikken. Een verstopt filter kan dat veroorzaken?
- ECU die van slag is

Ik vindt het een vrij lastige kwestie. Buiten dit kwaaltje is de auto prima, het is wel een wat oudere auto en er staat 183K op maar ik wil hem voorlopig nog niet kwijt. Maar we zijn nu wel op een punt aangekomen waarbij je echt moet gaan zoeken naar de oorzaak. Ik hoop dat iemand hier op het forum een "Aha!" momentje heeft en me naar de meeste waarschijnlijke oorzaak kan sturen :)

BVD

- Wanneer heeft hij voor het laatst een grote beurt gehad?
- Wanneer is het brandstoffilter vervangen?
- Hoezo bougies testen? Zet er lekker voor €16 4 nieuwe in. Ik neem aan dat het geen bijzondere bougies zijn in een verso

Ik zal beginnen bij de standaard zaken langslopen. Klinkt bij mij niet als een ECU probleem. Eerder als een iets verstopte leiding, filter, injector oid.

Mijn volvo had het op lpg, dat kwam doordat de verdeler van de LPG vervuild was (lpg filter was 150k km niet vervangen...)
De MX5jes hebben het ook wel eens, dan komt het door de bougies of bougiekabels.
183k vind ik geen hoge km stand. En zéker geen reden om een auto weg te doen.

Goedendag zei:
Laatste beurt was afgelopen juni, en dit was inderdaad een grote beurt.
Dat durf ik helaas niet te zeggen, heb de auto 2,5 jaar in bezit. Ik kan eens de Toyota dealer bellen waar ik hem heb gekocht en vragen of het brandstoffilter al eens was vervangen.
- Hoezo bougies testen? Zet er lekker voor €16 4 nieuwe in. Ik neem aan dat het geen bijzondere bougies zijn in een verso
Neem ik mee :)

Ik zal beginnen bij de standaard zaken langslopen. Klinkt bij mij niet als een ECU probleem. Eerder als een iets verstopte leiding, filter, injector oid.

Mijn volvo had het op lpg, dat kwam doordat de verdeler van de LPG vervuild was (lpg filter was 150k km niet vervangen...)
De MX5jes hebben het ook wel eens, dan komt het door de bougies of bougiekabels.
183k vind ik geen hoge km stand. En zéker geen reden om een auto weg te doen.

Vlassie1980 zei:
Goedendag zei:
Laatste beurt was afgelopen juni, en dit was inderdaad een grote beurt.
Dat durf ik helaas niet te zeggen, heb de auto 2,5 jaar in bezit. Ik kan eens de Toyota dealer bellen waar ik hem heb gekocht en vragen of het brandstoffilter al eens was vervangen.

Als het goed is, is in Juni dan het brandstoffilter en de bougies vervangen. Die zouden goed moeten zijn ;)

Nee, de bougies zijn wel vervangen maar het brandstoffilter niet.

Ook nog even de Toyo dealer gebeld waar ik de auto 2,5 jaar geleden heb gekocht en die wist me te melden dat het vervangen van een brandstoffilter helemaal niet in het onderhoudsschema zit. Dus ik kan er gewoon vanuit gaan dat dit nog nooit is gedaan.

Sterker nog, het vervangen daarvan is al een hele klus want volgens mij zit dat filter in de benzinetank en moet deze eerst onder de auto vandaan voordat ze erbij kunnen.
Onze grote vriend Scotty Kilmer denkt er het volgende over:
[video]https://youtu.be/c0arQ9PABBQ?t=73[/video]

Ik adviseer om iets meer toeren te maken (2500-3000) alvorens te schakelen. Waarschijnlijk is het schokken / inhouden dan minder of geheel weg. accelereren met 1500 tpm, vind ik wat aan de lage kant.

