Vlassie1980
Net ingestapt
Goedemiddag,
Mijn Avensis Verso heeft al een tijdje last van bokken/inhouden bij het accelereren in vooral de 2e en 3e versnelling tussen 1500 en 2000 toeren. Dit gebeurt regelmatig maar niet altijd. Het lijkt ook niet uit te maken of de motor nog koud of warm is.
Hij wil soms ook weleens bij het stationair lopen even van slag schieten waarbij het toerental even lager wordt en de motor net niet uitslaat, dit gebeurt incidenteel.
Ben al meerdere keren naar mijn garage geweest hiervoor, en er zijn al een aantal checks gedaan. Meest vervelende is eigenlijk dat ik geen storingslampje krijg en dat de auto ook niet uit te lezen is, hij geeft geen meldingen. Verder alvast wat conclusies:
Benzine
Het lijkt erop dat hij slechter loopt op 95, op een volle tank 98 loopt de motor wat rustiger stationair en lijkt het inhouden wat minder te zijn.
Na het toevoegen van injectiecleaner op een halfvolle tank 95 liep de motor juist prima. Maar toen de tank leeg was en ik weer 95 had getankt en niks had toegevoegd begon hij weer in te houden.
Bougies
De bougies zijn gecontroleerd en goed.
Injectoren
De injectoren zijn getest en zijn goed.
Luchtmassameter
Er stond bij de garage toevallig een andere Avensis Verso, even de luchtmassameter gewisseld maar dat maakte ook geen verschil.
Vacuum in benzinetank
Het viel de monteur tijdens het toevoegen van de injectiecleaner op dat na het openen van de tankdop er heel lang een sissend geluid was wat erop duidde dat hij vacuum trok. Klein gaatje in de benzinedop geboord om te kijken of het beter gaat. (Dit was gisteren)
Motor heeft ook een goede compressie, pakt geen olie en ook geen andere onregelmatigheden.
Met mijn beperkte kennis van auto's kan ik me nog een aantal oorzaken voorstellen:
- Lambdasonde, hoewel ik dan een motorstoring zou verwachten. 1,5 jaar terug ook een defecte lambda gehad met lampje aan maar ik merkte ook verder niks aan de auto. Ik weet dat er in het 1AZ-FE blok wat ik erin heb liggen 4 lamda's zitten.
- Vervuild brandstoffilter, lijkt erop alsof hij bij extra vraag voor benzine gaat hikken. Een verstopt filter kan dat veroorzaken?
- ECU die van slag is
Ik vindt het een vrij lastige kwestie. Buiten dit kwaaltje is de auto prima, het is wel een wat oudere auto en er staat 183K op maar ik wil hem voorlopig nog niet kwijt. Maar we zijn nu wel op een punt aangekomen waarbij je echt moet gaan zoeken naar de oorzaak. Ik hoop dat iemand hier op het forum een "Aha!" momentje heeft en me naar de meeste waarschijnlijke oorzaak kan sturen
BVD
Mijn Avensis Verso heeft al een tijdje last van bokken/inhouden bij het accelereren in vooral de 2e en 3e versnelling tussen 1500 en 2000 toeren. Dit gebeurt regelmatig maar niet altijd. Het lijkt ook niet uit te maken of de motor nog koud of warm is.
Hij wil soms ook weleens bij het stationair lopen even van slag schieten waarbij het toerental even lager wordt en de motor net niet uitslaat, dit gebeurt incidenteel.
Ben al meerdere keren naar mijn garage geweest hiervoor, en er zijn al een aantal checks gedaan. Meest vervelende is eigenlijk dat ik geen storingslampje krijg en dat de auto ook niet uit te lezen is, hij geeft geen meldingen. Verder alvast wat conclusies:
Benzine
Het lijkt erop dat hij slechter loopt op 95, op een volle tank 98 loopt de motor wat rustiger stationair en lijkt het inhouden wat minder te zijn.
Na het toevoegen van injectiecleaner op een halfvolle tank 95 liep de motor juist prima. Maar toen de tank leeg was en ik weer 95 had getankt en niks had toegevoegd begon hij weer in te houden.
Bougies
De bougies zijn gecontroleerd en goed.
Injectoren
De injectoren zijn getest en zijn goed.
Luchtmassameter
Er stond bij de garage toevallig een andere Avensis Verso, even de luchtmassameter gewisseld maar dat maakte ook geen verschil.
Vacuum in benzinetank
Het viel de monteur tijdens het toevoegen van de injectiecleaner op dat na het openen van de tankdop er heel lang een sissend geluid was wat erop duidde dat hij vacuum trok. Klein gaatje in de benzinedop geboord om te kijken of het beter gaat. (Dit was gisteren)
Motor heeft ook een goede compressie, pakt geen olie en ook geen andere onregelmatigheden.
Met mijn beperkte kennis van auto's kan ik me nog een aantal oorzaken voorstellen:
- Lambdasonde, hoewel ik dan een motorstoring zou verwachten. 1,5 jaar terug ook een defecte lambda gehad met lampje aan maar ik merkte ook verder niks aan de auto. Ik weet dat er in het 1AZ-FE blok wat ik erin heb liggen 4 lamda's zitten.
- Vervuild brandstoffilter, lijkt erop alsof hij bij extra vraag voor benzine gaat hikken. Een verstopt filter kan dat veroorzaken?
- ECU die van slag is
Ik vindt het een vrij lastige kwestie. Buiten dit kwaaltje is de auto prima, het is wel een wat oudere auto en er staat 183K op maar ik wil hem voorlopig nog niet kwijt. Maar we zijn nu wel op een punt aangekomen waarbij je echt moet gaan zoeken naar de oorzaak. Ik hoop dat iemand hier op het forum een "Aha!" momentje heeft en me naar de meeste waarschijnlijke oorzaak kan sturen
BVD