hoos
Net ingestapt
Zoals de meeste amateur sleutelaars wel eens gemerkt hebben kan een ogenschijnlijk eenvoudig klusje flink wat zweet kosten.
Het was nodig om bij de Seat mii de bougies te wisselen, moet om de 15000 , zaten er al 30000 km in.
Had graag iridium exemplaren gehad, deze hadden probleemloos 100,000 km meegekund, gebeld, gezocht, helaas niet leverbaar.
Lucht filter huis eraf. Bout uit de bobine, en bobine omhoog trekken.
Dat wil dus niet, ding zit muurvast.
Na 5 min trekken en wrikken met gepaste kracht, geen 2 mm omhoog te krijgen.
Dan maar wat meer kracht, rubber breekt af op ongeveer de helft.
Tang erop en rustig wat heen en weer bewegen, niets helemaal niets. resterende rubber stuk zit nog steeds muurvast om de bougie.
Na 30 min prutsen waarbij er iedere keer een klein stukje rubber afbreekt ben ik op bougie hoogte aanbeland.
De ellende is dat het een smal blokje is en vrij weinig ruimte om te werken.
Aangezien er nu nog maar heel weinig rubber is om de tang op te zetten en de bougie vrij diep ligt, begin ik hem flink te knijpen.
Als ik het stukje rubber wat nu nog om de bougie er niet uit krijg kan ik een inmiddels bij de brezan aangeschafte nieuwe bobine niet meer monteren.
O ja, het begon ook nog eens te regenen.
Een flinke hoeveelheid siliconen spray in het bougie gat gespoten en met een lange dunne schroevendraaier het stukje rubber om de bougie rond gaan draaien
Nu zat het los.
En ja onder luid gejuich van mij zelf had ik het er na 3 uur uit.
Het siliconen rubber was duidelijk aan veroudering onderhevig geweest, enigszins hard geworden.
Volgende week ga ik het opnieuw proberen,
Preventief zal ik de andere 2 bobines vervangen.
Mijn vraag, had ik het anders moeten aanpakken ?
Wat had ik nog anders kunnen doen /
Van te voren inspuiten kan niet.
Door jaren lang in de hitte zat het gewoon muurvast.
Het was nodig om bij de Seat mii de bougies te wisselen, moet om de 15000 , zaten er al 30000 km in.
Had graag iridium exemplaren gehad, deze hadden probleemloos 100,000 km meegekund, gebeld, gezocht, helaas niet leverbaar.
Lucht filter huis eraf. Bout uit de bobine, en bobine omhoog trekken.
Dat wil dus niet, ding zit muurvast.
Na 5 min trekken en wrikken met gepaste kracht, geen 2 mm omhoog te krijgen.
Dan maar wat meer kracht, rubber breekt af op ongeveer de helft.
Tang erop en rustig wat heen en weer bewegen, niets helemaal niets. resterende rubber stuk zit nog steeds muurvast om de bougie.
Na 30 min prutsen waarbij er iedere keer een klein stukje rubber afbreekt ben ik op bougie hoogte aanbeland.
De ellende is dat het een smal blokje is en vrij weinig ruimte om te werken.
Aangezien er nu nog maar heel weinig rubber is om de tang op te zetten en de bougie vrij diep ligt, begin ik hem flink te knijpen.
Als ik het stukje rubber wat nu nog om de bougie er niet uit krijg kan ik een inmiddels bij de brezan aangeschafte nieuwe bobine niet meer monteren.
O ja, het begon ook nog eens te regenen.
Een flinke hoeveelheid siliconen spray in het bougie gat gespoten en met een lange dunne schroevendraaier het stukje rubber om de bougie rond gaan draaien
Nu zat het los.
En ja onder luid gejuich van mij zelf had ik het er na 3 uur uit.
Het siliconen rubber was duidelijk aan veroudering onderhevig geweest, enigszins hard geworden.
Volgende week ga ik het opnieuw proberen,
Preventief zal ik de andere 2 bobines vervangen.
Mijn vraag, had ik het anders moeten aanpakken ?
Wat had ik nog anders kunnen doen /
Van te voren inspuiten kan niet.
Door jaren lang in de hitte zat het gewoon muurvast.