Dries ilinder zei:
Ik adviseer om iets meer toeren te maken (2500-3000) alvorens te schakelen. Waarschijnlijk is het schokken / inhouden dan minder of geheel weg. accelereren met 1500 tpm, vind ik wat aan de lage kant.
Ja, dat doe ik ook al wat meer. Even wat harder doortrekken maar het blijft irritant om er telkens rekening mee te moeten houden.

Hi,

Tegen de 3k schakelen zou niet moeten, heb je idee dat de motor pingelt/detoneert op 95?

Mogelijk heb je veel koolafzetting op zuiger/kleppen die een gezonde verbranding tegenhouden waardoor de motor gaat schokken/inhouden.

Succes!

Willem van Es zei:
Hi,

Tegen de 3k schakelen zou niet moeten, heb je idee dat de motor pingelt/detoneert op 95?

Mogelijk heb je veel koolafzetting op zuiger/kleppen die een gezonde verbranding tegenhouden waardoor de motor gaat schokken/inhouden.

Succes!
Ik schakel meestal rond de 2500 tot 3000 toeren. Maar tijdens het accelereren kom je natuurlijk in het gebied tussen de 1500 en 2000 toeren en hij wilde dan vaak inhouden in de 2e en 3e versnelling.

Nu al weer een aardig stuk gereden met 98 in de tank, injectiecleaner erin en het gaatje dat in de brandstoftank is geboord en hij heeft sindsdien niet meer ingehouden. Maar ik ga niet te vroeg juichen en durf nu al te zeggen dat als ik straks weer 95 erin gooi hij weer gaat inhouden. Tenzij er inderdaad vacuum zat in de brandstoftank en dat kleine gaatje het oplost maar dat durf ik bijna niet te geloven.

Update: Inmiddels wat meer gereden. De injectiecleaner zal nu wel helemaal verbrand zijn en ik heb er wat 98 E5 ingegooid (Die E10 troep komt er niet in!)

Met 98 lijkt hij rustiger te lopen en te accelereren. Het gestotter is echter niet helemaal weg en bij veel gas geven rond de 2000 toeren in 2 en 3 wil hij het nog wel eens doen. Er is wel enigszins mee te leven.

Vanmorgen ging echter opeens ook het ABS lampje branden, dat is niet de eerste keer. Na het afzetten van de motor en weer starten is het lampje weer uit.
Het lijkt mij niet gerelateerd maar wilde het toch even vermelden.

Na het zoeken en lezen van diverse topics komt toch telkens weer het brandstoffilter naar voren dat verstopt kan zitten. Maar zoals ik al eerder aangaf zit dat filter in de brandstoftank en is het een enorme klus om daar bij te komen en te vervangen :(
Is het niet mogelijk om de brandstofdruk te meten zonder alles los te halen?

Is er al gekeken naar de nokkenasverstelling van het VVT-i systeem? als er wat timing problemen ontstaan kan dat ook wel een onrustige motorloop veroorzaken.
Heb je al eens gekeken of er niet toevallig een serviceluikje onder de achterbank of in de kofferbak zit om makkelijk bij de benzinetank te komen?

[video]https://drive.google.com/file/d/14u4jXH4G7iGyfdI3ELboNBi4lOA0eeYo/view?usp=sharing[/video]

Injectoren zijn getest, bovenstaand het filmpje.
Valt me wel op dat de 2e van links druppelt?

golfdiesel zei:
Is er al gekeken naar de nokkenasverstelling van het VVT-i systeem? als er wat timing problemen ontstaan kan dat ook wel een onrustige motorloop veroorzaken.
Heb je al eens gekeken of er niet toevallig een serviceluikje onder de achterbank of in de kofferbak zit om makkelijk bij de benzinetank te komen?
Ik heb nog even gekeken maar er is geen mogelijkheid om via een luik bij de tank te komen. Alleen 2 bouten bij de middelste zitrij om het reservewiel los te krijgen want die hangt precies midden onder de auto. Denk dat de tank wat meer naar achter ligt onder de kofferbak maar daar ook niks kunnen vinden.

