Bougies vervangen

hoos

Net ingestapt
Zoals de meeste amateur sleutelaars wel eens gemerkt hebben kan een ogenschijnlijk eenvoudig klusje flink wat zweet kosten.

Het was nodig om bij de Seat mii de bougies te wisselen, moet om de 15000 , zaten er al 30000 km in.
Had graag iridium exemplaren gehad, deze hadden probleemloos 100,000 km meegekund, gebeld, gezocht, helaas niet leverbaar.
Lucht filter huis eraf. Bout uit de bobine, en bobine omhoog trekken.

Dat wil dus niet, ding zit muurvast.
Na 5 min trekken en wrikken met gepaste kracht, geen 2 mm omhoog te krijgen.
Dan maar wat meer kracht, rubber breekt af op ongeveer de helft.
Tang erop en rustig wat heen en weer bewegen, niets helemaal niets. resterende rubber stuk zit nog steeds muurvast om de bougie.

Na 30 min prutsen waarbij er iedere keer een klein stukje rubber afbreekt ben ik op bougie hoogte aanbeland.
De ellende is dat het een smal blokje is en vrij weinig ruimte om te werken.
Aangezien er nu nog maar heel weinig rubber is om de tang op te zetten en de bougie vrij diep ligt, begin ik hem flink te knijpen.
Als ik het stukje rubber wat nu nog om de bougie er niet uit krijg kan ik een inmiddels bij de brezan aangeschafte nieuwe bobine niet meer monteren.

O ja, het begon ook nog eens te regenen.

Een flinke hoeveelheid siliconen spray in het bougie gat gespoten en met een lange dunne schroevendraaier het stukje rubber om de bougie rond gaan draaien
Nu zat het los.
En ja onder luid gejuich van mij zelf had ik het er na 3 uur uit.
Het siliconen rubber was duidelijk aan veroudering onderhevig geweest, enigszins hard geworden.

Volgende week ga ik het opnieuw proberen,
Preventief zal ik de andere 2 bobines vervangen.

Mijn vraag, had ik het anders moeten aanpakken ?
Wat had ik nog anders kunnen doen /
Van te voren inspuiten kan niet.
Door jaren lang in de hitte zat het gewoon muurvast.

Je hebt speciaal keramisch vet die je aan de onderkant van de bobines kan smeren. Dat zorgt ervoor dat de bobine niet aan de bougies vast blijft kleven.

Bij de dealer (bij de universeel denk ik ook wel) heb je speciaal gereedschap om de bobines los te krijgen als ze vast zitten. Door er met een tang aan te trekken heb je een grotere kans dat je het rubber kapot trekt.

En de onderhoudsinterval van bougies van een Mii/Up/Citigo is trouwens 60.000 km. Net als het luchtfilter trouwens. De olie moet om de 15.000 km.

Nico GTR zei:
Was de motor koud of warm?

(Voor terugmonteren wel ff wachten tot die iets is afgekoeld. ;))

Motor was koud, we kregen de bobine er niet uit zonder de boel kapot te maken.
Dat was het probleem.

Nico94 zei:
Je hebt speciaal keramisch vet die je aan de onderkant van de bobines kan smeren. Dat zorgt ervoor dat de bobine niet aan de bougies vast blijft kleven.

Bij de dealer (bij de universeel denk ik ook wel) heb je speciaal gereedschap om de bobines los te krijgen als ze vast zitten. Door er met een tang aan te trekken heb je een grotere kans dat je het rubber kapot trekt.

En de onderhoudsinterval van bougies van een Mii/Up/Citigo is trouwens 60.000 km. Net als het luchtfilter trouwens. De olie moet om de 15.000 km.

Nico, dank voor je bijdrage !
Waarschijnlijk heb je het wel goed, maar in het instructie boekje staan de km standen voor vervanging niet genoemd.
Auto dient 1 x per jaar voor onderhoud.
Auto is ex lease en niet van mijzelf

Er is minimaal onderhoud gepleegd. [ geen verrassing ]

bv olie is pas ververst bij 45000. dus we zijn wat beducht voor achterstallig onderhoud.
Heb geen sleutelruimte binnen en voor dat het echt koud wordt even verse bougies en filter geeft een fijn gevoel.

hoos zei:
Nico94 zei:

Nico, dank voor je bijdrage !
Waarschijnlijk heb je het wel goed, maar in het instructie boekje staan de km standen voor vervanging niet genoemd.
Auto dient 1 x per jaar voor onderhoud.

bv olie is pas ververst bij 45000. dus we zijn wat beducht voor achterstallig onderhoud.
Heb geen sleutelruimte binnen en voor dat het echt koud wordt even verse bougies en filter geeft een fijn gevoel.

Ah oke! Ja preventief vervangen is altijd goed;) Heb je wel een complete historie dan? Over het algemeen is dat wel aanwezig bij ex-lease auto's.

hoos zei:
Zoals de meeste amateur sleutelaars wel eens gemerkt hebben kan een ogenschijnlijk eenvoudig klusje flink wat zweet kosten. (..)

Ja, herkenbaar. o_O

hoos zei:
(..).

Filmpje kijken van te voren?

VW Up:
https://www.youtube.com/watch?v=8rATpTVfo9c

Algemeen VAG
https://www.youtube.com/watch?v=7Bzbjmm-U2E

Durashift zei:
hoos zei:
Zoals de meeste amateur sleutelaars wel eens gemerkt hebben kan een ogenschijnlijk eenvoudig klusje flink wat zweet kosten. (..)

Ja, herkenbaar. o_O

hoos zei:
(..).

Filmpje kijken van te voren?

VW Up:
https://www.youtube.com/watch?v=8rATpTVfo9c

Algemeen VAG
https://www.youtube.com/watch?v=7Bzbjmm-U2E

Hallo Durashift,

ik heb het vaker gedaan, bougies wisselen.
Filmpje gezien, ja deze op het filmpje gaan er bijna zonder enige moeite uit.
Ze laten hier een ideale situatie zien !

Maar de bobines die ik moest verwijderen zaten muurvast en dan bedoel ik ook muurvast.
Wat ik nu wel geleerd heb is dat de prop die boven aan de bobine zit de boosdoener was in mijn geval.
Beetje rommel ertussen.
Zal de volgende keer de boel eerst inspuiten met WD 40 / siliconen spray.

Zo leer je iedere keer weer wat.

Doen jullie bij het wisselen van de bougies ook standaard de bobines ? Valt me op dat deze niet in het onderhoudsboekje van Kia genoemd staan bobines.

ex lease betekend bij mij vaak wel dat het prima onderhouden is doorgaans + goede historie. niet te verwarren met huurauto's. Ik zou juist heel verrast zijn als dat niet het geval zou zijn.

Onze up heeft nu 50.000 km en brengen hem gewoon elke 15.000 weg. Er word elke maand een leasebedrag geint dus waarom dan niet laten onderhouden? Bovendien eist de leasemaatschappij ook dat je gewoon moet komen brengen als de auto onderhoud nodig heeft.

Bij 15.000 was alleen olie en interieur filter, bij 30.000 was vrijwel het zelfde alleen iets uitgebreidere inspectie. Bij 45.000 was ook alleen war olie en interieurfilter. Pas bij de volgende beurt komen de bougies en andere zaken. Maar tot op heden was het onderhoud ook vrij minimaal dus. Geen bougies of iets.

Terug
Bovenaan