In de herfstvakantie probleemloos op de snelweg kunnen rijden, maar bij het afrijden van de snelweg en de eerste rotonde was het weer raak. Irritant.

Inmiddels de Avensis Verso laten checken bij de Toyota dealer want hij ging alleen maar rotter lopen.

Bougies zijn vervangen want die zagen er niet goed uit. Ze hebben ook de motor gereinigd met Fortron.
Ben voorzichtig optimistisch maar hij reed bij mij ook goed toen er wat injectie cleaner werd toegevoegd een aantal maanden terug.

Nu rijdt hij helemaal top.

Eerst de tank leegrijden en dan ben ik heel benieuwd of het inhouden ook weg blijft op pure benzine zonder toevoegingen.

Klinkt een beetje als weinig/achterstallig onderhoud. Ook Toyota's hebben dat met hun moderne technieken (VVT) op tijd nodig!

Flushen en bougies aan vervanging toe? Afhankelijk van hoeveel je rijdt, waar je rijdt en hoe je rijdt (lange afstanden of veel korte stukjes) kan een auto een ander onderhoudsschema nodig hebben. Daarnaast kan een merk besluiten de intervaltermijnen van onderdelen zoals vermeld in het onderhoudsboekje te veranderen. Voert je garage ook echt alles uit wat Toyota voorschrijft?

Willem van Es zei:
Hi,

Succes!

Ik schakel altijd bij 6000 tpm.

Nico GTR zei:
Willem van Es zei:
Hi,

Succes!

Is dat niet een beetje laat?

Idefiqs zei:
Nico GTR zei:
Willem van Es zei:
Hi,

Succes!

Is dat niet een beetje laat?

Eigenlijk wel...max vermogen zit bij 5500 en daarboven bouwt die vrij rap af. Dus kan beter schakelen bij 5500 maar ach 6000 tpm klinkt die zo leuk.

Idefiqs zei:
Ah, ik dacht dat je het deed om de techniek te sparen.(y)

Zeker, houd alles schoon en gesmeerd. Toerenbegrenzer zit op 6200 daar zal ik hem nooit in drukken want dat vind die niet zo leuk.

Rustig warm rijden, en dan echt rustig en dan gewoon vol gas tot een paar minuten voor je op bestemming aankomt dan gewoon rustig aan zo constant mogelijk weer tussen de 2000 en 3000 tpm blijven om hem wat "koeling" te bieden.
Zelfs in hartje zomer zelden dat de fan aangaat als ik hem neerzet.

Pietzoveel zei:
Flushen en bougies aan vervanging toe? Afhankelijk van hoeveel je rijdt, waar je rijdt en hoe je rijdt (lange afstanden of veel korte stukjes) kan een auto een ander onderhoudsschema nodig hebben. Daarnaast kan een merk besluiten de intervaltermijnen van onderdelen zoals vermeld in het onderhoudsboekje te veranderen. Voert je garage ook echt alles uit wat Toyota voorschrijft?
Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik veel rijdt, laten we het op 13000 per jaar houden. En inderdaad vaak korte stukjes, ik combineer de APK vaak om het jaar met een grote beurt en het jaar erop kleine beurt etc....

Hij is zeker niet dealer onderhouden, maar in onderhoud bij een universele garage.
Momenteel rijdt hij gelukkig weer als een trein, hopelijk blijft dat ook zo :)

Vlassie1980 zei:
Pietzoveel zei:
Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik veel rijdt, laten we het op 13000 per jaar houden. En inderdaad vaak korte stukjes, ik combineer de APK vaak om het jaar met een grote beurt en het jaar erop kleine beurt etc....

Hij is zeker niet dealer onderhouden, maar in onderhoud bij een universele garage.
Momenteel rijdt hij gelukkig weer als een trein, hopelijk blijft dat ook zo :)

Das goed! Hoef je niets aan te veranderen wat dat betreft.

Hoe is het nu met het probleem?
Is het nog weg?
Een vervuilt systeem?!

Terug
Bovenaan